BIJ Griep
BURGERLIJKE STAND
Rubriek
VRAAG EN AANBOD
Te koop aangeboden
WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 13 FEBRUARI 1931 Nb. 6.
al is dc Engelsche Zondag nog een andere Zon
dag als bij ons in den loop der tijden is
van de heiliging van den sabbath veed verloren
gegaan. In de eerstvolgende dagen zullen wij
wel vernemen op welke wijze de "Engelsahe
fegeering de gerezen moeilijkheden zal op
lossen.
Wat In Oostenrijk gaande is, kunnen wij op
het oogenblik nog niet beoordeelen. Maar dat
de fascisten daar gevoelige klappen krijgen, is
haast wel zeker. Het is thans tot eeno splitsing
in de burgerwachten gekomen. En deze bewe
ging, die toch reeds veel van haar glans heeft
ingeboet, is door deze scheuring nog meer in
discrediet gebracht. Tijdens de verkiezingscam
pagne heeft Prins Starkemberg het in alle
toonaarden uitgeroepen, dat hij zich het heft
van de macht iïiet zou laten ontrukken. Wlelnu,
het Oostenrijksohe vólk heeft duidelijk te ver
staan gegeven van eene dictatuur niet te wil
len weten. De spits van de huidige regeering,
bondskanselier Ender, en viee-kanselier Dr.
Schober, zijn zich de werkelijke stemming der
bevolking bewust en het rusüge, gemaügde
systeem, dat de regeering thans volgt, b'ijkt
het wijste en rationeelste. Niet met bajonet'en,
maar met onderhandelingen en wederzijdsche
concessies is Oostenrijk te regeeren.
Reeds geruime® tijd, met tussChenpoozien
eigenlijk al sinds 1918, houden de Duitsche
kranten zich bezig met de vraag of de Duitsche
keizer in 1918 uit eigen beweging en alleen
om zijn persoon denkend naar Nederland is
gevlucht, dan wel op aandringen der legeraan
voerders hierheen gekomen is. Een gewezen
majoor Anker beweert thans weer, dat generaal
Hindenburg in een onderhoud met hem gezegd
zou hebben, dat het ver!rek van den keizer
zonder zijn medeweten geschiedde en dat de
generaal later de verantwoordelijkheid voor
deze daad op zich genomen heeft. Hindeburg
burg heeft nu in de „Kreuzzeitung", een ver
klaring laten publieeeren Tolgeins welke het
besluit Aran den "keizer niet alleen met zijn
voorkennis maar ook op zijn raad en dien, van
andere heeren is genomen en zulks t n einde
de voortzet!ing van den oorlog of eetn burger-
Öorlog te verhoeden en bijgevolg het vaderland
nood en ellende te besparen.
Ondanks de geruststellende berichten der re
geering schijnt de toesland in Spanje allesbe
halve frisch te zijn. Zoo schrijft een corres
pondent van de „N. R. C." aangaande den staat
van zaken o,m. het volgende: „Politie en gen
darmes blijven tot de tanden gewapend; alle
posten zijn versterkt; huiszoekingen en gevan
gennemingen zijn aan de orde van den dag. En
in werkelijkheid is niet alleen de staat van
beleg geahndhaafd gebleven, doch Verergerd,
daar onder het militair bewind de vooruitstre
vende elementen ten nïinste nog een zekér 6
mate van rust genoten, waarvan nu, vlak voor
de verkiezingen, geen sprake meer is. En daar
deze feiten in Spanje natuurlijk bekend zijn,
is de houding van de linkerzijde, om niet aan
de verkiezingen deel te nemen te begrijpén,
Wat aan de verkiezingen zal deelnemen, geeft
fcelfs den koning weinig hoop op een parlement!
van beteekenis. Door nood etn haast gedwongen
tiet men candidaten die nooit eenig poli!lek
terrein betreden hebben, noch zelfs hun di
strict gezien hebben, en heeft men voor den
Senaat zelf zijn toevlucht gezocht in genatura
liseerde vreemdelingen. Zonder uitzondering
rulled de vertegenwoordigers bestaan in broers,,
neven, ooms, vrienden van de ministers van
den koning en hun "aanhang".
evatte koude, alsmede bij
en ziek door
fijnen van veler!
gevi
enei aard, zullen een van dé
iferonder genoemde
MlJnhardt's^Poeders
U spoedig helpen Mijnhardt's Qrieppoeders
Hoofdpijnpoeders Verkoudheidspoeders
Kiespijnpoeders Hoestpoeders Maag
poeders Rheumatiekpoeders. Op poeders
en doos staat de naam Mijnhardt. Let bij
het koopen hierop Prijs per poeder 8 ct. en
per doos 45 ct. Verkrijgbaar bij Uw drogist
Getrouwd P. Flipse jm. 19 j. en M.
Geensen jd. 18 j. D. Leeuwenburg jm.
26 j. en N. D. Besuijen jd. 25 j. N. P.
Bosschaart jm. 23 j. en C. E. Groenen-
berg jd. 24 j.
Bevallen C. van Breda geb. Kesteloo
d. N. Reijnierse geb. Besuijen d. A.
de Witte geb. Besuijen z. j. Cijvat geb.
de Potter z.
Overleden j. Zachariasse 63 j. vrouw
van M. Poppe A. Keij 60 j. vrouw van
P. Schrier, wedr. R. Kammeraad M. j.
Verhage d. 8 j. L. Verhage z. 14 j.
M. Knuijt d. 80 j ongeh.
VLISSINGEN van 5—12 Februari 1931.
Ondertrouwd: H. Niss 27 j. en M. W. Ledjnse
25 j.
Getrouwd: A. Bode 28 j. en A. J. Korff
28 j. L. de Nooijer 21 j. en M. Meulmeester
22 j. A. J. J. Temmerman 26 j. en J. "van
Eenennaam 20 j. J. C. Korndörffer 22 j. en
M. Steenaard 18 j.
Bevallen: S. J. Th. J. Nierijnök geb. de Vos
z. E. Sommeijer geb Jacobs d. P. Ste
vens geb. Veriodt d. S. Tabak geb. de Ridder
d. G. Poppe geb. de Ridder d. A. Lijn-
berg geb. van Gemert d. (lervenl.)
OVerleden: J. van der Meer 58 j. wedr. van
J. de Jong C. de Smit z. 18 dagen Miran
jm. 22 j. A. Roose 84 j. wedr. van M. Maas.
SOUBURG van 5—12 'Februari 1931.
Ondertrouwd: Pieter Melis 46 j. en Jacoba
de Troije 39 j.
MIDDELBURG van 5—11 Febr. 1930.
Ondertrouwd K. van Waarde jm. 24 j
en jac. Tilroe jd. 27 j. A. P. Adriaan-
sen jm. 29 j. en A. H. Plenckers jd. 25 j.
Getrouwd N. P. Adriaanse jm. 29 j. en
A. H. Plenckers jd. 25 j.
Bevallen: Poppe-Petiet zoon.
Overledenj. P. Lorier 43 j. wed. van
G. de Smit L. Tolbroek 29 j. ongeh.
dochter van Tolbroek en de jonge
van Dijk 11 mnd. dochter van P. van
Dijk en A. C. Schout K- Dingemanse
76 j. echtgenoote van M. van Oosten
|o7. Botting 78 j. weduwe van j. Marsie
C. van der Weel 65 j. dochter van A. van
der Weel en A. v. Hoeve.
KOUDEKERKE over januari 1931.
OndertrouwdW. de Klerk jm. 28 j. en
G. de jonge jd. 23 j.
INDIÊ LOS VAN NEDERLAND.
Het is van algemeene bekendheid, dat de
politiek der Stalen, waar sociaal-democraten
aan de Regeering zijn, maar weinig verschilt
van de politiek der kapitalistisch geregeerde
Staten. Ook de koloniale poliliek der Engel -
sche Labourregeering onderscheidt zich in niet
veel opzichten van die van vroegere Engel-
sche regeeringen. Evenwel hebben sociaal-de
mocraten naast een program voor de practische
politiek behoefte aan een program, in over
eenstemming met wat ik zou willen noemen
het socialistische geweten. In theorie is er
natuurlijk maar één program, in feit zijn er
twee.
Voor tegemoetkoming aan de verlangens van
het evetngenoemde socialistische geweten der
arbeiders is daarom in het koloniaal program
der S. D. A. P. opgenomen, dat de S. D. A. P.
onvoorwaardelijk erkent het reciht der Indo-
i nesiërs op nationale onafhankelijkheid.
Opgemerkt zij, dat ook onder de niet-sociia-
lüstiscihe Nederlandsche bevolking velen ge
vonden worden, die de Nederlanders liever
vandaag dan morgen uit Indië zouden zien
vertrekken.
Wat is nu zoo vragen wij ons af de
reden, dat zoo'n leuze, als „Indië los van
Nederland" kans heeft in te slaan bij zoo'n
groote groepen der Nederlandsche bevolking
Reeds zoo vaak werd gewezen op de vele
belangen, welke Nederland bij het behoud zij
ner koloniën heeft. Hoeveel Nederlandsch ka
pitaal werd daar niet belegd, hoeveel winsten
worden daar niet gemaakt, hoeveel Nederlan
ders verdienen daar niet hun broodenz. enz.
In den loop der tijden zijn Nederland en Indië
saamgegroeid: een verbreking der banden zou
voor Nederland de meest funeste gevolgen
hebben.
Het komt mij voor, dat dergelijke betoogen
eigenlijk totaal onnuttig zijn, omdat de beant
woording van de vraag, welke ik boven stelde,
niet op economisch doch op psychologisch
terrein te zoeken is. De menscihelijkheid, het
medelijden met den armen verdrukten Javaan,
is het, welke de Nederlandsche bevolking zoo
toegankelijk maakt voor eene leuze als „Indië
los van Nederland". Men wil den zwakken Ja
vaan helpen en meent in deze leuze het too-
vermiddel tegen alle kwalen gevonden te heb
ben.
Wij zijn de laatsten, die beweren, dat die
arme Javaan niet met alle ten dienste staande
middelen gehoipen moet worden, omhoog moet
worden gebracht en erkennen gaarne, dat wij
van meening zijn, dat Nederland in dit opzicht
vaak in gebreke geweest is. Maar wij ontken
nen ten sterkste, dat de meergenoemde ver
drukte ook maar eenigszins gebaat zou zijn,
wanneer de Nederlanders vandaag of morgen
vertrokken. Uit overwegingen van menscihe
lijkheid is voor eene leuze als „Indië los van
Nederland" niets te voelen. Ja toch, maar op
één voorwaarde, dat men n.l. de consequenties
der communisten aanvaardt en aan die armen
verdrukte zelf de macht overgeeft. We weten
echter maar al te goed, dat die macht spoedig
in handen van anderen zou overguan. Aan
vaardt men echter dc consequen'ies der com
munisten zelf, en dit is aan geen twijfel on
derhevig, dan zal, wanneer men het gezag aan
de nationalisten overdraagt niet alleen een
chaotische toestand ontstaan, maar bovenal
de onderdrukking van den armen Javaan eerst
recht een aanvang nemen. De Nederlanders
zijn te lang in aanraking met de Indonesiërs
geweest, om niet te welen, dat al die inland-
sthe potentaten gerust geen zoete jongens zijn
Moeten de Nederlanders niet dao' in dag uit
de massa der Indische bevolking beschermen
tegen hun meesters. Maar bovendien stel al
eens, dat de nationalisten, in staat zouden zijn
de chaos te voorkomen gebiedt dan de
menscihelijkheid, hetgeen men met zooveel
moeite en opofferingen heeft opgebouwd, zoo
maar prijs te geven, zoo maar over te geven
aan anderen, zonder waarborg, dat een nieu
were, betere opbouw zal plaats hebben V
Slechts op één voorwaarde zal Nederland
uit menschelijkheidsoverwegingen verplicht zijn
het veld te ruimen, wanneer n.l. de garantie
gegeven wordt, dat de verdrukking in Indië
zal ophouden. deze garantie niet worden
gesteld, dan heeft Nederland juist evenveel
recht te onderdrukken als de Indonesiërs, die
het gezag zouden overnemen.
Zooals U ziet zijn wij uitgegaan van de on
derstelling, dat Nederland de Indonesiërs ver
drukt en dan nog is er geen redelijk motief om
Nederland van het land, dat mede door de
activiteit onzer voorvaderen een gordel van
smaragd werd, te scheiden. H.
HOE DE KALENDER ONTSTAAN IS.
De Romeinsche tijdrekening was te danken
aan Romulus, die een jaar van 300 dagen 'gan-
nam, verdeeld in tien maanden. Zijn opvolger
Numa voegde hieraan de twee andere maanden
aan toe.
In het jaar 708 van het bestaan der stad
Rome, Wijzigde Julius Cesar den kalender om
hem in overeenstemming met het zonnestelsel
te brengen. Een dag werd elke vierde jaar
ingevoegd. Na 900 Jaar bleek men echter nog
een verschil te hebben van 7 dagen, zoodat in
1582 door Paus Gregorius XIII gelast Werd,
dat den 5den October zou geacht worden 15ee
October te zijn. De tijdsrekening versprong dus
10 dagen, "en kwam aldus gelijk volgens de
astronomische berekeningen van dien tijd. "Al
dus ontstond de Gregoriaansche kalender, die
door alle Europeesehe volkeren werd aanvaard
met uitzondering van de Russen, de Grieken
en de Turken. Latere onderzoekingen hebben
uitgewezen, dat ook na deze laats'e wijziging
van 1582 nog een afwijking met het zonnestel
sel blijft voortbestaan, die eohfer zeer gering
is, namelijk één dag op 4090 jaar. De Grego
riaansche kalender verschilt thans 12 dagen
met de tijdrekening, die in Oost-Europa nog
gevolgd wordt.
In don loop der tijden hebben verschillende
ontdekkingen bewezen dat onze tijdindoeling
duizenden jaren voor de Christelijke tijdrege-
ling reeds gekend was door de oude Egypte-
naren. Dit volk stond reeds op zoo hoogen
trap van beschaving, dat het de noch'ans niet
geringe berekeningen had kunnen maken op
sterrekundig en wiskunstig gebied, die aan
leiding gaven een maand van 30 dagen, afwij
kende van den vroeger gevolgden eenigen
grondslag der maangetijden.
Onder de Fransche Revolutie werd een po
ging aangewend om de tijdrekening op anderen
grondslag te brengen.Volgens besluit van de
Nationale Conventie zou op 22 September 1793
een nieuwe tijdrekening beginnen, zijnde 12
maanden van dertig dagen, en bovendien vijf
bijgevoegde dagen, die zouden gewijd zijn aan
de republikeinsche feesten. Elke maand werd
verdeeld in drie „décades" van tien dagen,
welke tien dagen de namen droegen, die af
geleid Werden van hu® nlimmerprimidl,.
duodi, enz. (eerste, tweede, enz.) De republi
keinsche kalender werd gedurende dertien ja
ren gebruikt, en toen opnieuw vervangen door
de Gregoriaansche tijdrekening. Ook thans wor
den besprekingen gehouden om te trachten een
nieuwe verdeeling van het jaar te verkrijgen.
DE REGENBOOG.
De regenboog is zooals iedereen weet, louter
een optisch verschijnsel dat ontstaat door bre
king en terugkaatsing der zonnestralen in de
waterdruppels, welke zich in de regenlucht
bevinden. Deze stralenbreking ontleedt het licht
in de hoofdkleuren van het zonnespeotrum,
met het rood aan de bovenzijde etn het violet
aan den onder- of binnenkant.
Waarnemers, die op verschillende plaatsen
tegelijkertijd den regenboog zien, zien hem
niet hetzelfde, daar de vorm en plaats van dit
optisch verschijnsel afhankelijk is van de plaats
welke men inneemt ten opzichte van de plaats
der stralenbreking en de zon.
Het middelpunt van den cirkel, waarvan de
regenboog een stuk is, is het tegenpunt van de
zon of wel het snijpunt van de lijn; door de
zon en den waarnemer gaande, met de regen
lucht.
BEZINT VOOR GE BEGINT.
Jezus, die ongetwijfeld de opvoeder bij uit
nemendheid is geweest, zeide eens tot zijne dis
cipelen: „Wie uwer, die een huis wil bouwen
zet zich niet eerst neder en berekent wat het
hem kosten zal, om te weten of hij ook het
bouwen zal kunnen voleindigen? Opdat niet,
nadat hij begonnen is en niet eindigen kan
elkeen die hem zag .beginnen lache en zegge:
die man begon en was niet in staat den bouw
te voltooien".
Jezus bedoelt hier de menschen, die overijld
tewerk gaan, en daardoor soms meer hooi op
hun vork nemen, dan zij kunnen dragen. Zij
houden geen rekening met hun kracht, en
als een gedachte zich in hun hoofd genesteld
heeft, dan moet die direct uitgevoerd worden
zonder dat het vooraf het voor en tegen over
wogen is.
ROEM.
Roem heet dit stuk. Het had net zoo goed
Eer of Macht kunnen heeten. Want die drie
zijn altijd de hartewensch geweest van ieder
een. Ieder is op zijn tijd wel eens even eer
zuchtig. Ieder droomt wel eens van macht én
van roem, van eer, die hem dan liefst gebraaht
Wordt door diegenen, aan wie hij nog eer ver
schuldigd is.
Men vergeet daarbij, dat macht eer en roem
tnaar niet zoo uit de lucht te grijpen zijn en
dat ze de onaangename eigenschap bezitten'
wankel en vergankelijk te zijn. Toch begeert
men ze, zooals het kleine kind de maan begeert,
en het kan de maan niet grijpen. De meeste
menschen kunnen de macht en de roem ook
niet bereiken: die is weggelegd voor enkele
stervelingen, die men gaarne gelukkig noemt,
doch die in wezen niet zoo heel gelukkig zijn.
Het zijn sterke beenen, die de wereld kunnen
dragen
Toch is de kinderdroom van macht' en eer
en roem niet zoo onbereikbaar, als het Wel
schijnt. Een ieder kan macht verkrijgen, een
macht die hem roem en eer brengt. Het is de
macht over het eigen-ik, Hij, die zichzelven
overwint en zichzelven beheerscht is machtiger
dan welke vorst ook. Zonder strijd en moeite
kan men zelfs deze macht niet verkrijgen, maar
toch: te bereiken is ze.
Met die macht komt ook de roem. Wel geen
roem die wijd uitschalt-over de groote aarde
maar toch roem: roem in eigen kring, die bet-
staat in die onzegbare attentie, die een omge
ving U schenkt, wanneer ge macht bezit over
uzelven. Want door die macht over eigen-ik
staat men ook boven de andere menschen uit.
De eer ontbreekt nog aan het drietal. Welnu,
die eer wordt niet van buitenaf geschonken,
maar die eer bestaat uit een goed geweten, niet
uit beuigingen van anderen. Eer is voor ons
eenr ;Van de hoogste zaken, die we bereiken
kunnen. Een goed geweten gaat nog hooger, en
geeft nog grooter eer. Dat goede geweten komt
niet vanzelf, doch moet voort komen uit een
harmonie in het leven, die we betrekkelijk ge
makkelijk verkrijgen kunnen.
Die harmonie moet bestaan tusschen onze
innerlijke en uiterlijke beschaving. Bestaat deze
harmonie, dan is ons leven rustig, dan bereiken
we een van de hoogste trappen van 'levens
kunst. Beide, uiterlijk en innerlijk, moeten ge
lijkelijk verzorgd worden. Verwaarloost men
een van beiden, dan is de ander onvolledig.
Niet een gezonde geest in een gezond lichaam
is het hoogste, maar een goed geweten in een
harmonisch leven. Dat Is ons doel.
Wat kost een advertentie in
deze rubriek
Voor abonné's op vertoon
van kwitantie van 1—5 woor
den 10 cent, ieder woord meer
5 cent.
Voor nlet-abonné's1 tot
5 woorden 40 cent, de rest5ct,
perwoord.Advertentiën uitgroote
letter gezet en handelsadverten-
tiën worden 40 cent por regel
berekend.
Adres Bureau v. d. Blad of Br.
no... kost voor iedereen 25 cent
extra.
Een hoek-Winke huis annex
Woonhuis. Te bevragen
Bur. Wegeling's Nieuwsblad.
Nieuw lakensch pak.
Kpzee, Welzinge Rittbem.
Slaplant'n iedere hoeveclh.
J. den Hollander Oostkapelle.
Poeljes en Sierduiven.
Koudekerksche weg B 177d
Koudekerke.
Prima bakbloem A f6— per
50 kilo. Bakker Vergouwe
Seisweg Middel burg.
De helft van een varken we
gende plm. 125 K.G.
J. Francke Koudekerke B 128
Een mooie eikenhouten Tafel
voor f 15 en koperen Petro
leum hanglamp voor f10.
Zuid straat A 21 Westkapelle
Vier volbloed Stieren, 2, 7
12 en 15 maanden oud.
P. Langebeeke Gaplnge.
450 roeden Erwtenstroo, 150
roeden Bruineboon-stroo prijs
f20. J. Sinke Serooskerke.
Boonenpiksel en Tarwestroo
Geschiere, Poppendamme.
Stalmest, Mangels.
Reijnierse 't Zand P 135
Poters en Gerstestroo.
G. Geschiere, Zoutelande.
Eigenheimers 1ste nabouw.
J. Koole Jz. Brigdatnme.
Drachtige Geit.
J. Kaljouw, Groote Abeele.
Drachtige Geit, S;rijkijzers.
Marie kerke B 52.
Koe aan de rekening.
A. Francke, Serooskerke.
Twee Jaarlingvaarzen.
W. *Duvekot, Vrouwepolder.
Goedgekeurde Eigog r t f5.-
Paardenboonen 'f 4.50 'per 5u
K.G. J. J. Louwerse Grijpsk.
Stierkalf.
Ta venier Leeuwendamme te
Serooskerke.
Vet Kalf. A. Boone Veere.
Savoye Kool.
I. Kluijfhout, Koudekerke.
Vleesohvarken, prachtige Geit
J. Meijers Gapinge.
Circa 1000 slaplanten Meiko
ningin 25 cient per 100
Walehersche Fruitteelt Maat-
schappij Middelburg.
Varkens niet zwaar en te
koop gevraagd Paarsput zet
poters. J. Minderhoud Chrzi
Domburg.
Groote Dekbeer.
Boschzieht Ritthem.
Meisjesfietsen leeftijd *8—9 j.
Domb. Schuitvlot Q 212 te
Middelburg.
Vaarskalf. J. de Visser Zwa
nenburg Koudekerke.
Vette Vaars en ,yet Varken.
E. de Korte, Biggekerke.
Vette Vaars.
Wijkhuijs St.-Laurens.
Vroege zetaardappels.
A. Clarisse, Souburg.
Achtweeksehe Biggen.
Plantlust Oostkapelle.
Ü^Tooie Aka zaaiboonen
Jac. de Visser Aagtekerke.
Biggen.
Joh, de Visser Domburg.
Mooie Biggen 12 weken oud
en 4 5000 K.G. Wëihooi.
Jan Boogaart Mellskerke.
Vaarskalf.
Paauwenburg Koudekerke.
Stierkalf.
P. dc Visser Boschweg Vliss.
Broedmachine, hcete lucht,
groot 100 eieren, zoo goed
als nieuw.
K. van Bclzen 't Zand D 4.
Droogvor derbakkon.
W. den Hollander Oostkapelle
Duinen.
Speenkonijne®.
Joosse Veerscheweg 230 Mid-
delburg.
Huisorgel. Van Sluijs Seishol-
Middelb
werk
urg.