2e BLAD Van Week tot Week tlWHEERjff-BAAI BURGERLIJKE STAND WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1930 No. 34. BINNENLAND. De vacanties loopen zoo zachtjes aan ten einde en als 't goed is gaan de velen, die Vacantia hadden, 't zij ze die in of buiten hun woonplaats doorbrachten, weer met nieu wen moed aan den arbeid. Er wordt mis schien door sommigen gemopperd, nu de va- oantie om is, begint het weer mooi te worden. Zou het wellicht met minder goed weer pret tiger zijn den arbeid Weer te beginnen? Ver moedelijk niet. Ja, 't is in de laatste weken geweest, zooals Tollens in het nog wel niet vergeten gedicht: „De overwintering op Nova Zembla" zong: ,,'t W!as of de natuur verbood Jpen toeleg door te drijven." Maar Tollens had het oog op de mislukte poging van Heems kerk en Rarends om „langs Nova Zembla's kust, in sneeuw en ijs verloren" een weg naar Indië te zoeken. En met betrekking tot de vacantiegangers kon de natuur allen het va- mntiegenoegen bederven en dan nog maar ten deele. Genoeg hierover. W!ie, naar we lezen, waarschijnlijk ook nadeel, finanti eel na- Ideel van de slechte weersomstandigheden ge had hebben, dat zijn ongetwijfeld de Neder- iderlandsche Spoorwegen. Er valt voor de Spoor ^vegjen (in vergelijking met dfc maand Juli van het vorige jaar) voor Juli van dit jaar een achteruitgang te bespeuren van ongeveer een half millioen. Deze achteruitgang zal wel voor een deel verband houden met het slechte Veer. Bedoelde achteruitgang betreft alleen het vervoer van reizigers en bagage. Wat het goederenvervoer betreft, de opbrengst daarvan bleef ongeveer zeven ton achter bij die van Juli van 't vorige jaar. Wanneer we van der gelijke resultaten 'bij de Spoorwegen lezen, denken we onwillekeurig aan de groote con currentie, welke de spoorwegmaatschappijen wordt aangedaan door auto's en autobussen van allerlei genre en maaksel. Welk gehucht, waarlangs naar menschelijke berekening nog iu lengte van jaren geen spoorlijn zou komen, is tegenwoordig al niet per autobus te bereiken. Fn dan, hoe talloos vele zakenlieden hebben er tegenwoordig geen auto ten dienste van hun bedrijf? En, wat doet het er toe, of de voor het bedrijf bestemde auto aan aller kanten prijkt met de namen en verdere aan duidingen op dat bedrijf betrekking hebbende. Worden niet dikwijls de bedrijfsauto en de vrachtauto tot luxe-voertuig of tot Jan Ple- zie gepromoveerd? In elk geval de auto en speciaal de autobus hebben menig plattelander 'uit zijn isolement verlost, 't Nieuwste op autogebied is misschien Wel de auto-woonwa gen, die We ergens op het traject Utrecht-Lei den zagen. Waarom ook niet? Als het vervoer per auto meer economisch is dan dat met welk voertuig bewogen door paardenkracht, Waarom zou dat dan ook niet den „strijd om het bestaan" van den woonwagenbewoner kun nen verlichten? Tijd is geld, ook voor hem, al heeft h (j misschien als regel meer van den eersten, dan van het laatste. En de kosten van aanschaffing? Nu, onder de afgedankte auto's van different model en makelij moe ten nog heel bruikba(re tegen zeer oivielen prijs te krijgen zijn. We leven in een crisistijd, een' tijd van crisis voor land- en tuinbouw vooral. Een zeer schrale troost kunnen we hier te lande fvinden in het feit, dat in de ons omringende (Staten de omstandigheden in de genoemde bedrijven eveneens varieer en van slecht tot buitengewoon miserabel. Het slechte weer fiad op den oogst 'een nadeeligen invloed. Toch moet, naar men ons in verschillende tiende streken verzekerde, de oogst van enkele gevallen minder tegenvallen dan aanvankelijk verwacht werd. Waar tegenover staat, dat er ook streken zijn misschien, waar de oogst |iog beneden de verwachting zal blijven. De landbouwer klaagt, afgezien van minder goe den oogst, belemmering van export enz., ook over lage prijzen, in de laatste jaren. Zijn lage prijzen in h et algemeen den consument aangje- naam, de producent moet,er, om begrijpelijke redenen, niets van hebben. Die lage prijzen etaan in een zekere betrekking tot den invoer in ons land en het gebruik van builenlandsehe grondstoffen, welk gebruik de prijzen der in landsch e grondstoffen kan drukken. Naar in sommige bladen te lezen was, zou de land bouwcrisis-commissie, aan de regeering heb ben voorgesteld voor te schrijven, dat in hel wittebrood een zeker percentage van inlandsch bloem moet worden gebakken. Met dit voor schrift zou dan verband houden een andere bepaling volgens Welke slechts tarwebloem af geleverd zou mogen worden,waarin een be paald percentage inlandsch bloem was ge- Inengd. Gehoopt zou dan worden dat door de beide voorschriften de vraag naar inlandsch tarwe zou toenemen, wat een gunsligen in vloed op de prijzen zou hebben, gunstig wel te verstaan voor den producent. Een derge lijke maatregel wordt reeds in Duitsahland toegepast, terwijl in eenige andere landen een zelfde maatregel wordt voorbereid. Wanneer we vernemen vajn maatregelen betreffende ge dwongen vermenging van grondstoffen, denken we onwillekeurig terug aan de mobilisatie- jaren. Wat in die jaren noodgedwongen aan ons voedsel werd toegevoegd als nevenbe standdeel, diende niet in alle gevallen tot verhooging van den lekkeren smaak. Dat zal men zich nog wel herinneren. Wat thans moge lijk zal geschieden, zal in elk geval voor den consument minder onaangenaam zijn. Of er fijnproever* tullen 4Jn die het verschil tus- sdhen wittebrood van uitsluitend geïmporteerd bloem en 'wittebrood gebakken van een meng sel (geïmporteerde en inlandsche bloem) di rect en bij den eersten boterham zullen con- stateeren, is ons niet bekend. Er gebeuren tegenwoordig veel en velerlei ongelukken, niet het minst bij het verkeer. En, onder de ongelukken zullen er wel vele zijn die met eenige meerdere voorzichtigheid voorkomen hadden kunnen worden, in elk ge val voorkomen hadden moeten worden. Maar, een ongeluk ligt (soms) in een klein hoekje. Het steeds toenemend gebruik en de groeien de populariteit van krachtwerktuigen voor al lerlei doel en van allerlei aard brengt een gemeenzaamheid in het gebruik met zich, een zekere nonchalance, en een zekere ge makkelijkheid, waarmede men over de te 'nemen voorzorgsmaatregelen te licht heen stapt en dingen doet of nalaat, die aanleiding tot ongelukken kunnen worden. Dezer dagen moest te Amsterdam van een benzinepomp de ben zinepomp de beninetank van een personen auto gevuld worden. Maar, misschien bij ver gissing, misschien gemakshalve, liet men den motor tijdens de vulling doorwerken. Ver moed wordt, dat de benzinedamp in aanraking kwaan met de vonk, waardoor de auto in brand raakte, waarna ook de pomp en een andere auto vlam vatte. Een der aanwezige personen liep vrij ernstige brandwonden op. Het geval doet o.m. denken aan oude tijden, toen in elk gezin des avonds een petroleum lamp het noodige licht verspreidde, den lijd 'waarin nog niet ieder zoo verlicht was, dal hij begreep, dat bijvulling van de uil gaande lamp met petroleum gevaar-ijk kon zijn, wan neer het gemakshalve geschiedde terwijl de lamp nog brandde. Over enkele weken wordt de geregelde lucht postdienst op Indië weer hervat; op den 25 sten September zal Evert van Dijk, de pas gehuldigde, met een K.L.M-Fokker opstijgen en koers zetten naar Insulinde om daar na een dag of tien te landen. De hervatting van den luchtpostdienst zal plaats hebben na een half jaar rust. Gedwongen rust, waartoe men gedwongen werd door allerlei omstandigheden den van internationalen en technischen aard. De Britsche en Britsch-Indische regeering ma ken er sinds eenigen tijd geen bezwaar meer tegen, dat Nederlandsche vliegtuigen over haar gebieden vliegen en van haar vliegvelden ge bruik maken. Het hoofdbestuur der P.T.T. heeft een film doen vervaardigen bedoeld als propaganda voor den luchtpostdienst Holland- Indië. De beste propaganda zou misschien zijn aan een zeker aantal gegadigden een gra tis reisje naar de tropen aan te bieden Maar zoo iets zal op de exploitatie nog wel niet kunnen overschieten enmogelijk zouvoor- loopig zelfs voor een gratis reisje door de lucht naar Indië het aantal liefhebbers wal klein zijn. En dan, tot het vervoer van pas sagiers heeft men het nog niet gebracht. Dat zal ook nog Wel komen. BUITENLAND. Het probleem van de werkloosheid of liever de oplossing van dat probleem, houdt in wel haast alle landen van Europa Frankrijk Han uitgezonderd de hoofden en harten be zig. Frankrijk uitgezonderd, waar als de des betreffende berichten juist zijn, het aantal werkloozen de duizend niet of niet veel overschrijdt. Wlat ongetwijfeld voor Frank rijk een zeer gelukkige omstandigheid is een omstandigheid die er toe leiden moge den Noord-Oostelijken broeder den Duitscher wat meer te waardeeren, voor wie zeker het werkloosheidsprobleem ook een der moeilijk ste en zorgwekkendste is. Zeer zeker geeft de geringe werkloosheid in Frankrijk aan dit land een aanmerkelijke» roorsprong. We we ten, dat in Engeland de definitieve 'oplossing der werkloosheid nog op zich laat wachten en ook, dat de ontevredenheid daarover groeit zoowel onder de regeerende partij, als onder hen, 4i|ie toekijken. Weliswaar is de Labour- partij als regeering een minderheidsregee- ring, maar dat neemt niet weg, dat zij aan haar verkiezingsleuzen en beloften herinnerd wordt, welk© haar de Labour Partij dan toch in zekere mate op het kussen hebben helpen brengen. Intusschen wordl in Engeland ijverig uitgezien naar alle mogelijke en be reikbare middelen om de werkloosheid te be perken. Dit land bezit, ip meerdere male dan ons land oude kasteelen, abdijen en andere oude bouwwerken, aan welke de tand des tljds duchtig geknaagd heeft. Het schijnt, dat aan het plan uitvoering gegeven zal worden, die oude gebouwen bij wijze van werkverschaf fing voor verder verval te behoeden. Er is althans een lijst opgemaakt van gebouwen, die voor herstel of restauratie in aanmerking komen. Het aanzien van oud-Engeland zal er bij Winnen en alle beetjes helpen, er zullen menschen, eenige honderden of duizenden aan 't werk gezet kunnen worden. Vele wegen leiden naar Rome zegt het spreekwoord. Henri Ford, de bekende fabrikant van auto's heeft er iets anders op gevonden. Hij is van meening dat aan de arbeiders in zijn industrie regelma tig werk verschaft zal kunnen worden, wan neer in de toekomst de automobielindustrie komt tot een productiejaar van tien maanden. Volgens Ford zijn de zomermaanden geen ge schikte maanden, geen gezonde maanden om in een fabriek te werken. Het volk heeft Ver andering noodig. Wat Ford dan gedurende de zomermaanden wil laten doen? De heer Ford is van meening, dat werkloosheid geen natuur lijk verschijnsel is, maar het gevolg van onwe- tenheid. Die onwetenheid blijkt universeel l© zijn. Als de heer Ford er geheel of gedeeltelijk AAn ».<ridj> tan kan mfljfAn zSl1 dé msensdhhsLd ALS HET GETIJ VERLOOPT MOET MEN DE BAKENS VERZETTEN. Ik kende in mijn jeugd een boer Braaf ouderwetsch en dom, Hij liep steeds in een blauwe kiel Met een rood© zakdoek om. Hij had zijn zaken braaf beheerd En nooit een cent verkeerd verleerd. Maar noemde nieuwigheid geklets, Want hij was ouderwetsch. Doch naast hem woonde nog een boer Niet zoo conservatief. Hij had ook als zijn domme buur De mooie landbouw lief. Ging met zijn tijd mee, enzoovoort Veel nieuws in 't vak had hem bekoord Vond theorie geen dom geklets En was niet ouderwetsch. De ouderwetsche boer, die wou Geen zakje kunstmest zaaien Dat gaf maar koren zonder pit Niet waard om af te maaien. Zijn gras met Chili? nooit geen nood Zulk hooi, daar ging je vee van dood. Alleen de koe- en paardenmest Was voor het koren opperbest. Doch zie, zijn meer moderne buur Die meeging met zijn tijd, Had jaar op jaar een volle schuur En veel meer vee geweid. •Zijn zaak ging bloeien meer en meer. Al scheen hij een moderne heer. Hij werd een landman eerste klas Met zijn modern gewas. Het buurtje met zijn zakdoek om Keek dikwijls over sloot, Naar buurman, waar 't zoo weelderig was Hij ergerde zich dood. Hij stond om vier uur aan de zeis Werd oud en moe, en mat en grijs. En zuchtte: „Als 'k zoo door blijf ga,an Dan ga ik naar de maan". En eensklaps was de man bekeerd, Hij ging ook kunstmest zaaien, En met machines nieuw en goed Zijn gras en zaden maaien. Bewerkte ook modern zijn land Gebruikte verder zijn verstand. Hij sliep weer rustig in zijn bed. En was op tijd gered. Wie steeds bij 't oude blijven wil. Komt deerlijk achteraan. De tijd gaat door en staat niet stil Wil toch die zin verstaan. Laat bet parool zijn: Werk met vlijt, Maar blijf ook meegaan met uw tijd. Want boertjes met hun vestje dicht Met een eigenwijs en norsoh gezicht, Daar moet men eens op letten Die toch vergeten allemaal Om als 't getij verloopt Toyaal De bakens te verzetten. Veel beter dan het vestje dicht Is 'n open oog en 't hoofd verlicht. Want blijf je dom en ouderwetsch Dan ga je op de flesch. hem zeker dankbaar zijn. Daar kan hij alvast op rekenen. Zwitserland, dat begin Augustus nog slechts rond tienduizend werkloozen had, begint ook te klagen; in Juli was het aantal werkloozen met duizend toegenomen. Voor Duitschland en Engeland toch nog, om bij wijze van spreken, te watertanden. De filmauteurs kunnen aan 't werk trekken. Op initiatief van een Roemeensohe dichteres, die haar land vertegenwoordigt in den Vol kenbond is een vereeniging opgericht, welke zich ten doel stelt de film, dus de bioscoop te doen meewerken aan de bevordering van den vrede en de toenadering tussehen de volken. In hoofdzaak zal de taak van het comité bestaan in het toekennen van een jaar- lijkschen prijs voor de film, die het best aan het doel beantwoordt. We zullen er dus wel licht spoedig iets meer van hooren. Filmau teurs zijn er genoeg en daaronder zullen er zeker zijn die een extra-I je willen verdienen. Er is \vel eens gevraagd of de z g n. oorlogs films inderdaad wel de vrede en de bevordering daarvan dienen. Het eventueel door genoemd comité «uit te spreken oordeel zal op deze vraag misschien antwoord geven. Door Frankrijk is voorgesteld op 8 Sept. te Genève een Europeesche conferen ie te hou den, waarop gesproken kou worden over de organisatie van het regime van een Europee sche Federale Unie. De gedelegeerden der ver schillende landen zullen dus eens terdege over het plan Briand van gedachten kunnen wisse len voor het plan, een Europeesche Federatie, op de algemeene vergadering van den Volken bond aan de orde komt. Briand heeft als zijn voornemen te kennen gegeven, dat hij van plan is niet schriftelijk meer met de buïen- landsche regeeringen over de vorming van een Europeeschen Statenbond van gedachten te wisselen. Naar gemeld wordt ^ou er in het Fransche ministerie eensgezindheid bes.aan ten opzich te van Briand's plannen; Briand zal ze'.f naar Genève gaan. Niet in alle Fransche kringen is men intusschen even gunslig gestemd -ten opzichte van het federalieplan Een der Fran sche bladen gaf als zijn oordeel te kennen, dat Briand naar Genève gaat omde begrafenis van zijn Europeesche Federatie te leiden. Maar er zijn er ook, die Briand meer kans en meer hoop geven. Ia Duitschland zijn de gffigw ECHTE FRIESCHB ^00*-50 et per ons voorbereidingen voor de verkiezingen op 14 September in vollen gang, de verkiezingsstrijd dus. Deze strijd, die over het algemeen met felheid gestreden wordt, heeft op enkele plaat sen al geleid tot bloedige botsingen Te mid den van al de verkiezingsdrukte is Dr. Worth, minister van Binnenlandsche Zaken bezig met de kiesrechthervorming. Het stelsel der even redige vertegenwoordiging zal behouden blijven, doch de bedoeling is dit slelsel van eenige fou ten te ontdoen, welke 'het aankleven. Het aantal kiesdistricten zal meer dan verviervoudigd wor den. De bedoeling van een en ander is o.m. aan de verkiezingen voortaan een meer per soonlijk karakter te geven en het con act tus sehen kiezer en afgevaard'gde nauwer te ma ken. Overigens heeft de nieuwe, door Dr. Worth bedoelde regeling voor de komende verkiezingen nog geen effect, daar die rege ling 'eerst onder den nieuwen Rijksdag aan de orde zal komen. In de maand Juli van het jaar 1897 steeg de Zweedsche ingenieur Andreé op Spitsbergen met twee geleiders op per luchlba Ion, me', tie bedoeling te trachten de Noordpool te bereiken. Door de deskundigen werd e onder neming van den tocht slou moed'g ge ioemd; enkelen zagen er roekeloosheid in S echts een enkele maal werd van Andreé iets meer ver nomen. Thans, na drie en dert g jaar, is de sluier opgelicht, welke over de verdwijning van den luchtvaarder lag. Door een Noorsche wetenschappelijke expedliie ïs hei lijk van Andreé gevonden, in het ijs. en nog goed herkenbaar Verder werden ook het dagboek en eenige andere documenten gevonden, bene vens eenige instrumenten. Verwacht wordl dat de inhoud der gevonden documenten een min of meer volledig licht zal werpen op de lot gevallen van Andreé en zijn beide metgezellen Het schip, dat de documenten zal meebrengen, lean evenwel niet voor tien September in Noor wegen aankomen. Concert van de harmonie „Ons Genoe gen", directeur de heer C. G. Govaarts op Maandag 1 September 1930 in de tent Bellamypark. Aanvang 8 uur. Programma Volkslied. 1. Voorwaarts A. v. Leeuwen Marsch Militaire 2. La Princesse Enchantée L. Langlois Ouverture 3. Lenz und Liebe, Walzer Fr. v. Blon 4. Fantaisie sur l'Opera „Faust" de Gounod, arr. M.J.H.Kessels 5. Ouverture sur Oper. „Si j'étais Rfoi" C. A. Adam 6. Oud-Hollandsche Boerendansen W. F Siep 7. Populaire Dansen arr. C. G. Govaarts 8. Fantaisie sur l'Opera „Carmen" de Bizet arr. M.J.H.Kessels 9. Finale VLISSINGEN van 21—28 Augustus 1930. Ondertrouwd: K. W. Meulmeesler 23 j. en .T. M. Geschiere 20 j. E. van der Plank 30 j. en S. A. van Gelder 23 j. H. van den Berg ,27 j. en J. Schuit 27 j. H. de Jongh 24 j. en J. Swennen 21 j. Getrouwd: D. P. F. van Beusichem 21 j. en L. C. van de Velde 22 j. K. F. Pieterse 23 j. en J. L. de Ridder 21 j. J. Riemens 23 j. epi M. E. C. van der Hoeven 25 j. Bevallen: «P. F. J. Goormachtig g.>b. Joukes z. C. C. Bom 'geb. Flissebaalje z. M. J. Boogaard geb. Kalle z. J. J. Kosten geb. Stroo d. A. L. Ruizendaal geb. de Kam z. M. J. Elias geb. Herreman z. J. E. Bouman geb. van de Visse z. M. P. Koke laar geb. Callenfels z. Overleden E. Laernoes jd. 23 j. F. M. L. Derette vrouw van A. J. Vandierendounek 51 j. L. J. Bord ui vrouw 47 j. C. M P. Willemse jm. 25 j. J. G. de Manck vrouw van J. M. Douw 65 j. SOUUBRG van 21—28 Augustus 1930. Ondertrouwd: Rdnier de Meijer 22 j. en Pieturnella de Ridder 20 j. Willem Ge schiere 27 j. en Maatje Sinke 25 "j. Geboren Jannetje d v. Levinus Marinissen en Neeltje de Nooijer. Overleden Pieternella van den Broeke 31 j. vrouw van Adriaan Gcrrit Kruithof, voetbalvereeniging, onder-afd \an den Alg. feest en op het Molenwater bij het vuurwerk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1930 | | pagina 5