yolo-en. Vele predikanten hebben die TT Het is schrikkelijk te lezen, dat liet werk des
o r 5 Ileeren, waarover Gods volk alom zicli verbindt,
vraag nooit willen doen. bommigen om- t waarom 0olc door sommigen hunner sinds jaren
dat zij niemand aan die reglementen is gebeden, dat het komen mocht, nu door
wilden binden, anderen omdat zij niet ken zonder eenig nader bewijs als oproer wordt
iemand wilden binden aan bepalingen die Oproer? maar waren dan onze vaders en groot- antwoorden:
hij niet kende. Het zal dus wel een zeer j; vaders, die den Franschen geweldenaar uitdreven
klein getal gemeenteleden zijn die deze f °<>k oproermakers Is dan vader Willem, met
i i pi i -i i - r i j t f zilii geuzen en trouwe medewerkers, ook een op-
beloften hebben afgelegd, en diegenen on- r0ermaker wijl hij den Spanjaard weerstond en
der deze weinigen welke geweten hebben verjaagde
wat zij hierbij beloofden, zullen mis- Zijn dan Luther en Calvijn en alle overige her-
J i i x* x n ii n vormers ook oproermakers omdat zi) weigerden
-SChien enkele tientallen beloopen. De onder Rome's hiërarchie te buigen, en hun ge-
meeste der leden hebben zich dus van dit s dane beloften braken? Waren dan Jeremiaen
bezwaar weinig aan te trekken. De Ou- Daniel met zijne vrienden, en de apostelen ook
,y -lil i revolutiemannen als zii weigerden -de gestelde
derhngen en Diakenen hebben bp aanvaar- j mach ten te gehoorz amen meet dan God.
ding van hun ambt volstrekt niet beloofd Gij zult antwoordenvoorwaar neenGoed,
dat zij de reglementen zouden gehoorza- ipaar vergeet niet dat al deze mannen in hun tijd
W i i r. t i,iii. 5 door hun overweldigers en bestrijders ook voor
men. De beloften die zij gedaan hebben y oproermakers zijn gescholden en als zoodanig zijn
zijn allen vervat in hun Formulier van gevonnisd.
Och, laat ons niet bitter zijn tegen deze armé
verblinde mannen. Zij zijn toch niet anders dan
werktuigen in 's I-Ieeren hand, om Zijn raad uit
te werken. Hoewel de Ileere geen deel, noch oor-
te verschijnen. Zeker was het ook niet kiesch,
dat zij als mijne tegenpartij, nu als rechters zoo
genaamd over mij gingen zitten over die belijdenis
en arbeid welke juist tusscheu ons in geschil lag,
liet Classicaal Bestuur van Middelburg heeft de
eer u op uw schrijven van den 24sten dezer te
zpn
bevestiging, en daarin is geen sprake van
de huidige organisatie en haar regie- j;
menten.
Art. 3 Synod. Regiem, voor de kerke- l zac'k beeft aail kun zonde.
x i S i j Laat ons liever ook voor lien de Ileere m den
raden noemt wel onder de veretsenten die gepe(i.e aanloopen, dat Hij nog genadig hun blinde
iemand moet bezitten om benoembaar te jj oogen opene, en zij met s'chüldbelijden onder Hem
zijn ook: geen tegenstrevers van kerke- en Zijn Woord mogen buigen, opdat zij niet door
,.v, P i i i i„. opgeblazenheid m het oordeel des duivels vallen,
lijke verordeningen doch hierdoor is g Laat ons niet hooggêvoelende zijn, maar vree-
wel de Jciezer maar niet de gekozene ge- zen; want al is door 's H e e.n gunst de geest in
bonden. Deze allen hoefden ook niet l; ons gewillig o, ook ons yleescli is zoo zwak.
i i rx i i x i rw i Denkt aan Petrus en vergeet niet de vrouw
door een belofte gebonden te worden. De jj v~n Lot, b
macht en het bestuur der zaken is toch l Opdat nu echter ieder kunne oordeelen over
alleen bij de predikanten. Dezen alleen wat is geschied, laten wij hier eenvoudig de ge-
hebben dan ook bepaald gehoorzaamheid-jj wii,se e .cêK.^°1^en'
i r °i -r, t Eerst ontving ik Donderdag 1.1. het navolgend
aan de reglementen moeten beloven. Dezen p sc]irijven
alleen kan de synodale organisatie zeggen jjHct classicaal Bestuur van Middelburg heeft de
in haar macht te hebben, door middel jj eer tl, uit te moedigen omJn zijne vergadering te
van de zilveren koorden der beurs.
En ook dit blijkt, Dode zij dank, een
zwakke band.
Dit breed uitgemeten belofte-bezwaar
komen op Maandag 28 Februari e. des voor-
middags te 11 uur.
(was get.) G. C. Boomer, praesis.
D. Rijnders.
Wat ik in deze //vergadering-'/ moest komen
"beteekent dus al heel weinig. Geheel j doen, stond niet vermeld. Ook zal ieder vatten,
vervalt het voor wie verstaat, dat die
zijn zonde belijdt en laat vergeving ge
schieden zal.
De beide
getoetste bezwaren schijnen
n i i i i vi j r» J-ic -antwoordde aar
dus wel zeer vroom, doch blijken in der Boomer liet voigende:
daad zeer onvroom te zijn, en niet over- MVlde
een te komen met de rechte praktijk der
godzaligheid.
Wij zullen zien dat het met de overige
bedenkingen niet anders is gesteld.
dat ik in dezelve niet kon komen zonder het recht
van bestaan en besturen en rechtspreken van het
zoogenaamde Classicaal Bestuur te erkennen.
Haade ik dit gedaan, ik zou wetens en willens
gezondigd hebben.
Ilc antwoordde daarom den Weleerw. Heer
JESexdkelff JUe Blededeelinigjesi.
Middelburg, 24 Februari 1887.
Weleerwaarde Heer,
Het openbaar schrijven, door U met andere
Herders en Opzieners mij toegezonden, heb ik
ontvangen.
Eveneens in het openbaar hoop ik daarop te
antwoorden, terwijl ik mij veroorloof in de Zeeuw-
sche Kerkbode Uw schrijven aan de Kerken in
ji deze Classis nader te bespreken.
Heden middag ontving ik wederom een schrijven,
U en door collega Rijnders.
lacune in dit schrijven attent
het ^et^lme^ vu^orde' er^rust, het^ikïer vS l Het 5s deze' +Er wordt, niet gemeld, wat
volging op te nemen tegen hen, die ook in de 3 lk in Uwe samenkomst zou moeten doen.
Kerk godzalig willen leven, en Gods Woord
stellen boven de Reglementen van het Genoot
schap.
Zij hebben dit gedaan, zooals die Besturen dit
gewoon zijn te doen, n.l.met terzijdestelling van
Gods Woord, in strijd met die belijdenisschriften,
die volgens hun Openbare Brief ook door hen
naar art. 11 moeten gehandhaafd, en daarbij
Mocht het Uwe bedoeling zijn mij over eene
of andere zaak of handeling te ondervragen of te
onderhouden in Uwe beweerde qualiteit van Clas
sicaal Bestuurder, dan verzoek ik U mij, vóór
ik in Uwe vergadering kom, aan te toonen uit
den Woor de Gods en uit de geschiedenis van het
ontstaan van Bestuurder, dat de Koning der Kerk
UEd. als zulk een Bestuur over Zijn Zion gesteld
Aiaai cti t. li ïuucicii eiiciiiu iuuim, cll uuu/ww i. i ii i i r. iit-i j. tt ti
evenmin acht gevende op hun heilige beloften, aan mej ma1cllt b?kleed hffk BllJkt B dlt m0Ke"
t t ,y 1 i Ti In Ir nnn hp.n i Ir rmnov Ipirtinrr vfm l-rnna rrpnnrlA
God en de gemeente gedaan, volgens de bevesti
gingsformulieren bij de aanvaarding van hun
ambt.
';Zij hebben dit gedaan zonder ook maar in een
enkel opzicht te bewijzen, dat, wat zij revolutie
noemen, dit ook inderdaad is.
Het wezenlijke verschil tusschen een van God
gestelde en een slechts bestaande macht, hebben zij
eenvoudig weggecijferd. Zoo valt het hun ge
makkelijk om de groote menigte op hunne zijde
te krijgen. Immers, deze weet het niet dat de
Synodale Hiërarchie kerkelijk onwettig en tegen
-Gods Woord is.
lijk, dan ben ik onder leiding van Gods genade
bereid, mij der gestelde macht te onderwerpen.
Mocht dit bewijs achterwege blijven, dan zal
het mij onmogelijk zijn te voldoen aan Uw wensch,
uitgedrukt in Uwe geëerde letteren van lieden.
Met heilbede en hoogachting teeken ik mij
Uw dw. collega.
Daarop gewerd mij als antwoord het volgende
Classicale schrijven op Vrijdag 11. Men ziet hierin
wordt weder niet gemeld wat ik in die samen
komst doen moest. Ook wasten althans de scriba
en assessor zeer goed, dat het mij onmogelijk was
1" dat het aan uw eisch om aan te toonen, dat
//de Koning der Kerk ons als zulk een Bestuur
j over zijn Zion gesteld heeft" niet wil voldoen,
i omdat dit Bestuur gekozen door de Classicale
vergadering op wettige wijze, hiertoe tegenover u
niet behoeft over te gaan
i 2° dat het persisteert bij zijn eerste schrijven,
waarbij het u uitnoodigt. in zijne vergadering vau
i Maandag 28 Februari des morgens te-11 uren te
j verschijnen in de consistoriekamer der Koorkerk
te Middelburg.
(was get.) G. C. Boomer, praeses.
D. Rijnders, Scriba.
Maandag ochtend zond ik het .volgende schrijven
•i weg aan deze vergaderde Herders en Opzieners,
i! Ik had nog de zwakke hoop, dat de meerderheid
I dezer mannen niet zóó door partijschap en liefde
'jj voor do Synodale hiërarchie zouden verblind zijn,
ij dat zij toch nog wel voor de waarheid en het
p recht Gods zouden willen wijken, en voor het
e minst een poging zouden doen, om te bewijzen
op mijn verzoek dat deze organisatie met haar Be
sturen naar het Woord Gous in 's Heeren Kerk
bestaan en macht hebben.
Blijkens het daarop gevolgde zoogenaamd vonnis
vergiste ik mij deerlijk.
Geachte Ambtgenooten.
In antwoord op mijn schrijven van 24 dezer
ontving ik van collega Èoomer een wederantwoord
a mede onderteekend door collega Rijnders.
Uit het afschrift van dit laatste zal U blijken
dat het een vrij lioogen toon aanslaat.
Gij zult dit met mij zeker niet //broederlijk"
vinden, en stellig deelt gij mijne mcening dat
zulk een toon tegenover een'volkomen gelijk col
lega zachtst gesprokén niet betaamt.
Doch dat daargelaten.
In mijn bovenbedoeld antwoord heb ik opmerk
zaam gemaakt op een lacune deze is in dit tweede
schrijven des heeren Boomer niet hersteld. Immers
ook hierin wordt niet gemeld wat ik In Uwe sa
menkomst zou moeten doen.
Yan ernstiger aard is het volgende.
In den Middelburgschéh Kerkeraad zijn leden
die zeggen: „men moet Gods 'Woord boven de
Reglementen stellen" en ook andere leden die zeg
gen: //men moet de Reglementen boven Gods
Woord stellen."
Dit is in den laatsten tijd herhaaldelijk uitge
komen.
De eersten zijn van meening dat er in de kerke
Christi naar den Woorde Gods geen Bestu
ren met dwingende macht zijn gesteld.
De anderen weerleggen deze uitspraak niet,
maar beroepen zich op Reglementen van welke
de eersten beweren dat zij kerkelijk onwettig en
bovendien tegen Gods Woord zijn.
Zoo stond ae zaak.
Ku vinden echter enkelen uit die //andereleden"
goed om als rechters op te treden, en die eerste
leden als overtreders te gaan behandelen.
In zeer zachte termen, docli dit verandert in
't wezen der daad niets.
Ru werd hierop door mij het „verzoek" gedaan,
dat collega Boomer c. s. zullen aanfounen
uit God Woords en uit de geschiedenis van het
onstaan der besturen //dat de Koning der Kerke
U lieden als een Bestuur over zijn 'Zion gesteld,
en met macht bekleed heeft". Ilc. voegde hieraan
toe //Blijkt U dit mogelijk, dan ben ik onder
beding van Gods genadé bereid, mij der gestelde
macht te onderwerpen."
Is dit verzoek onbetamelijk Is het een
Dienaar des Woordsonwaardig Is het ongeoor
loofd in de Gereformeerde Kerk Antwoordt zelf
geachte Collegas.
Leest nu ook eens wat de HH. Boomer en Rijn
ders hierop in Uw laatste schrijven antwoorden.
Zij zeggen niet dat zij liet bestaande verschil
onvatbaar achten voor een minnelijke oplossing,
maar zij schrijven eenvoudig //wij willen aan
Uw eisch niet voldoen."
Ik doe U nog eens opmerken dat ik niet een
„eisch", maar een verzoekheb gedaan.
Het spreekt wel van zelf dat het mij zóó niet
mogelijk is in Uw samenkomst te verschijnen.
Voor gij echter het aangevangen werk voortzet,