2e BLAD
Van Week tot Week
tlWHEERjff-BAAI
BURGERLIJKE STAND
WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1930 No. 34.
BINNENLAND.
De vacanties loopen zoo zachtjes aan ten
einde en als 't goed is gaan de velen, die
Vacantia hadden, 't zij ze die in of buiten
hun woonplaats doorbrachten, weer met nieu
wen moed aan den arbeid. Er wordt mis
schien door sommigen gemopperd, nu de va-
oantie om is, begint het weer mooi te worden.
Zou het wellicht met minder goed weer pret
tiger zijn den arbeid Weer te beginnen? Ver
moedelijk niet. Ja, 't is in de laatste weken
geweest, zooals Tollens in het nog wel niet
vergeten gedicht: „De overwintering op Nova
Zembla" zong: ,,'t W!as of de natuur verbood
Jpen toeleg door te drijven." Maar Tollens
had het oog op de mislukte poging van Heems
kerk en Rarends om „langs Nova Zembla's
kust, in sneeuw en ijs verloren" een weg naar
Indië te zoeken. En met betrekking tot de
vacantiegangers kon de natuur allen het va-
mntiegenoegen bederven en dan nog maar
ten deele. Genoeg hierover. W!ie, naar we
lezen, waarschijnlijk ook nadeel, finanti eel na-
Ideel van de slechte weersomstandigheden ge
had hebben, dat zijn ongetwijfeld de Neder-
iderlandsche Spoorwegen. Er valt voor de Spoor
^vegjen (in vergelijking met dfc maand Juli
van het vorige jaar) voor Juli van dit jaar
een achteruitgang te bespeuren van ongeveer
een half millioen. Deze achteruitgang zal wel
voor een deel verband houden met het slechte
Veer. Bedoelde achteruitgang betreft alleen
het vervoer van reizigers en bagage. Wat het
goederenvervoer betreft, de opbrengst daarvan
bleef ongeveer zeven ton achter bij die van
Juli van 't vorige jaar. Wanneer we van der
gelijke resultaten 'bij de Spoorwegen lezen,
denken we onwillekeurig aan de groote con
currentie, welke de spoorwegmaatschappijen
wordt aangedaan door auto's en autobussen
van allerlei genre en maaksel. Welk gehucht,
waarlangs naar menschelijke berekening nog
iu lengte van jaren geen spoorlijn zou komen,
is tegenwoordig al niet per autobus te bereiken.
Fn dan, hoe talloos vele zakenlieden hebben
er tegenwoordig geen auto ten dienste van
hun bedrijf? En, wat doet het er toe, of de
voor het bedrijf bestemde auto aan aller
kanten prijkt met de namen en verdere aan
duidingen op dat bedrijf betrekking hebbende.
Worden niet dikwijls de bedrijfsauto en de
vrachtauto tot luxe-voertuig of tot Jan Ple-
zie gepromoveerd? In elk geval de auto en
speciaal de autobus hebben menig plattelander
'uit zijn isolement verlost, 't Nieuwste op
autogebied is misschien Wel de auto-woonwa
gen, die We ergens op het traject Utrecht-Lei
den zagen. Waarom ook niet? Als het vervoer
per auto meer economisch is dan dat met
welk voertuig bewogen door paardenkracht,
Waarom zou dat dan ook niet den „strijd om
het bestaan" van den woonwagenbewoner kun
nen verlichten? Tijd is geld, ook voor hem, al
heeft h (j misschien als regel meer van den
eersten, dan van het laatste. En de kosten
van aanschaffing? Nu, onder de afgedankte
auto's van different model en makelij moe
ten nog heel bruikba(re tegen zeer oivielen
prijs te krijgen zijn.
We leven in een crisistijd, een' tijd van
crisis voor land- en tuinbouw vooral. Een
zeer schrale troost kunnen we hier te lande
fvinden in het feit, dat in de ons omringende
(Staten de omstandigheden in de genoemde
bedrijven eveneens varieer en van slecht tot
buitengewoon miserabel. Het slechte weer
fiad op den oogst 'een nadeeligen invloed.
Toch moet, naar men ons in verschillende
tiende streken verzekerde, de oogst van enkele
gevallen minder tegenvallen dan aanvankelijk
verwacht werd. Waar tegenover staat, dat er
ook streken zijn misschien, waar de oogst
|iog beneden de verwachting zal blijven. De
landbouwer klaagt, afgezien van minder goe
den oogst, belemmering van export enz., ook
over lage prijzen, in de laatste jaren. Zijn lage
prijzen in h et algemeen den consument aangje-
naam, de producent moet,er, om begrijpelijke
redenen, niets van hebben. Die lage prijzen
etaan in een zekere betrekking tot den invoer
in ons land en het gebruik van builenlandsehe
grondstoffen, welk gebruik de prijzen der in
landsch e grondstoffen kan drukken. Naar in
sommige bladen te lezen was, zou de land
bouwcrisis-commissie, aan de regeering heb
ben voorgesteld voor te schrijven, dat in hel
wittebrood een zeker percentage van inlandsch
bloem moet worden gebakken. Met dit voor
schrift zou dan verband houden een andere
bepaling volgens Welke slechts tarwebloem af
geleverd zou mogen worden,waarin een be
paald percentage inlandsch bloem was ge-
Inengd. Gehoopt zou dan worden dat door de
beide voorschriften de vraag naar inlandsch
tarwe zou toenemen, wat een gunsligen in
vloed op de prijzen zou hebben, gunstig wel
te verstaan voor den producent. Een derge
lijke maatregel wordt reeds in Duitsahland
toegepast, terwijl in eenige andere landen een
zelfde maatregel wordt voorbereid. Wanneer
we vernemen vajn maatregelen betreffende ge
dwongen vermenging van grondstoffen, denken
we onwillekeurig terug aan de mobilisatie-
jaren. Wat in die jaren noodgedwongen
aan ons voedsel werd toegevoegd als nevenbe
standdeel, diende niet in alle gevallen tot
verhooging van den lekkeren smaak. Dat zal
men zich nog wel herinneren. Wat thans moge
lijk zal geschieden, zal in elk geval voor den
consument minder onaangenaam zijn. Of er
fijnproever* tullen 4Jn die het verschil tus-
sdhen wittebrood van uitsluitend geïmporteerd
bloem en 'wittebrood gebakken van een meng
sel (geïmporteerde en inlandsche bloem) di
rect en bij den eersten boterham zullen con-
stateeren, is ons niet bekend.
Er gebeuren tegenwoordig veel en velerlei
ongelukken, niet het minst bij het verkeer.
En, onder de ongelukken zullen er wel vele
zijn die met eenige meerdere voorzichtigheid
voorkomen hadden kunnen worden, in elk ge
val voorkomen hadden moeten worden. Maar,
een ongeluk ligt (soms) in een klein hoekje.
Het steeds toenemend gebruik en de groeien
de populariteit van krachtwerktuigen voor al
lerlei doel en van allerlei aard brengt een
gemeenzaamheid in het gebruik met zich,
een zekere nonchalance, en een zekere ge
makkelijkheid, waarmede men over de te
'nemen voorzorgsmaatregelen te licht heen stapt
en dingen doet of nalaat, die aanleiding tot
ongelukken kunnen worden. Dezer dagen moest
te Amsterdam van een benzinepomp de ben
zinepomp de beninetank van een personen
auto gevuld worden. Maar, misschien bij ver
gissing, misschien gemakshalve, liet men den
motor tijdens de vulling doorwerken. Ver
moed wordt, dat de benzinedamp in aanraking
kwaan met de vonk, waardoor de auto in
brand raakte, waarna ook de pomp en een
andere auto vlam vatte. Een der aanwezige
personen liep vrij ernstige brandwonden op.
Het geval doet o.m. denken aan oude tijden,
toen in elk gezin des avonds een petroleum
lamp het noodige licht verspreidde, den lijd
'waarin nog niet ieder zoo verlicht was, dal
hij begreep, dat bijvulling van de uil gaande
lamp met petroleum gevaar-ijk kon zijn, wan
neer het gemakshalve geschiedde terwijl de
lamp nog brandde.
Over enkele weken wordt de geregelde lucht
postdienst op Indië weer hervat; op den 25
sten September zal Evert van Dijk, de pas
gehuldigde, met een K.L.M-Fokker opstijgen
en koers zetten naar Insulinde om daar na
een dag of tien te landen. De hervatting van
den luchtpostdienst zal plaats hebben na een
half jaar rust. Gedwongen rust, waartoe men
gedwongen werd door allerlei omstandigheden
den van internationalen en technischen aard.
De Britsche en Britsch-Indische regeering ma
ken er sinds eenigen tijd geen bezwaar meer
tegen, dat Nederlandsche vliegtuigen over haar
gebieden vliegen en van haar vliegvelden ge
bruik maken. Het hoofdbestuur der P.T.T.
heeft een film doen vervaardigen bedoeld als
propaganda voor den luchtpostdienst Holland-
Indië. De beste propaganda zou misschien
zijn aan een zeker aantal gegadigden een gra
tis reisje naar de tropen aan te bieden Maar
zoo iets zal op de exploitatie nog wel niet
kunnen overschieten enmogelijk zouvoor-
loopig zelfs voor een gratis reisje door de
lucht naar Indië het aantal liefhebbers wal
klein zijn. En dan, tot het vervoer van pas
sagiers heeft men het nog niet gebracht. Dat
zal ook nog Wel komen.
BUITENLAND.
Het probleem van de werkloosheid of liever
de oplossing van dat probleem, houdt in wel
haast alle landen van Europa Frankrijk
Han uitgezonderd de hoofden en harten be
zig. Frankrijk uitgezonderd, waar als de des
betreffende berichten juist zijn, het aantal
werkloozen de duizend niet of niet veel
overschrijdt. Wlat ongetwijfeld voor Frank
rijk een zeer gelukkige omstandigheid is
een omstandigheid die er toe leiden moge den
Noord-Oostelijken broeder den Duitscher
wat meer te waardeeren, voor wie zeker het
werkloosheidsprobleem ook een der moeilijk
ste en zorgwekkendste is. Zeer zeker geeft
de geringe werkloosheid in Frankrijk aan dit
land een aanmerkelijke» roorsprong. We we
ten, dat in Engeland de definitieve 'oplossing
der werkloosheid nog op zich laat wachten
en ook, dat de ontevredenheid daarover groeit
zoowel onder de regeerende partij, als onder
hen, 4i|ie toekijken. Weliswaar is de Labour-
partij als regeering een minderheidsregee-
ring, maar dat neemt niet weg, dat zij aan
haar verkiezingsleuzen en beloften herinnerd
wordt, welk© haar de Labour Partij dan
toch in zekere mate op het kussen hebben
helpen brengen. Intusschen wordl in Engeland
ijverig uitgezien naar alle mogelijke en be
reikbare middelen om de werkloosheid te be
perken. Dit land bezit, ip meerdere male dan
ons land oude kasteelen, abdijen en andere
oude bouwwerken, aan welke de tand des
tljds duchtig geknaagd heeft. Het schijnt, dat
aan het plan uitvoering gegeven zal worden,
die oude gebouwen bij wijze van werkverschaf
fing voor verder verval te behoeden. Er is
althans een lijst opgemaakt van gebouwen,
die voor herstel of restauratie in aanmerking
komen. Het aanzien van oud-Engeland zal er
bij Winnen en alle beetjes helpen, er zullen
menschen, eenige honderden of duizenden aan
't werk gezet kunnen worden. Vele wegen
leiden naar Rome zegt het spreekwoord. Henri
Ford, de bekende fabrikant van auto's heeft
er iets anders op gevonden. Hij is van meening
dat aan de arbeiders in zijn industrie regelma
tig werk verschaft zal kunnen worden, wan
neer in de toekomst de automobielindustrie
komt tot een productiejaar van tien maanden.
Volgens Ford zijn de zomermaanden geen ge
schikte maanden, geen gezonde maanden om
in een fabriek te werken. Het volk heeft Ver
andering noodig. Wat Ford dan gedurende de
zomermaanden wil laten doen? De heer Ford
is van meening, dat werkloosheid geen natuur
lijk verschijnsel is, maar het gevolg van onwe-
tenheid. Die onwetenheid blijkt universeel l©
zijn. Als de heer Ford er geheel of gedeeltelijk
AAn ».<ridj> tan kan mfljfAn zSl1 dé msensdhhsLd
ALS HET GETIJ VERLOOPT MOET MEN DE
BAKENS VERZETTEN.
Ik kende in mijn jeugd een boer
Braaf ouderwetsch en dom,
Hij liep steeds in een blauwe kiel
Met een rood© zakdoek om.
Hij had zijn zaken braaf beheerd
En nooit een cent verkeerd verleerd.
Maar noemde nieuwigheid geklets,
Want hij was ouderwetsch.
Doch naast hem woonde nog een boer
Niet zoo conservatief.
Hij had ook als zijn domme buur
De mooie landbouw lief.
Ging met zijn tijd mee, enzoovoort
Veel nieuws in 't vak had hem bekoord
Vond theorie geen dom geklets
En was niet ouderwetsch.
De ouderwetsche boer, die wou
Geen zakje kunstmest zaaien
Dat gaf maar koren zonder pit
Niet waard om af te maaien.
Zijn gras met Chili? nooit geen nood
Zulk hooi, daar ging je vee van dood.
Alleen de koe- en paardenmest
Was voor het koren opperbest.
Doch zie, zijn meer moderne buur
Die meeging met zijn tijd,
Had jaar op jaar een volle schuur
En veel meer vee geweid.
•Zijn zaak ging bloeien meer en meer.
Al scheen hij een moderne heer.
Hij werd een landman eerste klas
Met zijn modern gewas.
Het buurtje met zijn zakdoek om
Keek dikwijls over sloot,
Naar buurman, waar 't zoo weelderig was
Hij ergerde zich dood.
Hij stond om vier uur aan de zeis
Werd oud en moe, en mat en grijs.
En zuchtte: „Als 'k zoo door blijf ga,an
Dan ga ik naar de maan".
En eensklaps was de man bekeerd,
Hij ging ook kunstmest zaaien,
En met machines nieuw en goed
Zijn gras en zaden maaien.
Bewerkte ook modern zijn land
Gebruikte verder zijn verstand.
Hij sliep weer rustig in zijn bed.
En was op tijd gered.
Wie steeds bij 't oude blijven wil.
Komt deerlijk achteraan.
De tijd gaat door en staat niet stil
Wil toch die zin verstaan.
Laat bet parool zijn: Werk met vlijt,
Maar blijf ook meegaan met uw tijd.
Want boertjes met hun vestje dicht
Met een eigenwijs en norsoh gezicht,
Daar moet men eens op letten
Die toch vergeten allemaal
Om als 't getij verloopt Toyaal
De bakens te verzetten.
Veel beter dan het vestje dicht
Is 'n open oog en 't hoofd verlicht.
Want blijf je dom en ouderwetsch
Dan ga je op de flesch.
hem zeker dankbaar zijn. Daar kan hij alvast
op rekenen. Zwitserland, dat begin Augustus
nog slechts rond tienduizend werkloozen had,
begint ook te klagen; in Juli was het aantal
werkloozen met duizend toegenomen. Voor
Duitschland en Engeland toch nog, om bij
wijze van spreken, te watertanden.
De filmauteurs kunnen aan 't werk trekken.
Op initiatief van een Roemeensohe dichteres,
die haar land vertegenwoordigt in den Vol
kenbond is een vereeniging opgericht, welke
zich ten doel stelt de film, dus de bioscoop
te doen meewerken aan de bevordering van
den vrede en de toenadering tussehen de
volken. In hoofdzaak zal de taak van het
comité bestaan in het toekennen van een jaar-
lijkschen prijs voor de film, die het best aan
het doel beantwoordt. We zullen er dus wel
licht spoedig iets meer van hooren. Filmau
teurs zijn er genoeg en daaronder zullen er
zeker zijn die een extra-I je willen verdienen.
Er is \vel eens gevraagd of de z g n. oorlogs
films inderdaad wel de vrede en de bevordering
daarvan dienen. Het eventueel door genoemd
comité «uit te spreken oordeel zal op deze
vraag misschien antwoord geven.
Door Frankrijk is voorgesteld op 8 Sept.
te Genève een Europeesche conferen ie te hou
den, waarop gesproken kou worden over de
organisatie van het regime van een Europee
sche Federale Unie. De gedelegeerden der ver
schillende landen zullen dus eens terdege over
het plan Briand van gedachten kunnen wisse
len voor het plan, een Europeesche Federatie,
op de algemeene vergadering van den Volken
bond aan de orde komt. Briand heeft als zijn
voornemen te kennen gegeven, dat hij van
plan is niet schriftelijk meer met de buïen-
landsche regeeringen over de vorming van
een Europeeschen Statenbond van gedachten
te wisselen.
Naar gemeld wordt ^ou er in het Fransche
ministerie eensgezindheid bes.aan ten opzich
te van Briand's plannen; Briand zal ze'.f naar
Genève gaan. Niet in alle Fransche kringen
is men intusschen even gunslig gestemd -ten
opzichte van het federalieplan Een der Fran
sche bladen gaf als zijn oordeel te kennen, dat
Briand naar Genève gaat omde begrafenis
van zijn Europeesche Federatie te leiden. Maar
er zijn er ook, die Briand meer kans en
meer hoop geven. Ia Duitschland zijn de
gffigw ECHTE FRIESCHB
^00*-50 et per ons
voorbereidingen voor de verkiezingen op 14
September in vollen gang, de verkiezingsstrijd
dus. Deze strijd, die over het algemeen met
felheid gestreden wordt, heeft op enkele plaat
sen al geleid tot bloedige botsingen Te mid
den van al de verkiezingsdrukte is Dr. Worth,
minister van Binnenlandsche Zaken bezig met
de kiesrechthervorming. Het stelsel der even
redige vertegenwoordiging zal behouden blijven,
doch de bedoeling is dit slelsel van eenige fou
ten te ontdoen, welke 'het aankleven. Het aantal
kiesdistricten zal meer dan verviervoudigd wor
den. De bedoeling van een en ander is o.m.
aan de verkiezingen voortaan een meer per
soonlijk karakter te geven en het con act tus
sehen kiezer en afgevaard'gde nauwer te ma
ken. Overigens heeft de nieuwe, door Dr.
Worth bedoelde regeling voor de komende
verkiezingen nog geen effect, daar die rege
ling 'eerst onder den nieuwen Rijksdag aan de
orde zal komen.
In de maand Juli van het jaar 1897 steeg de
Zweedsche ingenieur Andreé op Spitsbergen
met twee geleiders op per luchlba Ion, me',
tie bedoeling te trachten de Noordpool te
bereiken. Door de deskundigen werd e onder
neming van den tocht slou moed'g ge ioemd;
enkelen zagen er roekeloosheid in S echts een
enkele maal werd van Andreé iets meer ver
nomen. Thans, na drie en dert g jaar, is de
sluier opgelicht, welke over de verdwijning
van den luchtvaarder lag. Door een Noorsche
wetenschappelijke expedliie ïs hei lijk van
Andreé gevonden, in het ijs. en nog goed
herkenbaar Verder werden ook het dagboek
en eenige andere documenten gevonden, bene
vens eenige instrumenten. Verwacht wordl dat
de inhoud der gevonden documenten een min
of meer volledig licht zal werpen op de lot
gevallen van Andreé en zijn beide metgezellen
Het schip, dat de documenten zal meebrengen,
lean evenwel niet voor tien September in Noor
wegen aankomen.
Concert van de harmonie „Ons Genoe
gen", directeur de heer C. G. Govaarts op
Maandag 1 September 1930 in de tent
Bellamypark. Aanvang 8 uur.
Programma
Volkslied.
1. Voorwaarts A. v. Leeuwen
Marsch Militaire
2. La Princesse Enchantée L. Langlois
Ouverture
3. Lenz und Liebe, Walzer Fr. v. Blon
4. Fantaisie sur l'Opera
„Faust" de Gounod, arr. M.J.H.Kessels
5. Ouverture sur Oper.
„Si j'étais Rfoi" C. A. Adam
6. Oud-Hollandsche Boerendansen
W. F Siep
7. Populaire Dansen arr. C. G. Govaarts
8. Fantaisie sur l'Opera
„Carmen" de Bizet arr. M.J.H.Kessels
9. Finale
VLISSINGEN van 21—28 Augustus 1930.
Ondertrouwd: K. W. Meulmeesler 23 j. en
.T. M. Geschiere 20 j. E. van der Plank
30 j. en S. A. van Gelder 23 j. H. van den
Berg ,27 j. en J. Schuit 27 j. H. de Jongh
24 j. en J. Swennen 21 j.
Getrouwd: D. P. F. van Beusichem 21 j.
en L. C. van de Velde 22 j. K. F. Pieterse
23 j. en J. L. de Ridder 21 j. J. Riemens
23 j. epi M. E. C. van der Hoeven 25 j.
Bevallen: «P. F. J. Goormachtig g.>b. Joukes
z. C. C. Bom 'geb. Flissebaalje z. M.
J. Boogaard geb. Kalle z. J. J. Kosten geb.
Stroo d. A. L. Ruizendaal geb. de Kam z.
M. J. Elias geb. Herreman z. J. E.
Bouman geb. van de Visse z. M. P. Koke
laar geb. Callenfels z.
Overleden E. Laernoes jd. 23 j. F. M.
L. Derette vrouw van A. J. Vandierendounek
51 j. L. J. Bord ui vrouw 47 j. C. M P.
Willemse jm. 25 j. J. G. de Manck vrouw
van J. M. Douw 65 j.
SOUUBRG van 21—28 Augustus 1930.
Ondertrouwd: Rdnier de Meijer 22 j. en
Pieturnella de Ridder 20 j. Willem Ge
schiere 27 j. en Maatje Sinke 25 "j.
Geboren Jannetje d v. Levinus Marinissen
en Neeltje de Nooijer.
Overleden Pieternella van den Broeke 31
j. vrouw van Adriaan Gcrrit Kruithof,
voetbalvereeniging, onder-afd \an den Alg.
feest en op het Molenwater bij het vuurwerk