zouden gezegd hebben, of het hadden
moeten zeggen.
De vraag is echter niet, wat gaf onze
vaderen aanleiding tot hun beschouwing,
maar de vraag is of onze Belijdenis in dit
stuk naar den Woorde Gods is.
Wij meenen bewezen te hebben dat deze
vraag toestemmend moet beantwoord. Onze
Briefschrijvers bewijzen niets.
Dan lezen wij een vraag: waarop een
ontboezeming volgt uit welke blijkt wat
al reden tot danken deze Bestuurders der
Classis Middelburg hebben, over den heden-
daagschen toestand der kerk.
Liever hadden wij op dié vraag een
rechtstreeks antwoord gezien. Zoo'n
gemoedelijke ontboezeming k a n op twee
erlei wijze opgevat, en b e w ij s t zoo
weinig.
Doch wij moeten het er mede doen. In
onze kerk" wat zouden de schrijvers hier
onder »kerk" verstaan? Dit doet hier
veel af. Bedoelen zij er mede het
genootscha p, dan zou wat er hier
van gezegd wordt, zoo voor iedere tastbare
en kenbare onwaarheidzijn, dat weerlegging
overbodig is. Immers om maar iets te
herinneren, van het andere in deze
ontboezeming genoemde spreken, wij maar
niet eens, hoe kan men van het genootschap
zeggen dat er Gods woord de volle
raad Gods het eeuwig Evangelie
naar de Gereformeerden belijdenis
overvloedig wordt gepredikt Ieder
weet toch dat er 300 vacaturen zijn,
dat de overgroote meerderheid van predi
kanten, stellig twee derden, geheel of in
meerdere of mindere mate met de Belijdenis
gebroken heeft, dat er allerlei wind van
leer heerscht, en dat eerst in den laatsten
tijd, voornamelijk door den arbeid
van Dr Kuyper, onder de predikanten de
gereformeerde theologie weer bekend is
geworden.
Liefst willen wij maar aannemen dat
deze Heeren hier met »onze kerk" bedoelen,
óf de kerk van Middelburg óf ieder
.hunner zijn eigen Kerk. Hoewel deze
opvatting in hun kader en in dit schrijven
weinig past.
Is dan zóó genomen, hun ontboezeming
waar; en is dan in dezelfde bewezen dat
de onderscheiding van art 29 nu niet
meer van toepassing is
Wij willen dit een volgende maal zien.
Kerkelijke Mededeelingen.
Door 's Heeren gunst over Zijn volk is
thans ook de Reformatie in de kerk van
Utrecht aangevangen. De Utrechtsche
Kerkbode meldt daarvan het volgende
9In de vergadering van den Algemeenen
Kerkeraad van Woensdag 23 Maart moest
in behandeling komen de missive van het
»Prov. Kerkbestuur van Utrecht, waarbij
kennis gegeven werd van de schorsing
»voor zes maanden, over 13 leden van
»den Kerkeraad uitgesproken.
»De Praeses liet het stuk voorlezen, en
gaf daarbij kennis van eene missive, door
»eenige ouderlingen ingezonden, waarin
*deze hun diepe droefheid en verontwaar
diging uitspraken over hetgeen door de
9 aanklagers en de Synodale Besturen in
dezen gedaan was.
»Br. Pukkink kwam nu oogenblikkelijk
»met het voorstel, dat de Kerkeraad aan
»het Provinc. Kerkbestuur het volgende
»zou antwoorden
»»De Algemeene Kerkeraad der Nederd.
»Herv. Gemeente te Utrecht, kennis
ogenomen hebbende van het vonnis, door
»het Provinciaal Kerkbestuur van Utrecht
uitgesproken over dertien leden van dezen
9 Kerkeraad
9 overtuigd dat dit vonnis niet is overeen
komstig het Woord van God
en zich alzoo geplaatst ziende tusschen
9 de keuze, om óf de beslissing van genoemd
9 bestuur te eerbiedigen en te erkennen,
9 of die beslissing te verwerpen in gehoor
zaamheid aan dien Koning, die ook aan
»deze dertien broeders hunne ambten
»toebetrouwde
9 besluit aan de uitspraak van het Prov.
9 Kerkbestuur geen gevolg te geven, en
»zoo na als vóór 1 April de gevonnisde
broeders in hun ambt te blijven erkennen
»hen toe te laten in zijne samenkomsten
»en vergaderingen, hen het evangelie te
laten bedienen, de gemeente te laten
9 weiden en de armen te laten verzorgen,
v even als of er geen vonnis bestond."
»De Praeses, Ds. Verhoeff, zette nu de
9kroon op de gruwelijke dwingelandij, die
reeds lang door meer dan een voorzitter
»in den kerkeraad is uitgeoefend. Hij
verklaarde, over de missive van het Prov.
9 Kerkbestuur ganschelijk geene discussie
»te kunnen toelaten. Toen de Praeses,
aangemoedigd en gesteund door de
meerderheid der predikanten, bleef bij
>deze schrikkelijke verklaring, waardoor
9 den Kerkeraad gewelddadig alle gelegen
heid zou benomen worden, om zelfs een
9 woord te spreken over het godonteerend
9 vonnis over 13 zijner leden geveld nam
»een der broeders, onder de vreeselijke
opschudding, die er in de vergadering
heerschte, en onder woeste pogingen van
»de synodalen om hem het spreken te
9 beletten, het woord, om de volgende
9verklaring af te leggen:
Namens de door het Prov. Kerkbe
stuur van Utrecht gevonniste broederen,
9 verklaar ik, nu de praeses dezer verga-
9 dering zelfs weigert, den broederen gele
genheid te geven, om een vonnis, dat
9 tegen het Woord van God en de eere
»van den Koning der Kerke indruischt,
»voor niet geldig te verklaren, dat het
»ons niet geoorloofd is langer te vergade
ren onder eene organisatie, die zulke
zonden medebrengt. Weshalve zij allen
oproepen, opdat onze ziele zich niet
9verder bezondige, deze plaats met ons te
overlaten, en deze vergadering voort te
9 zetten ten huize van Br. Ouderling
»H. van Dijk. Onze hulpe is in den Naam
»des Heeren, Die den hemel en de aarde
gemaakt heeft."
»De vergadering is daarop voortgezet
»ten huize van Br. v. Dijk.
In die vergadering ten huize van den
Heer v. Dijk werd o. a. besloten het von
nis van het Provinciaal Kerkbestuur alg
niet gegrond op Gods Woord ter zijde te
leggen en de gevonniste BB. te blijven
erkennen in hunne ambten en verder het
Synodale juk voor de Kerk van Utrecht
af te werpen, de Dordtsche Kerkenorde
weer in werking te laten treden, en de
vroegeren naam van Nederduitsche Gere
formeerde Kerk weer aan te nemen.
Ook de kerk van Vrouwepolder
is uitgetreden. In de vaste overtuiging dat
hij naar Gods Woord en naar zijn heilige
ambtsbeloften niet anders handelen mocht,
heeft de kerkeraad Maandagavond met
eenparige stemmen het besluit genomen
onder biddend opzien tot den Heere om
krachtens hetzelfde recht, waarmede in de
16e eeuw de Pauselijke hiërarchie werd
afgeworpen, en de Kerkeraad geacht wordt
in 1816 de Synodale organisatie te heb
ben aanvaard, thans de Synodale hiërarchie
af te werpenen om voor de geheele
Hervormde Gemeente van Vrouwepol
der aan de Synodale organisatie alle
kracht en geldigheid te ontnemen, en de
Dordtsche Kerkenorde in te voeren, na
tuurlijk met die wijzigingen welke door
den veranderden staatkundigen toestand
van zelf zijn ontstaan.
Daar Ds. Peters in de reformatie der
kerken niet medegaat, treedt Ds. Klaar
hamer als consulent der gemeente van
Vrouwepolder op.
Ge va de de Heere dat hier het werk der
reformatie kalm moge aangevangen en
voortgezet worden, tot eere Zijns grooten
Naams en tot zegen der gemeente.
Onlangs kwam bij den Kerkeraad van
Ritthem een schrijven van gemeenteleden
in, waarbij die kerkeraad verzocht werd
het werk der Reformatie voor hare kerk
ter hand te nemen. De Voorz. weigerde
dit schrijven in behandeling te nemen als
zijnde revolutionair.
Hoe goed zou het toch zijn als de Clas-
sikale heeren, eens den volke wilden bekend
maken wat revolutie is.
Het is echter zeker gemakkelijker dit niet
te doen, en maar eenvoudig voort te gaan,
met aanwending van hun oogenblikkelijke
macht.
Ook zou het niet ondienstig zijn indien
die heeren presidenten van Kerkeraden
eens wilden aantoonen, volgens welk arti
kel uit hun reglementen zij het recht
bezitten, om eigenmachtig uit te maken
wat in een kerkeraad zal worden behan
deld en wat niet.
Men moet wel willens blind zijn, indien
men niet ziet, dat de kerk overgeleverd is
aan de willekeur der predikanten.
Uit Gerkes klooster wordt dd. 22
Maart het volgende bericht
De heer A. Middelkoop, candidaat in de
heilige godgeleerdheid, welke tot herder
en leeraar dezer gemeente beroepen is en
deze beroeping heeft aangenomen, is heden
na een examen door en van wege de
classis Dockum der Ned. Gereformeerde
kerken, welke de Dordtsche kerkorde van
1618 en '19 hebben aanvaard, daarin bij
gestaan door broeders buiten deze classis