De Brug der
Zuchten.
Zoo'n droge Kuch
ABDUSIOO»
waarin opgenomen
Wegeling's Nieuwsblad
A. C. JULIANUS
I 41 e Jaargang
VRIJDAG 17 MEI 1935
No 20
ALGEMEEN-WEEKBLAD
WESTELUK
ZEELAND
Uitgave: N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o.
Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen
Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg
ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct.
CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN
ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct.
Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur
Dif nummer bestaat uit 8 pagina's
Nog geen uitzicht op ver
betering der Kanaalbrug te
Middelburg.
Voor Triplex en Ferrocal
en alle bekleedingsmaterlalen
Hoest'Griep'Bnmchitis-Asthma
LIED VAN DE WEEK
Probeer ze....en ook Gij zult zeggen:
ischeTcmcfoasia,
is onbetwistbaar de beste.
'eeuwseh Tlieumsblad
VOOF?
BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
AGENTEN IN ALLE PLAATSEN
Wij blijven zuchten en de brug blijft
zuchten. Wij bedoelen de brug over het
Jvanaal tegenover het station te Middel
burg, waarover wij eenigen tijd geleden
reeds hebben geschreven. Een tijdlang heb
ben wij er niets over gehoord behalve
dan de voortdurende litanie over den last
van het oponthoud en thans hebben wij
bij monde van den Voorzitter der Kamer
van Koophandel weer eens óver de brug
der zuchten hooren spreken. Of liever ge
zegd hooren zuchten. Zooals ten aanzien
van deze brug der zuchten past. De Voor
zitter van de Kamer van Koophandel open
de in zijn beantwoording der vragen destijds
over dit chapitre gesteld door den heer
Jeronimus slechts één nieuw gezichtspunt,
n.l. dat er geen gezichtspunten zijn!
„Ik erken de gegrondheid van de ons ken
baar gemaakte bezwaren, besloot de voor
zitter; ik vermeen daarom, dat in den be-
staanden toestand a;snog moet worden be
fust, hopende dat het Waterstaat moge ge
lukken, een oplos ing te vinden, waardoor
niet eenerzijds bel.angen zullen worden ge-
baa', doch anderzijds belangen zullen wor
den geschaad".
Zuchtend concludeeren wij uit deze ver
zuchting, dat er met andere woorden staat
te lezen: „het. zaakje blijft zooals het was".
Het komieke van de situatie is, dat de
voorzitter kon verklaren, dat Waterstaat op
heffing of vermindering van het ongerief
wel gewenscht zou achten". De bespreking
heeft ons de overtuiging gegeven aldus
de Kamer-praeses woordelijk dat deze
aangelegenheid de volle aandacht van den
Rijkswaterstaat heeft, maar tevens hebben
Wij ingezien, dat vele moeilijkheden het
vinden van een goeden oplossing in den
Weg staan".
Dat laatste lijkt ons geen nieuws. Als er
over een bestaanden toestand klachten geuit
en zuchten geslaakt worden, dan zijn moei
lijkheden de oorzaak. Er zijn altijd moeilijk
heden vele moeilijkheden zelfs, wij ge-
looven den Voorzitter en den Rijkswater
staat gaarne. Maar moeilijkheden zijn er
om opgelost te worden. Niets meer en
hiets minder is de taak van den Waterstaa'
met zijn staf van ingenieurs en andere des
kundigen. En waar de veroordeelde toe
stand van deze brug der zuchten toch wer
kelijk niet van vandaag of gisteren dateert,
Idoch reeds jaren bestaat en alleen maar in
ongemakkelijkheid toeneemt naarmate het
verkeer over de brug intenser wordt, daar
gaat men zich zoo langzamerhand afvragen,
of Waterstaat den tijd nog niet gekomen acht
om iets meer te doen dan het bloot consta-
teeren van het bestaan van moeilijkheden;
dit laatste weet nu wel ieder kind op Wal
cheren. Er moet wat gedaan worden
hoe en wat, dat moeten de deskundigen
voor de bevolking uitmaken; daar zijn zij
deskundig en ambtenaar van den Rijkswa
terstaat voor.
De Voorzitter der Kamer van Koophan
del 'heeft vervolgens met enkele woorden
aangegeven, waaruit die moeilijkheden be
staan. Er werd gezegd, dat een nieuwe brug
voor het verkeer veel beter zou zijn, doch
dat zij „voor de gemeente Middelburg aller
minst wenschelijk moet worden geacht".
Pen Voorzitter zijn waarschijnlijk bepaalde
(Gewapende Asbest Cementplaat)
naar
Lange Viele K 217-18 Tel. 448 Middelburg
feiten genoemd, waarop hij meent deze uit
spraak te kunnen baseeren en het mag jam
mer worden genoemd, dat hij deze stelling
niet verder heeft uitgewerkt. Het kennen
van die feiten zou de bevolking indien
zij de bezwaren moet deelen het ver
dragen van den huidigen ongemakkelijken
toestand wellicht iets gemakkelijker maken.
„Electrificatie van de bestaande brug
aldus lezen wij in het antwoord aan den
heer Jeronimus zou slechts een zeer
geringe verbetering brengen. Niettemin is
hieraan wel gedacht, maar om technische
redenen is men vooralsnog huiverig, hier
toe over te gaan en wil men althans de er
varing afwachten, welke elders met elec
trificatie van een paar oude bruggen zal
worden opgedaan".
Menschen, die de tante Bet je onder de
Zeeuwscbe bruggen gaarne een verjongings
kuur zouden zien ondergaan, hebben ons
gewezen op de vijftienjarige ervaring, welke
Rijkswaterstaat kan hebben opgedaan met
de eleclrificalie van de Keersluisbrug te
Vlissingen. Deze brug is van hetzelfde type
als de tante Bet je in Middelburg, die men
technisch wil „apeklieren". Mij dunkt, zei
iemand ons, dat over de werking van de
Keersluisbrug volc'onde ervaringen geregis-
teerd in eigen archief van deze Waterstaat
aanwezig kunnen zijn."
o
Natuurlijk weet die burger er niets van.
Die burger en alle andere burgers met
hem redeneeren volgens de logica, die hun
gezonde menschenverstand hun ingeeft.
Maar als kun je nu logisch denken en ver
gelijken, daarom heb je nog geen verstand
van de manier, om brugverkeersmoeilijk-
heden in ambtelijken stijl op te lossen. Daar
komt meer voor kijken. Daarvoor moet men
eerst het zaakje jarenlang op z'n gemak
bekijken om ten slotte te kunnen conclu
deeren, dat verandering wenschelijk is maar
moeilijkheden met zich brengt. En
met die conclusie kan men weer eenige
jaren vooruit, want zij verbindt immers een
mensch tot niets!
o
Tante Bet je zegeviert. In breede welvol
daanheid zit zij tegenover het Middelburg-
sche station en gluurt over de rand van haar
bril naar de staag langer wordende rijen
van voertuigen, die ter weerzijden van het
kanaal zich opstellen, als rij zich weer eens
heelemaal geen vriendin van dat moderne
verkeer, dat zoo weinig tijd, zooveel haast
heeft en zoo hard rijdt. Tante Bet je denkt
met weemoed terug aan den tijd, toen het
snelste verkeer een brikje met een zwaren
Zeeuwschen klepper was, toen de fiets
nog niet was uitgevonden en de mensch rijn
beenen nog gebruikte waarvoor zij bestemd
Waren, n.l. om te loopen. Tegenwoordig
praat een jongeling van 41/2 jaar reeds over
de verschillende merken van automobielen
en vindt men een wegsnelheid van 100 K.M.
een „gangetje". Foei, foei! zegt tante Betje
met een rimpel tusschen de oogen en zij
draait zich langzaam, bedaard en debtig om
...Precies ais toen Opa nog leefde.
o
Iemand heeft ons de opmerking gemaakt
dat de geest van tante Betje gevaren schijnt
te zijn in sommige ambtelijke bureelen, waar
men moeilijkheden... constateert. Dorh dat
is een hatelijkheid van een ongeduldig ie
mand, van zoo'n burger die meent, dat
moeilijkheden er zijn om opgelost te wor
den. Kom, kom, geduld is zulk een schoone
zaakl Niet alleen voor ambtenaren, maar
ook vooral ook voor menschen, die met
een tante Betje onder de bruggen opge
scheept zitten en veel te lang moeten wach
ten naar hun zin.
De brug blijft onveranderd: laat ons zuch
tende verder zuchten.
VLISSINGEN.
Tot ridder in de Orde van Oranje-Nas-
sau is benoemd de Oud Vlissingsche predi
kant Ds. H. C. Hogerzeil te 's Gravenhage,
voorzitter van de Cnr. Ver. voor Gezond
heids- en Vacantiekolonies in Nederland.
Dr. H. de Noo, directeur van de R.H.B.S
is benoemd tot lid in de commissie voor de
Fransche taal, belast in 1935 met het afne
men der examens ter verkrijging van de
akte van bekwaamheid, bedoeld in art. 77b
de wet op het lager Onderwijs.
Tot de le klasse van den cursus voor
rekening van de K.P.M. aan de „Ruijter-
school" werden toegelaten: G. J. Abbink, D.
Berends, L. Bosch, P. Brongers, K. van
Dijk, J. Essens am, A. Halkers, J. Hommes,
G. Jansen, J. A. Kats, L. Krijgman, W. H.
Mostert, H. Muilwijk. J. van Overveld, J.
van Schaik, II. Sprui', F. Timmerman, K.
Versluijs en C. v. d. Weg.
De Heer Arie Smi', die pas nog zijn
90sten jaardag vierde, is overleden. Dinsdag
werd rijn stoffelijk overschot op de begraaf
plaats te Oud-Kralingen, Rotterdam ter aar
de besteld.
Een comité heeft zich hier gevormd
tot aanbeveling voor den verkoop van de
zomerposlzegels, waarvan de netto-opbrengst
ten goede komt voor de helft aan de zeven
gesubsidieerden orkesten en voor de andere
helft aan de Ned. Ver. tót bev. van den
arbeid voor onvolwaardig arb i Iskrachten.
Op 78 jarigen leef,'ijd overleed alhier
de gepensionneerde generaal-majoor der ar
tillerie H. B. Mol. De begrafenis, had plaats
verleden Maandag op de algemeene be-
graafp'aats te Gorinchem.
De Heer J. van Boven, consul van
België, is bevorderd tot officier in de Kroon
orde van België.
Geslaagd voor handzelter: W. Meijers.
Zoo'n blaffende, doffe, pijnlijke hoest,
die Uw borst verscheurt en U niet al
leen overdag, maar vooral 's nachts
zoo kwelt, wordt veroorzaakt door
slijm, die zich heeft vastgezet en niet
wil loskomen. Die raakt Ge binnen
24 uur kwijt, als Ge Akker's Abdijsi
roop neemt. Abdijsiroop woelt die
slijm los en bevrijdt Uw luchtpijpen
van ziektekiemen. De Abdijsiroop be
strijdt met kracht de gevolgen van ge
vatte koude, voorkomt ernstiger aan
doeningen. Neem vandaag nog bij:
AKKER'*
De candidatenlijst afd. Vlissingen van
den Vrijz. Dem. Bond is als volgt samenge
steld: M. J. Harts, A. C. Hildernisse, Mevr.
ir. L. van Nouhiüjs van Zwanenberg, Mevr.
A. Ouborg-Geelen, P. Schouwenaar, J. de
Wilde.
In de Gravenstraat werd een jeugdig
wielrijder aangereden door een auto. Deze
reed over een zijner beenen. Gelukkig ble
ken de wonden niet van ernstigen aard te
zijn.
Op den Singelweg bij den overgang
naar de Bloemenlaan en Paul Krugerstraat
had Vrijdag een ernstige aanrijding plaats.
Een wielrijder werd gevolgd door een la
xi. Juist op het moment dat de auto pas
seerde, veranderde de wielrijder van rich
ting en kwam in botsipg met de auto, sloeg
tegen de ruit van het portier aan, en
TOEKO MST
Guus Betlem Jr.
Instructeur Slot van de N. V.
Kon. Fabrieken „De Schelde" te
Vlissingen heeft in een inter-
vieuw verklaard, dat door deze
fabriek binnenkort in den handel
wordt gebracht de zgn. „Schel-
de-Musch", een éénpersoons twee
dekker, die geheel en al vlieg-
klaar kan worden geleverd tegen
den prijs van f 1500—. Er be
hoeft thans volgens den heer
S. geen bezwaar meer te bestaan
een eigen toestel te bezitten.
Ja, zóó zie 'k het er van komen,
Dat in niet te langen tijd,
Ieder in de lucht zal zweven
Die nu in een auto rijdt.
Vijftienhonderd gulden waarlijk,
Wat is nu nog het bezwaar?
Auto's iaat ons eerlijk wezen,
Zijn vaak du> rder nog, nietwaar?
Na een jüuirije meldt de krant ons,
Met het Paasch-, of Pinksterfeest:
Het is weer een ware uittocht
Zon ag in de lucht geweest!
Honderdtallen vli gmachines
Bonk'.en rroolijk heen en weer.
Streken eventjes in Noordwijk
Of in Scheveningen neer.
Nog een enkel stapje verder,
En o, vast, het komt ervan!
We zijn zóó ver, dat men 't vliegtuig
Op conditie krijgen kan!
Voor een gulden in de week en,
Lèt 'es op, of men niet bijt?
Want ook daarin zijn we menschen
Van den hedendaagschen tijd...
Maar voorloopig vliegen wij nog,
Dat wil zeggen: als we 't doen!
Met de K.L.M., die juist is
Uit gaan breiden, dit seizoen.
Want we vliegen nu niet enkel
Meer naar Londen of Berlijn,
Neen, ook in ons eigen landje
Zullen er thans lijnen zijn.
Van de hoofdstad uit naar Twente
En terug, dat spreekt, nietwaar?
Eindhoven en Groningen... wel
*t Wordt een tweede... treingevaar!
Na de autobus het vliegtuig,
Waarlijk nee, het is geen mop!
K.L.M. heb je concessie?
Nou, pas anders heusch maar op!
(Nadruk verboden)
moest ernstig aan hoofd en pols gewond
naar „Bethesda" worden gebracht.
Op het tractiespoor in de werkplaats
der Ned. Spoorwegen geraakte de locomo
tiefpoetser J. W. v. N. te Souburg tusschen
twee buffers beklemd. Hij overleed in het
St. Joseph-Ziekenhuis. De man laat een
vrouw en 3 kinderen achter. Het slachtof
fer is Dinsdag te Souburg begraven.
Vrijdag en Zaterdag 17 en 18 Mei wordt
in Hotel „Oosterhuis" een bazar gehouden
ten voordeele van de Doopsgezinde ge
meente.
De penningmeester van het plaatse
lijk Comité Vlissingen, van het Nat. Crisis
Comité, ontving van het personeel van de
Prov. S;oombootdienst op de Westerschelde
f I6.411/2.
In een der benedenlokalen van het £?e
houw der Avondschool voor Nij verh i Ison-
derwijs werd afscheid genomen 'van den
Heer J. de Wilde, den scheidenden direc
teur. Hem werd daarbij aangeboden een
blauw Wandbord, waarvan het ontwerp
vervaardigd was door de Heer van der Zee
alhier, verder een schilderij, eveneens door
de Heer van der Zee vervaardigd. Ook was