RADIO-NIEUWS
558
WEGEL ING'S NIEUWSBLAD TAN TRIIDAG 14 JUNI 192» No. 24.
TELEFONEEREN VAN UIT DE LUCHT.
Hallo spreek ik met nummer 31628
Op afdoende wijze is thans bewezen, dat er
van uit een vliegmachine, die zich met een
vaart van ongeveer 100 mijl door het luchtruim
voortbeweegt, met iedere willekeurige telefoon-
abonné op de aardoppervlakte kan gesproken
worden.
Proeven, die er met deze luchttelefoon op
Hadley Field te New-York genomen werdem
zijn schitterend geslaagd. Gedurende verschei
dene uren werden er telefoongesprekken ge
voerd tusschen het vliegtuig en telefoonabon-
né's, die 30 of 40 mijl hiervan verwijderd woon
den.
In het geheel werden er ongeveer 20 verschil
lende nummers opgeroepen en de verbindin
gen waren even duidelijk als gewone telefoon
gesprekken op den beganen grond.
Er deden zich geen moeilijkheden voor bij
het tot stand brengen van de verbindingen en
door de „soundproof' cabine van def machine
kon noch het geronk van den motor, noch het
gefluit van den wind vernomen worden.
Het technisch gedeelte van deze lucht-aarde-
telefoondienst is tamelijk eenvoudig: de vlieg
machine was uitgerust met een ontvang- en
zendstation. Als ontvanger fungeerde een specd-
aal vierlampstoestel, dat in de cabinet was in
gebouwd. De stroom hiervoor werd geleverd
door een kleinen generator, die door den wind
werd aangedreven.
De zender had een energie van 50 Watt en
de uitzending geschiedde met behulp van een
f.g „sleepantenne". Voor de stroomvoorzie
ning van den zender zorgde een tweede groo-
tere generator, die door den motor van het
vliegtuig In beweging werd gebracht.
De machine vloog gemiddeld 3C0 meter hoog,
want, zoodra de piloot hooger ging, nata het
gesprek in duidelijkheid af.
De gesprekken werden opgevangen te Whip-
pany N. J„ ongeveer twintig mijlen van Hadley
Field. Hier bevond zich de telefooncentrale,
die er voor zorg droeg, dat de verbinding
tusschen piloot en abonné tot stand kwam.
CAKE.
Cakes en omelettes, dat zijn zoo de twee
lekkernijen, die elke vrouw graag wel eens
zelf wil maken, maar ach, hoe weinige
overigens voortreffelijke kooksters brengen
het er goed af? Het geheim schuilt zelden in
het recept, dat vindt men in de kookboeken
heusch wel goed. Het feit dat bijv. cake toch
nog zoo dikwijls mislukt, is meestal aan andere
dingen te wijten. In de eerste plaats moet men
er op voorbereid zijn, dat de oven welke men
bezit in de meeste gevallen een heel andere
is, dan de samensteller van het recept op het
oog had. Bijna altijd kan men daarom aan
nemen, dat de tijd voor het bakkeq anderhalf
maal zoo lang moet worden genomen als
staat aangegeven.
Tijdens het bakken mag men de ovendeu
ren niet opendoen, althans niet voordat men
overtuigd is, dat de cake zoo goed als klaar
HET WAS NIET VOOR HEM BESTEMD.
„Radio is de beste uitvinding, die lk ooit
heb meegemaakt", zei de inbreker.
Het geval was zoo: De oude juffrouw, die
niets beters te doen had, zat steeds voor haar
raam en keek naar de menschen en auto's op
de straat en de wolken in de lucht. Op 19 Mei
zag zij in het huis tegenover het hare, een man
op de derde verdieping, die op zijn gemak bezig
was, kasten en laden te onderzoeken. Aangezien
de oude juffrouw wist, dat er niemand thuis
was, ze wist alles wat er voor viel in de
buurt, kwam zij tot de conclusie, dat de man
een inbreker was. Ze telefoneerde de politie,
en deze zond over het station WGN het bericht
uit, dat er op de derde verdieping van 5737
Prairie Avenue een inbreker bezig was om in
Ie breken. De verschillende auto's van. de po
litie, die met radiotoestellen zijn uitgerust en
die regelmatig patrouilleeren, vingen het be
richt op en begaven zich ijlings naar de plaats
van de misdaad. Toen luitenant Walter Storms
met getrokken revolver de deur van 5737 Prai
rie Avenue binnen ging was er niemand in 't
huis te vinden. De radio speelde echter een
vroolijk deuntje, terwijl bij het toestel een
briefje lag, dat de inbreker had achtergelaten
en dat den volgenden inhoud had: „Beste Om
roeper van WGN, ontvang mijn hartelJJken
dank voor uw inlichtingen. Zij kwamen juist
van pas. U bent een zeer goede „announcer".
I'm i#w signing off".
CONGRES ZONDER CONGRESPLAATS.
De deelnemers zjjn over verschil
lende landen verspre id.
Enkele dagen geleden lazen wij in de „B. Z.
am Mittag" c<i interessant artikel over het
aanstaande internationale congres van den
l uitschen Bond van Electrotechnid.-De bul
tenLandsche deelnemers aan dit congres zul
len niet, zooals in het verleden, naar Duitsch-
land behoeven te reizen, doch zullen in hun
igen land het congres kunnen meemaken.
Hiervoor zal het systeem worden toegepast,
dat in Duitschland bekend staat onder den
naam „Ferntaguug". De techniek en de uitge
breidheid van het internationale telefoonnet
maken het mogelijk, dat een internationaal
congres op eenvoudiger en doeltreffender wijze
zal kunnen worden georganiseerd dan vroeger.
Hoe het congres georganiseerd is.
Om het congres goed te doen slagen heeft
men de volgende maatregelen genomen: De
deelnemers zullen tezamen komen in Aken,
Oen Haag, Weenen en Boedapest. Kort' voor
de opening van elke zitting worden de ver
schillende vergaderzalen met elkaar verbonden
door middel van telefoonlijnen. In iedere zaal
staat een microfoon opgesteld, terwijl er ook
een aantal groote luidsprekers geplaatst zijn,
Het zal op deze wijze mogelijk zijn,, dat in ieder
land toespraken worden gehouden, terwijl alle
deelnemers bij het debat hun stem zullen kun
nen laten hoor en. Zoo zal bijv. een deelnemer
te Den Haag een vraag kunnen stellen aan een
spreker te Boedapest, en diens antwoord zal
weer in alle vier de vergaderzalen beluisterd
kunnen worden. Bovendien zal men in elk
der vergaderzalen de luidsprekers zoo kunnen
opstellen, dat niemand eenige moeite zal heb
ben om de sprekers te kunnen, verstaan.
Deze methode lijkt ons voor een, internatio
naal congres een zeer interessant experiment,
dat in de toekomst ongetwijfeld op groote
schaal zal worden nagevolgd.
Naar aanleiding van bovenstaand bericht
hebben wij nadere Inlichtingen ingewonnen, en
waarbij ons gebleken is, dat het congres zal
plaats vinden op 7, 8 ea 9-Juli a.s.
VEILIG LUCHTVERKEER BIJ NACHT.
Een interessant experiment in
Amerika.
Onlangs heeft men te St. V., in de Ver.
Staten, een interessante proefneming gedaan,
die van groot belang kan zijn voor het vlieg
verkeer bij nacht.
Een piloot, die zich met zijn vliegtuig op
700 M. hoogte bevond, bracht een. sirene in
werking, en dit signaal werd in' de stad door
middel van speciale apparaten opgevangen, die
automatisch alle straatlantaarns der stad in
schakelden, zoodat de vliegenier zich oriëntee-
ren kon. Dit systeem zal verschillende toepas
singen kunnen hebben. Men zal langs de lucht-
routen hier en daar oriëntatie-posten kunnen
inrichten, waarbij door de sirene een zoeklicht
in werking wordt gesleld, zoodat de vliegenier
zal kunnen nagaan, waar hij zich» precies be
vindt.
'N PECHVOGEL.
Het gebeurde onlangs in Engeland, dat een
luisteraar, die zich nog niet bij de post-adrai-
nistratie had opgegeven, zich juist op het
postkantoor bevond, om het verschuldigde luis
tergeld te betalen, terwijl men huiszoeking bij
hem deed en zijn radio-apparaat vond. Al is
fie „pirate" nog zoo snel, de post-ambtenaren
achterhalen hem wel.
PCJ IN DE HIMALAYA GEHOORD.
Een telegram van de Karakorum-
Expeditie.
Dezer dagen ontving het Laboratorium van
de Philips Fabrieken te Eindhoven een tele
gram uit Srinagar (Kashmir) waarin de lei
der van de Karakorum-Expeditie, de heer Vis
ser, mededeelt een uitzending van den, Philips
Kortegolf zend er op uitstekende wijze te heb
ben gehoord. Wanneer men bedenkt, dat men
om het Telegraafkantoor van Srinagar te berei
ken een lange tocht waarschijnlijk! wel van
enkele dagen noodzakelijk zal zijn geweest,
is hieruit wel af te leiden, hoe de deelnemers
aan deze Nederlandsche expeditie het op prijs
stelden stemmen en muziek uit het vaderland
te hooren. Bij de ontvangst werd, gebruik ge
maakt. van het Philips Kortegolf ontvangtoe
stel no. 2802, dat speciaal voor deze expeditie
was uitgerust en den leider bij zijn verlrek was
aangeboden. Als stroombron dienen droge bat
terijen.
Ter oriëntatie van onze lezers deelen wij
mede, dat Srinagar (Kashmir) ongeveer 300
K.M. ten noorden van Lahore en 250 K.M. ten
zuiden van Karakorum-gebergte in een laag
vlakte nabij een meer ligt.
VOOR DE GASTVROUW.
Deze middag-blouse is speciaal bedoeld als
kleeding voor de gastvrotiw, ^als zij haar be-
is. Anders slaat zjj neer, dat wil zeggen, wat
zooeven langzaam aan het rijzen was valt
door het openen der deurtjes plotseilpg^ weer
in elkaar. De cake is dan bedorven en wordt
niet mevr goed. Ken cake is pas klaar als hij
goed bruin it. Een huisvrouw heeft zelden
een goed begrip van het „bruin rijn". Om dat
ft keren moet men maar eens een tijdje voor
de etalcge van een koekbakker gaan staan,
tem inde er achter te komen wat een vakman
„bruinnoemt.. De huisvrouw durft hei zelden
zoo ver te laten komen, en haalt dan de cake
er uit terwijl hij eigenlijk nog geel is, althans
veel te licht. Dan is zij bovendien nog te
vochtig, hetgeen zeer vervelend is, aangezien
het drogen buiten den oven nimmer goed gaat.
Het vocht zakt naar omlaag en rnen krijgt
onderaan dus een heelen natten rand. Lekker
broos en licht wordt de cake dan niet meer.
Heeft men een cake eindelijk uit deni oven
gehaald, dan is het meestal raadzaam, om
nadat zij een flink uurtje buiten den oven
heeft gestaan vast met het afsnijden,' te be
ginnen. Mocht het binnenste dan onverhoopt
nog wat vochtig zijn, dan kan het alvorens
men bijv. des avonds of den volgenden dag
gaat deelen nog wat drogen.
zoek ontvangt. Het is een blouse dus, om in
huis te worden gedragen Men kan als stof
vrijwel alles kiezen wat men wil, maart satijn,
zijde of crepe verdient wel de voorkeur.
Het patroontje is hoogst eeenvoudig en nie
mand zal dan ook bij het maken eenige moei
lijkheid ondervinden. Men kan het knippa
troon aan onze bureaux bestellen onder no.
337. in de maten 42. 44, 46 en 48. Prijs 55 ct.
HANDIG GEREEDSCHAP.
Een huisvrouw heeft het tegenwoordig lang
niet zoo moeilijk meer als vroeger en dft
komt voor een groot deel, doordat haar ge
reedschap veeel en veel beter is geworden. Wij
behoeven nu niet direct op de stofzuigers en
elecirische kokers te wijzen om dit duidelijk te
maken, maar kunnen ons evengoed beperken
tot eenige kleine en goedkoope maar zoen* han
dige artikelen.
Allereerst is daar den tafel-schuier. U weet
wel, dat is een klein stoffertje van zacht hadi
met een blikje, meestal gebronsd of imitatie
oud-zilver Er zijn nog heel wat vrouwen, die
zulk een blikje louter voor pronk aan flen
muur hebben hangen of het bestaan en* van
niet eens kennen. Met dit schuiertje neemt men
na eiken maaltijd het tafellaken af. Men be
hoeft het dus niet af te nemen en buiten uit
te kloppen, zooals het vroeger meestal ging
wat vooral Zondags zoo onaangenaam is.
Dan heeft men de gepregneerde stofdoeken.
Ook deze zijn van groot nut, al ware het alleen
maar uit een hygiënisch oogpunt. Deze doe
ken zijn tegenwoordig in den vorm van een
handschoen in den handel en zijn van eer
flinke hoeveelheid draadjes voorzien net als
een vatenkwast) welke sterk met een of ander
vocht geprepareerd zijn. De stof waait niet
op, maar trekt in den doek, welke men heel
lang kan gebruiken en eventueel ook uitwas
schen. Het stof-afnemen gaat oneindig, veel
sneller dan met een gewonen lap.
Zoo zouden wij ettelijke artikelen van den
laatsten tijd kunnen opnoemen. Daar is bijv.
ook een Fransch artikeltje, een z.g. ei-klop
per. Dit is een glazen bakje in den vorm
van een bloempot waarop een eierklopper
gemonteerd is, welke door draaien aan een
handgreepje, de in het potje geworpen dooiers
en eiwit klutst. Bovendien bevindt zich boten
het potje nog een klein metalen bakje, dat
in een trechtertje uitloopt en voorzien is van
een tapkraantje. Bij het bereiden van ma.jo-
naise bijv. laat men de olie druppelsgewijze
uit dit trechtertje vallen, terwijl men tegelijk
snel klutst door aan het handgreepje te draai
en. Door dit instrumentje kan men in een
enkel oogenblikje bijv. eeu ommelet klaarma
ken of slagroom maken enz. allemaal werkjes
die op de ouderwetsche manier akelig veel tijd
in beslat? nemen.
Een volgende keer vertellen wij nog wel eens
iets van moderne gereedschappen voor het
huishouden.
voordeelen. De wielen zijn 'tegenwoordig klein
en van zeer dikke banden voorzien. Ook dit
maakt het rijden wat zwaarder, maar het
voordeel er van is, dat het wagentje zich veel
gelijkmatiger voortbeweegt, niet zoo schokt
en dus voor het kind een rustiger plaats be-
teekent. Dat de velgen der wielen en daar
door ook de banden zooveel breeder zijn) dan
vroeger is ook het gevolg van een technisch
beter inzicht. Ook dit komt ten goede aan het
begrip „vaster op den weg liggen".
De wagens zelf zijn ook breed. Een ingrij
pende verandering van de laatste jaren is
nog, dat de carosserieën niét meer hangen in
de assen, maar op de assen gebouwd zijn, net
als bij alle andere soorten van voertuigen. Het
veerenstelsel is daardoor veel verbeterd, want
de vroegere hang wagens U weet wel met
die T'iempjes aan de hooge omgekrulde veeren
schommelden en hotsten dikwijls geducht.
Over het geheel genomen zijn de kinderwa
gens veel sterker en degelijker geworden, hoe
wel ook in de meeste gevallen wel wat duur
der. Dat is echter „het nieuwtje". Als de
modellen éénmaal algemeen ztyn, worden de
prijzen ook wel weer wat lager. Men kieze
bij voorkeur een wagen waarvan de bak tot
den bodem loopt met twee zitplaatsjes na
tuurlijk. Dat is altijd beter als een wagen, die
slechts in schijn laag gebouwd is, doordat de
eigenlijke bodem veel hooger ligt dan de rand
doet vermoeden.
VOOR JONGE MEISJES.
Dit oostuumpje is ontworpen voor meisjes
van achttien tot bijv. twee en twintig jaar. Als
wandeltoiletje voor de komende zomermaanden
zal het zeker wel aftrek vinden. Meni kan het
KINDERWAGENS.
Kinderwagens zijn natuurlijk ook niet wei
nig van de mode afhankelijk. De heererï der
schepping zullen dit wel wat vreemd vinden
en misschien ook wel „belachelijk" maar dan
kunnen wij hen mededeelen, dat precies het
zelfde het geval is met automobielen, motor
fietsen en rijwielen. Echter, een kinderwagen
is nog geen mode-artikel, al verandert dan 't
model wel eens.
De veranderingen in den bouw van het sier
lijke wagentje worden meestal beïnvloed door
verbeteringen aan de assen of aan de caros-
serie en eigenlijk dus niet omdat de mode-tee
kenaar het in zijn bol gekregen heeft om het
model wat te veranderen.
In de laatste jaren is het gebleken, dat wa
gens, die laag op de wielen rusten beter vol
doen, dan de hooge modellen van vroeger. De
wagens liggen „vaster" op den weg, slaan dus
niet gauw om en kunnen gemakkelijker van
een klein trapje afgereden worden dan hooge
modellen. Weliswaar rijdt de laag gebouwde
wagen iets zwaarder dan een hooge, maar dit
nadeel is gering in vergelijking met de vele
maken van velerlei soorten japonstof; moeilijk
is het niet. Het rokje kan men eventueel bij
een pliseerinrichting laten plooien, als men
het zelf niet aandurft.
Een knippatroon kan men bestellen aan onze
bureaux onder no. 338, in de maten 42, 44,
16 eoi 48. Kosten 55 cent».