De Wieg der Luchtvaart. Gij zult niet stelen 2e BLAD KL00S7ERBALSEH l De voorlooper van de Melbourne-race. aan Winterhanden en Wintervoeten Tienduizend pond voor 300 K.M. vliegen in 24 uur. Wat Wright ervan dacht. Een luchtvaartprofeet, die de spijker op den kop sloeg. ELKEN WINTER LEED HIJ Dank zij den KL00STERBALSEM komt hij daar voor goed van af. Iets over diefstal, verduiste ring en oplichting door Th. J. VAN DER HEIJDEN Rechtk. adviseur te 'sGravenhage EEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN" VRIJDAG '4 JANUARI 1935, No. r. Wrj leven snel tegenwoordig. Nauwe lijks van de verbazing en bewondering over het ongelooflijke feit, dat de „Pe likaan" in ongeveer 100 v.ieguren van Batavia naar Amsterdam is gekomen of wij juichen de mannen toe, die de „Ui- ver" in een goeie twee dagen van Mil- denhall in Engeland naar Melbourne brachten, trots de zware handicap van een noodweer en een gedwongen lan ding op een zwak verlichte en modde rige racebaan. Als dit b ad onder het oog van den lezer komt wordt weer door de lucht de Kerst- en Nieuwjaars- post uit Indie gehaald en is Honaong in zijn machine op weg naar vVest Indie. Bij zul'ie vliegprestaties wordt het wel eens lastig te beseffen, dat dit ales de vrucht is van een ontwikkelingsgeschie denis van slechts 25 jaren. Een kwart eeuw geleden stona de luchtvaart nog in -de Kinderschoenen en bezien in het licht van de Uiver en Hondongpres- taties van dezen dag is het niet onaar dig, nog eens te lezen, hoe de pioniers van de luchtvaart vijf en twintig jaar geleden dachten te werk gingen. In 1909 vierden de gebroeders Wright met hun eerste vliegmachine, waarvan men een afbeelding bij dit artikel vindt, hun triomfen. De gansche wereld was er toen vol van. Vliegen was een uiterst gevaarlijke onderneming en wanneer wij dit lichte broze toestel van Wright ver gelijken met b.v. onze Doug'as zal men dat gevaar gereede toestemmen. Toch genoot men toen al reeds van de spor tieve sensatie, die het vliegen geeft. „Woorden kunnen slechts een vage omschrijving geven van hetgeen vlie gen eigenlijk is", schreef iemand, die een der eerste vluchten met Wilburn Wright meemaakte". Op het eene 00- fenblik zou men willen juichen van lijdschap, in het volgende moment is men onder den indruk van een buiten gewone voldoening, dat het den mensch ten slotte gelukt is, de lucht te verove ren". Wilburn Wright wist toen reeds wat vliegen was. „Daar zat hij met een hand- Ie in elke hand", vertelt ons zijn passa gier. Met de rechterhand stuurde nij de vleugels, met de linker regelde hij de kleine vleugels aan den kop der machi ne, die de hoogte van het toestel be- laalden. Andere zorgen had hij niet; ij hield alleen de kleine vleugels goed in het oog. Voor ik het goed wist had ik het gevoel, dat ik altijd gevlogen had en de mogelijkheid van een vliegtocht van Parijs naar Londen leek mij heel goed mogelijk". Men houde er rekening mede, dat dit slechts 25 jaar geleden gescreven werd. LONDEN-MANCHESTER RACE. Het Engelsche dagblad „Daily Mail" had een prijs van tienduizend pond uit geloofd (een enorm bedrag voor dien tijd) voor de aviateur, die een vlucht maakte van Londen naar Manchester, een afstand van ongeveer 300 K.M. Evenals dit jaar over de Melbourne race stonden de "bladen er vol van. Ar tikelen van deskundigen werden aan het vraagstuk gewijd, of het mogelijk was zulk een vliegtocht te maken. >,Als de omstandigheden het toelieten zou ik het zeker probeeren", schreef de luchtvaart- deskundige van het Engelsche oorlogs bureau. Een van de voornaamste dingen was de richting van de wind. Als er een sterke wind in gunstige richting stond, zou men zelfs 70 of 80 mijlen per uur kunnen vliegen. Deze luchtvaart deskundige is een zeer slecht profeet feweest. Hij geloofde niet aan ae toe- omstmogelijkheden van groote vlieg snelheden. Hij toonde aan, dat bij groo te snelheden de vlieger last van zijn 00- gen zou krijgen. o In het Februari-nummer van het En gelsche LONDON MAGAZINE vi.iden wij een s ieciaal \oor dit b ad ge chreven artikel over de LondenManchester lucht van de hand van Wi'.burn .'right. Hij was niet erg voor zulke ngen vod het niet de manier om le wetenschap vooruit te brengen. „De Een vlucht van 300 K.M. binnen 24 uur is waaghalzerij, schreef Wilburn Wright in 1909, toen de vliegtechniek neg in windselen lag. In dit artikel wordt verteld, hoe Qen kwarteeuw geleden de lucht vaart er uit zag. uitvinder is altijd meer geïnteresseerd in de ontwikkeling van de machine dan in min of meer ris' ante wedstrijden". „Zoo is het ook met de Londen-Man- chersterprijs", vervolgt Wright. „De win naar zal iemand zijn, die zich geheel aan dezen wedstrijd geeft. De kans is groot, dat hij er zijn leven bij verliest en hij zal dit dus niet op te hooge waarde mogen schatten. Aan den anderen kant mag hij geen waaghals zijn, want dan valt hij dood zonder iets te hebben be reikt. Voor echter zulk een prijs wordt gewonnen zal het vliegen een grootere ontwikkeling hebben gekregen. Wright bespreekt dan de vraag, welke soort ma chine de vlucht za1 maken en vervolgt: „Wat de snelheid betreft, geloof ik niet aan de voorspelling van menschen, dat snelheden van 100 en 200 K.M. per uur het beste zijn voor lange af stand vluch ten. Wetenschappelijke en technische be zwaren maken net onmogelijk. Het gaat niet in de eerste plaats om snelheid, maar om betere en betrouwbaarder mo toren. De beste snelheid voor de vluchten van den mensch zal waarschijnlijk iets frooter dan die van de vogels zijn. Ook un gewone vlieghoogte zal de mensch moeten aanhouden. Vogels vliegen ge woonlijk erg laag. Maar de vogel is klein en kan tusschen boomtakken doorvlie gen. Bovendien zal het feit, dat de avia teur een min<ier betrouwbare kracht heeft dan de vogel het noodzakelijk ma ken dat de mensch hooger vliegt. Als de motor stopt moet men naar een geschikt landingsterrein kunnen afg'ijden. Als de hoogte maar voldoende is, dan is er in landen niet veel gevaar. Maar als men probeert laag te vliegen boven terrein, dat tot landen ongeschikt is, dan is men voortdurend in gevaar. o Toen de Londen-Manchesterprijs werd uitgeloofd hebben vele menschen hun verbazing uitgesproken, dat mijn broer en ik niet onmiddellijk probeerden hem te winnen. Ik heb reeds gezegd, dat wij onze kracht niet zoeken in stoute stuk jes, maar in geleide ij' e ontwi keling van de techniek. Om de tienduizend pond te winnen moet de luchtreis van Londen naar Man Chester binnen 24 uur gemaakt worden Door mijn beroep moest ik den ge- geheelen dag op straat loopen en daar door gingen de plekken altijd open en begonnen te zweren. Van alles pro beerde ik, maar baat vond ik niet, tot dat ik met Kloosterbalsem begon. El- ken ochtend en avond deed ik die op de plekken. Ze genazen binnen een week prachtig en voor goed. Nu smeer ik als 't koud wordt van te voren mjn handen en voeten eiken ochtend met Kloosterbalsem in en heb sedert dien geen last meer van winterhanden en -voeten gehed." g ,j Gr A If If ED'C ORIGINEEL TER INZAGE Geen goud zoo goed Onovertroffen bij brand-en snjjwonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij Rheumatiek, spit en pijn'vke spierei Schroefdoos 35 ct. Potten: ct. en 1.04 en mag men slechts tweemaal tusschen tijds la iden. Velen zouden denken, dat iemand met een machine, die 100 K.M. kan vliegen den prijs gemakkelijk zou winnen, maar de mannen die de moge lijkheden van slagen van een dergelij ke vlucht bestudeeren zien moeilijKhe- den? die de toch allesbehalve gemak kelijk maken. De prijs zal dan ook niet bij de eer ste poging gewonnen worden. De vlie ger moet goed op de hoogte van de landstreek zijn om zich te kunnen o- rienteeren. Terwille van de algemeene veiligheid zal hij het vliegen boven ste den moeten vermijden. Hij moet om wegen maken en dan de juiste richteng kunnen terug vinden. Als hij probeert bij compas te vliegen, zal de wind hem vele mijlen uit den koers drijven en tenzij hij goed op de hoogte is van het land onder hem, hij heeft slechts twee maal gelegenheid om inlichtingen te vragen. Over de meer voor de hand liggende moe:lijkheden van een dergelijke vlucht spreek ik nu maar niet. De prijs wordt niet gewonnen bij de eerste poging. Mis schien zelfs niet bij de tiende poging. Niettemin ben ik toch niet zulk een pessimist als de lezer zou denken. Het is juist, dat ik de moeilijkheden voor zie, maar men moet de moeilijkheden der kennen en zich ertegen wapenen, aleer men zéker van succes kan zijn. Ik geloof, dat te eeniger tijd de tien duizend pond gewonnen zul en worden, al is het mogelijk, dat het winnen ervan meer dan dat bedrag zal kosten. Het is zelfs mogelijk dat menschen met hun le ven tol moeten betalen, maar zoo oud als de wereld is zijn er mannen geweest, die niet aarzelden, hun geld en ze'fs hun leven op het spel te zetten om te berei ken wat zij wilden". j SLAPELOOZE NACHTEN DOORSPIT Na drie weken Kruschen werd het beter jonge neigd zijn over dit zwaarwichtige be toog te glimlachen. Zooveel drukte o- i Vooral het jongere geslacht zal ge- over di glimlachen ver een vlucht van 300 K.M.. De Uiver doet het in een uurtje. Inderdaad. Maar men mag niet vergeten, dat de Uiver zijn succes mede heeft te danken aan den arbeid van de gebroeders Wright, aan Blériot, aan Santos Dumont, Olie slagers en zooveel andere pioniers der lucht, die een kwarteeuw geleden hun leven waagden voor de vliegtechniek. Reeds in 1909 wist men te vertellen, dat er een geweldige toekomst is voor de vliegmachines. Er is geen reden waarom het vliegtuig niet een snelheid van 300 K.M. per uur zou kunnen bereiken. Dat is vrijwel geheel een kwestie van techniek, nu de principes van het vlie gen definitief zijn vastgesteld. De vlieg machine van de toekomst zal zich waar schijnlijk ontwikkelen in de richting van krachtige motoren en kleinere toestellen. „Verbazingwekkende mogelijkheden z jn geopend door deze nieuwste aanwinst voor de wonderen der wereld gaat de voorspeller van een kwarteeuw geleden verder. „Eenmaal zal de aeroplane het Kanaal oversteken en dan is het uit met Engeland's vsplendid isolation". Nieuwe levensmogelijkheden ontstaan, een ge heel nieuwe ordening van maatschappe lijke instellingen zal overheerschende be teekenis krijgen. Heeft deze luchtvaartprofeet niet ge- ;ehad? Deze voorspeller, de in 1909 bejaarde Frank Hedges Butler, stichter van de Aeroclub van het Veree- nigd Koninkrijk, zal echter niet hebben voorzien, dat zijn toekomstdroomen reeds binnen 25 jaren verwezenlijkt, zoo niet, voorbij gestreefd zouden zijn. .Wat noemt onze Wetgever diefstal? „Het wegnemen van eenig goed, het welk geheel of gedeeltelijk aan een an der toebehoort, met het oogmerk om dit goed zich wederrechtelijk toe te eigenen" Het enkele wegnemen levert nog geen diefstal op. Wanneer bijv. koetsier-afschaffer een op een kruispunt onbeheerd staand vat jenever wegneemt, omdat het ernstig gevaar voor het verkeer ter plaatse op levert en het vat met inhoud deponeert bij een nabij gelegen politie-post, dan is er geen sprake van diefstalhet is dui delijk dat onze vriend niet handelde met het oogmerk zich meester van het gees- rijke vocht of van het vat te maken. Aan „wegnemen" in den zin van art. 310 W. v. Strafrecht mag g:en al te enge taalkundige betee' enis worden toe- gekend. Het dient hier te worden be schouwd als het brengen van goed uit d.e macht van den eigenaar in eigen macht. Bij een enge uitlegging van nej „Een iaar lang heb ik gesukkeld met spit jn den rug en hevige pijnen in de beenen. Zelfs zoo erg, dat ik 's nachts niet kon slapen. Ik heb hiervoor alle middelen aangewend, maar niets hielp, totdat ik er eindelijk toe overging om eens Kruschen Salts te gebruiken. En ik had het nog geen drie weken gebruikt, toen kon ik al weten, dat het gaande weg beter werd. En nu kan ik er beslist niet meer buiten, want ik had het een week niet gebruikt, en de pijnen kwamen weer terug. Daarom heb ik dan ook weer een potje aangeschaft. Ik kan Kruschen Salts dan ook ten zeerste aanbevelen". B. J. W te B. Indien de afvoerorganen niet behoor lijk functionneeren, ontstaat in het li chaam een ophooping van schadelijke afvalstoffen en urinezuur, wat de ondra gelijke rheumatische pijnen kan veroor- zaken. De zes verschillende zouten in I Kruschen drijven deze afvalstoffen en u- rinezuur langs den natuurlijken weg zacht tjes en volkomen uit het lichaam; de „dagelijksche dosis'* Kruschen zal daar na de afvoerorganen blijven aansporen om alle schadelijke stoffen geregeld uit het lichaam te verwijderen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten f 0.90 en f 1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Let op, dat op het eti ket op de flesch, zoowel als op de bui tenverpakking de naam Rowntree Han dels Maatschappij Amsterdam voorkomt. „wegnemen" zou do landlooper iw buiten de gevangenisdeuren woord jPi Grijpgauw 0 blijven, wanneer hij in plaats van wat ei eren weg te nemen, zich een stier w^ derrechtelijk zou toe eigenen door het wegdrijven van dien waardigen vertegen woordiger van het sterke geslacht mt de stal. De straf, welke bij overtreding van art. 310 kan worden toegekend, is een geld boete van ten hoogste zestig gulden of een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren. Wanneer het misdrijf onder verzwa rende omstand:gheden (bijv. diefstal bij gelegenheid van brand, schipbreuk, dief stal door twee of meer vereenigde per sonen) plaats vindt, dan kunnen hooge- re straffen, varieerend van ten hoogste zes jaren tot twaalf jaren, vallen. Mjen zie de artt. 311 e.v. W. v. Strfr,. Het delict „verduistering'4 genoemd in art. 321 W. v. Strafrecht, zou men een zusje van diefstal kunnen noemen. Verduistering is: het zich opzettelijk en wederrechtelijk toeëigenen van eenig goed, dat geheel of ten aeele aan een an der toebehoort en dat men anders dan door misdrijf onder zich heeft. Vergelijkt men beide wetsdefinitïes, dan ziet men terstond, dat het onder scheid tusschen diefstal en verduistering zit in het wegnemen van een artikel, met het oogmerk zich het toe te eigenen en het zich toeëigenen, nadat men het ar tikel anders dan door misdrijf onder zich heeft Aan de woorden eenig goed, dat men onder zich heeft" kent men een ruime beteekenis toe. Men verstaat daar onder het hebben van heerschappij o- ver het goed, waarbij onverschillig is of die heerschappij door den verduiste- raar zelve dan wel door een ander wordt uitgeoefend. Naar mijn meening zal dus de coupeuse Schaar die een door haar gehuurde naaimachine verkoopt, zich ex art. 321 W. v. Strfr. voor den Strafrech ter hebben te verantwoorden, ook al heeft zij het instrument geplaatst ten huize van haar leerling, zoodat de blijk baar op zwart zaad zittende knipster de machine niet in engen zin des woords onder zich had. Onze Wetgever heeft blijkbaar dit delict iets minder ernstig dan diefstal opgevat. Immers de coupeuse kan voor haar jegens de gemeenschap gedane zonde met geen hoogere stra dan drie jaren gevangenisstraf of een boete van hoogstens f 600.worden ge traft. Onze wet kent ook verduistering on der verzwarende omstandigheden, t.w.:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1935 | | pagina 5