VLIEGT VEILIG PER K.L.M. leder pak HONIG's VERMICELLI ho ni g^s Bouillonblokje GRATIS waarin opgenomen Wegeling's Nieuwsblad 41e Jaargang VRIJDAG 24 MEI 1935 No. 21 ALGEMEEN-WEEKBL AD T^VÉSTEWK ZEELAND s Dit nummer bestaat uit 8 pagina's De genoegens van een vliegtocht. De K. L. M. laat Zeeland met haar nieuwe vlootaanwinsten kennis maken. Ziet uw eiland uit de lucht. LIED VAN DE WEEK MULLER's SERVIESHUIS g to VOOR VOOR Uitgave: N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o- BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg ALLE PLAATSEN AGENTEN IN ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct. CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct. Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur Zoo op bet oog is er een zekere onver stoorbaarheid toe noodig om enkele dagen na de ramp van de Russische „Maxim Gor ki'*, die met 48 menschen, meerendeels ple ziervliegers, ten gronde ging en enkele maan den na de nog sterker tot het Holland- sche hart sprekende vliegongevallen van „Uiver" en „Leeuwerik" een goed. woordje te doen voor de vliegerij in het algemeen en het pleiziervliegen in het bijzonder. Het vliegen is nog nagelnieuw al hebben wij in een kwarteeuw tijds reeds eeu geweldige ontwikkeling weten te bereiken; het vliegen heeft nog de voordeelen, maar ook de tal rijke nadeelen, verbonden aan al hetgeen nieuw is. De menschen staan er nog wat „kopschuw" tegenover, vinden het nog steeds gewaagd en blijven maar liever met beide beenen op den vasten grond. Dat is heelemaal niet verwonderlijk. De mensch heeft een bijzonder vermogen tot aanpassing dit is geen hint in de richting der regeeringspolitiek maar bezit aan den anderen kant toch ook een niet zoo licht te overwinnen conservatisme. Er leven nog wel overgrootvaders, die zich de komst van de eerste trein in hun stad herinneren. Hoe ging dat toen? Die trein och, die trein! Een vreeselijk ding was dat. Hij reed zoo hard wel 40 kilo meter in het uur; in een goed half uur reed men van Amsterdam naar Haarlem. Wie had dat ooit gehoord; verschrikkelijkzulk een snelheid! En waarvoor was het noodig? Vader en grootvader hadden het altijd met de trekschuit gedaan en waarom moest er nu op eens zoo'n stoom- en rookhalzend monster op hooge wielen komen op een ijzeren baan, die zóó hard reed, dat naar een ingenieur verklaarde de adem van den mensch werd afgesneden. Dit laatste is historisch. Er waren steden, waar de trein niet harder mocht rijden dan 12 K.M. en moest worden voorafgegaan door een man met een bel of roode vlag. o Dat alles is minder dan honderd jaar geleden. Tegenwoordig rijden wij met 100 K.M. en stappen even gerust in een trein als Zondagsmiddags in de mooie kamer. Wie denkt er nu over gevaren bij een trein reis je? Het is de gewoonste zaak van de wereld geworden, dank zij ook de goede, oude Hoilandsche degelijkheid en voorzich tigheid, die het reizen per spoor zoo veilig mogelijk heeft gemaakt. Straks gaat het met het vliegen precies hetzelfde. Straks stappen de menseden e- ven gerust in een vlieetuig als nu in een trein. Is het dan minder gevaarlijk gewor den? Neen; de „Maxim Gorki" bewijs*, dat zelfs het grootste en veiligste vliegtuig naar beneden kan vallen. Zoo oud als de vliege rij zal worden, zoo lang zal het gevaar van vallen blijven bestaan, evenals het gevaar van ontsporingen en aanrijdingen on den spoorweg blijft bestaan. De kwestie is. dat wij meer en meer aan het vliegen gewend zijn geraakt, dat het ons vertrouwen zoo geheel heeft veroverd, dat wij. het gevaar ervan niet langer op de eerste plaats zet ten. Dat behoorden wij t^ans al niet meer te doen. want als men de ongelukken af meet naar het aantal geslaagde vp-chten, de bn vliegen gesneuvelden naar het aan tal veilig overgebrachte pas^eRrs. dan b^ikt overduidelijk, dat veel ven het ..gevaaF" bij vliegen slechts in onze onwennige en con- servafieze verbeelding bestaat. Vliegen is niet langer onveilig vliegen bij de K.L.M. is veilig. Even veilig als het reizen per N.S., die per slot van rekening evenmin als de K.L.M. kan instaan voor het gebeuren van een ongeluk trots alle moge lijke veiligheidsmaatregelen. Vliegen per K.L.M. is veilig wij heb ben het zelf ondervonden. Wij hebben en kele jaren geleden onder ongunstige weers omstandigheden een vliegtocht gemaakt van Londen naar Waalhaven. De lucht zat> pot dicht van de mist, zoodat de piloot zich niet kon orienteeren. En vol bewondering heb ben wij toen gezien, hoe de radiopeildiensten het vliegtuig dat volkomen onzichtbaar in de dikke wolken zweefde veilig en wel op Waalhaven bracht. Sindsdien gaan wij even gemoedelijk in een vliegtuigcabine zit ten als de vriendelijke lezer in zijn tuin stoel. Natuurlijk, een van de drie motoren kan weigeren, twee motoren, alle drie motoren kunnen weigeren. Dan val je als een bak steen naar beneden. Dat kan. Maar als U morgen in de tram stapt en de bestuurder Als U in een 'vliegtuig zit en de zon schijnt dan ziet U op den beganen grond alles heel duidelijk en scherp. Natuurlijk is alles zeer sterk verkleind. De stra'en lijkéii smal Je reepjes, een auto lice.t de breedte van Uw duim. Maar U ziet dui lelijk het zonlicht in het nikkel van de koplampen weerkaat sen. U ziet een landman met een paar paarden, veel kleiner dan muizen, het land bewerken, U ziet booten varen in de ri vieren, spoortreinen rijden, molens draaien. Enfin, U hebt wel eens een luchtfoto ge zien duidelijk en scherp géeft deze het landschap aan. Denk nu eens dat land schap vol kleur, beweging en leven en ge hebt de werkelijkheid. Als ge dat eenmaal gezien heb!, vergeet men het nooit meer. o Op Hemelvaartsdag kon-t de K.L.M. met een der niéuwe Dongjasmachines in Zee land spelevaren. Die Fokker Douglas zijn prachtig inge: i bt. Zij zijn uitgerust met twee Wright Cyclones van 700 P.K., moto ren van beproefde betrouwbaarheid. Het vliegtuig kan met volle lading op één mo tor vliegen. De K.L.M. zal de kruissnelheid op de binnen'andsche lijnen niet hooger op voeren dan 270 K.M. per uur,, ofschoon de Fokker Dorg'as eveneens gemakkelijk kan kruisen op 300 K.M. De cabine is ingericht voor 14 passagiers. Hoewel de Fo' ker Douglas-vliegtuigen iets nieuws zijn voor Nederland, hebben ze in Amerika reeds een groofen staat van dienst. De Douglaspabriek had in het voorjaar van 1035 reeds 75 vlieg'uiaën van di! tvoe ge leverd, terwijl nog eenzelfde aantal in be stelling was. Alle groote luchtvaartmaatschappijen in Amerika, zocals de Transcontinental and Western Air. dé American Airlines, de Pan American Airways en de Eastern Airlines wordt plotseling zwaar ziek loopt de tram uit de rails en krijgt U een huis op Uw hoofd. Dat kan ook maar Uw hoofd kan niet tegen het huis. En als U morgen gezellig in den trein zit te praten en een paar bouten van de rails geven den dienst op, derailleert de trein en komt U in het gunstigste geval in het ziekenhuis. Dat kan ook. De vriendelijke lezer moet die over dreven voorzichtigheid bij het vliegen nu maar eens van zich afzetten, want er is geen reden toe. Vliegen is prachtig. De eerste maal, dat wij met Zeeland kennis maakten was uit de lucht. Gezeten in een Fokker op weg naar Engeland overzagen wij met een bUk het gansche ei'and Walcheren, beschenen door het zonlicht, 't Was prachtig dat gezicht en dat eiland, In het midden van het groene tapijt lag een klomp buigen met een toren erboven uit. Dat was Middelburg. En in het zuiden kleefde langs den rand van het eiland een andere klomr> huizen, weer met een toren: dat was Vlissingen. Een schitterenden aanblik leverde dat op. hebben een groot aantal Douglas vliegtuigen in gebruik. Welk een luchtnet met zulk een groot aantal vliegtuigen bediend zal kun nen worden, blijkt wel hieruit, dat de we- kelijksche dienst Amsterdam-Batavia der K.L.M. in 1934 met 6 vliegtuigen uitge voerd werd. Alleen op de Amerikaansche luchtlijnen leggen de in gebruik zijnde Dou glas-vliegtuigen ongeveer 48000 K.M. per dag af, waarvan groote afstanden regelma tig gedurende den nacht worden gevlogen. De ervaring met deze vliegtuigen strekt zich reeds uit over een totalen vliegduur van ongeveer 30.000 vlieguren onder de meest uiteenloopende omstandigheden, betgeen o- vereenkomt met 300 vluchten van Amster dam naar Batavia heen en weer. Een der belangrijkste lijnen, welke met Douglas- vliegtuigen onderhouden wordt, is de pas- sagiersdienst New York-Los Angeles van de T.W.A. C4198 K.M.) Driemaal per dag wordt in beide richtingen gevlogen over ber gen en vlakten, door koude en tropische warmte; in beide richtingen bestaat een nachtdienst. American Airhnes gebruikt de Douglas op de verbinding Boston-New York Nashville-Dallas-Los Angeles, (48Q0 K M.) en EEN NIEUWE VINDING. Guus Beilem Jr. Naar uil Rome verluidt, heeft Senator Marconi een nieuwe uit vinding gedaan, waarover even wel de diepste geheimhouding wordt betracht. Wèl gaan ge ruchten, volgens welke talrijke automobielen op den weg tus- schen Rome en Ostria plotseling en zonder eenige naspeurbare reden tot stilstand werden ge- - bracht donder dat de bestuurders slaagden den motor weer op gang te breng n. Men veronder stelt, dat de ni -uwe vinding dan ook betreft: het langs draad- loozen weg buiten bedrijf stel len van de electrische uitrus ting van machines 'k Vraag me af, wat hangt ons nü weer Po-en 't moc-g"kwelde hoofd, Worden we van onze vrijheid Van beweg n zelfs beroofd? Mogen we niet eens meer rijden Op den openbaren weg? Zal een an^cr ons beve'en- Zoo, nü heb je mo'oroech? Ga een sigaretje rooken, Fe* een broodje, een beschuit En doe verder moar géén moeite Want je komt toch niet vooruit! Auto's die opeens niet rijden... Machteloos en willoos staan... O. het is geniaal natuurlijk. Waar haalt iemand het vandaan? Maar... één enkel stapje verder, En wanneer Marconi wil. Ct-an we strakjes hi r op aarde, Ook de voetgangers, doodstil. F'rnnen we g-en s'ap verzetten, 7'in we "Hen in zijn ma-hf, worden U en ik. door é*n mensch Doodgewoon tot staan gebracht Finnen we niet e«ns meer nra.ten nns bewegen zelfs, misschien... O, wanneer je na gaat denken, Is het einde niet te zien! Zijn we futlooze machines, Van „centrales" uit, bestuurd. En we doen... wat we niét willen, Daartoe elders aangevuurd...- O. het is geniaal ja, zeker, M'n bewond'ring is niet klein, Maar ze zou veel grooter wezen' Als 't zoo... Angstig niet zou z";n! (Nadruk verboden). H Walstraat Tel. 435 Vlissingen Gero Zilmeta Vlekvrij Tafelzilver Jj te Uw Servisspoed ft Uw Glaswerk VERPAKKING VOOR INDIË? op de lijnen New York-Washington (325 K. M.) en New York-Chicago (1328 KM.)- Eas tern Airlines op de lijnen New York-Miami (1923 K.M.) en Chicago-Mianfi (2023 K.M.) De Pan American Airways bezigt Douglas vlieg tuigen op de diensten van Miami naar Mexi co, Midden Amerika en de Westkust va> Zuid Amerika tot Buenos Aires (11905 K.M.) en vandaar naar Lima (Peru). Tussehen Buenos Aires en Lima vliegen de Fokker Doug" as-toestellen geregeld over de Cordilleras de Los Andes, een der hoog ste gebergten der aarde. Vele Europeesche luchtvaart maatschap pijen hebben eveneens deze vliegtuigen in dienst, o a. Deutsche Lufthansa, Swissair, Polski Linje Lotnicze LOT, Oesterreïschi- sche Luftvorkehrs A.G., Aria Linee Italiane, Lineas Aereas Pos'ales Espanolas enz. De K.L.M. gebruikt de Fokker Douglas behalve op de Indiëlijn. ook op de nieuwe verbinding Ams'erdam-Frankfort->fi'aan en op den ten toonstellingsdienst naar Brussel. Ongetwijfeld zal de Douglas bij de komst in Zeeland, de belangstelling trekken, wel ke zij verdient.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 1