WEGE LING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 3 APRIL 1931 No. 13. WARME JURK VOOR OUDERE MEISJES. Wel heerlijk Bomnigle dagen brengt de Lente al 'wel dagen waarop de beschuttende jas kan •worden uitgelaten, maar de temperatuur des knorgens en tegen het vallen van den avond is tocih van dien aard, dat een warmere jurk geen weelde is. Bijgaand model Is een voorbeeld van 'n jurk die ook zonder jas een gekleed en indruk maakt op straat, vooral wanneer de kraag met een stukje bont woydt afgewerkt. Het bovenstuk is zeer laag aan de tweedee- lige, wijdvallende rok gehecht. Als stof zou in overweging te nemen zijp repp, een dunne mantelpak stof of dun tweed. Knippatronen kunnen aan onze bureaux be steld 'worden onder no. 370 voor de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 55 cents. HELPEN. Als op zoo'n drukke dag alles tegelijk sohijnl te komen, als moeder zoo den gansohen dag bezig is geweest met vloeren, meubels en kas ten, en als dan aanhoudend een hoog kinder stemmetje vraagt en vraagt, als kleine handjes overal aan ziten en hangjen aan moeders sdhort, dan is het dikwijls heel moeilijk niet 'korzelig en kortaangebonden uit te vallen. Maak er dan een spelletje van. Geef kindje een doek en. laai traar „helpen". „Wil jij deve voetenbankjes dan eens voor moeder schoonmaken? Wat gebarsten theekopjes in een teiltje water is een heerlijkheid, waarmee de dreumes voor- Doopig kwartieren zoet is. Spaar daar des- |uoods gebroken vaatwerk voor op. Nog interessanter is dweilen. Het kleine vierkante plaatsje voor de keuken of een eindje Van (de gang. De moeite die moeder hebben zal met „na"-dwellen is een peuleschilletje, verge leken bij het antwoorden op tallooze vragen en uren van verbieden. Eén ding vergeet niet er haar op te kleeden. HOE DRAAGT U UW BABY? Als u door een van de Winkel'buurten wandelt ran een van de stadjes uit de mijnstreek Welsh, boo op een Zaterdagavond, dan zullen u twee dingen het allereerst opvallen. In de eerste plaats het groote aantal baby's en in de tweede plaats hoe ze gedragen worden. Een breede lange shawl is om het kindje heemgerold en over moeders linkerschouder ge slagen. Het andere einde gaat onder den rechter &rm door en gaat weer om dé baby heen, waar ze op haar plaats gehouden wordt, door moe- der's linker-arm. Hoe klein het kindje ook zijn moge, op deze (wijze zit het bijna altijd rechtop. Aanstaande mijnwerkers moeten gehard zijn en het luie liggen is uit den booze. Op deze manier wordt de ruggegraat er vroegtijdig aan gewend zicih stevig rechl te houden. Bovendien h eeft dit wikkel-systeem het voor deel dat moeders rechterhand vrij is voor de ^oudere" baby, meestal is er een De druk van het dragen komt neer op haar schou ders en niet op haar arm, hetgeen lang zoo ver moeiend niet is. Bovendien is d-e linkerhand dan ook nog altijd vrij voor een boodschappen mand je of dergelijke. W'at het meest belang rijke is als een kinderwagen en veel gemakke lijker enwarmer. In sommige streken van Ierland en Schotland is dezelfde draagmethode in zwang als in Wha les. Maar toch beslaat er ook hier in baas-boven baas en er zijn andere landen, waar móeders nog practischer zijn. Een Maorie-moeder uit Nieuw-Zeeland bij voorbeeld, Zwaaien hun baby's hoog op hun rug, zoodat ze bijna op de schouders zi'ten. De aangewezen plaats voor een vrachtje inderdaad Hun donkere draagdoek loopt eveneens over de linkerschouder en onder de rechterarm door, maar wordt voor op de borst vastgeknoopt. Het is mogelijk dal de kleintjes erg hongerig zijn en zich dan niet erg prettig voelen op hun hoo- zitplaats. Maar ach, Maorie-baby's huilen Piet zoo gauw. Meestal doezelen ze maar een beetje, met de slaap nog in hun ooghoekjes Cn met neusjes, die hoognoodig naar een zak doek uitzien. Overigens trekken zij zich ner gens iets van aan en moeder Maorie wordt veel last en zorg uilgespaard, nu haar baby pit het gezicht is en misschien wel uit haar gedachten den meestem tijd. Dan zijn er de moeders in Durban. Ook zij dragen hun kinderen op den rug, maar veel lager, zooals de Javaansohe vrouwen. Het vast maken van de draagdoeken gaat op dezelfde manier als bij de Maorie's, maar het effect is bij de Indische vrouwen veel minder gracieus. Ook de Japansohe moeder verkiest het haar kleintje op den rug te dragen, maar verder naar het Zuiden, in Nederlandscjh-Oost-Indië bijvoor beeld, waar het klimaat geen. extra doeken toe laat, zitten de baby's op moeders rechter- of linker-heupbeen, waarvoor Mammy heelemaal naar één kant overhelt. In ieder geval is -de methode van de kinderen op den arm te dragen, de meest onhandige en vermoeiende. Wélke vooruatslrevende moeder geeft het voorbeeld voor de shawl-methode? Bijvoorbeeld die van de vrouwen in Wlelsh? Een vroolijk gekleurde doek zal wat aardig staan. JURK VOOR KLEINE MEISJES. Misschien een jurkje n°odig voor Uw kleine meid tegen Paaschva an ie? Nevenstaand mo delletje kan worden aanbevolen als een. een voudig te maken japonnel je, dat spoedig klaar is. Hoe spoediger u begint, hoe minder haast u'h eeft Ie maken op de laat te dagen. Het bes aal ui d i' d arso str okin die aan h(t bovehli f e worden va tgehechl, waar het korte mouwtje an at eknipt i De strookjes aan e ha sje en d 1 mouwtjes kunnen worden verva gn door hand-bo:duur- sel. zoo U daar den t„d n d n lus toe ge\oe d. Rnippatront n kumnn aan onze b r aux be steld worden onder no. 371 voor den leeftijd van drie tot vier jaar. Kosten 45 cents. BEROEP.... GEEN. De Volkstelling is voorbij en duizende, hon- derd-duizende kaarten zijn ingevuld en worden statistisch geordend. Eens zullen wij dus we ten, hoeveel letterzetters Nederland telt, hoé- veel bakkers, hoeveel ingenieurs, hoeveel sla gers, hoeveel chirurgen, hoeveel typistes, win kelmeisjes, schoonmaaksters hoeveel naaisiers, hoeveel verpleegsters De sorteerende ambtnearen lezen eenvoudig achter de vraag Wat is uw beroep? het ant-' woord af. Een dokter komt bij groep 9, een typiste bij groep 99, een werkvrouw hoort bij groep 999, enz. enz. 't Mag misschien iets an ders toegaan, maar daar komt het in elk ge val op neer. Iedere Nederlander, hetzij man of vrouw, jongen of meisje, ieder onderdaan van het Koninkrijk der Nederlanden, die meewerkt in de ontzaggelijke machines Slaat en Arbeid, zal, genummerd en, gecatagoriseerd, worden bijge zet in het voor hem bestemde vakje. Maar, o bewonderenswaardige statisticus, waaronder catagoriseert U de, toch nog altijd be wond er ens waardigerH uis vr o u w Doet U geen moeite, o bewonderenswaardige, ik ken uw antwoord. Zij heeft geen beroep. Nietwaar? Dat wilde U zeggen. U heeft gelijk, rij heeft er niet één, zij heeft er tientallen, honderdtallen. Zij is niet onder te brengen in één vakje. Ik zei U im mers, U heeft gelijk. De Huisvrouw, ja zeker statisticus óók uw eigene, zou onder te brengen zijn in vele van uw ingenieuse hokjes tegelijk. Kijkt U niet zoo verbaasd, bid ik U. Bent U nooit ziek geweest? Ja? Wie ver pleegde U? Wie zorgde voor het strenge dieet, dat meedoogenlooze dokter U voorschreef? Uw H uis vro u w-V erpleegster. Is het U nooit opgevallen, dat. hoeveel pijpjes tabak U ook over uw aschbak leeg klopt, hoeveel eindjes sigarelten U op den rand van datzelfde asohbakje ook uitdrukt, dit al tijd weer leeg en schoon voor U staat, als U aan uw schrijftafel schuift om uw avondwerk te doen? Gek, dat uw bed altijd weer frisch em blank te wachten staat, nietwaar, kijkt U weieens achterom als U het 's morgens achterlaat? Neen? Moet U toch eens doen en verbaas U dan, met recht. Typisch, dat zoo'n aschma- chine, als uw kachel en vulhaard toch is, zoo'n minimum aan stof om zich heen ver spreidt. Heeft U wekens een kachel uitge haald en toen de marmeren schoorsteenmantel geïnspecteerd? Moet U toch ook eens doen. Neen, bewonderenswaardige, er zijn geen kaboutertjes meer, dat doet allemaal uw Huis- vroiRv-Schoonmaakster. Houdt U zoo van erwtensoep Mèt een kluif? Geef het uw Huisvrouw-Kokkin op en de zaak komt in orde. Op mijn verantwoording. Tegenslag in zaken? Moet U bezuinigen? Licht uw Huis vro uw-Inkooper in en hel zal aan haar niet liggen, als de verzameipost „Al- gemeene Onkosten" niet zwaar zal worden gedrukt. Prettig, dat uw zakdoeken een vaste plaats hebben, vindt U niet' En uw boorden, die ge makkelijk zittende slappe boorden. En hoe frisch stapelt zich daar uw winter- en zo- mer-ondcrdracht. Dat is 't werk van uw Huis- vrouw-Blanchisseuse. Ongelooflijk nietwaar? Ja zeker, zij houdt er stilletjes-weg een heele wasch- en strijkinrichling op na. Hoe geurt uw after-dinner, als U 's avonds na den maaltijd even „uitblaast". Nietwaar, de Kleintjes worden er onder gestopt en de vaten worden gewasschen, door uw H uis vro u w-Kin- dermeisje-Vatenwasscher. Een van uw meisjes neemt allures aan van, nou ja, hinderlijke dingen krijgt hel ki.id over zich. U praat er over, min of meer verwijtend, met uw Huisvrouw-Pedagoog. BeroepGeen. U heeft gelijk. De Huis vrouw, de Nederlandsche Huisvrouw is niet te calagoriseeren. Zij is, zooals de Engeischinan zooiets noemt „all-in-one", alles-in-éên, allcn- in-óén. Ik wil U dus geen onmogelijke opgaven doen, o bewonderenswaardige statisticus, noch U, overige bewonderenswaardigen, die zijn broeders zijn, maar als het U weer gebeuren zal, dat U voor uw ecihtgénoote het „beroep" hebt op te geven, doe dit dan niet t e ondoor dacht en bedenk dat U eigenlijk in te vullen zou hebben: Beroep.... Niet EEN. In uw kleine huishouding, ach. hoe klein ten opzichte van die van den Staat, is uw Huisvrouw, uw minister van Financrën, mi nister van Binnenlandsche Zaken, minister van Handel, Arbeid en Nijverheid. Bedenkt U dat eens terdege, U-, potentaat, die zich met ze kere zelfbewustheid MAN noemt. JAPON VOOR DAMES VAN IEDRREN LEEFTIJD. OF ER VAARDIGHEID. r aard: h i Waa te? Onz lijd on' vangt liever dan dat hij geeft,, en en spreek woord als: beter te geven dan t on vangen, raakt in onbruik. „Waartoe zouden wij een ander it'ie en? Hij geeft ons toch ook niets* Laa ieder maar voor zichzelf zorgen. We hebben al genoeg te doen met zelf boven water Ie blijven, en dan zouden we ook nog een ander helpen? Niits daarvan". Dat is zoo ongeveer de alge- meene moening over offervaardigheid en vrij- geverigheid. Zeker, wanneer er een groote ramp ge schiedt en men vraagt in de kranten om bij dragen, ja dan geven we ook. Niet omdat we zoo'n groot medelijden hebben met de slacht offers, maar omdat het zoo goed s'aa' met te doen en je naam in de krant te zien, ook al Waarom zou U de gelegenheid om oen nieuw tweed-japon voor u te maken niet benutten? Het model leent zich. om haast voor iedere gelegenheid te kunnen worden gebruikt. Als u eetn beetje degelijk fabrikaat neemt voor de te bezigen stof, zal uw moeite rij ketöjk beloond worden. De rok is een van die eenvoudig te maken modellen. Gewoon een rechte lap slof, met aan iedere kant van de voorzijde een slolp-plooi. Het boveneinde van den rok is laag vastgehecht aan het lange heupstuk. Bij het middel*, is het heupstuk gehecht aan het bovenstuk, dat een ré'Veropening heeft boven em vest, terwijl de mouw van het gewone populaire model is: Het vestje is bovendim te vervangm, zoo dikwijls als u zelf wenscht en de mode het voorschrijft. Knippatronen kunnen aan onze bureaux be steld worden onder no. 372. voor de ma'.en 42, 41, 46 en 48. Kosten 55 een s. is het dan maar in voorletters. Wanneer an deren het zien kunnen is men wel bereid een offertje te brengen, maar dan ook alleen maar «en offertje, liefst geen offer. Maar dat is geen offervaardigheid. Het behoort zelfs niet tot de liefdadigheid. Het is slechls zucht om op te vallen, gezien te worden. De Romeinsche wijsgeer en politicus Cicero schrijft hierover in zijn boek over de plicht, dat zulke offer vaardigheid hem, aan wien ze bewezen wordt eerder schade doet dan goed. Om het met andere woorden te zeggén; het offer is niet volledig, wanneer het hart er aan ontbreekt, wanneer er niet een offervaardige gezindheid achter staat. Dat is de ware offer vaardigheid, die met milde hand schenkt, daar toe gedreven door het hart. Dat mag nu wel in het openbaar gebeuren, doch het liefst doet men het ongezien. Dat is voor dëngëfTe. die uw offer zal onhangen, wel /onprettig. En ook de gever zal het met meer p ezief doen. Ons offer behoeft niet altijd Ie bestaan uit geld. Het kanook goeie raad zijn. ,$ïSLbeste offer is echter het of er van ei lenpCTsapn, eigen belangen en eigen genoegeuv.'^ojf 'dit offer behoort echter meer dan ofrervaqjrdig- "hedd- offerbereidheid. Het is zeer moeilijk ziohzelven te offeren. Groot is daarom de moed en de kracht van hem, die zich zonder aarze len in de kokende branding begeven, om een schipbreukeling te redden. Maar groot is ook de voldoening, die dit offer schenkt, zelfs wanneer het tevergeefsch gebracht werd. Niet ieder is in staat tot zulke g^pótie óffers Maar er is altijd wel ge'egenhei 1 voor Kleine offers. Het kost niets en de opbrengst"is groot. Want de opbrengst van offervaardigheid is waaraahtige vreugde. En vreugde is zeldzaam. Zie hier dan d© weg om de vreugde te bereiken: offervaardigheid. GEZOND VERSTAND. A ft TI; t gezo d ver t n-1 is over het algemeen noni n, zuiv< rd< r in zijn ui i gen an ai \an wijsgierige sctlsc s. die h, l zoeken in h t bic tei an e n en.1 e de ai D philosop! ie. di sterk i; in hvpothesm, is ons in di n re,el veel minder synpat'Tek dan menig oud vooroordeel en m vnige gemeen plaats, die de menschheid dierbaar zijn. Doze mogen dan al niet met wet nscmappe- lijke juistheid denkbeelden vertolken, doch zij berusten vaak op soliede grondvesten Nut door de wapenen, maar door liefde en grootmoedigheid worden de men-schem ge wonnen. (Spinoza). Wie vijandig staat tegenover den mensch, staat ook vijandig tegenover de menschheid. Elk Jfeit is een resultaat van een of meer andere feiten. Elk resultaat is het gevolg van een oorzaak.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1931 | | pagina 8