_j: avonturen van robbie crusoe.
ONS JEUGDVERHAAL
i1-
,A <£r V'
WEGÈLING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 30 IAnÜAki iröi No. 1
EEN TREURIGE GESCHIEDENIS.
Men haastte zich met ladders, met touwen
met planken, men verdrong zich om loch maar
te helpenalles evenwel tevergeefs.
Toen Gerard's school 's middags weer begon,
•was het treurige nieuws direct bekend en
iedereen "was onder den indruk van het ont
zettende ongelukiedereen, onderwijzers
zoowel als schoolkameradenen allen had
den diep medelijden met den armen Gerard, die
met één sjag zijn vader en zijn aangebeden
zusje had verloren. Geen wonder, dat de jon
gens zwijgend bij elkaar groepten en met ver
slagen gezichten stonden te kijken.
Nauwelijks was de school begonnen en het
schoolhoofd kwam in de klas van Gerard en
met bewogen stem deed hij verslag van het
Onheil, dat zooeven had plaats gehad.
En jongens, er komt nog wat bij, en dat
moeten jullie eens goed in de ooren knoopen,
Het blijkt, dat de moeder van Gerard in kom
mervolle omstandigheden achterblijft en wij
moeten allen de handen In elkaar slaan om
haar te helpen. Dat begrijpen jullie wel, hè?
Gerard was voor ons allen een goed kameraad
en wij hielden héél veel van zijn lief kleid
zusje, niet waar? 'Het vreeselijke verlies, dat
er geleden is, kunnen wij natuurlijk 'In de
verste verte niet vergoeden, maar wat wij wèl
kunnen Is, de geldelijke zorgen van de arme
moeder verlichten, "Willen 'jullie daarover eens
ernstig denken en ook thuis er over spreken.
Hoè wij zullen helpen, daarover staat nog niets
vast, maar dat bespreken wij wel nader....
En dangeen onzer is van middag in de
Ware stemming voor school.,,, gaan jullie
daarom maar rustig naar huisMaar denk
erom, géén lawaai, géén geschreeuw, denkt om
Gerard en zijn moeder, die zoo'n vrééselijk
verdriet te dragen hebben
Maar die waarschuwing was In hef geheel
ület noodig; stil en terneergeslagen gingen de
jongens naar buitenen enkele minuten la
ter hadden zij een prachtig plan gemaakt om
Gerard's moeder In haar nood bij te staan en
geld voor haar bijeen te brengen.
De vorst "had flink doorgezet en fle Ijsbaan
even buiten het stadje Was praahtig geworden;
er was een mooie toegang tot de baan gemaakt
afgesloten door een hekje en daar stonden
twee jongens met gewichtige gezichten toe
gangsbewijzen uit te reiken aan het talrijk
toestroomende publiek. Het liep schitterend,
het Was mooi weer, prachtig ijs, en..,, men
offerde gaarne voor het goede doel.
Toen de jongens het plan hadden geopperd,
een hardrijderij op schaatsen te houden en toe
stemming hadden gekregen, daarvoor de groot©
ijsbaan te gebruiken, was Iedereen onmiddellijk
bereid gevonden, entrée te betalen. Telkens
kwam een van de jongens aan het hekje infor-
meeren, hoeveel geld er al wel ontvangen was
en ieder en keer waren zij meer opgetogen over
het groote succes
Het hoofd van Gerard's school had een
prachtig paar schaatsen als prijs voor de hard
rijderij uitgeloofd en elke jongen had zijn
uiterste best gedaan, zijn tegenstander te ver
slaan, om zoodoende den mooien prijs machtig
te worden. Langzamerhand waren de zwakke
ren afgevallen en nu waren er twéé overge
bleven, die in een laatste rit tegen elkaar moes
ten beslissen, "wie als winnaar uit den strijd
zou komen. Frits Beukema, de zoon van het
schoolhoofd enGerard van Vliet. Hef had
moeite gekost, Gerard over te halen, om aan
den Wedstrijd deel te nemen, maar men had
zóó aangedrongen en hem zóó duidelijk ge
maakt, dat het succes van de hardrijderij v^él
grooter zou zijn als hij, als een van de beste
rijders, meedeed, dat tUj ten slotte had toege
stemd.
Vooruit Frits, vooruit..,. Haal op, Ge
rard volhouden, volhoudenGerard je
haalt hem in. Vooruit, doe je bestGerard.
Zoo klonk het van alle zijden toen de twee
jongens over de baan vlogen in de allerlaatste
rit. Frits was voor, 'n paar meter voor, maar
Gerard, met inspanning van al zijn krachten,
liep langzaam op hem in, zoodat er van den
uitslag nog niets te zeggen was. Daar deed
Frits een te korte slag en meteen 'was Gerard
hem opzij envoor. Ziet ze vliegen. Met
verbeten gezichten en starende oogen. Alles
vetten zij er op. Nog meer komt Gerard Voor,
zij naderen reeds de eindstreep. Vooruit Gerard,
je gaat winnen, volhouden maarHet pu
bliek is vol spanning en er is er niet één, die
Gerard niet de overwinning glint. Nog Ü5 me
ter nog vijftien. Even wankelt Gerard door
dat hij wat al te stevig afzet, onmiddellijk na
dert zijn tegenstander weerMaar gelukkig,
Gerard heeft zich intijds hersteldhij vliegt
op de eindstreep aannog enkele meters,
ppg één streekd&ór is hij er.dp over
winning is hèmen van alle kanten barst
het gejuich los..., Frits Beukema is de eerste,
'77,
l'oen Willie Woenadag
strand wandelde, vond big daar
een 3peer en een edhifcL
,,Die zijn hier achtergelaten <kx*
een inboorling," aed Wülie, *je
mag ar mee «peten, afa i» «fe»
Robbie."
Robbie was verrokt een eohüd
en oen apeer te bezitten, die eens
aan een echten inboorling hadden
toebehoord. voel ik me oeé
*k St. (ieorge, die den drenk
doodde, aei
„Maar wear ia 4B (Stookt* In
formeerde Topay.
„Ik zal heen een draak storen,"
beloo£de Willi© Woensdag, en bij
ging recht naar bet bol, waar
iftreddy rijn zaken bewaarde. Hij
vond daar een vocht, die eet* de
hut van den kapitein getooid had,
en die gooide hij over Muriel en
Madge, de beide lepelaars. Toen
bracht hij de vogek bij Robbie.
Robbie keek teleurgesteld. „Dat
zijn die lepelaar®. He wou een
echten draak," zei hij.
„Dit w het eecige op het Artoe-
efland, dat nog een beetje op ecu
draak I jkt," grinnikte Willie.
die Gerard gelukwensohtmaar de gelukkige
winnaar is geheel en al beduusdallen drirf-
gen om hem heen, hij wordt van hier naar
daar getrokken, want iedereen wil hem ge
lukwens oh entot eindelijk mijnheer Beu
kema in de gelegenheid is 'n paar Woorden te
zeggenGerard verstaat nauwelijks, wat of
mijnheer zegthet suist in zijn ooren, maar
enkele oogenblikken later ziet hij zich staan
met in de eene hand een paar schaatsen, lóó
mooi als hij nog nooit heeft gezien zijn len
prijs en in de andere hand een. envelop, en
waarin mijnheer Beukema het geld heeft ge
daan, dat de hardrijderij heeft opgebracht.
Had hij goed verstaan?ruim driehonderd
gulden? Hij kon het zich niet begrijpen j;
was èl dat geld voor zijn moeder? De tranen
schoten hem in de oogenhoe moest hij
hen allemaal bedanken? "Mijnheer Beukema, er»
Frits, en de andere jongens?
Mijnheer Beukema zag zijn 'ontroering, be
greep, wat er in den jongen omging, nam 'm
zacht bij den arm en wandelde zwijgend met
hem de baan af en naar huis. Geen woord
werd er onderweg gesproken, doch toen. hij op
zij naar Gerard's gezicht keek, zag mijnheer,
dat den jongen de tranen langs de wangen big
gelden en dat het hem moeite kostte, de snik
ken te smoren, welke in hem opwelden bij de
gedachte aan zijn lief zusje, zijn kleine Miep,
zijn zonnetje, dat vandaag zoo genoten zou
hebben van de overwinning van haar grooten
broer.... en dat een wreed lot hem had ont
rukt
EINDE.
STEEDS LANGS DE PUNTJES.
Wat zou dat voorstellen? Wij zélf weten 't
niet, hoewel wij veronderstellen, dat het twee
vriendinnetjes zijn, die met Polly, het hondje,
een Wandel in maken. Maar wij kunnen het
heel goed mis hebben en raden jullie daarom
aan, direct de proef op de som te maken..
Jullie weet, hoe dat gaat, hè. Je begint bij
punt no. 1; vandaar naar punt 2 en zoo ver
volgens tot punt 37. Dan begin je opnieuw bij
punt 38 en gaat door tot punt 67.
Ben je zoover, dan Is de toekening voltooid
en kan je zien, met wien 'Polly op de wande
ling is.
En is de teekening goed uil gevallen, dan
kün je haar natuurlijk ook nog kleuren en
krijg je op zoo'n manier eveneens een aardig
plaatje.
RA, RA, WAT IS DIT?
*5
Jï
W 'ff
•u
'M
Ja, wat zou dit plaatje eigenlijk wel moeten
voorstellen, hè? Je ziet niets anders dan een
hekje op een grasveldje; de rest is een verza
meling van cijfertjes,, En een rekensom zal
het toch wel niet zijn.
Inderdaad, een rekensom is het niet Het Is
een gewone teekening, maar er is een stukje
weggelaten en dat moeten jullie er weer bij
maken. Om je daarbij te helpen zijn er de
cijfertjes. Misschien begrijp je nu al wat je
te doen hebt.
Neen? Nu dan zal ik het Je even uitleggen.
Je zoekt eerst bij de cijfertjes de 1 op. Heb
je die gevonden, dan trek je van 1 naar 2
een lijntje en dan ga je met dit lijntje verder
naar 3 en dan naar 4 en naar 5 en zoo vervol
gens, tot je alle cijfers met elkaar verbonden
hebt. Eerst dan zal je kunnen zien w.at heit
plaatje voorstelt.
Het is een heel aardig werkje, vooral voor
de kleintjes.
SCHADUWBEELDEN.
Wij hebben het al eens meer over het maken
van schaduwbeelden gehad, nietwaar? Maar nu
hebben wij nog een mooi figuur leer en "ken
nen en dat zullen we dus eens even verder
vertellen.
Het is een Zwaan en hoe je diq maakt kan
je heel goed op het plaatje zien. Je moet een
arm bloot maken lot ver boven den elleboog
en dan de hand van den anderen arm gebrui
ken om de opstaande veeren van den zwaan
af te beelden. Dat gaat heel gemakkelijk, want
zooals je ziet "behoef je slechts je hand recht
op te houden ter hoogte van je elleboog.
Om nu den kop te maken is wel iets moei
lijker, maar het is toch al weer niet te moei
lijk. Den pink «a d«n ringvinger mod! j« t#-
gen elkaar houden. Een eindje daarvan af komt
den middelvinger, waardoor je den snavel van
den zwaan heel goed gelijkend afgebeeld hebt.
Door nu den duim te strekken op de manier
welke het plaatje aangeeft, en daarop den ge
bogen wijsvinger te plaatsen krijg je den kop
met het oog. Ik verzeker je, dat je verbaasd!
zult staan als je den zwaan eenmaal op den
muur ziet afgebeeld. Hij lijkt sprekend, vooral
als je je arm en hand heel langzaam eens een
keertje heen en weer draait. Dan is het net,
alsof de zwaan zich omkeert. Je weet immers
wel, hoe sierlijk die beesten dat kunnen doen.
Er zijn nog een massa figuren, welke geschikt
ztjn om als schaduwbeelden te worden ver
toond. Maar voor alle figuren Tieb je eenige
oefening noodig. Wie zich die moeite echter
getroost, leert er spoedig een heele massa en
kan dan heel leuk een gezelschap bezighouden.
WEET GIJ 7
dat het haar van een man in de meeste ge
vallen vijf jaar eerder grijs wordt, ,daa dat
van een vrouw? en
dat een kameel, die in goede conditie is, da
gelijks een afstand kan afleggen van wel 130
kilometers? en
dat er in Chicago op elke 79.000 inwonew
een warenhuis is? en
dat na den oorlog de chooolade-consujnstLa
in Engeland verdubbeld ia