Een sprong over den grooten vijver Winter in de Italiaansche bergen» In het centrum van de wereld? Week-end in New-York. door G. L. MILAU. WIE naar New York komt, krijgt onmiddellijk den in druk: dit is het centrum van de wereld! Met mij ging het al evenzoo! Toen het schip het land naderde en lie beroemde, uit tallooze foto's en platen bekende wolkenkrabbers daar oprezen... nis een magische sprookjesburcht uit den bevel... steeds grooter en duidelijker wer den en tenslotte, bestraald door de zon, be wierookt door de witte rookslierten van honderden scheepsschoorsteenen, vlak bij ör s waren, was ik en mét mij alle an dere passagiers enthousiast en ontroerd! Het vrijheidsstandbeeld heb ik bij die enor- Óien indruk, die de wolkenkrabber-wijk op Ênij maakte, volkomen vergeten! Als Inen later, na de drukte van de landing, •chter eens in zoo'n steenen kast terecht komt, rondloopt, omhoogsuisi, omlaag- •chiet in expresseliften en geheel en al overweldigd wordt door het onbehaaglijke, door den geweldigen vooruitgang van de techniek gedicteerde tempo, verlangt men er hevig naar, zoo spoedig mogelijk weer buiten te zijn; het duurt lang voor dat men zich aan leven en lucht van die ge- taarten gewend heeft! Maar... men went snel. De eerste in druk van New York is haast... beklem mend! Op onze strooptochten door de stad hebben wij de meest tegengestelde levens- schakeeringen aangetroffen: naast het enorme en indrukwekkende, het miezeri ge, minderwaardige naast kostbare heerlijkheden het diepste verval, naast vrijwel volmaakte schoonheid de ergste leelijkheid naast cultuur de tergendste „kitsch". Nergens evenwicht! Gigantesk, hetgeen menschenhand en ondernemings geest hier gevormd hebben de ten he mel strevende gebouwen, de geweldige bruggen over den Hudson en East River, de Holland-Tunnel onder den Hudson door, die dagelijks door meer dan 20.000 auto's gebruikt wordt. Trouwens auto's, auto's, AUTO'S... óveral en in onafzienbare mas sa's! Bij dag en nacht, ónophoudelijk: auto's! Zij rijden hier zeer snel. Maar hoe wel alles hier haast heeft en voorwaarts snelt, bemerkt men nergens iets van onge duld of oneenigheid. Niemand maakt over bodig rumoer. Ieder houdt rekening met den ander. Een fantastische aanblik biedt de Broad way vooral bij nacht, als hij prijkt in de kleurenpracht van de millioenen flitsende, blinkerende, gloeiende, lokkende, opdrin- fende, schreeuwende, manende, verleidelij- e, vonkende lichtreclames, die overal op vlammen. Kilometers achtereen houdt de- se sprookjesachtige lichttoevoer ons ge vangen. Alle gevels, alle daken schieten vonken, sproeien vuur... in dlle kleuren! Zelfs vanuit de lucht, waar luchtschepen ei^ vliegtuigen ons door lange, vurige stre pen in lichtende letters bepaalde artikelen aanbevelen... „Camel"-sigaretten zult ge rooken en een nieuwe „Chevrolet" aan schaffen. Fantastisch, fantastisch! Natuurlijk waren wij ook op het Empire State Building, het hoogste gebouw ter we reld: 400 Meter namelijk. Een der 30 ex- pressliften zeulde ons in precies 2 minuten langs de 102 verdiepingen, die dit gebouw telt! Het uitzicht, vanuit het nokje van dit reuzengebouw op de geweldige stad, is on beschrijflijk! Het steenen woud van New York ligt daar aan onze voeten... Minder dan 30 verdiepingen hebben ze geen van allen, die steenen reuzen! Hier en daar ziet men in de huizenzee een handjevol park. Het zilveren lint der beide rivieren, Hudson en East River, omspant Manhat tan, de kern van deze reuzenstad. In het Oosten, achter de geweldige paleizen, schit tert de Oceaan. Naar liet Westen toe weer een woud van wolkenkrabbers en daartus- schen het groote C^Vra' Par' Tv> drt hieht gonzen vliegtuigen n luchter!—rn. De monstrueuse bruggen zien er vanaf dit ge bouw uit, alsof de lange bogen door zijden draadjes opgehouden worden. Een dof ge bruis dringt vanuit de huizenzee omhoog. Op het dak van een anderen wolkenkrab ber ontdekken wij een wie'#»rbnan. Verder gaan we... naar Wallstreet. Daar zien we kans om het Bankgebouw van de firma Morgan binnen te komen, hoewel dat meestal maar niet zoo, zonder meer, mogelijk is. Een plechtige stilte heerscht er in de hallen. Geen klant is er te zien, slechts een paar bedienden loopen hier en daar. Met het kleine geldbedrijf van een gewone bank geeft deze firma zich niet af: Bank Morgan is geen wolkenkrabber, doch slechts een gebouw van twee verdiepin gen. Dat kan slechts Morgan, de geldko- nirig, zich veroorloven! Enkele schre den verder in die straat staat een eerbied waardige grijsaard op een handwagen en vervloekt met luider stemme den mam mon en de begeerte naar geld! Vriende lijk staat aan het einde van Wallstreet, geklemd tusschen geweldige wolkenkrab bers, het bescheiden, kleine Trinity-kerk- je. De tallooze banken in de kleine park jes, die wij passeerden, zijn bijna alle druk bezet met krantenlezende mannenl Op zekeren middag bezochten wij het geweldige Rockefeller Centre, een nieuw, nog onvoltooid stadsdeel. Daar staat de grootste, prachtigste musichall ter wereld: de Radio City Music Hall. De toeschou wersruimte kan 6000 personen bevatten. Wat Amerikaansche kunst en techniek hier aan versiering en decoratie hebben aangebracht, grenst aan het toppunt van verspilling en is meer dan overweldigend! Dikke tapijten, kostbare wandbekleedingen in de foyers en op de breede trappen. Reus achtige lampen in de meest-groteske vor men, die een milddadig licht verspreiden. Vorstelijke toiletruimten, voorzien van de meest-geraffineerde voortbrengselen der schoonheidscultuur, hoog-elegante ontspan ningszalen... betooverend in één woord! En... entréé: 65 cents! Men speelt daar onophoudelijk, zonder eenige onderbreking, van 's morgens tot middernacht. Het theater is steeds bezet, 't programma rolt door... film, afgewisseld met variéténummers van den eersten rang. Alles is natuurlijk op effect ingesteld! De muziek is over het algemeen genomen, ma tig. Een reuzenorgel vult de zaal met tril lende tonen... nu eens zacht-tremoleerend, dan weer donderend, bruisend, als een or kaan... een honderd man sterk orkest rijst, spelend en wel, langzaam uit den tooneel- bodem omhoog! Den volgenden dag wijdden wij aan de groote warenhuizen, waar wij in allerlei restaurants de uitgelezenste spijzen aten: slaatjes voor zeer weinig geld... De „ser vice" die overal tentoon gespreid wordt, is hier waarlijk verbluffend. Het is een wé,re cultuur geworden! Iedere klant wordt om huld met duizendvoudige beleefdheden en zorgen. Tegen middernacht kochten we op Broadway nieuw ondergoed en kousen... Wij hebben in Central Park op het sprieti- ge gras gezeten, dat in deze wereldstads Da fantastische sprookjesbelLchting der lichtreclames langs Broadway. sfeer niet erg groeien wil wij hebben in aandacht gestaan voor de oude Hol- landsche meesters in het Metropolitan Mu seum. Meer dan zes maanden zou het kos ten om alles daar te zien en te verwerken. En tenslotte is New York niet Amerika! Om dit te bestudeeren, zou men verder landwaarts moeten gaan...! Zes maanden dan zou men pas de ziel van dit land ontdekt kunnen hebben, de ziel van dit land en deze grootsche stad, die ons nu eens afstiet, dan weer met on weerstaanbaar geweld aantrok! Den laat- sten nacht leek New York ons wel een groot gloeiend gebergte toe, dat ons met millioenen lichtende sprookjes-oogen aan keek... De sterren zagen wij niet meer... De wensch om Amerika te bezoeken, kan tegenwoordig gemakkelijker vervuld wor den, dan een jaar geleden. De scheepvaart maatschappijen hebben hun tarieven daar heen veel verminderd. Zelfs met de groo te, moderne snelstoomers kan men tegen gematigde prijzen erheen varen! Ook ik ben op die wijze over den Grooten Vijver „gesprongen" en heb mijn „week-end" in New York doorgebracht. Weliswaar was het iets langer, dan men gewoonlijk onder „week-end" verstaat, maar wie drie we ken vacantie heeft, vaart in één week er heen, blijft een week in Amerika en keert de derde week weer terug. Wie Amerikaan sche vrienden en bekenden heeft, is er na tuurlijk bijzonder goed aan toe! Er is tegenwoordig een groot aantal re denen, waarom men Amerika eens moet bezoeken, als men kan. Niet alleen daar om, omdat Amerika nog niets van zijn aantrekkelijkheid hééft ingeboet, die 'het sinds vroeger steeds voor den mensch ge had heeft, doch ook om het volk en zijn organisaties daar te bestudeeren en ervan té leeren... En bovendien... is Amerika 'n verwant volk.Was niet Nieuw-Amsterdam, thans Nieuw York, een plaats, waar Ne- derlandsche kolonisten zich vestigen? Daar bouwden zij een muur, om zich tegen de aanvallende Indianen te beschermen en naar die muur is er thans nog een straat in New York, die „Wallstreet" genoemd wordt. Dat waren Hollanders, ónze voor ouders en onder de Amerikanen zijn er ook nog vele met stamverwante namen... Een Hollander is in New York altijd ©en welkome gast! Reeds vanuit de haven doet de aanblik van New York de adem stokken. In de haven het snelle Llovdschin ..Bremen", dat thans door „Normandie" geslagen is. Het jaargetijde lokt aan tot een reis naar de bergen, weg uit den nevel en de van re gen zware atmofeer der stad naar de witte sneeufvelden, waar de tallooze skieërs druk in de weer zijn. Hier vinden we in een geheel andere omgeving en bij geheel an dere vermaken hetzelfde publiek, dat ge durende den zomer het zonnige strand der zee-badplaatsen bevolkte. Het zou verkeerd zijn, te meenen, dat in Italië de lokstem van het wintersche ge bergte minder dringend is. Weliswaar is Italië het land van de eeuwige lente, het land welks heerlijke oorden de I.igurische Riviè.ra, de Golf van Napels, Sicilë zich verheugen in een altijd klaren hemel, een altijd blauwe zee en een altijd groenen plantengroei, maar het is ook het land, dat in het Noorden door den hoogsten bergketen van Europa be grensd en in zijn geheele lengte door de hooge, prachtige Apenijnen doorsneden wordt. Waar moeten we zijn? Bekijk op de kaart den langen keten der Alpen eens, die Italië als een diadeem be kroont en het land van het overige F.uropa afscheidt... Welk ander gebergte heeft zoo veel hooge toppen, zoo grootsche wouden, zoo uitgestrekte sneeuwvelden en zulk een verscheidenheid van natuur? Daar is het dal van Aosta met zijn ro mantische burchten, zijn oud-Romeinsche herinneringen en zijn bergreuzen, die dit gansche dal beheerschen. Daar zijn de Do lomieten, die op de geheele wereld huns gelijken niet hebben: fantastische, in den loop van tientallen eeuwen verweerde rotstorens, stille meren, waarin zich de met sneeuw bedekte toppen spiegelen, uit gestrekte dennenwouden, bloeiende da Ion met lieflijke dorpen, waaraan de spitse kerktorens, de oude uithangborden der her bergen en de gezellig uitziende boerenhui zen een eigen bekoring verleenen. In het hart der Dolomieten ligt het gebied van Ampezzo. Ook hier vinden wij bergkam men en toppen, die de zon in schitterende kleuren doet glanzen, blauwe meren, groe ne wouden en dalen. In de daarbij gelegen plaatsen heeft het hotelbedrijf, de gelegenheden tot het be oefenen van sport en de verkeersmiddelen een hoogen trap van volmaaktheid bereikt en zijn, vooral wat de hotels betreft, -zeer voornaam te noemen. In andere plaatsen zijn de hotels weer eenigszins bescheidener en leenen zich voor een minder veel- eischend publiek, maar overal vindt men een gezellig verblijf en hartelijke, echt Ita liaansche gastvrijheid. De internationale D-lrein. In elk opzicht uitstekend zijn overal de verkeersmiddelen: de spoorwegen, die op alle lijnen van Italië steeds doelmatiger geexploiteerd worden, de prachtig aange legde straatwegen, de kabelbanen, die den toegang tot de toppen vergemakkelijken. Tn het bijzonder dient hierop de nadruk gevestigd te worden, dat de meeste Itali aansche wintersportplaatsen in tegenstel ling tot de omstandigheden in vele ande re landen niet slechts gemakkelijk, maar ook zeer snel van de groote steden uit te bereken zijn. Men kan met een internatio nalen D-trein bijvoorbeeld tot Stresa aan de bloeiende oevers van het Lago Maggiore rijden en dan in enkele minuten op den Mottarone zijn. Evenzoo kan men te Tar- visio overstappen en terstond daarop het mooiste skiland voor zich hebben. Van Turijn uit bereikt men op de inter nationale lijn naar Modane zeer snel den Colle di Sestrières, waar de laatste jaren, met de meest moderne middelen een der allermooiste wintersportplaatsen gescha pen is. Van Milaan uit maakt een dicht net van spoorwegen, auto- en straatwegen het mogelijk, op gemakkelijke wijze en in kor ten tijd naar de goede wintersportplaatsen1 in Boven-Lombardije te komen. Van Ven© tië uit is het niet ver naar Cortina d'Amr pezzo in 't hartje van de Dolomieten. Vai? Florence uit rijdt men in weinig meer dan een uur naar den Abetone, de belangrijk ste wintersportplaats in de Apenijnen. OoK van Rome uit is het geen lange, lastigf reis om in de wintersportplaatsen van df Abruzzen te komen, waaronder, wat be- treft aangenaam verblijf en sportieve ma gelijkheden, Roccaraso de eerste plaats in neemt. Welke zijn de wintersportplaat' sen van Italië? Een volledige opsomming zou te lan§ worden en wij moeten ons hier dus tot d« belangrijkste beperken. In Piemont vinder we, behalve het. reeds genoemde Sestrières Courmayeur, Valtournanche, Gressoney, C\g vières, Bardonecchia, Sauze d'Oulx, Limo ne, Balme en de plaatsen in den Val For mazza. In Lombardije hebben we den Mot tarone, Oropa, Ponte di Legno, den Preso lana-pas, den Aprica-pas, Schilpario, Bor- mio en Livigno; in de Dolomieten Cortinc d'Ampezzo, de plaatsen in den Val Garde na, Corrara, Vipiteno, Colle Isarco, Bres- sanone, de hoogvlakte van den Renon, de Mendola, Avelengo, San Vigilio, de plaat sen van het Ortler-Cevedale-massief en ir de Pusteria, San Vigilio di Marebbe, de Paganella, San Martino di Castrozza, de plaatsen in den Val di Fassa en Val d: Fiemme, en in Trentino de hoogvlakten van Folgaria, Madonna di Campiglio, er. Asiago. In de Julische Alpen ligt Tarvisic en in de Apenijnen zijn behalve het reeds genoemde Abetone de wintersportplaatsen in de Abruzzen, in de eerste plaats Rocca raso, van belang. Welke van alle de hiel genoemde wintersportplaatsen vooraan staan? Zonder twijfel Cortina d'Ampezzc in de Dolomieten en Sestrières in Piemont I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 6