M6ISJ6S ÉiPUROL 2e BLAD Van Week tot Week BURGELIJKE STAND Iedere lepel Kei pi om LU-/ bcnoutWclLicicl te Kalmeer-en, Atftara Abdij-siroop Heropening Meubelmagazijn. MIDDELBURG van 26 Sept.—3 Oct. 1929 Getrouwd P. A. van den Ham 21 en C. de Lange 22 j. A. Snijder» 26 j. en j. C. de Graaf 34 H. Blok 31 j. en C. van Boven 29 j. R. A. Stenhuis 33 j. cn Z Provoost 30 j. W. de Bie 62 j. en M. Louwerse 54 j. D. Schrier 20 j, en A. Riemens 20 j Bev. lien P. .M. Flipje?van Moolen, rot k d. A. Ingelse—Verspoor z. E M v. WaesbergheHamerlinck d. A. le Due —Simpelaar d. M C. de |onge—Lio- lijn d. Overleded A. M. de Paauw 18 j on- geh. zoon C. Wattel 14 j. zoon LU*/ te bedcirao, LU*/ adem, Kaitngftorgancn te neem WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 4 OCTOBER 1929 No. 40. BINNENLAND. Nazomer. Einde zomertijd. De kente ring nadert Onze luchtlijn Holland - Indiê. Tegenspoeden in de lucht zoo wel als te land. Spoorwegongeval De onbewaakte overwegen. Van onge- wenschte gasten Behendigheidswed strijd tusschen België en Nederland. Wie zal de zigeuners hebben? Gebrek aan mijningenieurs voor Indië, Buiten landers benoemd. Alastrim-geruchten in de residentie» Zaandamsche staking opgeheven. Een monument voor onze zeehelden. De zomer kan maar niet scheiden lijkt het Dag in, dag uit, Week in week uit mooi zomer weer, nazomer, weliswaar zonderde verschroei ende hitte, maar zomer toch, met nog veel kleurigen bloementooi. Maar desniettemin, de kentering moet wel haast komen. De eigenlijke herfst, de officieele herfst, was op den 22en der knaand precies op tijd, maar heeft niet veel meer gedaan, dan even het terrein ver kennen. 't Was hem blijkbaar nog te vroeg. Thans is het zoover, dat de zomer officieel afscheid van ons neemt. In den nacht van vijf op zes October moeten de klokken een uur teruggezet of stilgezet worden. We winnen een uur en dan zijn we weer in den normalen gang, we houden ons dan voorloopig1 maan al leen aan de zon en de ontevredenheid over de nieuwerwetschen zomertijd kan gevoeglijk eenige maanden fristen, tot het volgend jaar. Met onze luchtverbinding tusschen Indië en het Moederland gaat het maar wat goed. Het eene vliegtuig vertrekt na het andere voor den verren tocht en we aanvaarden dit feit, alsof het de meest gewone zaak van de wereld be trof. We weten al niet beter of het hoort zoo: een luchtverbinding met Indië. Wel zeker, we staan voor niets en voor niets meer te kijken tegenwoordig. Toch, er zijn aan den tocht nog wel eenige gevaren vermoedelijk, die zeker niet onderschat zullen worden, door de koene mannen, die het luchtruim gaan doorklieven, van hier naar Indië. En, al gaat het schitterend tn menig opzicht, er is ook melding te maken van eenigen tegenspoed. Het tweede vliegtuig, dat op reis was van Bangkok naar Medan, werd floor het slechte weer op de Westkust van het schiereiland Malakka gedwongen een noodlanding te maken. Bij die landing moet het toestel nogal ernstig gehavend zijn. Der gelijke tegenspoed zal intusscben op den moed, den durf en den ondernemingsgeest van onze dappere vliegeniers wel niet veel meer In vloed hebben als de tegenspoed welken onze voorvaderen uit de zeventiende eeuw ondervon den bij hunne ontdekkingstochten ter zee, op hun ondernemingsgeest heeft gehad. En, onge lukken, zegt men, kunnen overal gebeuren, ook te land met den spoortrein. Wat oa dezer dagen in de streek} in de na bijheid van Hoorn gebleken is, waar een goe derentrein geladen met landbouwproducten op een stootblok reed. Het ongeval kostte aan den hoofdgeleider van den trein het leven. En, veel groenten ging verloren, wat natuurlijk niet het ergste is. En dan het ongeluk, dat plaats had op den onbewaakten overweg bij Prinoenhage, waar twee kleine kleuters in een genoeglijk ritje wreed gestoord werden en het met den dood moesten bekoopen. Er is over de onbewaakte overwegen al heel veel gezegd en geschreven, maar dat neemt niet weg, dat een ongeval als 't hier bedoelde althans niet wordt opgevat als iets, dat zoo behoort. Men gewent aan veel, zoo niet aan alles, maar daar is tijd voor noodig. Er blijkt een strijd te zijn ontbrand tus schen de Nederlandsche en Belgische politie aan tie Wederzijdsche grens. Niet wat men noemt feen gewone kloppartij, maar eigenlijk meer een behendigheids wedstrijd in het over de grens brengen van tal van. zigeunersbenden Naar het „Hbld." verneemt moeien er in Bel gië zeer veel zigeunerbenden aanwezig zijn, die afkomstig zijn uit Zuid-Frankrijk, waar men ze ook liever kwijt dan rijk was. Het is vooral met het oog op den komenden winter begrijpelijk, dat men de ongerwenschte gasten gaarne zou willen loozen en nu wordt ge tracht de benden over onze grens te brengen Doch, onze marechaussee, onze rij kl veld wacht ziet scherp toe. En nu kunnen de Belgische autoriteiten aan de zigeuners wel het bevél geven binnen enkele dagen het Belgische ge bied te verlaten, maar ze moeten toch ergens blijven, dat spreekt. De Belgische gendarmen drijven hen in de richting van ons land, maar wij wenschen van het bezoek verschoond te blijven en de Belgen probeeren nu hier, of daar een gaatje te vinden, waardoor en waar langs het zigeunervolkje kan aftrekken en de Hollanders trachten dit te voorkomen. Een aardig spel, zoolang het spel blijft En, zeker is 't niet alles zigeuner te zijn. Ons kleine landje is rijk en groot, door zijn bezittingen in het verre Oosten. We zijn o.a. een voornaam mijnbouwend volk. Doch, het gaat daar in Indië met den mijnbouw ei genlijk wat te hard. Te hard, omdat de uit breiding van den mijnbouw daar te lande geen gelijken tred houdt met de toename in Neder land van het aantal mijningenieurs. Thans moet het zoo erg zijn, dat bij gebrek aan Ne derlandsche liefhebbers, een achttal buiten landers moet worden uitgezonden om bij het mijnwezen in Indië een betrekking te aanvaar den. Of het nu inderdaad zoo „erg" is, dal buitenlanders in onze bezittingen min of meer verantwoordelijke posities gaan innemen, dit staat niet aan ons om te beoordeelen. Er zijn nu eenmaal menschen, die het voor ons land beschamend vinden, dat ons land niet genoeg gestudeerde jongelui beschikbaar heeft om den gestadigen gang en de voortdurende uit breiding van het mijnwezen in Indië te steu nen. Er zijn er ook, die misschien In de nood zakelijkheid van het in dienst nemen van. bui- tenlandsche gestudeerden een kansje te meer zien voor de „pénétration pacifique". Bismarck moet indertijd al gezegd hebben, dat Nederland zich zelf wel annexeert (bij Duitschland). Of die annexatie door het benoemen van buiten- landsche ingenieurs (waaronder misschien ook wel Duitsche) zal bevorderd worden is intus- schen nog de vraag. Hoe dit zij, het gebrek aan Nederlandsche mijningenieurs moge den Hollandsche studeerenden een prikkel zijn zich op de mijnbouwkunde te gaan toeleggen. Waar voor ganders "hebben we ook in Delft zulke groote en grootsche gebouwen staan? In de residentie liepen dezer dagen geruch ten dat er daar ter stede alastrimgevallen ver zwegen zouden zijn. Men wil blijkbaar een ver klaring vinden voor het zeker wel opmerkelijke feit, dat de bevolking van Den Haag. schoon in Veel en velerlei contact met nabijgelegen Rotterdam, tot dusver zoo goed als verschoond bleef van alastrim. Op zichzelf is dit geluk kig, wanneer het een feit is, maar juist wordt er, blijkens het gerucht, aan getwijfeld of het een feit is, dan wel of inderdaad zich meer dere gevallen hebben voorgedaan, die verzwe gen werden. Blijkens de verschillende berichten is de alastrim nog niet tot staan~*gekomen, uit Delft o.a. kwamen nog dagelijks berichten, om trent nieuwe gevallen. Al zijn de medici het nog niet allen eens misschien over den aard der ziekte of over de juiste benaming, daar over zijn we het toch wel eens, dat alleen een krachtige bestrijding kan helpen. De ervaring heeft geleerd, o.a in Zwitserland, dat het ja ren kan duren voor deze ziekte geheel be dwongen is. De bij het conflict in het houtbedrijf te Zaandam betrokken organisaties van werkne mers hebben in het laatst der vorige week met hun leden vergaderd, om o.a te bespreken, wanneer de hervatting van het werk zal be ginnen, nu er een einde aan de staking geko men is. Besloten is na verschillende bespre kingen, het werk op 7 October te hervatten. Het conflict in het houtbedrijf, dat thans ge ëindigd is, heeft zes maanden geduurd. Het plan bestaat te Den Helder een monu ment op te richten ter eere van het Neder landsche Reddingswezen, een monument om den landgenoot en den vreemdeling te wijzen op den heldenmoed en de plichtsbetrachting dergenen, die hun leven wagen om dat van anderen te redden. Het moet een mooi monu ment worden maarer is veel geld voor noodig. BUITENLAND. Mac Donald vol verwachting op reis. "gegaan naar Amerika. Veel vriende lijkheden. De basis dus gevonden. Hoe het verkeeren kan. Ontwapening te land. Painlevé aan het woord. Oude wapens opgeruimd. Wie zal ze koopein. Reden tot vrees niet uitgesloten. Ver ouderde nieuwe luchtschepen, te zwaar te klein, te langzaam. Nieuw minis terie in Oostenrijk. De doodstraf. De Belgische beul overleden. De stad Ber lijn voor 10 millioen opgelicht Mac Donald heeft de reis naar Amerika aan vaard en naar gemeld wordt, vol verwachting. Hij verwacht veel van zijn verblijf in Amerika en in Canada. Hij hoopt, dat de vijf zeemo gendheden, die indertijd de overeenkomst van Washington onderteekend hebben, opnieuw zul len gaan overleggen, om tot een nog beter resultaat te komen. We mogen allicht aanne men, dat de zaak er (althans tusschen Amerika en Engeland) al goed voorstaat Immers, de Engelsche premier zou de reis niet aanvaarden voor een eenigszins betrouwbare basis gelegd was voor zijn mondelinge besprekingen te Was hington. Hij is dus op reis gegaan, en, zal met veel vriendelijkheden ontvangen worden. Hij komt aan te New-York, waar hem het eere burgerschap der stad zal worden aangeboden. Het kan raar loopen in de wereld. Mac Donald heeft zich ingescheept op de „Berengaria" een schip, dat oorspronkelijk Duitsch bezit was, (onder den naam van „Impérator") maar dat na den oorlog in handen der Engelschen kwam. En op dat schip werden hem, Mac Do nald als verblijf aangewezen, de apartemen- ten, die indertijd aan den toemmaligen Duit- schen keizer Wilhelm werden ingericht. Het kan verkeerenEn terwijl Mac Donald op reis gaat om de ontwapeningsplannen, voor zoover de vloot betreft, te helpen bevorderen, wordt ook nog altijd druk gesproken over ont wapening en beperking te land. Niet, dat er in tie laatste dagen te Genève of elders be langrijke besluiten rijn, waaruit son rijn af te leiden, dat de ontwapening te land of de krachtige beperking om zoo te zeggen al voor tie deur staat Zoover is het nog niet Maar, toch wordt er druk over gesproken al is het maar alleen in Frankrijk, waar Painlevé de minister van oorlog, Zondag in een rede voering nogmaals gewezen heeft op de groote rol, welke Frankrijk heeft gespeeld op het gebied van de bevordering van den vrede, en hij heeft ook doen uitkomen, dat geen land ter wereld nog gekomen is tot een beperking) van bewapening als die, welke Frankrijk zich ge troostte door het terugbrengen van den mili tairen diensttijd op één jaar, en dit wel zonder dat Frankrijk's veiligheid daardoor verzwakt werd (omtrent de mogelijkheid of waarschijn lijkheid waarvan men zich zeker toch van te voren wel behoorlijk zal hebben vergewist). In die vermindering van den diensttijd zal het waarschijnlijk wel niet zitten, dat Frankrijk zooveel oude wapens heeft, waarvan het zich de volgende maand zal ontdoen, door verkoo- ping. Er moet veel oud en antiek spul bij zijn, maar ook nog wel een aardig partijtje door de Britsche en Amerikaansche legers achterge laten machinegeweren. De verkooping zal plaats hebben onder voorwaarde, dat alles binnen 't jaar het land uit moet rijn. Als de Franschen het maar kwijt rijn. Toch, zou men zeggen, kan het Frankrijk niet onverschillig zijn wie de oude wapens (waaronder nog bruikbare) koopt en met welk doel. Het klinkt heel poë tisch te beweren, dat de zwaarden tot ploegen werden omgesmeed, maar ploegen kunnen wel licht gemakkelijker en goedkoop-er vervaardigd worden dan uit geweren en kanonnen. In elk geval, als dat de bedoeling was, kon Frankrijk de wapens zelf nog wel gebruiken. Er, moeten Imenschen zijn, ook in Frankrijk, die vreezen dat de wapens gekocht zullen wordein, door een of anderen oorlogszuchligen stam en dat de Fransche wapens nog eens zullen dienen om misschien wel in handen van rebel len hier of daar (de wereld is zoo groot) een bruikbaar wapen te vormen. En, ten slotte zou rich het geval kunnen voordoen, dat Frankrijk ergens met rijn eigen kogels uit zijn eigen geweren begroet werd. En daarom zijn er, diei beweren dat het beter zou rijn, alles maar te vernietigen en niets te verkoopen, wat toch ook mogelijk velen weer aan het hart zou gaan, vanwege het geld, dat indertijd die dingen gekost heb ben. Oude wapens. Wanneer is eigenlijk een wapen oud? Dat is moeilijk te zeggen. Iets nieuws kan al weer oud zijn althans verouderd. Dat blijkt in Engeland, waar men o.a. twee nieuwe luchtschepen heeft gebouwd, die hun proeftocht nog moeten doen. Beweerd wordt, dat de luchtschepen nu al niet meer deugen omdat ze ïe zwaar, te langzaam en te klein zijn om in de moderne luchtvaart eert eenigs zins goede figuur te maken. Het is te begrij pen, waar de bouw van een paar luchtschepen zooveel tijd in beslag neemt, dat 'er tusschen den aanvang en de voltooiing alle gelegenheid is het in de bouwplannen vastgestelde op veler lei wijze te overvleugelen. K In Oostenrijk is een nieuw kabinet opgetre den. Er was sedert langen tijd onrust in dat land en de verschillende partijen stonden zoo vriendelijk tegenover elkaar, dat zelfs van een te verwachten burgeroorlog gesproken werd. Blijkens de laatste berichten schijnt het gevaar voor een burgeroorlog zoo goed 'als geweken en hebben de thans gematigde elementen-de macht zoodanig in handen, dat er kans bestaat, dat de binnenlandsche moeilijkheden langs volko men wettelijken weg tot een oplossing gebracht zullen kunnen worden. Duitschland en Oos tenrijk leggen zich toe op de invoering van een zekere eenheid in het stelsel van strafwetten. Maar heelemaal eens zijn de Duitsehèrs en. He Oostenrijkers het niet. met name over de doodstraf. In Duitschland bestaat de doodstraf nog, in Oostenrijk is ze afgeschaft. Maar er is toch overeenstemming mogelijk, waar in Oostenrijk een sterke strooming is waar te nemen voor de wederinvoering. Nu behoeft het met de doodstraf overal waar ze bestaat zoo'n vaart niet te loopen. In België is het nog niet tot een officieele afschaffing gekomen. De dood straf bestaat er dus wettelijk wel, maar ze werd al sinds jaren niet meer toegepast Toch werd het ambt van beul nog vervuld, op een onbloedige wijze. De terechtstellingen bepaal den zich er toe, dat wanneer iemand'ter dood veroordeeld was, de „beul" een paal oprichtte waaraan het vonnis met den naam van d£n veroordeelde werd vastgespijkerd. Thans is de „beul" overleden. Of er een nieuwen benoemd zal worden en of er gegadigden voor het eer tijds gevloekte ambt zullen zijn? Als 't goed betaald wordt, vermoedelijk neg wel, te meer daar de man volgens de hedendaagsclie Belgi sche opvattingen zijn bedrijf zonder het zwaard kan uitoefenen en dus het griezelige er af is. In Berlijn is weer een financieel schandaaltje van nogal grooten omvang. Drie gebroeders hebben zich o.m. aan eenige honderden ver- ▼altehingMi schuld Iff gemaakt ten nadeel e ran H Er is geen deugdelijker middel Q7 voor hetverkrljgen en behouden van een fraaie Huid van Handen en Gelaat, dan <*00"*n vao 30-40 to 90 ct. Tub* 80 ct. de stad Berlijn, welke zij, de gebroeders Skla- nek, in totaal een schadepostje van tien milli oen mark zouden hebben berokkend. De ge broeders (die een contract hadden met de stad inzake leveranties van alle kleederen en textiel- goederen aan de stedelijke bedrijven) namen bij de Stadsbank voorsclio.ten op hunne leve ranties en waren zoo slim de verschillende orders en orderbevestigingen te gebruiken voor het opnemen van nieuwe credieten, maar, en dat was het meest winstgevende misschien, vele van die orders en orderbevestigingen wa ren gefingeerd, zoodat de gebroeders dus krachtens die orders geen vorderingen op de stad konden hebben. De totale verplichtingen van de gebroeders Skalarek ten opzichte van de stad Berlijn bedragen tien millioen Rijkg- mark. Toch zal de stad Berlijn niet zooveel schade lijden, want tegenover de verplichtin gen der gebroeders staat ook eenig bezit O.a een drietal villa's ter waarde van zes millioen en twee renstallen ter waarde van drie en een half millioen. De heeren moeten er iets voor over gehad hebben om met de groote wereld op en neer te kunnen gaan. In elk geval wisten, ze zich aardig in te spannen, wat ten slotte de stad Berlijn toch weer ten goede komt. Het bekende meubelmagazijn van den heer A. Kerkhove in de Vlissingsche straat te Mid delburg wordt morgen heropend. Wij hebben in de hernieuwde zaak eens een kijkje geno men en stonden verbaasd over de groote op pervlakte welke de winkel heeft gekregen na de verbouwing. Er Is thans een flinke «ruimte om diverse ameublementen te exposeeren en vonden er complete salon-, woonkamer- en slaapkamer-ameublementen. Ook in diverse groote en kleine meubelen is een ruime sortee ring aanwezig. W5j kunnen den heer Kerkhove niets anders dan gel uk wenschen met zijn her boren zaak en zal zeer zeker nieuwe clientèle tot zich trekken. VLISSINGEN, van 28 SepL-3 Ocl 1929. Ondertrouwd: B. Spuij 28 j. en S. van Schijndel 25 j. P. Storm 29 j. en A. C. P. Sohier 18 j. P. Storm 29 j. en A. G. P. de Waal 26 j. j Getrouwd: M. Kuzee 67 j. en P. van de Plasse 58 j. M. Goedegebure 26 j. en F. Cal jouw 20 j. A. de Croo 32 j. en E. M. Seubert 30 j. H. Ardewijn 27 j. en L. H. Schuaring 25 j. J. C. Meijers 24 j. en J. C. Waltz 23 j. L. A. Vigne 24 j. en V. E. P. Debrae 23 j. ML Wulff 21 j. en J. G. t. Pluijmers 21 j. Bevallen: J. G. de Lege geb. Woltering d. F. H. E Hönsel geb. Dorn z. J. ML vai. Splunder geb. Kuijper d. A. F. Janssen geb. meters z. A. Grootjan* geb. Meerman d. - S. van Scheers geb. Ledjnse z. P. J. Caatel geb. Schuite z. H. van Praet geb. Govers z. H. Blaauw geb. Schutte d. M. Bouma geb. Louwerse d. G. H. Lootsma geb. de Haand. Overleden: C. E le Clercq d. 15 j. ML de Jonge jm. 40 j. A. Heajdens man van A. C. Berting 63 j. BIGGEKERKE over September 1929. Geboren: Cornelia Levina d. v. C. Vos en A. Wielemaker Leintje d. v. A. van Keulen en M. Schreijenberg. Ondertrouwd: Jacobus Joziasse 28 j. en Dina Goedbloed 25 j. Lein Wijkhuijs 21 j. en Pieternella Harpe 22 j. Getrouwd; Jan Poppe 50 j. en C. Brasser 46 j. Jan Konraad 22 j. en Catharina Klaas- se 22 j. Pieter Schoul 23 j. en Johanna Harpe 24 j. Overleden: Prina Wielemaker 68 j. echtge- noote van Jacobus Verhage. SINT-LAURENS over September 1929. Geboren: Kornelis, zoon van I. Bassie en M. Dingemansc. Ondertrouwd A. BuJJs 70 i. en M. M#«u 21 f. (Adv. In Blokschrift)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1929 | | pagina 7