BLUE BAND EL Wereld crisis. Ze BLAD A. C. JULIANUS Wie lijkt het meest op het Blue Band meisje? Crisis-Publicatiën. Voor Triplex en Ferrocal en alle bekleedingsmaterialen Hat laagste punt bereikt? fcEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 1* JUNT 1935. No. 24. STEUN GERST EN VELDBOONEN 1935. Aan georganiseerde telers van gerst of ireldboonen, zal over oogst 1935 van deze producten steun worden verleend op den eelfden voet als in 1934 geschiedde, n.l. na dorschcontrole en invulling van een dbrsch- briefje. Voor degenen, die niet meer dan 1 H.A. gerst of veldboonen hebben verbouwd en met de hand dorschen, zoodat zij niet ineens Kullen kunnen afdorschen, bestaat echter tot 15 Juni a.s.f de mogelijkheid een verzoek te richten tot de L.C.O. v. Zeeland te Goes om de vermoedelijke opbrengst te velde te schat ten. De steun zal dan berekend worden over de getaxeerde opbrengst waarbij de dorsch controle vervalt. De Landbouw Crisis Organisatie voor Zeeland. DE BODEMLOOZE PUT De met zooveel hardnekkigheid gestreden kamp tusschen de Spoorwegen en de zgn. wilde bussen is min of meer ten einde. Dank zij de machtsmiddelen waarover de Staat de spoorwegen heeft doen beschikken is de strijd in een, zij het voorloopige neder laag der autobussen geëindigd. Dat neemt niet weg, dat de eigenlijke oorzaak van deze strijd, n.l. de onwil van het publiek nog langer hooge spoorlarieven te betalen, ten einde de aandeelhouders aan hun volle pond rente te helpen, nog even onaangetast is ge bleven als ooit tevoren. Het lijdt geen twijfel of op den duur zal Dok hier het verouderde stelsel plaats moe ien maken voor het nieuwere; op den duur Zal het de Spoorwegen ondanks alle juridi sche spitsvondigheden niet gelukken het voortschrijdende a to verkeer blijven 1 Ie over winnen. Iets anders is of het publiek van deze gang van zaken veel voordeel zal onder vinden indien de. spoorwegen voortgaan tnet ieder jaar één grooier nadeelig saldo aan te wijzen, zal ieder jaar het ontbreken de met nog grooter bedragen moeten wor den opgebracht door de belastingbetaler. De toestand is nu eenmaal zoo, dat het pu bliek de spoorwegen in stand mag houden, of door het betalen van hooge vervoers- te maken zal zijn. Het reizigersvervogr is gering en zal nooit groot worden, door de andere aanwezige vervoermiddelen. De sta tions er alte's onderweg staan dichtge spijkerd en zullen voorloopig wel dicht blij ven. De laatste verrassing, die dit millioenlijn- tje ons bracht, is, dat thans op verschillende plaatsen reeds verzakkingen en grondver schuivingen plaats vinden, zoodat slechts één spoor kan worden gebruikt. Zoolang de spoorwegen dergelijke kost bare blunders begaan, mogen zij bezwaar lijk op de sympathie van het reizend en belastingbetalend publiek rekenen. o HOOGE CONSUMPTIEPRIJZEN. Het is opmerkelijk hoe vele er nog zijn wien de veranderde tijdsomstandigheden on opgemerkt voorbij schijnen te zijn gegaan. Wil het parool „aanpassen" (daargelaten of het economisch verantwoord is) geen leege leuze blijven, dan zal deze aanpassing ook over de geheele linie plaats moeten vinden. Een bedrijfstak die dit voor alle andere zou dienen in te zien is, dunkt ons, wel het Café en Restaurantbedrijf. Immers het ver blijven in een Café of Restaurant is in ze keren zin luxe, welke gevoeglijk gemist kan worden. Het is dus zaak voor de Caféhou ders het bezoek te stimuleeren door hun prijzen eenigermate met den tijd mede te laten gaan. Dit klemt temeer, waar dezen zomer het buitenland met zijn lage valuta een groote bekoring voor den Nederland- schen vacantieganger zal hebben. Deze zal immers met den goeden Hollandschen gul den een verblijf in het buitenland, kunnen bekostigen, waaraan hij in eigen land niet behoeft te denken. Toevallig vonden wij de ze week een tweetal ingezonden stukjes van verontwaardigde toeristen, die in eigen land weer eens „geplukt" waren. Een echtpaar had in een restaurant aan den Amstel een kannetje thee gebruikt; kosten f 1.20 plus fooi. Een andere heer beklaagde zich te Scheveningen op een terras f 1.75 te heb ben betaald voor een kop koffie, een kop chocolade en ivat geroosterd brood. Met de fooi mee kostte deze bescheiden con sumptie dus f 2.—, een bedrag, waarvoor men in Brussel of Berlijn een dag pension geniet in een behoorlijk hotel. Op deze wijze wordt de leuze: Breng uw vacantie door in eigen land" een leuze zonder meer. En met leuzen zonder meer komt men er niet; in de. politiek niet, maar nog veel minder in het economische leven van dezen tijd! WIERINGERMEER. Uitgifte bouwgrond te Wieringerwerf In de Wieringermeer is thans met de stichting van het derde dorp, Wieringerwerf, aangevangen. Dit dorp zal de hoofdplaats van de Wieringermeer worden, waartoe het is aangewezen, omdat het in het centrum van den polder, op een zeer gunstig gelegen knooppunt van wegen en kanalen verrijzen (Gewapende Asbest Cementplaat) naar Lange Viele K 217-18 Tel. 448 Middelburg de belangstellenden iets nader mei de Wie ringermeer in kennis te brengen, heeft de Directie van den Wieringermeerpolder te Alkmaar een brochure uitgegeven, welke op aanvraag te harer kantore te Alkmaar (post bus 43) gratis verkrijgbaar is. Wat is eigenlijk een crisis? In navolging van den Duitschen schrijver Werner Sombart heeft de Nederlander A. W. IJzerman in zijn standaardwerk „Het moderne kapitalisme" de economische we reldhuishouding vergeleken bij een wande laar, die een berg beklimt. Hij beschikt over groote lichaamskrachten, is een ware reus en neemt stappen alsof hij zevenmijls laarzen aan had. Hij heeft met de natuur met storm en onweer te kampen, maar sterk ajs hij is valt het hem gemakkelijk die na tuurkrachten de baas te worden. Zijn tem perament verzet zich er echter tegen kalm voort te schrijden hij wordt verteerd door het verlangen om zoo snel mogelijk zoo hoog mogelijk te komen. Hij kan nooit vlug genoeg naar zijn zin opschieten. Hij probeert telkens iets sneller te loopen, hij gaat ten slotte aan het hollen en, ziende dat hij nu zoo flink opschiet, wil hij nog flinker op schieten; hij holt hoe langer hoe harder tot... hij ten slotte aemechtig neertuimelt en een heel eind naar heneden rolt. Als hij weer op adem gekomen is hervat hij zijn tocht, aanvankelijk hijgend en voet je voor voetje; het duurt lang eer hij weer zoover is als hij vóór zijn tuimeling was en eer hij in staat is den pas er in te zetten. Heeft! hij het zoover gebracht, dan kan hij niet, want dat ware geheel in strijd met zijn aard. met kalmen tred voort blijven gaan; hij begint weer te hollen, hij probeert tel kens zijn laatste record te verbeteren, tot dat hij weer een geweldigen tuimel maakt Zie in den wandelaar de wereldproduc tie, wereldhandel en wereldconsumptie, sa mengevat; productie en handel streven naar steeds grootere ontwikkeling', totdat zij weg glijden op het verraderlijke pad der wereld consumptie en in een crisis neertuimelen. Zulk een crisis hebben wij in 1929 over de wereld zien komen; de lijn der welvaart mfiakt een snelle buiging naar beneden. Professor van Gelderen heeft de verschijn selen daarvan in „De Nieuwe Tijd" als volgt beschreven De tegenwoordige wereldcrisis wordt nog verscherpt door den geweldigen omvang en hetgeen professor van Gelderen niet heeft kunnen voorzien toen hij het bovenstaande schreef door de sedert 1931 opgetreden crisis in de betaalmiddelen. Er is dienten gevolge een terughouding ontstaan bij be'cg- gers die het terugkeeren naar nieuwe bedrij vigheid tegenhoudt. Zelfs nu er geld in over vloed bij de banken ligt te rusten is het voor het bedrijfsleven moeilijk, tegen aanbieding van hooge rente, ere;lieten te krij en. De evenwichtsverstoringen a]s gevolg van te snel opgevoerde p.oduc ie worden door dit wantrouwen bestendigd en verscherpt. Toch schijnt het, dat wij zoo langzamer hand het diepste punt van de nederdaling bereikt hebben. Er is een zekere stabilisatie merkbaar, welke na zekeren tijd weer in een opgang zal worden omgezet. De conclusie wordt getrokken uit het, feit, dat de vermindering van de goudwaar* de van den wereldhandel verleden jaar be langrijk kleiner is geweest dan in de voor afgaande jaren. In 1930 was volgens de ge gevens van den Volkenbond de goudwaarde van den wereldhandel 19 pet geringer ge weest dan in het voorafgegane jaar 1929, toen de crisis is uitgebroken. In 1931 was er een vermindering in vergelijking tol 1930 van niet minder dan 28 pet. ingetreden. In 1932 bedroeg de goudwaarde van den we reldhandel zelfs 32 pet. minder dan in het voorafgegane jaar. In 1933 was deze vermin dering beperkt tot tien procent en in 11934 bedroeg zij nog s]e hts 3.9 pet. Grafisch uit gedrukt geeft deze vermindering het volgen de beeld te zien. Vermindering gduJtfaariid wdrdidhandel. 1929 1930 1931 1932 1933 1934 Het publiek heeft op overtuigende wijze zijn oordeel uitgesproken: No. 23 is met tien duizenden stemmen meerderheid gekozen. Aan deze jongedame hebben wij het bedrag van duizend gulden uitgereikt De jury is thans bezig de overstelpend vele rijmpjes te beoordelen - een zeer omvangrijk werk - waarmede zij waarschijnlijk niet eer der dan aan het eind van deze maand gereed zal zijn. De beslissing zal aan de betrokkenen direct worden medegedeeld. Wij danken het Nederlandse publiek voor de overweldigende medewerking en deelname. Vele tienduizenden gezinnen hebben zich met onze „Blue Band Prijsvraag", beziggehouden en evenzovele hebben zich thans opnieuw kunnen overtuigen van de VOORTREFFELIJKE BLUE BAND KWALITEIT Het publiek weel wat het kiest: prijzen of door het bijpassen in den vorm belastingen. De eenigen die van de crisis weinig te lijden hebben zijn dus de aandeel houders, die hun preferente interest zon der korting toegewezen krijgen. En als men dan bovendien nog ziet, hoe er soms met de financiën wordt omgespron gen is het geen wonder dat uit de kringen van autohouders steeds krachtiger protes ten tegen de vele beperkende bepalingen voor hun bedrijf gaan opklinken. Daar is b.v. het spoorlijntje Schaesberg—Kerkrade Simpelveld in Limburg. Dit lijntje heeft een lengte van bijna 13 K.M., 2 uur gaans dus. De kosten van aanleg bedroegen tot dusverre ongeveer 13 millioen gulden, dat is rond een millioen gulden per kilometer. In 1919 besloot de regeering tot den aanleg, doch de voorbereidende werkzaamheden duurden zoolang, dat eerst in 1925 een aan vang kon worden gemaakt. In 1935, dus tien jaar later kwam het lijntje gereed. Het behoeft geen nader betoog dat het zaken leven geen zestien jaar op den aanleg van een spoorlijntje kon wachten. Er zijn in middels goede wegen aangelegd, er rijden autobussen en een electrische tram. Het gevolg, dat het lijntje, nu het einde lijk ten koste van veel moeite en groote sommen gelds gereed is, nimmer rendabel zal. Met de stichting van Wieringerwerf wordt de rij van drie bevolkingskernen, waarop de bevolking voorloopig zal worden samengetrokken, gesloten. Ter plaatse zijn ruim 100 woningen in aanbouw, welke van Rijkswege worden gebouwd en in hoofdzaak bestemd zijn voor huisvesting van de gezin nen der bij de cultuurwerken tewerkgestelde arbeiders. Begin 1936 zullen deze woningen kunnen wbrden betrokken. Teneinde nering doenden en ambachtslieden in staat te stel len hun bedrijf gereed te hebben, wanneer de eerste bevolking zich in het nieuwe dorp vestigt, wordt thans aldaar overgegaan tot de uitgifte van bouwgrond in erfpacht. Be langhebbenden zijn dan van meet af aan in staat de klandizie der bewoners tot zich te trekken. Gegadigden zullen voor eigen relte- uing op den erfpachtsgrond gebouwen moe ten stichten. Teneinde den middenstand op zoo hoog mogelijk peil te houden, zullen de erfpachters eenig finantieel weerstands vermogen moeten bezitten, terwijl boven dien op vakbekwaamheid en persoonlijke geschiktheid om een zaak te voeren, zal worden gelet. Het ligt voorts in de bedoeling de bestaansmogelijkheden van degenen, die zich ter plaatse vestigen, te verhoogen door bij de toelating van neringen en bedrijven eenigermate regelend op te treden. Tenein- Onder den druk van het ontbreken vaa afzetgebied wordt de productie belangrijk ingekrompen; de prijzen der waren zijn ge durende de crisis snel gedaald en blijven thans laag. Lage winsten, loondaling, groote werkloosheid zijn de gevolgen. Geldkapitalen uit de debacle gered, worden de industrie onttrokken en aan de groote banken toe vertrouwd of in staatsfondsen* belegd. De kasvoorraden der banken zwellen aan; de rentestandaard is laag. Na eenigen tijd ontwaakt de zucht naar nieuwe winst. De ondernemers zoeken naar bezuiniging, technische verbeteringen; hier bij komt het 'goedkoope crediet hun te sta de. Prijsdaling schiep nieuwe vraag; afzet markten worden energieker dan ooit ge zocht. De nieuwe bedrijvigheid begint. On dernemingen worden vergroot en opgericht emissies komen aan de markt. De goederen productie stijgt, de werkloosheid neemt af, loonsverhoogingen komen voor. Vraag naar gronds'offen en voedingsmiddelen neemt toe. De prijzen beginnen te stijgen. Dit wekt nieuw vertrouwen en wekt de voortbrenging weer aan. Dit proces versnelt zich tot een hoogconjunctuur met volle bedrijvigheid, ruime vi-s'en. hooge rentestandaard, cre- dietspanning, hooge warenprijzen. Tot een nieuwe neergang volgt. Duidelijk is hieruit te zien, hoe groot en snel de vermindering was van 1929 tot en met 1932nadien is de daling van geringer beleekenis geworden. Hoe sterk overigens deze crisis is doorgewoekerd blijkt uit het feit, dat de goudwaarde van den wereldhan del verleden jaar nog slechts 35 pet bedroeg van die van 1929. Indien het echter j rist is, hetgeen deskundigen uit deze cijfers a» iden n.l. dat het diepste punt van de laagte-curve bereikt is, dan is reeds veel gewonnen. Een gunstig teeken is ook, dat het aantal faillissementen verleden jaar in de mees te landen gedaald is. De eenige uitzonderin gen van beteekenis waren Nederland Frank rijk en Zwitserland. In Amerika daalde het maandelijksche gemiddelde van 1632 in 1933 tot 1015 in 1934, terwijl in Engeland het ge- n/jdfiëïde faillissementen aantal per maand terugging van 367 in 1933 tot 326 in 1934. UW ADRES VOOR H. t RAUWKOST- ARTIKELEN 5% Walstraat 104 Telef. 40 Singel 60 Telefoon 506 t

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 5