ïaad liebben gegeven, met de uitoefening
van zijn richterambt te wachten, tot de
laatste Filistijn dood was.
Keen, Simson alleenheeft gelijk te
genover geheel Israël, omdat hij Gods
Woord en recht aan zijne zijde
heeft.
Wij zien hier ook hoe nood:g het zijn
kan, afgezonderd te gaan wonen zelfs
van het volk om daardoor juist dat volk
te behouden. Ook dit mag door velen
onder ons wel eens ernstig worden
overdacht.
De Lezer heeft ook zeker wel, bij de over
weging van dat 8e vers, zich het woord
te binnen gebracht uit J o h. 1 11. Im
mers die alleen wonende, die om zijn ver
lossende daden verworpen Simson, doet
ons zien, hoe eenmaal Christus tot de
zijnen zou komen, maar zij zouden Hem
niet aannemen.
Hoe aanbiddelijk groot is toch de Heere
in zijn trouw en genade jegens zulk een
ellendig en gansch onwaardig volk! Welk
een feit is liet, dat de Heere zulken lief
heeft en aan hen genade bewijst.
Hoe duidelijk is het toch, voor het volk
dat zich zelf mag kennen, dat de oorzaak
zijner verlossing niet in hen zelf, maar
alleen in het Souve reine Wezen,
in het vrijmachtig willen en
we rken des Heeren ligt.
Dit is de vastheid voor alle ontdekte
zielen.
Aan de Nederd. Gereformeerde (Herv.) kerken
in de Classis Middelburg.
IV.
Onderaan bladzij 11 raken de Classikale
Briefschrijvers geheel van de wijs. Zij
bekijken daar de geschiedenis door
hun reglementairen bril en zien nu de
dingen, zooals zij niet geweest zijn.
Wij mogen bij mannen, die de geschie
denis van hun eigen kerk wel zullen
kennen, niet anders onderstellen of zij
hebben zelf reeds ingezien dat te beweren
de Kerk onzer Vaderen werd
naar de Dordtsche Kerkorde be
stuurd, in gelijken zin als nu het ge
nootschap naar de reglementen, toch wat
al te erg is.
Immers de Heeren weten toch wel, dat
-onze Vaderen nooit in dien zin van d e
Kerk spraken, in welken zij blijkbaar
hier dit woord opvatten. Zij kenden geen
Kerkgenootschap. Dit woord is
uit den tijd, dat de revolutie hier haar
intocht had gedaan. Zij kenden Kerken,
die geestelijk één waren, en daarom
gekend werden als de eene Kerke Christi,
uit de e e n h e i d hunner b e 1 ij d e-
n is, en die dientengevolge en ook omdat
zij tot een nationaliteit behoorden, ge
meenschappelijke en overeen
komstige belangen hadden. Daarom
achtten zij het wenschelijk dat de ver
schillende plaatselijke Kerken zamen-
kwamen en een Orde opstelden, waaraan
•Zij dan vrijwillig beloofden zich te
zullen houden. Dit noemden zij hun
„K e r k e ii - o r d e n i n g". Aan dezelve
hielden zij zich, zoolang het niet
bleek dat deze ordening tegen
het Woord des Heeren inging.
Want niet naar deze Ordening, maar naar
het Wo ord bestuurde elke kerke raad
z ij n Ker k. En omdat nu die or-
I dening naar het Woord was,daarom
hield men zich bij dat besturen aan de
zelve. Wilde een of andere Kerk zich
niet aan die orde langer houden, dan kon
niemand zoon kerk en kerkeraad des
wege straffen. De reglementen van
het Nederl. Herv. Kerkgenootschap zijn
heel wat anders dan zoo'n Ker
kenordening.
Zij zijn buiten de kerken om gemaakt
en met geweld aan de kerken op
gelegd, zelfs zonder die kerken gele
genheid te gunnen tot protestevenzoo
zijn zij later herzien door de zoogenaamde
Besturen, welke door die reglementen
eerst werden in 't leven ge
roepen en daarna door die regle
menten in de plaats van de ker
ken zijn gezet. Die reglementen gaan in
allerlei opzicht tegen Gods Woord in, en
toch moeten de kerken en kerkeraden
er zich aan onderwerpen, of zij vervallen
in allerlei straffen, bij die reglementen
bepaald
L)ie reglementen hebben niet het be
staande genootschap geordend, maar
hebben een genootschap, dat niet bestond
(en niet bestaan kan) gemaakt. Die
reglementen stellen vast dat er één
groote Hervormde Kerk in heel Nederland
is, en dat daarom de plaatselijke gemeen
ten de d e e 1 e n zijn. Er is dan maar
een wet noodig voor 't geheel, aan welke
dan van zelf de deelen onderworpen zijn.
De Dordtsche Kerkenordening regelt zich
naar den aard, de natuur, het leven en
de levenswet der Kerke Christi; de
Synodale organisatie vraagt naar het een,
noch het ander, en bepaalt eenvoudig, zóó
moet de kerk bestuurd door besturen,
die met dwingende macht boven haar
staan.
Deze organisatie stelt dus eenvoudig de
uitwendige doodelijke eenvor
migheid der revolutie tegenover
de schriftuurlijke innerlijke
levende eenheid, waarvan de Dordt
sche Kerkenordening uitging.
Te zeggen dat deze Dordtsche Kerken-
OO
ordening dus niet anders was dan wat de
Synodale reglementen zijn, is niets dan
misleiding der kerken in deze Classis, tot
welken dat Classikale schrijven kwam.
Wordt vervolgd).
KerkelijJie Blededeelingen.
De voorgaande week is hier een verga
dering gehouden van die leden der gemeente
welke onder de onlangs op zij gezette
organisatie gemachtigden" der gemeente
waren. Allen waren uitgenoodigd. De
vergadering hechtte eenstemmig haar goed
keuring aan het besluit en de handeling
des kerkeraads, waarbij de organisatie
van .1816 werd vervallen verklaard voor
deze gemeente en de Kerkenorde van
Dordt werd aangenomen. Ook de inschrij
vingen op de duplicaatboeken gaan flink.
Voegt men hierbij het feit dat de ruime
zalen van het Schuttershof nog te klein
blijken om gemeenteleden en gasten te
kunnen bevatten, zoodat men het niet
ontziet reeds een uur voordat de dienst
aanvangt zijn plaatsen in te nemen, dan
is het niet twijfelachtig in welken zin de
kern der gemeente en het meerendeel der
kerkgaande gemeenteleden zich uitspreekt.
Dit zeker verblijdende feit heeft te meer
waarde, als men weet wat er al zoo ge
daan wordt om de reformatie tegen te
houden. Vleitaal hier en dreiging daar,
hier wordt een, die wankelt, met een extra
inkoop bevoordeeld en ginds een, die over
ging, tot de gehoorzaamheid der Waar
heid in zijn inkomen benadeeld, hier be
werkt men de ouders om de kinderen,
elders de kinderen om de ouders af te
houden. Of daardoor de huisgezinnen wor
den verdeeld, ja de man en de vrouw
tweedrachtig worden, schijnt minder de
vraag te zijn, als toch dat genootschap
maar niet afbrokkelt, en die gereformeerde
waarheid, ook in de kerkregeering, maar
niet tot volle ontwikkeling kome.
Doch als de Heere werkt, wie zal het
keeren En dat Hij werkt is duidelijk over
geheel ons eiland, niet enkel in de be
hoefte naar kerkreformatie, maar niet
minder in de aanvankelijke of voortgezette
reformatie van zoo menig hart.
Dat wij op bovenstaande dingen wijzen,
is dan ook alleen opdat ook hierdoor
de oogen toch open mochten gaan om te
zien, dat reeds uit de aan weêrszijden ge
bezigde middelen en uit de uitkomst blij
ken kan, dat de strijd vóór het genoot
schap en zijn organisatie en tegen de re
formatie niet uit God is noch zijn
kan.
O, hoe zouden wij ons verblijdeu, indien
allen, die onder ons de goede belijdenis in
zoo menig opzicht belijden, nu ook met
ons de hals wilden en mochten buigen
onder het rechte en zachte juk van
Christus.
De kerkeraad van Vrouwepolder heeft be
sloten aan al de Kerken in deze Classis Wal
cheren een schrijven te richten, waarin mede-
deeling geschiedt van de plaats gehad
hebbende verwisseling der kerkorde van
1816 voor de kerkenordening van 1619,
waarin ook uitdrukkelijk wordt verklaard
dat hiermede de eenheid der Kerk geens
zins ontkend noch verbroken is, en waarbij
ten slotte om goede correspondentie wordt
verzocht op den onder ons eenig mogelij
ken grondslag der belijdenis.
Hieruit blijkt op nieuw hoe onwaar de
beschuldiging is, dat zij, die de antichris
telijke organisatie afwerpen, zich afscheiden
van de Kerk.
Uit H e e g schrijft men Veel hebben
we genoten op de Provinciale Conferentie.
Dat de discussie mislukte, lag ten eerste
aan gebrek aan tijd, ontstaan door de uit-