Schepen Augustus. Freiburg, de hoofdstad van het Zwarte Woud* van vroeger en nu. Een dezer dagen viert de Noord-Duit- Bche Lloyd feest. Dan bestaat de lijn Oost- Azië-Australië vijftig jaar. Ook voor ons Hollanders heeft dit jubi leum wel eenige interesse, want wij zijn ten nauwste verbonden met alles wat de Op de Australië-lijn onderhouden op het oogenblik moderne en snelvarende vracht schepen als „Alster", „Aller", en „Main" ieder met 8000 B.R.T. den dienst. Bij het maken van de salons, eetkamers en conversatiezalen is rekening gehouden niet de eischen, die aan het moderne ver keerswezen worden gesteld. Bijzonder heeft men zijn aandacht besteed bij den aanleg van groote wandel-, speel- en sport- dekken. De zeer ruime hutten der eerste klasse hebben bijna alle een aparte bad kamer. In een jubileumuitgave van de maat schappij lezen wij, dat zij met het in Scheepvaart over de geheele wereld betreft en ook is het de bovengenoemde lijn, die middellijk en onmiddellijk een verbinding Van Oost-Indië naar Australië met ons on derhoudt. Scheepvaart en overzeesche han del zijn de twee machtige factoren, waar door de volkeren over alle politieke ge- «chillen heen, in vreedzame arbeid kunnen samenwerken. En ook het lot van de be volking kan slechts een wending ten goede ondergaan, als de internationale banden een rustige samenwerking mogelijk ma ken, voortkomende uit de eerlijke en op rechte wil naar gemeenschappelijk begrij pen. Hieronder volgen eenige data en opga ven van de ontwikkeling van de Oost- Azië-Australiëdiensten van de Noord-Duit- •che Lloyd. In Juli 1885 werd tusschen het Duitsche Kijk en de Mij. een Rijkspoststoombootver- drag gesloten, waardoor 't mogelijk werd 'n stoombootverbinding op regelmatige tijden tusschen Oost-Azië en Australië tot stand te brengen. De voorbereidingen tot de ope ning van dezen dienst waren in het mid den van het jaar 1886 zoover gevorderd, dat op 30 Juni 1886 het 3116 bruto ton groote stoomschip „Oder", waarvan U hier een afbeelding ziet, de Oost-Azië-lijn en op 14 Juli 1886 het 3102 bruto register-ton groote stoomschip „Salier" den dienst op Australië van Bremerhaven af konden gaan ondernemen. In den loop van de volgende tientallen jaren werd de dienst steeds uitgebreid en verbeterd. De vloot van de lijnen groeide van jaar tot jaar. En zoo bezat de Noord- Duitsche Lloijd voor den grooten wereld oorlog op de Oost-Aziëlijn 18 Rijkspost- en vrachtschepen en op den Australiëdienst tezamen meer dan 20 stoomers. Beide vlo ten bevatten een scheepsruimte van rond 260.000 bruto register-ton. Hierbij kwam nog een uitgebreide tusschendienst, die vanaf den Golf van Bengalen, langs de groo te en kleine Soenda-eilanden, tot den Golf van Petschili alle belangrijke havens van Indië, met inbegrip van de eilanden en China, in het onmiddellijke Rijkspost- en vrachtstoomvaartverkeer naar Oost-Azië werd betrokken. Dat alles werd door den oorlog vernie tigd. Na het sluiten van de vrede gelukte het de reederij echter, tesamen met andere scheepvaartmaatschappijen, vanaf het jaar 1922 de vracht- en passagiers-stoomvaart-, lijnen naar Oost-Azië en Australië op nieuwe grondslagen weder op te bouwen. In het begin gebruikte men oude schepen; van 19231924 af echter deden de stoom schepen van de „Saarbrücken"-klasse: de Saarbrücken, Trier, Coblenz en het motor schip Fulda dienst op deze lijn. In het jaar 1935 heropende de Noord- Duitsche Lloijd de Oost-Azië-Expresdienst eerst met de 18.300 bruto register-ton groo te snelle stoomschepen „Scharnhorst" en „Potsdam", terwijl in het begin van 1936 het evengroote stoomschip „Gneusenau" volgde. Een van de schepen van de Oost-Azië- Australië-lijn van de Noord-Duitsche Lloyd van 50 jaar geleden. dienst stellen van deze schepen de tradi tie hebben willen voortzetten, daar zij op de op- en uitbouw hunner bemoeiingen in het buitenland de allergrootste waarde hechten, een traditie, die zij nu reeds vijf tig jaar lang steeds welbewust hebben ver zorgd en verder verzorgen zullen. Verwonderlijk verrassend zijn de wisse lingen van wezen en bestemming, welke sommigen klassiek geworden bouwwerken in den loop van hun eeuwenlang bestaan beschoren bleken. En dit verschijnsel doet zich wellicht nergens veelvuldiger voor, dan in Italië, waar Romeinschë thermen tot kerken werden, kloosters tot musea, en musea tot kloosters, waar het grafmonu ment van Hadrianus in de Middeleeuwen als Pauselijke Burcht nieuwe vermaard heid verwierf, en waar uit het Mausoleum van Augustus den stichter van het Ro- meinsche Keizerrijk na tallooze wisse lingen van het lot, in den modernen tijd, het concertgebouw van Rome is geworden. Een van de modernste schepen van de- „Dit landschap dwingt tot uitrusten", zegt 'n bekend Duitsch dichter over Freiburg en zijn omgeving. En hij heeft gelijk. De zenuwsloo- pende haast, de onrust van iederen dag, het hameren van den tijd, alles schijnt voor deze mooie plek op aarde halt te hebben gehou den. Frank en vrij strekt zich de prachtige, 150 meter hooge toren van de Miinsterkerk boven de daken uit, boven de fabrieksschoorsteenen en de vele torens, die de stad rijk is. Als vazallen staan ver in het rond de reu zen van het Zwarte Woud en vormen als het ware een levende, groene krans om deze stad van het woud, van de wijn en van de Go tiek. De oude, kromme straatjes van de oude stad, de spitse daken, de gotische bronnen en standbeelden, oude hui zen, d 1 op hun gevels nog de namen van reeds honderden jaren geleden uitgestorven geslachten dragen, dat alles vertelt van een veelhonderd jarige ge schiedenis van deze stad. Prachtige wijn bergen, bloeiende tui nen en weiden werpen een afwisselend kleurenbeeld in het rond. In weinig minuten brengt het kabelspoor de natuurminnende bezoeker naar den 1284 meter hooge Schauinsland, vanwaar men zijn blik kan Jaten dwalen over de geheele omgeving, waar wouden, bergen en architectuur tot een wondervolle har monie samen vloeien. Men kan tot in de Vogezen zien en aan den anderen kant in Als kantwerk steekt ae majestueuze toren van Freiburg tegen de lucht af. de verte tot de eeuwige besneeuwde top pen der Alpen. Groot en geweldig ligt het panorama van het Zwarte Woud gebergte. Een vergezicht, zooals de wereld er maar heel weinig kent. zelfde maatschappij. V Thans echter heeft de Overheid besloten, dit fameuze bouwwerk, ter gelegenheid van den 2000sten geboortedag van Keizer Augustus welke het volgend jaar met 'n reeks van feesten, tentoonstellingen en plechtigheden zal worden herdacht in zijn ouden luister te herstellen. De werk zaamheden, betreffende de reconstructie van het grafmonument en de systematisee ring van de onmiddellijke omgeving zijn, onder leiding van den architect Vittorio Morpurgo, in vollen gang. Het voornaamste motief tot het ontwerpen en uitvoeren van dit grootsche plan was ongetwijfeld het feit, dat enkele jaren geleden verschillen de grafsteenen van leden der keizerlijke familie, alsmede vele architectonische fragmenten in de scrypt werden ontdekt, zoodat men thans niet slet&ts over een uitermate belangrijk uitgangspunt en tal rijke verklarende gegevens beschikt, doch ook over voldoende authentiek materiaal, om de reconstructie op de best mogelijke wijze te volbrengen. Het monument, dat inmiddels geheel ont manteld is, wordt evenals in de oudheid, door cypressen omgeven, en het zal eer lang aan drie zijden worden begrensd door een reeks van gebouwen, welke zich voor treffelijk aansluit bij het type van de mo derne metropolis, terwijl de zorgvuldig overwogen stijl den aanblik van het nabije, antieke bouwwerk geenszins schaadt. Langs de vierde zijde van het plein, waar zich Augustus' Maijsoleum verheft, stroomt de eeuwige Tiber. Tot het totale reguleeringsplan dat niet alleen architectonisch en cultuurhis torisch van bijzondere beteekenis is, doch waardoor tevens een der laatste ongezon de wijken van Rome volkomen gesaneerd wordt, behooren o.a. de kerken van San Carlo al Corso, van San Pietro di Cortona, van San Rocco en San Girolamo. Tegen over den ingang van het Mausoleum ver heft zich een indrukwekkend beeld van Augustus. De nieuwe gebduwen verrijzen meerendeels op een aanmerkelijk hooger niveau dan het Mausoleum, hetwelk zich op deze wijze in een z.g. eerbiedszöne zal bevinden; de overgang wordt door monu mentale trappen gevormd. Het is intusschen, wat het grafmonument in het bijzonder betreft, verheugend te zien, hoe ondanks de veelvuldige en niet altijd even oordeelkundige restauratie, de kern van het bouwwerk, met zijn cirkel vormig grondplan en een diameter van 89 M., vrijwel onaangetast is gebleven. Uit de indeeling van het grafgewelf en uit de al daar gevonden urnen, zerken en inscrip ties is gebleken, hoe hier, behalve de stof felijke resten van Augustus en zijn gema lin Li via, ook die van velen zijner kinde ren, klein-kinderen en andere naaste ver wanten zijn bijgezet, o.a. van Marcellus en Octavia, van Drusus en Germanicus, van Agrippa en zijn zoons Gajus en Lucius Caesar, van de keizers Tiberius en Clau- sius, van Agrippina, Drusilla en Poppaea. Zoo is dus het Mausoleum van Augustus ten nauwste met de geschiedenis van het Romeinsche Rijk verbonden, en er is wel licht geen waardiger vorm denkbaar, de groote figuur van den eersten Keizer te herdenken, dan deze reconstructie. Zij be looft gezien den huidigen stand der restauratiewerken en de geëxposeerde ma quettes, waarvan wij er hier enkele afbeel den een schoone synthese van antieken luister en weloverwogen, moderne bouw kunst. W. L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1936 | | pagina 8