m
Edelweiss
(/oor del/row
VERKOOPHUIS GORTSTRAAT
burgerlijkTstand-
MIDDELBURG
r ys
van
TEEKENEN DES TIJDS.
Vereeniging
„Rijwielpad Walcheren"
1926 1936.
Jk
N.V.Zeepfabriek v/h. De Haas v. Brero, Apeldoorn
ZUIVEL-RECLAME VOEDT U GOED!
BON
BON
BON
25 cent
BO cent
59 cent
ZEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 14 FEBRUARI 1936. No. 7.
Nu het tweede 5-jarig tijdvak van het be
staan van de vereeniging „Rijwielpad Walche
ren" wordt afgesloten en hiermede een echt
Zeeuwsch Kroonjaar wordt ge.ierd, hebben
wij gemeend een overzicht te geven van het
werk dat door die vereenigmg in de afge-
loopen 10 jaren in het algemeen belang is tot
stand gebracht.
Aanvankelijk opgericht met 5 afdeelingen,
te weten Vlissingen, Koudekerke, Biggekerke,
Zoutelande en Wtestkapelle is dit aantal in
den loop der jaren uitgebreid met nog 4,
n.l. de afdeelingen Middelburg, Domburg,
Oost- en Wlest-Souburg en Ritthem.
Het ledental is gestegen van nog geen
300 bij de oprichting tot ongeveer 2500 thans.
"Weliswaar een mooie toename, doch, gelet op
het aantal fietsers op Walcheren, dat zoo
ongeveer op 12500 mag worden geschat, nog
lang niet voldoende om l^et door de veree-
ging aangevangen werk met succes te kunnen
voortzetten.
De totale uitgaven in deze 10 jaren heb
ben bedragen f 40085,57; aan contributies
in den loop van deze 10 jaren is ontvangen
f 11.759,05.
Begonnen is met den aanleg van een rij
wielpad in de duinen n.l. van Zwanenburg
tot Kaapduin, van de grens Koudekerke-Big-
gekerke tot Klein Valkenisse en van de
grens Biggekerke tot aan den steenen weg
te Zoutelande met een gemiddelde breedte
van ongeveer 1.20 M.
Al spoedig bleek, dat niet alleen veel hin
der werd ondervonden van het feit, dal bo
venvermeld rijwielpad niet een aaneenge
sloten geheel was, doch ook, dat de breedte
van dit rijwielpad te smal was om hel druk
ke verkeer te kunnen opnemen.
Er werd naar geldmiddelen uitgezien om
de ontbrekende gedeelten, in dit rijwielpad
alsnog te kunnen aanleggen, om daarmede
aan de wenschen van het publiek tegemoet
te komen.
Dank zij het besluit van de Provinciale
Staten en een extra bijdrage van twee Mid-
delburgsche leden wij hebben geen machti
ging om hier namen te vermelden) kon al
spoedig tot het doortrekken van het be
staande rijwielpad worden overgegaan; door
dit besluit was dus die zorg van de schou
ders van het bestuur afgenomen.
Nu restte nog het verbreeden van het ge*
heele rijwielpad in de duinen; het hiervoor
benoodigde bedrag liep in de duizenden. Er
werd propaganda gemaakt voor nieuwe le
den en voor extra bijdragen; de afdeeling
Vlissingen hield een loterij, <io u nog was
het benoodigde bedrag niet bijeen. Gelukkig
kwam er van andere zijde uitkomst. Gedepu
teerde Staten stelden op advies van den
Hoofdingenieur van den Provincialen Water
staat aan de Provinciale Staten voor het rij
wielpad in de duinen te brengen op het
Provinciaal Zegenplan, aangezien het rijwiel
pad in de duinen gelegenheid gaf het ver
keer op den hoofdweg Vlissingen-Zoutelande
te ontlasten. Dit voorstel werd aangenomen.
Hierdoor kreeg de vereeniging 75% ver
goed in de kosten van uitbreiding van dit rij
wielpad uit het Provinciaal Wiegen fonds en
bovendien een jaarlijksche toelage voor on
derhoud daarvan.
Nu ging het de goede richting uit. Met
het fonds van den Kon. Ned. Toeristenbond
voor Nederland A.N.W.B. en de K.N.A..C,,
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
de Zeeuwsche Eilanden en eene geldlecning
van de Geldersche Credietvereeniging onder
persoonlijke borgstelling van den Voorzitter
werd nu het geheele rijwielpad van Vlissin
gen tot Zoutelande verbreed tot een mini
mum van 1.80 meter en voor zoover als
noodig was tusschen betonbanden opgeslo
ten.
De Vereeniging wachtten echter nieuwe
zorgen. Het autoverkeer naar Kaapduin nam
gestadig toe, zóó dat het voor het fietsend
verkeer over den Keiweg naar de duinen
gevaarlijk werd. Er moest uitgezien worden
naar gronden voor het aanleggen van een rij
wielpad vgn Koudekerke naar de duinen, om
de fietsers, vanaf de gemeente Koudekerke,
op zoo weinig mogelijk gevaarlijke wijze gele
genheid te geven zich naar de duinen te kun
nen begeven.
Hierin is het bestuur, dank zij de mede
werking van Burgemeester en Wtethouders en
den Raad der gemeente Koudekerke, ge
slaagd. Laatstgenoemde Raad gaf haar goed
keuring aan het voorstel van Burgemeester
en Wethouders om de rente en aflossing van
eene aan te gane geldleening voor bestrijding
van gedeeltelijke kosten voor aanleg van
bovenvermeld rijwielpad te garandeeren. De
overige kosten zijn door de afdeeling Vlis
singen door extra bijdragen van den A.N.
W.B., K.N.A.G. en particulieren bijeenge
bracht. Hiermede was dus ook deze moei
lijkheid opgelost.
En thans wordt er hard gewerkt om met
het nieuwe seizoen nieuwe rijwielpaden
te kunnen openen n.l van Vlissingen over
Oost Souburg naar Abeele en van Vlissin
gen over den Zeedijk naar Ritthem.
Tot den aanleg van deze rijwielpaden is
kunnen en kan worden overgegaan, voor wat
we redden ons best.
Zuinig ben ik altijd ge
weest. wij wonen nu
ook wat goedkooper
en de wasch doe ik
ook altijd zelf. Natuur
lijk met Edelweiss,
die is goed en billijk.
Jhet eerstgenoemde pad betreft, doordat
door een te Souburg Comtié f 1300— kon
worden afgedragen en verschillende perso
nen een extra bijdrage voor dat doel ter be
schikking hebben gesteld en voor wat het
2e genoemde pad betreft door dal de Raad
der Gemeente Ritthem, de S.H.V. en de
A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland en
particulieren een bijdrage voor dat doel be
schikbaar stelden.
Voor zoover wij hebben vernomen had
het bestuur verwacht dat de bovenvermelde
verbetering ook vele vruchten, in den vorm
van nieuwe leden zouden hebben afgewor
pen, dit laatste is nu niet zoo groot geweest,
als was verwacht. Nog vele fietsers la en op
hun lidmaatschap wachten.
Voor de vereeniging en niet in het minst
in het algemeen belang spreken wij op dit
Kroonjaar de hoop uit, dat hierin thans ver
andering moge komen. Allen voor allen, zij
thans het parool.
Nu wij het toch over hel algemeen be
lang hebben, willen wij nog even de statis
tische gegevens bekend maken van de ver
keersongevallen op de groole wegen: in 1924
1626 dooden, in 1934 5000 dooden.
Deze cijfers spreken voor zich zelf. Men-
schelijkerwijze mogen wij zeggen, dat het in
de toekomst zal blijken een zegen te zijn ge
weest, dat in deze lijden van toename van
het snelverkeer de Rijwielpadvereenigingen
in het leven zijn geroepen. Hoemeer rijwiel
paden er kunnen worden aangelegd, des te
meer kans bestaat er dat dit doodencijfer
weer zal dalen. En dat rijwielpaden geen
overbodige luxe zijn, moge blijken uit het
feit, dat er in 1910: 90300!) fietsers in Neder
land waren, in 1925: 2.223.000 en in 1935:
3.229.000, een zeer belangrijke toename dus,
met een belastingopbrengst van f 7.655.597.50
of ruim f 400.000.— meer dan geraamd;
een categorie van de bevolking, die voor hun
verkeersmiddel om een oplossing vraagt zeer
zeker ook van overheidswege; dit laatsie nu
kan alleen worden bereikt als alle fietsers
en bloc zijn aangesloten en gezamenlijk (dus
bijna de helft van onze Nederlandsche be
volking), daartoe een verzoek richt aan de
regeering. Rijwielpaden los van den hoofd
weg voor een veilig verkeer, zij ook hier
het parool van alle fietsers in Nederland.
\\5j willen besluiten met hier te erkennen
dat er in de afgeloopen 10 jaren door het
bestuur is gewerkt, hard gewerkt zelfs, doch
wij weten dat het bestuur gaarne nog meer
had willen doen, als de g ldiniddelen niet ont
broken hadden
Ook is ons verzocht aan Colleges van O-
penbare instellingen, alle personen, die hun
ne medewerking in den loop van deze 10
jaren hebben verleend en industrieën (het
zijn er te veel om hier afzonderlijk te ver
melden,) die belangeloos materialen ter be
schikking voor den aanleg van de rijwielpa
den hebben gesteld, hier een woord van har-
telijken dank te brengen. Het bestuur hoopt
op Uw medewerking te mogen blijven reke
nen.
Wij spreken de hoop uit, dat de vereeni
ging nog een reeks van jaren in het belang
van een veilig verkeer haar werk mag voort
zetten.
Vanaf Dinsdagmiddag zal Vlissin
gen in het teeken der zuivelpropaganda
staan. Dagelijks worden demonstraties
gehouden in de Oude Vriendschap Groote
Markt.
Dinsdagmiddag 2 uur officieele Ope
ning der propaganda week door Burge
meester C. A. van Woelderen. Dien
middag optocht door de Melkboeren met
versierde wagens. Zaterdagavond Bonte
Avond en opvoering van gedeelten uit
de revue „Van eigen land".
Kortom een belangrijke week voor de
Vlissingsche huismoeders met veel nut
tigs en leerzaams staat te wachten. In
haar eigen belang raden we aan hiervan
een dankbaar gebruik te maken.
TE WEENEN LEVEN TACHTIG
„DOODE MANNEN".
Gruwelijke nalatenschap van den wereldoor
log.
Een van de afgrijselijkste nalatenschappen
van den wereldoorlog is alhier, na 18 jaren
aan het licht gekomen.
Op een afgelegen deel der terreinen van
het groote Weensche Franz Joseph-zieken-
huis, staal een klein gebouw.
Vreemdelingen mogen het niet naderen,
oud-verpleegden van het ziekenhuis, die het
geheim weten, blijven vrijwillig uit de buurt.
De eenigen, wien de toegang niet gewei
gerd wordt, zijn een zestal met zorg uitge
kozen doctoren en ongeveer 25 verpleegsters.
In dit gebouw leven tachtig „doode man
nen", slachtoffers van den wereldoorlog.
De wereld gelooft, dat zij dood zijn, zelfs
hun familieleden is officieel medegedeeld,
dat zij gevallen zijn. Op de officieele dooden-
lijsten komen zij voor onder de namen van
hen „die gevallen zijn op het veld van eer".
Maar zij leven nog steeds.
De reden voor hun geheime afzondering
is hun argrijzelijk uiterlijk en hun vermin
kingen, veroorzaakt door bommen en gifgas
sen. Ieder van deze tachtig wrakken, die eens
marine;: waren, is nu geheel verlamd, ver
blind, doof en stom.
Het eenigste wal zij volgens hun verzor
gers kunnen doen, is ademhalen en eten.
Niemand weet, en niemand zal ooit we
ten, wat ze denken, indien zij alilians nog in
staat zijn te denken en welke folteringen zij
door staan, want geen klank ontsnapt ooit
aan hun lippen.
Zij liggen in bedden, die den vorm hebben
van wasehmanden, waarin zij gemakkelijker
verpleegd kunnen worden dan in gewone
bedden. Sommigen waren bijna nog jongens
toen de oorlog uitbrak, die hen misvormde
tot wezens hulpeloozer dan een dier.
Al deze 18 jaren hebben zij gelegen in hun
„wasehmanden" als stomme getuigen van
den wereldoorlog. Een staf speciaal opge
leide doctoren waakt over hen, alles in het
werk stellende om hun folteringen te ver
zachten. en alsof er geen oorlogsellende
geweest is.
FRANSCH CADEAU VOOR PRINS
MICHAEL.
Een miniatuur oorlogsschip, dat geschut kan
afvuren.
Aan Prins Michael, den 14-jarigen Roe-
meenschen troonopvolger, is door i r.msche
bewonderaars een tol in ieder onderdeel ge
lijkend miniatuur oorlogsschip geschonken,
dat kan drijven en zelfs geschut kan afvuren.
Het miniatuur oorlogsschip is een zuivere
copie van de „Duinkerken" het nieuwste
Fransche oorlogsschip.
Prins Michael zal het gebruiken voor
manoeuvres in de goudvischvijvers vau het
paleis te Sinaia.
KOUDEKERKE, over Januari 1936.
Be\allen: C. Schuijer geb. van de Ketterij,
d. L. Te vel geb. Mesie, d. N. Jasperse
geb. Aarnoutse, z. E. Boone geb. Mari-
nusse, z.
Ondertrouwd: J. M. Vreeke, wedn. 31 j.
en H. A. du Pré, jd. 32 j.
Getrouwd: J. C. Ruitenbeek, wedn. 45 j.
en G. Schaap, jd. 46 j.
Overleden: L. Kallemijn, 81 j., vrouw
van J. den Engelsman P. J. Jasperse, jin.
3 d. L. Jobse, 69 j., man van P. Marijs,
wedn. van J. Janse S. Jongepier, 85 j.,
wed. van D. Wïelemak, r.
GERl I i E JAPON
Uiterst eenvoudig, noch zeer gedii geerd
ziehier in enkele woorden den indruü weer
gegeven van deze japon.
Geruite wollen stof maakt eenige garnee
ring overbodig van deze deux-pièces. Het ge
heel is ook zeer geschikt om in het voor
jaar zonder mantel gedragen te worden. Hoo-
ge aansluitende kraag, sluiting in het midden
niet knoopen. De zakken worden zoo opge
stikt, dal één der punten bovenkomt en de
kanten naar den zijnaad gericht open blij
ven. Peau de suède ceintuur en rechte mou
wen met knoopgarneering. Twee baansrok,
die een rechte achterbaan heeft, terwijl in
het midden van de voorhaan een diepe bin-
nenwaartsche plooi wordt aangebracht, die
gedeeltelijk wordt opgestikt. Sluiting zijnaad.
Knippatronen kan men aan onze bureaux
bestellen in de maten 42, 44, en 46, onder No
VKK 1814. Kosten f 0.60.
MEISJESMANTEL.
Het zeer eenvoudige manteltje is zeer
gemakkelijk te maken van wollen stof in
donker rood of donker groen b.v. in een
mooie tint bleu. Fluweel is ook heel ge
schikt voor dit model, terwijl een voering
van damassé of kunstzijde wordt aange
bracht.
De ronde pas heeft aan den hals een
smal reepje bont, evenals aan de rechte
manchetjes der mouwen. Het bovenstuk
wordt glad met de pas verbonden en het
geheel sluit met twee maal twee knoopen.
Knippatronen kan men aan onze bureaux
bestellen voor meisjes van 4—6 jaar, onder
No. VKK 1801. Kosten f 0.40.
voor 12 Zakdoekjes
voor groote
voor 1 handgeweven
met gekleurden rand
Theedoeken
Schoorsteenlooper
BON
voor 1 Dames-
flanellenhemd
36 cent
BON
voor 1 Kamer
vloerzeil
29 ct. per el
BON
voor Kinderslipover
39 cent
BON
voor 6 witte Luiers
69 cent
BON
voor 1 tweepersoons
gestikte deken
369 cent