WBÖKSLING'S NIEUWSBLAD VAN TRTJDAG 2R FT^BRUARI. 1S2I No, S. EEN KUNSTJE MET LUCIFERS. Men moet 24 lucifers nemen en die zoo op tafel neerleggen, dat het hierboven afgebeelde! OUDE ROMMEL.... Een dokter vertelt: „Een mijner pa tien ten Jenny G„ stuurde op zekeren dag haar jongen echtgenoot bij mij yoor het na-bestellen van een paar medicijnen. Ik had het niet druk op dat oogenblik en kwam toevalligerwijze in ge sprek met den man, die een zeer aardigen in druk maaktew Ik vroeg hem naar zijn vrouw, waarlijk een zeer bekoorlijk jong huisvrouw tje, en was gerustgesteld te vernemen dat zij weer flink bijkwam na de kleine overspanning, welke na haar 'trouwen korten tijd was ingetre den als gevolg van de veranderingen In haar leven en het gebrek aan afleiding, waaraan zij als meisje in haar betrekking zoo gewoon was geweest. Midden in de conversatie vroeg de echtge noot plotseling: „Dokter, wat zoudt U doen met een vrouw, dit ten manit heeft om Alles weg te gooien?" „Ik begrijp niet wat Je bedoelt, vriend", was mijn antwoord. „Dan zal ik het U zeggen, dokter. Jenny gooit alles weg wat haar irriteert. De helft van de stukken, die wij bij ons trouwen had den zijn reeds verdwenen Ik wist op die merkwaardige mededeeling niet een juist antwoord te geven zonder er eerst meer van te vernemen en het geval leek mij belangrijk genoeg om er aandacht aan te blijven wijden. Zoodoende kwam het ook ter *i>rnke toen ik op een middag Jenny zelf ont moette en wij even bleven staan praten. •Je man zegt dat Je soms nelgingen hebt om sekere voorwerpen weg te doen, Jenny", zelde ik op vriendschappeHJken toon. „Waarom heb je mij daar nooit over gesproken?" Jenny schoot in den lach. „"U denkt zeker dat het een ziekte is?" merkte zij vroolijk op, „neen hoor dokter. In dat opzicht is het lou ter gezand vers»and en ik blijf ermee door gaan ook. Kijkt U eens: toen wij trouwden kre gen wij van ons beider ouders verschillende d:ngen mee welke wij zelf niet hadden kunnen aanschaffen, maar nu wij 'in eengiszins betere omstandigheden komen ga ik de dingen lang zaam maar zeker aan kant doen en er nieuwe, moderne stukken voor in de plaats koopen, die beter bij ons andere huisraad passen. U begrijpt dat ik geen zin heb om altijd met al die oude rommel te blijven zitten, maar Chris is er zoo aan gehecht, dat hij direct iets mist als ik het heb opgeruimd...." Die simpele verklaring klonk volkomen lo gisch. maar toch was er in de handelwijze van het bnge vrouwtje iets, dat verkeerd werk te, namelijk de autoriteit. Het ware beter ge weest zulke dingen in overleg met haar man te doen. dan zich direct op een despotisch standpunt te stellen en te zeggen: „IK ruim op en daarmee uit". Op de volgende wijze kwam er een einde aan hetgeen Chris noemde „de opruiraziekte". Al een paar avonden was Chris thuisgeko men, dat hij bij het binnentreden, van de huis kamer een leeg gevoel waargenomen had. Hij miste Iets maar wist niet wat. Op zekeren avond onMek»e hij het rylotsellng: „Waar is dat orachMge naaimachine van moeder'" vroeg hij verrast. Prachtige?" zei zijn vrouwtje schamper. ..Het ding was niet een9 meer te repareeren en gebruiken kon ik het nog minder. Ik .heb het opgeruimd om meer plaats in de kamer te krijgen en Mat is het resuUaatZij ging naar een kastje, nam er 'n rijksdaalder en een gulden uit en toonde haar man het geld. Chris maakte geen nrotest, vooral toen zij hem verzekerde dat deze drie-vijftig bestemd waren om aan te groeien tot een bedrag, groot genoeg om er een n'euwe naaimachine voor te koonen. Hij ging zwijgend zitten en bereken de met ingehouden nlezier, dat als die nieuwe machine er moest komen door verkoop van hun stukken het geheele huis 'dan net precies leeg zou zijn als het geld voor de naaimachine b$ elkaar was. Maar een n«flr avonden later kwam hij thuis en zag op d-n schoorsteen een mooie, nieuwe vaas «taan. „Wat heb je nu w^er opgeruimd*" vroeg hli wrevelig. „Die oude bruine schoenen van Jou en mijn twarte laarzen", an»woordde Jenny triomfan telijk en zil voegde er nog aan toe dat zij nieuwe laarrm noodlg had. „ïk ren re «eg niet koopenae( CMs figuur ontstaat. Dit figuur heeft negen kleine vierkantjes, terwijl het zelf ook een vierkant is, in totaal dus tien vierkanten. De kunst is nu om acht lucifers weg te ne men en wel zoo, dat er twee vierkanten over blijven. Denk er dus om, dat de overige zes tien lucifers niet van hun plaats genomen mo gen worden. Alles moet blijven liggen zooals het is, alleen moeten er acht lucifers weggeno men worden. Volgende week de oplossing. EEN KUNSTJE. Men neemt een beslist kegelvormig wijnglas, waarin men op den bodem een dubbeltje legt. De bovenrand sluit men af met een rijksdaal der. Nu moet het dubbeltje uit het glas ge haald worden zonder dat men den rijksdaal der met do vingers aanraakt. Evenmin mag men het glas aanraken. Het kunstje is zeer eenvoudig. Men blaast mot kracht op een kant van den rijksdaalder net zoo lang tot dit muntstuk omslaat d.w.z. op zijn as draait. De door het blazen verdikte lucht schiet nu met zoo'n kracht in het glas, dat bet dubbeltje er met geweld uitgeslingerd wordt. De rijksdaalder valt onmiddellijk daar na in zijn ouden stand terug. Een alleraardigst kunstje. EEN ZOEKPLAAT. Op dit plaatje zien we een prachtige rodel baan, waarop de kinderen zich geweldig ver maken. In den winter, als de sneeuw goed gevallen is, bestaat er wel geen vermaak dat prettiger is als rodelen, behalve dan natuurlijk schaalsenrijden en skiloopen. Enfin, wat ro delen is zullen jullie zelf wel het beste weten. want fk denk zoo, dat je ook dit jaar wel dapper mee gedaan zult hebben. Wat een pret als men op zijn slede een flinke helling afglijdt. Dikwijls wordt er een geheele rij sleden achter elkaar gebonden, zoo dat het wel een ijstrein lijkt. Maar daarmee moet men toch voorzichtig zijn want als de eerste man' soms valt, rolt alles wat achter hem glijdt over hem aan. Men moet dan wel eens hullen inplaats van lachen. Hier op ons plaatje staat een jongen, die op het oogenblik een echt verdrietig gezicht zet. Toch is hij niet gevallen, als je dat soms denkt, en daarom is hij dan ook niet kwaad, maar weet je wat het is? Zijn vrienden heb ben hem een poets gebakken. Zij hebben stil letjes zijn bobslede weggestopt en nu kan hij naluurlijk niet meeglijden. Flauw? Ach, men moet elkaar wel eens plagen ook, nietwaar? Het ergste is echter, dat de jongen op het plaatje zijn slede niet vinden kan, terwijl het ding toch heusch niet zoo erg weggestopt is, V Als hij maar even goed keek, zou. hij hem di rect vinden. Zoeken jullie eens voor hem. Ik geloof zeker dat je binnen een minuut succes zult m ebben. ben, die eens of tweemaal per week bij U komt en met werkwoorden of toonladders werkt en ge zult bemerKen, dat dit U niet vermoeit. Uw kans is om U te ontwikkelen tot ©en uit iedere sleur in dit leven, veel beter dan evenwichtige, zelfbeheerschende, beschaafde, er varen vrouw. Tom hoeft daar niets mede to maken. Karakter is noodlot, Ge kunt uzelf opheffen het ondergaan van toevallige omstandigheden rlit kan. Zoo ontwikkelt ge uw persoonlijkheid zoodat niet alleen Tom, maar ook andere menschen beginnen te beseffen, dat elke avond bij U doorgebracht, heilzamer en genoeglijker 's dan een in een dancing. Huiselijke vróuwen zullen beseffen, dat zij heel beteekenisvol zijn, veel belangrijker dan hare echtgenooten, en wannéér de vrouwen dit tot haai- voordeel maken, zullen we oen indcre wereld krijgen. We zouden het kunnen ioen zonder films, thealers, dancings, maar niet zonder Tom en de babies. Laten de vrouwen thuis blijven en zich be moeien met huilende kinderen dat is waar ze goed voor zijn. Wie denkt dit, de man? Oh neen, de vrouw. Want mannen denken nooit ieiÉ van een vrouw dat de vrouw niet reeds het eerst denkt. DAMESSCHOENEN ZIJN NADEELIG VOOR DEN HANDEL. Iemand, die het nog niet wist, kan hot na j zen: Damesschoenen zijn als handelsartikel let voordeelig. Ik zou hel nooit gedacht hëb- en. U? Maar het schijnt toch zoo te zijn, ant in Duitschland is een schoenfabriek, elke thans bezig is een werkoops-organisatie p ie zetten voor uitsluitend heerenschoenen. >e fabriek zal zelf in Berlijn ongeveer J20 fili alen oprichten, teneinde daar de mannen aan goedkooper schoeisel te heipen. De fabrikant beweert, dat hij door uit: sluitend voor heeren schoenen te maken zijn prijzen over de geheele linie met rond 20 procent kan verlagen. Dat is dus nogal wat De oorzaak daarvan schijnt te schuilen in het feit dat men jaarlijks groote verliezen boekt op den handel in damesschoenen. Tot nóg toe werden deze verliezen gedekt door de groote winsten op heerenschoeisel maar onze fabri kant gaat in dezen toestand verandering bren gen. Hij vindt het niet noodig dat de heeren hun schoenen veel te duur moeten betalen om de dames in de gelegenheid te stellen met elk seizoen nieuwe laarsjes aan te schaffen. De fabrikant beweerde, dat er voor de a.s. lente niet minder dan 45 verschillende dessins in damesschoenen verwacht kunnen worden, en— zoo voegt hij er aan toe, iedereen kan dus be grijpen, dat wij weer met een flinke sorteering onverkocht blijven zitten. In een dergelijke ma nier van verkoopen heeft hij geen lust, bijge volg worden de dames met haar modegrillen van zijn programma afgevoerd. Alleen de hee ren worden bediend en niet alleen goedkoop maar hyper-modern ook. In alle winkels komt een stellage, waarop de koopers moeten plaats nemen, zoodat.de winkelbediende niet langer behoeft te knielen bij hot aanpassen. In vakkringen heeft het besluit van dé Düitsche fabriek nogal wat opschudding te weeggebracht. Men voorspelt haar een groot succes en verwacht als logisch gevolg, de andere fabrieken verplicht zullen zijn eveneens de prijzen van het heerenschoeisel te veriagen waardoor de damesschoenen zeer in prijs zul len stijgen Dan zullen wij dus precies kunnen bereke nen wat modegrillen op het gebied van schoe nen eigenlijk wel kosten. Maar misschien zal de omzet in damesschoenen wel zoodanig afne- j men, dat men weer snel tot den ouden toe stand terugkeert.... geheimzinnig, maar die geheimzinnigheid be- teekende niet zooveel voor hen, die wisteh dat Jenny de volgende week jarig zou zijn. Den avond vóór haar verjaardag deed Jenny nog éën, nieuwe „ontdekking", een mooie sche merlamp. hCris kwam thuis en ontdekte .het nieuwe stuk direct, maar ook miste hij ver schillende oude dingen van Jenny en hem. „Ik hoop, dat je het niet erg zult vinden", vertelde Jenny. „Maar ik heb dat oude blauwe pak van je verkocht, dat je nu al bijna een half jaar niet gedragen hebt ön dat sportjasje en „Wat", schreeuwde Chris verschrikt. „Toch niet dat grijze jasje dat achter het gorclijn hing?" Jenny knikte, niet begrijpend. Afgaande op zijn verbijstering moesten alle mogelijke ver schrikkelijke gedachten op dit oogenblik door zijn brein gaan en zij durfde niets le zeggen. „Ikikwas van planIels uil dc zak van dat jasje te halen«totterdeChris „Maar dat is nu te laat". „Fr zat niets in de zakken, man". „Oh ja. toch wel, want m'n moeder had er vroeger al een geheim zakje in gemaakt, waai mijn geld in stopte als wij aan sport deden °n daarin had ik nu nog een, paar brieven van jou zitten „Brieven van mij?" aarzelde Jenny te vra gen nu zelf ernstig verrast, „toch geen lief desbrleven, Chris?" „Ja. Juist de Intiemsteik had nergens een elpen kastje of zoo thuis en droeg zr altijd bij mij omdat ik ze niet thuis wildé lateon liggen Het ging als een bliksemstraal door Jenny heen hoe vaak zij op het oude postpapier van haar vader's zaak geschreven had, waarop da volle adies gedrukt stond. Iedereen, die de brieven vond zou weten van wie zij gewees' waren. Dat gaf nu wel niet, maar de gedachte hinderde haar meer dan zij zeggen kon. Het goed was verkocht aan een straatkoopman en er was geen mogelijkheid om den man terug te vinden. Zoo brak haar eenigszins triestige verjaardag aan en zij barstte in snikken uit toen zij bij haar ontbijt niets anders van haar man vond dan een doos bonbons van misschien twee- vijftig. Hij moest wel zeer beleedlgd zijn om haar zdó te kunne ntreffen met haar verjaar dag. Maar zij hield zich flink en deed alsof zij er bUj mee was. maar voor beiden was de dag onvergetelijk treurig. Een week ging om. Toen kwam toevallig de kleerenkoonman weer in de straat. 'Jennv hoor de hem schreeuwen en zij snelde naar buiten. „Heb |e da» blauw-zwart ges»r«>epte sport jasje nog?" vroeg zij opgewonden. De man 'begon te graaien op rijn wagen en diepte het kleedingstuk met een tevreden glim lachje op. „Koop het alstublieft terug, want ik raak het niet kwijt...." Jenny betaalde en holde met haar schat de trap weer ön. Daar zocht zij in koortsachtige haast naar óp geheime zak, vond dien en haal de er de oude minnebrieven uit Maar wat was dat? Twee briefes van tien. keurig in een enveloope. Nu werd haar plot seling alles duidelijk. Dat zakje was Chrl9' geheime spaarpot geweest voor haar verjaardag Zü heeft na dien nng veel verkocht, maar nooit meer iets van Chris zonder bet hem eers» te vragen. ZIJN VROUWEN EVEN BELANGRIJK ALS HARE ECHTGENOOTEN? „De moeder van eenlge kleine kinde ren is een beetje achtergesteld, wan neer ze in de twintig is maar in de dertig en veertig en vijf'ig heeft ze Iets, dat door niets en niemand kan worden weggenomen en door velen wordt benijd". Hoevele vrouwen zjjn rlchzelve en hoevele vrouwen zijn als hare echtgenooten? De mees te vrouwen zullen zeggen: „Natuurlijk ben ik mezelf. Wat ikfook koester voor Tom, toe- genegenheid, belangstelling, bewondering Ik ben Tom niet en Tom is ik niet. Wij zijn twee geheel verschillende menschen". Maar toch gaan zij door met Tom op ie wachten tot hij thuis komt, zich ongerust te maken over Tom, leder oogenblik van hun leven te vergelijken met Tom's tomn. prikkelbaar to jtjm «n r«rv» lend en jaloersch, wanneer hij er zich zoo goed door heen schijnt te slaan. Met andere woordende fout van vele vrou wen is, dat ze vergeten, dat ze persoonlijkheden zijn, op zichzelf staan, evenzeer na haar hu welijk als ervoor en beginnen zichzelf ein. haar geluk gelegd te zien in de handen van hare echtgenooten. Ik zal eens een voorbeeld' geven. Een vrien din van mij schreef mij een brief en drukte zich ongeveer als volgt uit. Zij schreef, (Jat zt 29 jaar oud is en drie babies heeft, hetgeen mij vreeselfjk aardig voorkwam, want sinds )nze schooljaren hebben we elkander een beet le uit het oog verloren. Ze heeft een mooi huis, een goeden man en een tuin vol bloemen en vrienden en een goede „hulp", die zelf ge 'rouvvd is en iederen dag om ongeveer 5 uur naar huis. naar haar man en zoon teruggaal .Mijn leven wordt geheel In beslag genome: en Is geheel gebonden aan deze kinderen', ichrijft zij, ,,'s Avonds ben ik doodmoe en. verlang naar mijn bed om uit te rusten. Maa Tom komt thuis, vroolijk pn opgewekt en heeft zin om uit te gaan. Hij houdt van de film en het tooneel en om daarna naar ee' restaurant te gaan voor een souper en ooi ioms wel een dansje. k Ik houd ook van die dingen. Dat is he 'uist wat me zoo bitter stemt - het feit, dat 'k al lijd zoo vermoeid ben. Het komt me voor dat ik er nooit uit kom, uit deze sleur. "Wan neer ik terugzie naar mijn meisjesjaren be «rijp ik niet, wat ik met mijn tijd deed i' 'as nog eens een boek of rustte wat op den divan, als Ik daar lust. loe had. Wij aanbidden onze kinderen. Maar dikwijl kijk ik naar vrouwen, rustig en gezellig en ■rij. En ik maak' me angstig, dat Tom er ooi likwijls zoo oveer <ienk". Hier is nu een voorbeeld van een vrouw, die werkelijk eens anders leeft voornamelijk da. van haar echtgenoot en gedeeltelijk dat van die andere vrouwen, die de huiselijke verantwoor delijkheid hebben ontvlucht. Zij maakt deze vrouwen veel belangrijker dan zichzelf: zij geeft toe dat zij zelf niet inte ressant is de vraag is alleen: wat doet Mevr. Smit en wat doet Mevr. Jansen. Zij is blind en Tom is blind en zij zijn bezig een gedeelte van hun levensgeluk te ver spelen door hun blindheid. De moeder van drie kleine kinderen is ach tergesteld, wanneer ze nog rftaar in de twintig is, maar in de dertig en veertig en vijftig heeft zij iets, dat door niets en niemand kan wor den weggenomen, zij heeft een ware, onmisbare houvasi aan het leven en zijn problemen dat haar tot een waardevolle burgeres maakt. De dorre jaren beginnen voor de kinderlooze vrouwen tusschen de 35 en 40 en verloopen, de een na den ander. Wanneer de schoonheid begint te tanen en de jeugd onverbiddelijk is heengegaan, dan wordt het leven moeiljjk, heel moeilijk voor een vrouw. Het vergt een groot deel van uw karakter en een groot deel van uw liefde tot uwe naaste, om de dagen naar genoegen te vullen. En de vrouwen, die in de twintig een bewogen leven hebben gele den. zijn niet bekwaam daartoe. Maar de moeder van twee groote jongens en twee kleine, lieve, onrustige meisjes is niet verlegen met haar tijd. Het oogenblik, dal zij de belangstelling voor het speelgoed en de poppen beginnen te verliezen zijn zij weer vol vu r voor de sport en zoo gaat het voort En dat is wat U noodig hebt op uw 40ste jaar. kleine ontmoedigde moeder van 29. Ge moet uw leven „rijk" maken. Er zijn menschen, die U liefhebben, die naast U gaan en die uw raad noodig hebben. Intusschen. niemand zal ontkennen, dat U geen groot, moeilijk, ontmoedigend, beproe vend werk te doen zal hebben. Wanneer Tom de schoonheid en volheid, die U in zijn leven brengt, niet op prijs stelt als hij U uw ver moeidheid verwijt en naar de bioscoop wil zond eer U, des te grooter domoor is Tom. Maar laat dat geen invloed op uw leven hebben. Üw karakter kan zich oneindig ont wikkelen en rijpen en verzachten door deze jaren in de „donkere kamer". Ge 'kunt naast de haard zitten om interessante artikelen of een mooi boek te lezen, die uw ziel zullen verheffen als geen dancing en slechts b toeval een film of tooneelstuk kan doen. u kunt een Fransche of een aauztoktoeraar <-.>

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1929 | | pagina 6