m Edelweiss (/oor del/row VERKOOPHUIS GORTSTRAAT burgerlijkTstand- MIDDELBURG r ys van TEEKENEN DES TIJDS. Vereeniging „Rijwielpad Walcheren" 1926 1936. Jk N.V.Zeepfabriek v/h. De Haas v. Brero, Apeldoorn ZUIVEL-RECLAME VOEDT U GOED! BON BON BON 25 cent BO cent 59 cent ZEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 14 FEBRUARI 1936. No. 7. Nu het tweede 5-jarig tijdvak van het be staan van de vereeniging „Rijwielpad Walche ren" wordt afgesloten en hiermede een echt Zeeuwsch Kroonjaar wordt ge.ierd, hebben wij gemeend een overzicht te geven van het werk dat door die vereenigmg in de afge- loopen 10 jaren in het algemeen belang is tot stand gebracht. Aanvankelijk opgericht met 5 afdeelingen, te weten Vlissingen, Koudekerke, Biggekerke, Zoutelande en Wtestkapelle is dit aantal in den loop der jaren uitgebreid met nog 4, n.l. de afdeelingen Middelburg, Domburg, Oost- en Wlest-Souburg en Ritthem. Het ledental is gestegen van nog geen 300 bij de oprichting tot ongeveer 2500 thans. "Weliswaar een mooie toename, doch, gelet op het aantal fietsers op Walcheren, dat zoo ongeveer op 12500 mag worden geschat, nog lang niet voldoende om l^et door de veree- ging aangevangen werk met succes te kunnen voortzetten. De totale uitgaven in deze 10 jaren heb ben bedragen f 40085,57; aan contributies in den loop van deze 10 jaren is ontvangen f 11.759,05. Begonnen is met den aanleg van een rij wielpad in de duinen n.l. van Zwanenburg tot Kaapduin, van de grens Koudekerke-Big- gekerke tot Klein Valkenisse en van de grens Biggekerke tot aan den steenen weg te Zoutelande met een gemiddelde breedte van ongeveer 1.20 M. Al spoedig bleek, dat niet alleen veel hin der werd ondervonden van het feit, dal bo venvermeld rijwielpad niet een aaneenge sloten geheel was, doch ook, dat de breedte van dit rijwielpad te smal was om hel druk ke verkeer te kunnen opnemen. Er werd naar geldmiddelen uitgezien om de ontbrekende gedeelten, in dit rijwielpad alsnog te kunnen aanleggen, om daarmede aan de wenschen van het publiek tegemoet te komen. Dank zij het besluit van de Provinciale Staten en een extra bijdrage van twee Mid- delburgsche leden wij hebben geen machti ging om hier namen te vermelden) kon al spoedig tot het doortrekken van het be staande rijwielpad worden overgegaan; door dit besluit was dus die zorg van de schou ders van het bestuur afgenomen. Nu restte nog het verbreeden van het ge* heele rijwielpad in de duinen; het hiervoor benoodigde bedrag liep in de duizenden. Er werd propaganda gemaakt voor nieuwe le den en voor extra bijdragen; de afdeeling Vlissingen hield een loterij, <io u nog was het benoodigde bedrag niet bijeen. Gelukkig kwam er van andere zijde uitkomst. Gedepu teerde Staten stelden op advies van den Hoofdingenieur van den Provincialen Water staat aan de Provinciale Staten voor het rij wielpad in de duinen te brengen op het Provinciaal Zegenplan, aangezien het rijwiel pad in de duinen gelegenheid gaf het ver keer op den hoofdweg Vlissingen-Zoutelande te ontlasten. Dit voorstel werd aangenomen. Hierdoor kreeg de vereeniging 75% ver goed in de kosten van uitbreiding van dit rij wielpad uit het Provinciaal Wiegen fonds en bovendien een jaarlijksche toelage voor on derhoud daarvan. Nu ging het de goede richting uit. Met het fonds van den Kon. Ned. Toeristenbond voor Nederland A.N.W.B. en de K.N.A..C,, Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden en eene geldlecning van de Geldersche Credietvereeniging onder persoonlijke borgstelling van den Voorzitter werd nu het geheele rijwielpad van Vlissin gen tot Zoutelande verbreed tot een mini mum van 1.80 meter en voor zoover als noodig was tusschen betonbanden opgeslo ten. De Vereeniging wachtten echter nieuwe zorgen. Het autoverkeer naar Kaapduin nam gestadig toe, zóó dat het voor het fietsend verkeer over den Keiweg naar de duinen gevaarlijk werd. Er moest uitgezien worden naar gronden voor het aanleggen van een rij wielpad vgn Koudekerke naar de duinen, om de fietsers, vanaf de gemeente Koudekerke, op zoo weinig mogelijk gevaarlijke wijze gele genheid te geven zich naar de duinen te kun nen begeven. Hierin is het bestuur, dank zij de mede werking van Burgemeester en Wtethouders en den Raad der gemeente Koudekerke, ge slaagd. Laatstgenoemde Raad gaf haar goed keuring aan het voorstel van Burgemeester en Wethouders om de rente en aflossing van eene aan te gane geldleening voor bestrijding van gedeeltelijke kosten voor aanleg van bovenvermeld rijwielpad te garandeeren. De overige kosten zijn door de afdeeling Vlis singen door extra bijdragen van den A.N. W.B., K.N.A.G. en particulieren bijeenge bracht. Hiermede was dus ook deze moei lijkheid opgelost. En thans wordt er hard gewerkt om met het nieuwe seizoen nieuwe rijwielpaden te kunnen openen n.l van Vlissingen over Oost Souburg naar Abeele en van Vlissin gen over den Zeedijk naar Ritthem. Tot den aanleg van deze rijwielpaden is kunnen en kan worden overgegaan, voor wat we redden ons best. Zuinig ben ik altijd ge weest. wij wonen nu ook wat goedkooper en de wasch doe ik ook altijd zelf. Natuur lijk met Edelweiss, die is goed en billijk. Jhet eerstgenoemde pad betreft, doordat door een te Souburg Comtié f 1300— kon worden afgedragen en verschillende perso nen een extra bijdrage voor dat doel ter be schikking hebben gesteld en voor wat het 2e genoemde pad betreft door dal de Raad der Gemeente Ritthem, de S.H.V. en de A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland en particulieren een bijdrage voor dat doel be schikbaar stelden. Voor zoover wij hebben vernomen had het bestuur verwacht dat de bovenvermelde verbetering ook vele vruchten, in den vorm van nieuwe leden zouden hebben afgewor pen, dit laatste is nu niet zoo groot geweest, als was verwacht. Nog vele fietsers la en op hun lidmaatschap wachten. Voor de vereeniging en niet in het minst in het algemeen belang spreken wij op dit Kroonjaar de hoop uit, dat hierin thans ver andering moge komen. Allen voor allen, zij thans het parool. Nu wij het toch over hel algemeen be lang hebben, willen wij nog even de statis tische gegevens bekend maken van de ver keersongevallen op de groole wegen: in 1924 1626 dooden, in 1934 5000 dooden. Deze cijfers spreken voor zich zelf. Men- schelijkerwijze mogen wij zeggen, dat het in de toekomst zal blijken een zegen te zijn ge weest, dat in deze lijden van toename van het snelverkeer de Rijwielpadvereenigingen in het leven zijn geroepen. Hoemeer rijwiel paden er kunnen worden aangelegd, des te meer kans bestaat er dat dit doodencijfer weer zal dalen. En dat rijwielpaden geen overbodige luxe zijn, moge blijken uit het feit, dat er in 1910: 90300!) fietsers in Neder land waren, in 1925: 2.223.000 en in 1935: 3.229.000, een zeer belangrijke toename dus, met een belastingopbrengst van f 7.655.597.50 of ruim f 400.000.— meer dan geraamd; een categorie van de bevolking, die voor hun verkeersmiddel om een oplossing vraagt zeer zeker ook van overheidswege; dit laatsie nu kan alleen worden bereikt als alle fietsers en bloc zijn aangesloten en gezamenlijk (dus bijna de helft van onze Nederlandsche be volking), daartoe een verzoek richt aan de regeering. Rijwielpaden los van den hoofd weg voor een veilig verkeer, zij ook hier het parool van alle fietsers in Nederland. \\5j willen besluiten met hier te erkennen dat er in de afgeloopen 10 jaren door het bestuur is gewerkt, hard gewerkt zelfs, doch wij weten dat het bestuur gaarne nog meer had willen doen, als de g ldiniddelen niet ont broken hadden Ook is ons verzocht aan Colleges van O- penbare instellingen, alle personen, die hun ne medewerking in den loop van deze 10 jaren hebben verleend en industrieën (het zijn er te veel om hier afzonderlijk te ver melden,) die belangeloos materialen ter be schikking voor den aanleg van de rijwielpa den hebben gesteld, hier een woord van har- telijken dank te brengen. Het bestuur hoopt op Uw medewerking te mogen blijven reke nen. Wij spreken de hoop uit, dat de vereeni ging nog een reeks van jaren in het belang van een veilig verkeer haar werk mag voort zetten. Vanaf Dinsdagmiddag zal Vlissin gen in het teeken der zuivelpropaganda staan. Dagelijks worden demonstraties gehouden in de Oude Vriendschap Groote Markt. Dinsdagmiddag 2 uur officieele Ope ning der propaganda week door Burge meester C. A. van Woelderen. Dien middag optocht door de Melkboeren met versierde wagens. Zaterdagavond Bonte Avond en opvoering van gedeelten uit de revue „Van eigen land". Kortom een belangrijke week voor de Vlissingsche huismoeders met veel nut tigs en leerzaams staat te wachten. In haar eigen belang raden we aan hiervan een dankbaar gebruik te maken. TE WEENEN LEVEN TACHTIG „DOODE MANNEN". Gruwelijke nalatenschap van den wereldoor log. Een van de afgrijselijkste nalatenschappen van den wereldoorlog is alhier, na 18 jaren aan het licht gekomen. Op een afgelegen deel der terreinen van het groote Weensche Franz Joseph-zieken- huis, staal een klein gebouw. Vreemdelingen mogen het niet naderen, oud-verpleegden van het ziekenhuis, die het geheim weten, blijven vrijwillig uit de buurt. De eenigen, wien de toegang niet gewei gerd wordt, zijn een zestal met zorg uitge kozen doctoren en ongeveer 25 verpleegsters. In dit gebouw leven tachtig „doode man nen", slachtoffers van den wereldoorlog. De wereld gelooft, dat zij dood zijn, zelfs hun familieleden is officieel medegedeeld, dat zij gevallen zijn. Op de officieele dooden- lijsten komen zij voor onder de namen van hen „die gevallen zijn op het veld van eer". Maar zij leven nog steeds. De reden voor hun geheime afzondering is hun argrijzelijk uiterlijk en hun vermin kingen, veroorzaakt door bommen en gifgas sen. Ieder van deze tachtig wrakken, die eens marine;: waren, is nu geheel verlamd, ver blind, doof en stom. Het eenigste wal zij volgens hun verzor gers kunnen doen, is ademhalen en eten. Niemand weet, en niemand zal ooit we ten, wat ze denken, indien zij alilians nog in staat zijn te denken en welke folteringen zij door staan, want geen klank ontsnapt ooit aan hun lippen. Zij liggen in bedden, die den vorm hebben van wasehmanden, waarin zij gemakkelijker verpleegd kunnen worden dan in gewone bedden. Sommigen waren bijna nog jongens toen de oorlog uitbrak, die hen misvormde tot wezens hulpeloozer dan een dier. Al deze 18 jaren hebben zij gelegen in hun „wasehmanden" als stomme getuigen van den wereldoorlog. Een staf speciaal opge leide doctoren waakt over hen, alles in het werk stellende om hun folteringen te ver zachten. en alsof er geen oorlogsellende geweest is. FRANSCH CADEAU VOOR PRINS MICHAEL. Een miniatuur oorlogsschip, dat geschut kan afvuren. Aan Prins Michael, den 14-jarigen Roe- meenschen troonopvolger, is door i r.msche bewonderaars een tol in ieder onderdeel ge lijkend miniatuur oorlogsschip geschonken, dat kan drijven en zelfs geschut kan afvuren. Het miniatuur oorlogsschip is een zuivere copie van de „Duinkerken" het nieuwste Fransche oorlogsschip. Prins Michael zal het gebruiken voor manoeuvres in de goudvischvijvers vau het paleis te Sinaia. KOUDEKERKE, over Januari 1936. Be\allen: C. Schuijer geb. van de Ketterij, d. L. Te vel geb. Mesie, d. N. Jasperse geb. Aarnoutse, z. E. Boone geb. Mari- nusse, z. Ondertrouwd: J. M. Vreeke, wedn. 31 j. en H. A. du Pré, jd. 32 j. Getrouwd: J. C. Ruitenbeek, wedn. 45 j. en G. Schaap, jd. 46 j. Overleden: L. Kallemijn, 81 j., vrouw van J. den Engelsman P. J. Jasperse, jin. 3 d. L. Jobse, 69 j., man van P. Marijs, wedn. van J. Janse S. Jongepier, 85 j., wed. van D. Wïelemak, r. GERl I i E JAPON Uiterst eenvoudig, noch zeer gedii geerd ziehier in enkele woorden den indruü weer gegeven van deze japon. Geruite wollen stof maakt eenige garnee ring overbodig van deze deux-pièces. Het ge heel is ook zeer geschikt om in het voor jaar zonder mantel gedragen te worden. Hoo- ge aansluitende kraag, sluiting in het midden niet knoopen. De zakken worden zoo opge stikt, dal één der punten bovenkomt en de kanten naar den zijnaad gericht open blij ven. Peau de suède ceintuur en rechte mou wen met knoopgarneering. Twee baansrok, die een rechte achterbaan heeft, terwijl in het midden van de voorhaan een diepe bin- nenwaartsche plooi wordt aangebracht, die gedeeltelijk wordt opgestikt. Sluiting zijnaad. Knippatronen kan men aan onze bureaux bestellen in de maten 42, 44, en 46, onder No VKK 1814. Kosten f 0.60. MEISJESMANTEL. Het zeer eenvoudige manteltje is zeer gemakkelijk te maken van wollen stof in donker rood of donker groen b.v. in een mooie tint bleu. Fluweel is ook heel ge schikt voor dit model, terwijl een voering van damassé of kunstzijde wordt aange bracht. De ronde pas heeft aan den hals een smal reepje bont, evenals aan de rechte manchetjes der mouwen. Het bovenstuk wordt glad met de pas verbonden en het geheel sluit met twee maal twee knoopen. Knippatronen kan men aan onze bureaux bestellen voor meisjes van 4—6 jaar, onder No. VKK 1801. Kosten f 0.40. voor 12 Zakdoekjes voor groote voor 1 handgeweven met gekleurden rand Theedoeken Schoorsteenlooper BON voor 1 Dames- flanellenhemd 36 cent BON voor 1 Kamer vloerzeil 29 ct. per el BON voor Kinderslipover 39 cent BON voor 6 witte Luiers 69 cent BON voor 1 tweepersoons gestikte deken 369 cent

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1936 | | pagina 8