ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
J"\EDACTEUï\ j3. W. J^LAARHAMER.
gfcdtri üerej. feilt (doterende)
1887.
Uitgever
K. LE COZNTRE
Zondag 3 April,
SIMSON.
No. 7.
2 APRIL*
Y. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning; Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Middelbuhg.
Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor
zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be
ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
Officlëele mededeelingen van
den Kerkeraad.
De Kerkeraad vergadert eiken Donder
dag des avonds te zeven uren in het
gebouw Spanjaardstraat F. 70.
Brieven voor den Kerkeraad moeten
ingezonden bij zijn waarnemenden scriba.
Leden der gemeente welke op Gods
Woord gegronde bezwaren meenen te
hebben tegen de reformatie dezer Kerk,
worden verzocht dezelven schriftelijk bij
den Kerkeraad bekend te maken, vóór den
15en April a. s. Op ongeteekende
brieven kan geen acht geslagen worden.
Eiken Woensdagavond van 6—9 uren
zal de commissie, voor de duplicaat Lid
maten- en doopboeken, zitting houden in
het gebouw Spanjaardstraat F. 70.
Leden der gemeente worden verzocht
op die uren zich door die Commissie te
laten inschrijven op deze duplicaatboeken.
Namens den Kerkeraad,
P. J. W. KLAARHAMER, L. Pr.
C. H. DE WAGEMAKER, L. Scr.
GODSDIENSTOEFENING EN
In de week van 39 April,
in de
Zaal „Schuttershoff,"
's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER,
s avonds zes uren Ds. KLAARHAMER.
Vrijdag 8 April.
's avonds zaven uren Ds. KLAARHAMER.
VII.
Richt. 14 15 v. v. Simson verkrijgt nu
wat bij gewenscbt beeft, nl. oorzaak tegen
de Filistijnen. Deze toch beginnen nu bet
zelfde onrecht en geweld dat zij zoolang
Israel hebben aangedaan, ook aan Simson
en de zijnen te plegen. Het lijden zijns
volks wordt hierdoo». zijn lijden, en
zich zelf wrekende, wreekt hij zijn volk,
en zich zelf bevrijdende van Filistijnsche
overmoed en overmacht, bevrijdt hg ook
zijn volk.
Wij wezen er reeds op dat Simson aldus
doende op Christus ons wijst.
Nu de Filistijnen het raadsel niet kun
nen oplossen worden zij boos. Nu heet het
op eenmaal dat hun onrecht is geschied.
Immers zij zeggen in schijn hebt gij ons
tot uw bruiloft genood, maar inderdaad
was het U te doen om onze goederen en
fondsen. Het is naar het begrip dat deze
lieden van de zaak hebben, in Simson een
m i s d a a d dat hij wijzer is dan zij. En
nu willen zij hem die meerdere wijsheid
nog wel gunnen, als hij haar dan maar
niet gebruikt tegen de Filistijnen en ten
behoeve van Israel.
Hierin geeft de Schrift ons weer een
kenmerk van alle Filistijnen van vroeger
en later tijd, en van zulken die (als bijv.
Sanl na zijn verwerping) op Filistijnsche
wijze over 's Heeren volk en kerk niet
naar recht maar door geweld
heerschappij voeren.
Dit is wel verklaarbaar. Immers ieder
die over anderen regeeren moet of wil,
gevoelt wel dat hij daartoe noodig heeft
macht. Deze macht kan hij niet ontleenen
aan hen over wien hij regeert, want dan
is zulk een, gelijk onze huidige socialisten
terecht leeren, niet de heer die regeert,
maar de dienaar, of het werk
tuig waardoor die machtge
vers zich zelf regeeren.
Nu hebben evenwel de Filistijnen (even
min als Saul na zijne verwerping) hun
regeermacht niet uit God, en dus
uit het schepsel. Om nn toch niét
van de onderdanen afhankelijk te zijn,
hebben deze lieden er dit op uitgevonden,
dat er een soort menschen is, dat edeler,
beter, hoog er is dan de overigen
en d i t wordt dan de grond waaraan zij
hun recht tot regeeren ontleenen. De
Farrizeën spraken dit uit op hun wijze in
Joh. 7 :4S.49.
Het spreekt nu wel van zelf dat deze
soort heerschers tot geen prijs mogèn
dulden, dat zoo'n Simson zonder véél
redeneeringen maar met daden komt too-
nen, dat in Gods volk een wijsheid een
Geest een kennis gevonden wordt, die
edeler en hooger is dan de hunne. Immers
zooveel deze Filistijnen van hun gewaande
meerderheid verliezen, zooveel verliezen
zij ook aan recht en macht om te heer-
schen.
Geeft Simson het dan niet op, gaat hij
dan toch door, dan is het ook uitgemaakt,
dat het hem niet om de vrijmaking zijns
volks, noch om de eere des Heeren te doeu
is, maar dat hij zijn hand begeerig uitge
strekt heeft, naar de goederen en fondsen
dier Filistijnen.
Dan beginnen zij te dreigen, en einde
lijk breekt het geweld der vervolging
tegen Simson los.
Zjj willen wel aan de bruiloft van den
Nazireër aanzitten, maar hem dienen uit
hunne goederen, dat willen zij niet
Zoo is ook altijd geweest, en zoo zal
steeds blijven de gezindheid en verhouding
der wereld tot den Christus Gods en tot
Zijn Kerk.
Hebt gij ook wel eens opgemerkt en
ervaren mijn Lezer, dat gij zoo'n Filistijn
in uw eigen natuur omdraagt? Indien