Een
m
de motorreddingboot.
de loodskotters liggen voor anker in de zee
havens.
Zijn zij werkelijk de eenigen, die licht
schepen? Neen, de kustwacht houdt reeds
eenigen tijd een schip in het oog, dat
ginds, temidden van schuim en golven
worstelt. Zwaar slaan de zeeën over dek en
brug. Soms is er van het heele schip niets
meer te zien. Als daar aan boord alles nog
in orde is, mag het een wonder heeten. Da
genlang in zóó'n storm!... Er zal al wel het
een en ander weggeslagen zijn, om van de
booten maar niet eens te spreken!
De wacht kent dit weer door en door! De
Noordzee heeft reeds vele van zulke stor
men ondergaan: maar* bij dit weer zou hij
toch niet graag uitsluitend van de genade
Paarden trekken de reddingboot in zee. Ze gaan slechts onwillig in de brandingi
om de boot in zee te trekken, vanaf den
wagen... Dan slaan de riemen in het water.
Nóg zijn storm en golven stérker. De man
aan het roer vuurt zijn kameraden aan...
Meter voor meter gaat het thans vooruit!
Omhooggeslingerd wordt de notedop, om-
laaggedrukt in het razende element! Maar,
de riemen blijven in de gespierde vuisten
de kop van de boot blijft in den wind, ge
stuurd door een krachtigen hand! Achter
den roerganger wordt de witte vlag met
het roode kruis door den wind aan flarden
gescheurd...
Schip in nood... Stoomreddingbooten, nio-
torreddingbooten, lijnwerpers! De „Bran-
daris", de „C.A. den Tex"... reddingbooten
van vermaardheid, die een roemrijk verle
den achter den rug hebben... zij komen in
actie! Het zijn zeewaardige motorbooten.
De laatste is circa 12 Meter lang, 3 Meter
breed en 1 Meter hol. Door 4 waterdichte
schotten wordt de boot in 5 compartimen
ten verdeeld, die weer in luchtkisten onder
verdeeld zijn; deze boot kan niet zinken. In
het vooronder zijn de logies voor de beman-
In het weerstation: Storm op komst de instrumenten wijzen er op, de weerkaarten
toonen het aanl
der machine afhankelijk zijn! Zonder op
houden kijkt hij naar het schip, dat zóó
hoog uit de golven opduikt, dat men de
roode grondmenie kan zien en dan weer
neerploft in het zwarte niets...
Totdat plotseling voor den schoorsteen
van het schip het noodsignaal afgegeven
wordt... Schip in nood! Schip in nood...! De
wacht meldt den commandant: Schip in
nood...! De telegraaf alarmeert de kuststa-
tions... Schip in nood...!
Van de circa 40 reddingsstations, van
Sluis aan de Wielingen tot en met Rottum,
zooveel stations bezit de Noord- en Zuid-
Hollandsche reddingmaatschappij op het
oogenblik ongeveer zijn alle zonder uit
zondering in deze dagen van stormgevaar
in gereedheid om bij het minste alarm han
delend op te treden! Het „schip in nood"
vindt ieder op z'n post! De motoren der
groote reddingbooten zijn klaar tot starten.
De deuren der bootshuizen zijn wijd-ge-
opend, de booten volkomen uitgerust, de
vuurpijl kanonnen liggen gereed. De man
schappen, meestal visschers uit het plaats
je, waar het reddingstation is, zijn gekleed
in hun oliejassen, waterlaarzen en zuid
wester. Zwemvesten liggen klaar...
Paarden trekken de reddingbooten te wa
ter... In galop gaat het over het strand. Ze
gaan slechts onwillig in de schuimende
branding, die paarden! Maar... ze moéten!
De bemanning zit reeds klaar, de riemen
in de vuist geklemd, zware, vereelte zee
mansvuisten anderen staan in het water
ning, dan volgt de motorkamer, die geheel
waterdicht kan worden afgesloten, daarna
komt de cockpit, waar voldoende ruimte is
voor het onderbrengen der schipbreukelin
gen. Het werkingsgebied van deze groote
motorbooten is buitengewoon groot... Vlis-
singen, Terschelling, Scheveningen, Burg-
sluis, Rottum, hebben motorreddingbooten,
Hoek van Holland en 's 'Gravenhage heb
ben stoomreddingbooten.
Bij het zwaarste weer loopen die booten
uit; ze zijn stevig gebouwd, voorzien van
de nieuwste reddingapparaten, bemand met
zeelieden, die door een vasten wil tot sla
gen bezield zijn. Waar de geroeide redding
booten falen, weten de motorreddingbooten
te slagen. Zes uur, twaalf uur of nóg langer
kan het duren... maar zij komen binnen
mét geredden!
Daartoe moet men met het wrak een lijn
verbinding trachten te verkrijgen, op het
gevaar af door hooge zeeën zelf op het
wrak te worden geslingerd!
De vuurpijl is een ongeveer 80 c.M. lange
metalen buis, waaraan een lijn is beves
tigd, die wordt meegetrokken. De lijn wordt
dan over het wrak heengeschoten. Is het
schot van het vuurpijlkanon mis, dan
wordt de lijn door het gistende, woelige
schuim opgeslokt. Beide motoren van het
reddingsscheepje loopen: tóch is het dui-
velsch moeilijk om de boeg in zee te hou
den. Kletsend vliegt tenslotte de lijn, afge
schoten door het mortier van Cordesch,
over het schip, wordt gegrepen... De ver
binding is er! Als alles goed gaat, zal de
„reddingbroek" een door een katrol heen
en weer schuifbare, aan lussen hangende,
groote broek, één voor één de opvarenden
aan boord van de reddingboot halen. Gaat
het niet, dan moeten de schipbreukelingen
aan de lijn in het water springen. Om
iederen man moet dan gevochten worden
met de elementen! -
De mannen van de reddingstations wer
ken voor het loon Gods: zij wagen hun le
ven ter wille van de menschlievendheid,
de barmhartigheid. Menige redder liet het
leven in dien strijd.
Goede booten, goede materialen zijn er
noodig voor dat alles. En dat kost geld
Want niet alleen moet het materiaal aan
geschaft en onderhouden worden, maar de
oefeningen kosten ook geld en bij de red
dingen komen nog al eens ongelukken
voor: voor de achterblijvende weduwen en
weezen moet gezorgd worden! En dat doen
de reddingmaatschappijen, maar daar is
veel geld voor noodig en die worden alleen
verkregen uit giften van liefdadige perso
nen en instellingen.
Mocht de lezer dus een of ander, liefda
digheidsfeest organiseeren of op een ande
re wijze over geld beschikken, waarmee iets
goeds kan worden gedaan,- dan doet hij
goed de reddingmaatschappijen en de an
dere genoemde stichtingen welke voor
den zeeman aan den wal zorgen te ge
denken!
De stormbal omhoog: „Weest op
Uw hoede".
WIST U DAT...?
...Tokio de volgende openbare speelgele-
genheden telt: 1756 biljardzalen, 1053 Mah-
Jongg-inrichtingen, 1053 schaakzalen, 90
schietbanen, 48 tafeltennisgelegenheden, 44
kleine golflinks, 35 rolschaatsenbanen, 28
vogelschietbanen, 28 zweminrichtingen, 2
kunstijsbanen, alsmede de volgende inrich
tingen voor vermaak en ontspanning: 200
dansscholen, 8 balzalen en 14439 bars en
koffiehuizen?
...er een metaal bestaat, lichter dan alu
minium, namelijk lithium, hetwelk als een
kurk op het water blijft drijven?
...de draad van den cocon van een zijde
rups een lengte kan bereiken van 100 M.?
...er haaien zijn gevangen, die niet min
der dan 13.000 kilogram bleken te wegen?
In den stuurstoel van
ALS DE STORMBAL WORDT
GEHESCHEN....
Met ito reddingboot door storm en golven.
Onze reddingsorganisaties en hare
hulpmiddelen.
...Daarboven, bij den vuurtoren, is men
bezig de stormbal te hijschen. „Weest op
Uw hoede!" beteekent de groote, met bruin
linnen bespannen bol, die langs den hoo-
Ïren mast omhoog zwiert. De lucht is al be
rokken en de wind is toegenomen tot wat
men in zeemanstaal een „stijve bries"
pleegt te noemen. En van een „stijve bries"
tot „stormachtig", dat is maar een kleine
•tap!
Als de stormbal omhooggegaan is, wordt
men waakzaam langs de kusten. De weer
stations letten scherp op, de reddingsman
schappen houden zich gereed.
Storm giert over de Noordzee. De Noord
westenwind jaagt het water voor zich uit,
stuwt het tegen de duinen op! Daar over
stroomt het 't voorland, knaagt aan de dij
ken. De zee is een chaos, een wervel van
zwartachtig groene golven en golfdalen,
nu en dan bedekt door gistend schuim...
Laag hangen de wolken boven het water,
de meeuwen zijn landwaarts getrokken...
ook zij voelden het gevaar... dat dreigt!
Leeggevaagd is de zee. Reeds dagenlang
heeft de wind met onverbiddelijke streng
heid uit het Noorden huisgehouden! De
groote schepen liggen voor anker en wach
ten op beter weer. De zeeman kent geen
angst, maar de elementen tarten... dat mag
hij niet doen... de verantwoordelijkheid
voor de hem toevertrouwde menschenle-
vens èischt dat!
Als men door deze heksenketel heen kon
kijken, zou men de lichtschepen kunnen
zien, die door de kracht der watermassa
hoog worden opgetild en dan omlaaggesme
ten in de onmetelijke diepte. Zij zijn de
eenigen, die daarbuiten blijven, om even-
tueele kameraden den weg te wijzen. Zelfs
Eenige .vuurpijlen alarmeeren de mannen
van de reddingboot.