Europa's gekroonde
heerschers
Van de 34 staten zijn
er 15 monarchieën,
daarvan
11 koninkrijken.
Bliksemtreinen flitsen
voorbij.
Links
Koningin Wilhelmina.
Rechts:
Koning Gustaaf van Zweden is ondanks
zijn 77 jaren een fanatiek tennisspeler.
OP 6 Mei 1910 besteeg Koning George
V van Groot Brittannië en Ierland,
Keizer van Indië, den troon, als op
volger van Eduard VII. Naar aanleiding
jvan 't vijfentwintigjarig jubileum van den
koning worden dit jaar groote feestelijkhe
den op touw gezet. Het regeeringsjubileum
in Londen werpt een helderder blik op de
andere Europeesche monarchieën, en hun
gekroonde bestuurders
Toen de wereldoorlog begon, waren er
In Europa 21 monarchieën, waaronder vier
keizerrijken: Rusland, Turkije, Duitsch-
land en Oostenrijk-Hongarije. De monar
chistische staatsvorm domineerde, want
Europa bestond vóór den oorlog slechts uit
27 staten. Het gevolg van den wereldoor
log is geweest, dat deze keizerrijken ver
dwenen zijn. Voorts werden de koninkrij
ken Griekenland en Montenegro republie
ken, evenals later de koning van Spanje
van den troon gedreven werd, zoodat er
tegenwoordig nog 15 monarchieën in Euro
pa zijn. De wereldoorlog heeft echter ook
uit de vroegere monarchieën nieuwe staten
te voorschijn geroepen, die allemaal, uitge
zonderd Hongarije, dat de monarchistische
staatsvorm behield, republieken werden,
zoodat er van de 34 staten nog slechts 15
monarchieën zijn, en wel: 11 koninkrijken,
[1 groothertogdom, 2 vorstendommen en
ieen land Hongarije zonder gekroonde
Iheerscher.
[Wanneer George V in Mei zijn 25-jarig re
geeringsjubileum viert, dan wil dat nog
niet zeggen dat hij de meeste „dienstja
ren" achter den rug heeft. Drie koningen
en een koningin zijn langer op den troon.
Het langst regeert onze koningin, name
lijk sedert 1890, dus nu 45 jaren, zij het dan
ook dat zij sinds haar meerderjarigheid-
iverklaring op 31 Augustus 1898 dus ge
durende 37 jaren de regeering voert. On
ze koningin heeft daarmee niet alleen de
meeste „dienstjaren" van alle monarchen
op de geheele wereld achter zich, maar
ook de meeste dienstjaren van alle staats
hoofden. En wij kunnen ons met deze we
tenschap slechts gelukwenschen. Daarbij
,1e onze koningin met haar 55 levensjaren
onder de staatshoofden, nog betrekkelijk
jong. Zij is elf jaar jonger dan Victor Ema
nuel III van Italië, die na haar de meeste
dienstjaren heeft. Op 3 Augustus 1900 be
steeg deze vorst den troon, en volgde zijn
vader, koning Umberto op, die eenige da
gen van te voren door anarchisten ver
moord was.
Langer dan 25 jaren regeert verder ko
ning Haakon VII van Noorwegen, die als
prins van Denemarken op 18 November
1905 die de kroon van Noorwegen, hem
door het Noorsche volk en den Landdag
aangeboden, accepteerde. Dat was, toen de
personeele unie tusschen Zweden en Noor
wegen opgeheven werd. Koning Haakon
wordt nu 63 jaar. Koning Gustaaf V van
Zweden is in zijn 77ste levensjaar. Op 8
December 1907 besteeg Hij den troon, re
geert nu dus bijna 28 jaren. Toch is Hij.
niet de oudste monaroh van Europa. Dat
Is Vorst Johann II van Liechtenstein, die
81 jaar oud te. Koning George van Enge
land te „pas" 70 jaren oud.
Langer dan 20 Jaar regeert nog slechts
Koning Christiaan X van Denemarken en
IJsland. Hij is in zijn 65ste levensjaar, en
besteeg de troon op 14 Mei 1912, als opvol
ger van zijn vader, die plotseling te Ham
burg overleed. Koning Christiaan is een
broeder van koning Haakon van Noorwe
gen.
Europa's Jongste koning is Peter II van
Joego Slavië, die dit jaar 12 jaar oud
wordt. Hij kan nog niet regeeren. De op
één na jongste koning is de 34-jarige Leo
pold III van België en heeft het minste
dienstjaren achter zich. Hij besteeg op 23
Februari 1934 den troon, nadat eenige da
gen van tevoren zijn vader op zoo tragi
sche wijze om het leven kwam. Jonger dan
40 jaar is voorts de in het jaar 1896 geboren
groothertogin Charlotte van Luxemburg,
die nu reeds 16 jaar regeert, en de tweede
regeerende vorstin is. Ook zij stamt uit
het Huis Nassau, waarvan de vrouwelijke
leden mogen regeeren.
40 Jaar oud is de koning van Albanië,
Achmed Zogu. In 1925 werd hij president
van de republiek Albanië, in 1927 vorst
van Skutari en sedert 1 September 1928
koning der Skipetaren.
In Bulgarije regeert sedert 17 jaar in
de Herfst van het jaar 1918 deed zijn va
der Ferdinand afstand Boris III, tsaar
van Bulgarije; hij is 41 jaar oud. Voorts is
er koning Carol van Roemenië, die welis
waar reeds 42 jaar is, doch pas op 8 Juni
1930 aan de regeering kwam. De 82-jarige
Vorst van Liechtenstein, de oudste mo
narch van het op een na kleinste land van
Europa's Jongste koning, Peter van
Joego-Slavië.
Europa regeert pas 6 jaren. Niet geklaard
is de troonopvolgingskwestie in het klein
ste land van Europa, in het vorstendom
Monaco.
De positie van de gekroonde heerschers
is niet afhankelijk van de regeeringsvorm.
In de Noordelijke landen, in Engeland en
in ons eigen land is het parlementaire stel
sel reeds voor den oorlog beslissend ge
weest. Ondanks dat is de invloed der heer
schers nog vrij groot, hoewel er conflicten
geweest zijn, die slechts in Denemarken zoo
ingrijpend werden, dat tijdens een alge-
meene staking in 1920 van den koning ge-
ëischt werd dat hij afstand deed. Onder
invloed van het ten onder gaan der Mid-
del-Europeesche monarchieën werd in Lu
xemburg geëischt dat een republiek ge
sticht zou worden. In het parlement werd
in 1919 echter met groote meerderheid vóór
de dynastie gestemd. Wil men een verkla
ring voor de populariteit der gekroonde
gebieders vinden, dan zal men wel van de
persoon uit moeten,, gaan. Slechts de ko
ning van Engeland en de koning van
Italië hebben hun volk door den oorlog
geleid, en met goed gevolg. De Bulgaren,
die in den oorlog verslagen zijn, vereeren
hun tsaar, en ook de heerschers van den
neutraal gebleven landen mogen zich in
een bijzondere populariteit verheugen. En
hieruit blijkt wel, dat niet de kwaliteiten
van den staatsman, doch de hooge men-
schelijke eigenschappen beslissend zijn
voor een groote populariteit
DE STRIJD OM HET WERELDRECORD
OP HET GEBIED VAN DE SNELSTE EN
STERKSTE LOCOMOTIEF.
Stoomtractie, Dieselmotor of electrische
aandrijving? De nieuwste stroom-
lijn-locomotief
Steeds intensiever wordt de strijd der
staten die een leidende rol spelen in het
streven naar het wereldrecord op het ge
bied van snelheid voor locomotieven. De
overwinningspalm verwisselt haast maan
delijks van eigenaar. Stroomlijn- en Diesel
locomotieven schieten uit den grond en
wedijveren in ten top gevoerde snelheden.
Op het oogenblik beschikt Duitschland
over den snelsten expresstrein der wereld,
de „vliegende Hamburger", die door een
electrische Dieselmotor wordt aangedre
ven; Engeland kan aanspraak maken op
de roem de snelste express-trein met stoom-
aandrijving te beziten.
Vijf landen zijn het die deelnemen aan
den strijd om den snelsten locomotief:
Duitschland, Frankrijk, Amerika, Italië en
Engeland. Wil men de door hen reeds be
reikte resultaten vergelijken en, beoordee-
len, dan moet men in de éérste plaats on
derscheid maken tusschen de hoogste snel
heden, die bereikt zijn in het gewone trein
verkeer en tusschen de experipienteele re
cord-prestaties. Heeft men inderdaad dit
onderscheid gemaakt, dan verkrijgt men
het volgende beeld:
De snelste trein van Duitschland is de
„vliegende Hamburger", met electrische
Diesel-aandrijving, die de route Berlijn—
Hamburg, twee honderd vijf en tachtig ki
lometer, in honderd acht en dertig minu
ten aflegde, en daarmede dus per uur een
snelheid bereikt van honderd drie en
twintig kilometer.
Behalve over deze express-trein beschikt
Duitschland -— doch nu komen wij reeds
op het experimenteele gebied, over de
„rails-Zeppelin", die de 272 kilometer lan
ge route Spandau-Hamburg met een ge
middelde snelheid van 174.4 kilometer een
een maximum snelheid van 228 kilometer
aflegde. Deze trein met luchtschroeven-
aandrijving zal nog dezen zomer het proef
stadium te boven zijn, er zal dan op tal
van lijnen een geregelden dienst met „rails-
Zeppelins" geopend worden en in den
herfst zullen waarschijnlijk twaalf van
dergelijke geregelde diensten in werking
gesteld zijn.
De snelste trein van Amerika, dat wil
zeggen: snelste trein in het normale trein
verkeer, is die van de route Chicago-Minea-
polis en St. Paul, die door stoom gedreven
wordt. Deze trein legt, de stop tij den mee
gerekend, een afstand van 652.8 kilometer
in 415 min. af. Tusschen Chicago en Adams
wordt een gemiddelde snelheid van 1ÖS
K.M. per uur bereikt.
Op experimenteel gebied is het de Bur-
lington-Zephyr, over 1624 kilometer met
124.16 kilometer gemiddelde snélheid en
180 kilometer maximum-snelheid per uur,
alsmede de Union Pacific Dieseltrein met
een reeds bereikte maximum-snelheid van
191.2 kilometer en de ..464 steam coal loco-
mitive" der Chicago en Milwaukee, die een
gemiddelde snelheid van 143.84 kilometer
per uur bezit.
Frankrijk heeft als snelste passagiers-
trein de Zuid-Express, die de 112.65 kilome
ter lange route Poitiers-Angoulème in 60
minuten aflegde. Voorts loopen tusschen
Parijs en Orléans electrische proeftreinen,
die een maximum-snelheid van 148.8 kilo
meter per uur bereiken.
In het regelmatige treinverkeer van Ita
lië kan men niet spreken van bijzondere
prestaties, daarentegen worden nu proeven
met locomotieven genomen, die in een gol
vend landschap een uur-snelheid van 161
kilometer bereikten en die op rechte stuk
ken 140 tot 149 kilometer per uur kunnen
halen.
Engeland tenslotte bezit op het oogen
blik in den „Cheltenham-Flyer" de snelste
personentrein met stoomaandrijving. De
Flyjr legt den afstand Londen—Swindon
met een snelheid van 114.08 kilometer In
65 minuten af, waarbij de maximum-snel
heid 123.6 kilometer bedraagt.