2e BLAD
Van Week tot Week
Overwerkte Zenuwen
Mijnhardt's Zenuwtabietten
ÏÏBfHEEREN-BAAI
BURGELIJKE STAND
WEGELING'9 NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 11 APRIL 1930 No. 1
BINNENLAND.
I De buitenlanders denken in veel op
zichten gunstig over ons land en
volk. Een Ilaliaansche pluim op den
Amsterdamschen hoed. Een bijnaam,
die eerenaam kan zijn. Onze trots:
de kaas en de kaasexport. Nederland
vooraan. De kali-verscheping. Ingrij
pen der Fran^qhe regeering ten na-
deelë van Rotterdam? Toeneming der
verkeersongevallen in Rotterdam.
Verkeer sleekens te water. Geen water-
verkeersagent. De Soc. Dem. Kamer
fractie zal de opening der Staten-Ge-
neraal niet bijwonen. Vliegen zon
der motor. Drie minuten in de lucht.
Goedkoop en veilig. Een koninklijk
jacht.
Wij Nederlanders staan ten opzichte van
eenige onze karakteristieke eigenschappen üi
het buitenland gunstig aangeschreven. Wat op
zichzelf niets beteekent omdat mag worden
aangenomen, dat we ook wel karaktertrekken
zullen hebben waarom we bij de buitenlan
ders niet bepaald geëerd worden. Men kan
ook niet alles verlangen. Wanneer we zooals
bijv. na de Amsterdamsche Olympiade in vele
buitenlandsche bladen in allerlei toonaarden
tien lof hooren zingen over land en volk, dan
zwelt ons het hart van vreugde, nietwaar en
dan vervallen daarbij de klachtenjo ver Hol
landsche jongens, die een Parijsche amazone
lastig vielen op haar doorreis, gansch in 't
niet. Maar gezwegen van min of meer edele
karaktertrekken, we hebben wel wat anders
nog om trotsch op te zijn. Merken we hier
nog even op dat het nog maar luttele dagen
geleden is, dat een in Rome verschijnend
blad (naar de Romein sche correspondent-van
het Hbld. meldt) de stad Amsterdam genoemd
werd als de stad waaraan het gemeentebestuur
van Rome een voorbeeld moest nemen inzake
riedenbouw, speciaal in het volbrengen van
tie noodige uitbreiding. Amsterdam, zoo onge
veer wordt in het bedoelde artikel in de
„Tubana" gezegd, bouwt zijn nieuwe stads
gedeelten mooi, geheel aanpassen^ aan de
eischen van het hedendaagsche leven en die
nieuwe stadsgedeelten worden gebouwd, ge-
jheel afgescheiden van de oude stad, die zoo
goed als geheel voor het nageslacht bewaard
kan blijven. Als nu de schrijver van het artikel
In de „Tubana" ook gevolgd heeft de behan-
ideling 'van de kwestie „al of niet dempen
van het Rokin" zal hij ondanks alle apprecia
tie Voor het Amsterdamsche Inzicht, toch tot
1de conclusie moeten komen, dat er op zijn
kninst genomen toch bij de Amsterdamsche
autoriteiten en het publiek eenig verschil van
nieening bestaat over het intact blijven van
het oud-Amsterdamsche stedenschoon. Maar,
aooln vreemdeling behoeft alles ook niet te
fweten. Keeren we na deze uitweiding terug
tot datgene, Wat zeker onze trots in het bui
tenland kan zijn: de kaas. Tijdens en na den
oorlog Werd ons volk naar 'beweerd wordt
vereerd met den titel van „Hollandsche
kaaskoppen". W!e laten ons deze betiteling
'gaarne aanleunen, waar ze in verband1 ge
bracht zou kunnen worden met onze kaas
productie, al was het dan misschien niet de
bedoeling. In een uitgave van het Internati
onaal Landbouwinstituut te Rome kwam een
artikel voor over den internationalen boter
en kaashandel en daaruit blijkt dat Nederland
|met betrekking tot zijn kaasexport een voor
aanstaande plaats inneemt en dat althans wat
enkele jaren betreft de Nederlandsche kaas-
export afwisselde van één vierde tot één derde
deel van den totalen weneldexport. We hebben
misschien een tijd gehad, dat we ook de, groot
ste en voorna ajrnste boter-exporteurs waren,
maarde Denen hebben ons in dat opzicht
overvleugeld, wat we, naar beweerd wordt,
voor een deel 'aan onszclven te wijten hebben.
Intusschen, we staan op het gebied van kaas-
expiort vooraan en den naam „Hollandsche
kaaskoppen" kan men met een beetje goeden
wil als «eretitel aanvaarden.
Sinds eenigen tijd is er iets gaande, dat voor
Rotterdam als havenstad van veel belang is
en waarin wellicht het laatste woord nog
niet gesproken is. 't Gaat over de verscheping
van kalizouten uit de mijnen van den Elzas.
't Is daarbij welke stad het leeuwenaandeel
zal krijgen van de verscheping der kali, Rot
terdam of Antwerpen. Verleden week scheen
het wel, al zou Antwerpen de overwinning
behalen en de Parijsche correspondent van
het „Vaderland" noemde daarvoor twee oor
zaken. Ten eerste zou het gemeentebestuur
van Rotterdam niet vlug genoeg geweest zijn
met de definitieve onderteekening van een
voorloopig contract dat al dateert van medio
December. De bij dë zaak betrokken Fransche
maatschappij zou zelf wel een contract met
Rotterdam gewild hebben, maar door een der
gelijk contract zou zij zich die verwijten van
He Fransche regeering op den hals gehaald,
hebben. Gemeld wordt nu ook, dat de Fran-
tarihe regeering zou hebben ingegrepen ter
wille en ten voordeele van België (Antwerpen).
Een deel van de Belgische pers liet zich over
de mogelijkheid, dat Rotterdam de verscheping
zou krijgen, nogal onvriendelijk uit ten op
zichte van de Fransche regeering.
Als het nu inderdaad zoo is, dat Rotterdam
fl* «Mrsohap'ing niat krtfgt, da&k «j hat ingrij
pen der Fransche regeering, kan het hierbe-
doelde deel van de Belgische pers gerust zijn.
tiaar het laatste woord in deze kwestie is
Pog niet gesproken en over de vraag of het
contract met Rotterdam inderdaad is opgezegd
loopen de meeningen uiteen.
Aan de statistische mededeelingen van de
gemeente Rotterdam ontleenen we dat in het
afgeloopen jaar 1929 een aanzienlijke stijging
van verkeersongevallen geconstateerd werd, en
dat dit aantal voor genoemd jaar de vier k vijf
duizend beliep. En wat den bevolkingsaanwas
betreft, deze ging in vergelijking met 1928
fidteruit met onhgeveer duizend, terwijl er
onkele tientallen personen meer vertrokken
dan er kwamen vestigen. De toenemende druk
te van het verkeer biedt telkens eenige mo,ei-
lij kfbeden zoo te water als te land. Voor ie
mand met een uitstekend gehoororgaan moet
het in de drukke steden, waar auto's en fiet
sen en trams en andere voertuigen van links
en rechts op den voetgangers aanrukken onder
het geven van allerlei in toonhoogte en klank-
sterkte zeer varieerende signalen eenigszins
moeilijk zijn de kluis niet kwijt te raken en
zich er behoorlijk rekenschap van te geven
aan welk signaal hij op een zeker oogenblik
het meest ziijn attentie heeft te wijden om het
veege lijf te bergen. Te water is het net zoo.
Als een schipper op een druk bevaren rivier
als de Maas bij Rotterdam hoort „fluiten"
moet hij er misschien dikwijls maar naar
raden, welke boot het is, die het fluitsignaal
gaf. En, dit kan tot ongeval leiden. In ver
band hiermee is men gekomen tot (een begin
van) invoering van optische richting-aanwij
zers, lichtende staven op het schip Aange
bracht. Het denkbeeld van een verkeers
agent te Water zal misschien in de praktijk niet
uitvoerbaar blijken. Ook in ons land wordt
aan de zweef sport gedaan. Zondagmiddag is
een proefvlucht gehouden boven het strand
bij Scheveningen met eeai motorlooze vlieg
machine. De „sprong" had plaats van den
top van een duin en bij zijn laatste „vlucht"
was de piloot gedurende drie minuten in de
lucht, in zeilvlucht. De mogelijkheid moet niet
uitgesloten zijn dat het zeilvliegen een goed
en aangenaam werkje voor amateurs wordt, in
de eerste plaats al, omdat zoo'n raotorloos
vliegtuigje in vergelijking met een heusche
vliegmachine spotgoedkoop is en men er niet
zoo gauw een ongeluk mee kan krijgen. Het
Soc. Dem. dagblad „Het Volk" bevatte -de
vorige week het bericht van de Soc. Dem.
Kamerfractie, volgens welk bericht zij in ver
band met de monarchistische manifestatie
der burgelijke kamerleden bij de opening der
Staten-Generaal besloten hebben dat zij in de
tegenwoordige omstandigheden van het bijwo
nen der openingsplechtigheid zullen afzien.
Eenigen tijd geleden is er sprake van ge
weest, dat H.K.H. Prinses Juliana een bezoek
zou brengen aan Ned. Indië, althans in som
mige landen werd een desbetreffend bericht
aangetroffen, dat intusschen door een offici
ële mededeeling werd tegengesproken. In
middels waren al In den breede de voordeelen
er de belangrijkheid van een dusdanige reis
opgesomd. Doch de reis zou „eerlang" niet
ondernomen, worden. De vraag zou kunnen zijn,
indien H.K.H. de reis wel ging maken, op
hoedanige wijze, zij dit zou doen, d.w.z. met
een mailboot een oorlogsschip of iets anders.
Het Hbid. aan deze kwestie een artikel wij
flende, stelt o.m. de vraag of het eigenlijk niet
absurd is, dat de vorstelijke Familie, van een
zeevarende natie als de onze geen eigen voer
tuig heeft, wél een Koninklijke trein, miaar
geen koninklijk jacht. De „Haagsche Post"
heeft medegedeeld, dat de kwestie inzake een
koninklijk jacht reeds in 1923 is aangeroerd.
In dat ajar ging het over het al of niet aan-
H.M. de Koningin aanbieden van een stoom
jacht. Het is er niet toe gekomen. Er moet
bezwaar geweest zijn, ook van onverdacht
monarchaal gezinde ztjde. Het Hbld. vraagt
of de bezwaren niet in slaat zouden zijn de
Koninklijke Familie ©en jacht aan te bieden,
ter eere ditmaal van de burgerlijke meerder
jarigheid van Prinses Juliana.
BUITENLAND.
De vlootconferentie. Geen vijfmogend-
5ed en verdrag, misschien een drie-
mogendhederiacooord en misschien
niets. Frankrijk wil niet de schuld van
de mislukking hebben. De houding
der Franschen. Waarom het Frankrijk
te doen is. Veiligheidswaarborgen.
Geen Rijksdagonlbinding in Duitseh-
land. De nieuwe regeering kan van
wal steken. Werk aan den winkel.
Een tekort van driehonderd millioen.
'tGeld moet er komen, zegt minister
Moldenauer. Een belangrijke kwestie
in Zwitserland. Een referendum: be
perking van 't brandewijn gebruik,
geld van ouderdoms- weduwe- en wee-
zenverzekering. Belastingverlaging in
Frankrijk. Schoolstaking.
Het gaat met de vlootconferentie eenigszins
fni sera bel, Als het waar is, wat we in een der
bladen lezen, dat namelijk de Amerikaansche
gedelegeerden tegen den twoe-en-twintigstcn
dezer maand passage hebben besproken om
weer naar hun land terug te koeren, kan dit
beteekenen, dat er eenige hoop bestaat, dat
tie met de conferentie beoogde resultaten
bereikt zijn, maar het kan er ook op wijzen,
dat ide verwachtingen omtrent een alsnog te
bereiken accoord zoo klein geworden zijn, dat
de Amerikanen het welletjes vinden endaar-
om maar tot aftrekken besloten hebben. Tot
een vijfmogendhedenverdrag zal het wel niet
komen, misschien nog wol tot een var
dra g tusschen Amerika, Japan en Engeland.
De Amerikaansche delegatie zou, naar gemeld
wordt* reeds de vorige week met de uitwerking
van ©en dergelijk verdrag bezig geweest zijn.
Zoo'n verdrag zou dan de mogelijkheid van la
ter toetreden van Frankrijk en Italië openlaten.
Als nu Frankrijk en Italië niet meedoen, zul
len zij, blijkens een in het driemogendheden
accoord aan te brengen beperkende clausule
min of meer den toon hebben aan te geven.
Een clausule toch, als hier bedoeld, zou de
bepaling inhouden, dat de onderteekenaars van
het driemogenidhedenverdrag zich het recht
voorbehouden hun vlootprogramma te wijzigen,
ingeval Frankrijk Of Italië hun vloot gingen
uitbreiden. Gibson, de Amerikaansche ambas
sadeur in België, een der gedelegeerden te
Londen, heeft Zondagmiddagvoor de radio ge
sproken tot zijn landgenooten en meegedeeld,
dat de definitieve overeenkomst tusschen Ame
rika, Brittannië en Japan reeds gesloten was.
De drie genoemde mogendheden zouden elk
eenige slagschepen schrappen en volgens de
gemaakte regeling zou in de komende zes jaren
geen der mogendheden een slagschip op stapel
gezet worden. Volgens Gibson zou de mogelijk
heid van een vijfmogendhedenverdrag nog niet
geheel uitgesloten zijn. Ofschoon de Franschen
al bij herhaling betuigd en betoogd hebben, dat
een eventueele mislukking niet aan hen te wij
ten zal zijn, blijven de berichten nog maar
steeds melding maken van de (natuurlijk niet
Fransche) opvatting, dat Frankrijk eigenlijk
kalmeeren en worden gesterkt door
de Zenuwstillende en Zenuwsterkende
Glazen buisje 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten
de mogendheid is, wier tegenstribbelen van 'n
mislukking oorzaak zal zijn, omdat Frankrijk
bet er nu eenmaal op gezet schijnt te hebben
zijn vloot te vergrootan met het oog op zijn
veiligheid. Waarschijnlijk wordt geacht, dat
Frankrijk niet zoo speciaal een vergrooting van
zijn huidige vloot zou beoogen als wel het ver
krijgen van eenige toezeggingen, eenige conces
sies van de andere mogendheden, met name
van Amerika en Engeland. Frankrijk zou dan
bereid zijn eenige van zijn eischen te laten val
len en met een vermindering zelfs van zijn
bewapening accoord te gaan, wanneer de an
dere mogendheden daartegenover zich bereid
zouden willen verklaren aan Frankrijk eenige
nieuwe veiligheidswaarborgen te willen geven.
En dat is iets, waarvoor noch Amerika noch
EIngeland te vindesn rijn. Te Genève en te
Locarno rijn, naar hun meening de waarbor
gen reeds gegeven, voor zoover zij die geven
en nakomen willen. En nu is Briahd gekomen
met het plan, dat Amerika en Engeland de to
Genève en te Locarno. gegeven waarborgen nog
eens nader zouden bevestigen, maar dit heeft
niet veel resultaat opgeleverd. In elk geval dit
(maar het is een negatief resultaat) dat de
Italiaansche gedelegeerde Grandi van de bespre-
kingen tusschen Briand en den Engelschen
minister Henderson het zijne gedachten heeft
en te kennen gegeven moet hebben, dat hij
met die besprekingen achter den Italiaanschen
rug alles behalve ingenomen was. Er blijkt
achteraf heel wat optimisme noodig te zijn
voor de betrokkenen oin er den moed nog
zoo'n beetje in te houden en als het geval
werkelijk zoo hopeloos is als sommigen mee-
nen, loopt de conferentie te Londen wat
men noemt met een sisser af en dan moet
maar afgewacht worden, welke conclusies hun
vrijheid van handelen betreffende, elk der vijf
mogendheden zal trekken uit de mislukking, uit
de onmogelijkheid om het over vlootbeperking
eens te worden.
Aan den bewapenings wedijver zullen dan
geen banden omgelegd zijn en wie weet hoe
gauw dan de aap uit den mouw komt en "boe
gauw te vernemen zal vallen welke vlootuit-
breiding Frankrijk zich zal willen veroorloven
en wat de andere mogendheden dan uit veilig
heidsoogpunt zich gedwongen zullen achten
te doen.
Werd de vorige week de mogelijkheid van
Rijksdagonlbinding in Duitschland onder de
oogen te zien, de tegen de nieuwe Duitsche
regeering ingediende moties v.an wantrouwen
hebben haar doel gemist, ze werden althans
verworpen en de Duitsche regeering met den
Rijkskanselier Brüning aan 't hoold kan van
wal steken. Er is werk aan den winkel, in
dien zin dat een tekort van driehonderd milli
oen moet worden weggewerkt. Moldenauer, de
rijksminister van Financiën heeft in een Zon
dag gehouden rede de puntjes eens goed op
de i gezet en meegedeeld, dat hij de driehon
derd millioen moet en zal hebben. En
Voor het dekken van het tekort zal hij enkele
tcllastingen moeten verhoogen, sommige in
nooge mate, o.a. de bierbeiasting. Duitschland
heeft zich nog op velerlei gebied te herstellen,
o.a. op dat van den landbouw en de industrie,
en dan is er nog in het bijzonder het Oosten
van het land, vanwaar, zooals we de vorige
week meldden, vele klachten komen over den
noodtoestand, die dringend voorziening behoeft.
In Zwitserland is de vorige week een referen
dum, een volkstemming gehouden over een wij
ziging van de Grondwet. De bedoeling van de
gewenschte grondwetswijziging is te komen
tot de heffing van een belasting op den ver
koop van brandewijn. En de bedoeling van die
heffing het brandewijngebruik. verminderen en
in de tweede plaats, denkende aan de opbrengst
van dia belasting, stelt de regeering rich roer
- .L. L ,L. m
HpL ECHTE FRIESCHB
per ons
JL
tie verkregen gelden te eeniger tijd aan te
V«"entien voor de invoering van een ouder-
(doms- en Weduwen- en weezen verzekering.
De uitslag van het referendum is voor de
voorstanders van beperking van het brande-
wijngebruik gunstig geweest en met een groote
•meerderheid heeft het Zwitsersche volk rijn
instemming betuigd met de voorgenomen wij
ziging der Grondwet en wat daarmee verder
beoogd wordt. Voor Zwitserland ongetwijfeld
een belangrijk besluit, niet het minst ook in
verband met het gebruik, dat de regeering
zich voorstelt te maken van de opbrengst
van de te heffen belasting.
Dat het er momenteel met de Fransche fi
nanciën inderdaad niet kwaad voorstaat moge
blijken uit het bericht, dat de Fransche re
geering besprekingen gehouden heeft met het
doel plannen vast te stellen voor de belasting
verlaging. 't Gaat daarbij niet om een kleinig
heid: de nieuwe belastingverlaging toch zou
niet minder dan anderhalf milliard bedragen.
Hen dergelijk bedrag als belastingverlaging
kunnen landjes als het onze zich niet voor
stellen, zelfs niet als we de verhouding tus
schen de totaalopbrengsten aan belasting hier
en in Frankrijk in aanmerking nemen. Frank
rijk blijkt maar goed te boeren.
Uit Duitschland, uit Neuköln, wordt mel
ding gemaakt van een schoolstaking, Welke
daar (opnieuw) is uitgebroken. Volgens het
„Berliner Tagehlatt" wordt aan een der scho
len te Neuköln door vijftig percent van de
leerlingen gestaakt en zou een der klassen van
die school geheel communistisch rijn. We leven
zieker wel in een modernen tijd.
VLISSINGEN van 3-10 April 1930.
Ondertrouwd: A. de Kat 29 j. en J. van der
'IIcijdl 28 j. L. A. Lerooij 28 j. en S. S. E.
Joukes 28 j. J. van der Burght 25 j. etn M.
P. Kalle 25 j. I. A. Risseeuw 27 j. en A.
Iluson 24 j.
Getrouwd: D. La wende 29 j. en M. A.
Rijn,aard 27 j. H. H. Marchand 28 j. en P.
J. E. Tromp 25 j. B. Pluijmers 33 j. en
M. P. M. de Vos 33 j. J. van der Burght!
25 j. en M. P. Kalle 25 j.
Bevallen: C. J. Nieuwenburg gebl Polder
man d. L. A. Heijen geb. Nobels z. D.
Nieuwenhuijze geb. van de Velde d. Z. Bos
geb. de Grcpt d. M. Verhulst geb'. Philips®
r. P. Gilde geb. Gabriëlse d.
Overleden: C. Maas wedr. van M. A. Ver-
schooten 80 j. A. Wondergem wedr. van F,
Passen ier 75 j. H. Besteling wed. van A.
Maquelin 91 j. G. Boersema jm. 19 j.
fti. M. van Sprang wed. van H. B. Siegws 73
j^ E. A. Willemse vrouw van T. Baljé 65 j.
*- A. J. van Boven "man van A. Kroon 52 J.
MIDDELBURG, van 3—10 April 1930.
GetrouwdC. Westdorp, 29 j. en M,
Goedhart 29 j.
BevallenN. Sturm-Breel, d. N. de
Bart-de Nooijer z. C. j. Lacor-Pluijmers
d. C. van Wallenburg-Francke, z.
Overleden J. L. de Brandt, 77 Jwedn. B.
Timmerman N. van Holthuijsen, 75 j.
ongeh. d. A. B. Geelhoed, 15 on
geh. d. J. van der Putte, 45 j., geh. m.
M. P. Jepsen J. M. Kemp, 66 j., ongeh.
d. J. M. van Rooijen, 76 j., geh. met M.
Flissebaalje.
SOUBURG, van 3—10 April 1930.
OndertrouwdL. Oele, 30 j. en J. E.
Risseeuw, 27 j. Poppe, 30 j. en M.
Joziasse, 25 j.
GeborenJan, z. van A. de Visser en
A. Dekker.
Overleden i N. C. Westdorp, 75 j., wed.
van M. Ripmeester.
StEROOSKERKE over Maart 1930.
Geboren: 4. Johanna Pouwelina dochter v,
Aalbert Teunis Willem de Kluis en Cornelia
van der Wilt 15. Tanna Wllhclmim doch
ter van Jan Wondergem en Janna Verhage.
Overleden: 29. Abraham Maljaars 66 jaar
echtgenoot van Jacoba Broerse 30. Jacomina
Coppoolse 73 jaar weduwe van Johannes Lou-
wérse.
EEN KWAJONGENS-STREEK.
Er was eens een jongen die op straat aan
een heer vroeg of hij soms even voor hem aan
een huisschel wilde trekken, want zoo zed de
deugniet, hij kon er zelf niet bij. De hew was
erg vriendelijk en deed wat hem gevraagd
werd. Doch niet zoodra had hy gebeld of de
jongen riep: „Nu, loopen, meneer, anders zijn
we er bijiT. Hoe vindt je zoo'n aap. Doe hem
maar niet na hoor, want het zou kunnen ge
beuren dat je van je vriendelijken helper sea
geducht pak riaag kraag.