l
'I
v
RADIO-NIEUWS
I
BURGELIJKE STAND
MIDDELBURG, van 11 18 |uli 1929
OndertrouwdJ. v, de Klooster 26 en
G. Baas 20 j. de Klerk 30 j. en
A Loomans 22] C. Heiwitt 28|.en
1. Kraak 20 j. G. I. van Dort 25 en
M. Sinke 25
GetrouwdLudikhuize 22 j. en M. G
van Iren 21 j.
Bevallen M. Paauwe—Ludikhuize d.
W de Veij—van Dijke z. P Vader—
Pluijmers d. I. Geldof—de Rijke z.
C. Moens—Vos d J. Buijs—Cornelissenz.
Overleden: M. I de Groot 76 j. weduwi.
E. Sijes K- van Paassen 87 j weduwn
A. Kerpel P. Daniels 77 j. geh. met P.
Sonius Couzij 60 j. geh. met O. O.
Meinsma M. van Heuman 74 i. geh.
met I. M. I. Coulon.
MUZIEKNIEUWS
m
w§
2-
WEGEL ING'S NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 19 JULI 1929 No. 29.
GOEDKOOPE TREIN.
Op Woensdag 21 lull tal er weer een goed
|.-(K);h' rein vertrekken van VJIislngen naar
Rotterdam D. P. en Den Haag.
Verrek van Vlissingen te 5.55, van Middel
burg e (5.01, van Arnemuiden te 6.10 uur. Aan
komst Rotterdam D. P. te 8.51 en te Dein Haag
H. S. M. te 9.20 uur.
Vertrek uit Den Haag H. S. M. te 19.26, Roi-
terdam D. P. te 20.03; aankomst te Arnemuiden
22.43. te Middelburg 22.49 en te Vlissingen
22.58 uur.
Deelnemers kunnen zich door bemiddeling
der Ned. Spoorwegen tegen regen verzekeren
MJ de ..Eagle Star" te Londen.
De Inspecteur der Directe Belastingen enz.
te Middelburg verzocht ons, mede le deelen,
dat eerlang een aanvang zal worden gemaakt
met de controle op de juistheid der aangiften
van moiorrijtuigen voor de Wegenbelasting
door weging op den weg.
Iodcr bes'uurdr van een motori-ijtuig Is
gehouden op ecrs'e vordering van de betrok
ken ambtenaren dal moloirijtuig aan een amb
telijke weging te onderwerpen, waartoe hij
dezen dient te volgen naar de plaats van we
ging. Bij bevonden verschil volgt c.q. bekeu
ring.
Op een en annder wordt de aandacht ge
vestigd, omdat men zich het aldus te ontstaan
oponthoud en de daaruit voortvloeiende on
aangenaamheden kan besparen door „vrijwil
lige weging" aan te vragen. Hij toch, die in
het bezit is van een relaas van weging zal,
tenzij In zeer speciale gevallen, op den open
baren weg niet opnieuw worden bemoeilijkt.
VLISSINGEN van 11-18 Juli 1929.
Onder!rouwd: J. W. Snijder 27 j. en C. H.
Salet 27 j. K. Moerlens 25 J. en N. Blaas 24 j.
Ge'.rouwd W. M. van den Boogaart 26 j. en
J. W. Muller 20 j. a. Blok 28 j. en R. C.
D. C. de Jonge 27 j. - A. Pol, 28 j. en M. A.
Druyve 27 j. - J. Lefeber 23 j. en M. de Rid
der 21 j.
Bevallen: II. A. Dekker geb. Truyls d.
P. C. G. Hendrikse geb. Barbé z. S. M. van
Egeraat geb. Schenkenberg d. T. N. Schrier
geb. de Visser z. L. van Rijswijk geb. de
Rijk z.
Zondag 21 Juli concert te geven door de
Harmonie „Ons Genoegen", directeur de heer
C. G. Govaarls, In de tent Boulevard Evertson
te Vlissingen, des avonds 8 uur.
V
C
c
e
ZJ
ifef.
v
RADIOTENTOONSTELLING TE RIJSSEL.
Te Rijssel zal van 28 Sept.—7 Oct. a.s.
een radio-tentoonstelling worden gehouden.
RADIO VOOR BLINDEN.
De „Saar Radio Club" te Saarbrucken heeft
in samenwerking met de Deutscher Funktech-
nischer Verband, door middel van een loterij
een zoodanig bedrag bijeen weten te verza
melen, dal zij aan niet minder dan 200 blin
den een radio-loestel heeft kunnen uitreiken.
Deze toestellen worden voor het leven aan
de beireffende personen in bruikleen afge-
siaan, en blijven dus eigendom der vereeni-
ging De vereeniging zorgl verder voor ge
regelde controle en reparaties.
ZENDAMATEURISME IN POLEN.
In Posen. Lemberg, Warschau en Krakau
zijn vereenigingen van kortegolf-amaleurzen-
ders opgericht, hetgeen wel wijst op een steeds
toenemende belangstelling in het k.g.-zend-aina
teurisine.
KORTEGOLFPROEVEN VAN DEN
EIFFELTOREN
Door den Eiffelloren wonden thans regel
matig uitzendingen gegeven op een golflengte
wisselend lusschen 49 en 51 meter.
De uitzendingen geschieden lusschen 11.50
en 12.05 uur, 18.35-19.00 uur en 22.35-23.05 u.
A. Zomer Tijd.
EEN SPREKEND FILM-PROGRAMMA VOOR
BYRD.
Ter gelegenheid van de jaarlljksche alge*
meene vergadering van aandeelhouders der
Paramount-Famöus-Lasky-Corporation is een
programma over KDKA (Pittsburg) uitgezon
den naar Byrd en zijn gezellen in „Klein
Amerika". De muziek van eenige sprekende
Hlrns, welke voor de aanwezigen gedraaid wei
den, werd voor de Zuidpool uitgezonden. Ver
schillende bekende personen hielden toespra
ken tot de beide filmoperateurs van Byrd's
expeditie, waarin zij de hoop uitspraken, dat
veel belangwekkend materiaal aan de Pool ver
zameld en op het filmband vastgelegd kon
worden.
GOLFLENGTEN VOOR DE PERS.
De Amerikaansche pers krijgt thans defini icf
de beschikking over een 20- al golflengten tus-
schen 5325 en 4935 kiloperioden, voor de distri-
bulie van persnieuws. Naar men weet, was
een dergelijke vergunninng 21 Mei 1928 reeds
verleend, doch 22 December van het vorig jaar
weer ingetrokken.
De organisatie berusl in handen van de Ame
rican Publishers Associaiion en is verplicht
ieder persagen!schap, dal daartoe het verlangen
te kennen geeft, per radio van nieuwsberichten
te voorzien.
WOHO GESTRAFT.
De „Federal Radio Commission" heeft aan
hel station WOHO te New-York de zendver
gunning ontnomen en de zendinstallalie laten
vergezellen omdat het station zich niet aan de
voorge^jahreven golflengte hield.
Alle ante* Amerikaansche omroepstations
werden als waarschuwing van dil feit in kennis
gesteld.
INTERN. GOLFLENGTECONTROLE
Bij de golflengten verandering van 13 Januari
j.l. is gebleken, dat het vele stations niet moge
lijk was, op de juiste golflengte in te stellen.
Teneinde de op 30 Juni j.l. plaats gevonden
veranderingen volgens de nieuwe bepalingen
van Praag le vergemakkelijken, werd daarom
door de Tsjecho-Slowaaksche Posiauloriteiten
een lijdelijke golflengten-controlepost ingericht
Ook de Duilsche Post heeft zulk een station in
bedrijf gesteld. De controle-resultaten werden
in de eerste dagen van dez© maand op verschil
lende lijdslippen door dt'zenders Köningswustor
hausen en Praag bekend gemaakt, zoodat de
ingenieurs der verschillende Europeesche sta
tions precies konden nagaan of haar golf
lengte de juiste was.
De conlrole-inrichtingen te Brussel en Kes-
ton (Engeland) werkten eveneens hier aan
mede, en maakten hunne r sul laten via Da-
ventry bekend.
KORTEuOl.FPROEVEN VAN HET
s s. BREMEN.
Op de eers e reis van den nieuwen Oceaan-
reus „Bremen" van de Noordduitsche Lloyd
wordt de zich aan boord bevindende korte
golf tel efoniezender voor t elefonieproeven ge
bruikt.
Aan boord van hel schip bevindt zich n.l. de
Intendant van de Noordduitsche Omroepzen-
ders, Hans Bodenslel, en deze zal gedurende
de geheele reis, iederen dag tusschen 22 en 24
uur MET een bericht geven over het verloop
van de reis en hel leven aan boord. De uitzen
dingen van het kortegolfscheepsstaton, worden
in Duitschland opgevangen en op de omroep-
tenders doorgegeven. De „Bremen" zal 16 Jul!
vertrekken.
RADIOVISIE.
Het zal vermoedelijk velen ontgaan zijn, dat
het woord „televisie", dat thans zoo vaak ge
bezigd wordt, feitelijk slechts een zeer on
volkomen samenvatting is van het begrip: over
brenging van een beeld langs radiographischen
weg.
Door het woord „televisie" wordt enkel aan
geduid het „ver zien", het zien dus van iets
op grooien afstand verwijderd van dengene,
die waarneemt. Dit woord kan dus even goed
gebruikt worden bij hel overorengen van beel
den door middel van een draad of kabel.
Juist het „draadlooze" element missen we in
het woord „televisie". En toch is dit wel het
mecsi karakteristieke, dat het beeld draadloos
en niel bijv. langs een telefoonlijn, wordt over
gebracht.
Beter is het dus, instede van het woord „te
levisie", het woord „radiovisie" te bezigen,
waarin we verband leggen tusschen het zien
en de radio, dat dus aangeeft, het waarnemen
van beelden, door middel van de radio overge*
gebracht.
DE NIEUWE WEENSCHE K. G.-ZENDER.
De nieuwe kortegolfzender te Weenen, die
op 49.9 meter werkt, heeft als roepletter*
gekregen UOR2.
EEN VACANTIE-JURK.
We vallen dit jaar bijna van dan winter
in de vacant ie. Enfin, als de vacantle, er dan
tenminste nog maar naar is en niet verregend
of (verwaaid. De mode kan daar van tevoren
echler geen rekening mede houden, tot schade
en schande van vele beklagenswaardige za
kenlieden. Wij zullen dus ook maar net doen,
alsof heel het jaar 1929 overvloeit van zon
neschijn.
Hqt jurkje hierboven is heel eenvoudig. Het
heele „idee" zit eigenlijk? in de aardige „scarf"
die op origineele wijze aan de schouders be
vestigd is Het japonnetje zelf is uit tw*«
deolen vervaardigd. Hel bovenstuk, dal eeoigs-
zins ruim vall en in het front een opgestikt
eentje van een contrasteerende kleur heeft
en verder lange mouwen met kapjes. Dan 'I
andere deel, de rok, sterk geplooid met ronde
losse plooien, langzamerhand naar het klok-
model. Een paar leuke opgestikte zakjes voor
op de heupen geven nog een aardige garnee
ring. De ceintuur wordt los om het middel
geknoopt
Een knippatroon kan men beetellen aan onze
bureaux onder opgave van ito. 94 in de maten
42 44 46 en 48 Kosten M eenty
"1
V~:
EEN NIEUW IDEE.
In de mode voor dit jaar kunnen wij het
hierboven voorgestelde idee met recht nieuw
noemen. De rok is n.1. op buitengewoon traaie
wijze van geplooide zijs'ukken voorzien. Front
en rug vallen glad, doch me een breede, om-
geslikte band, komt een afscheiding van de
zijstukken met strakke plooien. Werkelijk zeer
fraai en origineel.
Het bovenstuk kan men eigenlijk maken zoo
als men wil, natuurlijk voor zoover het dan
de garneering betreft, het model mag men
niet te veel „loslaten" daar de combinatie
van een nauwsluitend bovenstuk en een ge-
plooiden en dus wijden rok nu eenmaal mode
is Een knippatroon van dit japonnetje kan
men aan onze bureaux berieden onder opgave
van no. 95, in de maten 42, 44, 46 en 48.
Koeten 56 eents.
DE SPORTMUTS.
Het petje, dat eerst de motorrijders en daar
na de kleine kinderen zijn gaan dragen, komt
oorspronkelijk uit Spanje en Italiö. Het is
daar een zeer algemeen kleedingstuk, dat ook
hij de dames, voor zoover zij tenminste niet
met een kanten sluier om het hoofd loopen
zeer geliefd is.
Als sporikleeding kan het het jonge meisjes
zeer flater-en. getuige om plaatje. Het ia
echter een aardig idee om op het petje, in-
plaats van het kleine puntje, een paar lapjes
zijde te plaatsen In dezelfde kleuren en van
dezelfde stof, welke men voor den sjaal ge
bruikt.
Bij het koopen of maken van zulk een
muisje moet men er op lekten, dat men geen
heerenmutsje ontvangt. Oogenschijnlijk is er
neen verschil, doch in werkelijkheid wel. De
'tames-mutsjes hebben n.l. eenigszins een rand
wat de heerenmutsen niet hebben. Indien men
geen rand heeft kan het natuurlijk niet over
hef haar getrokken worden. De hoeren hebben
daar geen last van, zooals vanzelf spreekt.
van zeil- en wasdoek is, kan men in deze
zakken gerust een spons, zeep, een hand
doekje, tandenborstels, etc. pakken. De an
dere zakjes staan niet met de openingen naar
elkaar toe. Daaraan bergt men alles wat men
noodig kan hebben aan toilet-gereedschap or
aan naaigereedschap. Het taschje wordt, als
hel gevuld is, eenvoudig opgerold en met een
elastiekje omwikkeld.
Hel elastiekje kan ook aan het taschje ge-
etrsvr
EEN HANDIG TASCHJE.
Op reis, of hij het pfoniccen of gewoon
op de wandeling naar hei zwembad, zal het
hier geschetste taschje van groot nut blij keg
le zijn, het is van gewoon zwart zeildoek, al
dan niet met wasdoek gevoerd. Men kan
het zeer gemakkelijk zelf maken.
Het taschje is eigenlijk niets meer dan een
s'uk zeildoek, waarop men aan den binnen
kant een paar zakken heeft gemaakt. De twee
zakken van onderen en van boven «taan met
de openingen naar elkaar toe. Aangezien alle»
glwP
naald worden, waardoor men het met een
enkele beweging over het rolletje heen kan
trekken. Deze taschjes zijn niet alleen zeer
practisch voor vrouwen maar ook voor man
nen. die wel eens een dag of ee:i paar dagen
op reis rnoe;en, bijv, handelsreizigers. kun-
nen hun rollers cond-r bezwaar In hunne
etasch of mansierkoffertje Hoppen, Niets
zal nat worden en meer dan in het taschje
rit, hebben zij toch niet noodig.
Indien men erg handig is, kan men het
taschje een nog grooter nut verschaffen door
lp naden van de zakjes niet te naaien maar
te p akken. Hel spreekt vanzelf, dat men dan
absoluut zeker is dat geen vocht door de na
den kan komen. Voor het plakken zal men
wellicht het beste de solutie kunnen aanwen
den, die meestal voor fiets- en autobanden
wordt gebruikt. Hel is echter geen gemakke
lijk werkje, denkt daar wel aan en men moet
vooral oppassen de solu ie tijdens het plakken
niet met de handen aan te raken, daar men
dan telkens aan het zeildoek aan de handen
voelt kleven en men dus ook telkesns het ge
dane werk weer lostrekt.
De sluiting, welke in den rechter-boven-
hoek staat aangegeven is natuurlijk ook mo
gelijk en meer aan te bevelen als men het
taschje alleen meeneemt, dus het niet in een
actentasch of koffer kan pakken. Ook voor
kleine kinderen is het handgreep je gemakke
lijker.