DE BRUG DER ZUCHTEN. H0M1 O's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent - voor Ragout waarin opgenomen Wegeling's Nieuwsblad 41e Jaargang VRIJDAG 22 FEBRUARI 1935 No 8 ALGEHEEN WEEKBLAD .JT ZEELAND s Dif nummer besfaat uit 8 pagina's Bruggewachter, bruggewachter, Draai je nog eens om Draai eens aan den slinger, Aan den slinger van je brug Tante Betje moet tot „Miss Walcheren 1935" verjongd worden. HOE HOOG ZIJN DE KOSTEN? Is het betere de vijand van het goede Geen subsidie van bedrijfs- instellingen. J Zeeuwseh nieuwsblad voor -*-/ WESTELUK^*3 Uitgave N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o- BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg agenten in alle plaatsen ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct. CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct. Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur Liedje van Koos Speenhoff Zooals de geloovige Joden in Jeruzalem hun klaagmuur zoo hebben wij, goede Walcherlingen, onze brug der zuchten. Al leen met dit verschil: aan den Klaagmuur binnen de Heilige Stad worden de bezoeken ■geheel vrijwillig gebracht, terwijl voor onze stationsbrug te Middelburg de zuchten ge heel onvrijwillig worden geslaakt. Al jaren lang wordt er voor en over die brug ge zucht, gemopperd zelfs en veel gepraat. (Maar er werd tot heden niets aan gedaan. Dat is hoogelijk te bejammeren, want op het DOEN komt het aan in het leven. De brug der zuchten over het Kanaal door Walcheren is een tante Betje onder de brug gen. Zij leeft met haar geest in den tijd van diligence en trekschuit. Zij laat zich aan den modernen tijd, aan de groote revolutie van het verkeer niet gelegen liggen. Haar motto is: ,,Zachtjens aan, dan breekt het lijntje niet. .,Het wordt tijd, dat die brug eens tot andere gedachten komt, dat zij haar crinoline verruilt voor een enkel vrije rokje, dat zij haar antieke pruik laat „bobben". Zij moet haar sullige slakkenpasje afschaf fen en de levendige, veerkrachtige tred van de jeugd aannemen. Maar om van deze tante Betje een „Miss Walcheren 1935" te maken dient er. nieuw bloed in haar lichaam te komen; zij moet een stel electrische zenu wen en stalen spieren krijgen. Mens sana in corpore sano: alleen in een gezond li chaam kan een gezonde ziel huizen. Met een nieuw zenuw- en spierenstelsel zal de brug haar jeugd terugvinden en zal zij om het nogmaals op z'n Chineeseh te zeggen van een brug der zuchten metamorfoseeren tot de brug van den opgewekten glimlach. VERKEERSHINDERNIS. De stationsbrug te Middelburg is een belangrijk onderdeel in het wegennet van ons goede eiland. Zelfs van nationale en in ternationale beteekenis is zij het knooppunt van het verkeer, dat van Westelijk Walche ren naar de Oostzijde van het Kanaal en verder Zeeland of Nederland in moet. Er gaal ec-n druk verkeer over deze brug. Als zij gesloten is. staal soms de geheele Stati onsstraat aan één zijde en de Blauwendijk bezet met file's van auto's wagens, paarden, fietsers en voetgangers. Ook de Domburg- sche tram komt dan in de knel. De Middel- burgsche politie heeft vaak handen vol werk om bij de sluiting en heropening van de brug het verkeer te regelen. De Walchersche veiling, die vlak over de brug ligt. ondervindt hinder van het her haaldelijk open zijn van deze brug. Des zo mers, als de eerste veiling om kwart voor acht beguit, moeien de producten om half acht aangevoerd zijn. Vaak gebeurt het, dat bodes met dien aanvoer voor de brug moe ten wachten, waardoor kans bestaat, dat zij te laat komen en de veiling ontwricht wordt. Hetzelfde herhaalt zich bij de exportveiling van tien uur. Telkens worden zware zuch- De Stationsbrug te Middelburg is sedert jaren een bron van ergernis voor het moderne verkeer. Electri- ficatie of nieuwbouw is dringend noodig. Belastingbetalers mogen waar voor hun geld vragen ten geslaakt, over de belangen van 700 vei lingleden en 150 kooplieden, die door het slakkengangetje van de brug geremd wor den. En in de middagveiling geniet men van hetzelfde laken een pak. Voor het stationsverkeer levert de brug minder ongemakken op, want de spoorwe gen hebben aan deze tante Betje de wet voor geschreven. Op tijden van aankomst en ver trek der treinen moet de brug toegankelijk zijn. Voor het doorgaande verkeer is het her haaldelijk opendraaien een groole hinder paal en het langzame dichtdraaien der brug een ergenis. Tijd is geld tegenwoordig en aan niets heeft het moderne asverkeer te recht zulk een hekel als aan overbodig op onthoud. WAAROM GEEN VERBETERING? Dit alles is geen nieuws. Deze toestand is reeds jaren oud. Reeds jarenlang ook wordt door Kamer van Koophandel en verkeers- bonden gestreefd naar een verbetering, doch tot heden zonder resultaat. Men heeft elec- trifipatie van het mechanisme gevraagd. Daarmede verandert weliswaar niets aan de voorgeschreven tijdstippen van opening, maar het hanteeren van de brug zou zoo veel sneller in zijn werk gaan en veel tijd besparen. Nu slaan er een paar menschen aan een slinger op de brug „in het zweet huns aanschijns hun boterham te verdienen" en tientallen menschen aan weerskanten van het vaarwater ergeren zich. Als er wat veel wind staat uit het Noorden, transpireeren de bruggewachters harder en duurt het werk nog langer. .,11c electrificeer die brug niet", moet ©en minister van'waterstaat eens gezegd hebben. .,Die brug is te oud; er moet een nieuwe komen. Het schijnt dat er al eens aan plan nen voor nieuwbouw is gewerkt, maar de uitvoering is telkens verschoven en nu is er geen geld voor. Intusschen schijnt het vrijwel in confes sie te zijn, dat deze brug voor het verkeer voldoende is en nog tal van jaren mee zou kunnen, mits zij een verjongingkuur onder ging. Volgens een van onze zegslieden kost het maken van een electrische installatie ongeveer f 5000 en als dit inderdaad juist is, dan is het onverklaarbaar, dat het Rijk Ier wille van dit bedrag deze brug der zuchten, die o. Charivarius een bron van erger nis is zoolang in voorhislorischen toestand heeft gelaten. KOSTEN HOOGER? Van andere, eveneens tot oordeelen be voegde zijde vernamen wij echter, dat de kosten van electrificatie op tenminste f 15. 000 geschat moeten worden, terwijl dan het voordeel van de electrificatie slechts een tijdsbesparing van twee a drie minuten zou zijn. Wij zijn leeken op het gebied van brug gen metamorfose, maar toch wil het in al le bescheidenheid ons voorkomen, dat een dergelijk kostenbedrag voor deze electrifica tie zeer aan den hoogen kant geraamd schijnt terwijl de tijdsbesparing als gevolg van het nieuwe systeem ons erg krap ge nomen lijkt. Inmiddels moeten wij dit aan het oordeel der meer bevoegden overlaten, "al lijkt het gewenscht, dat hieromtrent spoe dig klaarheid komt. Indien echter vaststaat, dat de brug ook voor het verkeer der toekomst een voldoen de breedte en draagkracht heeft wij we ten dat thans niet dan is zelfs een som van f 15.000 naar onze meening volkomen verantwoordt voor de hoogst noodzakelijke moderniseering. Zou echter de genoemde minister van waterstaat het bij het rechte einde hebben en deze brug ook ten aanzien van verkeers- eischen momenteel tante Betjoeigenschap- pen bezitten, dan is het vanzelfsprekend, dat er geen gelden aan de bestaande brug kunnen worden besleed. Doch dan is het ook dringend noodig, dat met de uitvoering van de nieuwbouwplannen, die schijnbaar reeds een eerbiedwaardigen leeftijd hebben bereikt, eindelijk eens worde begonnen. RECHTEN VAN HET VERKEER. Er worden in dezen tijd van het wegver keer enorme offers geeischt. Geweldige som men aan wegenbelasting worden door het motor- en rij wiel verkeer jaarlijks opge bracht. Deze gelden worden besteed voor de verbetering van het wegennet en het is dus allesziens redelijk, dat hij, die van den weg gebruik maakt, daarvoor betaalt. Maar aan den anderen kant mag dan deze belas tingbetalende weggebruiker verlangen, dat de wegen goed zijn en hinderlijke obstakels worden weggenomen. Dan mag hij eischcn, dat het besje, dat nu nog in breecle zelfvol daanheid midden in een der belangrijkste verkeersaders van Walcheren zit, zal plaats maken voor een nieuwe „beauty" vol jeug dige lenigheid en gratie. Het oude moet plaats maken voor de andere eischen van het nieuwe het is de wet van het leven. Rij dit alles zij gaarne erkend, dat de Rijkswaterstaat in Zeeland en ook op Wal cheren veel en hoogst belangrijk werk heeft gedaan; de.groote wegen in onze provincie kunnen een vergelijking met die van ande re provincies schitterend doorstaan. Laat Rijkswaterstaat deze goede werken nu eens kronen door aan de stationsbrug haar be- tooverenden glimlach terug te geven. MOLT ER SUBSIDIE KOMEN? Ei* is ten slotte nog een punt, dat in dit verband bespreking waard is. Er zijn Wal cherlingen, die, moede van het gesar van de treuzelende tante Betje voor het station de vraag hebben opgeworpen of het niet op den weg der gemeente en van de Kamer van Koophandel zou liggen aan het Rijk voor de spoedige electrificatie van de brug een subsidie in de kosten aan te bieden. Een en ander noemde ook de veiling, de Vereeniging Handelsbelangen en de ver- keersbonden als gegadigden, die voor dit doel in de beurs zouden „mogen" tasten. Dat dergelijke proposities gedaan worden demonstreert naar onze meening duidelijker van een verbetering door het bedrijfsleven dan een lang betoog, hoezeer de urgentie van Walcheren wordt gevoeld. Niemand zit dik in het subsidie-geld tegenwoordig en als men dan deez' belabberden tijd in arren moede nog enkele duizenden als kosten-bij- drage wil fourneeren, dan is de narigheid van de brug den burger toch wel verrre o- ver de streep gegaan. Inmiddels wil het ons voorkomen, dat hier voor een subsidieering door particuliere be drijf sin stanties beslist geen plaats is. De verbetering van het wegennet (bruggenvoor- zieningen inbegrepen) is uitsluitend Rijks zaak en met des te meer nadruk Rijkszaak, nu van den weggebruiker ten behoeve van de wegen enorme offers worden gevraagd. De brug ligt er omdat er een kanaal moet zijii ten dienste van de scheepvaart. Ook de outillage van het scheepvaartverkeer is Rijks zaak. Het is de taak van het Rijk en zijn plicht tegenover de weggebruikende belas tingbetalers te zorgen, dat deze brug aan moderne verkeerseischen voldoet. Boven die publieke wegenbelasting nog eens een subsi die te verleenen, dat eveneens uit de zaken van het bedrijfsleven komt lijkt ons uit den booze. Voor zoover wij weten, staat trou wens ook nog niet vast, dat het Rijk om der wille van het kostenbedrag het werk niet uitvoert. Omdat de brug in de gemeente Middelburg ligt en dus het zuiver plaatselijk „HOOFDPIJNEN VERDWENEN'' Toen zij het juiste middel vond Hier volgt weer een schrijven, waaruit blijkt, dat voor allen, voor wie beweging en frissche lucht schaarsch zijn, Kruschen Salts onontbeerlijk is. „Ik wil U even schrijven om te zeggen hoe goed ik Kruschen Sails vind. Ik had ondraaglijke hoofdpijnen en voelde me dik wijls ellendig. Ik probeerde alle soorten ver schillende zouten, tabletten, enz., maar niet één hielp me. Een vriendin zeide mij toen, dat voor haar niels boven Kruschen Salts ging. Toen heb ik het ook een paar maan den lang geregeld ingenomen, met het ge volg, dat Kruschen mij geheel Van mijn kwaal bevrijd heeft. Ik zou nooit meer mijn l'laoon Kruschen willen missen, want door Kruschen Salts voelt men zich jeugdig, blijft men jeugdig en men ziet er jeugdig uit" Mevr. V. M. Wat doet U tegen hoofdpijnen? Neemt It maar een of ander middel, dat de pijn stilt en verbeeldt u zich dan, dat u genezen bent? Maar de oofzaak der hoofdpijnen bestaat meestal in een gedeeltelijke constipatie, eén kwaal waaraan velen ongemerkt lijden, die een zittend leven hebben. Kruschen Salts dringt regelrecht door tot den wortel van het kwaad en neemt de oor zaak weg. De zouten in Kruschen neutrali seeren ophooping van schadelijke zuren in het lichaam en voorkomen, dat deze zich weer kunnen vormen. Ze maken een einde aan de lastige constipatie, omdat ze de af- voerorganen zachtjes aansporen tot geregel de werking, zooals do Natuur dit bedoeld heeft. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0.90 en f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegre pen. Let op, dat op het etiket op de flesch zoowel als op de buiten verpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij Amsterdam voorkomt. verkeer bij de gevraagde voorziening even eens gebaat is, zou er eenige redelijkheid liggen in een bescheiden subsidie der ge meente en misschien op dezelfden basis van de Provincie, wijl het strekelijk verkeer ver gemakkelijkt wordt. Doch de particuliere instanties betalen via hun diverse belasting biljetten aan Vadertje Staat thans meer dan genoeg. o De Muur der Klachten in het oude Jeru zalem dateert uit den tijd van Koning Hero des en is dus reeds meer dan 1900 jaren oud. De brug der zuchten te Middelburg heefl het gelukkig nog niet tot dien leeftijd gebracht en het is zelfs te hopen, dat zij in haar tegenwoordige gedaante den langssten tijd heelt geleefd. dat er met name spoe dig verbetering kome. Wij kunnen bij voor baat verzekeren dat geheel Walcheren den invloed van de brug met den opgewekten glimlach zal ondergaan en na den laatsten diepen zucht eveneens zal glimlachen van opluchting en blijdschap. VLISSINGEN. VERGADERING A.R. KIES VEREENI GING. Vrijdagavond vergaderde de A. R. Kies- verceniging welke bijeenkomst zeer druk be zocht was. De Voorzitter de heer P. G* Laernoes, opende met gebed en verwelkom de inzonderheid Z. Ex. C. J. J. van Dijk, Lid der 2e Kamer, dien hij de Zeeuwsche Anti Rev. Volksvertegenwoordiger noemde en wien Zeeland, doch inzonderheid ook Wal cheren zeer veel dank verschuldig is. In een boeiende voordracht behandelde oud Minister van Dijk, hetgeen de Regeering deed inzake de richtlijnen vervat in het vier hoeksprogramma. Spreker wees op de betee kenis van de a.s. Staten verkiezing. Met een schat van cijfermateriaal verduidelijkte hij vele problemen, betreffende het vofksinko- men, de Nationale schuld, de vermogens belasting, de werkeloosheid en armenzorg, de verheffing van ons bedrijfsleven de aan- passingsvraagstukken, de beteekenis van de ordening in het bedrijfsleven. De steun aan de bronnen van volkswel vaart, o.m. de Landbouw, de teeltrégeling, contigenteering, afzetmogelijkheden en ver laging van de productiekosten. Spr. besloot met de aanwijzing dat aan dit alles de diepste beginselen van het Anti Re volutionair programma ten grondslag ligt,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 1