RADIO-NIEUWS WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1929 No. 32. DL R.aDU IN DIENST VAN DE PERS. Teneinde een vlugge verspreiding van de nieuwsberichten te bevorderen, zullen enkele Amerikaansche bladen, de „Chicago Daily News", „Chicago Tribune", „Los Angeles Ti mes", „San Francisco Chronicle", „Christia Science Monitor" en de „Ganett-pers", zi h van een speciaal hiervoor ingerichten korte golfdienst bedienen, waartoe zij van de Fede rale Radio Commissie de beschikking hebbei. verkregen over 20 kortegolfbanden voor Jie transoceanische verkeer, terwijl bovendien toe zegging is verkregen voor 20 exclusieve golf; lengten voor gebruik in het verkeer tusschen de kust van den Atlantischen Oceaan en die van den Stillen Oceaan. Het plan is grooten deels reeds uitgevoerd en binnenkort is* de in bedrijfstelling der installaties te verwachten. Ontvangstations zullen worden gebouwd te York, Boston, Chicago, San Francisco, Los Angelos en New-Orleans, met als centraal punt Chicago. TELEFONEEREN OP ZEE. Hallo, hallo, hier „Leviathan". De Federale Radio Commissie heeft 7 korte golfbanden afgestaan aan de American Tele phone and Telegraph Company, ten behoeve van een draadlooze zend- en ontvanginstalla tie, die het telefonisch verkeer tusschen de passagiers op het stoomschip „Leviathan" en het vaste land zal mogelijk maken, door middel van een te Deal Beach in New-Yersey te bou wen station, waar vier van de zeven golfleng ten zullen worden gebruikt. De overige drie worden aangewend op het stoomschip zelf. Het ligt in de bedoeling om dezen draadloo- zen dienst aan te sluiten op het gewone tele foonverkeer, zoodat de passagiers steeds in de gelegenheid zullen zyn telefoongesprekken te voeren, onverschillig waar het schip zich) be vindt. Men heeft voor deze installatie* een be drag van 750,000 dollar uitgetrokken, waarvan het grootste gedeelte bestemd Is om de uitga ven te dekken voor de aansluiting van het kortegolfstation op het vasteland met het ge wone telefoonnel. Het plan za' worden uitge werkt vorens de method.1, die men gevolgd heeft bij de draadlooze verbinding van het stoomschip „Berengaria", dat evenals de „Le viathan" aan de Cunard Stoombootmaatsch behoort, met Parijs. Bovendien zal de maatschappij ook de twee bekende Oceaanstoomers de „Aquitania" en de Mauretania" aldus uitrusten. ~EN TIJDELIJKE ZENDER TE SALZBURG. Te Salzburg werd van de zijde van verschil- 'ende vooraanstaande personen bezwaren ge opperd tegen het bouwen.van een zendstation lat volgens hen het natuurschoon zou schad n ■n in elk geval niet ten goede zou komen aan het uitzicht dat men van verschillende! punten op de moie omgeving van deze Oostenrijk- sche stad heeft. Tenslotte heeft de gemeente raad de RAVAG toch toestemming gegeven om een voorloopigen zender te plaatsen op een berg, waar de antennemasten niejt al te zeer in het oog zullen loopen. De RAVAG is tot het besluit om een tijdelij- ken zender te plaatsen, gekomen, daar zij niet ronder voorafgaande experimenten een perma nent station wil bouwen. Dit zou door de vele moeilijkheden in het zenden en ontvangen die loor het bergachtig karakter der omgeving worden veroorzaakt, teveel risico met zich brengen. De reikwijdte van den tijdelijk en zen der bedraagt niet meer dan ©enig© kilometers. Met de resultaten hoopt men echten de ge- schikste plaats voor den nieuwen zender te kunnen vaststellen, ook zonder dat deze al te zeer het natuurschoon van de mooie stad zal schaden. LUISTERAARS IN ENGELAND. Het aantal luisteraars in Engeland bedroeg op 1 Juli j.l. 2.791.717, hetgeen een toename beteekent van 16.009 in één maandi tijds. Het lantal van 3.000.0C0 lu'stcrjaars nad r meert en meer. WORDT SCHENECTADY OVERAL GOED GE HOORD? Om ook de veraf wonede luisteraars van den Amerikaanschen zender WGY te Schenec- lady in staat te stellen d? ui zendingen op uitnemende wijze te volgen, heeft de technische leiding van dit station enkele ingenieurs! opge dragen metingen te doen met betrekking tol de geluidsterkte in de geheele Vereenigdet Sta ten. Indien de geluidsterkte niet in. alle deelen an de Vereenigde Staten voldoende is, zg' men door technische wijzigingen aan den zen der trachten verbetering in dezen toestand te brengen. Dit plan zal worden nagevolgd voor ver schillende andere zenders, o.a. KOA te Denver en KGO te Oakland. BELANGRIJKE MAATREGELEN. In vele dagbladen en tijdschriften lezen we den laatsten tijd uitvoerige artikelen over di verse apparaten, die gebruikt worden door de marconisten van stoomschepen, hetgeen wel 'n bewijs is, dat de radio een zeer belangrijke rol speelt in de navigatie. Om tot algemeene besluiten te komen, waar door de veiligheid op zee vergroot zou worden heeft men korten tijd geleden in Engeland een internationaal congres over dit onderwerp gehouden. Op deze conferentie zijn vooral zeer vee1 besprekingen aan de radio gewijd. De radio-in stallaties op de Britsche stoomschepen werde tot voorbeeld gesteld, daar deze op de meest moderne wijze zijn ingericht. De conventie heeft bes oten, dat binnen twe jaar elk passagierschip, dat meer dan 5000 ton meet, voorzien moet zijn van een „Radio compas", een radio-ontvangtoestel met ee: ra am-antenne. Hiermee kan men een schip zijn positie bepalen ten opzichte van elk radio station, dat signalen uitzendt. Bij het laats'e internationale congres voor „veiligheid ter zee' in 1914 werd er nog niet over een dergelijke installatie gesproken, omdat de radio-techniek toen nog niet ver genoeg gevorderd was om toepassing van dit systeem op scheepvaartge bied mogelijk te maken. Ook de inrichting van een automatisch! toe stel voor het ontvangen van S. O. S.-signaler werd uitvoerig besproken. Een dergelijk ont vangtoestel is voortdurend op 600 meter af ge stemd, op welke golflengte alleen S. O. S.- signa'en ui'gezonden mogen worden. Bij het onlvangen van een dergelijk signaal, wordt een alarmschei in werking gebracht, zoodat de marconist onmiddellijk kan trachten in ver binding te komen met het in nood verkeerende schip. Ook over gelijktijdige radio- en onderwater- 'doksignalen, werden besprekingen gehouden. RADIO-TENTOONSTELLINGEN. Van 1-20 September wordt de eerst© Roe- neensche radio-tentoonstelling gehouden te Boekarest. Te Freiburg zal de eerste internationale ra- rlio-tentoonstelling In Zwitserland worden ge houden van 7-15 September- a.s. LUISTERAARS IN ZWEDEN. In Zweden neemt het aantal luisteraarsi ge stadig toe en bedroeg op 1 Juli j.l. meer dan 112.000. Dit beteekent ruim 67 luisteraars op 'elke duizend inwoners. In drie maanden; tijds zijn 11.445 luistervergunningen uitgereikt. NICE-JUAN-LES-FINS. In Frankrijk loopen geruchten, dat het be- 'cende Fransche station Nice-Juan-les-Pins op1- leheven zal worden en ©en ander krachtig station aan de Cote-d'Azur zal verrijzen, waar schijnlijk te Cros-de-Cagnes, waar zich reeds een zender van de P. T. T. bevindt De exploi- atie van dit nieuw te bouwen station zal door ^en Staat worden opgedragen aan een con sortium van Casino's en groote hotels daar ter plaatse. NIEUW STATION TE CAIRO. Te Cairo zal een nieuw omroepstation ge bouwd worden. IN ARGENTINIË GEEN STATIONS MEER IN DE STEDEN. In Argentinië heeft dl© regeering bepaald!, lat de stations, die zich nog in de steden be- inden, binnen 9 maanden moeten zorgen naar .-en plaats buiten de stad te zijn verhuisd. VOOR SLECHT WEER. Voor het regenweer of voor winderige dagen in den nazomer of herfst is deze manled bijzon der geschikt. Hij is ook prettig voor meisjes die veel fietsen. Men kan hem maken van elke stof, maar zeer geschikt is hij om vervaardigd te worden in blauw of helder rood en dan uit regenjas-stof. Het model is ook geschikt voor gummi, doch dit is zoo moeilijk te bewerken, dat wij het eigenlijk niet kunnen aanbevelen. Het model is nog tamelijk ingewikkeld, al ziet men dit ei5 niet zoo dadelijk van af. De mouwen zijn vrij nauw: de mantel zelf echter is nogal los jes wat val betreft. Kraag en revers zijn lang maar niet al te bleed, hetgeen te mannelijk zou staan. Onder de zakken is een plooitjesbaan, dat natuurlijk ten goede komt aan de bewegingsvrijheid, vooral bij het fietsen. De zakken zijn echt. Zij worden opgestikt. Men moei er aan denken wat ruim stof te nemen met het oog op de apart te maken plooien onder den zak. Zij die deze plooien niet hebben willen kunnen er bij het naknippen van het model natuurlijk zonder bezwaar re kening mede houden, hetgeen dan feitelijk neerkomt op „er geen rekening mede houden." De ceintuur is van leer en dus los. Verder is er aan den mantel niets bijzonders, behalve dan dat de sluiting door middel van de cein tuur geschiedt. Het zal echter aanbeveling ver dienen aan den binnenkant knoopsgaten in lusjes te maken, daar men anders bij fel weer spoedig last krijgt van het vervelende opwaaien der panden. Een knippatroon kan men bestellen aan onze bureaux onder nummer 103 in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 55 cents. MODERNE HANDTASCHJES. Behalve voor de kleeding wisselt de mode voor schoeisel der handen en voelen, benevens handtaschjes eveneens voortdurend. Ja, wij ge- looven zelfs, dat de mode ten opzichte van die artikelen nog veel varieert dan die voor onze overige kleeding. De handtaschjes voor het komende seizoen worden tamelijk kloek van model, doch niet zoo groot als eenige jaren geleden. Heel veel wordt gewerkt met imitatie haaienvel, panter, schildpad, geit, enz. Pot de Suède wordt weer iets meer gedragen dan vorige seizoenen* maar men mag daarvan nog niet zeggen dai het mode is. Die het heel goed betalen kan, draagt op het oogenblik een taschje van haaienvel, maar dat is zoo ontzettend duur, dat verreweg het grootste gedeelte der dames het met imi tatie moeten doen of met wat anders. Het slangenvel heeft niet zoo erg opgenomen, blijk baar omdat het niet mooi gevonden werd, het geen dan alleen op rekening komt van de imi tatie-soorten, daar werkelijk echt slangenleer, bijv. Python, beslist prachtig is. Maak echter zoo'n kleurenrijkdom maar eens na voor. een zacht prijsje. Dat ging niet en daarom nam men zijn toe vlucht tot tinten, die men bij echte slangen nog nooit gezien heeft. Bijv. mooi gestreept heel licht grijs. Het leek naar niets. Nu krijgen wij in ieder geval minder schreeu wende tinten. De tascjijes hebben het nieuws hoofdzakelijk in de sluiting gekregen. Het taschje zelf heeft een klep-sluiting: da beugel is er uit. De hengsels (wat een woord voor een taschje) zijn met losse luschjes aan het leer bevestigd, zooals ons plaatje duidelijk laat zien. Er zijn echter tallooze variaties in dit idee. Voorts heeft men net als eenige jaren geleden, weer machinestiksel langs de zoomen en we' vaak in een oontrasteerende kleur. Dit vindt men echter alleen bij taschjes van leer. Over het algemeen genomen zijn de nieuwe Duitsche modellen zeer fraai. Wij gelooven wel. dat deze het meest aftrek zul1 en vinden. De Franstfl& tasschen zijn nog niet noemens waard veranderd maar er is alle aanleiding om te veronderstellen, dat deze wel spoedig volgen zullen. N BABY-SPEELGOED. Wij vestigen er nog eens de aandacht op, dat de laalste jaren wederom veel minderwaar dige speelgoed-artikeeln verschenen. Een tij lang is dit niet zoo slim geweest, maar he' schijnt, dat de groote en bonafide fabrikan ten, uit het buitenland, den laatsten tijd weer danig gedwarsboomd werden door de thuis werkers, die natuurlijk als van ouds alles op een koopje doen en zich va nhet feit dat hun produkten in handen van heele kleine kinder tjes komen weinig aantrekken. De groot-industrie is daar beter van door drongen, maar helaas, al het speelgoed koml niet van de groote en degelijke fabrieken. Het schadelijksle voor de kleine kinderen blijven altijd wel de poppen en dieren, welke met een gemeen soorl verf beschilderd zijn. De kleintjes steken natuurlijk alles in den mond en likken op die wijze heel wat verfrommel naar binnen. Men moet daar voor oppassen en in i eder geval zorgen, dat het geverfde speelgoed, dat men aan kinderen geeft eerste klas is, dat wiï zeggtefri ongevaarlijk. De ge verfde veertjes van tegenwoordig moet men niet aan baby's geven. Al zou dé verf on schadelijk zijn, de kleintjes peuzelen toch al- lijd de haartjes der veerljes op en dat is zeer slecht. Ook moet men voorzichtig zijn met het goedkoope soldeerwerk. Het is een wip stuk en dan blijft slechts de kans tot verwon ding over. Het beste speelgoed is en blijft dat wat van blank hout of van laken en duffel vervaar digd is. Poppen en diertjes moet men daarom bij voorkeur kiezen van laken of een andere stof, liefst zonder glazzen oogjes, die de klein tjes er uit peuteren en in den mond steken. Karretjes en stoeltjes geve men van blank hout of desnoods van gebeitst hout, maar in ieder geval kieze men zoo min mogelijk het geverfde goed. Eerst wanneer de kinderen de driejari gen leef ijd gepasseerd zijn, kan men wat de hand lichten bij de keuze van het speelgoed. Doch daarvoor kan men niet voorzichlig ge noeg zijn. ZELFGEMAAKTE KIMONO'S. 10* De meeste vrouwen zien er absoluut geen bezwaar in om zelf aan een moeilijken mantel te beginnen, ja zelfs aan een bruidsjapon. Een kimono echter, dat tenslotte toch maar een eenvoudig soort huiskleeding is, maakt men zelden zelf. Waarom? Misschien omdat zij in den winkel al zeer goedkoop verkrijgbaar zijn. maarals men een kimono van werkelijk" mooie stof wil hebben, valt de prijs toch lang niet mede, Het maken is eigenlijk heelemaal niet moei- lijk. De eenigste moeilijkheid schuilt meestal in de mouwen, maar, als men een goed pa troon heeft vervalt dit bezwaar immers. Dan knipt men eenvoudig het papieren voorbeeld na en het zaakje komt best in orde. Op onze teekening ziet men een kimono afge beeld, zooals wij ons voorstellen, dat zij moet zijn. Het kleedingsluk zelve is natuurlijk altijd hetzelfde; de variatie zit in de mouwen. Bij het model dat op den rug geteekend is, zijn de mouwen heel wijd en geheel naar het Japan- sche voorbeeld; bij het andere model zijn de mouwen minder wijd en meer naar het Chinee- sche voorbeeld. In ons patroon hebben wij het Japansche model gevolgd, doch om het mo gelijk te maken buiten dit nog een ander mo delletje te vervaardigen, bovendien nog een losse mouw geknipt voor het Chineesche mo del. Zooals vanzelf spreekt moet men dien mouw niet los knippen, daar het model immers ..kimono" is, maar aan het patroon spelden en dan knippen. Een knippatroon kan men bestellen aan onze bureaux onder nummer 102 in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 65 oents.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1929 | | pagina 6