mr Let op s.v.p.
Het Huis van
Ongeregelde Goederen
Hiddelburgsclie Paardenveriotirig
|2 Prachtige Paarden
1 Loten verkrijgbaar df1,~p, stuk
is ALLEEN gevestigdI ËBoekh. h. wegelingI
RADIO-NIEUWS
FIRMA BOUMAN
WINKELBONNEN
Hoofdprijs
LEPELSTRAAT 7
VLISSINGEN
Wij hebben geen Filialen
Orukksrf) H WE6ELIN6 Drukkerij De Lang* Jan
Donderdagmiddag
3 UUR
VRAAG EN AANBOD
WTGEUNGS NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 5 APRIL II» No. li
van de
Nergens zulk een groote keuze In
Vitrage Allovernets Afgepaste Gor
dijnen' én Pluchette Gordijnen.
SPOTGOEDKOOPI I
Voor klein* zaken, (He geep
Cassa bezitten drukken wij
tegen zéér lage prijzen
Is de UITERSTE tijd
waarop nog adverten
ties kunnen worden
aangenomen. Voor
plaatsing van adver
tenties, nèdlentljd ont
vangen, kan niet wor-
den ingestaan.
RUBRIEK
Te koop aangeboden
RIDDER RADIO.
Toen Ridder Radio den ridderslag ontvangen
had, toog hij de wereld In om deze te gaan
veroveren. Hij was jong, krachtig en vervuld
van hoop, de toekomst lokte hem. Fier zat
hij op zijn witle ros. zijn zilveren maliënkolder
schitterde In de zon en zijn helm zond stralen
bundels uit.
Het was lente, de vogels kwinkeleerden in
de takken der boomen, waarover een ragfijne
sluier hing van teer groen. De lucht was zuiver
en verkwikkend als het heldere water uit een
koele bron
En zijn tocht werd een zegetocht. Waar hij
kwam. werd hij met vreugde ontvangen.
Eens echter ontmoette Ridder Radio een
meisje, dat op een bank zat voor haar woning,
stil, met de handen in haar schoot. De hoeven
van zijn paard sloegen vonken uit de steenen,
het meisje bewoog het hoofd met het geluid
mee, maar Ridder Radio zag. dat geen licht
glansde in de doffe oogen van het meisje.
Hij reed voort, met in zichzelf gekeerden
blik Toen dacht hij aan de gelofte, die hij
afgelegd had, toen hij den ridderslag had ont
vangen: dat hij zich op de bres zou stellen
voor de zieken, de zwakken en de door de
natuur misdeelden. Hij deed zijn paard steige
rend omzwenken, ga oppeerde terug, steeg af
en zette zich naast het meisje op de bank.
En hij ving aan te vertellen en zong zijn
schoonste liederen. Hij zong van zon en zomer,
van blijdschap en droefheid van haat en van
liefde en in zijn liederen was de weerspiege
ling van den stralenden rijkdom van het leven.
En de strakke trekken van het meisje ontspan
den zich, om de lippen plooide zich een glim
lach.
Ridder Radio reed verder.
Op een avond tegen het vallen der scheme
ring kwam hij in een stadje, langs een pleintje,
waar een huisje stond met een oud trapgevel-
tje. Het trok zijn blik en toen bespeurde hij,
clat voor a'le ramen de luiken gesloten waren.
In de avondstilte drong een klagend geluid tot
hem door. Hij lichtte de deurknop op en ging
naar binnen. Op het witte bed lag een vrouw,
met bleek, ingevallen gelaat en koortsglanzende
oogen; aan het voeteneinde zat een man, het
hoofd op den rand van het bed gedrukt.
Ridder Radio zette zich neer en begon met
zachte stem een eenvoudige melodie te- zin
gen, een kinderliedje leek het, een wiegeliedje...
Toen hij heenging, sluimerde de zieke en om
haar lippen lag een rustige trek. Even legde hij
zijn koele hand op het brandende voorhoofd
der vrouw.
Eens op een herfstdag, zijn paard deed de
gouden bladeren van den landweg stuiven, peed
hij voorbij een ouden man. Hij zat onder een
boom; met beide handen steunend op een
knoestigen stok, staarde hij voor zich uit, we
zenloos.
Ridder Radio hield zijn paard in en vroeg.
„Wat scheelt er aan?" Hij moest zijn vraag
herhalen aleer de oude hem antwoordde.
„Het leven vliedt voort, het gaat langs mij
heen, ik kan het niet begrijpen", zuchtte hij.
Toen verhaalde Ridder Radio van bont etour-
nooien, van de kleurrijke, boeiende avonturen,
die hij had beleefd op zijn verre tochten.
En het was of het gerimpelde gelaat van Hen
grijsaard oplichtte. In zijn oogen glom de oude
belangstelling in het leven weer aan.
Ridder Radio trok naar verre streken en
waar zijn paard hem niet brengen kon, daar
heen voer hij per schip.
En hij loerde nog anderen kennen, die zijn
hulp noodig hadden, de eenzamen.
En zoo zingt hij zijn lied, ook voor de nor-
sche wachters op de barre rotsen, die het
lichtend baken verzorgen, waarop de schepen
koers houden, hij zingt voor de stoere werkers
op de eenzame buitenposten onder de tropi
sche zon.
En waar hij komt, daar brengt hij vreugde
en ontroering en vaak licht in de duisternis
des gemoeds.
WELK STATION WAS DAT?
Was het vroeger reeds moeilijk de verschil
lende stations te identificeeren, door de snelle
toename van het aantal zenders in de laatste
jaren is deze moeilijkheid nog vergroot. Ten
einde hieraan tegemoet te komen, heeft het
overgroote deel der zenders pauze-teekens in
gevoerd.
De oorsprong van de pauze-teekens moet
wellicht gezocht worden in de Morse-signalen,
die vroeger steeds voor het begin van een tele-
fonie-uitzending ten gehoore werden gebracht.
Deze Morse-signalen waren dan de roepletters
van het station. Onder de omroepstations zijn
er thans nog slechts enkele, die deze wijze
*£in aanlgondigen gêbt-uiken, bjjv. alle Norag-sta
tions. De hoofdzender van deze groep, Ham
burg, heeft als roepletters HA -). Ook
Bremen (BMN -... -.), Kiel (KL: en
Flensburg (F gebruiken de Morse-signalen
nog steeds.
Oorspronkelijk werden als pauze-teekens
steeds signalen gebruikt, die werden voortge
bracht door een metronoom of «en of andere
klok. Nog zeer veel stations gebruiken deze
signalen. Aan het aantal tikken per minuut
kan men dan de stations herkennen. Het kost
echter nogal eenige moeite om de zenders op
deze wijze te identificeeren, daar het aanta]
signalen per minuut nooit zoo heel veel vari
eert. De meeste Duitsche zenders geven tus-
schen de 190 en 210 melronoomsignalen per
minuut.
München en Rabat gebruiken ook een metro
noom-signaal, dat echter een vasten toon voort
brengt, die wel iels weg heeft van het tikken
op het „wood-block" van een jasz-slagwerk.
Het aantal slagen is van beide stations 60 per
minuut.
Radio-Toulouse heeft haar metronoom-sig
naal verwisseld voor een belsignaal, dat elke
seconde een slag doet hooren.
Bel signalen worden ook door verscheidene
andere sla'ions gebruikt. Het Keulsche geklin
gel is in Nederland waarschijnlijk wel het be
kendste. daar dit ook zeer vaak door Langen-
berg gerelayeerd wordt.
Laibach, met zijn koekoek-pauze-teeken, heeft
thans een concurrent gekregéh in Wilna, dat
een dergelijk signaal gebruikt.
Ongetwijfeld zijn deze teekens bij het opzoe
ken van een station van zeer veel nut. Het
lijkt ons zeer wel mogelijk, dat de verschillende
pauze-teekens, evenals thans de golflengten,
in de toekomst zullen worden geregeld, door
een internationale commissie van afgevaardig
den der verschillende zend-stations.
EEN GEHEIMZINNIGE RADIO-STORING.
In een onzer groote steden deed zich kort ge
leden het volgende merkwaardige geval voor;
De radio-ontvangst was in een bepaald stads
kwartier sedert geruimen tijd zoodanig ge
stoord door een ratelend geluid, dat het luiste
ren niet langer een genot was.
De toestand was onhoudbaar en eenige ama
teurs besloten met behulp van een draagbaren
raamontvanger de storingsbron op te zoeken.
Dit gelukte al spoedig en de schuldige bleek
te zijnde omvormer in de garage, waar zij
zelf hun accu's lieten laden. De eigenaar was
zich van geen kwaad bewust en had zonder 't
te weten dus zelf meegewerkt om zijn klanten
aantal in gevaar te brengen. Toen de omvor
mer door een lampgelijkrichtcr vervangen, was,
bleek de storing geheel te zijn opgeheven.
HET VLIEGVERKEER BIJ NACHT.
De voordeelen van het vliegverkeer boven
dat per trein genieten algemeene bekendheid.
De nadeelen, welke oorspronkelijk vele wa
ren, zijn steeds kleiner in aantal geworden, en
thans zijn er nog slechts enkele overgebleven.
Een van de belangrijkste nadeelen welke tot
dusverre hun invloed op het vliegverkeer heb
ben doen gelden^ was, dat het vliegen bij nacht
dermate gevaarlijk was, dat van vaste nacht-
verbindingen geen sprake kon zijn. Doch de
techniek heeft ook wapenen tegen de duister-
In de eerste plaats noemen wij de speciale
vliegtuiglampen, waarvan bijv. Philips een type
in den handel brengt, dat zoowel door Neder-
landsche als door buitenlandsche vliegeniers
hoog geroemd wordt. De proefnemingen, welke
in bijna alle landen van Europa met deze lam
pen werden genomen, hebben steeds tot gunsti
ge resultaten geleid. De vliegtuiglampen stellen
den aviateur in staat zqn luchtroute te verlich
ten, zooals de auto-lampen den weg. Bij het
landen kan de aviateur elke hindernis nauw
keurig waarnemen.
De radio-verbinding, die een vliegenier voort
durend met den beganen grond kan onderhou
den, is een tweede factor, die het vliegen bij
nacht tot een mogelijkheid maakt. Langs het
geheele traject kunnen peilstations worden
aangebracht, waar de radio-signalen der vlie
geniers worden opgevangen en waar men bere
kenen kan of de aviateur in de goede richting
vliegt. Den aviateur wordt dan medegedeeld,
of hij zijn koers moet wijzigen, en hoe ver hij
nog van zijn doel verwijderd is,
WEEST UW EIGEN OMROEPSTATION.
Velen zullen van meening zijn, dat boven
staande opwekking iets van hen eischt, dat de
grenzen van het mogelijke overschrijdt, Na een
weinig nadenken zal men bevinden, dat het
niet zoo lastig is hieraan te voldoen als het
schijnt en wel met behulp van het practische
instrument, dat de radio-technici in den laat
st en "tijd hebben uitgewerkt om gramophoon-
platen met het radio-toestel te reproduceeren.
Heeft men naast het radio-toestel zulk een
gramophoon voorzien van een electrischen op
nemer, dan heeft men het in eigen hand, de
radio-programma's aan te vullen.
Komt het niet voor, dat een lezing over bv.
stikslofbereiding gehouden wondt, op het oo-
genblik dat op een partijtje een foxtrot wel
kom zou zijn? De electrische gramophoon-
gave brengt hier uitkomst.
Men meene niet, dat speciale ontvangtoestel
len vereischt zijn: ieder goed ontvangtoestel
kan voor dit doel worden benut.
Vele ontvangtoestellen 'bezitten reeds aan-
sluilklemmen voor een gramophoon-opnemer,
zoodat bei den bezitters van deze toestellen
al bijzonder gemakkelijk gemaakt is.
Het is na: u lijk wel een hoofdvereischte,
dat de elecctriscbe opnemer goed is. Deze moet
in 't algemeen zoo gevoelig zijn, dat met een
tweevoudigen L. F.-versterker een krachtige
luidspreker-weergave verkregen kan worden.
Aan de gramophoon worden geen bijzondere
eischen gesteld. Het uurwerk moet echter een
constanten gang bezitten en voldoende kracht
hebben om de plaat door zware passages „heen
te trekken". Hoewel strikt genomen, het op
schrift van dit stukje niet volkomen juist is,
stelt de electrische gramophoon-weergave U
toch in staat een programma naar keuze samen
te stellen, een voorrecht dat tot dusverre
slechts ten deel viel aan het omroepstation.
Het is niet algemeen bekend, dat metn het
tot zekere hoogte in eigen hand heeft den
invloed van allerlei radio-geruischverwekkende
electrische storingen te verminderen.
Wij zijn overtuigd, dat vele luisteraars met
dit middel, dat eenvoudig is, en weinig kost
baar, gebaat zullen zijn.
De tegenwoordige omroep-situatie maakt het
gebruik van kleine antennes noodzakelijk. Di
sluit echter geenszins in, dat deze antennes
ook ongunstig geplaatst moeten zijn. Niette
min is dit zeer dikwijls het geval. Indien dan
storings-geruischen optreden tracht men hierin
wel eens verbetering te brengen door de rich
ting van de antenne te veranderen of somtijds
zelf door tot het gebruik van een binnenhuis
antenne over te gaan.
De practijk (en de theorie doet ons hiervoor
een aannemelijke verklaring aan de hand), be
wijst echter, dat men niet door de antenne
kleiner te maken de situatie verbetert, maar
wel' door deze hooger te maken. Hoe hoo-
ger de antenne, des te kleiner de invloed Man
parasitaire aether-trilllngen. Hoewel het ver-
schijnsel nog niet volledig is onderzocht en
nog allerlei bijkomstige omstandigheden een
rol kunnen spelen, kan de volgende verklaring
nuttig zijn om zich een voorstelling van de
zaak te vormen.
De door een verwijderden zender in de ont-
vang-antenne opgewekte spanningen zijn even
redig met het quadraat van de effectieve an
tennehoogte. Dit wil dus zeggen, dat in een
antenne met een twee maal grootere effectieve
antenne-hoogte, vier maal zoo groote span
ningen worden opgewekt als in de lager© an
tenne. Opgemerkt zij, dat de „effectieve hoog
te" In den regel aanzienlijk geringer is dan d«
werkelijke hoogte; allerlei omstandigheden. a!s
vorm van de antenne, naburige geleiders, etc.
zijn hierop van invloed.
De gunstige eigenschappen van een hooge
antenne ten opzichte van storingen zijn een
gevolg van een gunstiger verhouding tusschen
signaal en storing.
De door parasitaire aethertrillingen opge
wekte spanningen zullen weinig verschillen
oij de booge dan wel bij de lage antenne, aaar
de ..zender'" vrijwel steeds in de onmiddellijke
nabijheid is
Gebruikt men een lage antenne, dan moei
■ne.i het onhargtoestel zeer gevoelig instellen
om voldoende ontvangst te krijgen; men krijgt
dan echter ook de storingen zeer sterk. Heeft
men irhter fen hooge antenne, dus een krach-
'ig signaal, dan wordt de ontvanger zoodanig
ingesteld, dat de storingen slechts zeer zwak
of in 't gehee! niet hoorbaar zijn.
In de practijk blijkt een enkele draad ge
sp ai.r en naar een plm. 10 M. hooge op het
d&x geplaatste paal, voor dit doel geschikt.
Dezen zomer zullen op verschillende tra
jecten nachtvluchten plaats hebben, waarbij
men van de genoemde middelen gebruik zal
maken.
In de zomerdienstregeling van de K. L. M.
wordt een late avondvlucht van Londen naar
Amsterdam opgenomen, waarvan een gedeelte
bij duister zal worden afgelegd. Dat dit een
belangrijke uitbreiding van de luchtverbinding
tusschen Nederland en Engeland is, behoeft
geen betoog.
De A. B. Aero Transport zal dezen zomer
proefnemingen gaan doen met nachtvluchten
op het traject Stockholm-Amsterdam, en van
daar naar Londen en Parijs. Deze diensten zul
len in Stockholm aansluiting hebben op verbin
dingen met Helsingfors en andere plaatsen In
het Noorden.
De „Deutsche Lufthansa", welke reeds het
vorig jaar op verschillende luchtlijnen proefne
mingen gedaan heeft met nachtvluchten, zal
de opgedane ervaringen dezen zomer in de
practijk gaan toepassen. Op 21 April zal een
nachtdienst worden geopend op de trajecten
Berlijn-Königsberg en Berlijn-Hannover. De ma
chines welke aan de nachtvluchten zullen deel
nemen, worden van vliegtuiglampen voorzien,
terwijl men bovendien de vliegvelden op spe
ciale wijze zal verlichten en ook langs de
luchtroute hier en daar lichtsignalen zal plaat
sen. Voorts zijn er langs deze routes verschil
lende radio-peilslalions aangebracht.
Het traject Berlijn-Königsberg is een onder
deel van de route Londen-Moskou, Men richt
den dienst zoo in, dat men bij daglicht van
Londen naar Berlijn vliegt, gedurende den
nacht de reis naar Königsberg voortzet en in
de vroegte van daar naar Moskou vertrekt
Bij vorige dienstregelingen werd het -traject
Berlijn-Königsberg per trein afgelegd.
Berlijn-Hannover is vooral voor het handels
verkeer van groot belang. In Berlijn wordt
om twee uur 's nachts gestart, zoodat men
Hannover om ongeveer vier uur bereikt. Bij
daglicht kan men dan verder vliegen naar Lon
den of Parijs.
Het instellen van deze nachtverbindingen Is
van zeer groot belang voor het luchtverkeer.
Radio- en luchttechnici komt de eer toe het
vliegen bij nacht mogelijk te hebben gemaakt.
luSluiiiSm i urlTI uUTi i li^I 1iaJTü l uJm llliBïl iTSTl llffil U?iiïlu?al iiiZul inTTTi ihTiïi liiiJl
VLISSINGEN
=i- -j=
-..„.niiiiii,.„uiin,„ui„..„in,..,,
loordstnat 44 Vtttróge* >i
Vaarskalf of ruil stierkalf.
J. Mesu Vrouwepolder.
Belastingplaalje
Kanaalstr. B 159 Souburg.
Gouden Krullen, Strikken
Slot met kralen.
Spoorstraat 114 Souburg.
Levering Pendulestolpen. in
alle maten.
WFle-ns" Souburg.
Kuikens. Cijsouw Braamstr.
Souburg.
Sussex broed ei eren. 10
Molenaar Nieuwland.
cent
Mooie Cadzandsche B
W. Duvekot Vrouwe po
Stierkalf volbioed
n*ijp«ke*k«.
Broedsche Kippen.
J. de Nood Zandijkr.
Mahonie kabinet.
P. Kasse Versche weg Mburg^
Poters.
Hugo Brasser Koudekerke.
Mahoniehouten Kabinet
Woerd gans.
Wouterse St.-Laurens.
Mooi Eng. Heerenrijw>el.
Spanj aardstr. S 66 M'burg.
Vaarskalf'.
W. Goedb^d Grijpskerke.
300 kilo kriel aard appelen
S. Duvekot S-rooskerke.
Mooie Cadzandsche B ggen.
Sinke Vrouwepolder.
Of in ruil Tentwagen, en
veer wagen.
F. de Bruijn Middelburg.
Twee vetie varkens. Secre
taire, Kastje, Droogrek.
A 233 Abeele.
Twee vaarskalveren.
Jan Jakobse. Meliskerke
Mangels groenkraag, Gerste-
stroo, ontroomer en tuimel-
karn.
C. de Bruin Vrouwepolder.
SDeen'ammers
L. Kliefhout Koudekerke
Speenlammers.
C. gifhout Koudekerke.
Twee- of vierjarige merrie
K. Verhage Koudekerke.
gïroo en Mangels.
Jan Wiaae ZouteLaada.