DE STRIJD OM VREDE.
2e BLAD
Brand
wonden
akkers Kloosferbalsem
J. J. BACK, Opticien
Wat wil God? Het Recht eischt reeds
duizenden jaren „Vrede".
Ons antwoord aan Delee.
bedek ze dadelijk met
Kijkt goed uit uw oogen
Met een Bril van Back,
Dan is U niet bedrogen,
En voelt U zich op Uw gemak.
IETS OVER HET GELD.
2EEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 30 OCTOBER 1936. No. 44.
In het verweer in de vorige week van de
hoeren Delee en Hartman blijkt duidelijk dat
beiden hun meening putten bij hel gemis aan
goede, beiere menschen in de Maatschappij
met wier medewerking het mogelijk zou
kunnen zijn om in de gemeenschap In vrede
te leven.
Waar dit thans nog niet het geval is zou
den wij dus bezig zijn om graankorrels op
rolsachtigen bodem te zaaien.
Bij ons rondzien in de samenleving is het
ons onmogelijk om die meening te deelen.
Immers, de duizenden, die zich nu reeds
jaren als overtuigde vreJesvoorstandcrs de
den kennen doen zich aan ons voor als de
rijpe of gedeeltelijke rijpe vruchten uit den
levensboomgaard.
En wanneer we nu <lie vruchten van edele
waarde opmerken, zou het toch wel zeer
onattent zijn niet de boomen op te merken
die deze rijkdom voortbrachten en dragen?
Die boomen zijn voor ons de gevers van
de bet re moraal, de waardevoller mentali
teit, noem het desnoods de nieuwe ethiek.
Maar ze zijn er en doen reeds heur nuttige
invloed gelden. Zij hielden onze belangstel
ling levendig, ontwikkelden een activiteit,
die opgemerkt moest worden, en die ons de
eisch stelde eens nader met die vruchten
kennis te gaan maken.
Deze kennismaking nu is ons dermate
goed bevallen, dat wij de grondbeginselen
nader zijn gaan bestudeeren.
En. toen is ons gebleken dat het foutief,
onverantwoordelijk zou zijn nog langer in
de meening te blijven dwalen dat we maar
eens moesten gaan wachten totdat er eerst
nieuwe, betere menschen zouden komen.
Die nieuwe en betere menschen zijn er,
deels rijp, deels halfrijp. Doch de koesteren
de zon en de vruchtbaren bodem zullen
ongetwijfeld een goede uitwerking tot wer
kelijkheid doen worden. Dit is objectiever
overdacht en ingezien dan geschreven.
Hier hebben we dus de zuiver tegenge
stelde overtuiging met die van onze beide
opponenten.
Delee schrijft van ons niet te begrijpen
dat we de afschaffing van den oorlog als
geen moeilijkheid zien. Hij grijpt hiervoor
naar de vele pogingen die daartoe" eeuw in
eeuw uit werden ondernomen.
Inderdaad die moeilijkhe'd kennen we
ook, doch daarop doelden wij met onze op
merking niet.
Wij hadden op het oog, de m o g e 1 ij k-
heid om tot een oplossing te geraken. En
dat probleem is niet zoo moeilijk en
ingewikkeld als men wel denkt. Het is zui
ver oen kwestie van Menschen, organiseeren
van den volkswil en geld. Ziedaar.
En dus komt het op inzicht en wil
len van de menschen aan, zooals met al
les, doch nu zeer positief in het belang
van hun eigen levens- en bestaansbehoud.
Het komt aan op te voorkomen dat
altijd beter als genezen, indien straks de
kans op genezing tenminste nog zal bestaan.
Het gaat er om dat straks de menschen
niet moeten zeggen; „hadden wij maar ge
luisterd en bijtijds helpen ingrijpen, opdat
do óude zegswijze uit de biltere levenserva
ring als het hadden t— komt, is het
hebben te laat niet nog zooveel ver
woestender en ontstellender onze ziel zal
prangen.
01' zulks mogelijk is? Absoluut en zeker
voor den mensch die als levensbeschouwing
mag dragen dat God de grond is van alle
gemeenschap, en dat waar de mensch met
het geloof aan God heeft afgerekend, ook
het gemcenschapsbesef moet verdwijnen.
Doch voor dit bewustzijn behoeven wij
als gave uit den rijkdom van Gods Genade
een vaste geest te ontvangen.
Een vaste geest, die de resultante is van
al onze slingerende meeningen, begrippen,
opvattingen en gedachten-uitingen. Want
daardoor alléén komt er in onze vaste
geest de overtuiging verankerd te 1'ggen dat
er in onze samenleving dringend behoefte
bestaat aan meer beschreven en vastgesteld
zijn pijnlijk, ze genezen
moeilijk en laten vaak
litteekens na. Behandel
ze daarom zorgvuldig,
de pijn verdwijnt direct, de wonden of
blaren blijven zuiver en genezen snel.
Recht. Recht, uitgeoefend in zelfstandig
heid, deskundi ;heid en onpartijdigheid. Zui
ver dus om der wille van het Recht.
En om deze gemeenschapsplicht ten uit
voer te gaan brengen zijn Koningsmenschen
noodig die Koninklijke daden willen doen.
Dit is een Goddelijke opdracht aan de
Gemeenschap, Delee. Geen Goddelijke daad
op zichzelf. Doch zuiver het uitvoeren van
een Goddelijk bevel.
Wilt ge het bewijs?
Lees Jezus' antwoord aan de wetgeleerde
in Math. 23:38 enz. Daar hebt ge het
grootste gebod waaraan de he?le wet
en de profeten hangt.
Of de mensch er toe in staat kon wor
den gesteld? Ongetwijfeld door de kracht
volle beteekenis van Jezus Voorbede.
(Joh. 17).
Wanneer Gij dit met mij begrijpt Delee,
dan zult U ongetwijfeld meer vertrouwen
hebben in hetgeen ik bedoelde, toen ik on
der Uw eerste artikel schreef dal in Gods
kracht alle dingen mogelijk zijn. Daarmede
zet niet ik, maar Jezus Christus zelf de
mensch op een voetstuk, waarop de mensch
die naar de edelste en beste vormen van
lioogere menschelijkheid streeft, in billijk
heid en rechtvaardigheid alleszins aanspraak
mag maken.
Want ook voor die mensch is het Mid-
delaarswerk der verzoening a 1 r e e d s vol
bracht.
Waar nu in iedere mensch in meerdere
of mindere mate de energie, de daadkracht
de potentie aanwezig is, acht ik het een
plicht daarop te wijzen Hierbij gaat het
dus om de autoriteit van de boodschan-
zelf en niet om het succes van welk mensch
ook.
En daarom moeten we ons bezinnen op
het eerste en het allergrootste probleem van
dezen tijd Rechtsherstel, Rechlsaanvulling en
voorziening.
Zelfstandig uit te oefenen Recht tusschen
de volkeren. Dit is niet nieuw, doch hel is
heden ten dage alleen dringender dan ooit.
Als daar niet spoedig in voorzien wordt
gaan de volkeren eraan ten gronde, dus ook
wij. Daarom moet het tot een oplossing
worden gebracht en kan het ook tot een
oplossing worden g bracht. Misschien eerst
gebrekkig en vol tekortkomingen? Dal kan
en zal worden verbeterd en aangevuld. Als
eerst de basis, het orgaan er voor maar ge
fundeerd is gelegd. Dat orgaan kan zijn het
Permanent Hof van Internationale Justitie.
Haar zelfstandigheid? D't verkrijge zij van
de Pij den volkenbond aangesloten mogend
heden onder drang van den volkswil en
wensch, middels de daarstelling en aan
vaarding van een Internationaal Wetboek
voor Strafrecht, etc.
Hoe dit Recht uit te oefenen?
Middels haar Rechtspraak en vonnissen.
Hoe die Rechtspraak en vonnissen ten uit
voer te leggen en te doen bekrachtigen?
Middels het haar door de Volkeren ge
schonken Vrijwillig Internationaal Politie
corps.
Ziehier de organisatie en omvang van het
geheele probleem.
Dat moet er komen. En over de mogelijk
heden om daartoe te geraken moesten we
nu maar niet langer polemiseeren, doch tot
de organisatie ervan, tot de Daad over
gaan.
Over het organiseeren van een oorlog
wordt ook nooit zoolang geredekaveld.
Daar vraagt men ook niet of het wel kan
en of het geld er wel is of komt.
Daar doet men het.
Welnu waarom voor een oorlog dan wel
en voor de afschaffing van den oorlog niet?
Hier ziet ge dat de oplossing waarom het
gaat doodeenvoudig is.
Of dit recept dan niet eerder heeft be
staan? In wezen wel, doch het werd tniet
eerder in zoodanig practisch te verwezen
lijken vorm ontdekt.
Evenals de atmosfeer die altijd vol eleclro-
nen zat, eerst nutlig na het ontdekken van
de electriciteit werden aangewend en de
gloeidraadlamp van Edison een geheele om
wenteling op het gebied van kaars, petrole
um en gasverlichting teweeg bracht.
Zoo goed als God den Mensch deze din
gen deed ontdekken, alsook de bestrijding
van Pest, Cholera, Typhus, enz., iets waar
aan U toch ook Uw volle medewerking ver
leent, zoo goed is op anderen levensterrein
de mogelijkheid geopend om den oorlog
te gaan uitbannen.
Wanneer nu God de basis van alle Ge
meenschap is, dan is het toch menschelijke
zonde en tekortkoming om op dien basis
de oorlogshel open te zetlen, wat toch zui
ver menschenwerk is.
HET GAAT OM HET RECHT.
Om dat te voorkomen hebben we meer
Recht noodig. Recht wal is dal?
Reeds 2200 jaar voor Christus' geboorte
schrijft de wetgeleerde Hamurhabi dat het
doel van het Recht is een vreedzame
ordening der samenleving.
Recht wil dus Vrede.
Recht is het geheel van regelen waarnaar
we ons in de staat hebben te gedragen.
Regelen die door de overheid gehand
haafd kunnen worden met de middelen
waarover zij beschikt. Zoo is dus onze
plaats als onderdaan tegenover de overheid.
Maar Recht ordenende de verhouding tus
schen de volkeren in de wereld bestaat nog
niet, is nog niet geregeld en daar gaat
het juist om.
In de Rechtszaal ziet men het Recht toe
gepast als een ordenende en dwingende
macht, waarbij de beslissing, de uitspraak
van den President, als de uitdrukking van
het Recht geldt.
Doch in het leven openbaart zich het
Recht op oneindig veelvuldiger wijze dan in
de Staat en in de Rechtszaal alleen.
Ons leven wordt door het Recht be-
beerscht.
Vanaf de geboorte tot aan zijn dood is
de mensch drager van het Recht.
Ontelbare rechtsbanden verbinden de men
schen met elkaar en met de stoffelijke din
gen die ons denken en doen beheerschen.
Zoo zien we in de samenleving, de Maat
schappij, de millioenen menschen die tel
kens trachten op te komen voor hun eigen
belang. Dat is de openbaring van het Recht.
Zoo schouwen we dus in datgene wat van
het Recht u i t e r 1 ij k zichtbaar is
Het Recht is dus de same 1c ing zelf. Het
doel van het Recht is blijkens de eeuwen
lange R c 'tsgesclrelenis een vreedzame or
dening der samenle ing. In haar wezen
en oorsprong wil het Recht dus vrede.
Merkwaardige ontdekking.
Hoe klinkt nu het grootste gebod dat Je
zus gaf als een gave zuivere harmonie.
In haar begrip over het doel van het
Recht z gt de samenle ing reeds duizenden
jaren middels haar Rechtsgeschiedenis: „Het
zij zoo En in de werkelijkheid, in het rea
lisme van iederen dag bewijst zij t o t n u
toe het tegengestelde.
Wat leert ons liet gemis van die schakel?
Dat er een gemis aan Rechtsorde tusschen
de volkeren bestaat. Daarin te voorzien is
een eisch van Godswege.
Niet langer liet recht van de sterkste la
ten voortbestaan, dat is geen recht.
In het grootse gebod leert Jezus de
menschen dat ze hun naaste lief moeien
hebben als zichzëlvén.
Lief hebben, dal is in Vrede leven. Een
vreedzame samenleving dus. En een vreed
zaam geordende samenleving is Recht. Het
Recht-
Welnu dan hopen wij hierme le afdoende
te hebben aangetoond, Waarom het gaat
en Wat ons te doen staat.
Wie wil medewerken dit doel te gaan
bevorderen die meldde zich aan.
Badhuisstraat 45 Tel. 14 Vlissingen
Postgiro 222925
Wil men zich een juist oordeel vormen
over de problemen op monetair gebied,
dan is daarvoor een diepgaande en gecon
centreerde studie nodig. Devaluatie, deflatie,
inflatie, etc.; zijn vraagstukken waarmede
men maar niet een, twee,#drie mee klaar is.
Toch is het wel eens aarclig iets meer over
het geld, onze gulden bijv. waar op het ogen
blik zoveel over (e doen geweest is, le we
ten. Natuurlijk kan in dit artikeltje niet op
de hierboven aange Iri Ie problemen worden
ingegaan. Slechts weinig lezers zouden er
iels aan hebben. Ik heb mij dan ook tot
enkele losse opmerkingen bepaald, voor ie
der begrijpelijk.
Reeds eeuwen terug deed zich bij de vol
ken de behoeften voelen aan een ruilmiddel,
waartegen ieder bereid was zijn goederen te
ruilen of diensten te verlenen. Hoe meer d$
ruil tussen de mensen zich ontwikkelde,
des te sterker werd deze behoefte gevoeld.
Als ruilmiddel deden dienst allerlei waren
zoals: ivoor, koffie, schelpen en ook vee.
Deze goederen waren algemeen begeerd en
voor het doel geschikt, twee eisen waaraan
elk ruilmiddel moet voldoen. Maar hoe ge
compliceerder het ruilverkeer werd, hoe
minder deze ruilmiddelen voldeden. Zo kwa
men de mensen er reeds voor duizenden
jaren toe om goud en zilver als geld te ge
bruiken, daar deze metalen verschillende
gunstige eigenschappen bezaten. Welke wa
ren nu deze gunstige eigenschappen?
Hieronder volgen enige:
lo, De metalen zijn zeer hard en slijten
niet vlug.
BAKKER KON ZIJN DEEG NIET KNEDEN.
Stijve armen door rheumatiek.
Nu weer gezond als een visch.
„Ik had rheumatiek, zoo erg als het maar
kon. De gewrichten in mijn armen, beenen,
handen en voeten waren verstijfd. Ik kon
nauwelijks loopen, en als ik een paar minuten
had gezeten, werd het een heele toer om
weer overeind! te komen. Ik ben bakker van
beroep, dus U begrijpt wel dat ik al mijn
kracht noodig heb om deeg te kneden. Mijn
handen waren echter zóó machteloos, dal ik
mij bezorgd begon af te vragen of ik nog wel
ooit zou kunnen werken. Ik probeerde ver
scheidene middelen, maar tevergeefs. Na
een flacon Kruschen Salts ging ik mij een
beetje beter voelen. Ik verbruikte nog twee
flacons, en ik moet bekennen, dat ik weer
plezier in mijn werk heb. Geen pijn of last
meer, dank zij Kruschen Salts. Ik kan het
niet genoeg roemen, want ik voel mij weer
zoo gezond als een visch". A. T. H. te K.
Indien Uw afvoerorganen op de juisle wij
ze tot betere natuurlijke werking worden
aangespoord, voorkomt U ophooping in Uw
lichaam van afvalstoffen zooals het urine
zuur, dat maar al te dikwijls de oorzaak is
van rheumatiek, ischias, spit e.d. Kruschen
Salts bevat zouten, die zorgen voor een aft<
doende verwijdering van afvalstoffen, door-
da.t zij Uw afvoerorganen, ingewanden, lever
en nieren, aansporen tot krachtiger werking.
Zoodra Uw bloed zuiver is geworden, zullen
de rheumatische pijnen verminderen om ten
slotte geheel weg te blijven. Probeer het
eens. U hebt Uw geluk in eigen handen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en erkende drogisten k
fÓ40, f0 70 en f 1.60 per flacon, omzetbelas
ting inbegrepen. Let op, dat op het etiket
op de flesch, zoowel als op de buitenverpak-
king, de naam Rowntree Handels Maatschap
pij Amsterdam, voorkomt.
Tegenwoordig vermengd men ze met an
dere stoffen (o.a. alliage) waardoor de hard
heid nog toeneemt.
2o. Zij onderscheiden zich door klank en
kleur van andere stoffen. Namaak ging dus
niet gemakkelijk.
3o. Er hestonden geen kwalitei'en van. Bij
deling ging dus zo goed als geen waarde
verloren. Men kon alzo uit grote en kleine
gouden en zilveren staven al naar de be
hoefte grote en kleine gouden en zilveren
munten slaan.
4o. Bewaring en vervoer kostten niet veel
in verhouding lot hun waarde. Dit was van
belang voor het internationale verkeer, daar
zodoende grote prijsverschillen werden ver
inetien. Er zijn nog verschillende eigenschap
pen. Deze te noemen zou ons te ver voeren.
Het geld heeft drieërlei funct'e n.l. waarde
meter, ruilmiddel (tussen deze twee be
staat nog enig verschil) en betaalmiddel. De
munten hebben voorts verschillende waarden
n.l. een nominale, een rieele of intrinsiekei
of metaalwaarde en een functionele waarde.
Ziehier drie moeilijke woorden bij elkaar.
Toch zijn ze niet zo moeilijk als ze er uit
zien. De nominale waarde is de waarde
welke dc Staal aan de munt gegeven heeft,
b.v. 1 rijksd. Deze waarde is dus wat men
noemt de wettelijke waarde. De r e le waardei
of intrinsieke of metaalwaarde (de laatste
naam is m.i. het gemakkelijkst te onthou
den) is de waarde welke de munt aan me
taal bevat. Onze gulden beval 7.2 gr. fijn
zilver. Wettelijke en metaal waarde wijken
dikwijls vrij sterk van elkaar af. De rieëlo
waarde is van belang voor buitenlandse
betalingen.
Dan krijgen we de functionele waarde.
Ook dit begrip ziet er moeilijker uit dan
het in werkelijkheid is. De functionele waar
de is de waarde welke de munt krachtens
zijn i'unclie heeft. Deze waarde kan en van
de nominale en rieële waarde afwijken.
Voorts heeft men nog de koerswaarde.
Over al deze dingen zou natuurlijk nog
veel meer le zeggen zijn, maar voorlopig
kan hiermede worden volstaan. Onze gul
den nu is niet altijd van zilver geweest.
Oorspronkelijk was zij van goud. Zij was
dus een goudgulden. Zij werd geslagen tij
dens de regering van Albrecht van Beieren
in 1388. Het gehalte bedroeg plm. 4 gr. fijn
Dit gehalte verminderde echler. In 1521
bedroeg het nog plm. 1.76 gr. fijn. In 1192
ontdekte Columbus Ameirka en nam de zil-
verinvoer en zilver productie een aanvang.
In 1542 wordt de goudgulden dan ook
vervangen door den zilveren gulden, oor
spronkelijk met een gehalte van plm. 18.5
gr. fijn. Ook dit gewicht slonk echler. In 1694
werd de generaliteitsgulden ingevoerd mei
een gehalte van 9.61 gr. fijn. Dit gehalte
bleef tot 1816 behouden. In 1839 werd het
gewicht verlaagd tot 9.45 gr. fijn. Hierdoor
werd de gulden als internationaal betaalmid
del minder waard. Men ziet dus dat het
gehalte steeds achteruit is gegaan. Waarom
de regering in 1839 overging het gehalte le
verlagen en nog zovele andere dingen meer
kan onmogelijk in dit bestek besprokei:
worden.
Interessant is de vraag of in vroeger eei
wen het geldwezen geheel en al on beker,»
geweest is. Het antwoord moet luiden
neen. Ongeveer2250 j. vóór Christus gebonrh
verenigde Hammurabi de Babylonische la
den tot een rijk. De wetgeving van llaiuurabi