mr Let op s.v.p. Het Huis van Ongeregelde Goederen Hiddelburgsclie Paardenveriotirig |2 Prachtige Paarden 1 Loten verkrijgbaar df1,~p, stuk is ALLEEN gevestigdI ËBoekh. h. wegelingI RADIO-NIEUWS FIRMA BOUMAN WINKELBONNEN Hoofdprijs LEPELSTRAAT 7 VLISSINGEN Wij hebben geen Filialen Orukksrf) H WE6ELIN6 Drukkerij De Lang* Jan Donderdagmiddag 3 UUR VRAAG EN AANBOD WTGEUNGS NIEUWSBLAD VAN VRIJDAG 5 APRIL II» No. li van de Nergens zulk een groote keuze In Vitrage Allovernets Afgepaste Gor dijnen' én Pluchette Gordijnen. SPOTGOEDKOOPI I Voor klein* zaken, (He geep Cassa bezitten drukken wij tegen zéér lage prijzen Is de UITERSTE tijd waarop nog adverten ties kunnen worden aangenomen. Voor plaatsing van adver tenties, nèdlentljd ont vangen, kan niet wor- den ingestaan. RUBRIEK Te koop aangeboden RIDDER RADIO. Toen Ridder Radio den ridderslag ontvangen had, toog hij de wereld In om deze te gaan veroveren. Hij was jong, krachtig en vervuld van hoop, de toekomst lokte hem. Fier zat hij op zijn witle ros. zijn zilveren maliënkolder schitterde In de zon en zijn helm zond stralen bundels uit. Het was lente, de vogels kwinkeleerden in de takken der boomen, waarover een ragfijne sluier hing van teer groen. De lucht was zuiver en verkwikkend als het heldere water uit een koele bron En zijn tocht werd een zegetocht. Waar hij kwam. werd hij met vreugde ontvangen. Eens echter ontmoette Ridder Radio een meisje, dat op een bank zat voor haar woning, stil, met de handen in haar schoot. De hoeven van zijn paard sloegen vonken uit de steenen, het meisje bewoog het hoofd met het geluid mee, maar Ridder Radio zag. dat geen licht glansde in de doffe oogen van het meisje. Hij reed voort, met in zichzelf gekeerden blik Toen dacht hij aan de gelofte, die hij afgelegd had, toen hij den ridderslag had ont vangen: dat hij zich op de bres zou stellen voor de zieken, de zwakken en de door de natuur misdeelden. Hij deed zijn paard steige rend omzwenken, ga oppeerde terug, steeg af en zette zich naast het meisje op de bank. En hij ving aan te vertellen en zong zijn schoonste liederen. Hij zong van zon en zomer, van blijdschap en droefheid van haat en van liefde en in zijn liederen was de weerspiege ling van den stralenden rijkdom van het leven. En de strakke trekken van het meisje ontspan den zich, om de lippen plooide zich een glim lach. Ridder Radio reed verder. Op een avond tegen het vallen der scheme ring kwam hij in een stadje, langs een pleintje, waar een huisje stond met een oud trapgevel- tje. Het trok zijn blik en toen bespeurde hij, clat voor a'le ramen de luiken gesloten waren. In de avondstilte drong een klagend geluid tot hem door. Hij lichtte de deurknop op en ging naar binnen. Op het witte bed lag een vrouw, met bleek, ingevallen gelaat en koortsglanzende oogen; aan het voeteneinde zat een man, het hoofd op den rand van het bed gedrukt. Ridder Radio zette zich neer en begon met zachte stem een eenvoudige melodie te- zin gen, een kinderliedje leek het, een wiegeliedje... Toen hij heenging, sluimerde de zieke en om haar lippen lag een rustige trek. Even legde hij zijn koele hand op het brandende voorhoofd der vrouw. Eens op een herfstdag, zijn paard deed de gouden bladeren van den landweg stuiven, peed hij voorbij een ouden man. Hij zat onder een boom; met beide handen steunend op een knoestigen stok, staarde hij voor zich uit, we zenloos. Ridder Radio hield zijn paard in en vroeg. „Wat scheelt er aan?" Hij moest zijn vraag herhalen aleer de oude hem antwoordde. „Het leven vliedt voort, het gaat langs mij heen, ik kan het niet begrijpen", zuchtte hij. Toen verhaalde Ridder Radio van bont etour- nooien, van de kleurrijke, boeiende avonturen, die hij had beleefd op zijn verre tochten. En het was of het gerimpelde gelaat van Hen grijsaard oplichtte. In zijn oogen glom de oude belangstelling in het leven weer aan. Ridder Radio trok naar verre streken en waar zijn paard hem niet brengen kon, daar heen voer hij per schip. En hij loerde nog anderen kennen, die zijn hulp noodig hadden, de eenzamen. En zoo zingt hij zijn lied, ook voor de nor- sche wachters op de barre rotsen, die het lichtend baken verzorgen, waarop de schepen koers houden, hij zingt voor de stoere werkers op de eenzame buitenposten onder de tropi sche zon. En waar hij komt, daar brengt hij vreugde en ontroering en vaak licht in de duisternis des gemoeds. WELK STATION WAS DAT? Was het vroeger reeds moeilijk de verschil lende stations te identificeeren, door de snelle toename van het aantal zenders in de laatste jaren is deze moeilijkheid nog vergroot. Ten einde hieraan tegemoet te komen, heeft het overgroote deel der zenders pauze-teekens in gevoerd. De oorsprong van de pauze-teekens moet wellicht gezocht worden in de Morse-signalen, die vroeger steeds voor het begin van een tele- fonie-uitzending ten gehoore werden gebracht. Deze Morse-signalen waren dan de roepletters van het station. Onder de omroepstations zijn er thans nog slechts enkele, die deze wijze *£in aanlgondigen gêbt-uiken, bjjv. alle Norag-sta tions. De hoofdzender van deze groep, Ham burg, heeft als roepletters HA -). Ook Bremen (BMN -... -.), Kiel (KL: en Flensburg (F gebruiken de Morse-signalen nog steeds. Oorspronkelijk werden als pauze-teekens steeds signalen gebruikt, die werden voortge bracht door een metronoom of «en of andere klok. Nog zeer veel stations gebruiken deze signalen. Aan het aantal tikken per minuut kan men dan de stations herkennen. Het kost echter nogal eenige moeite om de zenders op deze wijze te identificeeren, daar het aanta] signalen per minuut nooit zoo heel veel vari eert. De meeste Duitsche zenders geven tus- schen de 190 en 210 melronoomsignalen per minuut. München en Rabat gebruiken ook een metro noom-signaal, dat echter een vasten toon voort brengt, die wel iels weg heeft van het tikken op het „wood-block" van een jasz-slagwerk. Het aantal slagen is van beide stations 60 per minuut. Radio-Toulouse heeft haar metronoom-sig naal verwisseld voor een belsignaal, dat elke seconde een slag doet hooren. Bel signalen worden ook door verscheidene andere sla'ions gebruikt. Het Keulsche geklin gel is in Nederland waarschijnlijk wel het be kendste. daar dit ook zeer vaak door Langen- berg gerelayeerd wordt. Laibach, met zijn koekoek-pauze-teeken, heeft thans een concurrent gekregéh in Wilna, dat een dergelijk signaal gebruikt. Ongetwijfeld zijn deze teekens bij het opzoe ken van een station van zeer veel nut. Het lijkt ons zeer wel mogelijk, dat de verschillende pauze-teekens, evenals thans de golflengten, in de toekomst zullen worden geregeld, door een internationale commissie van afgevaardig den der verschillende zend-stations. EEN GEHEIMZINNIGE RADIO-STORING. In een onzer groote steden deed zich kort ge leden het volgende merkwaardige geval voor; De radio-ontvangst was in een bepaald stads kwartier sedert geruimen tijd zoodanig ge stoord door een ratelend geluid, dat het luiste ren niet langer een genot was. De toestand was onhoudbaar en eenige ama teurs besloten met behulp van een draagbaren raamontvanger de storingsbron op te zoeken. Dit gelukte al spoedig en de schuldige bleek te zijnde omvormer in de garage, waar zij zelf hun accu's lieten laden. De eigenaar was zich van geen kwaad bewust en had zonder 't te weten dus zelf meegewerkt om zijn klanten aantal in gevaar te brengen. Toen de omvor mer door een lampgelijkrichtcr vervangen, was, bleek de storing geheel te zijn opgeheven. HET VLIEGVERKEER BIJ NACHT. De voordeelen van het vliegverkeer boven dat per trein genieten algemeene bekendheid. De nadeelen, welke oorspronkelijk vele wa ren, zijn steeds kleiner in aantal geworden, en thans zijn er nog slechts enkele overgebleven. Een van de belangrijkste nadeelen welke tot dusverre hun invloed op het vliegverkeer heb ben doen gelden^ was, dat het vliegen bij nacht dermate gevaarlijk was, dat van vaste nacht- verbindingen geen sprake kon zijn. Doch de techniek heeft ook wapenen tegen de duister- In de eerste plaats noemen wij de speciale vliegtuiglampen, waarvan bijv. Philips een type in den handel brengt, dat zoowel door Neder- landsche als door buitenlandsche vliegeniers hoog geroemd wordt. De proefnemingen, welke in bijna alle landen van Europa met deze lam pen werden genomen, hebben steeds tot gunsti ge resultaten geleid. De vliegtuiglampen stellen den aviateur in staat zqn luchtroute te verlich ten, zooals de auto-lampen den weg. Bij het landen kan de aviateur elke hindernis nauw keurig waarnemen. De radio-verbinding, die een vliegenier voort durend met den beganen grond kan onderhou den, is een tweede factor, die het vliegen bij nacht tot een mogelijkheid maakt. Langs het geheele traject kunnen peilstations worden aangebracht, waar de radio-signalen der vlie geniers worden opgevangen en waar men bere kenen kan of de aviateur in de goede richting vliegt. Den aviateur wordt dan medegedeeld, of hij zijn koers moet wijzigen, en hoe ver hij nog van zijn doel verwijderd is, WEEST UW EIGEN OMROEPSTATION. Velen zullen van meening zijn, dat boven staande opwekking iets van hen eischt, dat de grenzen van het mogelijke overschrijdt, Na een weinig nadenken zal men bevinden, dat het niet zoo lastig is hieraan te voldoen als het schijnt en wel met behulp van het practische instrument, dat de radio-technici in den laat st en "tijd hebben uitgewerkt om gramophoon- platen met het radio-toestel te reproduceeren. Heeft men naast het radio-toestel zulk een gramophoon voorzien van een electrischen op nemer, dan heeft men het in eigen hand, de radio-programma's aan te vullen. Komt het niet voor, dat een lezing over bv. stikslofbereiding gehouden wondt, op het oo- genblik dat op een partijtje een foxtrot wel kom zou zijn? De electrische gramophoon- gave brengt hier uitkomst. Men meene niet, dat speciale ontvangtoestel len vereischt zijn: ieder goed ontvangtoestel kan voor dit doel worden benut. Vele ontvangtoestellen 'bezitten reeds aan- sluilklemmen voor een gramophoon-opnemer, zoodat bei den bezitters van deze toestellen al bijzonder gemakkelijk gemaakt is. Het is na: u lijk wel een hoofdvereischte, dat de elecctriscbe opnemer goed is. Deze moet in 't algemeen zoo gevoelig zijn, dat met een tweevoudigen L. F.-versterker een krachtige luidspreker-weergave verkregen kan worden. Aan de gramophoon worden geen bijzondere eischen gesteld. Het uurwerk moet echter een constanten gang bezitten en voldoende kracht hebben om de plaat door zware passages „heen te trekken". Hoewel strikt genomen, het op schrift van dit stukje niet volkomen juist is, stelt de electrische gramophoon-weergave U toch in staat een programma naar keuze samen te stellen, een voorrecht dat tot dusverre slechts ten deel viel aan het omroepstation. Het is niet algemeen bekend, dat metn het tot zekere hoogte in eigen hand heeft den invloed van allerlei radio-geruischverwekkende electrische storingen te verminderen. Wij zijn overtuigd, dat vele luisteraars met dit middel, dat eenvoudig is, en weinig kost baar, gebaat zullen zijn. De tegenwoordige omroep-situatie maakt het gebruik van kleine antennes noodzakelijk. Di sluit echter geenszins in, dat deze antennes ook ongunstig geplaatst moeten zijn. Niette min is dit zeer dikwijls het geval. Indien dan storings-geruischen optreden tracht men hierin wel eens verbetering te brengen door de rich ting van de antenne te veranderen of somtijds zelf door tot het gebruik van een binnenhuis antenne over te gaan. De practijk (en de theorie doet ons hiervoor een aannemelijke verklaring aan de hand), be wijst echter, dat men niet door de antenne kleiner te maken de situatie verbetert, maar wel' door deze hooger te maken. Hoe hoo- ger de antenne, des te kleiner de invloed Man parasitaire aether-trilllngen. Hoewel het ver- schijnsel nog niet volledig is onderzocht en nog allerlei bijkomstige omstandigheden een rol kunnen spelen, kan de volgende verklaring nuttig zijn om zich een voorstelling van de zaak te vormen. De door een verwijderden zender in de ont- vang-antenne opgewekte spanningen zijn even redig met het quadraat van de effectieve an tennehoogte. Dit wil dus zeggen, dat in een antenne met een twee maal grootere effectieve antenne-hoogte, vier maal zoo groote span ningen worden opgewekt als in de lager© an tenne. Opgemerkt zij, dat de „effectieve hoog te" In den regel aanzienlijk geringer is dan d« werkelijke hoogte; allerlei omstandigheden. a!s vorm van de antenne, naburige geleiders, etc. zijn hierop van invloed. De gunstige eigenschappen van een hooge antenne ten opzichte van storingen zijn een gevolg van een gunstiger verhouding tusschen signaal en storing. De door parasitaire aethertrillingen opge wekte spanningen zullen weinig verschillen oij de booge dan wel bij de lage antenne, aaar de ..zender'" vrijwel steeds in de onmiddellijke nabijheid is Gebruikt men een lage antenne, dan moei ■ne.i het onhargtoestel zeer gevoelig instellen om voldoende ontvangst te krijgen; men krijgt dan echter ook de storingen zeer sterk. Heeft men irhter fen hooge antenne, dus een krach- 'ig signaal, dan wordt de ontvanger zoodanig ingesteld, dat de storingen slechts zeer zwak of in 't gehee! niet hoorbaar zijn. In de practijk blijkt een enkele draad ge sp ai.r en naar een plm. 10 M. hooge op het d&x geplaatste paal, voor dit doel geschikt. Dezen zomer zullen op verschillende tra jecten nachtvluchten plaats hebben, waarbij men van de genoemde middelen gebruik zal maken. In de zomerdienstregeling van de K. L. M. wordt een late avondvlucht van Londen naar Amsterdam opgenomen, waarvan een gedeelte bij duister zal worden afgelegd. Dat dit een belangrijke uitbreiding van de luchtverbinding tusschen Nederland en Engeland is, behoeft geen betoog. De A. B. Aero Transport zal dezen zomer proefnemingen gaan doen met nachtvluchten op het traject Stockholm-Amsterdam, en van daar naar Londen en Parijs. Deze diensten zul len in Stockholm aansluiting hebben op verbin dingen met Helsingfors en andere plaatsen In het Noorden. De „Deutsche Lufthansa", welke reeds het vorig jaar op verschillende luchtlijnen proefne mingen gedaan heeft met nachtvluchten, zal de opgedane ervaringen dezen zomer in de practijk gaan toepassen. Op 21 April zal een nachtdienst worden geopend op de trajecten Berlijn-Königsberg en Berlijn-Hannover. De ma chines welke aan de nachtvluchten zullen deel nemen, worden van vliegtuiglampen voorzien, terwijl men bovendien de vliegvelden op spe ciale wijze zal verlichten en ook langs de luchtroute hier en daar lichtsignalen zal plaat sen. Voorts zijn er langs deze routes verschil lende radio-peilslalions aangebracht. Het traject Berlijn-Königsberg is een onder deel van de route Londen-Moskou, Men richt den dienst zoo in, dat men bij daglicht van Londen naar Berlijn vliegt, gedurende den nacht de reis naar Königsberg voortzet en in de vroegte van daar naar Moskou vertrekt Bij vorige dienstregelingen werd het -traject Berlijn-Königsberg per trein afgelegd. Berlijn-Hannover is vooral voor het handels verkeer van groot belang. In Berlijn wordt om twee uur 's nachts gestart, zoodat men Hannover om ongeveer vier uur bereikt. Bij daglicht kan men dan verder vliegen naar Lon den of Parijs. Het instellen van deze nachtverbindingen Is van zeer groot belang voor het luchtverkeer. Radio- en luchttechnici komt de eer toe het vliegen bij nacht mogelijk te hebben gemaakt. luSluiiiSm i urlTI uUTi i li^I 1iaJTü l uJm llliBïl iTSTl llffil U?iiïlu?al iiiZul inTTTi ihTiïi liiiJl VLISSINGEN =i- -j= -..„.niiiiii,.„uiin,„ui„..„in,..,, loordstnat 44 Vtttróge* >i Vaarskalf of ruil stierkalf. J. Mesu Vrouwepolder. Belastingplaalje Kanaalstr. B 159 Souburg. Gouden Krullen, Strikken Slot met kralen. Spoorstraat 114 Souburg. Levering Pendulestolpen. in alle maten. WFle-ns" Souburg. Kuikens. Cijsouw Braamstr. Souburg. Sussex broed ei eren. 10 Molenaar Nieuwland. cent Mooie Cadzandsche B W. Duvekot Vrouwe po Stierkalf volbioed n*ijp«ke*k«. Broedsche Kippen. J. de Nood Zandijkr. Mahonie kabinet. P. Kasse Versche weg Mburg^ Poters. Hugo Brasser Koudekerke. Mahoniehouten Kabinet Woerd gans. Wouterse St.-Laurens. Mooi Eng. Heerenrijw>el. Spanj aardstr. S 66 M'burg. Vaarskalf'. W. Goedb^d Grijpskerke. 300 kilo kriel aard appelen S. Duvekot S-rooskerke. Mooie Cadzandsche B ggen. Sinke Vrouwepolder. Of in ruil Tentwagen, en veer wagen. F. de Bruijn Middelburg. Twee vetie varkens. Secre taire, Kastje, Droogrek. A 233 Abeele. Twee vaarskalveren. Jan Jakobse. Meliskerke Mangels groenkraag, Gerste- stroo, ontroomer en tuimel- karn. C. de Bruin Vrouwepolder. SDeen'ammers L. Kliefhout Koudekerke Speenlammers. C. gifhout Koudekerke. Twee- of vierjarige merrie K. Verhage Koudekerke. gïroo en Mangels. Jan Wiaae ZouteLaada.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1929 | | pagina 6