4e Blad. We ge ling's nieuwsblad
SINT-NICOLAAS-NUMMER
irrviln'
Vergeet toch vooral niet
24ste PRIJSVRAAG.
3VflLCHEREtT
Trail w
van Vrl|dag 26 November 1626
No. 47
f r r r JJJII. Ut
Drukker]] H. Wepllng
Drukkerij De Lange Jan
MAANDAG 39 NOVEMBER a.s. de laatste
dag voor de inzending van de oplossingen van de orijs-
vraag Zeelandia artikelen der firma MALJERS ZOOM.
De oplossing wordt bekend gemaakt in het
nummer van 3 Dec.
Nog is de prijsvraag van de Firma MALjERS ZOON
niet afgeloopen of we komen weer met een nieuwe.
Aan deze prijsvraag zijn in 't geheel geen voorwaar
den verbonden, alleen moeten de deelnemers abonné
zijn op ons blad. Wij verwachten hierom dan ook een
zeer groote deelname aan de 24e prijsvraag, die ten doel
heeft speciaal de aandacht te vestigen op een reeds
alom bekende firma en op een artikel, dat zijn afnemers
reeds bij duizenden telt. Laat de deelname aan deze
prijsvraag dan ook groot zijn en het succes voor de
bedoelde firma niet minder groot. Ook door de eigen
aardige samenstelling biedt deze prijsvraag wat nieuws
en aparts, in vergelijk met vorige.
Gevraagd wordt om uit elk der onderstaande woor
den drie achtereenvolgende letters te zoeken, welke
letters weer tot woorden samengevoegd een vierregelig
gedicht vormen
Uit het eerste en laatste woord slechts twee letters.
Briefweger, goudgeld, kleingoed, lendenen, Zeeland, onge
veer, Januari, daarvoor, voornaam, jamkom, jaarlijks,
katjes, fietsbel, blijkens, noordzijde, armenzorg, naam
genoot, stokdoof, sierkwast, alias, sociteit, feestdag,
stutten, bevroren, goederen, onbevoegd, integendeel.
Om het eenigszings te verduidelijken zij gemeld, dat
het eerste woord begint met We. Bij goed opletten en
uitzoeken is het niet moeilijk de rest te vinden.
De oplossing moet duidelijk geschreven zijn en de 4
regels onder elkaar.
Iedere abonné op Wegeling's Nieuwsblad kan aan
deze prijsvraag meedoen. De oplossing kan worden in
gezonden tot Maandag 13 December aan onze bureaux
en bij de agenten. Op de envelop vermelden 24e prijsvraag.
Als prijzen worden'de volgende artikelen beschikbaar
gesteld.
Ie prijs: Fraai porceleln [apanseh theeservies of keus
uit vier andere geschenken.
2e 16 deelig pottenrek.
3e Vulpenhouder, zelfvuller, met 14-karaats
gouden pen.
4e-15e 50 visitekaarten met env, naar keuze, bedrukt
met naam.
16-25e Een boekdeel.
En verder nog een tiental aardige troostprijzen voor
hen die hun oplossing zoo weten te versieren of van
een gedicht voorzien, dat zij hiervoor in aanmerking
komen. Een keur van prijzen, zoodat de deelname zeker
groot zal zijn.
De uitslag word bekend gemaakt in ons nummer van
Vrijdag 17 December a.s,
REDACTIE.
In onzen cultureelen tijd kan men toch van alles
vernemen, waarbij men verstomd staat en waarbij men
zich afvraagt, waar moet het toch heen Te meer vraagt
men zulks, als men opmerkt, dat de goede zeden gaan
verwilderen en dat zulks openlijk als een geluk wordt
aangekondigd. Zooals ieder weet, hebben jaren achtereen
Sociologen voorspeld, dat Frankrijks bevolking over
weinige jaren zal zijn ingekrompen tot enkele millioenen
menschen, dat Frankrijk tot uitsterven gedoemd is. En
knappe koppen zitten ermee en bestudeeren deze zaak
ernstig. Voorgesteld is een premie op de geboorte van
ieder kind, en temidden van al die ernstige pogingen,
is nu een man opgestaan, die om alles lacht en zegt
„Gij begrijpt er niets van zoo moet het dót is het middel,
het onfeilbare 1" en in een boek, dat in 576 duizend
exemplaren verkocht is, geeft hij het rednliddel. De
man wil polygamie „veelwijverij". En zijn bode heet:
„De wettelijke bijzit" Mogelijk heeft deze schrijver zich
laten inspireeren door een besluit, dat in 1650 genomen
werd door de Statenvergadering te Neurenberg, waar
werd goedgevonden,- dat voortaan aan ieder manspersoon
geoorloofd is twee vrouwen te trouwen, maar waarbij
ieder manspersoon ernstig herinnerd wordt, te zorgen
en zich te beijveren, om als eerlijk man de twee hem
toevertrouwde vrouwen niet alleen behoorlijk te onder
houden, maar ook allen twist tusschen haar beiden te
voorkomen." Het was kort na den Westfaalschen vrede
na den dertig jarigen oorlog, die Duitschland had ont
volkt en verarmd.
De Fransche schrijver gaat nu nog een weinig verder,
Geen beber middel
ber voorkominq ern,
fertexinq van
<nq. Ziekteffl
en wil den mannen, die rijk genoeg zijn, gelegenheid
geven, een of méér bijwijven bij hun officiëele. vrouw
te annexceeren. Dan zullen er weer kinderen worden
geboren, want deze wettige vrouwen zullen geen bezwaar
hebben tegen het moederschap. En wat moois de
schrijver er bij voegt, om deze gedachte ingang te doerr
vinden, mogen de lezers zelf beoordeelen. Hij begint
met te zeggen, dat het monogame huwelijk practisch
al lang is afgeschaft. Hij durft te zeggen, dat van 100000
getrouwde mannen er niet één op zijn sterfbed zal
durven zeggen, dat hij zijn yrouw altijd trouw is geweest.
Hoe vindt men zulk een beschuldiging? Is dit niet
een krankzinnig beweren, en op deze kolossale leugen
stapelt hij een andere, die nog meer zegt, nl. dat de
man niet trouw kan zijn, omdat hij als veelwijvig wezen
geboren is. De man behoeft meer vrouwen en kan deze
behoefte niet onderdrukken. En met het oog op den
bloei der maatschappij en de instandhouding van zijn
eigen gezondheid mag hij het ook niet. Hij noemt het
monogame huwelijk, d. i. het huwelijk met ééne vrouw
onmogelijk, zelfzuchtig, antisociaal, schijnheilig en on
gezond, Als dat nu niet is de wereld op haar kop
gezet wat is het dan De schrijver van al dat moois
heeft over heel het land circulaires verspreid met ver
zoek om instemming met zijn plan, opdat door een
gezamenlijke politieke actie de wet in zijn geest ver
anderd worde. Wij willen echter vertrouwen, dat het
volk als geheel en zijn leidslieden genoeg voelen voor
de goede zeden, dan dat men aan dezen raad gehoor
zou geven, er zijn toch in alle kringen nog menschen
genoeg, die zich met walging afkeeren van dit nieuwste,
wat als cultureel belang wordt opgediend. En anders
zal het noodig wezen, dat men eens luistere naar wat
onlangs door Minister de Geer gezegd werd. Als de
spreker heeft uiteengezet, dat er gevallen geweest zijn,
waarin echtscheiding wettelijk was toegelaten, maar dat
dit hooge uitzonderingen waren, wat nu geheel ver
anderd is, waar men nu met hetzelfde gemak spreekt
over echtscheiding, als waarmee men over een geboorte,
een sterfgeval of een bruiloft spreekt, dan zegt hij, dat
er een zeer diepe kloof is ontstaan tusschen wat de
wet bedoeld heeft en wat de practijk, tengevolge van
een lacune in de wet, ervan gemaakt heeft, en wat nu
verder volgt, moge de Fransche zedeleeraar ter harte
nemenAls dit nog een tijd doorgaat, en zich verergert,
dan gaat ons heele huwelijksrecht, in een zijner meest
essentiëele bestanddeelen ondersteboven. (Wat dus de
Franschman gaarne wil, maarEn dat zal in dit ge
val niet meer beteekenen, dat een of andere sympat
hieke rechtsinstelling verloren gaat, maar dat één der
pijlers van onze samenleving bezwijkt. Sterker nog,
dat wij in ons gezinsleven zullen dalen tot een peil,
hetwelk ligt beneden dat van vele heidensche volken,
Ja, zoo men den Zwitserschen hoogleeraar Albert Hein
gelooven mag, ook beneden dat van de hoogere dier
soorten. Deze hoogleeraar heeft reeds vóór jaren een
studie geschreven met het opschriftHet sexueele leven
van den mensch van het standpunt der natuurlijke ont
wikkelingsgeschiedenis," waarin hij opmerkelijke mede-
deelingen doet over den monogamischen drang bij de
de hoogere diersoorten en tot de conclusie komt, dat
alle menschelijke gedraging op dit gebied, welke niet
berust op levenslange monogamie, zonde is voor den
rechterstoel der natuurlijke ontwikkeling.
Maar dat heeft de Fransche schrijver zeker niet be
studeerd, hij zou den mensch niet geplaatst hebben
beneden de hoogere diersoorten. En dat bij deze kwestie
nu geen sprake is van tegenstelling tusschen geloof en
ongeloof, godsdienstig en niet-godsdienstig, verklaart
de Zwitsersche hoogleeraar afdoende, als hij, zelf
overtuigd materialist, schrijft, dat de ongeloovige natuur
onderzoeker op dit gebied tot dezelfde eischen komt als
de geloovige." Minister de Geer deed goed werk aan
dezen geleerde te herinneren. Veel van wat tegenwoor-*
dig wordt geleerd en betoogd en aanbevolen is niets
dan exces, uitspatting, wat door ieder wéldenkend mensch
wordt verafschuwd. Zoo ook denkt men nog in War
schau, waar dezer dagen een man terechtstond, die al
aardig de theorie van den Franschman in practijk bracht.
En moge deze het monogane huwelijk als zelfzuchtig
dat wij al onze Lijsten zelf
maken en dus instaan voor
prima werk, wat betreft de
kwaliteit en de sterkte
Meer dan 500 soorten
beschouwen, hoe noeme men dan, wat de Pool Gaudis-
sart deed, die voor eigen gemak en het genot van een
huiselijken haard, niet minder dan zeven jonge vrouwea
had getrouwd. Hij deed het hierom. Hij was zakenman
en verbleef nu hier, dan daar. Het hotelleven verveelde
hem, en nu verschafte hij z ch op die plaatsen, waar
hij vaak toefde een huiselijke kring. Hij was rijk en kon
Zulks doen. Totdat de politie achter het geheim kwam,
die niet instemt met de nieuwe leer der veelwijverijen
den man gevangen nam. De rechtbank veroordeeld hem
tot twee jaar gevangenisstraf. De bladen vertellen, dat de
zeven vrouwen allen een gunstige getuigenis aflegden
en dat zij. ieder voor zich, na zijn straf, wel opnieuw
mee hem in huwelijksband willen samenleven. De vraag
rijst, of zij dat meenen, misschien ja, als zij instemmen
met de leer van Auquetil, zoo heet de Fransche schrijver
of zouden zij, bedrogenen, de straf van twee jaar te
licht achten, en den straftijd willen doen voortduren,
zoolang de bedrieger aan haar zij is, het zou dan een
vorm van levenslange straf en boete kunnen zijn, die
méér beteekent, dan wat de rechtbank hem oplegde.
De meest geduchte straf zou zijn, als men toch terug-
keeren wil tot de oude tijden van veelwijverij, dat de
man dan meteen maar tot slaaf werd gedegradeerd en
dat dan de zeven vrouwen maar bijelkaar gingen wonen,
's mans bezittingen als erfenis samen deelden en den
man als huisslaaf in dienst hielden, leder moet immers
geregeerd worden, naardat hij verdient?
Misschien hebben dat ook een viertal jongens onder
vonden, die in het distributiegebouw alhier hebben in-
broken en elders een paar pijpen hebben weggenomen
en door de politie werden aangehouden en daarna aan
de ouders zijn teruggebracht. Verdiend zal ook wel
wezen, dat de commissaris van politie te Middelburg
waarschuwt tegen zekeren C. H. Smith, zich noemend
president van het Ned. Kolonisatiebureau te Saskatcher-
van, om met hem geene connecties aan te gaan. Ge
woonlijk maakt men zich niet druk, over hen die door
eigen schuld in de moeilijkheid komen en van wie men,
met schouderophalen zegthet is verdiend loon, anders
is het, wanneer de ongelukken' komen, waarvan men
niet de schuld draagt. Zooals Vrijdag te Middelburg,
waar in de Lange Delft het lemoen van een voertuig
brak, en dit voertuig op een stoep terecht kwam. Het
paard sloeg op hol, en kwam in de Segeerstrkat te
vallen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor, mis
schien ook, dank zij het slechte weer, waardoor er min
der menschen op de been waren, dan anders. Ook te
Meliskerke had een d.g. ongeluk plaats. Daags te voren.
De paarden van den vrachtrijder J. J. sloegen op hol.
De wagen met zakken bruine boonen kwamen in de
sloot terecht, ook hier geen persoonlijke ongelukken.
Evenmin als op den Abeele, waar een motorfiets in
brand vloog. Minder aangenaam was het echter, voor
den 73-jarigen werkman, die op de electrotinfabriek te
Vliss. van een ladder viel in een vat met sodaoplossing.
Met vrij hevige brandwonden werd hij naar het St. Jo-
seph-ziekenhuis gebracht. Hoewel niet levensgevaailijk,
was zijn toestand wel ernstig en leed hij veel pijn. Ge
lukkiger bracht een inwoner uit Nisse het eraf, die door
de duisternis misleid. Donderdagavond, komend van de
Provinciale boot, alhier te water liep. Toesnellende per
sonen redden hem nog bijtijds. En dan denkt ieder in
Vlissingen nog aan de storing in het electriciteitsbedrijf.
In de centrale is een stoomafsluiter van de hoofdleiding
gesprongen. De heele machinezaal werd met stoom ge
vuld, zoodat alles moest worden stopgezet. Ruim ander
half uur is de stroom onderbroken, waardoor vele, met
motoren werkende bedrijven, groot ongerief leden. In
winkels en kantoren moest kaars- en petroleumlicht de
duisternis verdrijven. Ook de tram moest den dienst
staken. Electrisch licht is prachtig maar er moet
geen storing komen, dan is het of we weer in de Mid
deleeuwen zijn terecht gekomen. Van de verschillende
vergaderingen, lezingen enz. die op verschillend gebied
deze week zijn gehouden, noemen wij, die betrekking
hebben op het geestelijk leven van den mensch, de le
zing van Ds. C. F. Westermann uit Amsterdam, Don
derdag in de Luthersche Kerk te Middelburg en Vrijdag
in de Luth. Kerk te Vliss. gehouden. Spr. trad op met
het onderwerp„Het Godsbesef in den mensch, het
beste bewijs voor het Godsbestaan". Godsdienst vindt
zijn aanknoopingspunt in 's menschen wezen en natuur.
Hoofdstraat 44 VUssfogea
Lange Delft B 144, Middelburg