De Wieg der Luchtvaart.
Gij zult niet stelen
2e BLAD
KL00S7ERBALSEH
l
De voorlooper van de Melbourne-race.
aan Winterhanden
en Wintervoeten
Tienduizend pond voor 300
K.M. vliegen in 24 uur.
Wat Wright ervan dacht.
Een luchtvaartprofeet, die de spijker
op den kop sloeg.
ELKEN WINTER LEED HIJ
Dank zij den KL00STERBALSEM
komt hij daar voor goed van af.
Iets over diefstal, verduiste
ring en oplichting
door Th. J. VAN DER HEIJDEN
Rechtk. adviseur te 'sGravenhage
EEEUWSCH NIEUWSBLAD VAN" VRIJDAG '4 JANUARI 1935, No. r.
Wrj leven snel tegenwoordig. Nauwe
lijks van de verbazing en bewondering
over het ongelooflijke feit, dat de „Pe
likaan" in ongeveer 100 v.ieguren van
Batavia naar Amsterdam is gekomen of
wij juichen de mannen toe, die de „Ui-
ver" in een goeie twee dagen van Mil-
denhall in Engeland naar Melbourne
brachten, trots de zware handicap van
een noodweer en een gedwongen lan
ding op een zwak verlichte en modde
rige racebaan. Als dit b ad onder het
oog van den lezer komt wordt weer
door de lucht de Kerst- en Nieuwjaars-
post uit Indie gehaald en is Honaong
in zijn machine op weg naar vVest Indie.
Bij zul'ie vliegprestaties wordt het wel
eens lastig te beseffen, dat dit ales de
vrucht is van een ontwikkelingsgeschie
denis van slechts 25 jaren. Een kwart
eeuw geleden stona de luchtvaart nog
in -de Kinderschoenen en bezien in het
licht van de Uiver en Hondongpres-
taties van dezen dag is het niet onaar
dig, nog eens te lezen, hoe de pioniers
van de luchtvaart vijf en twintig jaar
geleden dachten te werk gingen.
In 1909 vierden de gebroeders Wright
met hun eerste vliegmachine, waarvan
men een afbeelding bij dit artikel vindt,
hun triomfen. De gansche wereld was
er toen vol van. Vliegen was een uiterst
gevaarlijke onderneming en wanneer wij
dit lichte broze toestel van Wright ver
gelijken met b.v. onze Doug'as zal men
dat gevaar gereede toestemmen. Toch
genoot men toen al reeds van de spor
tieve sensatie, die het vliegen geeft.
„Woorden kunnen slechts een vage
omschrijving geven van hetgeen vlie
gen eigenlijk is", schreef iemand, die
een der eerste vluchten met Wilburn
Wright meemaakte". Op het eene 00-
fenblik zou men willen juichen van
lijdschap, in het volgende moment is
men onder den indruk van een buiten
gewone voldoening, dat het den mensch
ten slotte gelukt is, de lucht te verove
ren".
Wilburn Wright wist toen reeds wat
vliegen was. „Daar zat hij met een hand-
Ie in elke hand", vertelt ons zijn passa
gier. Met de rechterhand stuurde nij de
vleugels, met de linker regelde hij de
kleine vleugels aan den kop der machi
ne, die de hoogte van het toestel be-
laalden. Andere zorgen had hij niet;
ij hield alleen de kleine vleugels goed
in het oog. Voor ik het goed wist had
ik het gevoel, dat ik altijd gevlogen had
en de mogelijkheid van een vliegtocht
van Parijs naar Londen leek mij heel
goed mogelijk".
Men houde er rekening mede, dat dit
slechts 25 jaar geleden gescreven werd.
LONDEN-MANCHESTER RACE.
Het Engelsche dagblad „Daily Mail"
had een prijs van tienduizend pond uit
geloofd (een enorm bedrag voor dien
tijd) voor de aviateur, die een vlucht
maakte van Londen naar Manchester,
een afstand van ongeveer 300 K.M.
Evenals dit jaar over de Melbourne
race stonden de "bladen er vol van. Ar
tikelen van deskundigen werden aan het
vraagstuk gewijd, of het mogelijk was
zulk een vliegtocht te maken. >,Als de
omstandigheden het toelieten zou ik het
zeker probeeren", schreef de luchtvaart-
deskundige van het Engelsche oorlogs
bureau. Een van de voornaamste dingen
was de richting van de wind. Als er
een sterke wind in gunstige richting
stond, zou men zelfs 70 of 80 mijlen
per uur kunnen vliegen. Deze luchtvaart
deskundige is een zeer slecht profeet
feweest. Hij geloofde niet aan ae toe-
omstmogelijkheden van groote vlieg
snelheden. Hij toonde aan, dat bij groo
te snelheden de vlieger last van zijn 00-
gen zou krijgen.
o
In het Februari-nummer van het En
gelsche LONDON MAGAZINE vi.iden
wij een s ieciaal \oor dit b ad ge chreven
artikel over de LondenManchester
lucht van de hand van Wi'.burn
.'right. Hij was niet erg voor zulke
ngen vod het niet de manier om
le wetenschap vooruit te brengen. „De
Een vlucht van 300 K.M. binnen
24 uur is waaghalzerij, schreef
Wilburn Wright in 1909, toen de
vliegtechniek neg in windselen lag.
In dit artikel wordt verteld, hoe
Qen kwarteeuw geleden de lucht
vaart er uit zag.
uitvinder is altijd meer geïnteresseerd
in de ontwikkeling van de machine dan
in min of meer ris' ante wedstrijden".
„Zoo is het ook met de Londen-Man-
chersterprijs", vervolgt Wright. „De win
naar zal iemand zijn, die zich geheel aan
dezen wedstrijd geeft. De kans is groot,
dat hij er zijn leven bij verliest en hij
zal dit dus niet op te hooge waarde
mogen schatten. Aan den anderen kant
mag hij geen waaghals zijn, want dan
valt hij dood zonder iets te hebben be
reikt. Voor echter zulk een prijs wordt
gewonnen zal het vliegen een grootere
ontwikkeling hebben gekregen. Wright
bespreekt dan de vraag, welke soort ma
chine de vlucht za1 maken en vervolgt:
„Wat de snelheid betreft, geloof ik niet
aan de voorspelling van menschen, dat
snelheden van 100 en 200 K.M. per uur
het beste zijn voor lange af stand vluch
ten. Wetenschappelijke en technische be
zwaren maken net onmogelijk. Het gaat
niet in de eerste plaats om snelheid,
maar om betere en betrouwbaarder mo
toren.
De beste snelheid voor de vluchten
van den mensch zal waarschijnlijk iets
frooter dan die van de vogels zijn. Ook
un gewone vlieghoogte zal de mensch
moeten aanhouden. Vogels vliegen ge
woonlijk erg laag. Maar de vogel is klein
en kan tusschen boomtakken doorvlie
gen. Bovendien zal het feit, dat de avia
teur een min<ier betrouwbare kracht
heeft dan de vogel het noodzakelijk ma
ken dat de mensch hooger vliegt. Als de
motor stopt moet men naar een geschikt
landingsterrein kunnen afg'ijden. Als de
hoogte maar voldoende is, dan is er in
landen niet veel gevaar. Maar als men
probeert laag te vliegen boven terrein,
dat tot landen ongeschikt is, dan is men
voortdurend in gevaar.
o
Toen de Londen-Manchesterprijs werd
uitgeloofd hebben vele menschen hun
verbazing uitgesproken, dat mijn broer
en ik niet onmiddellijk probeerden hem
te winnen. Ik heb reeds gezegd, dat wij
onze kracht niet zoeken in stoute stuk
jes, maar in geleide ij' e ontwi keling van
de techniek.
Om de tienduizend pond te winnen
moet de luchtreis van Londen naar Man
Chester binnen 24 uur gemaakt worden
Door mijn beroep moest ik den ge-
geheelen dag op straat loopen en daar
door gingen de plekken altijd open en
begonnen te zweren. Van alles pro
beerde ik, maar baat vond ik niet, tot
dat ik met Kloosterbalsem begon. El-
ken ochtend en avond deed ik die op
de plekken. Ze genazen binnen een
week prachtig en voor goed. Nu smeer
ik als 't koud wordt van te voren mjn
handen en voeten eiken ochtend met
Kloosterbalsem in en heb sedert dien
geen last meer van winterhanden en
-voeten gehed." g ,j Gr
A If If ED'C ORIGINEEL TER INZAGE
Geen goud zoo goed
Onovertroffen bij brand-en snjjwonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij
Rheumatiek, spit en pijn'vke spierei
Schroefdoos 35 ct. Potten: ct. en 1.04
en mag men slechts tweemaal tusschen
tijds la iden. Velen zouden denken, dat
iemand met een machine, die 100 K.M.
kan vliegen den prijs gemakkelijk zou
winnen, maar de mannen die de moge
lijkheden van slagen van een dergelij
ke vlucht bestudeeren zien moeilijKhe-
den? die de toch allesbehalve gemak
kelijk maken.
De prijs zal dan ook niet bij de eer
ste poging gewonnen worden. De vlie
ger moet goed op de hoogte van de
landstreek zijn om zich te kunnen o-
rienteeren. Terwille van de algemeene
veiligheid zal hij het vliegen boven ste
den moeten vermijden. Hij moet om
wegen maken en dan de juiste richteng
kunnen terug vinden. Als hij probeert
bij compas te vliegen, zal de wind hem
vele mijlen uit den koers drijven en
tenzij hij goed op de hoogte is van het
land onder hem, hij heeft slechts twee
maal gelegenheid om inlichtingen te
vragen.
Over de meer voor de hand liggende
moe:lijkheden van een dergelijke vlucht
spreek ik nu maar niet. De prijs wordt
niet gewonnen bij de eerste poging. Mis
schien zelfs niet bij de tiende poging.
Niettemin ben ik toch niet zulk een
pessimist als de lezer zou denken. Het
is juist, dat ik de moeilijkheden voor
zie, maar men moet de moeilijkheden
der kennen en zich ertegen wapenen,
aleer men zéker van succes kan zijn.
Ik geloof, dat te eeniger tijd de tien
duizend pond gewonnen zul en worden,
al is het mogelijk, dat het winnen ervan
meer dan dat bedrag zal kosten. Het is
zelfs mogelijk dat menschen met hun le
ven tol moeten betalen, maar zoo oud
als de wereld is zijn er mannen geweest,
die niet aarzelden, hun geld en ze'fs hun
leven op het spel te zetten om te berei
ken wat zij wilden".
j SLAPELOOZE NACHTEN DOORSPIT
Na drie weken Kruschen werd het beter
jonge
neigd zijn over dit zwaarwichtige be
toog te glimlachen. Zooveel drukte
o-
i
Vooral het jongere geslacht zal ge-
over di
glimlachen
ver een vlucht van 300 K.M.. De Uiver
doet het in een uurtje. Inderdaad. Maar
men mag niet vergeten, dat de Uiver
zijn succes mede heeft te danken aan
den arbeid van de gebroeders Wright,
aan Blériot, aan Santos Dumont, Olie
slagers en zooveel andere pioniers der
lucht, die een kwarteeuw geleden hun
leven waagden voor de vliegtechniek.
Reeds in 1909 wist men te vertellen, dat
er een geweldige toekomst is voor de
vliegmachines. Er is geen reden waarom
het vliegtuig niet een snelheid van 300
K.M. per uur zou kunnen bereiken.
Dat is vrijwel geheel een kwestie van
techniek, nu de principes van het vlie
gen definitief zijn vastgesteld. De vlieg
machine van de toekomst zal zich waar
schijnlijk ontwikkelen in de richting van
krachtige motoren en kleinere toestellen.
„Verbazingwekkende mogelijkheden z jn
geopend door deze nieuwste aanwinst
voor de wonderen der wereld gaat de
voorspeller van een kwarteeuw geleden
verder. „Eenmaal zal de aeroplane het
Kanaal oversteken en dan is het uit met
Engeland's vsplendid isolation". Nieuwe
levensmogelijkheden ontstaan, een ge
heel nieuwe ordening van maatschappe
lijke instellingen zal overheerschende be
teekenis krijgen.
Heeft deze luchtvaartprofeet niet ge-
;ehad? Deze voorspeller, de in 1909
bejaarde Frank Hedges Butler,
stichter van de Aeroclub van het Veree-
nigd Koninkrijk, zal echter niet hebben
voorzien, dat zijn toekomstdroomen
reeds binnen 25 jaren verwezenlijkt, zoo
niet, voorbij gestreefd zouden zijn.
.Wat noemt onze Wetgever diefstal?
„Het wegnemen van eenig goed, het
welk geheel of gedeeltelijk aan een an
der toebehoort, met het oogmerk om dit
goed zich wederrechtelijk toe te eigenen"
Het enkele wegnemen levert nog geen
diefstal op.
Wanneer bijv. koetsier-afschaffer een
op een kruispunt onbeheerd staand vat
jenever wegneemt, omdat het ernstig
gevaar voor het verkeer ter plaatse op
levert en het vat met inhoud deponeert
bij een nabij gelegen politie-post, dan
is er geen sprake van diefstalhet is dui
delijk dat onze vriend niet handelde met
het oogmerk zich meester van het gees-
rijke vocht of van het vat te maken.
Aan „wegnemen" in den zin van art.
310 W. v. Strafrecht mag g:en al te
enge taalkundige betee' enis worden toe-
gekend. Het dient hier te worden be
schouwd als het brengen van goed uit
d.e macht van den eigenaar in eigen
macht. Bij een enge uitlegging van nej
„Een iaar lang heb ik gesukkeld met
spit jn den rug en hevige pijnen in de
beenen. Zelfs zoo erg, dat ik 's nachts
niet kon slapen. Ik heb hiervoor alle
middelen aangewend, maar niets hielp,
totdat ik er eindelijk toe overging om
eens Kruschen Salts te gebruiken. En ik
had het nog geen drie weken gebruikt,
toen kon ik al weten, dat het gaande
weg beter werd. En nu kan ik er beslist
niet meer buiten, want ik had het een
week niet gebruikt, en de pijnen kwamen
weer terug. Daarom heb ik dan ook weer
een potje aangeschaft. Ik kan Kruschen
Salts dan ook ten zeerste aanbevelen".
B. J. W te B.
Indien de afvoerorganen niet behoor
lijk functionneeren, ontstaat in het li
chaam een ophooping van schadelijke
afvalstoffen en urinezuur, wat de ondra
gelijke rheumatische pijnen kan veroor-
zaken. De zes verschillende zouten in
I Kruschen drijven deze afvalstoffen en u-
rinezuur langs den natuurlijken weg zacht
tjes en volkomen uit het lichaam; de
„dagelijksche dosis'* Kruschen zal daar
na de afvoerorganen blijven aansporen
om alle schadelijke stoffen geregeld uit
het lichaam te verwijderen.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar bij alle apothekers en drogisten
f 0.90 en f 1.60 per flacon, omzetbelas
ting inbegrepen. Let op, dat op het eti
ket op de flesch, zoowel als op de bui
tenverpakking de naam Rowntree Han
dels Maatschappij Amsterdam voorkomt.
„wegnemen" zou do landlooper
iw buiten de gevangenisdeuren
woord jPi
Grijpgauw 0
blijven, wanneer hij in plaats van wat ei
eren weg te nemen, zich een stier w^
derrechtelijk zou toe eigenen door het
wegdrijven van dien waardigen vertegen
woordiger van het sterke geslacht mt
de stal.
De straf, welke bij overtreding van art.
310 kan worden toegekend, is een geld
boete van ten hoogste zestig gulden of
een gevangenisstraf van ten hoogste vier
jaren.
Wanneer het misdrijf onder verzwa
rende omstand:gheden (bijv. diefstal bij
gelegenheid van brand, schipbreuk, dief
stal door twee of meer vereenigde per
sonen) plaats vindt, dan kunnen hooge-
re straffen, varieerend van ten hoogste
zes jaren tot twaalf jaren, vallen. Mjen
zie de artt. 311 e.v. W. v. Strfr,.
Het delict „verduistering'4 genoemd
in art. 321 W. v. Strafrecht, zou men
een zusje van diefstal kunnen noemen.
Verduistering is: het zich opzettelijk
en wederrechtelijk toeëigenen van eenig
goed, dat geheel of ten aeele aan een an
der toebehoort en dat men anders dan
door misdrijf onder zich heeft.
Vergelijkt men beide wetsdefinitïes,
dan ziet men terstond, dat het onder
scheid tusschen diefstal en verduistering
zit in het wegnemen van een artikel, met
het oogmerk zich het toe te eigenen en
het zich toeëigenen, nadat men het ar
tikel anders dan door misdrijf onder
zich heeft
Aan de woorden eenig goed, dat
men onder zich heeft" kent men een
ruime beteekenis toe. Men verstaat daar
onder het hebben van heerschappij o-
ver het goed, waarbij onverschillig is
of die heerschappij door den verduiste-
raar zelve dan wel door een ander wordt
uitgeoefend. Naar mijn meening zal dus
de coupeuse Schaar die een door haar
gehuurde naaimachine verkoopt, zich ex
art. 321 W. v. Strfr. voor den Strafrech
ter hebben te verantwoorden, ook al
heeft zij het instrument geplaatst ten
huize van haar leerling, zoodat de blijk
baar op zwart zaad zittende knipster de
machine niet in engen zin des woords
onder zich had.
Onze Wetgever heeft blijkbaar dit
delict iets minder ernstig dan diefstal
opgevat. Immers de coupeuse kan voor
haar jegens de gemeenschap gedane
zonde met geen hoogere stra dan drie
jaren gevangenisstraf of een boete van
hoogstens f 600.worden ge traft.
Onze wet kent ook verduistering on
der verzwarende omstandigheden, t.w.: