ZEEUWSCHE KERKBODE. Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. J"\EDACTEUï\ j3. W. J^LAARHAMER. gfcdtri üerej. feilt (doterende) 1887. Uitgever K. LE COZNTRE Zondag 3 April, SIMSON. No. 7. 2 APRIL* Y. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning; Hij zal ons behouden. Jesaja 33 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Middelbuhg. Doch Samuel zeide: Heeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoor zamen van de stem des Heeren? Zie gehoorzamen is be ter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. Officlëele mededeelingen van den Kerkeraad. De Kerkeraad vergadert eiken Donder dag des avonds te zeven uren in het gebouw Spanjaardstraat F. 70. Brieven voor den Kerkeraad moeten ingezonden bij zijn waarnemenden scriba. Leden der gemeente welke op Gods Woord gegronde bezwaren meenen te hebben tegen de reformatie dezer Kerk, worden verzocht dezelven schriftelijk bij den Kerkeraad bekend te maken, vóór den 15en April a. s. Op ongeteekende brieven kan geen acht geslagen worden. Eiken Woensdagavond van 6—9 uren zal de commissie, voor de duplicaat Lid maten- en doopboeken, zitting houden in het gebouw Spanjaardstraat F. 70. Leden der gemeente worden verzocht op die uren zich door die Commissie te laten inschrijven op deze duplicaatboeken. Namens den Kerkeraad, P. J. W. KLAARHAMER, L. Pr. C. H. DE WAGEMAKER, L. Scr. GODSDIENSTOEFENING EN In de week van 39 April, in de Zaal „Schuttershoff," 's voorm. half 10 uren Ds. KLAARHAMER, s avonds zes uren Ds. KLAARHAMER. Vrijdag 8 April. 's avonds zaven uren Ds. KLAARHAMER. VII. Richt. 14 15 v. v. Simson verkrijgt nu wat bij gewenscbt beeft, nl. oorzaak tegen de Filistijnen. Deze toch beginnen nu bet zelfde onrecht en geweld dat zij zoolang Israel hebben aangedaan, ook aan Simson en de zijnen te plegen. Het lijden zijns volks wordt hierdoo». zijn lijden, en zich zelf wrekende, wreekt hij zijn volk, en zich zelf bevrijdende van Filistijnsche overmoed en overmacht, bevrijdt hg ook zijn volk. Wij wezen er reeds op dat Simson aldus doende op Christus ons wijst. Nu de Filistijnen het raadsel niet kun nen oplossen worden zij boos. Nu heet het op eenmaal dat hun onrecht is geschied. Immers zij zeggen in schijn hebt gij ons tot uw bruiloft genood, maar inderdaad was het U te doen om onze goederen en fondsen. Het is naar het begrip dat deze lieden van de zaak hebben, in Simson een m i s d a a d dat hij wijzer is dan zij. En nu willen zij hem die meerdere wijsheid nog wel gunnen, als hij haar dan maar niet gebruikt tegen de Filistijnen en ten behoeve van Israel. Hierin geeft de Schrift ons weer een kenmerk van alle Filistijnen van vroeger en later tijd, en van zulken die (als bijv. Sanl na zijn verwerping) op Filistijnsche wijze over 's Heeren volk en kerk niet naar recht maar door geweld heerschappij voeren. Dit is wel verklaarbaar. Immers ieder die over anderen regeeren moet of wil, gevoelt wel dat hij daartoe noodig heeft macht. Deze macht kan hij niet ontleenen aan hen over wien hij regeert, want dan is zulk een, gelijk onze huidige socialisten terecht leeren, niet de heer die regeert, maar de dienaar, of het werk tuig waardoor die machtge vers zich zelf regeeren. Nu hebben evenwel de Filistijnen (even min als Saul na zijne verwerping) hun regeermacht niet uit God, en dus uit het schepsel. Om nn toch niét van de onderdanen afhankelijk te zijn, hebben deze lieden er dit op uitgevonden, dat er een soort menschen is, dat edeler, beter, hoog er is dan de overigen en d i t wordt dan de grond waaraan zij hun recht tot regeeren ontleenen. De Farrizeën spraken dit uit op hun wijze in Joh. 7 :4S.49. Het spreekt nu wel van zelf dat deze soort heerschers tot geen prijs mogèn dulden, dat zoo'n Simson zonder véél redeneeringen maar met daden komt too- nen, dat in Gods volk een wijsheid een Geest een kennis gevonden wordt, die edeler en hooger is dan de hunne. Immers zooveel deze Filistijnen van hun gewaande meerderheid verliezen, zooveel verliezen zij ook aan recht en macht om te heer- schen. Geeft Simson het dan niet op, gaat hij dan toch door, dan is het ook uitgemaakt, dat het hem niet om de vrijmaking zijns volks, noch om de eere des Heeren te doeu is, maar dat hij zijn hand begeerig uitge strekt heeft, naar de goederen en fondsen dier Filistijnen. Dan beginnen zij te dreigen, en einde lijk breekt het geweld der vervolging tegen Simson los. Zjj willen wel aan de bruiloft van den Nazireër aanzitten, maar hem dienen uit hunne goederen, dat willen zij niet Zoo is ook altijd geweest, en zoo zal steeds blijven de gezindheid en verhouding der wereld tot den Christus Gods en tot Zijn Kerk. Hebt gij ook wel eens opgemerkt en ervaren mijn Lezer, dat gij zoo'n Filistijn in uw eigen natuur omdraagt? Indien

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 1