VI.
voerigheid der notulen en de uitgebreidheid
van het openingswoord, waarvan we ech
ter niet gaarne iets hadden willen missen.
De Heere gaf vader Ploos zoo uitnemend
te spreken. Wij raakten met elkander diep
in de schuld, doch vonden vrede door
Christus en roemden Gode de eere alleen
Verder ligt de oorzaak van het mislukken
van het debat grootendeels bij de oppo
nenten, die in plaats van te weerleggen,
hetgeen Ds. Wagen aar beweerd had, met
beroep op Gods Woord en de Confessie,
misbruik maakten van de gelegenheid om
allerlei grieven uit te spreken en hatelijk
heden te luchten. Dat zelfs de oude Van
Griethuyzen zich daarin verliep! Het deerde
ons om den ouden man. De Bannier stelt
zich zooals Het Noorden terecht opmerkt,
al heel kinderachtig aan. Komt het wel
licht daar van daan, dat de Redacteuren
gevoelenWij hebben te Sneek een knak
gekregen
Uit W o n s wordt dd. 5 April bericht
Zondagmorgen kwam hier Ds. Eringa van
Gaast. De deur was gesloten. De kerk
voogd hield zich eenvoudig aan het besluit
van den kerkeraad, dat er des namiddags
om 2 uur preek zou zijn. Toen keerde
Ds. E. onverrichter zake terug. Op den
hestemden tijd preekte Ds. Wagenaar uit
Heeg. Er was een groote, aandachtige
schare. Voor de reformatie worden in
dezen omtrek vele harten gewonnen. De
Heere werke dóór, Zijn Naam ter eere
KEUKEN- ORDENING.
Heerlijkheden en Gasthuizen.
Zal ook geen Dienaar dienst mogen
aannemen in eenige particuliere Heerlijk
heden, Gasthui'.en, of anderszins tenzij
dat hij voorhenen geadmitteerd en toege
laten zij, volgens de voorgaande Ar t i k e-
1 e nen zal ook niet minder dan
andere aan de Kerkenordening onderwor
pen zijn.
VII,
Onder het kruis.
Niemand zal tot den Dienst des Woords
beroepen worden, zonder zich in eene
zekere plaats te stellen, ten ware dat hij
gezonden worde om hier of daar te
prediken in de gemeente onder het Kruis,
of anderszins om Kerken te vergaderen.
vnr.
Niet gestudeerde predikan
ten.
Men zal geen Schoolmeesters, Handwerks
lieden, of anderen, die niet gestudeerd
hebben, tot het Predikambt toelaten,
tenzij dat men verzekerd zij van hunne
singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedig
heid, zedigheid, goed verstand en discretie,
mitsgaders gaven van welsprekendheid
Zoo wanneer dan zoodanige personen zich
tot den Dienst presenteeren, zal de Classe
hen (indien het de Synode goedvindt)
eerst examineeren, en, naardat zij hen in
't examen bevindt, hen een tijdlang laten
in 't privé proponeeren, en dan voorts
met hen handelen, zooals zij oordeelen
zal stichtelijk te wezen.
IX.
Nieuwelingen.
Nieuwelingen, Mispriesters, Monniken,
en die anderszins eenige sekte verlaten,
zullen niet toegelaten worden tot den
Kerkedienst, dan met groote zorgvuldig
heid en voorzichtigheid, nadat zij ook
eenen zekeren tijd eerst wel beproefd zijn.
X.
Toelating des dienstes.
Een Dienaar eens wettelijk beroepen
zijnde, mag de Gemeente, waar hij
zonder conditie aangenomen is, niet
verlaten, om elders eene beroeping aan te
nemen, zonder bewilliging des Kerkeraads
met de Diakenen, en diegenen die te
voren in dienst van Ouderlingschap en
Diakenschap geweest zijn, [mitsgaders
die van den Magistraat,] en met voorwe
ten van de Classe gelijk ook geene andere
Kerk hem zal mogen ontvangen, eer liij
wettelijke getuigenis zijns afscheids van
de Kerk en Classe, waar hij gediend
heeft, vertoond hebbe.
XI.
Onderhoud der Diensten.
Aan de andere zijde zal de Kerkeraad,
als representeerende de Gemeente, ook
gehouden zijn hare Dienaars van behoor
lijk onderhoud te verzorgen, en zonder
kennis en oordeel der Classe niet te
verlaten dewelke ook bij gebrek van
onderhoud, zal oordeelen of de voorschre
ven Dienaars te verzetten zijn of niet.
XII.
Bij de gemeen te blijven.
Dewijl een Dienaar des Woords, eens
wettelijk als boven beroepen zijnde, zijn
leven aan den Kerkedienst verbonden is,
zoo zal hem niet geoorloofd zijn, zich tot
eenen anderen staat des levens te begeven
tenzij om groote en gewichtige oorzaken,
waarvan de Classe kennis nemen en
oordeelen zal.
INQEZOND HUNT STUJKICBJSr.
Buiten veantwoodelijkheid der Redactie.
Mijnheer, de Redacteur
Voorzeker is het, voor ieder die treurt
over den ver afgeweken st*at van
Neerlands Zion, een verblijdend teeken,
dat ook op ons eiland Walcheren een
begin is gemaakt met het reformeeren
onzer diep gezonkene kerken. Gode zij
dank, zijn de kerken van Middelburg,
Vrouwepolder en Serooskerke thans vrij
van het knellende juk der Synodale
Hiërarchie. Niet roekeloos, neen niet dan.
na diep in de ziel overtuigd te zijn
geworden van het heilig moeten, zijn de
getrouw gemaakte mannen tot deze daad
van gehoorzamen overgegaan op Classi-
cale Conferenties was reeds meermalen de
nood der Kerken ampel en breed bespro
ken 't bleef evenwel tot voor korten
tijd slechts bij bespreken. Deze vergaderingen
S werden door een aantal ouderlingen uit
t de Classis Walcheren" bezocht, ook trof
I men er enkele predikanten aan onder die
I enkelen behoorde de predikant van
Serooskerke die ook, in dien tijd
althans, het eene ontzettende zonde noemde
langer lijdelijk aan te zien, dat het
koningschap van den Heere Jezus Christus,
in Zijne eigene duurgekochte Kerk met
voeten wordt vertreden. Om daarvan
overtuigd te worden, lees en herlees dan
slechts het Openbaar Schrijven, gericht
aan de leden der Geref. Kerken op ons
Walcheren, onderteekend door de hoeren
predikanten Peter, van Boven en den
trouw gemaakten Ouderling Crucq. Bij
eene aandachtige lezing van dit geschrift
je zoudt ge zoo denken, dat de eerste
onderteekenaar de ontzettende schuld
van Neerlands Kerken diep in de ziel
gevoelt en daarom ook niet langer dulden
kan, dat God in Zijne heilige rechten
wordt gekrenkt, dat Zijn heilige Naam op
het schandelijkst wordt onteerd en dat
aan Zijne eere zoo schrikkelijk wordt te
kort gedaan. Ge zoudt zoo gaan
vermoeden, dat ook hij Jesaja 33 22 in
al zijne lengte en breedte, diepteen hoogte
heeft leeren verstaan. Daarin verneemt,
uit des Profeten mond, het Israel van
Jesaja's dagen en het geestelijk Israel
van alle eeuwen het ontzettende, maar
toch overheerlijke woordDe Heere is
onze Rechter, de Heere is onze Wetgever,
de Heere is onze KoningHij zal ons
behouden.
Doch verblijd u niet al te zeer wacht
daar een wijle mede, want ge zoudt u
bitter te leurstellen.
Medio October durft ds Peter het
bestaan in meergemeld schrijven de
volgende verklaring af te leggen „Uwe
Leeraars en Opzieners meenen dan ook,
dat er nooit eenige verandering in den
bestaanden toestand van zaken zal komen,
tenzij dan in wederkeering tot God en de
Leer, Orde en Tucht, als tot de oude
palen, die onze Vaderen gemaakt heb
ben."Welke verwachtingen koesterde
men toen van dien man doch, helaas].!
deze woorden zijn gebleken niets dan
ijdel geklap te zijn want wat ziet men
gebeuren Op den derden van Grasmaand
'87, trad dezelfde predikant, als ervolger.
op dergenen, bij wie zijne woorden daden
zijn geworden m. a. w. die weergekeerd
zijn tot de Leer, Orde en Tucht, als tot
de oude palen, die onze vaderen gemaakt
hebben." Ontzettende tegenstelling, niet
waar Op 6 October '86 was hetvoor
Koning Jezus, tegen de Synodeop 3
April 87tegen Koning Jezus, voor de
Synode.
Zijn eigen Kerkeraad zelfs heeft de
kerkenorde van 1816 verwisseld met die
van 1619 maar bij hem is nu op eens
het ijzeren juk der S. H. in een houten
veranderd, terwijl het zachte, rechte juk
van Koning Jezus voor hem ondraaglijk is.
Och, dat de Heere nog eens de schellen
van zijne oogen doe vallen, op dat hij
niet langer moge zijn, niet alleen de felle
wederpartijder van des Heeren volk, maar