VLIEGT VEILIG PER K.L.M.
leder pak HONIG's VERMICELLI ho ni g^s Bouillonblokje GRATIS
waarin opgenomen
Wegeling's Nieuwsblad
41e Jaargang
VRIJDAG 24 MEI 1935
No. 21
ALGEMEEN-WEEKBL AD
T^VÉSTEWK
ZEELAND s
Dit nummer bestaat uit 8 pagina's
De genoegens van een
vliegtocht.
De K. L. M. laat Zeeland met
haar nieuwe vlootaanwinsten
kennis maken.
Ziet uw eiland uit de lucht.
LIED VAN DE WEEK
MULLER's SERVIESHUIS g
to VOOR
VOOR
Uitgave: N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o-
BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen
Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg
ALLE PLAATSEN
AGENTEN IN
ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct.
CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN
ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct.
Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur
Zoo op bet oog is er een zekere onver
stoorbaarheid toe noodig om enkele dagen
na de ramp van de Russische „Maxim Gor
ki'*, die met 48 menschen, meerendeels ple
ziervliegers, ten gronde ging en enkele maan
den na de nog sterker tot het Holland-
sche hart sprekende vliegongevallen van
„Uiver" en „Leeuwerik" een goed. woordje
te doen voor de vliegerij in het algemeen en
het pleiziervliegen in het bijzonder. Het
vliegen is nog nagelnieuw al hebben wij
in een kwarteeuw tijds reeds eeu geweldige
ontwikkeling weten te bereiken; het vliegen
heeft nog de voordeelen, maar ook de tal
rijke nadeelen, verbonden aan al hetgeen
nieuw is. De menschen staan er nog wat
„kopschuw" tegenover, vinden het nog steeds
gewaagd en blijven maar liever met beide
beenen op den vasten grond.
Dat is heelemaal niet verwonderlijk. De
mensch heeft een bijzonder vermogen tot
aanpassing dit is geen hint in de richting
der regeeringspolitiek maar bezit aan
den anderen kant toch ook een niet zoo
licht te overwinnen conservatisme.
Er leven nog wel overgrootvaders, die
zich de komst van de eerste trein in hun
stad herinneren. Hoe ging dat toen? Die
trein och, die trein! Een vreeselijk ding
was dat. Hij reed zoo hard wel 40 kilo
meter in het uur; in een goed half uur reed
men van Amsterdam naar Haarlem. Wie
had dat ooit gehoord; verschrikkelijkzulk
een snelheid! En waarvoor was het noodig?
Vader en grootvader hadden het altijd met
de trekschuit gedaan en waarom moest er
nu op eens zoo'n stoom- en rookhalzend
monster op hooge wielen komen op een
ijzeren baan, die zóó hard reed, dat naar
een ingenieur verklaarde de adem van
den mensch werd afgesneden. Dit laatste
is historisch. Er waren steden, waar de
trein niet harder mocht rijden dan 12 K.M.
en moest worden voorafgegaan door een
man met een bel of roode vlag.
o
Dat alles is minder dan honderd jaar
geleden. Tegenwoordig rijden wij met 100
K.M. en stappen even gerust in een trein
als Zondagsmiddags in de mooie kamer.
Wie denkt er nu over gevaren bij een trein
reis je? Het is de gewoonste zaak van de
wereld geworden, dank zij ook de goede,
oude Hoilandsche degelijkheid en voorzich
tigheid, die het reizen per spoor zoo veilig
mogelijk heeft gemaakt.
Straks gaat het met het vliegen precies
hetzelfde. Straks stappen de menseden e-
ven gerust in een vlieetuig als nu in een
trein. Is het dan minder gevaarlijk gewor
den? Neen; de „Maxim Gorki" bewijs*, dat
zelfs het grootste en veiligste vliegtuig naar
beneden kan vallen. Zoo oud als de vliege
rij zal worden, zoo lang zal het gevaar van
vallen blijven bestaan, evenals het gevaar
van ontsporingen en aanrijdingen on den
spoorweg blijft bestaan. De kwestie is. dat
wij meer en meer aan het vliegen gewend
zijn geraakt, dat het ons vertrouwen zoo
geheel heeft veroverd, dat wij. het gevaar
ervan niet langer op de eerste plaats zet
ten. Dat behoorden wij t^ans al niet meer
te doen. want als men de ongelukken af
meet naar het aantal geslaagde vp-chten,
de bn vliegen gesneuvelden naar het aan
tal veilig overgebrachte pas^eRrs. dan b^ikt
overduidelijk, dat veel ven het ..gevaaF" bij
vliegen slechts in onze onwennige en con-
servafieze verbeelding bestaat.
Vliegen is niet langer onveilig vliegen
bij de K.L.M. is veilig. Even veilig als het
reizen per N.S., die per slot van rekening
evenmin als de K.L.M. kan instaan voor het
gebeuren van een ongeluk trots alle moge
lijke veiligheidsmaatregelen.
Vliegen per K.L.M. is veilig wij heb
ben het zelf ondervonden. Wij hebben en
kele jaren geleden onder ongunstige weers
omstandigheden een vliegtocht gemaakt van
Londen naar Waalhaven. De lucht zat> pot
dicht van de mist, zoodat de piloot zich niet
kon orienteeren. En vol bewondering heb
ben wij toen gezien, hoe de radiopeildiensten
het vliegtuig dat volkomen onzichtbaar in
de dikke wolken zweefde veilig en wel
op Waalhaven bracht. Sindsdien gaan wij
even gemoedelijk in een vliegtuigcabine zit
ten als de vriendelijke lezer in zijn tuin
stoel.
Natuurlijk, een van de drie motoren kan
weigeren, twee motoren, alle drie motoren
kunnen weigeren. Dan val je als een bak
steen naar beneden. Dat kan. Maar als U
morgen in de tram stapt en de bestuurder
Als U in een 'vliegtuig zit en de zon schijnt
dan ziet U op den beganen grond alles
heel duidelijk en scherp. Natuurlijk is alles
zeer sterk verkleind. De stra'en lijkéii smal
Je reepjes, een auto lice.t de breedte van
Uw duim. Maar U ziet dui lelijk het zonlicht
in het nikkel van de koplampen weerkaat
sen. U ziet een landman met een paar
paarden, veel kleiner dan muizen, het land
bewerken, U ziet booten varen in de ri
vieren, spoortreinen rijden, molens draaien.
Enfin, U hebt wel eens een luchtfoto ge
zien duidelijk en scherp géeft deze het
landschap aan. Denk nu eens dat land
schap vol kleur, beweging en leven en ge
hebt de werkelijkheid. Als ge dat eenmaal
gezien heb!, vergeet men het nooit meer.
o
Op Hemelvaartsdag kon-t de K.L.M. met
een der niéuwe Dongjasmachines in Zee
land spelevaren. Die Fokker Douglas zijn
prachtig inge: i bt. Zij zijn uitgerust met
twee Wright Cyclones van 700 P.K., moto
ren van beproefde betrouwbaarheid. Het
vliegtuig kan met volle lading op één mo
tor vliegen. De K.L.M. zal de kruissnelheid
op de binnen'andsche lijnen niet hooger op
voeren dan 270 K.M. per uur,, ofschoon de
Fokker Dorg'as eveneens gemakkelijk kan
kruisen op 300 K.M. De cabine is ingericht
voor 14 passagiers.
Hoewel de Fo' ker Douglas-vliegtuigen iets
nieuws zijn voor Nederland, hebben ze in
Amerika reeds een groofen staat van dienst.
De Douglaspabriek had in het voorjaar van
1035 reeds 75 vlieg'uiaën van di! tvoe ge
leverd, terwijl nog eenzelfde aantal in be
stelling was.
Alle groote luchtvaartmaatschappijen in
Amerika, zocals de Transcontinental and
Western Air. dé American Airlines, de Pan
American Airways en de Eastern Airlines
wordt plotseling zwaar ziek loopt de tram
uit de rails en krijgt U een huis op Uw
hoofd. Dat kan ook maar Uw hoofd
kan niet tegen het huis. En als U morgen
gezellig in den trein zit te praten en een
paar bouten van de rails geven den dienst
op, derailleert de trein en komt U in het
gunstigste geval in het ziekenhuis. Dat kan
ook. De vriendelijke lezer moet die over
dreven voorzichtigheid bij het vliegen nu
maar eens van zich afzetten, want er is
geen reden toe.
Vliegen is prachtig. De eerste maal, dat
wij met Zeeland kennis maakten was uit
de lucht. Gezeten in een Fokker op weg
naar Engeland overzagen wij met een bUk
het gansche ei'and Walcheren, beschenen
door het zonlicht, 't Was prachtig dat
gezicht en dat eiland, In het midden van
het groene tapijt lag een klomp buigen met
een toren erboven uit. Dat was Middelburg.
En in het zuiden kleefde langs den rand van
het eiland een andere klomr> huizen, weer
met een toren: dat was Vlissingen. Een
schitterenden aanblik leverde dat op.
hebben een groot aantal Douglas vliegtuigen
in gebruik. Welk een luchtnet met zulk een
groot aantal vliegtuigen bediend zal kun
nen worden, blijkt wel hieruit, dat de we-
kelijksche dienst Amsterdam-Batavia der
K.L.M. in 1934 met 6 vliegtuigen uitge
voerd werd. Alleen op de Amerikaansche
luchtlijnen leggen de in gebruik zijnde Dou
glas-vliegtuigen ongeveer 48000 K.M. per
dag af, waarvan groote afstanden regelma
tig gedurende den nacht worden gevlogen.
De ervaring met deze vliegtuigen strekt zich
reeds uit over een totalen vliegduur van
ongeveer 30.000 vlieguren onder de meest
uiteenloopende omstandigheden, betgeen o-
vereenkomt met 300 vluchten van Amster
dam naar Batavia heen en weer. Een der
belangrijkste lijnen, welke met Douglas-
vliegtuigen onderhouden wordt, is de pas-
sagiersdienst New York-Los Angeles van
de T.W.A. C4198 K.M.) Driemaal per dag
wordt in beide richtingen gevlogen over ber
gen en vlakten, door koude en tropische
warmte; in beide richtingen bestaat een
nachtdienst. American Airhnes gebruikt de
Douglas op de verbinding Boston-New York
Nashville-Dallas-Los Angeles, (48Q0 K M.) en
EEN NIEUWE VINDING.
Guus Beilem Jr.
Naar uil Rome verluidt, heeft
Senator Marconi een nieuwe uit
vinding gedaan, waarover even
wel de diepste geheimhouding
wordt betracht. Wèl gaan ge
ruchten, volgens welke talrijke
automobielen op den weg tus-
schen Rome en Ostria plotseling
en zonder eenige naspeurbare
reden tot stilstand werden ge-
- bracht donder dat de bestuurders
slaagden den motor weer op
gang te breng n. Men veronder
stelt, dat de ni -uwe vinding dan
ook betreft: het langs draad-
loozen weg buiten bedrijf stel
len van de electrische uitrus
ting van machines
'k Vraag me af, wat hangt ons nü weer
Po-en 't moc-g"kwelde hoofd,
Worden we van onze vrijheid
Van beweg n zelfs beroofd?
Mogen we niet eens meer rijden
Op den openbaren weg?
Zal een an^cr ons beve'en-
Zoo, nü heb je mo'oroech?
Ga een sigaretje rooken,
Fe* een broodje, een beschuit
En doe verder moar géén moeite
Want je komt toch niet vooruit!
Auto's die opeens niet rijden...
Machteloos en willoos staan...
O. het is geniaal natuurlijk.
Waar haalt iemand het vandaan?
Maar... één enkel stapje verder,
En wanneer Marconi wil.
Ct-an we strakjes hi r op aarde,
Ook de voetgangers, doodstil.
F'rnnen we g-en s'ap verzetten,
7'in we "Hen in zijn ma-hf,
worden U en ik. door é*n mensch
Doodgewoon tot staan gebracht
Finnen we niet e«ns meer nra.ten
nns bewegen zelfs, misschien...
O, wanneer je na gaat denken,
Is het einde niet te zien!
Zijn we futlooze machines,
Van „centrales" uit, bestuurd.
En we doen... wat we niét willen,
Daartoe elders aangevuurd...-
O. het is geniaal ja, zeker,
M'n bewond'ring is niet klein,
Maar ze zou veel grooter wezen'
Als 't zoo... Angstig niet zou z";n!
(Nadruk verboden).
H Walstraat Tel. 435 Vlissingen
Gero Zilmeta Vlekvrij Tafelzilver Jj
te Uw Servisspoed
ft Uw Glaswerk
VERPAKKING VOOR INDIË?
op de lijnen New York-Washington (325 K.
M.) en New York-Chicago (1328 KM.)- Eas
tern Airlines op de lijnen New York-Miami
(1923 K.M.) en Chicago-Mianfi (2023 K.M.) De
Pan American Airways bezigt Douglas vlieg
tuigen op de diensten van Miami naar Mexi
co, Midden Amerika en de Westkust va>
Zuid Amerika tot Buenos Aires (11905 K.M.)
en vandaar naar Lima (Peru).
Tussehen Buenos Aires en Lima vliegen
de Fokker Doug" as-toestellen geregeld over
de Cordilleras de Los Andes, een der hoog
ste gebergten der aarde.
Vele Europeesche luchtvaart maatschap
pijen hebben eveneens deze vliegtuigen in
dienst, o a. Deutsche Lufthansa, Swissair,
Polski Linje Lotnicze LOT, Oesterreïschi-
sche Luftvorkehrs A.G., Aria Linee Italiane,
Lineas Aereas Pos'ales Espanolas enz. De
K.L.M. gebruikt de Fokker Douglas behalve
op de Indiëlijn. ook op de nieuwe verbinding
Ams'erdam-Frankfort->fi'aan en op den ten
toonstellingsdienst naar Brussel.
Ongetwijfeld zal de Douglas bij de komst
in Zeeland, de belangstelling trekken, wel
ke zij verdient.