De Brug der Zuchten. Zoo'n droge Kuch ABDUSIOO» waarin opgenomen Wegeling's Nieuwsblad A. C. JULIANUS I 41 e Jaargang VRIJDAG 17 MEI 1935 No 20 ALGEMEEN-WEEKBLAD WESTELUK ZEELAND Uitgave: N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o. Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct. CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct. Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur Dif nummer bestaat uit 8 pagina's Nog geen uitzicht op ver betering der Kanaalbrug te Middelburg. Voor Triplex en Ferrocal en alle bekleedingsmaterlalen Hoest'Griep'Bnmchitis-Asthma LIED VAN DE WEEK Probeer ze....en ook Gij zult zeggen: ischeTcmcfoasia, is onbetwistbaar de beste. 'eeuwseh Tlieumsblad VOOF? BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE: AGENTEN IN ALLE PLAATSEN Wij blijven zuchten en de brug blijft zuchten. Wij bedoelen de brug over het Jvanaal tegenover het station te Middel burg, waarover wij eenigen tijd geleden reeds hebben geschreven. Een tijdlang heb ben wij er niets over gehoord behalve dan de voortdurende litanie over den last van het oponthoud en thans hebben wij bij monde van den Voorzitter der Kamer van Koophandel weer eens óver de brug der zuchten hooren spreken. Of liever ge zegd hooren zuchten. Zooals ten aanzien van deze brug der zuchten past. De Voor zitter van de Kamer van Koophandel open de in zijn beantwoording der vragen destijds over dit chapitre gesteld door den heer Jeronimus slechts één nieuw gezichtspunt, n.l. dat er geen gezichtspunten zijn! „Ik erken de gegrondheid van de ons ken baar gemaakte bezwaren, besloot de voor zitter; ik vermeen daarom, dat in den be- staanden toestand a;snog moet worden be fust, hopende dat het Waterstaat moge ge lukken, een oplos ing te vinden, waardoor niet eenerzijds bel.angen zullen worden ge- baa', doch anderzijds belangen zullen wor den geschaad". Zuchtend concludeeren wij uit deze ver zuchting, dat er met andere woorden staat te lezen: „het. zaakje blijft zooals het was". Het komieke van de situatie is, dat de voorzitter kon verklaren, dat Waterstaat op heffing of vermindering van het ongerief wel gewenscht zou achten". De bespreking heeft ons de overtuiging gegeven aldus de Kamer-praeses woordelijk dat deze aangelegenheid de volle aandacht van den Rijkswaterstaat heeft, maar tevens hebben Wij ingezien, dat vele moeilijkheden het vinden van een goeden oplossing in den Weg staan". Dat laatste lijkt ons geen nieuws. Als er over een bestaanden toestand klachten geuit en zuchten geslaakt worden, dan zijn moei lijkheden de oorzaak. Er zijn altijd moeilijk heden vele moeilijkheden zelfs, wij ge- looven den Voorzitter en den Rijkswater staat gaarne. Maar moeilijkheden zijn er om opgelost te worden. Niets meer en hiets minder is de taak van den Waterstaa' met zijn staf van ingenieurs en andere des kundigen. En waar de veroordeelde toe stand van deze brug der zuchten toch wer kelijk niet van vandaag of gisteren dateert, Idoch reeds jaren bestaat en alleen maar in ongemakkelijkheid toeneemt naarmate het verkeer over de brug intenser wordt, daar gaat men zich zoo langzamerhand afvragen, of Waterstaat den tijd nog niet gekomen acht om iets meer te doen dan het bloot consta- teeren van het bestaan van moeilijkheden; dit laatste weet nu wel ieder kind op Wal cheren. Er moet wat gedaan worden hoe en wat, dat moeten de deskundigen voor de bevolking uitmaken; daar zijn zij deskundig en ambtenaar van den Rijkswa terstaat voor. De Voorzitter der Kamer van Koophan del 'heeft vervolgens met enkele woorden aangegeven, waaruit die moeilijkheden be staan. Er werd gezegd, dat een nieuwe brug voor het verkeer veel beter zou zijn, doch dat zij „voor de gemeente Middelburg aller minst wenschelijk moet worden geacht". Pen Voorzitter zijn waarschijnlijk bepaalde (Gewapende Asbest Cementplaat) naar Lange Viele K 217-18 Tel. 448 Middelburg feiten genoemd, waarop hij meent deze uit spraak te kunnen baseeren en het mag jam mer worden genoemd, dat hij deze stelling niet verder heeft uitgewerkt. Het kennen van die feiten zou de bevolking indien zij de bezwaren moet deelen het ver dragen van den huidigen ongemakkelijken toestand wellicht iets gemakkelijker maken. „Electrificatie van de bestaande brug aldus lezen wij in het antwoord aan den heer Jeronimus zou slechts een zeer geringe verbetering brengen. Niettemin is hieraan wel gedacht, maar om technische redenen is men vooralsnog huiverig, hier toe over te gaan en wil men althans de er varing afwachten, welke elders met elec trificatie van een paar oude bruggen zal worden opgedaan". Menschen, die de tante Bet je onder de Zeeuwscbe bruggen gaarne een verjongings kuur zouden zien ondergaan, hebben ons gewezen op de vijftienjarige ervaring, welke Rijkswaterstaat kan hebben opgedaan met de eleclrificalie van de Keersluisbrug te Vlissingen. Deze brug is van hetzelfde type als de tante Bet je in Middelburg, die men technisch wil „apeklieren". Mij dunkt, zei iemand ons, dat over de werking van de Keersluisbrug volc'onde ervaringen geregis- teerd in eigen archief van deze Waterstaat aanwezig kunnen zijn." o Natuurlijk weet die burger er niets van. Die burger en alle andere burgers met hem redeneeren volgens de logica, die hun gezonde menschenverstand hun ingeeft. Maar als kun je nu logisch denken en ver gelijken, daarom heb je nog geen verstand van de manier, om brugverkeersmoeilijk- heden in ambtelijken stijl op te lossen. Daar komt meer voor kijken. Daarvoor moet men eerst het zaakje jarenlang op z'n gemak bekijken om ten slotte te kunnen conclu deeren, dat verandering wenschelijk is maar moeilijkheden met zich brengt. En met die conclusie kan men weer eenige jaren vooruit, want zij verbindt immers een mensch tot niets! o Tante Bet je zegeviert. In breede welvol daanheid zit zij tegenover het Middelburg- sche station en gluurt over de rand van haar bril naar de staag langer wordende rijen van voertuigen, die ter weerzijden van het kanaal zich opstellen, als rij zich weer eens heelemaal geen vriendin van dat moderne verkeer, dat zoo weinig tijd, zooveel haast heeft en zoo hard rijdt. Tante Bet je denkt met weemoed terug aan den tijd, toen het snelste verkeer een brikje met een zwaren Zeeuwschen klepper was, toen de fiets nog niet was uitgevonden en de mensch rijn beenen nog gebruikte waarvoor zij bestemd Waren, n.l. om te loopen. Tegenwoordig praat een jongeling van 41/2 jaar reeds over de verschillende merken van automobielen en vindt men een wegsnelheid van 100 K.M. een „gangetje". Foei, foei! zegt tante Betje met een rimpel tusschen de oogen en zij draait zich langzaam, bedaard en debtig om ...Precies ais toen Opa nog leefde. o Iemand heeft ons de opmerking gemaakt dat de geest van tante Betje gevaren schijnt te zijn in sommige ambtelijke bureelen, waar men moeilijkheden... constateert. Dorh dat is een hatelijkheid van een ongeduldig ie mand, van zoo'n burger die meent, dat moeilijkheden er zijn om opgelost te wor den. Kom, kom, geduld is zulk een schoone zaakl Niet alleen voor ambtenaren, maar ook vooral ook voor menschen, die met een tante Betje onder de bruggen opge scheept zitten en veel te lang moeten wach ten naar hun zin. De brug blijft onveranderd: laat ons zuch tende verder zuchten. VLISSINGEN. Tot ridder in de Orde van Oranje-Nas- sau is benoemd de Oud Vlissingsche predi kant Ds. H. C. Hogerzeil te 's Gravenhage, voorzitter van de Cnr. Ver. voor Gezond heids- en Vacantiekolonies in Nederland. Dr. H. de Noo, directeur van de R.H.B.S is benoemd tot lid in de commissie voor de Fransche taal, belast in 1935 met het afne men der examens ter verkrijging van de akte van bekwaamheid, bedoeld in art. 77b de wet op het lager Onderwijs. Tot de le klasse van den cursus voor rekening van de K.P.M. aan de „Ruijter- school" werden toegelaten: G. J. Abbink, D. Berends, L. Bosch, P. Brongers, K. van Dijk, J. Essens am, A. Halkers, J. Hommes, G. Jansen, J. A. Kats, L. Krijgman, W. H. Mostert, H. Muilwijk. J. van Overveld, J. van Schaik, II. Sprui', F. Timmerman, K. Versluijs en C. v. d. Weg. De Heer Arie Smi', die pas nog zijn 90sten jaardag vierde, is overleden. Dinsdag werd rijn stoffelijk overschot op de begraaf plaats te Oud-Kralingen, Rotterdam ter aar de besteld. Een comité heeft zich hier gevormd tot aanbeveling voor den verkoop van de zomerposlzegels, waarvan de netto-opbrengst ten goede komt voor de helft aan de zeven gesubsidieerden orkesten en voor de andere helft aan de Ned. Ver. tót bev. van den arbeid voor onvolwaardig arb i Iskrachten. Op 78 jarigen leef,'ijd overleed alhier de gepensionneerde generaal-majoor der ar tillerie H. B. Mol. De begrafenis, had plaats verleden Maandag op de algemeene be- graafp'aats te Gorinchem. De Heer J. van Boven, consul van België, is bevorderd tot officier in de Kroon orde van België. Geslaagd voor handzelter: W. Meijers. Zoo'n blaffende, doffe, pijnlijke hoest, die Uw borst verscheurt en U niet al leen overdag, maar vooral 's nachts zoo kwelt, wordt veroorzaakt door slijm, die zich heeft vastgezet en niet wil loskomen. Die raakt Ge binnen 24 uur kwijt, als Ge Akker's Abdijsi roop neemt. Abdijsiroop woelt die slijm los en bevrijdt Uw luchtpijpen van ziektekiemen. De Abdijsiroop be strijdt met kracht de gevolgen van ge vatte koude, voorkomt ernstiger aan doeningen. Neem vandaag nog bij: AKKER'* De candidatenlijst afd. Vlissingen van den Vrijz. Dem. Bond is als volgt samenge steld: M. J. Harts, A. C. Hildernisse, Mevr. ir. L. van Nouhiüjs van Zwanenberg, Mevr. A. Ouborg-Geelen, P. Schouwenaar, J. de Wilde. In de Gravenstraat werd een jeugdig wielrijder aangereden door een auto. Deze reed over een zijner beenen. Gelukkig ble ken de wonden niet van ernstigen aard te zijn. Op den Singelweg bij den overgang naar de Bloemenlaan en Paul Krugerstraat had Vrijdag een ernstige aanrijding plaats. Een wielrijder werd gevolgd door een la xi. Juist op het moment dat de auto pas seerde, veranderde de wielrijder van rich ting en kwam in botsipg met de auto, sloeg tegen de ruit van het portier aan, en TOEKO MST Guus Betlem Jr. Instructeur Slot van de N. V. Kon. Fabrieken „De Schelde" te Vlissingen heeft in een inter- vieuw verklaard, dat door deze fabriek binnenkort in den handel wordt gebracht de zgn. „Schel- de-Musch", een éénpersoons twee dekker, die geheel en al vlieg- klaar kan worden geleverd tegen den prijs van f 1500—. Er be hoeft thans volgens den heer S. geen bezwaar meer te bestaan een eigen toestel te bezitten. Ja, zóó zie 'k het er van komen, Dat in niet te langen tijd, Ieder in de lucht zal zweven Die nu in een auto rijdt. Vijftienhonderd gulden waarlijk, Wat is nu nog het bezwaar? Auto's iaat ons eerlijk wezen, Zijn vaak du> rder nog, nietwaar? Na een jüuirije meldt de krant ons, Met het Paasch-, of Pinksterfeest: Het is weer een ware uittocht Zon ag in de lucht geweest! Honderdtallen vli gmachines Bonk'.en rroolijk heen en weer. Streken eventjes in Noordwijk Of in Scheveningen neer. Nog een enkel stapje verder, En o, vast, het komt ervan! We zijn zóó ver, dat men 't vliegtuig Op conditie krijgen kan! Voor een gulden in de week en, Lèt 'es op, of men niet bijt? Want ook daarin zijn we menschen Van den hedendaagschen tijd... Maar voorloopig vliegen wij nog, Dat wil zeggen: als we 't doen! Met de K.L.M., die juist is Uit gaan breiden, dit seizoen. Want we vliegen nu niet enkel Meer naar Londen of Berlijn, Neen, ook in ons eigen landje Zullen er thans lijnen zijn. Van de hoofdstad uit naar Twente En terug, dat spreekt, nietwaar? Eindhoven en Groningen... wel *t Wordt een tweede... treingevaar! Na de autobus het vliegtuig, Waarlijk nee, het is geen mop! K.L.M. heb je concessie? Nou, pas anders heusch maar op! (Nadruk verboden) moest ernstig aan hoofd en pols gewond naar „Bethesda" worden gebracht. Op het tractiespoor in de werkplaats der Ned. Spoorwegen geraakte de locomo tiefpoetser J. W. v. N. te Souburg tusschen twee buffers beklemd. Hij overleed in het St. Joseph-Ziekenhuis. De man laat een vrouw en 3 kinderen achter. Het slachtof fer is Dinsdag te Souburg begraven. Vrijdag en Zaterdag 17 en 18 Mei wordt in Hotel „Oosterhuis" een bazar gehouden ten voordeele van de Doopsgezinde ge meente. De penningmeester van het plaatse lijk Comité Vlissingen, van het Nat. Crisis Comité, ontving van het personeel van de Prov. S;oombootdienst op de Westerschelde f I6.411/2. In een der benedenlokalen van het £?e houw der Avondschool voor Nij verh i Ison- derwijs werd afscheid genomen 'van den Heer J. de Wilde, den scheidenden direc teur. Hem werd daarbij aangeboden een blauw Wandbord, waarvan het ontwerp vervaardigd was door de Heer van der Zee alhier, verder een schilderij, eveneens door de Heer van der Zee vervaardigd. Ook was

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 1