2e BLAD Van Week tot Week Overwerkte Zenuwen Mijnhardt's Zenuwtabietten ÏÏBfHEEREN-BAAI BURGELIJKE STAND WEGELING'9 NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 11 APRIL 1930 No. 1 BINNENLAND. I De buitenlanders denken in veel op zichten gunstig over ons land en volk. Een Ilaliaansche pluim op den Amsterdamschen hoed. Een bijnaam, die eerenaam kan zijn. Onze trots: de kaas en de kaasexport. Nederland vooraan. De kali-verscheping. Ingrij pen der Fran^qhe regeering ten na- deelë van Rotterdam? Toeneming der verkeersongevallen in Rotterdam. Verkeer sleekens te water. Geen water- verkeersagent. De Soc. Dem. Kamer fractie zal de opening der Staten-Ge- neraal niet bijwonen. Vliegen zon der motor. Drie minuten in de lucht. Goedkoop en veilig. Een koninklijk jacht. Wij Nederlanders staan ten opzichte van eenige onze karakteristieke eigenschappen üi het buitenland gunstig aangeschreven. Wat op zichzelf niets beteekent omdat mag worden aangenomen, dat we ook wel karaktertrekken zullen hebben waarom we bij de buitenlan ders niet bepaald geëerd worden. Men kan ook niet alles verlangen. Wanneer we zooals bijv. na de Amsterdamsche Olympiade in vele buitenlandsche bladen in allerlei toonaarden tien lof hooren zingen over land en volk, dan zwelt ons het hart van vreugde, nietwaar en dan vervallen daarbij de klachtenjo ver Hol landsche jongens, die een Parijsche amazone lastig vielen op haar doorreis, gansch in 't niet. Maar gezwegen van min of meer edele karaktertrekken, we hebben wel wat anders nog om trotsch op te zijn. Merken we hier nog even op dat het nog maar luttele dagen geleden is, dat een in Rome verschijnend blad (naar de Romein sche correspondent-van het Hbld. meldt) de stad Amsterdam genoemd werd als de stad waaraan het gemeentebestuur van Rome een voorbeeld moest nemen inzake riedenbouw, speciaal in het volbrengen van tie noodige uitbreiding. Amsterdam, zoo onge veer wordt in het bedoelde artikel in de „Tubana" gezegd, bouwt zijn nieuwe stads gedeelten mooi, geheel aanpassen^ aan de eischen van het hedendaagsche leven en die nieuwe stadsgedeelten worden gebouwd, ge- jheel afgescheiden van de oude stad, die zoo goed als geheel voor het nageslacht bewaard kan blijven. Als nu de schrijver van het artikel In de „Tubana" ook gevolgd heeft de behan- ideling 'van de kwestie „al of niet dempen van het Rokin" zal hij ondanks alle apprecia tie Voor het Amsterdamsche Inzicht, toch tot 1de conclusie moeten komen, dat er op zijn kninst genomen toch bij de Amsterdamsche autoriteiten en het publiek eenig verschil van nieening bestaat over het intact blijven van het oud-Amsterdamsche stedenschoon. Maar, aooln vreemdeling behoeft alles ook niet te fweten. Keeren we na deze uitweiding terug tot datgene, Wat zeker onze trots in het bui tenland kan zijn: de kaas. Tijdens en na den oorlog Werd ons volk naar 'beweerd wordt vereerd met den titel van „Hollandsche kaaskoppen". W!e laten ons deze betiteling 'gaarne aanleunen, waar ze in verband1 ge bracht zou kunnen worden met onze kaas productie, al was het dan misschien niet de bedoeling. In een uitgave van het Internati onaal Landbouwinstituut te Rome kwam een artikel voor over den internationalen boter en kaashandel en daaruit blijkt dat Nederland |met betrekking tot zijn kaasexport een voor aanstaande plaats inneemt en dat althans wat enkele jaren betreft de Nederlandsche kaas- export afwisselde van één vierde tot één derde deel van den totalen weneldexport. We hebben misschien een tijd gehad, dat we ook de, groot ste en voorna ajrnste boter-exporteurs waren, maarde Denen hebben ons in dat opzicht overvleugeld, wat we, naar beweerd wordt, voor een deel 'aan onszclven te wijten hebben. Intusschen, we staan op het gebied van kaas- expiort vooraan en den naam „Hollandsche kaaskoppen" kan men met een beetje goeden wil als «eretitel aanvaarden. Sinds eenigen tijd is er iets gaande, dat voor Rotterdam als havenstad van veel belang is en waarin wellicht het laatste woord nog niet gesproken is. 't Gaat over de verscheping van kalizouten uit de mijnen van den Elzas. 't Is daarbij welke stad het leeuwenaandeel zal krijgen van de verscheping der kali, Rot terdam of Antwerpen. Verleden week scheen het wel, al zou Antwerpen de overwinning behalen en de Parijsche correspondent van het „Vaderland" noemde daarvoor twee oor zaken. Ten eerste zou het gemeentebestuur van Rotterdam niet vlug genoeg geweest zijn met de definitieve onderteekening van een voorloopig contract dat al dateert van medio December. De bij dë zaak betrokken Fransche maatschappij zou zelf wel een contract met Rotterdam gewild hebben, maar door een der gelijk contract zou zij zich die verwijten van He Fransche regeering op den hals gehaald, hebben. Gemeld wordt nu ook, dat de Fran- tarihe regeering zou hebben ingegrepen ter wille en ten voordeele van België (Antwerpen). Een deel van de Belgische pers liet zich over de mogelijkheid, dat Rotterdam de verscheping zou krijgen, nogal onvriendelijk uit ten op zichte van de Fransche regeering. Als het nu inderdaad zoo is, dat Rotterdam fl* «Mrsohap'ing niat krtfgt, da&k «j hat ingrij pen der Fransche regeering, kan het hierbe- doelde deel van de Belgische pers gerust zijn. tiaar het laatste woord in deze kwestie is Pog niet gesproken en over de vraag of het contract met Rotterdam inderdaad is opgezegd loopen de meeningen uiteen. Aan de statistische mededeelingen van de gemeente Rotterdam ontleenen we dat in het afgeloopen jaar 1929 een aanzienlijke stijging van verkeersongevallen geconstateerd werd, en dat dit aantal voor genoemd jaar de vier k vijf duizend beliep. En wat den bevolkingsaanwas betreft, deze ging in vergelijking met 1928 fidteruit met onhgeveer duizend, terwijl er onkele tientallen personen meer vertrokken dan er kwamen vestigen. De toenemende druk te van het verkeer biedt telkens eenige mo,ei- lij kfbeden zoo te water als te land. Voor ie mand met een uitstekend gehoororgaan moet het in de drukke steden, waar auto's en fiet sen en trams en andere voertuigen van links en rechts op den voetgangers aanrukken onder het geven van allerlei in toonhoogte en klank- sterkte zeer varieerende signalen eenigszins moeilijk zijn de kluis niet kwijt te raken en zich er behoorlijk rekenschap van te geven aan welk signaal hij op een zeker oogenblik het meest ziijn attentie heeft te wijden om het veege lijf te bergen. Te water is het net zoo. Als een schipper op een druk bevaren rivier als de Maas bij Rotterdam hoort „fluiten" moet hij er misschien dikwijls maar naar raden, welke boot het is, die het fluitsignaal gaf. En, dit kan tot ongeval leiden. In ver band hiermee is men gekomen tot (een begin van) invoering van optische richting-aanwij zers, lichtende staven op het schip Aange bracht. Het denkbeeld van een verkeers agent te Water zal misschien in de praktijk niet uitvoerbaar blijken. Ook in ons land wordt aan de zweef sport gedaan. Zondagmiddag is een proefvlucht gehouden boven het strand bij Scheveningen met eeai motorlooze vlieg machine. De „sprong" had plaats van den top van een duin en bij zijn laatste „vlucht" was de piloot gedurende drie minuten in de lucht, in zeilvlucht. De mogelijkheid moet niet uitgesloten zijn dat het zeilvliegen een goed en aangenaam werkje voor amateurs wordt, in de eerste plaats al, omdat zoo'n raotorloos vliegtuigje in vergelijking met een heusche vliegmachine spotgoedkoop is en men er niet zoo gauw een ongeluk mee kan krijgen. Het Soc. Dem. dagblad „Het Volk" bevatte -de vorige week het bericht van de Soc. Dem. Kamerfractie, volgens welk bericht zij in ver band met de monarchistische manifestatie der burgelijke kamerleden bij de opening der Staten-Generaal besloten hebben dat zij in de tegenwoordige omstandigheden van het bijwo nen der openingsplechtigheid zullen afzien. Eenigen tijd geleden is er sprake van ge weest, dat H.K.H. Prinses Juliana een bezoek zou brengen aan Ned. Indië, althans in som mige landen werd een desbetreffend bericht aangetroffen, dat intusschen door een offici ële mededeeling werd tegengesproken. In middels waren al In den breede de voordeelen er de belangrijkheid van een dusdanige reis opgesomd. Doch de reis zou „eerlang" niet ondernomen, worden. De vraag zou kunnen zijn, indien H.K.H. de reis wel ging maken, op hoedanige wijze, zij dit zou doen, d.w.z. met een mailboot een oorlogsschip of iets anders. Het Hbid. aan deze kwestie een artikel wij flende, stelt o.m. de vraag of het eigenlijk niet absurd is, dat de vorstelijke Familie, van een zeevarende natie als de onze geen eigen voer tuig heeft, wél een Koninklijke trein, miaar geen koninklijk jacht. De „Haagsche Post" heeft medegedeeld, dat de kwestie inzake een koninklijk jacht reeds in 1923 is aangeroerd. In dat ajar ging het over het al of niet aan- H.M. de Koningin aanbieden van een stoom jacht. Het is er niet toe gekomen. Er moet bezwaar geweest zijn, ook van onverdacht monarchaal gezinde ztjde. Het Hbld. vraagt of de bezwaren niet in slaat zouden zijn de Koninklijke Familie ©en jacht aan te bieden, ter eere ditmaal van de burgerlijke meerder jarigheid van Prinses Juliana. BUITENLAND. De vlootconferentie. Geen vijfmogend- 5ed en verdrag, misschien een drie- mogendhederiacooord en misschien niets. Frankrijk wil niet de schuld van de mislukking hebben. De houding der Franschen. Waarom het Frankrijk te doen is. Veiligheidswaarborgen. Geen Rijksdagonlbinding in Duitseh- land. De nieuwe regeering kan van wal steken. Werk aan den winkel. Een tekort van driehonderd millioen. 'tGeld moet er komen, zegt minister Moldenauer. Een belangrijke kwestie in Zwitserland. Een referendum: be perking van 't brandewijn gebruik, geld van ouderdoms- weduwe- en wee- zenverzekering. Belastingverlaging in Frankrijk. Schoolstaking. Het gaat met de vlootconferentie eenigszins fni sera bel, Als het waar is, wat we in een der bladen lezen, dat namelijk de Amerikaansche gedelegeerden tegen den twoe-en-twintigstcn dezer maand passage hebben besproken om weer naar hun land terug te koeren, kan dit beteekenen, dat er eenige hoop bestaat, dat tie met de conferentie beoogde resultaten bereikt zijn, maar het kan er ook op wijzen, dat ide verwachtingen omtrent een alsnog te bereiken accoord zoo klein geworden zijn, dat de Amerikanen het welletjes vinden endaar- om maar tot aftrekken besloten hebben. Tot een vijfmogendhedenverdrag zal het wel niet komen, misschien nog wol tot een var dra g tusschen Amerika, Japan en Engeland. De Amerikaansche delegatie zou, naar gemeld wordt* reeds de vorige week met de uitwerking van ©en dergelijk verdrag bezig geweest zijn. Zoo'n verdrag zou dan de mogelijkheid van la ter toetreden van Frankrijk en Italië openlaten. Als nu Frankrijk en Italië niet meedoen, zul len zij, blijkens een in het driemogendheden accoord aan te brengen beperkende clausule min of meer den toon hebben aan te geven. Een clausule toch, als hier bedoeld, zou de bepaling inhouden, dat de onderteekenaars van het driemogenidhedenverdrag zich het recht voorbehouden hun vlootprogramma te wijzigen, ingeval Frankrijk Of Italië hun vloot gingen uitbreiden. Gibson, de Amerikaansche ambas sadeur in België, een der gedelegeerden te Londen, heeft Zondagmiddagvoor de radio ge sproken tot zijn landgenooten en meegedeeld, dat de definitieve overeenkomst tusschen Ame rika, Brittannië en Japan reeds gesloten was. De drie genoemde mogendheden zouden elk eenige slagschepen schrappen en volgens de gemaakte regeling zou in de komende zes jaren geen der mogendheden een slagschip op stapel gezet worden. Volgens Gibson zou de mogelijk heid van een vijfmogendhedenverdrag nog niet geheel uitgesloten zijn. Ofschoon de Franschen al bij herhaling betuigd en betoogd hebben, dat een eventueele mislukking niet aan hen te wij ten zal zijn, blijven de berichten nog maar steeds melding maken van de (natuurlijk niet Fransche) opvatting, dat Frankrijk eigenlijk kalmeeren en worden gesterkt door de Zenuwstillende en Zenuwsterkende Glazen buisje 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten de mogendheid is, wier tegenstribbelen van 'n mislukking oorzaak zal zijn, omdat Frankrijk bet er nu eenmaal op gezet schijnt te hebben zijn vloot te vergrootan met het oog op zijn veiligheid. Waarschijnlijk wordt geacht, dat Frankrijk niet zoo speciaal een vergrooting van zijn huidige vloot zou beoogen als wel het ver krijgen van eenige toezeggingen, eenige conces sies van de andere mogendheden, met name van Amerika en Engeland. Frankrijk zou dan bereid zijn eenige van zijn eischen te laten val len en met een vermindering zelfs van zijn bewapening accoord te gaan, wanneer de an dere mogendheden daartegenover zich bereid zouden willen verklaren aan Frankrijk eenige nieuwe veiligheidswaarborgen te willen geven. En dat is iets, waarvoor noch Amerika noch EIngeland te vindesn rijn. Te Genève en te Locarno rijn, naar hun meening de waarbor gen reeds gegeven, voor zoover zij die geven en nakomen willen. En nu is Briahd gekomen met het plan, dat Amerika en Engeland de to Genève en te Locarno. gegeven waarborgen nog eens nader zouden bevestigen, maar dit heeft niet veel resultaat opgeleverd. In elk geval dit (maar het is een negatief resultaat) dat de Italiaansche gedelegeerde Grandi van de bespre- kingen tusschen Briand en den Engelschen minister Henderson het zijne gedachten heeft en te kennen gegeven moet hebben, dat hij met die besprekingen achter den Italiaanschen rug alles behalve ingenomen was. Er blijkt achteraf heel wat optimisme noodig te zijn voor de betrokkenen oin er den moed nog zoo'n beetje in te houden en als het geval werkelijk zoo hopeloos is als sommigen mee- nen, loopt de conferentie te Londen wat men noemt met een sisser af en dan moet maar afgewacht worden, welke conclusies hun vrijheid van handelen betreffende, elk der vijf mogendheden zal trekken uit de mislukking, uit de onmogelijkheid om het over vlootbeperking eens te worden. Aan den bewapenings wedijver zullen dan geen banden omgelegd zijn en wie weet hoe gauw dan de aap uit den mouw komt en "boe gauw te vernemen zal vallen welke vlootuit- breiding Frankrijk zich zal willen veroorloven en wat de andere mogendheden dan uit veilig heidsoogpunt zich gedwongen zullen achten te doen. Werd de vorige week de mogelijkheid van Rijksdagonlbinding in Duitschland onder de oogen te zien, de tegen de nieuwe Duitsche regeering ingediende moties v.an wantrouwen hebben haar doel gemist, ze werden althans verworpen en de Duitsche regeering met den Rijkskanselier Brüning aan 't hoold kan van wal steken. Er is werk aan den winkel, in dien zin dat een tekort van driehonderd milli oen moet worden weggewerkt. Moldenauer, de rijksminister van Financiën heeft in een Zon dag gehouden rede de puntjes eens goed op de i gezet en meegedeeld, dat hij de driehon derd millioen moet en zal hebben. En Voor het dekken van het tekort zal hij enkele tcllastingen moeten verhoogen, sommige in nooge mate, o.a. de bierbeiasting. Duitschland heeft zich nog op velerlei gebied te herstellen, o.a. op dat van den landbouw en de industrie, en dan is er nog in het bijzonder het Oosten van het land, vanwaar, zooals we de vorige week meldden, vele klachten komen over den noodtoestand, die dringend voorziening behoeft. In Zwitserland is de vorige week een referen dum, een volkstemming gehouden over een wij ziging van de Grondwet. De bedoeling van de gewenschte grondwetswijziging is te komen tot de heffing van een belasting op den ver koop van brandewijn. En de bedoeling van die heffing het brandewijngebruik. verminderen en in de tweede plaats, denkende aan de opbrengst van dia belasting, stelt de regeering rich roer - .L. L ,L. m HpL ECHTE FRIESCHB per ons JL tie verkregen gelden te eeniger tijd aan te V«"entien voor de invoering van een ouder- (doms- en Weduwen- en weezen verzekering. De uitslag van het referendum is voor de voorstanders van beperking van het brande- wijngebruik gunstig geweest en met een groote •meerderheid heeft het Zwitsersche volk rijn instemming betuigd met de voorgenomen wij ziging der Grondwet en wat daarmee verder beoogd wordt. Voor Zwitserland ongetwijfeld een belangrijk besluit, niet het minst ook in verband met het gebruik, dat de regeering zich voorstelt te maken van de opbrengst van de te heffen belasting. Dat het er momenteel met de Fransche fi nanciën inderdaad niet kwaad voorstaat moge blijken uit het bericht, dat de Fransche re geering besprekingen gehouden heeft met het doel plannen vast te stellen voor de belasting verlaging. 't Gaat daarbij niet om een kleinig heid: de nieuwe belastingverlaging toch zou niet minder dan anderhalf milliard bedragen. Hen dergelijk bedrag als belastingverlaging kunnen landjes als het onze zich niet voor stellen, zelfs niet als we de verhouding tus schen de totaalopbrengsten aan belasting hier en in Frankrijk in aanmerking nemen. Frank rijk blijkt maar goed te boeren. Uit Duitschland, uit Neuköln, wordt mel ding gemaakt van een schoolstaking, Welke daar (opnieuw) is uitgebroken. Volgens het „Berliner Tagehlatt" wordt aan een der scho len te Neuköln door vijftig percent van de leerlingen gestaakt en zou een der klassen van die school geheel communistisch rijn. We leven zieker wel in een modernen tijd. VLISSINGEN van 3-10 April 1930. Ondertrouwd: A. de Kat 29 j. en J. van der 'IIcijdl 28 j. L. A. Lerooij 28 j. en S. S. E. Joukes 28 j. J. van der Burght 25 j. etn M. P. Kalle 25 j. I. A. Risseeuw 27 j. en A. Iluson 24 j. Getrouwd: D. La wende 29 j. en M. A. Rijn,aard 27 j. H. H. Marchand 28 j. en P. J. E. Tromp 25 j. B. Pluijmers 33 j. en M. P. M. de Vos 33 j. J. van der Burght! 25 j. en M. P. Kalle 25 j. Bevallen: C. J. Nieuwenburg gebl Polder man d. L. A. Heijen geb. Nobels z. D. Nieuwenhuijze geb. van de Velde d. Z. Bos geb. de Grcpt d. M. Verhulst geb'. Philips® r. P. Gilde geb. Gabriëlse d. Overleden: C. Maas wedr. van M. A. Ver- schooten 80 j. A. Wondergem wedr. van F, Passen ier 75 j. H. Besteling wed. van A. Maquelin 91 j. G. Boersema jm. 19 j. fti. M. van Sprang wed. van H. B. Siegws 73 j^ E. A. Willemse vrouw van T. Baljé 65 j. *- A. J. van Boven "man van A. Kroon 52 J. MIDDELBURG, van 3—10 April 1930. GetrouwdC. Westdorp, 29 j. en M, Goedhart 29 j. BevallenN. Sturm-Breel, d. N. de Bart-de Nooijer z. C. j. Lacor-Pluijmers d. C. van Wallenburg-Francke, z. Overleden J. L. de Brandt, 77 Jwedn. B. Timmerman N. van Holthuijsen, 75 j. ongeh. d. A. B. Geelhoed, 15 on geh. d. J. van der Putte, 45 j., geh. m. M. P. Jepsen J. M. Kemp, 66 j., ongeh. d. J. M. van Rooijen, 76 j., geh. met M. Flissebaalje. SOUBURG, van 3—10 April 1930. OndertrouwdL. Oele, 30 j. en J. E. Risseeuw, 27 j. Poppe, 30 j. en M. Joziasse, 25 j. GeborenJan, z. van A. de Visser en A. Dekker. Overleden i N. C. Westdorp, 75 j., wed. van M. Ripmeester. StEROOSKERKE over Maart 1930. Geboren: 4. Johanna Pouwelina dochter v, Aalbert Teunis Willem de Kluis en Cornelia van der Wilt 15. Tanna Wllhclmim doch ter van Jan Wondergem en Janna Verhage. Overleden: 29. Abraham Maljaars 66 jaar echtgenoot van Jacoba Broerse 30. Jacomina Coppoolse 73 jaar weduwe van Johannes Lou- wérse. EEN KWAJONGENS-STREEK. Er was eens een jongen die op straat aan een heer vroeg of hij soms even voor hem aan een huisschel wilde trekken, want zoo zed de deugniet, hij kon er zelf niet bij. De hew was erg vriendelijk en deed wat hem gevraagd werd. Doch niet zoodra had hy gebeld of de jongen riep: „Nu, loopen, meneer, anders zijn we er bijiT. Hoe vindt je zoo'n aap. Doe hem maar niet na hoor, want het zou kunnen ge beuren dat je van je vriendelijken helper sea geducht pak riaag kraag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1930 | | pagina 5