„Van den hak op den tak" e* 2e BLAD de prijs van Edelweiss Weer Griep? „Alsbald", de beste propa gandist voor..» Esperanto. door KRIS en KRAS Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten c* .CENT. I.V.Zeepfabriek v/h. De Haas v.Brero, Apeidocrn SOEP. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 20 MAART 1938. No. 12. De gansche Pers, Radio, en andere voor lichtingsdiensten hebben deze week ruim schoots aanleiding gekregen en benut om zich in allerlei talen en toonaarden te uiten over die onverwachte sensatie door het Duitsche woord „alsbald", teweeg gebracht Wie kent niet dit woord, en haar gewel dige actueele beteekenis, die geboren is, in de hoofdstad van het machtige Engelsche imperium, waar de Volkenbondsraad en de vertegenwoordigers der bij het Locarno-pact aangesioten landen in spanning het verloop der gebeurtenissen verbeiden, veroorzaakt door Hitler's coupe de Theatre. Het gebeu ren waarop ook de aandacht der geheele internationale diplomatie en des burgers is ingesteld. Dan is het een onnoozel woord dat zie dende toorn opwekte in de toch reeds ge prikkelde kringen. Een simpel woord, uit een code-telegram sulver in zijn landstaal, Het Arisch, gesteld; doch dat vertaald in Fransch, Engelsch, Ila- liaansch, ja noem nog maar meer talen, he vige woede verwekte, omdat... wat do-et het er ook feitelijk toe, nu we weten dat dit woord voor meerdere uitlegging vatbaar en in dit geval een gansch betere beleeke- nis in zich sloot, dan de eerste vertalers ervan gaven? Het figuur dat deze internationale taai- explicatie verschafte is kostelijk, niet zon der humor, doch daarnaast van buitenge meen groote beteekenis. Wie hebben een demonstratie beleefd van het groote gevaar dat schuilt in het hand- leeren van nationale talen indien over de on derhavige kwesties door internationale figu ren daarover geoordeeld en beslist moet worden. Een gevaar dat te meer door het publiek dient te worden veroordeeld nu het anders kan. Esperanto, de wereldhulptaal, dat prach tige werk van Dr. Zamenhoff, wat in 1887 haar eerste levenslicht zag, heeft toch niet voor niets, sinds haar verschijnen voor mil- 5&ofenien wereldburgers haar baanbrekend werk verricht? Esperanto dat niet bedoeld, en nooit be doeld heeft, de nationale talen te vervangen, doch dat men zou benutten naast zijn lands taal ten behoeve van zijn betrekkingen met en tot andere volken. Denkt U zich een oogenblik in dat het bewuste code-telegram eens in Esperanto gesteld ware geweest. Wlelk een ernstig ge vaar en welke politieke gevolgen dat had kunnen voorkomen. Wharlijk, indien Dr. Zamenhoff dit ge beuren had mogen beleven het zou een der kostbaarste ervaringen in zijn leven zijn ge weest. „Alsbald", ware geworden een Duit sche eere-zuil voor zijn levenswerk. De esperantisten doen goed „alsbald", hun dankbaarheid te betuigen aan de Duit sche Ambassade te Londen voor dit juweel van propaganda, ter juister tijd op het diplo matieke schaakbord opgesteld. IJet zou jammer zijn indien ze deze pracht kans onbenut voorbij zouden laten gaan. Inmiddels is ook de wereld een keurig leerzame ervaring rijker geworden. In Vol kenbondskringen weet men maar al te goed de juiste waarde en beteekenis van het Es peranto. Zal men daar nu geleerd hebben haar lessen te verstaan? Esperanto ook het latijn der diplomatie? WSj willen het hopen? Kras: Bij ons afscheid verleden week ver klaarde je, je dankbaar gevoel over de ontdekking dat er, in onze in zoo me nig opzicht verdwaasde samenleving, nog menschen te vinden zijn die den ee renaam „mensch te zijn", weten te be- toonen in den besten zin van het woord. Ik heb daarover nagedacht en moet be kennen dat dit inderdaad opmerkelijk is. Kris: Dankbaarheid, waardeering en vriend schap tusschen menschen van eenzelfde volk, gewest, stad of dorp worden hoe langer hoe zeldzamer verschijnselen in onze samenleving. Kras: Het doet me denken aan een lezing, jaren geleden gehouden door een toon aangevend burger uit onze provincie die sprak over: „Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is". Kjris: Een merkwaardige titel, doch ty pisch raak geteekend. Kras: Maar wat beschouw jij nu als oor zaken die tot deze verdeeldheid, ondank baarheid, afgunst en naijver hpbben geleid. Ja, dat is een heele zorg. Wat die vuil maken in een dag! Een geluk dat Edelweiss bestaat. In een ommezien h,eb ik de wasch brandschoon in de kast. Je kunt er kinder goed zoo prachtig mee wasschen en een groot pak kost maar 5 cent. Kris: Als diepste oorzaak, die een wereld van ellende voor den mensch mei zich voert, troont heden ten dage in al zijn triomphen, met Keizerlijke prachl en majesteit omgeven daar dat leelijke be grip „Egoisme". Dat is de oorsprong, vanwaar alle bron nen, beekjes en stroomen het zwarte water van onze levensrivier vult en stuwt. Kras: Dan zou daar niets vruchtbaars in zijn? Kris: Dat beweer ik niet. Elk rivierwater voert ook vruchtbare kleideelljes met zich. Maar zoolang de angst, nieuwsgie righeid, heerschzucht, met al de andere gevolgen van dien in den stroom over- heerschen, kunnen die vruchtbare he- standdeelen haar productiviteit niet be wijzen. Kras: Dat is zoo. Kris: Welke motieven overheerschen in de internationale politiek en diplomatie? Wij eenvoudige burgers begrijpen liet niet maar ook voor het nationale be staan der volkeren, als brokstukken uil de wereldburgergemeenschap, geldt de strijd om het beslaan. Kras: Op sensatie van dat terrein worden we bijna dagelijksch onthaald. Kris: Dan is er de groep die haar ideaal zag in „wereldvrede". Zij aanvaardde gretig het beginsel van nationale, dan wel internationale, ontwapening. Het is de angstige vraag van onze dagen of dit beginsel wel voldoende levensvatba re kiemen in zich houdt. Kras: Dat doet me denken aan de oude geschiedenis, toen stond daar in de stra ten van Athene het Ara pacis, het altaar voor den vrede. De tand des tijds knaagde eraan. Van het altaar vielen de brokstukken, deze werden zorgvuldig vergaard en opge borgen in de musea van Londen, Parijs Berlijn en Wieenen. In den Volkenbond bezitten ook wij een Ara pacis, doch niet zonder zorg vragen we ons af wanneer die brokstuk ken, ofwel de protocollen, haar plaats in die musea zullen betrekken. Kris: Zoo ziet het er naar uil, in de hui dige wereld. Maar om dichter bij huis te blijven, daar is het verhoudingsge wijze precies, eender. Strijdvragen over Godsdienstige politie ke of maatschappelijke problemen doen ieder uur opgeld. Niet wat de menschen tot elkaar brengt is de leuze, maar wat ze verdeelt. Kras: Ook op het gebied van de Godsdienst. Kris: Helaas ja, vroeger was het: ziet hoe de Christenen elkaar liefhebben, tegen woordig is hetziet hoe ze elkaar haten. Kras: En de politiek? Kris: Daar is het zoo mogelijk nog treu riger gesteld. Eerzucht, baantjesjagerij, waanwijsheid, overheerschen een eer lijke, objectieve meening over de wijze waarop de verantwoordelijke mannen hun groote taak: „zakendoen voor de gemeenschap", m et dagelij ksch toen e mende zorg en kennis volbrengen Kras: En de maatschappelijke problemen? Kris: Die zijn in twee hoofdgroepen te verdoelen. De onderlinge omgang en het verkeer van en tusschen personen, en de strijd tusschen beroeps en bedrijfsgroe pen, Openbare lichamen, Vereenigingen, en Corporaties, van welks laatste weer de strijd tusschen personen onderling het gevolg is. Kras: En in het gezin? Nou, ik ben weer thuis van mijn uitstap je en tiet is precies uitgekomen zooals ik voorspeld had: ik was blij, dat ik mijn ouwe pijp en mijn pantoffels weer terug zag. Men zegt wel eens spottenderwijs, dat een vrouw een huisdiertje is, maar laat ons eerlijk zijn en erkennen, dat het met de mannen niet veel beter gesteld is, vooral als je niet ge wend bent veel op reis te zijn. Alles went tenslotte, zooals de dief zei, toen de beul hem opknoopte, maar zoolang je er niet aan gewend bent is het niet altijd even prettig. De genoegens van het reizen zijn vele de ongenoegens ook. De heelen dag in je Zondagsche pak te moeten rondloopen is al vast geen pretje. Je krijgt zoo het gevoel, dat je bij jezelf op visite bent. En als je er niet aan gewend bent is liet ook niet leuk, als je van 's morgens tot 's avonds op je beste schoenen moet loopen, die nog niet hee- lemaal naar je voeten staan en je eksteroogen hevig aan het protesteeren brengen. Je loopt vanwege het uitgaan en omdat het nu eenmaal zoo hoort met een sigaar in je hoofd, die je niet smaakt en je krijgt heim wee naar je ouwe pijp op het hoekje van de schoorsteenmantel. Je zit in treinen tus schen wildvreemde menschen, je zit in café's en hotels en krijgt eten en drinken, dat an ders smaakt dan van moeder de vrouw. Ik zeg niets ten nadeele van onze café- en hotelhouders; zij zijn brave menschen, die tegenwoordig hard moeten werken voor een bescheiden boterham. Maar zij zijn toch met z'n allen niet in staat, een reizend man de gedachten aan huis te doen loslaten, o heden nee. Ik heb met een kennis in Den Haag in een best restaurant gegeten. De bediening was prima de prijs ook. Soep vooraf. „Wlat willen de heeren voor soep? Erwten soep aspergesoep ossenstaartsoep tomatensoep?" Aangezien er niemand is, die betere erw tensoep kan klaarmaken dan mevrouw Ame lia Zeeland, geboren Korenstengel, waagde ik mij niet aan die restauratie-erwtensoep te meer omdat ik dezen winter rijkelijk van Amelia's erwtensoepkunde heb geprofiteerd. Als je op reis bent wil je ook wel eens iets bijzonders hebben, nietwaar? „Ik zal het eens probeeren met een bord je aspergesoep", zei ik. Mijn kennis prefereerde erwtensoep; bui ten scheen vroolijk het zonnetje, het was zoel in de lucht en je voelde het voorjaar in je botten. Combineer dat nu eens met erwtensoep. Enfin, ieder zijn meug, zei het varken en het at steenkolen. De soep kwam en wij gingen eten. Na de eerste lepeis keken mijn kennis en ik elkaar strak aan; er blonk twijfel in onze oogen. „Het smaakt naar asperges", zei mijn kennis wantrouwig. „Het smaakt naar erwtensoep", zei ik, nog meer wantrouwig. Wij concludeerden, dat de kellner per a- buis de borden had verwisseld, ik had erw tensoep mijn kennis de aspergesoep. Stie- kuni zonder dat de kellner het merk'.e ver ruilden wij de borden. Opnieuw gingen wij eten. Opnieuw keken na enkele lepels mijn kennis en ik elkander aan. De twijfel was nog sterker in ons mannelijk oog. „Dit smaakt ook naar asperges zei mijn buurman. „En dit smaakt ook naar erwtensoep", zei ik. Het zal wel niet zoo zijn, maar wij heb ben er de restauranlbaas stilletjes van ver dacht, dat de erwtensoep en de aspergesoep en de ossenstaartsoep en de tomatensoep en alle andere mogelijke en onmogelijke soepen elkanders familie in den eersten graad wa ren en dal de borden erwtensoep en asper gesoep op onze tafel elkaar grijnzend hebben locgieknipoogd. Het ontbrak er nog aan, dat mijn soep duurder was dan die van mijn kennis, maar dat was niet zoo één prijs een soort, maar verschillende namen omdat de wispelturige mensch nu eenmaal van veran dering houdt. Een winkelier die ik ken verkoopt kat'en- bakkenzand. Ik heb nooit geweten, dat er nog verschil in kwaliteit was in kattenbak- kenzand, maar het is zoo. Twee soorten had die winkelier; van zes cent en van negen cent. Beide soorten komen van een en den zelfden zandhoop, maar het gekste is, dat hij aan de huismoeders veel meer zand van negen cent verkoopt zonder dat hij iets over het verschil in kwaliteit zegt. „Tja",' zei hij schouderophalend „wat wil je, Pleun? De menschen willen variatie. Ze denken automatisch, dat het duurdere heler is dan het goedkoope. Als ik één soort zand had van zeven cent, nou, dan was ik een pruts-winkelier, die geen sorteering had". Die geschiedenis kwam mij in gedachten toen ik daar in den Haag aspergesoep smik kelde, die legen de erwtensoep van mijn buurman vast en zeker broerlje moes' zeg gen. Zoo zie je, dat de menschen nooit wij zer worden en dat je maar h"t best je eigen vrouw je potje kan laten koken. PLEUN ZEELAND. Rillerig, koortsig en onbehaaglijk? Stuit die aanval direct. Ga naar bed en gebruik "AKKERTJES". Ge zult verbaasd en ver heugd zijn de bijzonder krachtige werking van AKKER-CACHETS te ondervinden. Voordat Ge 't weet is alle narigheid ver geten. Ze kosten slechts 52 cent per 12 stuks. Kris; Bij voorkeur de oneenigheid over kinderen, als die er zijn, en overigens zijn er zooveel vonkjes voor ontbranding aan te wijzen als er voorwerpen in huis zijn. Kras: Je hebt wel een somber en broos beeld van onze samenleving opgehangen, daar is dus niet veel goeds bij te be speuren, doch dal alles is toch overbe kend? Kris; Overbekend wel, over bekend zelfs, doch daarom niet goed; slecht, ver keerd, verdorven zelfs. Kras: En nu de wenken voor verbetering? Kris: Harten, hooiden, bibliotheken, ker ken vo), boorden vol. Kras: Vanwaar dan die slechte resultaten? Kris: Zie in de spiegel van de ontwapenings conferentie en ue regeeringen van haar vertegenwoordigers. Kras: Wat wil je daarmee zeggen? Kris: Praten, praten en nog eens praten, zonder dat de redeneeringein voortspro ten uit de juiste, zuivere bedoelingen van het Christelijk ethische beginsel. Het ontbrak aan den wil tot den dood. Kras: Dus Kris: Alle levenwekkende, vruchtbare ze delijke en moreele waarde ontbrak. Kras: Maar wat heeft dat voor ons, en onze samenleving te beteekenen. Kris: Dal de dwaasheid tusschen ons men schen blijft bestaan zoolang het bes ef van een streven naar moreele eenheid, in de geest van samenwerking en vr^id- schap van ons wegblijf; Kras: Maar mijn buurman wil niet. Kris: Dan wil ik, ik en nog eens ik, uitein delijk wil „hij", dan ook. Kras: 't Is een mooi ideaal, vriendschap, samenwerking, opbouw. Kris: En te verwezenlijken. Maar welen aan te pakken, volhouden in blijvend vertrouwen. Metterdaad een edele spor tieve strijd van den wil, die uit wils kracht haar stuwing moge bekomen. Kras: Hier ligt een groote taak voor pers, Radio en alle leiders die eerlijk, met een nauwgezet geweten willen bouwen. IETS OVER ZAAIBLOEMEN. Wlaimeer wij het deze Keer eens over zaaibloemen wnien hebben, dan willen wij de tweejarige en vaste planten eens bespre ken, Wlat er alles aan tweejarige of vaste planten gezaaid kan worden is te veel om op te noemen, maar enkele voorname soorten, verdienen de volle aandacht. Voor ons hebben wij liggen een prachtige bron van Turkenburgs zaadhandel te Bode graven, uit deze prachtige uitgave willen wij eens een en ander overnemen en valt bij het doorbladeren reeds op dat vele bloemen, die men als vaste planten in den tuin kent ook uit zaad te kweeken zijn, ook zelfs in de nieuwere variëteiten. Daar zijn dan b.v. de prachtige Lupinen in tal van kleuren, de Coreopsis, Delphini um, Dianthus, Erigeron, Gaillardia, Heliant- hus, Pyretrum, Salvia, Papaver en zoovele andere planten, die gezaaid kunnen worden en wat bij velen wel niet bekend zal zijn. Ook mogen wij niet vergeten de verschil lende stroobloemen, die de meest kleurige winterbouquetten kunnen leveren, de laatsie Vervolg le kolom pag. 3.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1936 | | pagina 5