ïaad liebben gegeven, met de uitoefening van zijn richterambt te wachten, tot de laatste Filistijn dood was. Keen, Simson alleenheeft gelijk te genover geheel Israël, omdat hij Gods Woord en recht aan zijne zijde heeft. Wij zien hier ook hoe nood:g het zijn kan, afgezonderd te gaan wonen zelfs van het volk om daardoor juist dat volk te behouden. Ook dit mag door velen onder ons wel eens ernstig worden overdacht. De Lezer heeft ook zeker wel, bij de over weging van dat 8e vers, zich het woord te binnen gebracht uit J o h. 1 11. Im mers die alleen wonende, die om zijn ver lossende daden verworpen Simson, doet ons zien, hoe eenmaal Christus tot de zijnen zou komen, maar zij zouden Hem niet aannemen. Hoe aanbiddelijk groot is toch de Heere in zijn trouw en genade jegens zulk een ellendig en gansch onwaardig volk! Welk een feit is liet, dat de Heere zulken lief heeft en aan hen genade bewijst. Hoe duidelijk is het toch, voor het volk dat zich zelf mag kennen, dat de oorzaak zijner verlossing niet in hen zelf, maar alleen in het Souve reine Wezen, in het vrijmachtig willen en we rken des Heeren ligt. Dit is de vastheid voor alle ontdekte zielen. Aan de Nederd. Gereformeerde (Herv.) kerken in de Classis Middelburg. IV. Onderaan bladzij 11 raken de Classikale Briefschrijvers geheel van de wijs. Zij bekijken daar de geschiedenis door hun reglementairen bril en zien nu de dingen, zooals zij niet geweest zijn. Wij mogen bij mannen, die de geschie denis van hun eigen kerk wel zullen kennen, niet anders onderstellen of zij hebben zelf reeds ingezien dat te beweren de Kerk onzer Vaderen werd naar de Dordtsche Kerkorde be stuurd, in gelijken zin als nu het ge nootschap naar de reglementen, toch wat al te erg is. Immers de Heeren weten toch wel, dat -onze Vaderen nooit in dien zin van d e Kerk spraken, in welken zij blijkbaar hier dit woord opvatten. Zij kenden geen Kerkgenootschap. Dit woord is uit den tijd, dat de revolutie hier haar intocht had gedaan. Zij kenden Kerken, die geestelijk één waren, en daarom gekend werden als de eene Kerke Christi, uit de e e n h e i d hunner b e 1 ij d e- n is, en die dientengevolge en ook omdat zij tot een nationaliteit behoorden, ge meenschappelijke en overeen komstige belangen hadden. Daarom achtten zij het wenschelijk dat de ver schillende plaatselijke Kerken zamen- kwamen en een Orde opstelden, waaraan •Zij dan vrijwillig beloofden zich te zullen houden. Dit noemden zij hun „K e r k e ii - o r d e n i n g". Aan dezelve hielden zij zich, zoolang het niet bleek dat deze ordening tegen het Woord des Heeren inging. Want niet naar deze Ordening, maar naar het Wo ord bestuurde elke kerke raad z ij n Ker k. En omdat nu die or- I dening naar het Woord was,daarom hield men zich bij dat besturen aan de zelve. Wilde een of andere Kerk zich niet aan die orde langer houden, dan kon niemand zoon kerk en kerkeraad des wege straffen. De reglementen van het Nederl. Herv. Kerkgenootschap zijn heel wat anders dan zoo'n Ker kenordening. Zij zijn buiten de kerken om gemaakt en met geweld aan de kerken op gelegd, zelfs zonder die kerken gele genheid te gunnen tot protestevenzoo zijn zij later herzien door de zoogenaamde Besturen, welke door die reglementen eerst werden in 't leven ge roepen en daarna door die regle menten in de plaats van de ker ken zijn gezet. Die reglementen gaan in allerlei opzicht tegen Gods Woord in, en toch moeten de kerken en kerkeraden er zich aan onderwerpen, of zij vervallen in allerlei straffen, bij die reglementen bepaald L)ie reglementen hebben niet het be staande genootschap geordend, maar hebben een genootschap, dat niet bestond (en niet bestaan kan) gemaakt. Die reglementen stellen vast dat er één groote Hervormde Kerk in heel Nederland is, en dat daarom de plaatselijke gemeen ten de d e e 1 e n zijn. Er is dan maar een wet noodig voor 't geheel, aan welke dan van zelf de deelen onderworpen zijn. De Dordtsche Kerkenordening regelt zich naar den aard, de natuur, het leven en de levenswet der Kerke Christi; de Synodale organisatie vraagt naar het een, noch het ander, en bepaalt eenvoudig, zóó moet de kerk bestuurd door besturen, die met dwingende macht boven haar staan. Deze organisatie stelt dus eenvoudig de uitwendige doodelijke eenvor migheid der revolutie tegenover de schriftuurlijke innerlijke levende eenheid, waarvan de Dordt sche Kerkenordening uitging. Te zeggen dat deze Dordtsche Kerken- OO ordening dus niet anders was dan wat de Synodale reglementen zijn, is niets dan misleiding der kerken in deze Classis, tot welken dat Classikale schrijven kwam. Wordt vervolgd). KerkelijJie Blededeelingen. De voorgaande week is hier een verga dering gehouden van die leden der gemeente welke onder de onlangs op zij gezette organisatie gemachtigden" der gemeente waren. Allen waren uitgenoodigd. De vergadering hechtte eenstemmig haar goed keuring aan het besluit en de handeling des kerkeraads, waarbij de organisatie van .1816 werd vervallen verklaard voor deze gemeente en de Kerkenorde van Dordt werd aangenomen. Ook de inschrij vingen op de duplicaatboeken gaan flink. Voegt men hierbij het feit dat de ruime zalen van het Schuttershof nog te klein blijken om gemeenteleden en gasten te kunnen bevatten, zoodat men het niet ontziet reeds een uur voordat de dienst aanvangt zijn plaatsen in te nemen, dan is het niet twijfelachtig in welken zin de kern der gemeente en het meerendeel der kerkgaande gemeenteleden zich uitspreekt. Dit zeker verblijdende feit heeft te meer waarde, als men weet wat er al zoo ge daan wordt om de reformatie tegen te houden. Vleitaal hier en dreiging daar, hier wordt een, die wankelt, met een extra inkoop bevoordeeld en ginds een, die over ging, tot de gehoorzaamheid der Waar heid in zijn inkomen benadeeld, hier be werkt men de ouders om de kinderen, elders de kinderen om de ouders af te houden. Of daardoor de huisgezinnen wor den verdeeld, ja de man en de vrouw tweedrachtig worden, schijnt minder de vraag te zijn, als toch dat genootschap maar niet afbrokkelt, en die gereformeerde waarheid, ook in de kerkregeering, maar niet tot volle ontwikkeling kome. Doch als de Heere werkt, wie zal het keeren En dat Hij werkt is duidelijk over geheel ons eiland, niet enkel in de be hoefte naar kerkreformatie, maar niet minder in de aanvankelijke of voortgezette reformatie van zoo menig hart. Dat wij op bovenstaande dingen wijzen, is dan ook alleen opdat ook hierdoor de oogen toch open mochten gaan om te zien, dat reeds uit de aan weêrszijden ge bezigde middelen en uit de uitkomst blij ken kan, dat de strijd vóór het genoot schap en zijn organisatie en tegen de re formatie niet uit God is noch zijn kan. O, hoe zouden wij ons verblijdeu, indien allen, die onder ons de goede belijdenis in zoo menig opzicht belijden, nu ook met ons de hals wilden en mochten buigen onder het rechte en zachte juk van Christus. De kerkeraad van Vrouwepolder heeft be sloten aan al de Kerken in deze Classis Wal cheren een schrijven te richten, waarin mede- deeling geschiedt van de plaats gehad hebbende verwisseling der kerkorde van 1816 voor de kerkenordening van 1619, waarin ook uitdrukkelijk wordt verklaard dat hiermede de eenheid der Kerk geens zins ontkend noch verbroken is, en waarbij ten slotte om goede correspondentie wordt verzocht op den onder ons eenig mogelij ken grondslag der belijdenis. Hieruit blijkt op nieuw hoe onwaar de beschuldiging is, dat zij, die de antichris telijke organisatie afwerpen, zich afscheiden van de Kerk. Uit H e e g schrijft men Veel hebben we genoten op de Provinciale Conferentie. Dat de discussie mislukte, lag ten eerste aan gebrek aan tijd, ontstaan door de uit-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 2