DE STRIJD OM VREDE. 2e BLAD Brand wonden akkers Kloosferbalsem J. J. BACK, Opticien Wat wil God? Het Recht eischt reeds duizenden jaren „Vrede". Ons antwoord aan Delee. bedek ze dadelijk met Kijkt goed uit uw oogen Met een Bril van Back, Dan is U niet bedrogen, En voelt U zich op Uw gemak. IETS OVER HET GELD. 2EEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 30 OCTOBER 1936. No. 44. In het verweer in de vorige week van de hoeren Delee en Hartman blijkt duidelijk dat beiden hun meening putten bij hel gemis aan goede, beiere menschen in de Maatschappij met wier medewerking het mogelijk zou kunnen zijn om in de gemeenschap In vrede te leven. Waar dit thans nog niet het geval is zou den wij dus bezig zijn om graankorrels op rolsachtigen bodem te zaaien. Bij ons rondzien in de samenleving is het ons onmogelijk om die meening te deelen. Immers, de duizenden, die zich nu reeds jaren als overtuigde vreJesvoorstandcrs de den kennen doen zich aan ons voor als de rijpe of gedeeltelijke rijpe vruchten uit den levensboomgaard. En wanneer we nu <lie vruchten van edele waarde opmerken, zou het toch wel zeer onattent zijn niet de boomen op te merken die deze rijkdom voortbrachten en dragen? Die boomen zijn voor ons de gevers van de bet re moraal, de waardevoller mentali teit, noem het desnoods de nieuwe ethiek. Maar ze zijn er en doen reeds heur nuttige invloed gelden. Zij hielden onze belangstel ling levendig, ontwikkelden een activiteit, die opgemerkt moest worden, en die ons de eisch stelde eens nader met die vruchten kennis te gaan maken. Deze kennismaking nu is ons dermate goed bevallen, dat wij de grondbeginselen nader zijn gaan bestudeeren. En. toen is ons gebleken dat het foutief, onverantwoordelijk zou zijn nog langer in de meening te blijven dwalen dat we maar eens moesten gaan wachten totdat er eerst nieuwe, betere menschen zouden komen. Die nieuwe en betere menschen zijn er, deels rijp, deels halfrijp. Doch de koesteren de zon en de vruchtbaren bodem zullen ongetwijfeld een goede uitwerking tot wer kelijkheid doen worden. Dit is objectiever overdacht en ingezien dan geschreven. Hier hebben we dus de zuiver tegenge stelde overtuiging met die van onze beide opponenten. Delee schrijft van ons niet te begrijpen dat we de afschaffing van den oorlog als geen moeilijkheid zien. Hij grijpt hiervoor naar de vele pogingen die daartoe" eeuw in eeuw uit werden ondernomen. Inderdaad die moeilijkhe'd kennen we ook, doch daarop doelden wij met onze op merking niet. Wij hadden op het oog, de m o g e 1 ij k- heid om tot een oplossing te geraken. En dat probleem is niet zoo moeilijk en ingewikkeld als men wel denkt. Het is zui ver oen kwestie van Menschen, organiseeren van den volkswil en geld. Ziedaar. En dus komt het op inzicht en wil len van de menschen aan, zooals met al les, doch nu zeer positief in het belang van hun eigen levens- en bestaansbehoud. Het komt aan op te voorkomen dat altijd beter als genezen, indien straks de kans op genezing tenminste nog zal bestaan. Het gaat er om dat straks de menschen niet moeten zeggen; „hadden wij maar ge luisterd en bijtijds helpen ingrijpen, opdat do óude zegswijze uit de biltere levenserva ring als het hadden t— komt, is het hebben te laat niet nog zooveel ver woestender en ontstellender onze ziel zal prangen. 01' zulks mogelijk is? Absoluut en zeker voor den mensch die als levensbeschouwing mag dragen dat God de grond is van alle gemeenschap, en dat waar de mensch met het geloof aan God heeft afgerekend, ook het gemcenschapsbesef moet verdwijnen. Doch voor dit bewustzijn behoeven wij als gave uit den rijkdom van Gods Genade een vaste geest te ontvangen. Een vaste geest, die de resultante is van al onze slingerende meeningen, begrippen, opvattingen en gedachten-uitingen. Want daardoor alléén komt er in onze vaste geest de overtuiging verankerd te 1'ggen dat er in onze samenleving dringend behoefte bestaat aan meer beschreven en vastgesteld zijn pijnlijk, ze genezen moeilijk en laten vaak litteekens na. Behandel ze daarom zorgvuldig, de pijn verdwijnt direct, de wonden of blaren blijven zuiver en genezen snel. Recht. Recht, uitgeoefend in zelfstandig heid, deskundi ;heid en onpartijdigheid. Zui ver dus om der wille van het Recht. En om deze gemeenschapsplicht ten uit voer te gaan brengen zijn Koningsmenschen noodig die Koninklijke daden willen doen. Dit is een Goddelijke opdracht aan de Gemeenschap, Delee. Geen Goddelijke daad op zichzelf. Doch zuiver het uitvoeren van een Goddelijk bevel. Wilt ge het bewijs? Lees Jezus' antwoord aan de wetgeleerde in Math. 23:38 enz. Daar hebt ge het grootste gebod waaraan de he?le wet en de profeten hangt. Of de mensch er toe in staat kon wor den gesteld? Ongetwijfeld door de kracht volle beteekenis van Jezus Voorbede. (Joh. 17). Wanneer Gij dit met mij begrijpt Delee, dan zult U ongetwijfeld meer vertrouwen hebben in hetgeen ik bedoelde, toen ik on der Uw eerste artikel schreef dal in Gods kracht alle dingen mogelijk zijn. Daarmede zet niet ik, maar Jezus Christus zelf de mensch op een voetstuk, waarop de mensch die naar de edelste en beste vormen van lioogere menschelijkheid streeft, in billijk heid en rechtvaardigheid alleszins aanspraak mag maken. Want ook voor die mensch is het Mid- delaarswerk der verzoening a 1 r e e d s vol bracht. Waar nu in iedere mensch in meerdere of mindere mate de energie, de daadkracht de potentie aanwezig is, acht ik het een plicht daarop te wijzen Hierbij gaat het dus om de autoriteit van de boodschan- zelf en niet om het succes van welk mensch ook. En daarom moeten we ons bezinnen op het eerste en het allergrootste probleem van dezen tijd Rechtsherstel, Rechlsaanvulling en voorziening. Zelfstandig uit te oefenen Recht tusschen de volkeren. Dit is niet nieuw, doch hel is heden ten dage alleen dringender dan ooit. Als daar niet spoedig in voorzien wordt gaan de volkeren eraan ten gronde, dus ook wij. Daarom moet het tot een oplossing worden gebracht en kan het ook tot een oplossing worden g bracht. Misschien eerst gebrekkig en vol tekortkomingen? Dal kan en zal worden verbeterd en aangevuld. Als eerst de basis, het orgaan er voor maar ge fundeerd is gelegd. Dat orgaan kan zijn het Permanent Hof van Internationale Justitie. Haar zelfstandigheid? D't verkrijge zij van de Pij den volkenbond aangesloten mogend heden onder drang van den volkswil en wensch, middels de daarstelling en aan vaarding van een Internationaal Wetboek voor Strafrecht, etc. Hoe dit Recht uit te oefenen? Middels haar Rechtspraak en vonnissen. Hoe die Rechtspraak en vonnissen ten uit voer te leggen en te doen bekrachtigen? Middels het haar door de Volkeren ge schonken Vrijwillig Internationaal Politie corps. Ziehier de organisatie en omvang van het geheele probleem. Dat moet er komen. En over de mogelijk heden om daartoe te geraken moesten we nu maar niet langer polemiseeren, doch tot de organisatie ervan, tot de Daad over gaan. Over het organiseeren van een oorlog wordt ook nooit zoolang geredekaveld. Daar vraagt men ook niet of het wel kan en of het geld er wel is of komt. Daar doet men het. Welnu waarom voor een oorlog dan wel en voor de afschaffing van den oorlog niet? Hier ziet ge dat de oplossing waarom het gaat doodeenvoudig is. Of dit recept dan niet eerder heeft be staan? In wezen wel, doch het werd tniet eerder in zoodanig practisch te verwezen lijken vorm ontdekt. Evenals de atmosfeer die altijd vol eleclro- nen zat, eerst nutlig na het ontdekken van de electriciteit werden aangewend en de gloeidraadlamp van Edison een geheele om wenteling op het gebied van kaars, petrole um en gasverlichting teweeg bracht. Zoo goed als God den Mensch deze din gen deed ontdekken, alsook de bestrijding van Pest, Cholera, Typhus, enz., iets waar aan U toch ook Uw volle medewerking ver leent, zoo goed is op anderen levensterrein de mogelijkheid geopend om den oorlog te gaan uitbannen. Wanneer nu God de basis van alle Ge meenschap is, dan is het toch menschelijke zonde en tekortkoming om op dien basis de oorlogshel open te zetlen, wat toch zui ver menschenwerk is. HET GAAT OM HET RECHT. Om dat te voorkomen hebben we meer Recht noodig. Recht wal is dal? Reeds 2200 jaar voor Christus' geboorte schrijft de wetgeleerde Hamurhabi dat het doel van het Recht is een vreedzame ordening der samenleving. Recht wil dus Vrede. Recht is het geheel van regelen waarnaar we ons in de staat hebben te gedragen. Regelen die door de overheid gehand haafd kunnen worden met de middelen waarover zij beschikt. Zoo is dus onze plaats als onderdaan tegenover de overheid. Maar Recht ordenende de verhouding tus schen de volkeren in de wereld bestaat nog niet, is nog niet geregeld en daar gaat het juist om. In de Rechtszaal ziet men het Recht toe gepast als een ordenende en dwingende macht, waarbij de beslissing, de uitspraak van den President, als de uitdrukking van het Recht geldt. Doch in het leven openbaart zich het Recht op oneindig veelvuldiger wijze dan in de Staat en in de Rechtszaal alleen. Ons leven wordt door het Recht be- beerscht. Vanaf de geboorte tot aan zijn dood is de mensch drager van het Recht. Ontelbare rechtsbanden verbinden de men schen met elkaar en met de stoffelijke din gen die ons denken en doen beheerschen. Zoo zien we in de samenleving, de Maat schappij, de millioenen menschen die tel kens trachten op te komen voor hun eigen belang. Dat is de openbaring van het Recht. Zoo schouwen we dus in datgene wat van het Recht u i t e r 1 ij k zichtbaar is Het Recht is dus de same 1c ing zelf. Het doel van het Recht is blijkens de eeuwen lange R c 'tsgesclrelenis een vreedzame or dening der samenle ing. In haar wezen en oorsprong wil het Recht dus vrede. Merkwaardige ontdekking. Hoe klinkt nu het grootste gebod dat Je zus gaf als een gave zuivere harmonie. In haar begrip over het doel van het Recht z gt de samenle ing reeds duizenden jaren middels haar Rechtsgeschiedenis: „Het zij zoo En in de werkelijkheid, in het rea lisme van iederen dag bewijst zij t o t n u toe het tegengestelde. Wat leert ons liet gemis van die schakel? Dat er een gemis aan Rechtsorde tusschen de volkeren bestaat. Daarin te voorzien is een eisch van Godswege. Niet langer liet recht van de sterkste la ten voortbestaan, dat is geen recht. In het grootse gebod leert Jezus de menschen dat ze hun naaste lief moeien hebben als zichzëlvén. Lief hebben, dal is in Vrede leven. Een vreedzame samenleving dus. En een vreed zaam geordende samenleving is Recht. Het Recht- Welnu dan hopen wij hierme le afdoende te hebben aangetoond, Waarom het gaat en Wat ons te doen staat. Wie wil medewerken dit doel te gaan bevorderen die meldde zich aan. Badhuisstraat 45 Tel. 14 Vlissingen Postgiro 222925 Wil men zich een juist oordeel vormen over de problemen op monetair gebied, dan is daarvoor een diepgaande en gecon centreerde studie nodig. Devaluatie, deflatie, inflatie, etc.; zijn vraagstukken waarmede men maar niet een, twee,#drie mee klaar is. Toch is het wel eens aarclig iets meer over het geld, onze gulden bijv. waar op het ogen blik zoveel over (e doen geweest is, le we ten. Natuurlijk kan in dit artikeltje niet op de hierboven aange Iri Ie problemen worden ingegaan. Slechts weinig lezers zouden er iels aan hebben. Ik heb mij dan ook tot enkele losse opmerkingen bepaald, voor ie der begrijpelijk. Reeds eeuwen terug deed zich bij de vol ken de behoeften voelen aan een ruilmiddel, waartegen ieder bereid was zijn goederen te ruilen of diensten te verlenen. Hoe meer d$ ruil tussen de mensen zich ontwikkelde, des te sterker werd deze behoefte gevoeld. Als ruilmiddel deden dienst allerlei waren zoals: ivoor, koffie, schelpen en ook vee. Deze goederen waren algemeen begeerd en voor het doel geschikt, twee eisen waaraan elk ruilmiddel moet voldoen. Maar hoe ge compliceerder het ruilverkeer werd, hoe minder deze ruilmiddelen voldeden. Zo kwa men de mensen er reeds voor duizenden jaren toe om goud en zilver als geld te ge bruiken, daar deze metalen verschillende gunstige eigenschappen bezaten. Welke wa ren nu deze gunstige eigenschappen? Hieronder volgen enige: lo, De metalen zijn zeer hard en slijten niet vlug. BAKKER KON ZIJN DEEG NIET KNEDEN. Stijve armen door rheumatiek. Nu weer gezond als een visch. „Ik had rheumatiek, zoo erg als het maar kon. De gewrichten in mijn armen, beenen, handen en voeten waren verstijfd. Ik kon nauwelijks loopen, en als ik een paar minuten had gezeten, werd het een heele toer om weer overeind! te komen. Ik ben bakker van beroep, dus U begrijpt wel dat ik al mijn kracht noodig heb om deeg te kneden. Mijn handen waren echter zóó machteloos, dal ik mij bezorgd begon af te vragen of ik nog wel ooit zou kunnen werken. Ik probeerde ver scheidene middelen, maar tevergeefs. Na een flacon Kruschen Salts ging ik mij een beetje beter voelen. Ik verbruikte nog twee flacons, en ik moet bekennen, dat ik weer plezier in mijn werk heb. Geen pijn of last meer, dank zij Kruschen Salts. Ik kan het niet genoeg roemen, want ik voel mij weer zoo gezond als een visch". A. T. H. te K. Indien Uw afvoerorganen op de juisle wij ze tot betere natuurlijke werking worden aangespoord, voorkomt U ophooping in Uw lichaam van afvalstoffen zooals het urine zuur, dat maar al te dikwijls de oorzaak is van rheumatiek, ischias, spit e.d. Kruschen Salts bevat zouten, die zorgen voor een aft< doende verwijdering van afvalstoffen, door- da.t zij Uw afvoerorganen, ingewanden, lever en nieren, aansporen tot krachtiger werking. Zoodra Uw bloed zuiver is geworden, zullen de rheumatische pijnen verminderen om ten slotte geheel weg te blijven. Probeer het eens. U hebt Uw geluk in eigen handen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten k fÓ40, f0 70 en f 1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpak- king, de naam Rowntree Handels Maatschap pij Amsterdam, voorkomt. Tegenwoordig vermengd men ze met an dere stoffen (o.a. alliage) waardoor de hard heid nog toeneemt. 2o. Zij onderscheiden zich door klank en kleur van andere stoffen. Namaak ging dus niet gemakkelijk. 3o. Er hestonden geen kwalitei'en van. Bij deling ging dus zo goed als geen waarde verloren. Men kon alzo uit grote en kleine gouden en zilveren staven al naar de be hoefte grote en kleine gouden en zilveren munten slaan. 4o. Bewaring en vervoer kostten niet veel in verhouding lot hun waarde. Dit was van belang voor het internationale verkeer, daar zodoende grote prijsverschillen werden ver inetien. Er zijn nog verschillende eigenschap pen. Deze te noemen zou ons te ver voeren. Het geld heeft drieërlei funct'e n.l. waarde meter, ruilmiddel (tussen deze twee be staat nog enig verschil) en betaalmiddel. De munten hebben voorts verschillende waarden n.l. een nominale, een rieele of intrinsiekei of metaalwaarde en een functionele waarde. Ziehier drie moeilijke woorden bij elkaar. Toch zijn ze niet zo moeilijk als ze er uit zien. De nominale waarde is de waarde welke dc Staal aan de munt gegeven heeft, b.v. 1 rijksd. Deze waarde is dus wat men noemt de wettelijke waarde. De r e le waardei of intrinsieke of metaalwaarde (de laatste naam is m.i. het gemakkelijkst te onthou den) is de waarde welke de munt aan me taal bevat. Onze gulden beval 7.2 gr. fijn zilver. Wettelijke en metaal waarde wijken dikwijls vrij sterk van elkaar af. De rieëlo waarde is van belang voor buitenlandse betalingen. Dan krijgen we de functionele waarde. Ook dit begrip ziet er moeilijker uit dan het in werkelijkheid is. De functionele waar de is de waarde welke de munt krachtens zijn i'unclie heeft. Deze waarde kan en van de nominale en rieële waarde afwijken. Voorts heeft men nog de koerswaarde. Over al deze dingen zou natuurlijk nog veel meer le zeggen zijn, maar voorlopig kan hiermede worden volstaan. Onze gul den nu is niet altijd van zilver geweest. Oorspronkelijk was zij van goud. Zij was dus een goudgulden. Zij werd geslagen tij dens de regering van Albrecht van Beieren in 1388. Het gehalte bedroeg plm. 4 gr. fijn Dit gehalte verminderde echler. In 1521 bedroeg het nog plm. 1.76 gr. fijn. In 1192 ontdekte Columbus Ameirka en nam de zil- verinvoer en zilver productie een aanvang. In 1542 wordt de goudgulden dan ook vervangen door den zilveren gulden, oor spronkelijk met een gehalte van plm. 18.5 gr. fijn. Ook dit gewicht slonk echler. In 1694 werd de generaliteitsgulden ingevoerd mei een gehalte van 9.61 gr. fijn. Dit gehalte bleef tot 1816 behouden. In 1839 werd het gewicht verlaagd tot 9.45 gr. fijn. Hierdoor werd de gulden als internationaal betaalmid del minder waard. Men ziet dus dat het gehalte steeds achteruit is gegaan. Waarom de regering in 1839 overging het gehalte le verlagen en nog zovele andere dingen meer kan onmogelijk in dit bestek besprokei: worden. Interessant is de vraag of in vroeger eei wen het geldwezen geheel en al on beker,» geweest is. Het antwoord moet luiden neen. Ongeveer2250 j. vóór Christus gebonrh verenigde Hammurabi de Babylonische la den tot een rijk. De wetgeving van llaiuurabi

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1936 | | pagina 5