M. VAN L00, Middelburg Voor de Jeugd Edelweiss VISITEKAARTENGOEDKOOPDRUKKERIJ H. WEGELING 44$ DeLangeJan LEEREN JEKKERS FIETSJEKKERS BONKERS Ratiné Meisjes- en Jongensjekkers RECLAME MAKEN Gaat gij verkoopen.... W GOEDE RECLAME! Zó* Voor Naamplaten, Rub berstempels, enz. naar 19.50 22.59 24.25 27.50 7.50 9.00 11.25 13.50 12.50 14.75 17.00 in Bruin en Blauw 2.75, 3.25 3.90 4.25 Uw Notaris Doozen Postpapier Drukkerij H. WEGELING ZEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1935. No. 44. KK 47350 MK 47276 KK 47330, Jas van genopte stof of ratiné met rag- lan mouwen en opgestikte zakken. Opge knoopte stofreepen op de mouwen en zakken. Ben. stof 2.50 M. van 1.30 c.M. breed. Knippatronen kan men aan onze bureaux bestellen voor jongens van 12 jaar, onder No. KK 47330. Kosten f 0.60. MK 47276. Aardig kleedende meisjesmantel met bont kraag en manchetten. Sluiting met vier knoo- pen en om het middel een ceintuur. De op gestikte borst- en zijzakken met kleinere knoop geven een by zonder apart iets aan dit model. Ben. stof plm. 2 M. van 1.30 M. breed. Knippatronen kan men aan onze bureaux bestellen voor meisjes van 10 tot 12 jaar, onder No. MK 47276. Kosten f 0.50. MK47X3 MK 47243. Deze mantel voor kleinere meisjes heeft een bijzonder aardig model. De ronde bo- venpas is op het ondergedeelte gesttikt, waar van de ruimte over kleine plooitjes verdeeld is, die aan den achterkant worden gestikt. Sluiting met drie knoopen en mouw-afwer king met smalle manchet. Opgestikte zak ken. Inplaats van bont kan een kraag van hetzelfde materiaal gemaakt worden. Flu weel leent zich eveneens buitengewoon goed tot het maken van deze mantel, doch dan verdient het aanbeveling de ruimte in te rimpelen en over de pas te verdoelen. Ben. stof voor 3 jaar, 1 M. van 1.30 c.M. breed. Knippatronen kan men aan onze bureaux bestellen voor meisjes van 3 en 5 jaar, on der No. MK 47243. Kosten f 0.50. HET HART EN DE MOTOR. Van een eigenwijze motorrijder.. AVaarom het hart en de motor familie van elkaar zijn. door Mevrouw M. Jansen van Deventer In de gloeiende zon ligt de rechte land weg, links en rechts met vruchtenbomen beplant. Het lijkt hier wel uitgestorven te zijn; in de verste verte is er geen levend wezen te zien, en aan de bomen en struiken beweegt geen blad. Maar daar... heel in de verte duikt een stofwolkje aan de horizon op. Het komt met een ongelofelijke snelheid dichterbij. En nu hoor je ook de motor en even later zie je een motorfiets, die een lange stofwolk achter zich aan sleept. Hier is de weg niet meer kaarsrecht. Er komen twee bochten, vlak achter elkaar. Voor de eerste bocht staat er een bordje met een waarschuwing: „Voorzichtig: Dubbele bocht". Maar de motorrijder is eigenwijs. Hij is niet voorzichtig. „Boemmmssss". Daar vliegt hij tegen de eerste de beste boom. Motorfiets en rijder gaan over de kop, en blijven dicht bij elkaar liggen. Al lebei hebben zij ledematen gebroken, maar ze leven nog. „RRtttt" zegt de motor nog eensdan staat hij stil. De rijder ligt bewegingloos, alleen in hem klopt het zonder onderbreken door: het harl stoort zich er niet aan, of zijn mees ter ligt'. Hij werkt maar door, hij werkt maar door... „Wat een dommerd. O. wat een dommerd zegt daar opeens iemand kreunend. „Wat zei U? Wat zei U? Had U het tegen mij?" zegt de motor zenuwachtig. „Ik zei: wat een dommerd, dat zei ik" herhaalt het hart. „Mijn hemel, wat een leven heb ik toch. Wat een leven. Onafgebroken werk ik, om zo'n mensenkind een beetje te laten leven, en hij is er niet eens dankbaar voor. Inplaats dat hij een beetje voorzichtig is, dat hij me een beetje helpt... Maar nee hoor, denk daar maar niet aan. Of dacht U soms, dat het me niet in de koude kleren ging zitten, zo'n knauw opeens? 't Gebeurt heus niet voor nvijn gezondheid. Geen ogen blik neem ik rust, want anders was het direct gedaan met zo'n mensenleven. Maar daaraan denk ik natuurlijk alleen. Zo'n men senkind is maar overmoedig en lichtzinnig, ihaalt uit waar hij zin in heeft, en laat mij voor de rest zorgen. Maar ik bedank er voor. k'^r Z Nou ja, dit keer is het goed gegaan. Zo lang ik werk, houdt de mens z'n leven", en het hart zuchtte zwaar. „Maarre... wie bent U dan eigenlijk? En wat voor werk doet U?" vroeg de motor, die belang begon te stellép in zijn brommi- ge kameraad. „Wie ik ben? Het hart natuurlijk. Wie zou ik anders zijn?" „Het hart?" vroeg de motor, wat verle gen. „Enne..." „Ja, een groot pompstation bien ik. Ik pomp het bloed door de aderen van de mens. Wanneer ik eens rust, dan is het ge daan met de mens. Dag in, dag uit, altijd maar door werk ik. En wanneer ik eens rust, nou ja, dan is het ook meteen voor altijd". „O juist ja. Maarre... dan zijn we zo'n beetje familie als ik me niet vergis. U bent dan ook een soort machine", zei de motor ijverig. „Zeker, daarin hebt U gelijk", zei het hart. „Maar ik ben lid van een oude familie die met de eerste mens op aarde kwam. En Uw familie is nog heel jong. Degeen, die mij geschapen heeft, was een groot Meester. Degeen, die U daarentegen uilgevonden heeft, was een stumper. Ja, het spijt me, dat ik het zeggen moet, maar het is zo. De mens, die ik dien, is zijn levenlang met me tevreden. Hij moest het eens niet zijn. In 22J/2 seconde tijds pomp ik het bloed door het lichaam van de mens. Daarbij maak ik 27 slagen." „Wordt U ook met benzine gevoed?" vroeg de motor. „Welnee. Dat zou m'n dood zijn. Mijn voedsel beslaat uit bloed." „Bah. Ik bedoel ...ach zozei de motor. „Maar dan lij ken we toch niet veel op elkaar". „O, toch wel, toch wel" begint het hart. „Want degeen, die U gemaakt heeft, heeft zich gehouden aan een oude, heel bekende." „Ja..." zei de mo'or belangstellend, want hij vond het echt leuk om iets uit dé geschie denis yan zijn familie te horen. „U moet me niet in de rede vallen" wees het hart hem terecht. „Want daar kan ik niet tegen. Wat ik zeggen wilde... degeen, die U uitgevonden heeft, had het idee van een ander". „Hoe bedoelt U dat...?" vroeg de motor. „Luistert U nu maar eens eerst. Mijn voedsel krijg ik door de mond. En U krijgt het door de benzinetank. Begrijpt U?" „Ja..." fluisterde de motor. Vandaar gaat het door de benzine-slok- darm naar de vergasser. Daar wortit de ben zine in gas omgezet, nietwaar? Juist. Bij d« mens wordt die vergasser maag genoemd. In de maag komt er bij het voedsel maagsap^ en in de vergasser komt er bij de benzine lucht. Wanneer dat gebeurd is, komt Uw voedsel, in de cylinder, en bij de mens komt het menselijk voedsel, in bloed ver anderd, bij mij, het hart. Wat er van dat menselijk voedsel overblijft, en wat dus niet te gebruiken valt, wel, dat wordt door de darm uitgescheiden. Bij de motor worden de resten door de uitlaat uitgestoten. U ziet dus, dat wij wel degelijk overeenstemming hebben. Dat U nagemaakt bent, volgens een voorbeeld, en dat voorbeeld ben ik geweest. Ik, meneer de Motor" en het hart sloeg zich op de borst dat deed hij1 natuurlijk niet echt, maar wanneer hij een mens was geweest, zou hij het zeker gedaan hebben. „U hebt toch niets gebroken of zo?" vroeg het hart minzaam. „O, ik ben heel goed, dank U. Maar de benzine-slokdarm heeft een gat, en de uit laat is verbogen. Het voorwiel heeft de vorm van een 8 aangenomen, en de voor vork is gebogen. Terugrijden zal vandaag wel niet meer gaan, zelfs wanneer de heer daar lust in zou hebben." „De heer" kwam net weer tot bewustzijn. Hij ging o mind zitten, haalde zijn ledema ten bij elkaar, en onderzocht ze. Het bleek, dat het rechterbeen de dienst weigerde, en dat was ook het geval met de rechterschouder. Beiden waren door de val gebroken en deden verschrikkelijk pijn. Hij probeerde op te staan, maar dat luk te niet. De motorrijder besefte, dat hij ge noodzaakt was te wachten, tot er iemand zou komen. Gelukkig kwam er inderdaad iemand, al duurde dat ook een half uur. Die iemand was een boer, die met zijn wa gen en een oude knol voorbij kwam. Die boer nam de kapolte motorrijder met zijn kapotte motorfiets mee, en bracht ze naar de dichtstbijzijnde stad, waar beiden door den dokier onderzocht werden, ieder door zijn eigen dokter. is de mogelijk heid scheppen om te leven Een advertentie in dit blad is S en haar oog niet over allet gaat is 't net oi het huis houden tweemaal coo duur is. Maar voor de wasch be hoeft ze geen zorg te heb ben. Wij doen het net als 2ij met Edelweiss zeeppoe der. Vlug, helder en goed. N.V.Zeeptaoriek r/b. De Haas Sr.Brero, Apeldoorn lOOO „HELVETIA" Koekkoekklokken cadeau lOOO „GLORIA" Verrekijkers cadeau. »Wij kochten voor eiken verbruiker van „ACER" DIESEL- STAAL Scheermes jes een echte „Hel vetia" Koekoekklok en bovendien een luxe „Gloria" Tooneel-, Strand- en Zeeverrekijker in toudraal. Aan IEDER, die binnen 8 dagen 40 ACER-Scheer- mesjes bestelt 5 ct. per stuk, wordt de sierlijke, goedloopende „Helvetia"-Wandklok geheel gratis uitgereikt, of, naar verkiezing, de waardevolle „Gloria" Kijker, die voorzien is van dubbelzijdig geslepen lenzen (binocu lair) en geheel in en uit verstelbaar is. Bij bestelling van 75 ACER Dieselstaal Scheermesjes 5 ct. per stuk ontvangt men de Koekkoekklok met den Verrekijker beide. Toe zending der mesjes volgt per rembours (plus vracht) met de pre- mie(s) Qeneral Importer H. HOUBAER, afd. 15, Adelaarstraat 14, Utrecht. Oirono. 251136. Heeren Rubberzolen 35 cent Dames- en Kinder Rubberzolen 25 cent per paar Worden gratis onder de Schoe nen gelegd. HANSSEN Korte Nieuwstr. 72 Vllssingtn naast 't Postkantoor M'burg Landerijen, Boom gaarden, Paarden, Vee, Boedelgoed, Machines, Werktui gen, enz. enz. Dan is het van groot belang uw adver tentie in dit blad te plaatsen. Wil ook vragen de aankondigings advertenties in dit blad te zetten. Gij weet hoeveel koopkrachtige belangheb benden en zij die interesse hebben voor Uw verkoo- ping dit weekblad, inzon derheid op Walcheren, bereikt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 8