WEGE LING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 3 APRIL 1931 No. 13.
WARME JURK VOOR OUDERE MEISJES.
Wel heerlijk Bomnigle dagen brengt de Lente
al 'wel dagen waarop de beschuttende jas kan
•worden uitgelaten, maar de temperatuur des
knorgens en tegen het vallen van den avond
is tocih van dien aard, dat een warmere jurk
geen weelde is.
Bijgaand model Is een voorbeeld van 'n jurk
die ook zonder jas een gekleed en indruk maakt
op straat, vooral wanneer de kraag met een
stukje bont woydt afgewerkt.
Het bovenstuk is zeer laag aan de tweedee-
lige, wijdvallende rok gehecht.
Als stof zou in overweging te nemen zijp
repp, een dunne mantelpak stof of dun tweed.
Knippatronen kunnen aan onze bureaux be
steld 'worden onder no. 370 voor de maten 42,
44, 46 en 48. Kosten 55 cents.
HELPEN.
Als op zoo'n drukke dag alles tegelijk sohijnl
te komen, als moeder zoo den gansohen dag
bezig is geweest met vloeren, meubels en kas
ten, en als dan aanhoudend een hoog kinder
stemmetje vraagt en vraagt, als kleine handjes
overal aan ziten en hangjen aan moeders sdhort,
dan is het dikwijls heel moeilijk niet 'korzelig
en kortaangebonden uit te vallen. Maak er dan
een spelletje van. Geef kindje een doek en. laai
traar „helpen". „Wil jij deve voetenbankjes
dan eens voor moeder schoonmaken?
Wat gebarsten theekopjes in een teiltje water
is een heerlijkheid, waarmee de dreumes voor-
Doopig kwartieren zoet is. Spaar daar des-
|uoods gebroken vaatwerk voor op.
Nog interessanter is dweilen. Het kleine
vierkante plaatsje voor de keuken of een eindje
Van (de gang. De moeite die moeder hebben zal
met „na"-dwellen is een peuleschilletje, verge
leken bij het antwoorden op tallooze vragen en
uren van verbieden. Eén ding vergeet niet er
haar op te kleeden.
HOE DRAAGT U UW BABY?
Als u door een van de Winkel'buurten wandelt
ran een van de stadjes uit de mijnstreek Welsh,
boo op een Zaterdagavond, dan zullen u twee
dingen het allereerst opvallen. In de eerste
plaats het groote aantal baby's en in de tweede
plaats hoe ze gedragen worden.
Een breede lange shawl is om het kindje
heemgerold en over moeders linkerschouder ge
slagen. Het andere einde gaat onder den rechter
&rm door en gaat weer om dé baby heen, waar
ze op haar plaats gehouden wordt, door moe-
der's linker-arm.
Hoe klein het kindje ook zijn moge, op deze
(wijze zit het bijna altijd rechtop.
Aanstaande mijnwerkers moeten gehard zijn
en het luie liggen is uit den booze. Op deze
manier wordt de ruggegraat er vroegtijdig aan
gewend zicih stevig rechl te houden.
Bovendien h eeft dit wikkel-systeem het voor
deel dat moeders rechterhand vrij is voor de
^oudere" baby, meestal is er een De
druk van het dragen komt neer op haar schou
ders en niet op haar arm, hetgeen lang zoo ver
moeiend niet is. Bovendien is d-e linkerhand
dan ook nog altijd vrij voor een boodschappen
mand je of dergelijke. W'at het meest belang
rijke is als een kinderwagen en veel gemakke
lijker enwarmer.
In sommige streken van Ierland en Schotland
is dezelfde draagmethode in zwang als in Wha
les. Maar toch beslaat er ook hier in baas-boven
baas en er zijn andere landen, waar móeders
nog practischer zijn.
Een Maorie-moeder uit Nieuw-Zeeland bij
voorbeeld, Zwaaien hun baby's hoog op hun
rug, zoodat ze bijna op de schouders zi'ten. De
aangewezen plaats voor een vrachtje inderdaad
Hun donkere draagdoek loopt eveneens over de
linkerschouder en onder de rechterarm door,
maar wordt voor op de borst vastgeknoopt.
Het is mogelijk dal de kleintjes erg hongerig zijn
en zich dan niet erg prettig voelen op hun hoo-
zitplaats. Maar ach, Maorie-baby's huilen
Piet zoo gauw. Meestal doezelen ze maar een
beetje, met de slaap nog in hun ooghoekjes
Cn met neusjes, die hoognoodig naar een zak
doek uitzien. Overigens trekken zij zich ner
gens iets van aan en moeder Maorie wordt veel
last en zorg uilgespaard, nu haar baby pit het
gezicht is en misschien wel uit haar gedachten
den meestem tijd.
Dan zijn er de moeders in Durban. Ook zij
dragen hun kinderen op den rug, maar veel
lager, zooals de Javaansohe vrouwen. Het vast
maken van de draagdoeken gaat op dezelfde
manier als bij de Maorie's, maar het effect is
bij de Indische vrouwen veel minder gracieus.
Ook de Japansohe moeder verkiest het haar
kleintje op den rug te dragen, maar verder naar
het Zuiden, in Nederlandscjh-Oost-Indië bijvoor
beeld, waar het klimaat geen. extra doeken toe
laat, zitten de baby's op moeders rechter- of
linker-heupbeen, waarvoor Mammy heelemaal
naar één kant overhelt.
In ieder geval is -de methode van de kinderen
op den arm te dragen, de meest onhandige en
vermoeiende.
Wélke vooruatslrevende moeder geeft het
voorbeeld voor de shawl-methode? Bijvoorbeeld
die van de vrouwen in Wlelsh?
Een vroolijk gekleurde doek zal wat aardig
staan.
JURK VOOR KLEINE MEISJES.
Misschien een jurkje n°odig voor Uw kleine
meid tegen Paaschva an ie? Nevenstaand mo
delletje kan worden aanbevolen als een. een
voudig te maken japonnel je, dat spoedig klaar
is. Hoe spoediger u begint, hoe minder haast
u'h eeft Ie maken op de laat te dagen.
Het bes aal ui d i' d arso str okin die aan
h(t bovehli f e worden va tgehechl, waar het
korte mouwtje an at eknipt i
De strookjes aan e ha sje en d 1 mouwtjes
kunnen worden verva gn door hand-bo:duur-
sel. zoo U daar den t„d n d n lus toe ge\oe d.
Rnippatront n kumnn aan onze b r aux be
steld worden onder no. 371 voor den leeftijd van
drie tot vier jaar. Kosten 45 cents.
BEROEP.... GEEN.
De Volkstelling is voorbij en duizende, hon-
derd-duizende kaarten zijn ingevuld en worden
statistisch geordend. Eens zullen wij dus we
ten, hoeveel letterzetters Nederland telt, hoé-
veel bakkers, hoeveel ingenieurs, hoeveel sla
gers, hoeveel chirurgen, hoeveel typistes, win
kelmeisjes, schoonmaaksters hoeveel naaisiers,
hoeveel verpleegsters
De sorteerende ambtnearen lezen eenvoudig
achter de vraag Wat is uw beroep? het ant-'
woord af. Een dokter komt bij groep 9, een
typiste bij groep 99, een werkvrouw hoort bij
groep 999, enz. enz. 't Mag misschien iets an
ders toegaan, maar daar komt het in elk ge
val op neer.
Iedere Nederlander, hetzij man of vrouw,
jongen of meisje, ieder onderdaan van het
Koninkrijk der Nederlanden, die meewerkt in
de ontzaggelijke machines Slaat en Arbeid, zal,
genummerd en, gecatagoriseerd, worden bijge
zet in het voor hem bestemde vakje.
Maar, o bewonderenswaardige statisticus,
waaronder catagoriseert U de, toch nog altijd
be wond er ens waardigerH uis vr o u w
Doet U geen moeite, o bewonderenswaardige,
ik ken uw antwoord. Zij heeft geen beroep.
Nietwaar? Dat wilde U zeggen.
U heeft gelijk, rij heeft er niet één, zij
heeft er tientallen, honderdtallen. Zij is niet
onder te brengen in één vakje. Ik zei U im
mers, U heeft gelijk.
De Huisvrouw, ja zeker statisticus óók uw
eigene, zou onder te brengen zijn in vele van
uw ingenieuse hokjes tegelijk.
Kijkt U niet zoo verbaasd, bid ik U.
Bent U nooit ziek geweest? Ja? Wie ver
pleegde U? Wie zorgde voor het strenge dieet,
dat meedoogenlooze dokter U voorschreef? Uw
H uis vro u w-V erpleegster.
Is het U nooit opgevallen, dat. hoeveel
pijpjes tabak U ook over uw aschbak leeg
klopt, hoeveel eindjes sigarelten U op den rand
van datzelfde asohbakje ook uitdrukt, dit al
tijd weer leeg en schoon voor U staat, als U
aan uw schrijftafel schuift om uw avondwerk
te doen?
Gek, dat uw bed altijd weer frisch em blank
te wachten staat, nietwaar, kijkt U weieens
achterom als U het 's morgens achterlaat?
Neen? Moet U toch eens doen en verbaas U
dan, met recht. Typisch, dat zoo'n aschma-
chine, als uw kachel en vulhaard toch is,
zoo'n minimum aan stof om zich heen ver
spreidt. Heeft U wekens een kachel uitge
haald en toen de marmeren schoorsteenmantel
geïnspecteerd? Moet U toch ook eens doen.
Neen, bewonderenswaardige, er zijn geen
kaboutertjes meer, dat doet allemaal uw Huis-
vroiRv-Schoonmaakster.
Houdt U zoo van erwtensoep Mèt een kluif?
Geef het uw Huisvrouw-Kokkin op en de zaak
komt in orde. Op mijn verantwoording.
Tegenslag in zaken? Moet U bezuinigen?
Licht uw Huis vro uw-Inkooper in en hel zal
aan haar niet liggen, als de verzameipost „Al-
gemeene Onkosten" niet zwaar zal worden
gedrukt.
Prettig, dat uw zakdoeken een vaste plaats
hebben, vindt U niet' En uw boorden, die ge
makkelijk zittende slappe boorden. En hoe
frisch stapelt zich daar uw winter- en zo-
mer-ondcrdracht. Dat is 't werk van uw Huis-
vrouw-Blanchisseuse. Ongelooflijk nietwaar? Ja
zeker, zij houdt er stilletjes-weg een heele
wasch- en strijkinrichling op na.
Hoe geurt uw after-dinner, als U 's avonds
na den maaltijd even „uitblaast". Nietwaar, de
Kleintjes worden er onder gestopt en de vaten
worden gewasschen, door uw H uis vro u w-Kin-
dermeisje-Vatenwasscher.
Een van uw meisjes neemt allures aan van,
nou ja, hinderlijke dingen krijgt hel ki.id over
zich. U praat er over, min of meer verwijtend,
met uw Huisvrouw-Pedagoog.
BeroepGeen. U heeft gelijk. De Huis
vrouw, de Nederlandsche Huisvrouw is niet
te calagoriseeren. Zij is, zooals de Engeischinan
zooiets noemt „all-in-one", alles-in-éên, allcn-
in-óén.
Ik wil U dus geen onmogelijke opgaven
doen, o bewonderenswaardige statisticus, noch
U, overige bewonderenswaardigen, die zijn
broeders zijn, maar als het U weer gebeuren
zal, dat U voor uw ecihtgénoote het „beroep"
hebt op te geven, doe dit dan niet t e ondoor
dacht en bedenk dat U eigenlijk in te vullen
zou hebben: Beroep.... Niet EEN.
In uw kleine huishouding, ach. hoe klein
ten opzichte van die van den Staat, is uw
Huisvrouw, uw minister van Financrën, mi
nister van Binnenlandsche Zaken, minister van
Handel, Arbeid en Nijverheid. Bedenkt U dat
eens terdege, U-, potentaat, die zich met ze
kere zelfbewustheid MAN noemt.
JAPON VOOR DAMES VAN IEDRREN
LEEFTIJD.
OF ER VAARDIGHEID.
r aard: h i Waa te? Onz lijd on'
vangt liever dan dat hij geeft,, en en spreek
woord als: beter te geven dan t on vangen,
raakt in onbruik.
„Waartoe zouden wij een ander it'ie en?
Hij geeft ons toch ook niets* Laa ieder maar
voor zichzelf zorgen. We hebben al genoeg
te doen met zelf boven water Ie blijven, en
dan zouden we ook nog een ander helpen?
Niits daarvan". Dat is zoo ongeveer de alge-
meene moening over offervaardigheid en vrij-
geverigheid.
Zeker, wanneer er een groote ramp ge
schiedt en men vraagt in de kranten om bij
dragen, ja dan geven we ook. Niet omdat we
zoo'n groot medelijden hebben met de slacht
offers, maar omdat het zoo goed s'aa' met
te doen en je naam in de krant te zien, ook al
Waarom zou U de gelegenheid om oen nieuw
tweed-japon voor u te maken niet benutten?
Het model leent zich. om haast voor iedere
gelegenheid te kunnen worden gebruikt. Als
u eetn beetje degelijk fabrikaat neemt voor de
te bezigen stof, zal uw moeite rij ketöjk beloond
worden.
De rok is een van die eenvoudig te maken
modellen. Gewoon een rechte lap slof, met aan
iedere kant van de voorzijde een slolp-plooi.
Het boveneinde van den rok is laag vastgehecht
aan het lange heupstuk. Bij het middel*, is het
heupstuk gehecht aan het bovenstuk, dat een
ré'Veropening heeft boven em vest, terwijl
de mouw van het gewone populaire model is:
Het vestje is bovendim te vervangm, zoo
dikwijls als u zelf wenscht en de mode het
voorschrijft.
Knippatronen kunnen aan onze bureaux be
steld worden onder no. 372. voor de ma'.en 42,
41, 46 en 48. Kosten 55 een s.
is het dan maar in voorletters. Wanneer an
deren het zien kunnen is men wel bereid een
offertje te brengen, maar dan ook alleen maar
«en offertje, liefst geen offer. Maar dat is
geen offervaardigheid. Het behoort zelfs niet
tot de liefdadigheid. Het is slechls zucht om
op te vallen, gezien te worden. De Romeinsche
wijsgeer en politicus Cicero schrijft hierover
in zijn boek over de plicht, dat zulke offer
vaardigheid hem, aan wien ze bewezen wordt
eerder schade doet dan goed.
Om het met andere woorden te zeggén; het
offer is niet volledig, wanneer het hart er aan
ontbreekt, wanneer er niet een offervaardige
gezindheid achter staat. Dat is de ware offer
vaardigheid, die met milde hand schenkt, daar
toe gedreven door het hart. Dat mag nu wel
in het openbaar gebeuren, doch het liefst
doet men het ongezien. Dat is voor dëngëfTe.
die uw offer zal onhangen, wel /onprettig.
En ook de gever zal het met meer p ezief doen.
Ons offer behoeft niet altijd Ie bestaan uit
geld. Het kanook goeie raad zijn. ,$ïSLbeste
offer is echter het of er van ei lenpCTsapn,
eigen belangen en eigen genoegeuv.'^ojf 'dit
offer behoort echter meer dan ofrervaqjrdig-
"hedd- offerbereidheid. Het is zeer moeilijk
ziohzelven te offeren. Groot is daarom de moed
en de kracht van hem, die zich zonder aarze
len in de kokende branding begeven, om een
schipbreukeling te redden. Maar groot is ook
de voldoening, die dit offer schenkt, zelfs
wanneer het tevergeefsch gebracht werd.
Niet ieder is in staat tot zulke g^pótie óffers
Maar er is altijd wel ge'egenhei 1 voor Kleine
offers. Het kost niets en de opbrengst"is groot.
Want de opbrengst van offervaardigheid is
waaraahtige vreugde. En vreugde is zeldzaam.
Zie hier dan d© weg om de vreugde te bereiken:
offervaardigheid.
GEZOND VERSTAND.
A ft
TI; t gezo d ver t n-1 is over het algemeen
noni n, zuiv< rd< r in zijn ui i gen an ai
\an wijsgierige sctlsc s. die h, l zoeken in
h t bic tei an e n en.1 e de ai
D philosop! ie. di sterk i; in hvpothesm,
is ons in di n re,el veel minder synpat'Tek
dan menig oud vooroordeel en m vnige gemeen
plaats, die de menschheid dierbaar zijn.
Doze mogen dan al niet met wet nscmappe-
lijke juistheid denkbeelden vertolken, doch zij
berusten vaak op soliede grondvesten
Nut door de wapenen, maar door liefde
en grootmoedigheid worden de men-schem ge
wonnen. (Spinoza).
Wie vijandig staat tegenover den mensch,
staat ook vijandig tegenover de menschheid.
Elk Jfeit is een resultaat van een of meer
andere feiten.
Elk resultaat is het gevolg van een oorzaak.