DE BRUG DER ZUCHTEN.
H0M1 O's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent - voor Ragout
waarin opgenomen
Wegeling's Nieuwsblad
41e Jaargang
VRIJDAG 22 FEBRUARI 1935
No 8
ALGEHEEN WEEKBLAD .JT
ZEELAND s
Dif nummer besfaat uit 8 pagina's
Bruggewachter, bruggewachter,
Draai je nog eens om
Draai eens aan den slinger,
Aan den slinger van je brug
Tante Betje moet tot „Miss
Walcheren 1935" verjongd
worden.
HOE HOOG ZIJN DE KOSTEN?
Is het betere de vijand
van het goede
Geen subsidie van bedrijfs-
instellingen.
J
Zeeuwseh nieuwsblad
voor -*-/
WESTELUK^*3
Uitgave N.V. ZEEUWSCH NIEUWSBLAD i.o-
BUREAUX VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Noordstraat 44, Telefoon 130, Vlissingen
Noordstraat 34, Telefoon 236, Middelburg
agenten in alle plaatsen
ADVERTENTIËN 20 ct. p. r. INGEZ. MED. 40 ct.
CONTRACTEN ZEER LAGE PRIJZEN
ABONNEMENT 40 ct. p. 3 mnd. p. post 45 ct.
Advertenties inzenden voor Donderdag 3 uur
Liedje van Koos Speenhoff
Zooals de geloovige Joden in Jeruzalem
hun klaagmuur zoo hebben wij, goede
Walcherlingen, onze brug der zuchten. Al
leen met dit verschil: aan den Klaagmuur
binnen de Heilige Stad worden de bezoeken
■geheel vrijwillig gebracht, terwijl voor onze
stationsbrug te Middelburg de zuchten ge
heel onvrijwillig worden geslaakt. Al jaren
lang wordt er voor en over die brug ge
zucht, gemopperd zelfs en veel gepraat.
(Maar er werd tot heden niets aan gedaan.
Dat is hoogelijk te bejammeren, want op
het DOEN komt het aan in het leven.
De brug der zuchten over het Kanaal door
Walcheren is een tante Betje onder de brug
gen. Zij leeft met haar geest in den tijd
van diligence en trekschuit. Zij laat zich aan
den modernen tijd, aan de groote revolutie
van het verkeer niet gelegen liggen. Haar
motto is: ,,Zachtjens aan, dan breekt het
lijntje niet. .,Het wordt tijd, dat die brug
eens tot andere gedachten komt, dat zij haar
crinoline verruilt voor een enkel vrije rokje,
dat zij haar antieke pruik laat „bobben".
Zij moet haar sullige slakkenpasje afschaf
fen en de levendige, veerkrachtige tred van
de jeugd aannemen. Maar om van deze tante
Betje een „Miss Walcheren 1935" te maken
dient er. nieuw bloed in haar lichaam te
komen; zij moet een stel electrische zenu
wen en stalen spieren krijgen. Mens sana
in corpore sano: alleen in een gezond li
chaam kan een gezonde ziel huizen. Met
een nieuw zenuw- en spierenstelsel zal de
brug haar jeugd terugvinden en zal zij
om het nogmaals op z'n Chineeseh te zeggen
van een brug der zuchten metamorfoseeren
tot de brug van den opgewekten glimlach.
VERKEERSHINDERNIS.
De stationsbrug te Middelburg is een
belangrijk onderdeel in het wegennet van
ons goede eiland. Zelfs van nationale en in
ternationale beteekenis is zij het knooppunt
van het verkeer, dat van Westelijk Walche
ren naar de Oostzijde van het Kanaal en
verder Zeeland of Nederland in moet. Er
gaal ec-n druk verkeer over deze brug. Als
zij gesloten is. staal soms de geheele Stati
onsstraat aan één zijde en de Blauwendijk
bezet met file's van auto's wagens, paarden,
fietsers en voetgangers. Ook de Domburg-
sche tram komt dan in de knel. De Middel-
burgsche politie heeft vaak handen vol werk
om bij de sluiting en heropening van de
brug het verkeer te regelen.
De Walchersche veiling, die vlak over de
brug ligt. ondervindt hinder van het her
haaldelijk open zijn van deze brug. Des zo
mers, als de eerste veiling om kwart voor
acht beguit, moeien de producten om half
acht aangevoerd zijn. Vaak gebeurt het, dat
bodes met dien aanvoer voor de brug moe
ten wachten, waardoor kans bestaat, dat zij
te laat komen en de veiling ontwricht wordt.
Hetzelfde herhaalt zich bij de exportveiling
van tien uur. Telkens worden zware zuch-
De Stationsbrug te Middelburg is
sedert jaren een bron van ergernis
voor het moderne verkeer. Electri-
ficatie of nieuwbouw is dringend
noodig. Belastingbetalers mogen
waar voor hun geld vragen
ten geslaakt, over de belangen van 700 vei
lingleden en 150 kooplieden, die door het
slakkengangetje van de brug geremd wor
den. En in de middagveiling geniet men van
hetzelfde laken een pak.
Voor het stationsverkeer levert de brug
minder ongemakken op, want de spoorwe
gen hebben aan deze tante Betje de wet voor
geschreven. Op tijden van aankomst en ver
trek der treinen moet de brug toegankelijk
zijn.
Voor het doorgaande verkeer is het her
haaldelijk opendraaien een groole hinder
paal en het langzame dichtdraaien der brug
een ergenis. Tijd is geld tegenwoordig en
aan niets heeft het moderne asverkeer te
recht zulk een hekel als aan overbodig op
onthoud.
WAAROM GEEN VERBETERING?
Dit alles is geen nieuws. Deze toestand is
reeds jaren oud. Reeds jarenlang ook wordt
door Kamer van Koophandel en verkeers-
bonden gestreefd naar een verbetering, doch
tot heden zonder resultaat. Men heeft elec-
trifipatie van het mechanisme gevraagd.
Daarmede verandert weliswaar niets aan
de voorgeschreven tijdstippen van opening,
maar het hanteeren van de brug zou zoo
veel sneller in zijn werk gaan en veel tijd
besparen. Nu slaan er een paar menschen
aan een slinger op de brug „in het zweet
huns aanschijns hun boterham te verdienen"
en tientallen menschen aan weerskanten van
het vaarwater ergeren zich. Als er wat veel
wind staat uit het Noorden, transpireeren
de bruggewachters harder en duurt het
werk nog langer.
.,11c electrificeer die brug niet", moet ©en
minister van'waterstaat eens gezegd hebben.
.,Die brug is te oud; er moet een nieuwe
komen. Het schijnt dat er al eens aan plan
nen voor nieuwbouw is gewerkt, maar de
uitvoering is telkens verschoven en nu is er
geen geld voor.
Intusschen schijnt het vrijwel in confes
sie te zijn, dat deze brug voor het verkeer
voldoende is en nog tal van jaren mee zou
kunnen, mits zij een verjongingkuur onder
ging. Volgens een van onze zegslieden kost
het maken van een electrische installatie
ongeveer f 5000 en als dit inderdaad juist is,
dan is het onverklaarbaar, dat het Rijk Ier
wille van dit bedrag deze brug der zuchten,
die o. Charivarius een bron van erger
nis is zoolang in voorhislorischen toestand
heeft gelaten.
KOSTEN HOOGER?
Van andere, eveneens tot oordeelen be
voegde zijde vernamen wij echter, dat de
kosten van electrificatie op tenminste f 15.
000 geschat moeten worden, terwijl dan het
voordeel van de electrificatie slechts een
tijdsbesparing van twee a drie minuten zou
zijn. Wij zijn leeken op het gebied van brug
gen metamorfose, maar toch wil het in al
le bescheidenheid ons voorkomen, dat een
dergelijk kostenbedrag voor deze electrifica
tie zeer aan den hoogen kant geraamd
schijnt terwijl de tijdsbesparing als gevolg
van het nieuwe systeem ons erg krap ge
nomen lijkt. Inmiddels moeten wij dit aan
het oordeel der meer bevoegden overlaten,
"al lijkt het gewenscht, dat hieromtrent spoe
dig klaarheid komt.
Indien echter vaststaat, dat de brug ook
voor het verkeer der toekomst een voldoen
de breedte en draagkracht heeft wij we
ten dat thans niet dan is zelfs een som
van f 15.000 naar onze meening volkomen
verantwoordt voor de hoogst noodzakelijke
moderniseering.
Zou echter de genoemde minister van
waterstaat het bij het rechte einde hebben
en deze brug ook ten aanzien van verkeers-
eischen momenteel tante Betjoeigenschap-
pen bezitten, dan is het vanzelfsprekend,
dat er geen gelden aan de bestaande brug
kunnen worden besleed. Doch dan is het
ook dringend noodig, dat met de uitvoering
van de nieuwbouwplannen, die schijnbaar
reeds een eerbiedwaardigen leeftijd hebben
bereikt, eindelijk eens worde begonnen.
RECHTEN VAN HET VERKEER.
Er worden in dezen tijd van het wegver
keer enorme offers geeischt. Geweldige som
men aan wegenbelasting worden door het
motor- en rij wiel verkeer jaarlijks opge
bracht. Deze gelden worden besteed voor
de verbetering van het wegennet en het is
dus allesziens redelijk, dat hij, die van den
weg gebruik maakt, daarvoor betaalt. Maar
aan den anderen kant mag dan deze belas
tingbetalende weggebruiker verlangen, dat
de wegen goed zijn en hinderlijke obstakels
worden weggenomen. Dan mag hij eischcn,
dat het besje, dat nu nog in breecle zelfvol
daanheid midden in een der belangrijkste
verkeersaders van Walcheren zit, zal plaats
maken voor een nieuwe „beauty" vol jeug
dige lenigheid en gratie. Het oude moet
plaats maken voor de andere eischen van
het nieuwe het is de wet van het leven.
Rij dit alles zij gaarne erkend, dat de
Rijkswaterstaat in Zeeland en ook op Wal
cheren veel en hoogst belangrijk werk heeft
gedaan; de.groote wegen in onze provincie
kunnen een vergelijking met die van ande
re provincies schitterend doorstaan. Laat
Rijkswaterstaat deze goede werken nu eens
kronen door aan de stationsbrug haar be-
tooverenden glimlach terug te geven.
MOLT ER SUBSIDIE KOMEN?
Ei* is ten slotte nog een punt, dat in dit
verband bespreking waard is. Er zijn Wal
cherlingen, die, moede van het gesar van
de treuzelende tante Betje voor het station
de vraag hebben opgeworpen of het niet op
den weg der gemeente en van de Kamer
van Koophandel zou liggen aan het Rijk
voor de spoedige electrificatie van de brug
een subsidie in de kosten aan te bieden.
Een en ander noemde ook de veiling, de
Vereeniging Handelsbelangen en de ver-
keersbonden als gegadigden, die voor dit
doel in de beurs zouden „mogen" tasten.
Dat dergelijke proposities gedaan worden
demonstreert naar onze meening duidelijker
van een verbetering door het bedrijfsleven
dan een lang betoog, hoezeer de urgentie
van Walcheren wordt gevoeld. Niemand zit
dik in het subsidie-geld tegenwoordig en als
men dan deez' belabberden tijd in arren
moede nog enkele duizenden als kosten-bij-
drage wil fourneeren, dan is de narigheid
van de brug den burger toch wel verrre o-
ver de streep gegaan.
Inmiddels wil het ons voorkomen, dat hier
voor een subsidieering door particuliere be
drijf sin stanties beslist geen plaats is. De
verbetering van het wegennet (bruggenvoor-
zieningen inbegrepen) is uitsluitend Rijks
zaak en met des te meer nadruk Rijkszaak,
nu van den weggebruiker ten behoeve van
de wegen enorme offers worden gevraagd.
De brug ligt er omdat er een kanaal moet
zijii ten dienste van de scheepvaart. Ook de
outillage van het scheepvaartverkeer is Rijks
zaak. Het is de taak van het Rijk en zijn
plicht tegenover de weggebruikende belas
tingbetalers te zorgen, dat deze brug aan
moderne verkeerseischen voldoet. Boven die
publieke wegenbelasting nog eens een subsi
die te verleenen, dat eveneens uit de zaken
van het bedrijfsleven komt lijkt ons uit
den booze. Voor zoover wij weten, staat trou
wens ook nog niet vast, dat het Rijk om der
wille van het kostenbedrag het werk niet
uitvoert. Omdat de brug in de gemeente
Middelburg ligt en dus het zuiver plaatselijk
„HOOFDPIJNEN VERDWENEN''
Toen zij het juiste middel vond
Hier volgt weer een schrijven, waaruit
blijkt, dat voor allen, voor wie beweging en
frissche lucht schaarsch zijn, Kruschen Salts
onontbeerlijk is.
„Ik wil U even schrijven om te zeggen
hoe goed ik Kruschen Sails vind. Ik had
ondraaglijke hoofdpijnen en voelde me dik
wijls ellendig. Ik probeerde alle soorten ver
schillende zouten, tabletten, enz., maar niet
één hielp me. Een vriendin zeide mij toen,
dat voor haar niels boven Kruschen Salts
ging. Toen heb ik het ook een paar maan
den lang geregeld ingenomen, met het ge
volg, dat Kruschen mij geheel Van mijn
kwaal bevrijd heeft. Ik zou nooit meer mijn
l'laoon Kruschen willen missen, want door
Kruschen Salts voelt men zich jeugdig,
blijft men jeugdig en men ziet er jeugdig uit"
Mevr. V. M.
Wat doet U tegen hoofdpijnen? Neemt It
maar een of ander middel, dat de pijn stilt
en verbeeldt u zich dan, dat u genezen bent?
Maar de oofzaak der hoofdpijnen bestaat
meestal in een gedeeltelijke constipatie, eén
kwaal waaraan velen ongemerkt lijden, die
een zittend leven hebben.
Kruschen Salts dringt regelrecht door tot
den wortel van het kwaad en neemt de oor
zaak weg. De zouten in Kruschen neutrali
seeren ophooping van schadelijke zuren in
het lichaam en voorkomen, dat deze zich
weer kunnen vormen. Ze maken een einde
aan de lastige constipatie, omdat ze de af-
voerorganen zachtjes aansporen tot geregel
de werking, zooals do Natuur dit bedoeld
heeft.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar
bij alle apothekers en drogisten a f 0.90 en
f 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegre
pen. Let op, dat op het etiket op de
flesch zoowel als op de buiten verpakking
de naam Rowntree Handels Maatschappij
Amsterdam voorkomt.
verkeer bij de gevraagde voorziening even
eens gebaat is, zou er eenige redelijkheid
liggen in een bescheiden subsidie der ge
meente en misschien op dezelfden basis van
de Provincie, wijl het strekelijk verkeer ver
gemakkelijkt wordt. Doch de particuliere
instanties betalen via hun diverse belasting
biljetten aan Vadertje Staat thans meer dan
genoeg.
o
De Muur der Klachten in het oude Jeru
zalem dateert uit den tijd van Koning Hero
des en is dus reeds meer dan 1900 jaren
oud. De brug der zuchten te Middelburg
heefl het gelukkig nog niet tot dien leeftijd
gebracht en het is zelfs te hopen, dat zij in
haar tegenwoordige gedaante den langssten
tijd heelt geleefd. dat er met name spoe
dig verbetering kome. Wij kunnen bij voor
baat verzekeren dat geheel Walcheren den
invloed van de brug met den opgewekten
glimlach zal ondergaan en na den laatsten
diepen zucht eveneens zal glimlachen van
opluchting en blijdschap.
VLISSINGEN.
VERGADERING A.R. KIES VEREENI
GING. Vrijdagavond vergaderde de A. R. Kies-
verceniging welke bijeenkomst zeer druk be
zocht was. De Voorzitter de heer P. G*
Laernoes, opende met gebed en verwelkom
de inzonderheid Z. Ex. C. J. J. van Dijk, Lid
der 2e Kamer, dien hij de Zeeuwsche Anti
Rev. Volksvertegenwoordiger noemde en
wien Zeeland, doch inzonderheid ook Wal
cheren zeer veel dank verschuldig is.
In een boeiende voordracht behandelde
oud Minister van Dijk, hetgeen de Regeering
deed inzake de richtlijnen vervat in het vier
hoeksprogramma. Spreker wees op de betee
kenis van de a.s. Staten verkiezing. Met een
schat van cijfermateriaal verduidelijkte hij
vele problemen, betreffende het vofksinko-
men, de Nationale schuld, de vermogens
belasting, de werkeloosheid en armenzorg,
de verheffing van ons bedrijfsleven de aan-
passingsvraagstukken, de beteekenis van de
ordening in het bedrijfsleven.
De steun aan de bronnen van volkswel
vaart, o.m. de Landbouw, de teeltrégeling,
contigenteering, afzetmogelijkheden en ver
laging van de productiekosten.
Spr. besloot met de aanwijzing dat aan dit
alles de diepste beginselen van het Anti Re
volutionair programma ten grondslag ligt,