Het land met de scherpste tegenstellingen Traditie en vooruitgang in het Verre Oosten apan tusschen gisteren en morgen m door E. WILLINK. TAP AN is een land met de scherpste tegènstellingen. Naast kostbare, monumentale Boedhabeelden, de beroemde, kunstig-aangelegde tuinen, vrou wen, wier voeten volgens de traditie mis maakt zijn, en die op een bekoorlijke wijze 'de kleederdracht dragen, zooals vele gene- ratie's vrouwen dat vóór haar gedaan heb- jben, vjndt men er de modern-ingerichte ïabrieken, prachtige auto-wegen en de ipractische industrie-producten. Voor den {vreemdeling is misschien nog de grootste Stegenstelling: het verschil tusschen de •tad en het platteland. Op 't land heerscht 'een ontzettende armoede. De boerenbevol king bestaat uit vijf-en-een-half milUoen ffamilie's die zich zelf „de stiefkinderen der natie" noemen. Geen van hen beschikt over kneer dan acht morgen bouwland. Een der ide deel bebouwt minder dan twee morgen, «n een vierde deel heeft geen eigen land, poch pacht het. De pacht is ontzettend jhoog, en wordt niet verminderd, hoewel de jprijs van de rijst zeer laag is. Het eenige, ►wat duur is In Japan, is land; de bevol king is reeds lang te groot geworden voor net kleine eilanden-rijk. j De boeren werken voer het grootste deel op het land met de ouderwetsche houten schop, het werktuig dat hun voorouders eeuwen geleden gebruikten. Niet alleen ontbreekt het onderwijs, hóe het land be bouwd moet worden, zooals wij dat ken nen, men beschikt ook niet over de midde- 'len om machines en moderne werktuigen te koopen. Hoewel het boerenleven in ionze oogen, ongeloofelijk primitief is, gera ken de boeren in hoe langer hoe dieper schulden, niet in het minst doordat de in voer van rijst uit de koloniën de prijs van <t<- binnenlandsche rijstoogst ontzaggelijk naar beneden drukt. De schuld, die de boeren tezamen hebben, gaat in de milliar- den... De verbittering is dan ook, ondanks het feit, dat de Japanner een geboren stoicijn is, zeer groot. Zij weten, dat door hun vlijt en werkzaamheid de Japansche natie is groot geworden, dat hun zonen de goed- koope arbeidskrachten voor de industrie vormden en nog vormen en dat deze in dustrie nu op hun kosten in den snelst mo gelijken tijd een ongehoorden omvang heeft kunnen aannemen. Inderdaad is Japan het eenige land ter wereld, dat nog in de eerste zes maanden van het loopende jaar zijn uitvoer met 20 pet. zag stijgen! De zegetocht, die de Ja pansche industrie in de wereld houdt, is niet te stuiten. Maar hoe ziet het er eigenlijk uit met de menschen, die deze vooruitgang hebben mogelijk gemaakt, de industriearbeiders? Links: De reuzen Boedha van Kamakuar bij Tokio Een feit is, dat Japan slechts door de la ge loonen, die het zijn arbeiders betaalt, in staat is, onder de gemiddelde prijzen op de wereldmarkt te blijven. In Nederlandsch geld verdient een volwassen arbeider per maand rond twintig, een arbeidster zeven gulden! Om met zulke middelen te kunnen leven schijnt ons bijna onmogelijk, maar men moet niet vergeten, dat de eischen, die men daar stelt, heel wat geringer zijn dan in ons land het geval is. Het minimum van de maandelijksche kosten voor levensonderhoud bedraagt voor een familie uit vijf menschen bestaan de ongeveer 25 gulden. Daar het inkomen van den Japanschen arbeider nooit zoo groot is, verwacht men, dat zijn vrouw of familieleden de rest ver dienen, b.v. door huis-nijverheid. In Japan verstaat men heel iets anders, dan wij doen. De Japansche industrie produceert zélf gloeilampen en wat er nog meer noo- dig is voor de huis-nijverheid. De loonen zijn belachelijk laag, maar de kosten om de benoodigdheden, van de agenten der fabrieken te koopen, zijn daarentegen heel hoog... En wat kost het leven...? Voor de klee ding rekent men slechts 7 pet. van het in- kopien. De Japansche arbeidster draagt de traditioneele kimono, waarmee zij tien jaar moet doen. Voor de woning heeft men 15 pet. noodig volgens Japansche meening is het leven in één kamer met meerdere fa milieleden niet onmogelijk. De „inventaris" wordt overdag in wandkasten opgeborgen, 's Nachts wordt de vloer met matten be dekt, en zoo wordt de ruimte in een slaap vertrek veranderd. Voor de voeding rekent men 45 pet., want de maaltijden bestaan alle uit rijst; rijst op de -meest verschil lende wijzen bereid. Vleesch is om zoo te zeggen niet bekend bij de fabrieksarbei ders; ook maakt men geen speciaal voedsel voor de kinderen. Dan zijn er nog de uit gaven voor licht, voor eventueele reizen, en baden. Daarmee zijn de „eischen" van den arbeider bevredigd, en zoodoende heeft hij zijn land en de industrie tot een ongeloofe lijken bloei gebracht... Japan is heelemaal een eigenaardig land. Men heeft er zich dikwijls over verwonderd, dat er familie's zijn, die hun voorouders eeuwen en eeuwen na kunnen gaan. Denke men alleen aan de mikado's. De eerste men- schelijke monarch was Jimmu Tennó, die in het jaar 660 vóór Christus den troon besteeg. De tegenwoordige keizer van Japan is, zoo zegt men, Jimmu No. 124. In 1940 zal men 't jubileum van 2600-jarige dynas tie kunnen vieren. Maar naast deze oude „oud" is niet krachtig genoeg uitgedrukt! keizerlijke familie zijn er nog een heele- boel meer „oude" familie's. Hoé is het moge lijk dat deze familie's niet uitgestorven zijn? Wel, de oplossing van dit schijnbaar zoo onoplosbare probleem is heel gemak kelijk. De familie's zijn niet in een rechte lijn afstammelingen van hun voorouders, dat zou practisch gesproken niet mogelijk zijn, maar wanneer zoo'n familie dreigde uit te sterven, adopteerde men eenvoudig een zoon. Het adopteeren van kinderen is een na tionale factor in het leven der Japanners. Wanneer een Japanner zou durven te ster ven, zonder een stamhouder na te laten, (of aan te nemen), zou hij geen hemelsche vreugden kunnen smaken. Een zoon, mis schien uit een bevriende familie geadop teerd, bidt bij een heuvel van zijn „voor ouders", en de ziel van den gestorven e zal zeker in den hemel komen. Misschien is de familie van den vriend wel heel blij dat er één mond minder aan tafel is. Het adopteeren is bij wijze van spreken een uitwisseling van kinderen uit groote gezinnen naar kinderarme familie's. Wanneer gij uw geld wil nalaten aan een Jongen vriend, inplaats aan de rechtmatige erfgenamen, adopteer hem dan tenmins te als gij Japanner zijt! Theoretisch kan men ook zijn twee zonen aan de dienst plicht onttrekken, hoewel een Japanner dat nooit zal doen. Volgens een oude wet hoeft de eenige zoon niet onder dienst te gaan. Laat men nu een der beide zonen adoptee ren door 'n kinderloozen vriend, dan zijn beide zoons vrijgesteld van den militairen dienst. Als een Europeaan een Japansche wil huwen, laat hij zich, tenminste als zijn aan slaande schoonvader er in toestemt., adop teeren en trouwt dus met zijn zuster. Iemand, die een godsdienstige sekte sticht, adopteert de ijverigste onder zijn volgelingen, en zoodoende wordt de naam van den stichter voor het nageslacht be waard. Wat zijn daarentegen de Booths? Een kinderlooze weduwe, Deguchi Nao, kreeg zoodoende een zoon, Deguchi Hide- rnaro, die zijn „moeder" alle eer aandeed, want de Omoto-sekte is op het oogenblik be zig om een nieuwe Aziatische wereld-reli gie te worden. Hoe is het mogelijk dat de romantische familie- en zakengeheimen zoo lang be waard bleven? Het antwoord is weer: door adoptie, en wel van de vertrouwdste leer lingen der dwergboomkweekers, der cloi- sonné-schilders, Jiu-jiutsu-kampioenen, der lakkers en der zwaardvegers. Tenslotte nog een zeer eigenaardig geval van adoptie. Iemand heeft een groote schuld, doch kan niets betalen of hij wil het niet. Zijn crediteur vervolgt hem op d# meest onaangename wijze. Eindelijk, als het volgens den debiteur lang genoeg ge duurd heeft, laat hij zich door een bevrien de familie adopteeren, en wanneer nu d§ schuldeischer weer zijn geld komt vorderen, zegt de schuldenaar met het onschuldigst# gezicht, „dat men verkeerd is, h ij heet Makimura, en weet van niets!" Links onder: Santo Sato, meester in het boogschieten. Hetzelfde land, dat boogschuttersregimenten heeft, bezit even eens het modernste oorlogsmateriaal. Hieronder: De toekomst staat in de hand geschreven. Bij de hoeken der straten in de moderne Japansche steden vindt men evengoed waarzeggers als honderd jaar geleden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 7