ST.N1C0LAASPRIJSVRAAG
erböJsenv
2e BLAD
I. A. WILLEMSEN
GROOTE
DRUKKERIJ DE LANGE JAN
„Is zeeppoeder die Zeelandia er zeep
poeder en de is beste vetste"
't Is al een geruimen tijd geleden, dat wij een prijsvraag
voor onze lezers uitschreven. Nu zijn de zomeravonden
niet zoo bijzonder geschikt voor het plaatsen van prijs
vragen, omdat dan de deelname niet zoo groot is.
Het ligt in onze bedoeling dezen winter enkele prijs
vragen uit te schrijven en we hopen dat meerdere win
keliers zullen gevonden worden, die op zoo'n wijze een
goede reclame willen maken. Vooral de St.-Nieolaasnrs.
onzer uitgave leenen zich bijzonder daarvoor.
De firma Maljers 8; Zoon ia de Vliss. straat te Mid
delburg opent dit seizoen de rij der prijsvragen. Onze
lezers weten, wat deze firma reeds aan prijsvragen heeft
gedaan en is dus een opwekking om mee te doen, bijna
overbodig. Iedereen kan meedoen.
Hier volgt de prijsvraag. Gevraagd wordt om van de
woorden
een goeden zin te maken, dus de woorden op hun goeden
plaats zetten.
Om aan dezen prijsvraag te kunnen meedoen moet
men aan de volgende voorwaarde voldoen
Öp ieder pakje Zeelandia Zeeppoeder, op iedere doos
Zeelandia Zeep en op ieder pakje Zeelandia Soda is een
wapentje gedrukt, welke wapentjes bij de oplossing moeten
worden bijgesloten, drie wapentjes dus, één wapentje van
Zeeppoeder, één van Zeep en één van Soda, alles van
het merk Zeelandia. Oplossingen zonder deze wapentjes
worden terzijde gelegd.
Waar iedere huisvrouw deze artikelen gebruiken kan,
zijn deze voorwaarden geen bezwaar om mee te doen.
Meerdere leden uit één gezin kunnen ook meedoen, maar
dan bij elke oplossing de drie wapentjes.
Voor de goede oplossingen worden 150 prachtige
prijzen beschikbaar gesteld. Zijn er meer goede oplossers
dan worden deze prijzen verloot, dus ieder die een goede
oplossing inzendt heeft een goede kans op een prijs.
De 150 prijzen zijn als volgt samengesteld:
Dus een keurcollectie mooie prijzen.
De oplossingen kunnen tot Maandag 29 November
bezorgd worden bij onze bureaux te Vlissingen en Mid
delburg en bij de Agenten. De uitslag wordt bekend ge
maakt in het nummer van 3 December.
Nu allen aan den gang en getracht een mooien prijs
te bemachtigen.
Walcheren's Bazuin
België viert feest, daarover straks meer, maar naar
aanleiding van het huwelijk van den Roomschen Kroon
prins met de Luthersche prinses Astrid is er wel span
ning of deze Zweedsche prinses ook van geloof zal
veranderen. In verband met deze kwestie wijdt in de
„Ned.", Mr. Verkouteren een beschouwing over de ver
andering van godsdienst bij vorsten en vorstinnen. Wij
meenen goed te doen, hieruit een en ander aan onze
lezers over te vertellen. De schrijver begint, met er op
te |wijzen, dat het verschil van godsdienst tusschen
Noord- en Zuid-Nederlanders niet de groote klovs schiep,
immers de Belgen kozen als Koning den protestant-
schen Vorst, Leopold I. Hij huwde, in tweede echt, met
een dochter van den Franschen Koning, Louis Philippe,
en toen zijn de kinderen in het geloof der moeder op
gevoed De Belgen kennen ook geen staatskerk, De
Roomsche kerk is daar slechts de kerk der meerderheid.
De Belgische grondwet erkent thans het beginsel van
vrijheid en gelijkheid van godsdienst, dat de Belgen
vroeger in onze staatsregeling van 1815 zoo had ge
griefd. Het is dus best mogelijk, dat de Belgen doen,
wat wij deden, toen onze Erfprins, de latere Koning
Willem II, huwde met een Russische vorstin Wij heb
ben aan Anna Paulowna haar Grieksche geloof gelaten.
Haar huwelijk werd zoowel in een Grieksche, als in
een Protestantsche kerk ingezegend, maar in den Haag
bleef zij steeds vrij, in een eigen Grieksche kapel, haar
godsdienstplichten te vervullen. Ook Koning Lodewijk
hebben wij toegestaan in zijn eigen paleis op den Dam
een hofkapel in te richten. Niet alle volken zijn even
wel zoo vrijgevig en dan gaat Mr. V. voort met noe
men van voorbeelden, van vorsten, die om een konings
kroon hun geloof verzaakten en tot een andere kerk
overgingen. Wij meenen, dat onze vrijgevigheid niet meer
is dan plicht. In vroeger dagen was ook in onze grond
wet een bepaling, dat de Koning der Nederlanden Ne-
derduitsch Hervormd moest zijn, welke bepaling echter
in 1815 is vervallen, terwille van de Belgen. Zeker, men
kan uitgaan van de gedachte dat de godsdienst van het
volk, ook die van den vorst moet zij en in oude tijden
gold ook, dat ieder land zijn eigen godsdienst, beter:
zijn eigen goden, h*d, en dat men, wie men ook was,
in dat land den „god des lands" moest dienen, hetgeen
dus In onze dagen voor vorsten en vorstinnen beteekent,
dat zij zich zouden moeten aansluiten bij den godsdienst
welken de meerderheid des volks belijdt. Maar is gods
dienst dan iets, dat men verwisselt, gelijk men van
kleeding verwisselt? Indien ja welke beteekenis moet
men dan aan dien godsdienst hechten En als men
hier spreken kan van bekeering van den eenen tot den
anderen godsdienst, welke waarde heeft die bekeering
dan Staat godsdienst dan niet geheel in dienst der
politiek, en indien ja, wat blijft er dan eigenlijk van over
Verandering van godsdienst zeker, die is- mogelijk,
indien er is verandering van overtuiging, maar anders
Godsdienst moet te hoog zijn en te diep geworteld
zijn in het hart der belijders, dan dat men van hen zou
mogen eischen om wat dan ook daarvan te ver
anderen. Eikaars overtuiging moet worden geëerbiedigd.
En de verschillende kerken ook moeten geen overgan
gen wenschen en vergemakkelijken, in dienzij er niet van
overtuigd zijn, dat die overgang is uit veranderd inzicht.
Desondanks kwam zulks meermalen voort. Mr. Verkou
teren wijst dan op Hendrik IV, die het volk slechts
winnen kon, door zijn protestantsche opvattingen op te
offeren en Maria Stuart, de koningin van Schotland,
was gedwongen haar zoon een protestantsche opvoeding
te geven, als zij niet wilde, dat hij alle vooruitzichten
op den Engelsohen troon zou verliezen, jacobus II, ook
hoezeer aan zijn geloof gehecht, was door zijn broeder
Karei II gedwongen geweest, aan zijn dochters, een
protestantsche opvoeding te geven en later zou de
Fransche Maarschalk Bernadotte slechts onder voor
waarde van verandering van geloof, den Zweedschen
troon bestijgen. Hij noemde het Protestantisme toen zijn
hofgewaad en het entree, dat hij, als koning had moeten
betalen. (Zooals Hendrik IV zei, dat Parijs wel een mis
waard was.)
Ook de zuster van den laatsten Duitschen Keizer
moest tot de Grieksche kerk overgaan, toen zij met den
Griekschen kroonprins huwde en de Hessische prinses
Alice moest dat voorbeeld volgen, toen zij huwde met
den Czaar van Rusland. De Protestantsche geestelijk
heid van haar land evenwel heeft toen zeer krachtig
Door te drukke werkzaamheden is de leiding van de zaak
DRUKKERIJ DE LANGE JAN
overgedragen van dhr. P. Knuijt op dhr.
voorheen Noordweg, die zich beleefd aanbeveelt voor de
levering van alle voorkomende Drukwerk, Bindwerk en
Lijsten en voor het in ontvangst nemen van advertentiën
voor „Wegeling's Nieuwsblad, Vraag en Aanbod'\
Waar de persoon van den heer Willemsen zeker geen
onbekende is en door zijn stiptheid en hulpvaardigheid
in zaken algemeen geacht, zoo kunnen wij hem gaarne in
de gunst van het publiek aanbevelen.
DRUKKERIJ DE LANGE JAN MIDDELBURG
geprotesteerd. Zulk een bekeering heeft ook weinig
waarde. Constantijn de Groote, de beroemde eerste
Christen-Keizer, liet zich eerst op zijn sterfbed doopen.
De godsdienst stond bij hem geheel in dienst der politiek
en wij mogen ons verbazen, dat er nog volken zijn, die
aan zulk een bekeering waarde hechten en haar eischen.
Veel eerlijker was dan ook Sigusmund een koning van
Polen, die niet wilde, dat zijn zoon voor den Russischen
troon in aanmerking zou komen, omdat hij dan zijn
Roomsch geloof zou moeten opgeven. Toen Otto van
Beieren, koning werd van Griekenland is hij roomsch
gebleven, maar Ferdinand van Coburg liet zijn jeugdigen
zoon Boris volgens den Griekschen ritus overdoopen,
toen hij den troon van Bulgarije had bestegen. Men
noemde dat toen, spottenderwijs, de bekeering van Boris,
toen nog een zuigeling. Al die dwang tot overgang vindt
men gewoonlijk in die landen, die een staatskerk heb
ben. De vorst en zijn familie moeten dan tot die staats
kerk behooren. Jacobus II evenwel was hoofd van de
Engelsche staatskerk, ofschoon hij roomsch was gebleven
en Otto van Beieren, die in hetzelfde geval verkeerde,
was hoofd van de staatskerk in Griekenland." Uit al
deze voorbeelden blijkt, hoeveel men van godsdienst
veranderde om het koningskleed. Ook hier is niets nieuws
onder de zon.
Maar terecht wijst mr. V. erop „hoe door onzen Prins
Willem is voorgestaan, dat eenheid in het politieke zeer
goed mogelijk is, zonder eenheid in het godsdienstige.
Dat beginsel wordt nu nagenoeg door alle beschaafde
volken in de practijk aanvaard, al is het ook niet altijd
van harte en hoe meer dat doorwerkt, des te eerder
zal ook het besef levendig worden, dat geen volk ooit
aan het geweten van zijn vorst geweld mag aandoen
en hem niet in de verleiding zelfs brengen mag, om
het geloof te verloochenen, dat hij eenmaal, in volle
overtuiging, heeft omhelsd." Van harte kunnen wij hier
met den schrijver instemmen, al blijft dan nog de vraag
of het voor twee personen verstandig is, tweeërlei geloof
te hebben Terecht wordt daartegen van verschillende
zijden gewaarschuwd en dus lijkt ons maar één oplos
sing de man kieze de vrouw van hetzelfde geloof. Dat
is de meest practische oplossing.
België viert feest. De kroonprins is gehuwd met een
Zweedsche prinses. Donderdag werden beiden in den
echt verbonden. Prins Leopold en Prinses Astrid. Ter
gelegenheid van dit huwelijk wapperde te Vlissingen
dien dag de Belgische vlag van de openbare Belgische
gebouwen, terwijl de Zweedsche vlag uitging van het
Zweedsche consulaat.
Omtrent de huwe ijksplechtigheid zelve, meldt de „Tel.*4
correspondent te Stockholm het volgende Vier koningen
twee koninginnen en dertig leden der koninklijke families
waren bij het burgerlijk huwelijk aanwezig. In de schit
terende troonzaal bevonden zich ongeveer twaalfhonderd
gasten, waarvan de dames witte hofkleedij droegen en
de heeren in uniform waren gedorscht. Het gezelschap
was gezeten op de banken, die in de troonzaal waren
opgesteld. Nadat de leden der koninklijke huizen hun
zetels aan het boveneinde der troonzaal hadden inge
nomen, kwamen de bruid en bruidegom door een Noor
delijken ingang de zaal binnen, hand aan hand voort
schrijdend, gevolgd door twaalf bruidsmeisjes en bruids
jonkers, toegespeeld door een orkest, dat zich op de ga
lerij der troonzaal had opgesteld. Nadat de gewone
vragen waren gesteld, verklaarde de burgemeester van
Stockholm, dat prinses Astrid en prins Leopold nu man
en vrouw zijn. Hierna donderden de kanonnen der stads-
batterij, die het feit der echtverbintenis aan de wereld
verkondigden.
In de glanzend verlichte aangrenzende salons had
den de bruiloftsgasten toen gelegenheid het jonge paar
geluk te wenschen. Tijdens het diner, dat daarna volgde,
zong een koor van 150 inwoners van Stockholm voor
het paleis het gelukkig paar toe. De rijtoer na het diner
gaf de bevolking gelegenheid tot het brengen van een
grootsche ovatie. Overal waar de stoet kwam, op den
rit van het paleis naar het ouderlijk huis der bruid
juichte de bevolking het gezelschap hartelijk toe. De
stoet zag er schilderachtig uit. Er waren ouderwetsche
rijtuigen uit den tijd van Gustaaf III, in harnas gehulde
postillons en vier voorrijders die flikkerende toortsen
droegen. Toen kwam het droevig oogenblik van het
afscheid. De Belgische Koninklijke familie en ook prins
Leopold vertrok naar Gothenburg, om zich in te. sche
pen op de „Marie José", voor Ostende. De bruid met
haar familie vertrok naar Malmö, waar zij zich voor Ant
werpen zullen inschepen. De Deensche en Noorsche
Koninklijke families zijn naar Kopenhagen en Oslo ver
trokken. Te Vliss. zijn gekomen de Zweedsche gezanten
de waarnemende Belgische gezant te 's Gravenhage, om
hun opwachting te maken bij - prinses Astrid en haar
ouders, die met het Zweedsche oorlogsschip „Tylgia"
Zondagmorgen 9 uur te Vliss. aankwamen. Te Westka-
WEOeUNG's NIEUWSBLAD VAN 12 NOVEMBER 1926.
Ie prijs: Een goudlijn Theeservies 16-deelig, porceleln.
2e prijsEtui met Zilver Schaartje en Vingerhoed.
3e prijsIdem Idem
4e prijsEen doos van 1 Kilo fijne Bonbons.
5e prijsIdem idem
6e prijsIdem Idem
7e-10e prijs: Een Heerenportemonnale fijn leer.
11e-13e prijs: Zeer mooie schaal op nikkelen voet.
14e en 15e prijsEen nikkelen Heerenhorloge.
16e-20e prijsEen Autotje.
21er-24e prijs: Een Paraplulebak of broodtrommel.
25e-40e prijs: Een Japansch Dejeunertje.
41e-50e prijs: Blauw Zwiebel Dejeunertje.
51e-70e prijsEen Luxe Doos, Inhoudende 2 of 3 fijne
stukken zeep. Hoog fijn.
71e-120e prijs: Een wlnteravondspel In mooie uitvoering.
121e-150e prijsEen mooi pak Verkades Taal. Luxe uit
voering en fijne kwaliteit.
DE UITGEVER.
jicht, spit, stram
heid in de ledema
ten behoeven U niet
meer te kwellen.
Grijpt naar het
heerlijke wrijfmid-
deL dat tot diep in
de huid zijn welda
dig verzachtende
werking voortzet.
Uw spieren lenig
maakt en Uw pij
nen verdrijft, den
beroemden AKKER'*
Verzachtend - zuiverend genezend
Oreral rerkriigbaar in porceleinen potten
Cr. fOSO: 50 Gr. II—: 100 Gr. IL75
LANGE DELFT B 144 o. h. GRAND HOTEL - MIDDELBURG