RADIO-NIEUWS
WEGELING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1929 No. 32.
DL R.aDU IN DIENST VAN DE PERS.
Teneinde een vlugge verspreiding van de
nieuwsberichten te bevorderen, zullen enkele
Amerikaansche bladen, de „Chicago Daily
News", „Chicago Tribune", „Los Angeles Ti
mes", „San Francisco Chronicle", „Christia
Science Monitor" en de „Ganett-pers", zi h
van een speciaal hiervoor ingerichten korte
golfdienst bedienen, waartoe zij van de Fede
rale Radio Commissie de beschikking hebbei.
verkregen over 20 kortegolfbanden voor Jie
transoceanische verkeer, terwijl bovendien toe
zegging is verkregen voor 20 exclusieve golf;
lengten voor gebruik in het verkeer tusschen
de kust van den Atlantischen Oceaan en die
van den Stillen Oceaan. Het plan is grooten
deels reeds uitgevoerd en binnenkort is* de in
bedrijfstelling der installaties te verwachten.
Ontvangstations zullen worden gebouwd te
York, Boston, Chicago, San Francisco, Los
Angelos en New-Orleans, met als centraal punt
Chicago.
TELEFONEEREN OP ZEE.
Hallo, hallo, hier „Leviathan".
De Federale Radio Commissie heeft 7 korte
golfbanden afgestaan aan de American Tele
phone and Telegraph Company, ten behoeve
van een draadlooze zend- en ontvanginstalla
tie, die het telefonisch verkeer tusschen de
passagiers op het stoomschip „Leviathan" en
het vaste land zal mogelijk maken, door middel
van een te Deal Beach in New-Yersey te bou
wen station, waar vier van de zeven golfleng
ten zullen worden gebruikt. De overige drie
worden aangewend op het stoomschip zelf.
Het ligt in de bedoeling om dezen draadloo-
zen dienst aan te sluiten op het gewone tele
foonverkeer, zoodat de passagiers steeds in de
gelegenheid zullen zyn telefoongesprekken te
voeren, onverschillig waar het schip zich) be
vindt. Men heeft voor deze installatie* een be
drag van 750,000 dollar uitgetrokken, waarvan
het grootste gedeelte bestemd Is om de uitga
ven te dekken voor de aansluiting van het
kortegolfstation op het vasteland met het ge
wone telefoonnel. Het plan za' worden uitge
werkt vorens de method.1, die men gevolgd
heeft bij de draadlooze verbinding van het
stoomschip „Berengaria", dat evenals de „Le
viathan" aan de Cunard Stoombootmaatsch
behoort, met Parijs.
Bovendien zal de maatschappij ook de twee
bekende Oceaanstoomers de „Aquitania" en de
Mauretania" aldus uitrusten.
~EN TIJDELIJKE ZENDER TE SALZBURG.
Te Salzburg werd van de zijde van verschil-
'ende vooraanstaande personen bezwaren ge
opperd tegen het bouwen.van een zendstation
lat volgens hen het natuurschoon zou schad n
■n in elk geval niet ten goede zou komen aan
het uitzicht dat men van verschillende! punten
op de moie omgeving van deze Oostenrijk-
sche stad heeft. Tenslotte heeft de gemeente
raad de RAVAG toch toestemming gegeven om
een voorloopigen zender te plaatsen op een
berg, waar de antennemasten niejt al te zeer
in het oog zullen loopen.
De RAVAG is tot het besluit om een tijdelij-
ken zender te plaatsen, gekomen, daar zij niet
ronder voorafgaande experimenten een perma
nent station wil bouwen. Dit zou door de vele
moeilijkheden in het zenden en ontvangen die
loor het bergachtig karakter der omgeving
worden veroorzaakt, teveel risico met zich
brengen. De reikwijdte van den tijdelijk en zen
der bedraagt niet meer dan ©enig© kilometers.
Met de resultaten hoopt men echten de ge-
schikste plaats voor den nieuwen zender te
kunnen vaststellen, ook zonder dat deze al te
zeer het natuurschoon van de mooie stad zal
schaden.
LUISTERAARS IN ENGELAND.
Het aantal luisteraars in Engeland bedroeg
op 1 Juli j.l. 2.791.717, hetgeen een toename
beteekent van 16.009 in één maandi tijds. Het
lantal van 3.000.0C0 lu'stcrjaars nad r meert en
meer.
WORDT SCHENECTADY OVERAL GOED GE
HOORD?
Om ook de veraf wonede luisteraars van
den Amerikaanschen zender WGY te Schenec-
lady in staat te stellen d? ui zendingen op
uitnemende wijze te volgen, heeft de technische
leiding van dit station enkele ingenieurs! opge
dragen metingen te doen met betrekking tol
de geluidsterkte in de geheele Vereenigdet Sta
ten. Indien de geluidsterkte niet in. alle deelen
an de Vereenigde Staten voldoende is, zg'
men door technische wijzigingen aan den zen
der trachten verbetering in dezen toestand te
brengen.
Dit plan zal worden nagevolgd voor ver
schillende andere zenders, o.a. KOA te Denver
en KGO te Oakland.
BELANGRIJKE MAATREGELEN.
In vele dagbladen en tijdschriften lezen we
den laatsten tijd uitvoerige artikelen over di
verse apparaten, die gebruikt worden door de
marconisten van stoomschepen, hetgeen wel 'n
bewijs is, dat de radio een zeer belangrijke rol
speelt in de navigatie.
Om tot algemeene besluiten te komen, waar
door de veiligheid op zee vergroot zou worden
heeft men korten tijd geleden in Engeland
een internationaal congres over dit onderwerp
gehouden.
Op deze conferentie zijn vooral zeer vee1
besprekingen aan de radio gewijd. De radio-in
stallaties op de Britsche stoomschepen werde
tot voorbeeld gesteld, daar deze op de meest
moderne wijze zijn ingericht.
De conventie heeft bes oten, dat binnen twe
jaar elk passagierschip, dat meer dan 5000
ton meet, voorzien moet zijn van een „Radio
compas", een radio-ontvangtoestel met ee:
ra am-antenne. Hiermee kan men een schip
zijn positie bepalen ten opzichte van elk radio
station, dat signalen uitzendt. Bij het laats'e
internationale congres voor „veiligheid ter zee'
in 1914 werd er nog niet over een dergelijke
installatie gesproken, omdat de radio-techniek
toen nog niet ver genoeg gevorderd was om
toepassing van dit systeem op scheepvaartge
bied mogelijk te maken.
Ook de inrichting van een automatisch! toe
stel voor het ontvangen van S. O. S.-signaler
werd uitvoerig besproken. Een dergelijk ont
vangtoestel is voortdurend op 600 meter af ge
stemd, op welke golflengte alleen S. O. S.-
signa'en ui'gezonden mogen worden. Bij het
onlvangen van een dergelijk signaal, wordt een
alarmschei in werking gebracht, zoodat de
marconist onmiddellijk kan trachten in ver
binding te komen met het in nood verkeerende
schip.
Ook over gelijktijdige radio- en onderwater-
'doksignalen, werden besprekingen gehouden.
RADIO-TENTOONSTELLINGEN.
Van 1-20 September wordt de eerst© Roe-
neensche radio-tentoonstelling gehouden te
Boekarest.
Te Freiburg zal de eerste internationale ra-
rlio-tentoonstelling In Zwitserland worden ge
houden van 7-15 September- a.s.
LUISTERAARS IN ZWEDEN.
In Zweden neemt het aantal luisteraarsi ge
stadig toe en bedroeg op 1 Juli j.l. meer dan
112.000. Dit beteekent ruim 67 luisteraars op
'elke duizend inwoners. In drie maanden; tijds
zijn 11.445 luistervergunningen uitgereikt.
NICE-JUAN-LES-FINS.
In Frankrijk loopen geruchten, dat het be-
'cende Fransche station Nice-Juan-les-Pins op1-
leheven zal worden en ©en ander krachtig
station aan de Cote-d'Azur zal verrijzen, waar
schijnlijk te Cros-de-Cagnes, waar zich reeds
een zender van de P. T. T. bevindt De exploi-
atie van dit nieuw te bouwen station zal door
^en Staat worden opgedragen aan een con
sortium van Casino's en groote hotels daar ter
plaatse.
NIEUW STATION TE CAIRO.
Te Cairo zal een nieuw omroepstation ge
bouwd worden.
IN ARGENTINIË GEEN STATIONS MEER
IN DE STEDEN.
In Argentinië heeft dl© regeering bepaald!,
lat de stations, die zich nog in de steden be-
inden, binnen 9 maanden moeten zorgen naar
.-en plaats buiten de stad te zijn verhuisd.
VOOR SLECHT WEER.
Voor het regenweer of voor winderige dagen
in den nazomer of herfst is deze manled bijzon
der geschikt. Hij is ook prettig voor meisjes
die veel fietsen. Men kan hem maken van elke
stof, maar zeer geschikt is hij om vervaardigd
te worden in blauw of helder rood en dan uit
regenjas-stof.
Het model is ook geschikt voor gummi, doch
dit is zoo moeilijk te bewerken, dat wij het
eigenlijk niet kunnen aanbevelen. Het model
is nog tamelijk ingewikkeld, al ziet men dit
ei5 niet zoo dadelijk van af. De mouwen zijn
vrij nauw: de mantel zelf echter is nogal los
jes wat val betreft.
Kraag en revers zijn lang maar niet al te
bleed, hetgeen te mannelijk zou staan. Onder
de zakken is een plooitjesbaan, dat natuurlijk
ten goede komt aan de bewegingsvrijheid,
vooral bij het fietsen. De zakken zijn echt. Zij
worden opgestikt.
Men moei er aan denken wat ruim stof te
nemen met het oog op de apart te maken
plooien onder den zak. Zij die deze plooien
niet hebben willen kunnen er bij het naknippen
van het model natuurlijk zonder bezwaar re
kening mede houden, hetgeen dan feitelijk
neerkomt op „er geen rekening mede houden."
De ceintuur is van leer en dus los. Verder
is er aan den mantel niets bijzonders, behalve
dan dat de sluiting door middel van de cein
tuur geschiedt. Het zal echter aanbeveling ver
dienen aan den binnenkant knoopsgaten in
lusjes te maken, daar men anders bij fel weer
spoedig last krijgt van het vervelende opwaaien
der panden.
Een knippatroon kan men bestellen aan onze
bureaux onder nummer 103 in de maten 42,
44, 46 en 48. Kosten 55 cents.
MODERNE HANDTASCHJES.
Behalve voor de kleeding wisselt de mode
voor schoeisel der handen en voelen, benevens
handtaschjes eveneens voortdurend. Ja, wij ge-
looven zelfs, dat de mode ten opzichte van
die artikelen nog veel varieert dan die voor
onze overige kleeding.
De handtaschjes voor het komende seizoen
worden tamelijk kloek van model, doch niet
zoo groot als eenige jaren geleden. Heel veel
wordt gewerkt met imitatie haaienvel, panter,
schildpad, geit, enz. Pot de Suède wordt weer
iets meer gedragen dan vorige seizoenen* maar
men mag daarvan nog niet zeggen dai het
mode is. Die het heel goed betalen kan, draagt
op het oogenblik een taschje van haaienvel,
maar dat is zoo ontzettend duur, dat verreweg
het grootste gedeelte der dames het met imi
tatie moeten doen of met wat anders. Het
slangenvel heeft niet zoo erg opgenomen, blijk
baar omdat het niet mooi gevonden werd, het
geen dan alleen op rekening komt van de imi
tatie-soorten, daar werkelijk echt slangenleer,
bijv. Python, beslist prachtig is. Maak echter
zoo'n kleurenrijkdom maar eens na voor. een
zacht prijsje.
Dat ging niet en daarom nam men zijn toe
vlucht tot tinten, die men bij echte slangen
nog nooit gezien heeft. Bijv. mooi gestreept
heel licht grijs. Het leek naar niets.
Nu krijgen wij in ieder geval minder schreeu
wende tinten. De tascjijes hebben het nieuws
hoofdzakelijk in de sluiting gekregen. Het
taschje zelf heeft een klep-sluiting: da beugel
is er uit. De hengsels (wat een woord voor
een taschje) zijn met losse luschjes aan het leer
bevestigd, zooals ons plaatje duidelijk laat zien.
Er zijn echter tallooze variaties in dit idee.
Voorts heeft men net als eenige jaren geleden,
weer machinestiksel langs de zoomen en we'
vaak in een oontrasteerende kleur. Dit vindt
men echter alleen bij taschjes van leer.
Over het algemeen genomen zijn de nieuwe
Duitsche modellen zeer fraai. Wij gelooven
wel. dat deze het meest aftrek zul1 en vinden.
De Franstfl& tasschen zijn nog niet noemens
waard veranderd maar er is alle aanleiding
om te veronderstellen, dat deze wel spoedig
volgen zullen.
N BABY-SPEELGOED.
Wij vestigen er nog eens de aandacht op,
dat de laalste jaren wederom veel minderwaar
dige speelgoed-artikeeln verschenen. Een tij
lang is dit niet zoo slim geweest, maar he'
schijnt, dat de groote en bonafide fabrikan
ten, uit het buitenland, den laatsten tijd weer
danig gedwarsboomd werden door de thuis
werkers, die natuurlijk als van ouds alles op
een koopje doen en zich va nhet feit dat hun
produkten in handen van heele kleine kinder
tjes komen weinig aantrekken.
De groot-industrie is daar beter van door
drongen, maar helaas, al het speelgoed koml
niet van de groote en degelijke fabrieken. Het
schadelijksle voor de kleine kinderen blijven
altijd wel de poppen en dieren, welke met
een gemeen soorl verf beschilderd zijn. De
kleintjes steken natuurlijk alles in den mond
en likken op die wijze heel wat verfrommel
naar binnen. Men moet daar voor oppassen
en in i eder geval zorgen, dat het geverfde
speelgoed, dat men aan kinderen geeft eerste
klas is, dat wiï zeggtefri ongevaarlijk. De ge
verfde veertjes van tegenwoordig moet men
niet aan baby's geven. Al zou dé verf on
schadelijk zijn, de kleintjes peuzelen toch al-
lijd de haartjes der veerljes op en dat is zeer
slecht. Ook moet men voorzichtig zijn met
het goedkoope soldeerwerk. Het is een wip
stuk en dan blijft slechts de kans tot verwon
ding over.
Het beste speelgoed is en blijft dat wat van
blank hout of van laken en duffel vervaar
digd is. Poppen en diertjes moet men daarom
bij voorkeur kiezen van laken of een andere
stof, liefst zonder glazzen oogjes, die de klein
tjes er uit peuteren en in den mond steken.
Karretjes en stoeltjes geve men van blank hout
of desnoods van gebeitst hout, maar in ieder
geval kieze men zoo min mogelijk het geverfde
goed. Eerst wanneer de kinderen de driejari
gen leef ijd gepasseerd zijn, kan men wat de
hand lichten bij de keuze van het speelgoed.
Doch daarvoor kan men niet voorzichlig ge
noeg zijn.
ZELFGEMAAKTE KIMONO'S.
10*
De meeste vrouwen zien er absoluut geen
bezwaar in om zelf aan een moeilijken mantel
te beginnen, ja zelfs aan een bruidsjapon. Een
kimono echter, dat tenslotte toch maar een
eenvoudig soort huiskleeding is, maakt men
zelden zelf. Waarom? Misschien omdat zij in
den winkel al zeer goedkoop verkrijgbaar zijn.
maarals men een kimono van werkelijk"
mooie stof wil hebben, valt de prijs toch lang
niet mede,
Het maken is eigenlijk heelemaal niet moei-
lijk. De eenigste moeilijkheid schuilt meestal
in de mouwen, maar, als men een goed pa
troon heeft vervalt dit bezwaar immers. Dan
knipt men eenvoudig het papieren voorbeeld
na en het zaakje komt best in orde.
Op onze teekening ziet men een kimono afge
beeld, zooals wij ons voorstellen, dat zij moet
zijn. Het kleedingsluk zelve is natuurlijk altijd
hetzelfde; de variatie zit in de mouwen. Bij het
model dat op den rug geteekend is, zijn de
mouwen heel wijd en geheel naar het Japan-
sche voorbeeld; bij het andere model zijn de
mouwen minder wijd en meer naar het Chinee-
sche voorbeeld. In ons patroon hebben wij
het Japansche model gevolgd, doch om het mo
gelijk te maken buiten dit nog een ander mo
delletje te vervaardigen, bovendien nog een
losse mouw geknipt voor het Chineesche mo
del. Zooals vanzelf spreekt moet men dien
mouw niet los knippen, daar het model immers
..kimono" is, maar aan het patroon spelden
en dan knippen.
Een knippatroon kan men bestellen aan onze
bureaux onder nummer 102 in de maten 42,
44, 46 en 48. Kosten 65 oents.