yolo-en. Vele predikanten hebben die TT Het is schrikkelijk te lezen, dat liet werk des o r 5 Ileeren, waarover Gods volk alom zicli verbindt, vraag nooit willen doen. bommigen om- t waarom 0olc door sommigen hunner sinds jaren dat zij niemand aan die reglementen is gebeden, dat het komen mocht, nu door wilden binden, anderen omdat zij niet ken zonder eenig nader bewijs als oproer wordt iemand wilden binden aan bepalingen die Oproer? maar waren dan onze vaders en groot- antwoorden: hij niet kende. Het zal dus wel een zeer j; vaders, die den Franschen geweldenaar uitdreven klein getal gemeenteleden zijn die deze f °<>k oproermakers Is dan vader Willem, met i i pi i -i i - r i j t f zilii geuzen en trouwe medewerkers, ook een op- beloften hebben afgelegd, en diegenen on- r0ermaker wijl hij den Spanjaard weerstond en der deze weinigen welke geweten hebben verjaagde wat zij hierbij beloofden, zullen mis- Zijn dan Luther en Calvijn en alle overige her- J i i x* x n ii n vormers ook oproermakers omdat zi) weigerden -SChien enkele tientallen beloopen. De onder Rome's hiërarchie te buigen, en hun ge- meeste der leden hebben zich dus van dit s dane beloften braken? Waren dan Jeremiaen bezwaar weinig aan te trekken. De Ou- Daniel met zijne vrienden, en de apostelen ook ,y -lil i revolutiemannen als zii weigerden -de gestelde derhngen en Diakenen hebben bp aanvaar- j mach ten te gehoorz amen meet dan God. ding van hun ambt volstrekt niet beloofd Gij zult antwoordenvoorwaar neenGoed, dat zij de reglementen zouden gehoorza- ipaar vergeet niet dat al deze mannen in hun tijd W i i r. t i,iii. 5 door hun overweldigers en bestrijders ook voor men. De beloften die zij gedaan hebben y oproermakers zijn gescholden en als zoodanig zijn zijn allen vervat in hun Formulier van gevonnisd. Och, laat ons niet bitter zijn tegen deze armé verblinde mannen. Zij zijn toch niet anders dan werktuigen in 's I-Ieeren hand, om Zijn raad uit te werken. Hoewel de Ileere geen deel, noch oor- te verschijnen. Zeker was het ook niet kiesch, dat zij als mijne tegenpartij, nu als rechters zoo genaamd over mij gingen zitten over die belijdenis en arbeid welke juist tusscheu ons in geschil lag, liet Classicaal Bestuur van Middelburg heeft de eer u op uw schrijven van den 24sten dezer te zpn bevestiging, en daarin is geen sprake van de huidige organisatie en haar regie- j; menten. Art. 3 Synod. Regiem, voor de kerke- l zac'k beeft aail kun zonde. x i S i j Laat ons liever ook voor lien de Ileere m den raden noemt wel onder de veretsenten die gepe(i.e aanloopen, dat Hij nog genadig hun blinde iemand moet bezitten om benoembaar te jj oogen opene, en zij met s'chüldbelijden onder Hem zijn ook: geen tegenstrevers van kerke- en Zijn Woord mogen buigen, opdat zij niet door ,.v, P i i i i„. opgeblazenheid m het oordeel des duivels vallen, lijke verordeningen doch hierdoor is g Laat ons niet hooggêvoelende zijn, maar vree- wel de Jciezer maar niet de gekozene ge- zen; want al is door 's H e e.n gunst de geest in bonden. Deze allen hoefden ook niet l; ons gewillig o, ook ons yleescli is zoo zwak. i i rx i i x i rw i Denkt aan Petrus en vergeet niet de vrouw door een belofte gebonden te worden. De jj v~n Lot, b macht en het bestuur der zaken is toch l Opdat nu echter ieder kunne oordeelen over alleen bij de predikanten. Dezen alleen wat is geschied, laten wij hier eenvoudig de ge- hebben dan ook bepaald gehoorzaamheid-jj wii,se e .cêK.^°1^en' i r °i -r, t Eerst ontving ik Donderdag 1.1. het navolgend aan de reglementen moeten beloven. Dezen p sc]irijven alleen kan de synodale organisatie zeggen jjHct classicaal Bestuur van Middelburg heeft de in haar macht te hebben, door middel jj eer tl, uit te moedigen omJn zijne vergadering te van de zilveren koorden der beurs. En ook dit blijkt, Dode zij dank, een zwakke band. Dit breed uitgemeten belofte-bezwaar komen op Maandag 28 Februari e. des voor- middags te 11 uur. (was get.) G. C. Boomer, praesis. D. Rijnders. Wat ik in deze //vergadering-'/ moest komen "beteekent dus al heel weinig. Geheel j doen, stond niet vermeld. Ook zal ieder vatten, vervalt het voor wie verstaat, dat die zijn zonde belijdt en laat vergeving ge schieden zal. De beide getoetste bezwaren schijnen n i i i i vi j r» J-ic -antwoordde aar dus wel zeer vroom, doch blijken in der Boomer liet voigende: daad zeer onvroom te zijn, en niet over- MVlde een te komen met de rechte praktijk der godzaligheid. Wij zullen zien dat het met de overige bedenkingen niet anders is gesteld. dat ik in dezelve niet kon komen zonder het recht van bestaan en besturen en rechtspreken van het zoogenaamde Classicaal Bestuur te erkennen. Haade ik dit gedaan, ik zou wetens en willens gezondigd hebben. Ilc antwoordde daarom den Weleerw. Heer JESexdkelff JUe Blededeelinigjesi. Middelburg, 24 Februari 1887. Weleerwaarde Heer, Het openbaar schrijven, door U met andere Herders en Opzieners mij toegezonden, heb ik ontvangen. Eveneens in het openbaar hoop ik daarop te antwoorden, terwijl ik mij veroorloof in de Zeeuw- sche Kerkbode Uw schrijven aan de Kerken in ji deze Classis nader te bespreken. Heden middag ontving ik wederom een schrijven, U en door collega Rijnders. lacune in dit schrijven attent het ^et^lme^ vu^orde' er^rust, het^ikïer vS l Het 5s deze' +Er wordt, niet gemeld, wat volging op te nemen tegen hen, die ook in de 3 lk in Uwe samenkomst zou moeten doen. Kerk godzalig willen leven, en Gods Woord stellen boven de Reglementen van het Genoot schap. Zij hebben dit gedaan, zooals die Besturen dit gewoon zijn te doen, n.l.met terzijdestelling van Gods Woord, in strijd met die belijdenisschriften, die volgens hun Openbare Brief ook door hen naar art. 11 moeten gehandhaafd, en daarbij Mocht het Uwe bedoeling zijn mij over eene of andere zaak of handeling te ondervragen of te onderhouden in Uwe beweerde qualiteit van Clas sicaal Bestuurder, dan verzoek ik U mij, vóór ik in Uwe vergadering kom, aan te toonen uit den Woor de Gods en uit de geschiedenis van het ontstaan van Bestuurder, dat de Koning der Kerk UEd. als zulk een Bestuur over Zijn Zion gesteld Aiaai cti t. li ïuucicii eiiciiiu iuuim, cll uuu/ww i. i ii i i r. iit-i j. tt ti evenmin acht gevende op hun heilige beloften, aan mej ma1cllt b?kleed hffk BllJkt B dlt m0Ke" t t ,y 1 i Ti In Ir nnn hp.n i Ir rmnov Ipirtinrr vfm l-rnna rrpnnrlA God en de gemeente gedaan, volgens de bevesti gingsformulieren bij de aanvaarding van hun ambt. ';Zij hebben dit gedaan zonder ook maar in een enkel opzicht te bewijzen, dat, wat zij revolutie noemen, dit ook inderdaad is. Het wezenlijke verschil tusschen een van God gestelde en een slechts bestaande macht, hebben zij eenvoudig weggecijferd. Zoo valt het hun ge makkelijk om de groote menigte op hunne zijde te krijgen. Immers, deze weet het niet dat de Synodale Hiërarchie kerkelijk onwettig en tegen -Gods Woord is. lijk, dan ben ik onder leiding van Gods genade bereid, mij der gestelde macht te onderwerpen. Mocht dit bewijs achterwege blijven, dan zal het mij onmogelijk zijn te voldoen aan Uw wensch, uitgedrukt in Uwe geëerde letteren van lieden. Met heilbede en hoogachting teeken ik mij Uw dw. collega. Daarop gewerd mij als antwoord het volgende Classicale schrijven op Vrijdag 11. Men ziet hierin wordt weder niet gemeld wat ik in die samen komst doen moest. Ook wasten althans de scriba en assessor zeer goed, dat het mij onmogelijk was 1" dat het aan uw eisch om aan te toonen, dat //de Koning der Kerk ons als zulk een Bestuur j over zijn Zion gesteld heeft" niet wil voldoen, i omdat dit Bestuur gekozen door de Classicale vergadering op wettige wijze, hiertoe tegenover u niet behoeft over te gaan i 2° dat het persisteert bij zijn eerste schrijven, waarbij het u uitnoodigt. in zijne vergadering vau i Maandag 28 Februari des morgens te-11 uren te j verschijnen in de consistoriekamer der Koorkerk te Middelburg. (was get.) G. C. Boomer, praeses. D. Rijnders, Scriba. Maandag ochtend zond ik het .volgende schrijven •i weg aan deze vergaderde Herders en Opzieners, i! Ik had nog de zwakke hoop, dat de meerderheid I dezer mannen niet zóó door partijschap en liefde 'jj voor do Synodale hiërarchie zouden verblind zijn, ij dat zij toch nog wel voor de waarheid en het p recht Gods zouden willen wijken, en voor het e minst een poging zouden doen, om te bewijzen op mijn verzoek dat deze organisatie met haar Be sturen naar het Woord Gous in 's Heeren Kerk bestaan en macht hebben. Blijkens het daarop gevolgde zoogenaamd vonnis vergiste ik mij deerlijk. Geachte Ambtgenooten. In antwoord op mijn schrijven van 24 dezer ontving ik van collega Èoomer een wederantwoord a mede onderteekend door collega Rijnders. Uit het afschrift van dit laatste zal U blijken dat het een vrij lioogen toon aanslaat. Gij zult dit met mij zeker niet //broederlijk" vinden, en stellig deelt gij mijne mcening dat zulk een toon tegenover een'volkomen gelijk col lega zachtst gesprokén niet betaamt. Doch dat daargelaten. In mijn bovenbedoeld antwoord heb ik opmerk zaam gemaakt op een lacune deze is in dit tweede schrijven des heeren Boomer niet hersteld. Immers ook hierin wordt niet gemeld wat ik In Uwe sa menkomst zou moeten doen. Yan ernstiger aard is het volgende. In den Middelburgschéh Kerkeraad zijn leden die zeggen: „men moet Gods 'Woord boven de Reglementen stellen" en ook andere leden die zeg gen: //men moet de Reglementen boven Gods Woord stellen." Dit is in den laatsten tijd herhaaldelijk uitge komen. De eersten zijn van meening dat er in de kerke Christi naar den Woorde Gods geen Bestu ren met dwingende macht zijn gesteld. De anderen weerleggen deze uitspraak niet, maar beroepen zich op Reglementen van welke de eersten beweren dat zij kerkelijk onwettig en bovendien tegen Gods Woord zijn. Zoo stond ae zaak. Ku vinden echter enkelen uit die //andereleden" goed om als rechters op te treden, en die eerste leden als overtreders te gaan behandelen. In zeer zachte termen, docli dit verandert in 't wezen der daad niets. Ru werd hierop door mij het „verzoek" gedaan, dat collega Boomer c. s. zullen aanfounen uit God Woords en uit de geschiedenis van het onstaan der besturen //dat de Koning der Kerke U lieden als een Bestuur over zijn 'Zion gesteld, en met macht bekleed heeft". Ilc. voegde hieraan toe //Blijkt U dit mogelijk, dan ben ik onder beding van Gods genadé bereid, mij der gestelde macht te onderwerpen." Is dit verzoek onbetamelijk Is het een Dienaar des Woordsonwaardig Is het ongeoor loofd in de Gereformeerde Kerk Antwoordt zelf geachte Collegas. Leest nu ook eens wat de HH. Boomer en Rijn ders hierop in Uw laatste schrijven antwoorden. Zij zeggen niet dat zij liet bestaande verschil onvatbaar achten voor een minnelijke oplossing, maar zij schrijven eenvoudig //wij willen aan Uw eisch niet voldoen." Ik doe U nog eens opmerken dat ik niet een „eisch", maar een verzoekheb gedaan. Het spreekt wel van zelf dat het mij zóó niet mogelijk is in Uw samenkomst te verschijnen. Voor gij echter het aangevangen werk voortzet,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1887 | | pagina 3