l 'I v RADIO-NIEUWS I BURGELIJKE STAND MIDDELBURG, van 11 18 |uli 1929 OndertrouwdJ. v, de Klooster 26 en G. Baas 20 j. de Klerk 30 j. en A Loomans 22] C. Heiwitt 28|.en 1. Kraak 20 j. G. I. van Dort 25 en M. Sinke 25 GetrouwdLudikhuize 22 j. en M. G van Iren 21 j. Bevallen M. Paauwe—Ludikhuize d. W de Veij—van Dijke z. P Vader— Pluijmers d. I. Geldof—de Rijke z. C. Moens—Vos d J. Buijs—Cornelissenz. Overleden: M. I de Groot 76 j. weduwi. E. Sijes K- van Paassen 87 j weduwn A. Kerpel P. Daniels 77 j. geh. met P. Sonius Couzij 60 j. geh. met O. O. Meinsma M. van Heuman 74 i. geh. met I. M. I. Coulon. MUZIEKNIEUWS m w§ 2- WEGEL ING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 19 JULI 1929 No. 29. GOEDKOOPE TREIN. Op Woensdag 21 lull tal er weer een goed |.-(K);h' rein vertrekken van VJIislngen naar Rotterdam D. P. en Den Haag. Verrek van Vlissingen te 5.55, van Middel burg e (5.01, van Arnemuiden te 6.10 uur. Aan komst Rotterdam D. P. te 8.51 en te Dein Haag H. S. M. te 9.20 uur. Vertrek uit Den Haag H. S. M. te 19.26, Roi- terdam D. P. te 20.03; aankomst te Arnemuiden 22.43. te Middelburg 22.49 en te Vlissingen 22.58 uur. Deelnemers kunnen zich door bemiddeling der Ned. Spoorwegen tegen regen verzekeren MJ de ..Eagle Star" te Londen. De Inspecteur der Directe Belastingen enz. te Middelburg verzocht ons, mede le deelen, dat eerlang een aanvang zal worden gemaakt met de controle op de juistheid der aangiften van moiorrijtuigen voor de Wegenbelasting door weging op den weg. Iodcr bes'uurdr van een motori-ijtuig Is gehouden op ecrs'e vordering van de betrok ken ambtenaren dal moloirijtuig aan een amb telijke weging te onderwerpen, waartoe hij dezen dient te volgen naar de plaats van we ging. Bij bevonden verschil volgt c.q. bekeu ring. Op een en annder wordt de aandacht ge vestigd, omdat men zich het aldus te ontstaan oponthoud en de daaruit voortvloeiende on aangenaamheden kan besparen door „vrijwil lige weging" aan te vragen. Hij toch, die in het bezit is van een relaas van weging zal, tenzij In zeer speciale gevallen, op den open baren weg niet opnieuw worden bemoeilijkt. VLISSINGEN van 11-18 Juli 1929. Onder!rouwd: J. W. Snijder 27 j. en C. H. Salet 27 j. K. Moerlens 25 J. en N. Blaas 24 j. Ge'.rouwd W. M. van den Boogaart 26 j. en J. W. Muller 20 j. a. Blok 28 j. en R. C. D. C. de Jonge 27 j. - A. Pol, 28 j. en M. A. Druyve 27 j. - J. Lefeber 23 j. en M. de Rid der 21 j. Bevallen: II. A. Dekker geb. Truyls d. P. C. G. Hendrikse geb. Barbé z. S. M. van Egeraat geb. Schenkenberg d. T. N. Schrier geb. de Visser z. L. van Rijswijk geb. de Rijk z. Zondag 21 Juli concert te geven door de Harmonie „Ons Genoegen", directeur de heer C. G. Govaarls, In de tent Boulevard Evertson te Vlissingen, des avonds 8 uur. V C c e ZJ ifef. v RADIOTENTOONSTELLING TE RIJSSEL. Te Rijssel zal van 28 Sept.—7 Oct. a.s. een radio-tentoonstelling worden gehouden. RADIO VOOR BLINDEN. De „Saar Radio Club" te Saarbrucken heeft in samenwerking met de Deutscher Funktech- nischer Verband, door middel van een loterij een zoodanig bedrag bijeen weten te verza melen, dal zij aan niet minder dan 200 blin den een radio-loestel heeft kunnen uitreiken. Deze toestellen worden voor het leven aan de beireffende personen in bruikleen afge- siaan, en blijven dus eigendom der vereeni- ging De vereeniging zorgl verder voor ge regelde controle en reparaties. ZENDAMATEURISME IN POLEN. In Posen. Lemberg, Warschau en Krakau zijn vereenigingen van kortegolf-amaleurzen- ders opgericht, hetgeen wel wijst op een steeds toenemende belangstelling in het k.g.-zend-aina teurisine. KORTEGOLFPROEVEN VAN DEN EIFFELTOREN Door den Eiffelloren wonden thans regel matig uitzendingen gegeven op een golflengte wisselend lusschen 49 en 51 meter. De uitzendingen geschieden lusschen 11.50 en 12.05 uur, 18.35-19.00 uur en 22.35-23.05 u. A. Zomer Tijd. EEN SPREKEND FILM-PROGRAMMA VOOR BYRD. Ter gelegenheid van de jaarlljksche alge* meene vergadering van aandeelhouders der Paramount-Famöus-Lasky-Corporation is een programma over KDKA (Pittsburg) uitgezon den naar Byrd en zijn gezellen in „Klein Amerika". De muziek van eenige sprekende Hlrns, welke voor de aanwezigen gedraaid wei den, werd voor de Zuidpool uitgezonden. Ver schillende bekende personen hielden toespra ken tot de beide filmoperateurs van Byrd's expeditie, waarin zij de hoop uitspraken, dat veel belangwekkend materiaal aan de Pool ver zameld en op het filmband vastgelegd kon worden. GOLFLENGTEN VOOR DE PERS. De Amerikaansche pers krijgt thans defini icf de beschikking over een 20- al golflengten tus- schen 5325 en 4935 kiloperioden, voor de distri- bulie van persnieuws. Naar men weet, was een dergelijke vergunninng 21 Mei 1928 reeds verleend, doch 22 December van het vorig jaar weer ingetrokken. De organisatie berusl in handen van de Ame rican Publishers Associaiion en is verplicht ieder persagen!schap, dal daartoe het verlangen te kennen geeft, per radio van nieuwsberichten te voorzien. WOHO GESTRAFT. De „Federal Radio Commission" heeft aan hel station WOHO te New-York de zendver gunning ontnomen en de zendinstallalie laten vergezellen omdat het station zich niet aan de voorge^jahreven golflengte hield. Alle ante* Amerikaansche omroepstations werden als waarschuwing van dil feit in kennis gesteld. INTERN. GOLFLENGTECONTROLE Bij de golflengten verandering van 13 Januari j.l. is gebleken, dat het vele stations niet moge lijk was, op de juiste golflengte in te stellen. Teneinde de op 30 Juni j.l. plaats gevonden veranderingen volgens de nieuwe bepalingen van Praag le vergemakkelijken, werd daarom door de Tsjecho-Slowaaksche Posiauloriteiten een lijdelijke golflengten-controlepost ingericht Ook de Duilsche Post heeft zulk een station in bedrijf gesteld. De controle-resultaten werden in de eerste dagen van dez© maand op verschil lende lijdslippen door dt'zenders Köningswustor hausen en Praag bekend gemaakt, zoodat de ingenieurs der verschillende Europeesche sta tions precies konden nagaan of haar golf lengte de juiste was. De conlrole-inrichtingen te Brussel en Kes- ton (Engeland) werkten eveneens hier aan mede, en maakten hunne r sul laten via Da- ventry bekend. KORTEuOl.FPROEVEN VAN HET s s. BREMEN. Op de eers e reis van den nieuwen Oceaan- reus „Bremen" van de Noordduitsche Lloyd wordt de zich aan boord bevindende korte golf tel efoniezender voor t elefonieproeven ge bruikt. Aan boord van hel schip bevindt zich n.l. de Intendant van de Noordduitsche Omroepzen- ders, Hans Bodenslel, en deze zal gedurende de geheele reis, iederen dag tusschen 22 en 24 uur MET een bericht geven over het verloop van de reis en hel leven aan boord. De uitzen dingen van het kortegolfscheepsstaton, worden in Duitschland opgevangen en op de omroep- tenders doorgegeven. De „Bremen" zal 16 Jul! vertrekken. RADIOVISIE. Het zal vermoedelijk velen ontgaan zijn, dat het woord „televisie", dat thans zoo vaak ge bezigd wordt, feitelijk slechts een zeer on volkomen samenvatting is van het begrip: over brenging van een beeld langs radiographischen weg. Door het woord „televisie" wordt enkel aan geduid het „ver zien", het zien dus van iets op grooien afstand verwijderd van dengene, die waarneemt. Dit woord kan dus even goed gebruikt worden bij hel overorengen van beel den door middel van een draad of kabel. Juist het „draadlooze" element missen we in het woord „televisie". En toch is dit wel het mecsi karakteristieke, dat het beeld draadloos en niel bijv. langs een telefoonlijn, wordt over gebracht. Beter is het dus, instede van het woord „te levisie", het woord „radiovisie" te bezigen, waarin we verband leggen tusschen het zien en de radio, dat dus aangeeft, het waarnemen van beelden, door middel van de radio overge* gebracht. DE NIEUWE WEENSCHE K. G.-ZENDER. De nieuwe kortegolfzender te Weenen, die op 49.9 meter werkt, heeft als roepletter* gekregen UOR2. EEN VACANTIE-JURK. We vallen dit jaar bijna van dan winter in de vacant ie. Enfin, als de vacantle, er dan tenminste nog maar naar is en niet verregend of (verwaaid. De mode kan daar van tevoren echler geen rekening mede houden, tot schade en schande van vele beklagenswaardige za kenlieden. Wij zullen dus ook maar net doen, alsof heel het jaar 1929 overvloeit van zon neschijn. Hqt jurkje hierboven is heel eenvoudig. Het heele „idee" zit eigenlijk? in de aardige „scarf" die op origineele wijze aan de schouders be vestigd is Het japonnetje zelf is uit tw*« deolen vervaardigd. Hel bovenstuk, dal eeoigs- zins ruim vall en in het front een opgestikt eentje van een contrasteerende kleur heeft en verder lange mouwen met kapjes. Dan 'I andere deel, de rok, sterk geplooid met ronde losse plooien, langzamerhand naar het klok- model. Een paar leuke opgestikte zakjes voor op de heupen geven nog een aardige garnee ring. De ceintuur wordt los om het middel geknoopt Een knippatroon kan men beetellen aan onze bureaux onder opgave van ito. 94 in de maten 42 44 46 en 48 Kosten M eenty "1 V~: EEN NIEUW IDEE. In de mode voor dit jaar kunnen wij het hierboven voorgestelde idee met recht nieuw noemen. De rok is n.1. op buitengewoon traaie wijze van geplooide zijs'ukken voorzien. Front en rug vallen glad, doch me een breede, om- geslikte band, komt een afscheiding van de zijstukken met strakke plooien. Werkelijk zeer fraai en origineel. Het bovenstuk kan men eigenlijk maken zoo als men wil, natuurlijk voor zoover het dan de garneering betreft, het model mag men niet te veel „loslaten" daar de combinatie van een nauwsluitend bovenstuk en een ge- plooiden en dus wijden rok nu eenmaal mode is Een knippatroon van dit japonnetje kan men aan onze bureaux berieden onder opgave van no. 95, in de maten 42, 44, 46 en 48. Koeten 56 eents. DE SPORTMUTS. Het petje, dat eerst de motorrijders en daar na de kleine kinderen zijn gaan dragen, komt oorspronkelijk uit Spanje en Italiö. Het is daar een zeer algemeen kleedingstuk, dat ook hij de dames, voor zoover zij tenminste niet met een kanten sluier om het hoofd loopen zeer geliefd is. Als sporikleeding kan het het jonge meisjes zeer flater-en. getuige om plaatje. Het ia echter een aardig idee om op het petje, in- plaats van het kleine puntje, een paar lapjes zijde te plaatsen In dezelfde kleuren en van dezelfde stof, welke men voor den sjaal ge bruikt. Bij het koopen of maken van zulk een muisje moet men er op lekten, dat men geen heerenmutsje ontvangt. Oogenschijnlijk is er neen verschil, doch in werkelijkheid wel. De 'tames-mutsjes hebben n.l. eenigszins een rand wat de heerenmutsen niet hebben. Indien men geen rand heeft kan het natuurlijk niet over hef haar getrokken worden. De hoeren hebben daar geen last van, zooals vanzelf spreekt. van zeil- en wasdoek is, kan men in deze zakken gerust een spons, zeep, een hand doekje, tandenborstels, etc. pakken. De an dere zakjes staan niet met de openingen naar elkaar toe. Daaraan bergt men alles wat men noodig kan hebben aan toilet-gereedschap or aan naaigereedschap. Het taschje wordt, als hel gevuld is, eenvoudig opgerold en met een elastiekje omwikkeld. Hel elastiekje kan ook aan het taschje ge- etrsvr EEN HANDIG TASCHJE. Op reis, of hij het pfoniccen of gewoon op de wandeling naar hei zwembad, zal het hier geschetste taschje van groot nut blij keg le zijn, het is van gewoon zwart zeildoek, al dan niet met wasdoek gevoerd. Men kan het zeer gemakkelijk zelf maken. Het taschje is eigenlijk niets meer dan een s'uk zeildoek, waarop men aan den binnen kant een paar zakken heeft gemaakt. De twee zakken van onderen en van boven «taan met de openingen naar elkaar toe. Aangezien alle» glwP naald worden, waardoor men het met een enkele beweging over het rolletje heen kan trekken. Deze taschjes zijn niet alleen zeer practisch voor vrouwen maar ook voor man nen. die wel eens een dag of ee:i paar dagen op reis rnoe;en, bijv, handelsreizigers. kun- nen hun rollers cond-r bezwaar In hunne etasch of mansierkoffertje Hoppen, Niets zal nat worden en meer dan in het taschje rit, hebben zij toch niet noodig. Indien men erg handig is, kan men het taschje een nog grooter nut verschaffen door lp naden van de zakjes niet te naaien maar te p akken. Hel spreekt vanzelf, dat men dan absoluut zeker is dat geen vocht door de na den kan komen. Voor het plakken zal men wellicht het beste de solutie kunnen aanwen den, die meestal voor fiets- en autobanden wordt gebruikt. Hel is echter geen gemakke lijk werkje, denkt daar wel aan en men moet vooral oppassen de solu ie tijdens het plakken niet met de handen aan te raken, daar men dan telkens aan het zeildoek aan de handen voelt kleven en men dus ook telkesns het ge dane werk weer lostrekt. De sluiting, welke in den rechter-boven- hoek staat aangegeven is natuurlijk ook mo gelijk en meer aan te bevelen als men het taschje alleen meeneemt, dus het niet in een actentasch of koffer kan pakken. Ook voor kleine kinderen is het handgreep je gemakke lijker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1929 | | pagina 6