PASSAGIERS gevraagd voor de dampkring DE HISTORIE VAN DE STRATOSFEER- VLUCHT. Met PiccartI naar de STRATOSFEER! NADAT Prof. Piccard heeft ge poogd zijn nieuwe stratosfeer tocht door de regeering of een officieele instelling gefinancierd te krijgen, probeert hij thans op eigen kosten een nieuwe vlucht te ondernemen. De ballon, waarmede hij op zal stijgen, zal grooter zijn dan die, wel ke hij op vorige vluchten benutte. De gon del zal zes personen kunnen bergen. Een nieuw hulpmiddel zal Prof. Piccard vin den in een radio-apparaat, hetwelk een loopende, telefonische verbinding tot op een afstand van 30 k.m. van den aardbo dem tot stand kan brengen. Het bijzondere van Prof. Piccard's on derneming ligt echter hierin, dat hij op rijn eerstvolgende stratosfeertocht reisge- nooten wil meenemen. Van eiken passa gier verlangt hij een som van 20.000 pond sterling. Ongetwijfeld zal er wel interesse zijn voor deze nieuwe vlucht. Prof. Piccard zelf vindt de reissom bijzonder billijk! In de laatste jaren, waarin de luchtvaart met zulke rassche schreden vooruit is ge gaan, is er 'n bijzondere belangstelling ont staan voor stratosfeertochten. Deze belang stelling heeft zich uitgebreid over bijna al le landen der wereld, waar de luchtvaart eich voldoende heeft ontwikkeld. Alvorens over te gaan tot de vermelding van de prestaties, geleverd door verschillende koe ne luchtvaarders, willen wij het een en ander publiceeren over de stratosfeer zelve. Wat de stratosfeer feitelijk is. Zooals men weet wordt de aarde om ringd door een gasvormig omhulsel, damp kring genaamd. De gezamelijke gassen van dezen kring vormen de atmosferische lucht Alle verschijnselen, welke in en door de lucht worden waargenomen, worden saam- gevat onder den naam dampkring-ver schijnselen. Dampkringlucht béstaat alzoo uit een mengsel van gassen, in hoofdzaak uit zuurstof en stikstof en voorts uit ge ringe hoeveelheden minder bekende z.g. zeldzame gassen. Deze dampkring, welke onmisbare elementen inhoudt voor de in ademing van den mensch, wordt ook wel de troposfeer genoemd. In deze troposfeer hebben voortdurend veranderingen plaats tengevolge van de zonneschijn, regen, wind enz. Het ontstaan van onweer, sneeuw en hagelbuien. In de troposfeer, welke onder de stratos feer is gelegen, ontstaan, doordat b.v. de vochtige lucht snel afkoelt, nevels, er vor men zich wolken, neerslag vindt plaats in den vorm van mist, regen, hagel en sneeuw. In de troposfeer kan het natuur lijk bliksemen en donderen, hetgeen in de stratosfeer niet mogelijk is, daar de tem peratuur in deze ruimte geen invloed meer neeft. De .grens tusschen troposfeer en stratosfeer is nu eens scherper, dan weer minder scherp. Terwijl in de tropen de troposfeer eindigt op ca. 17 k.m., ligt de grens in de subtropen op 14 k.m., in de gematigde zone op gem. 10 k.m. Van de twee dampkringen, welke onze aarde om geven, is de troposfeer, die temperatuur, waarin wij dus leven, het bealngrijkst, om dat deze alle physische processen bevat, die voor het menschelijk lichaam noodig zijn. Doordat de terugkaatsing der ver schillende gassen in de nabijheid der eve naar het grootst is, wordt de stratosfeer, welke absoluut geen gassen bevat, als 't ware om hoog gedrukt. Een der voornaam ste kenmerken der stratosfeer is de abso luut droge temperatuur, terwijl de lucht bewegingen horizontaal zijn in tegenstel ling met de verticale luchtbewegingen in de troposfeer. De droge atmosfeer in de stratosfeer' belemmert den mensch hierin te leven. Daarom is het noodzakelijk, dat luchtvaarders, die voornemens zijn meer dan 6 K.M. te «tijgen, voorzien zijn van de noodige zuurstofapparaten, willen zij ir le ven blijven. De voornaamste kenmerken, welke men ondervindt, wanneer een mensch zonder stuurstofapparaat of in een open gondel een tocht zou maken, zijn de veranderingen in het bloed, dat dik en moeilijk vloeibaar wordt, als gevolg van de vele gasblaasjes, welke er in ontstaan. Dit is weer het gevolg van den hoogen luchtdruk. Hierdoor worden de bloedvaten verstopt en indien niet spoedig hulp zou worden verleend, treedt de dood reeds eenige oogenblikken daarna in. Deze verstopping in de bloedvaten komt ook voor bij hooge bergstij gingen. Reeds vele toeristen, die een hoogterecord wilden behalen op 3 a 4000 M., vonden op zulk 'n hoogte den dood door verstikking als ge volg van gebrek aan zuurstof. Een derge lijke verstikking zou echter kunnen worden voorkomen, wanneer men steeds lang en krachtig ademhaalt, want hierdoor wordt het percentage der gassen grooter en is de mensch in staat nog enkele uren op 'n hoogte van 3 a 4000 M. te leven. Doch men verliest al spoedig zijn energie om krach tig adem te halen. Na dit vrij beknopt overzicht over het wezen en de werking der stratosfeer, wil len wij hieronder nog een kort overzicht geven van de verschillende belangrijke stratosfeervluchten, die tot heden zijn on dernomen en waarin prof. Piccard de we tenschappelijke wereld is voorgegaan. Het was in Mei 1931, dat deze geleerde zijn eerste vlucht waagde. Hij liet hiertoe een speciaal gebouwde gondel maken, waarin 2 a 3 personen konden plaats nemen en voorts de noodige instrumenten, welke hij dacht noodig te hebben. Op zijn eerste vlucht bereikte hij een hoogte van 15.781 meter. Bij zijn landing werd hij en zijn assistent met gejuich be groet door een enthousiaste menigte. Op dezen eersten tocht heeft de geleer de veel belangryks ontdekt op wetenschap pelijk gebied. Piccard was evenwel niet te vreden met dit hoogterecord. Hij wilde minstens 16.000 m. halen en waagde in Aug. 1932 een poging om zijn eigen re cord te breken, hetgeen hem gelukte. Thans kwam hij tot 15.000 m. boven het aardoppervlak. Piccard's pioniersarbeid vond na volging. Door het succes van Piccard aangemoe digd, kwamen er nog eenige ondernemen de aviateurs, o.a. in de Ver. Staten en Rus land, die het hoógterecord van Piccard's vlucht met eenige honderden meters wil den breken. Plannen werden beraamd, voorbereidingen getroffen, uitgesteld en tenslotte weer afgesteld. Kapt. Uwins on dernam op een Pegasus-Bristol van 550 pk. een stratosfeervlucht (Aug. 1932), waarbij hij het hoogterecord met ruim 450 m. wist te versaan. Hij was voorzien van 'n zuur stofapparaat en van electrisch verwarmde handschoenen. Hij steeg op te Bristol en had 2 uur noodig om een hoogte van 13.500 m. te bereiken. Na een voorspoedige reis daalde hij weer te Evesham. Van den voorgenomen stratosfeertocht van den Oostenrijker Gucika, die omstreeks denzelfden tijd een nieuwe gondel naar eigen model had gebouwd en hiermee een vlucht hoopte te ondernemen, werd later niets meer gehoord. Wellicht heeft hij van zijn stoute plannen afgezien. In September van het vorig jaar slaag den drie Russische ingenieurs, Prokofief, Brinbaum en Godoenof, erin het record van Piccard met 2500 m. te verbeteren. Thans had men dus reeds 19.000 m. be haald! Ook deze mannen schreven hun ervaringen, opgedaan bij den tocht, in hun memoires. Niet lang daarna, n.l. in November J.l. kondigde de Amerikaan Kapt. Settle een voorgenomen tocht aan naar de stratosfeer. Settle, die reeds in de voorafgegane maand Augustus een poging had gedaan het re cord te breken, steeg op 21 Nov. te Akron op. De opstijging geschiedde vlot, terwijl de wind gunstig was. Hoewel Settle voor af bekend had gemaakt, dat hij het record De stratosfeervlieger Prof. Piccard na aankomst te Warschau, waar hij indertijd opsteeg. Een enthousiaste menigte heet hem welkom. van de drie Russen geenszins zou trachten te breken, gingen hardnekkige geruchten als zou dit bericht onwaar zijn en Settle wel degelijk het plan hebben gehad hoo- ger te gaan dan ooit een mensch was ge weest. Door de bij uitstek gunstige weers omstandigheden had Settle reeds spoedig de hoogte van 16.000 m. behaald. Men zag zich ter hoogte van 18.665 m. evenwel ge noodzaakt weer te dalen. In de machine was 'n defect ontstaan en om levensgevaar te voorkomen, gooide men alle overtollige ballast als meetinstrumenten enz. over boord, om den ballon lichter te maken. De landing geschiedde vrij wat moeilijker dan de start. De ballon kwam in een onbewoon bare, uiterst moerassige streek terecht en tengevolge van de diepe duisternis konden de passagiers zich in het geheel niet oriën- teereh. Men moest zich den daaropvolgen- den dag een weg banen door de moeras sen van Bridgeton (New Jersey), terwijl de kapitein met den verminkten ballon achterbleef. Eerst op een afstand van ruim 5 k.m. vond men een boerenhoeve en hulp was spoedig verleend. Twintig K.M. boven den verongelukt. aardbol Rusland vestigde onlangs de internatio- nade aandacht op zich door het bericht om trent een voorgenomen vlucht van drie technici in Sovjetdienst, nl. prof. Fedo- seënko, leider der bemanning, dr. Ilsiskin en Andrej Vasenko. Deze tocht, welke zoo schitterend beloofde te worden, eindigde evenwel droevig. De ballon „Syrius" ge naamd, bereikte een hoogte van 20.600 m. en geregeld kwamen gunstige berichten naar de aarde over. Men seinde o.a., dat een schat van nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen waren opgedaan en dat men spoedig weer hoopte te landen, zoodra alle waarnemingen waren verricht. Helaas, verliep de landing verre van gunstig. Men had tijdens de daling met machtige na tuurelementen te kampen en op een ge geven oogenblik hoorden de draadlooze stations geen nieuws meer omtrent den ballon. In den namiddag van 31 Jan. j.l. stortte de ballon in de nabijheid van Po- tisjki Ostrog neer, op ong. 8 k.m. afstand van het station Kadosjk aan de spoorlijn MoskouKazan. Alle drie der opvarenden werden mét den ballon, welke tijdens de neerstorting losscheurde, enkele meters diep in den grond geboord. De lijken der mannen waren onherkenbaar verminkt. Vrijwel alle instrumenten en andere voor werpen waren versplinterd. Wonderlijk is het wel, dat alleen de hoogtemeter, een hoogte aanwijzend van 20.800 m., nog in tact was gebleven. Mét den dood van deze drie kranige mannen betreurt men het verlies van al de kostbare waarnemingen en ontdekkingen, welke men op deze zoo noodlottige vlucht had opgedaan en die van zulk een groote waarde moeten zijn geweest voor de wetenschap. En doordat de geheele bemanning werd gedood, zal niemand van dezen merkwaar- digen tocht kunnen verhalen. De Spaansche luit. kol. Herrera was reeds in het najaar van 1933 voornemens het hoogterecord van de Russen (18.400) meter te verbreken, doch zijn tocht ging tot nu toe niet door. Op zijn vlucht wilde Herrera eenige proeven verrichten, in ver band met de relativiteitsleer van Einstein. Het Spaansche Aardrijkskundig Genoot schap en de Spaansche Nationale Federa tie voor Wetenschappelijke Onderzoekin gen hadden zich bereid verklaard alle fi- nancieele kosten voor hun rekening te nemen. Mark Edw. Ridge wil als 'n echte Ame rikaan het hoogterecord breken door er radicaal 40 KM van te maken! Hy w$ zijn tocht ondernemen fn een open want, zegt hij, dan pas kan men de ver schillende instrumenten goed waarnemen. Ridge wil zich beschermen door middel van een duikerspak met zuurstof-appara ten. In Engeland wil hij opstijgen,'terwijl hij in het Zuiden van Frankrijk denkt te landen. Voedsel zal Ridge niet meenemen; hij beweert tien uren zonder eten te kun nen. In zijn duikerspak kan Ridge zich vrij bewegen en de meteorologische en an dere waarnemingen maken met de toestel len, welke zich werkelijk onder stratosfeer- druk bevinden, inplaats van opgesloten te zijn in een stalen gondel, zooals bij zijn voorgangers het geval was. De schitterend geslaagde vlucht van Ir. Cosijns, die op zijn laatsten tocht een hoog te van 22.000 meter bereikte, heeft Pic card een nieuwe prikkel verschaft om op te stijgen! Doch Cosijns' tocht had niet het doel het hoogterecord te breken, maar zijn vlucht was van zuiver wetenschappelijken aard. SENSATIE! door Guus Betlem Jr. Tachtigduizend dollar dokken Voor een tochtje in de lucht.... Is dat niet wat bar mesjokke? Deze oer-sensatiezucht! Tachtigduizend dollar storten, (En er waren er van méér!) Voor de laatste sport der sporten, 'n Tochtje naar de stratosfeer. O, Piccard, ik durf haast wedden, Dat verwachtt' U 't allerlaatst, Toen ge, om Uw tocht te redden, Die annonce hebt geplaatst, Dat U.. twee en twintig menschen Voor U klaar vond staan bereid, Te voldoen aan al Uw '"enschen En nog wel, in dézen tijd! 'd Eén wil mee, zoo mocht ik lezen, Voor een standbeeld eerlijk waar! Als ze aanstondsdood mocht wezen! Nummer twee verlangt er naar, In de wolken te verblijven, (Blijkbaar dient ze opgefrischt) Om eenopera te schrijven, Want die fee is componist! Weer een derde is de dochter Van een grooten krantenman. Haar eisch luidt: alleen zij mocht er Slechts depublicatie van! Nóg weer anderen, die hopen, (Lezers, lacht U niet, 't is heusch!) Er d&.liefde mee te koopen Van het vrouwtje hunner keus.... Hoe het zij, van alle zijden Stroomt het geld hem tegemoet, En Piccard mag zich verblijden, Want z'n tochtje is al goed! Doch.... niet één, die hem de duiten Nu, belangeloos eens schenkt, Niet 'es aan de wereld, buiten, Of aan dereclame denkt! 't Is bij al die geld-relatie, Hoé, waaróm het ook geschiedt, Enkel en alleensensatie, Ja, SENSATIE, anders niet!! O, Piccard, gij gladde vogel, Wist wel, wat ge deed, o, ja.... Toen ge Uw.... sensatie-kogel Afschoot in.... Amerika!!!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1936 | | pagina 6