Onze Nationale Film-Productie Een Paleis Nederlands nieuwste film-ontdekking M DOLLY MOLLINGER schoot uit den grond! Keizer Haile Séiassie tijdens een toespraak bij de uitreiking van een nieuw vaandel* In de omgeving van den keizer moet ieder* een met ongedekten hooide verschijnen, uitgezonderd enkele geprivilegieerde hoog* waardigheidsbekleders, terde men een expressechip! In Dzfiboe* ti stonds reeds een expressetrein gereed, die de overigens niet zoo dadelijk be- noodigde-materialen naar Addis Abeba zou voeren. De rest werd met expressvliegtui gen gedaan, die in drie sprongen de woe stijn overstaken, een afstand, waarvoor men tegenwoordig per spoor ook nog drie of vier dagen noodig heeft, daar op de hoogte van 2500 meter boven den zeespie gel Addis Abeba gelegen is en er nog geen bliksemtreinen naar die stad loopen! In Addis Abefea begop men echter te bouwen, alsof hét erpm ging de Ark van Noach" voor de zondvloed klaar te krijgen. Inmiddels stonden op het goederenstation van Addis Abeba de wagons met de monsters, waarvan de Abessynische solda ten zqo graag geweten hadden, wat het was. Want zij moesten bij de wagons de wacht houden en opletten, dat niemand naderde, alsof er goud was, dat er in die wagens zat! Het waren de meubelen voor het paleis! En wij moeten eerlijk bekennen: de Eu ropeanen, die het nieuwe paleis mochten bezichtigen, lieten zich van verbazing in de dichtstbijzijnde zetel vallen, toen zij de twee eerste kamers zagen. Dat was een Abessynisch paleis, de woning van een keizer! Het onderdak van een Engelsehen Lord, een verschrikkelijk-voornamen En- gelschman, ziet er niet anders uit! In dit keizerlijk paleis, in de Afrikaansche woe stijn, temidden der Abessynische bergen, regeert de Engelsche woonstijl van de 17e of 18de eeuw. Tot in de puntjes verzorgd! Origineele meubelen zijn het, afkomstig uit Engeland. Uitzonderingen vormen slechts de feestzaal en twee slaapkamers voor gas ten. De echtgenoote van Haile Selassie heeft weten door te zetten, dat in haar „boudoir" de meubelen lichtblauw geverfd werden. Dat is natuurlijk eenigszins tegen de stijl maar het was de wensch van de kei zerin en het ziet er niet slecht uit in deze omgeving, als men zich niet laat sto ren door de kronen, die de keizerin overal op het lichte blauw liet schilderen! Maar dat alles vergeet men weer in de pronkzaal! Hier hervind men de groote tij den van Ethiopië weer. Men heeft alle oude paleizen bestudeerd en alle Egyptische ar chieven doorsnuffeld, voordat men hier overeenstemming bereikte omtrent de uit voering! Tegenwoordig hangen groote pur peren gordijnen voor de 12 meter hooge vensters. De troon van den keizer en de keizerin is evenals de zetels in de zaal ge sneden uit prachtige houtsoorten en inge legd met goud. WAt wil men nog meer? Het nieuwe huis heeft, meer dan ieder ander gebouw in Abessynië, het allermodernste comfort. Er is een prachtige badkamer met stroomend warm en koud water naast iedere slaap kamer. Een telefoon staat op tafel, er is electrisch licht! En 's avonds is er in het paleis een bioscoopvoorstelling in een spe ciaal daartoe ingericht zaaltje thans heeft men er ook een klankfilmapparaat! Met veel gesteun en geschreeuw hebben de Abessynische dragers de laatste meu belen het paleis binnen gesleept, waarin toen juist, terwijl men de andere vleugel nog schilderde en moest behangen, een hooge, buitenlandsche gast woonde. Als zich nu op het dak de vredesduif nog neerlaat en daar niet meer vandaan vliegt, ontbreekt, er eigenlijk niets aan het comfort en het geluk van Haile Selassie, den Koning der Koningen.« EEN HERLEVING? Er ontbrak iets. Théns echter: Volle kracht vooruit! De Nederlandsche film struikelde tot op heden vaak op het glibberige pad der filmkunst tè vaak zelfs en het is te verwonderen, dat het vertrouwen in „de" Nederlandsche film, niet zoo merkbaar ach teruitgegaan is, als men zou verwachten! We denken slechts aan alle „malle geval len", die we achtereenvolgens te zien kre gen... We zijn echter den glorietijd vergeten! Ja, werkelijk we hebben een tijd ge had, dat de aspecten hoopvol waren. De eenlingen, de vergeten eenlingen, die onafhankelijk van de film-ondernemingen vochten voor de film in de meest eerlijke vorm, moesten het helaas wegens gebrek aan geld opgeven, of en dat is een schan de voor ons land elders het gaan pro- beeren. Terwijl hun pogen uiteindelijk toch de film-ondernemingen en het artistieke peil hunner prestaties ten goede zou zijn gekomen... Jorens Ivens..., Franken, dé cineasten. Lou Lichtveld (Albert Helman), de com ponist, die bij Ivens' „regen" zoo voortref felijk het geluid verzorgde... Heel den tijd, dat de Filmliga het werk der jongeren propageerde, leek het er op, dat er iets te doen viel voor de toekomst en de meest-geslaagde poging daartoe, n.l. om het scenario een éigen plaats te doen innemen, was wel de Liga-prijsvraag 1933. Het bekroonde filmgedicht „Illusie" van Rjco Bulthuis was tevens het einde van het optimisme... Daar dorst de industrie niet aan en zelfs de cineasten lieten het werk in den steek. Lou Lichtveld verdween uit de filmwe reld. Franken maakte nog een énkele, kleine film om dén te gaan rusten. Ivens vertrok naar elders... Rico Bulthuis Zóó kunnen we doorgaan... niet alleen «U. doch o.a. ook Menno ter Braak keerden sich van het linnen venster. Er ontbrak iets, er ontbrak zelfs te veel! De Oranje-film van Teunissen was een duidelijk beeld van verstarring en gebrek aan alles, wat denkbaar was gebrek aan artisticiteit, aan regie, aan scenario, aan «pelers... o, die spelers! ...en érger dan dat alles... de sterren. De filmsterren! Laten we geen namen noemen, de mees ten gaan een korten tijd hun schitterenden weg en vallen hArd. De laatste maanden hebben de film-pro ducenten echter niet ongebruikt voorbij la ten gaan... Ze hadden veel geleerd vap hetgeen zij in den beginne geschapen had den... Den laatsten tijd zijn er enkele films op stapel gezet, die weer nieuwe hoop geven op een opleving! Want géénszins hebben ws het denkbeeld van de nationale pro ductie uit het oog verloren! Verschillende bekwame jongeren, hebben de hun toekomende plaatsen verkregen... én de krachten zijn veel verbeterd! Eén der hoopvolste lichtpunten aan het filmfirnament is de nieuw-ontdekte film ster „Dolly Mollinger, die reeds de hoofd rol gespeeld heeft in de door de Neder landsche filmonderneming „De HOLFI- Film" te Amsterdam gedraaide film „De Kribbebijter", waarin Cor Ruijs en Louis de Bree, ondanks de angst, die regisseurs vaak voor plankenmenschen hebben, zéér verdienstelijk, fijn-beheerscht spel ten bes te geven. Het feit, dat hier voor het eerst voor een Koof drol iemand gekozen is, die even- Haile Selassie verhuisde... Zoo ging het niet langer! De paleizen op het groote Marktplein van Addis Abe ba waren weliswaar historisch nog van beteekenis, maar een modernen heerscher toch niet meer waardig! Men moet im mers met zijn tijd weten mee te gaan! Zelfs... als 500 passen van de markt ver wijderd reeds de ronde „toekoels" van de inboorlingen staan, en hier de voorstad reeds begint! Het was slechte bijzaak, dat men in Ad dis Alam, 60 kilometer van Abeba verwij derd (dus een klein uur met de auto), in het oude, boschrijke residentie-gebied, een moderne villa bouwde! In Addis Abeba was dagelijks markt, in Addis Abeba woonden de vertegenwoordigers van Euro pa, in Addis Abeba was het eindpunt van den Ethiopischen spoorweg van Dzjiboeti. Daarom liet Haile Selassie tenslotte, thans reeds twee jaar geleden plannen ont werpen voor een nieuw, groot paleis. En gewapend met groote teekeningen en ca talogi zag men hem door het oude paleis wandelen. Totdat hij eindelijk zijn besluit nam en met bekwamen spoed opdracht tot houwen gaf! Alles moest uiterst snel, be slist uiterst snel in zijn werk gaan, voegde hij eraan toe!... Het voornaamste bouwmateriaal moest per schip uit Europa gehaald worden. Er ging juist geen enkel schip, dat de kortste overvaart kon garandeeren. F.reo char- OPGEPAST! CLOSE-UP! Dolly Mollinger, de nieuw-ontdekte Nederland sche filmster, voor het monster, dat haar voortaan zal vereeuwigen op cellu- loidband en foto.... min op de planken heeft gestaan, als voor de filmcamera, laat het beste hopen. Zij kent de charge van het tooneelspel nog niet, iets, dat van groot belang is voor de filmcamera, die elke overdrijving onbarm hartig vastlegt. Dolly Mollinger is door de speurende oogen van een van Peski uit het fewone leven gebracht, en terwijl zij bij em als secretaresse werkzaam was hij wilde haar naderhand in een film lancee- ren en hij op reis was, werd zij door de HOLFI uitgenoodigd in „De Kribbebijter" een hoofdrol te vervullen. Ze heeft alles mee: een mooi gezichtje, een volmaakt fi guurtje, een natuurlijk talent, dat ieder verbaast, ze is fotogenique in hooge mate en bezit een haast volmaakte microfoon- stem. Kosterlitz, haar regisseur en van Al sem, haar cameraman waren zeer tevre den over haar. En te oordeelen naar de aanbiedingen, die haar o.a. uit Weenen reeds bereikten, heeft men ook in het bui tenland reeds over haar gesproken. De bui tenlandsche deskundigen, die enkele opna men van „De Kribbebijter" bijwoonden, hebben haar onmiddellijk naar waarde ge taxeerd. Nu is het slechts de kunst Dolly voor Nederland te behouden!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 6