Een m de motorreddingboot. de loodskotters liggen voor anker in de zee havens. Zijn zij werkelijk de eenigen, die licht schepen? Neen, de kustwacht houdt reeds eenigen tijd een schip in het oog, dat ginds, temidden van schuim en golven worstelt. Zwaar slaan de zeeën over dek en brug. Soms is er van het heele schip niets meer te zien. Als daar aan boord alles nog in orde is, mag het een wonder heeten. Da genlang in zóó'n storm!... Er zal al wel het een en ander weggeslagen zijn, om van de booten maar niet eens te spreken! De wacht kent dit weer door en door! De Noordzee heeft reeds vele van zulke stor men ondergaan: maar* bij dit weer zou hij toch niet graag uitsluitend van de genade Paarden trekken de reddingboot in zee. Ze gaan slechts onwillig in de brandingi om de boot in zee te trekken, vanaf den wagen... Dan slaan de riemen in het water. Nóg zijn storm en golven stérker. De man aan het roer vuurt zijn kameraden aan... Meter voor meter gaat het thans vooruit! Omhooggeslingerd wordt de notedop, om- laaggedrukt in het razende element! Maar, de riemen blijven in de gespierde vuisten de kop van de boot blijft in den wind, ge stuurd door een krachtigen hand! Achter den roerganger wordt de witte vlag met het roode kruis door den wind aan flarden gescheurd... Schip in nood... Stoomreddingbooten, nio- torreddingbooten, lijnwerpers! De „Bran- daris", de „C.A. den Tex"... reddingbooten van vermaardheid, die een roemrijk verle den achter den rug hebben... zij komen in actie! Het zijn zeewaardige motorbooten. De laatste is circa 12 Meter lang, 3 Meter breed en 1 Meter hol. Door 4 waterdichte schotten wordt de boot in 5 compartimen ten verdeeld, die weer in luchtkisten onder verdeeld zijn; deze boot kan niet zinken. In het vooronder zijn de logies voor de beman- In het weerstation: Storm op komst de instrumenten wijzen er op, de weerkaarten toonen het aanl der machine afhankelijk zijn! Zonder op houden kijkt hij naar het schip, dat zóó hoog uit de golven opduikt, dat men de roode grondmenie kan zien en dan weer neerploft in het zwarte niets... Totdat plotseling voor den schoorsteen van het schip het noodsignaal afgegeven wordt... Schip in nood! Schip in nood...! De wacht meldt den commandant: Schip in nood...! De telegraaf alarmeert de kuststa- tions... Schip in nood...! Van de circa 40 reddingsstations, van Sluis aan de Wielingen tot en met Rottum, zooveel stations bezit de Noord- en Zuid- Hollandsche reddingmaatschappij op het oogenblik ongeveer zijn alle zonder uit zondering in deze dagen van stormgevaar in gereedheid om bij het minste alarm han delend op te treden! Het „schip in nood" vindt ieder op z'n post! De motoren der groote reddingbooten zijn klaar tot starten. De deuren der bootshuizen zijn wijd-ge- opend, de booten volkomen uitgerust, de vuurpijl kanonnen liggen gereed. De man schappen, meestal visschers uit het plaats je, waar het reddingstation is, zijn gekleed in hun oliejassen, waterlaarzen en zuid wester. Zwemvesten liggen klaar... Paarden trekken de reddingbooten te wa ter... In galop gaat het over het strand. Ze gaan slechts onwillig in de schuimende branding, die paarden! Maar... ze moéten! De bemanning zit reeds klaar, de riemen in de vuist geklemd, zware, vereelte zee mansvuisten anderen staan in het water ning, dan volgt de motorkamer, die geheel waterdicht kan worden afgesloten, daarna komt de cockpit, waar voldoende ruimte is voor het onderbrengen der schipbreukelin gen. Het werkingsgebied van deze groote motorbooten is buitengewoon groot... Vlis- singen, Terschelling, Scheveningen, Burg- sluis, Rottum, hebben motorreddingbooten, Hoek van Holland en 's 'Gravenhage heb ben stoomreddingbooten. Bij het zwaarste weer loopen die booten uit; ze zijn stevig gebouwd, voorzien van de nieuwste reddingapparaten, bemand met zeelieden, die door een vasten wil tot sla gen bezield zijn. Waar de geroeide redding booten falen, weten de motorreddingbooten te slagen. Zes uur, twaalf uur of nóg langer kan het duren... maar zij komen binnen mét geredden! Daartoe moet men met het wrak een lijn verbinding trachten te verkrijgen, op het gevaar af door hooge zeeën zelf op het wrak te worden geslingerd! De vuurpijl is een ongeveer 80 c.M. lange metalen buis, waaraan een lijn is beves tigd, die wordt meegetrokken. De lijn wordt dan over het wrak heengeschoten. Is het schot van het vuurpijlkanon mis, dan wordt de lijn door het gistende, woelige schuim opgeslokt. Beide motoren van het reddingsscheepje loopen: tóch is het dui- velsch moeilijk om de boeg in zee te hou den. Kletsend vliegt tenslotte de lijn, afge schoten door het mortier van Cordesch, over het schip, wordt gegrepen... De ver binding is er! Als alles goed gaat, zal de „reddingbroek" een door een katrol heen en weer schuifbare, aan lussen hangende, groote broek, één voor één de opvarenden aan boord van de reddingboot halen. Gaat het niet, dan moeten de schipbreukelingen aan de lijn in het water springen. Om iederen man moet dan gevochten worden met de elementen! - De mannen van de reddingstations wer ken voor het loon Gods: zij wagen hun le ven ter wille van de menschlievendheid, de barmhartigheid. Menige redder liet het leven in dien strijd. Goede booten, goede materialen zijn er noodig voor dat alles. En dat kost geld Want niet alleen moet het materiaal aan geschaft en onderhouden worden, maar de oefeningen kosten ook geld en bij de red dingen komen nog al eens ongelukken voor: voor de achterblijvende weduwen en weezen moet gezorgd worden! En dat doen de reddingmaatschappijen, maar daar is veel geld voor noodig en die worden alleen verkregen uit giften van liefdadige perso nen en instellingen. Mocht de lezer dus een of ander, liefda digheidsfeest organiseeren of op een ande re wijze over geld beschikken, waarmee iets goeds kan worden gedaan,- dan doet hij goed de reddingmaatschappijen en de an dere genoemde stichtingen welke voor den zeeman aan den wal zorgen te ge denken! De stormbal omhoog: „Weest op Uw hoede". WIST U DAT...? ...Tokio de volgende openbare speelgele- genheden telt: 1756 biljardzalen, 1053 Mah- Jongg-inrichtingen, 1053 schaakzalen, 90 schietbanen, 48 tafeltennisgelegenheden, 44 kleine golflinks, 35 rolschaatsenbanen, 28 vogelschietbanen, 28 zweminrichtingen, 2 kunstijsbanen, alsmede de volgende inrich tingen voor vermaak en ontspanning: 200 dansscholen, 8 balzalen en 14439 bars en koffiehuizen? ...er een metaal bestaat, lichter dan alu minium, namelijk lithium, hetwelk als een kurk op het water blijft drijven? ...de draad van den cocon van een zijde rups een lengte kan bereiken van 100 M.? ...er haaien zijn gevangen, die niet min der dan 13.000 kilogram bleken te wegen? In den stuurstoel van ALS DE STORMBAL WORDT GEHESCHEN.... Met ito reddingboot door storm en golven. Onze reddingsorganisaties en hare hulpmiddelen. ...Daarboven, bij den vuurtoren, is men bezig de stormbal te hijschen. „Weest op Uw hoede!" beteekent de groote, met bruin linnen bespannen bol, die langs den hoo- Ïren mast omhoog zwiert. De lucht is al be rokken en de wind is toegenomen tot wat men in zeemanstaal een „stijve bries" pleegt te noemen. En van een „stijve bries" tot „stormachtig", dat is maar een kleine •tap! Als de stormbal omhooggegaan is, wordt men waakzaam langs de kusten. De weer stations letten scherp op, de reddingsman schappen houden zich gereed. Storm giert over de Noordzee. De Noord westenwind jaagt het water voor zich uit, stuwt het tegen de duinen op! Daar over stroomt het 't voorland, knaagt aan de dij ken. De zee is een chaos, een wervel van zwartachtig groene golven en golfdalen, nu en dan bedekt door gistend schuim... Laag hangen de wolken boven het water, de meeuwen zijn landwaarts getrokken... ook zij voelden het gevaar... dat dreigt! Leeggevaagd is de zee. Reeds dagenlang heeft de wind met onverbiddelijke streng heid uit het Noorden huisgehouden! De groote schepen liggen voor anker en wach ten op beter weer. De zeeman kent geen angst, maar de elementen tarten... dat mag hij niet doen... de verantwoordelijkheid voor de hem toevertrouwde menschenle- vens èischt dat! Als men door deze heksenketel heen kon kijken, zou men de lichtschepen kunnen zien, die door de kracht der watermassa hoog worden opgetild en dan omlaaggesme ten in de onmetelijke diepte. Zij zijn de eenigen, die daarbuiten blijven, om even- tueele kameraden den weg te wijzen. Zelfs Eenige .vuurpijlen alarmeeren de mannen van de reddingboot.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 6