fcon ik IJ met bescheidenheid willen aanraden deze
taak liever aan anderen over te laten.
Zij zal zonder U wel worden verricht.
Overweegt nog eens ernstig de 3 laatste verzen
van Jes. 54 en weest liever onder hen, tegen wien
men zich vergadert, dan onder dezulken, die zich
ter handhaving eener valsche eenheid en doodelijke
rust vergaderen tegen 's Ileeren Kerk.
Met welgemeende groete en zegenbede heb ik
de eer te zijn
Uw medebroeder in de Bediening,
(was get.) P. J. W. Klaarhamer.
Het hierna volgende was het eenige antwoord
Op dit schrijven ontvangen.
Het Classicaal Bestuur van Middelburg,
heden iu buitengewone vergadering bijeen
gekomen ten einde geruchtmakende bezwa
ren aangaande Ds. P. J. W. Klaarhamer,
predikant bij de Ned. Herv. gemeente te
Middelburg te behandelen en daaromtrent
eene beslissing te nemen,
overwegende wat de feiten betreft
1° dat Ds. P. J. W. Klaarhamer ter toe
lating op het zoogenaamd Gereformeerd
Congres te Amsterdam de verklaring heeft
geteekend, dat hij het afwerpen van het
Synodaal juk voor plichtmatig houdt;
2° dat onder den titel »tot de Wet en
tot de Getuigenis" daarop een geschrift is
gevolgd, waarin de oproerige kerkeraden
van Yoorthuizen, Kootwijk en andere ge
meenten gezegd worden geheel naar den
eisch van Gods Woord gehandeld te hebben
met hunne kerken los te maken van dat
Synodaal Genootschap, dat de Kerk niet is,
terwijl de schrijver, Ds. Klaarhamer, pag.
19 verklaart, dat het genootschap de ken
merken der valsche Kerk vertoont en pag.
20 laat drukken dat het onmogelijk is aan
de uitbreiding van het Koningrijk Gods op
aarde te arbeiden en tegelijk aan de wetten
van dat genootschap te gehoorzamen en met
hetzelve vrede te houden"
4° dat op eene vergadering van de »Kies-
vereeniging Evangelie en Belijdenis" te
Middelburg naar de mededeeling van ge
hoorde getuigen opruiende maatregelendoor
Ds. Klaarhamer zijn voorgesteld om Ds. Bar-
ger van Driebergen, bijaldien deze in casu
van aanneming der beroeping naar Middel
burg geen approbatie van het bevoegde ker
kelijk gezag op die beroeping verkrijgen
mocht, toch te doen overkomen, met mede
deeling dat deze dan wel al ware het in een
kelder of een schuur zou bevestigd worden
5° dat daarna in het 1ste nummer der
Zeeuwsche Kerkbode, een blaadje, waarvan
Ds. Klaarhamer de Redacteur is, tot verzet
wordt aangespoord en het blijkbaar betreurd
wordt, dat nog geen enkele Zeeuwsche ge
meente doleert",
6° dat in het 2de nummer der Zeeuwsche
Kerkbode, uitgekomen na den Openbaren
brief door het Classicaal Bestuur aan Ds.
Klaarhamer gericht, door dezen dezelfde
ophitsing wordt voortgezet,blijkens de woor
den wanneer zal het ook van Zeelanden
met name van de classis Walcheren, weleer
zoo gunstig bekend om haar pal staan voor
de zuivere Waarheid blijken, dat ook hier
de Kerken den echten Souverein willen eeren
en niet een opgedrongen en ingedrongen
macht?" terwijl in datzelfde nummer de
wettige machten op allerlei wijze door het
slijk gesleept worden en de revolutie onder
schoonklinde maar bedriegelijke leuzen steeds
stouter wordt gepredikt.
Overwegende wat het recht, aangaat
dat volgens Art. 5 van het Reglement voor
Opzicht en Tucht de kerkelijke collegiën,
aan wie het opzicht is toevertrouwd be
voegd zijn naar de in hun ressort bestaande
verkeerdheden, welke tot de aanwending
van een der in Art. 4 van dit Reglement
genoemde tuchtmiddelen aanleiding zouden
kunnen geven, onderzoek in te stellen en
daarover beslissing te nemen,
dat volgens Art. 8 van hetzelfde Regle
ment de bezwaarde is opgeroepen om ge
hoord te worden, doch niet is verschenen
na alvorens aan het Classicaal Bestuur den
eisch gesteld te hebben »om aantetoonen
uit den Woorde Gods en uit de geschiedenis
van het ontstaan dier Besturen, dat de Ko
ning der Kerk olieden als zulk een Bestuur
over zijn Zion gesteld en met macht be
kleed heeft", aan welke eisch het Classicaal
Bestuur als wettig door de Kerk gekozen
natuurlijk niet behoeft te voldoen; hierbij
in aanmerking nemende, dat de bezwaarde
zelf deze Besturen eenige maanden geleden
erkende bij de aanvrage der approbatie zijner
beroeping naar Middelburg, en bij zijne in
trede in de Kerk, de organisatie, waarvan
die Besturen een deel uitmaken, heeft aan
vaard; dat hier dus aanwezig is een gerucht
makend bezwaar van ergerlijken aard, daar
het hier toch niets minder geldt dan eene
omverwerping der bestaande kerkelijke or
ganisatie op den weg der revolutie.
Gezien Art. 43 3° van het Algemeen
Reglement, Art. 1, 3, 4, 5, 8, 9, 21 en
48 van het reglement voor Opzicht en Tucht
schorst Ds. F. JW. Klaarhamer predikant
bij de Ned. Herv. gemeente te Middelburg
provisioneel in zijne bediening met behoud
van zijn tractemeni tot op den dag der be
slissing door het Provinciaal Kerkbestuur te
nementv elke schorsing ingaat op heden
geeft van deze beslissing onmiddelijk
kennis aan den bezwaarde; aan het Provin
ciaal Kerkbestuur van Zeeland aan den
Algemeenen Kerkeraad van Middelburg; aan
de kerkelijke administratie dier gemeente;
met het oog op Art. 38 van liet reglement
op de vacaturen aan den praetor van den
ring Middelburg en met het oog op Art.
37 van het Reglement voor kerkelijk op
zicht en tucht aan het Ministerie van Fi-
nantiën, afdeeling Eerediensten
Gedaan in onze buitengewone vergadering
van 23 Februari 1887 te Middelburg ge
houden.
Tegenwoordig de HH. G. C. Boomer,
praeses; Dr. J. Riemens, assessor; D. Rijn-
ders, scriba; Is. Montague Azn, J. van 't
Hooft, J. Dommisse (opgetreden als secun
dus voor Ds. W. A. Mac-Pherson)P. J.
Siegers (opgetreden als secundys voor den
heer J. van den Thoorn); C. M. Dommisse;
Dr. J. van der Beke Callenfels.
Was geteekend:
G. C. Boomer, praeses. J. Riemens, assessor.
D. Rijnders, scriba. Is. Montagne. J. van 't
Hooft. J. Dommisse. P. J. Siegers. C. M.
Dommisse. J. van der Beke Callenfels.
Voor eensluidend afschrift,
(was get.) G. C. Boomer, Rijnders, scriba.,
lffGEZOXDÉX STMUIE.V
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Ongeteekende stukken kunnen niet geplaatst.
Stukken die niet geplaatst worden, kunnen
niet terug gezonden worden.
M. de R!
Wat reeds eenigen tijd te verwachten was en
door velen gewcnscht werd is thans geschiedt.
Het zich noemende Class. Bestuur van Middel
burg heeft den moed gehad saam te komen met
het doel der wereld te toonen dat men ook te dezer
plaatse als handlangers der Synodale hiërarchie,
gaarne eene pels wilde verdienen door het volk
van God den voet op den nek te zetten en een
getrouw Bedienaar des Goddelijken Woords voor-
loopig te schorsen, om straks indien het mogelijk
ware, hem uit zijn ambt te ontzetten.
Langen tijd bleef men het antwoord schuldig op
de vraag //maar wat beeft hij dan voor kwaads
gedaan?' doch eindelijk is het toch mogen geluk
ken een zestal aanklachten bij elkaar te krijgen
waarop straks een: //hij is des doods schuldig 1"
zou worden uitgesproken.
Immers Ds. Klaarhamer had het Geref. Kerkelijk
Congres te Amsterdam bijgewoond en de formule
geteekend dat hij het plichtmatig achtte met de
Synodale organisatie te breken; in zijne brochure
getit.//Tot de Wet en de Getuigenis" zegt lvij
het eens te wezen met die Kerkeraden, die Koning
Jezus als Koning in zijn Kerk erkennen, en ver
klaart dat ons genootschap de lcenteekenen der
valsche kerk vertoont (Art. 29 Geref. gel. Be
lijdenis) en dat het onmogelijk is te ax-beiden aan
het Koningrijk Gods en tegelijk de wetten van
het Ned. Herv. Kerk genootschap te gehoorzamen;
ook wox-dt door ZWEerw. geageerd voor de ker
kelijke x'evolutie, blijkbaar in overeenstemming
met de instructiën van het Geref. Congx-es, voor
medoratoren, agenten en consulenten gegeven; op
de Kiesvereeniging //Evangelie en Belijdenis
werden door hem opruiende maatregelen voorge
steld in zake het beroep van Ds. Barger te Drie-
bergen; in de Zeeuwsche Kerkbode zegt de be
schuldigde te betreuren dat nog geen enkele
gexneente in Zeeland //doleert" en in no. 2 van
dit Blad worden zelfs de //wettige Besturen" door
het slijk gesleept en onder bedriegelijke schoon
klinkende leuzen revolutie gepredikt.
Lezerwat dunkt U, moest het Class. Bestuur
niet handelend optreden, nu het bleek dat zulke
/vergrijpen tegen Gods Woord en de leer der Kerk"
hadden plaats gehad
Moest dit koor van //Zieleherders" niet als één
man, waken voor uwe zielen
Doch neen! niet Gods Wooi'd, alleen de inzet
tingen der menschen waren overtreden, er was
slechts weöx*stand geboden aan wat niet naar Gods
Woord en niet naar de Belijdenis der Kerk was.
Waar gekozen moest worden tussclxen gehoor
zamen aan den Ileere of gehoorzamen aan de
menschen, had Ds. K. liet eerste gekozen.
En dit alleen was zijne misdaad.
Reeds kennen wij de uitspraak dier z. g. kerke
lijke x-eclxtbank. Ds K. moest geschorst, en straks
naakt aan den dijk gezet. Eu dat wel door een
college waarin mannen zitten als de px-esident van
den Middelb. Kerkeraad die jaren lang hebben
geroepen: vwij moeten terug tot de oude paden en de
oude belijdenisdie zelfs de gemeente verschalkte
door openlijk in de Kerk te bidden voor de ge-
scliorschtc Leeraars te Amsterdam, en zich voor
deed als een geestverwant van hen die ijveren en
pal staan voor de eere des Heex*en.
Onder de rechters zat een man, die vroeger op
dezelfde kiesvereeniging waar Ds. K. het dezer
dagen deed, de banier der Geref. Belijdenis omhoog
stak. Wat te denken van zulle eexx handeling die
zelfs in een liberaal orgaan als de Middelb Cour.
//laakbaar" genoemd werd.
Onwillekeurig herinneren wij ons het woord
van den Heiland Joh. 1012, 13.
Wat zullen wij, leden der Herv. Kerk, die de
Geref. Belijdenis blijven liefhebben nu doen? op
wat wijze 'zullen wij protesteex*en tegen de laak
bare handeling die tlxans is geschiedt
Mij dunkt, door onze plaatsen in de kerken van
nu voortaan ledig te laten en ons niet meer te
begeven onder het gehoor van die mannen, die
thans met der daad hebben getoond partij te^ kie
zen tegen den Heere en zijn volk en voor de
verwoesters van Zion.
U dankende voor de mij gesclxonkene plaats
ruimte en met de bede dat ook onder ons da
Heere moge doorwerken met de reformatie der
Kerk, heb ik, M. de R., hoogachtend de eer te zijn:
Een lid der Ned. Herv. Kerk.
Middelburg, Maart '87.