M. VAN L00, Middelburg
Voor de Jeugd
Edelweiss
VISITEKAARTENGOEDKOOPDRUKKERIJ H. WEGELING
44$
DeLangeJan
LEEREN JEKKERS
FIETSJEKKERS
BONKERS
Ratiné Meisjes- en
Jongensjekkers
RECLAME MAKEN
Gaat gij verkoopen....
W
GOEDE RECLAME!
Zó*
Voor Naamplaten, Rub
berstempels, enz. naar
19.50 22.59 24.25 27.50
7.50 9.00 11.25 13.50
12.50 14.75 17.00
in Bruin en Blauw
2.75, 3.25 3.90 4.25
Uw Notaris
Doozen Postpapier
Drukkerij H. WEGELING
ZEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1935. No. 44.
KK 47350
MK 47276
KK 47330,
Jas van genopte stof of ratiné met rag-
lan mouwen en opgestikte zakken. Opge
knoopte stofreepen op de mouwen en zakken.
Ben. stof 2.50 M. van 1.30 c.M. breed.
Knippatronen kan men aan onze bureaux
bestellen voor jongens van 12 jaar, onder
No. KK 47330. Kosten f 0.60.
MK 47276.
Aardig kleedende meisjesmantel met bont
kraag en manchetten. Sluiting met vier knoo-
pen en om het middel een ceintuur. De op
gestikte borst- en zijzakken met kleinere
knoop geven een by zonder apart iets aan
dit model. Ben. stof plm. 2 M. van 1.30 M.
breed.
Knippatronen kan men aan onze bureaux
bestellen voor meisjes van 10 tot 12 jaar,
onder No. MK 47276. Kosten f 0.50.
MK47X3
MK 47243.
Deze mantel voor kleinere meisjes heeft
een bijzonder aardig model. De ronde bo-
venpas is op het ondergedeelte gesttikt, waar
van de ruimte over kleine plooitjes verdeeld
is, die aan den achterkant worden gestikt.
Sluiting met drie knoopen en mouw-afwer
king met smalle manchet. Opgestikte zak
ken. Inplaats van bont kan een kraag van
hetzelfde materiaal gemaakt worden. Flu
weel leent zich eveneens buitengewoon goed
tot het maken van deze mantel, doch dan
verdient het aanbeveling de ruimte in te
rimpelen en over de pas te verdoelen.
Ben. stof voor 3 jaar, 1 M. van 1.30 c.M.
breed.
Knippatronen kan men aan onze bureaux
bestellen voor meisjes van 3 en 5 jaar, on
der No. MK 47243. Kosten f 0.50.
HET HART EN DE MOTOR.
Van een eigenwijze motorrijder..
AVaarom het hart en de motor familie van
elkaar zijn.
door
Mevrouw M. Jansen van Deventer
In de gloeiende zon ligt de rechte land
weg, links en rechts met vruchtenbomen
beplant.
Het lijkt hier wel uitgestorven te zijn; in
de verste verte is er geen levend wezen te
zien, en aan de bomen en struiken beweegt
geen blad.
Maar daar... heel in de verte duikt een
stofwolkje aan de horizon op. Het komt
met een ongelofelijke snelheid dichterbij.
En nu hoor je ook de motor en even
later zie je een motorfiets, die een lange
stofwolk achter zich aan sleept.
Hier is de weg niet meer kaarsrecht. Er
komen twee bochten, vlak achter elkaar.
Voor de eerste bocht staat er een bordje
met een waarschuwing:
„Voorzichtig: Dubbele bocht".
Maar de motorrijder is eigenwijs. Hij is
niet voorzichtig.
„Boemmmssss".
Daar vliegt hij tegen de eerste de beste
boom. Motorfiets en rijder gaan over de
kop, en blijven dicht bij elkaar liggen. Al
lebei hebben zij ledematen gebroken, maar
ze leven nog. „RRtttt" zegt de motor
nog eensdan staat hij stil.
De rijder ligt bewegingloos, alleen in hem
klopt het zonder onderbreken door: het
harl stoort zich er niet aan, of zijn mees
ter ligt'. Hij werkt maar door, hij werkt maar
door...
„Wat een dommerd. O. wat een dommerd
zegt daar opeens iemand kreunend.
„Wat zei U? Wat zei U? Had U het
tegen mij?" zegt de motor zenuwachtig. „Ik
zei: wat een dommerd, dat zei ik" herhaalt
het hart. „Mijn hemel, wat een leven heb ik
toch. Wat een leven. Onafgebroken werk
ik, om zo'n mensenkind een beetje te laten
leven, en hij is er niet eens dankbaar voor.
Inplaats dat hij een beetje voorzichtig is,
dat hij me een beetje helpt... Maar nee
hoor, denk daar maar niet aan. Of dacht
U soms, dat het me niet in de koude kleren
ging zitten, zo'n knauw opeens? 't Gebeurt
heus niet voor nvijn gezondheid. Geen ogen
blik neem ik rust, want anders was het
direct gedaan met zo'n mensenleven. Maar
daaraan denk ik natuurlijk alleen. Zo'n men
senkind is maar overmoedig en lichtzinnig,
ihaalt uit waar hij zin in heeft, en laat mij
voor de rest zorgen. Maar ik bedank er
voor.
k'^r Z
Nou ja, dit keer is het goed gegaan. Zo
lang ik werk, houdt de mens z'n leven",
en het hart zuchtte zwaar.
„Maarre... wie bent U dan eigenlijk? En
wat voor werk doet U?" vroeg de motor,
die belang begon te stellép in zijn brommi-
ge kameraad.
„Wie ik ben? Het hart natuurlijk. Wie
zou ik anders zijn?"
„Het hart?" vroeg de motor, wat verle
gen. „Enne..."
„Ja, een groot pompstation bien ik. Ik
pomp het bloed door de aderen van de
mens. Wanneer ik eens rust, dan is het ge
daan met de mens. Dag in, dag uit, altijd
maar door werk ik. En wanneer ik eens
rust, nou ja, dan is het ook meteen voor
altijd".
„O juist ja. Maarre... dan zijn we zo'n
beetje familie als ik me niet vergis. U bent
dan ook een soort machine", zei de motor
ijverig. „Zeker, daarin hebt U gelijk", zei het
hart. „Maar ik ben lid van een oude familie
die met de eerste mens op aarde kwam.
En Uw familie is nog heel jong.
Degeen, die mij geschapen heeft, was een
groot Meester. Degeen, die U daarentegen
uilgevonden heeft, was een stumper. Ja, het
spijt me, dat ik het zeggen moet, maar het
is zo.
De mens, die ik dien, is zijn levenlang
met me tevreden. Hij moest het eens niet
zijn. In 22J/2 seconde tijds pomp ik het bloed
door het lichaam van de mens. Daarbij
maak ik 27 slagen."
„Wordt U ook met benzine gevoed?" vroeg
de motor.
„Welnee. Dat zou m'n dood zijn. Mijn
voedsel beslaat uit bloed." „Bah. Ik bedoel
...ach zozei de motor. „Maar dan lij
ken we toch niet veel op elkaar".
„O, toch wel, toch wel" begint het hart.
„Want degeen, die U gemaakt heeft, heeft
zich gehouden aan een oude, heel bekende."
„Ja..." zei de mo'or belangstellend, want
hij vond het echt leuk om iets uit dé geschie
denis yan zijn familie te horen.
„U moet me niet in de rede vallen" wees
het hart hem terecht. „Want daar kan ik
niet tegen. Wat ik zeggen wilde... degeen,
die U uitgevonden heeft, had het idee van
een ander".
„Hoe bedoelt U dat...?" vroeg de motor.
„Luistert U nu maar eens eerst. Mijn
voedsel krijg ik door de mond. En U krijgt
het door de benzinetank. Begrijpt U?"
„Ja..." fluisterde de motor.
Vandaar gaat het door de benzine-slok-
darm naar de vergasser. Daar wortit de ben
zine in gas omgezet, nietwaar? Juist. Bij d«
mens wordt die vergasser maag genoemd.
In de maag komt er bij het voedsel maagsap^
en in de vergasser komt er bij de benzine
lucht. Wanneer dat gebeurd is, komt Uw
voedsel, in de cylinder, en bij de mens
komt het menselijk voedsel, in bloed ver
anderd, bij mij, het hart. Wat er van dat
menselijk voedsel overblijft, en wat dus niet
te gebruiken valt, wel, dat wordt door de
darm uitgescheiden. Bij de motor worden
de resten door de uitlaat uitgestoten. U ziet
dus, dat wij wel degelijk overeenstemming
hebben. Dat U nagemaakt bent, volgens een
voorbeeld, en dat voorbeeld ben ik geweest.
Ik, meneer de Motor" en het hart sloeg
zich op de borst dat deed hij1 natuurlijk
niet echt, maar wanneer hij een mens was
geweest, zou hij het zeker gedaan hebben.
„U hebt toch niets gebroken of zo?" vroeg
het hart minzaam.
„O, ik ben heel goed, dank U. Maar de
benzine-slokdarm heeft een gat, en de uit
laat is verbogen. Het voorwiel heeft de
vorm van een 8 aangenomen, en de voor
vork is gebogen. Terugrijden zal vandaag
wel niet meer gaan, zelfs wanneer de heer
daar lust in zou hebben."
„De heer" kwam net weer tot bewustzijn.
Hij ging o mind zitten, haalde zijn ledema
ten bij elkaar, en onderzocht ze.
Het bleek, dat het rechterbeen de dienst
weigerde, en dat was ook het geval met de
rechterschouder. Beiden waren door de val
gebroken en deden verschrikkelijk pijn.
Hij probeerde op te staan, maar dat luk
te niet. De motorrijder besefte, dat hij ge
noodzaakt was te wachten, tot er iemand
zou komen. Gelukkig kwam er inderdaad
iemand, al duurde dat ook een half uur.
Die iemand was een boer, die met zijn wa
gen en een oude knol voorbij kwam. Die
boer nam de kapolte motorrijder met zijn
kapotte motorfiets mee, en bracht ze naar
de dichtstbijzijnde stad, waar beiden door
den dokier onderzocht werden, ieder door
zijn eigen dokter.
is de mogelijk
heid scheppen
om te leven
Een advertentie
in dit blad is
S
en haar oog niet over allet
gaat is 't net oi het huis
houden tweemaal coo duur
is. Maar voor de wasch be
hoeft ze geen zorg te heb
ben. Wij doen het net als
2ij met Edelweiss zeeppoe
der. Vlug, helder en goed.
N.V.Zeeptaoriek r/b. De Haas Sr.Brero, Apeldoorn
lOOO „HELVETIA" Koekkoekklokken cadeau
lOOO „GLORIA" Verrekijkers cadeau.
»Wij kochten voor
eiken verbruiker van
„ACER" DIESEL-
STAAL Scheermes
jes een echte „Hel
vetia" Koekoekklok
en bovendien een luxe „Gloria" Tooneel-,
Strand- en Zeeverrekijker in toudraal. Aan
IEDER, die binnen 8 dagen 40 ACER-Scheer-
mesjes bestelt 5 ct. per stuk, wordt de
sierlijke, goedloopende „Helvetia"-Wandklok
geheel gratis uitgereikt, of, naar verkiezing,
de waardevolle „Gloria" Kijker, die voorzien
is van dubbelzijdig geslepen lenzen (binocu
lair) en geheel in en uit verstelbaar is. Bij
bestelling van 75 ACER Dieselstaal Scheermesjes 5 ct. per stuk
ontvangt men de Koekkoekklok met den Verrekijker beide. Toe
zending der mesjes volgt per rembours (plus vracht) met de pre-
mie(s) Qeneral Importer H. HOUBAER, afd. 15, Adelaarstraat
14, Utrecht. Oirono. 251136.
Heeren Rubberzolen 35 cent
Dames- en Kinder Rubberzolen
25 cent per paar
Worden gratis onder de Schoe
nen gelegd.
HANSSEN
Korte Nieuwstr. 72 Vllssingtn
naast 't Postkantoor M'burg
Landerijen, Boom
gaarden, Paarden,
Vee, Boedelgoed,
Machines, Werktui
gen, enz. enz.
Dan is het van groot
belang uw adver
tentie in dit blad
te plaatsen. Wil ook
vragen de aankondigings
advertenties in dit blad te
zetten. Gij weet hoeveel
koopkrachtige belangheb
benden en zij die interesse
hebben voor Uw verkoo-
ping dit weekblad, inzon
derheid op Walcheren,
bereikt.