ST.N1C0LAASPRIJSVRAAG erböJsenv 2e BLAD I. A. WILLEMSEN GROOTE DRUKKERIJ DE LANGE JAN „Is zeeppoeder die Zeelandia er zeep poeder en de is beste vetste" 't Is al een geruimen tijd geleden, dat wij een prijsvraag voor onze lezers uitschreven. Nu zijn de zomeravonden niet zoo bijzonder geschikt voor het plaatsen van prijs vragen, omdat dan de deelname niet zoo groot is. Het ligt in onze bedoeling dezen winter enkele prijs vragen uit te schrijven en we hopen dat meerdere win keliers zullen gevonden worden, die op zoo'n wijze een goede reclame willen maken. Vooral de St.-Nieolaasnrs. onzer uitgave leenen zich bijzonder daarvoor. De firma Maljers 8; Zoon ia de Vliss. straat te Mid delburg opent dit seizoen de rij der prijsvragen. Onze lezers weten, wat deze firma reeds aan prijsvragen heeft gedaan en is dus een opwekking om mee te doen, bijna overbodig. Iedereen kan meedoen. Hier volgt de prijsvraag. Gevraagd wordt om van de woorden een goeden zin te maken, dus de woorden op hun goeden plaats zetten. Om aan dezen prijsvraag te kunnen meedoen moet men aan de volgende voorwaarde voldoen Öp ieder pakje Zeelandia Zeeppoeder, op iedere doos Zeelandia Zeep en op ieder pakje Zeelandia Soda is een wapentje gedrukt, welke wapentjes bij de oplossing moeten worden bijgesloten, drie wapentjes dus, één wapentje van Zeeppoeder, één van Zeep en één van Soda, alles van het merk Zeelandia. Oplossingen zonder deze wapentjes worden terzijde gelegd. Waar iedere huisvrouw deze artikelen gebruiken kan, zijn deze voorwaarden geen bezwaar om mee te doen. Meerdere leden uit één gezin kunnen ook meedoen, maar dan bij elke oplossing de drie wapentjes. Voor de goede oplossingen worden 150 prachtige prijzen beschikbaar gesteld. Zijn er meer goede oplossers dan worden deze prijzen verloot, dus ieder die een goede oplossing inzendt heeft een goede kans op een prijs. De 150 prijzen zijn als volgt samengesteld: Dus een keurcollectie mooie prijzen. De oplossingen kunnen tot Maandag 29 November bezorgd worden bij onze bureaux te Vlissingen en Mid delburg en bij de Agenten. De uitslag wordt bekend ge maakt in het nummer van 3 December. Nu allen aan den gang en getracht een mooien prijs te bemachtigen. Walcheren's Bazuin België viert feest, daarover straks meer, maar naar aanleiding van het huwelijk van den Roomschen Kroon prins met de Luthersche prinses Astrid is er wel span ning of deze Zweedsche prinses ook van geloof zal veranderen. In verband met deze kwestie wijdt in de „Ned.", Mr. Verkouteren een beschouwing over de ver andering van godsdienst bij vorsten en vorstinnen. Wij meenen goed te doen, hieruit een en ander aan onze lezers over te vertellen. De schrijver begint, met er op te |wijzen, dat het verschil van godsdienst tusschen Noord- en Zuid-Nederlanders niet de groote klovs schiep, immers de Belgen kozen als Koning den protestant- schen Vorst, Leopold I. Hij huwde, in tweede echt, met een dochter van den Franschen Koning, Louis Philippe, en toen zijn de kinderen in het geloof der moeder op gevoed De Belgen kennen ook geen staatskerk, De Roomsche kerk is daar slechts de kerk der meerderheid. De Belgische grondwet erkent thans het beginsel van vrijheid en gelijkheid van godsdienst, dat de Belgen vroeger in onze staatsregeling van 1815 zoo had ge griefd. Het is dus best mogelijk, dat de Belgen doen, wat wij deden, toen onze Erfprins, de latere Koning Willem II, huwde met een Russische vorstin Wij heb ben aan Anna Paulowna haar Grieksche geloof gelaten. Haar huwelijk werd zoowel in een Grieksche, als in een Protestantsche kerk ingezegend, maar in den Haag bleef zij steeds vrij, in een eigen Grieksche kapel, haar godsdienstplichten te vervullen. Ook Koning Lodewijk hebben wij toegestaan in zijn eigen paleis op den Dam een hofkapel in te richten. Niet alle volken zijn even wel zoo vrijgevig en dan gaat Mr. V. voort met noe men van voorbeelden, van vorsten, die om een konings kroon hun geloof verzaakten en tot een andere kerk overgingen. Wij meenen, dat onze vrijgevigheid niet meer is dan plicht. In vroeger dagen was ook in onze grond wet een bepaling, dat de Koning der Nederlanden Ne- derduitsch Hervormd moest zijn, welke bepaling echter in 1815 is vervallen, terwille van de Belgen. Zeker, men kan uitgaan van de gedachte dat de godsdienst van het volk, ook die van den vorst moet zij en in oude tijden gold ook, dat ieder land zijn eigen godsdienst, beter: zijn eigen goden, h*d, en dat men, wie men ook was, in dat land den „god des lands" moest dienen, hetgeen dus In onze dagen voor vorsten en vorstinnen beteekent, dat zij zich zouden moeten aansluiten bij den godsdienst welken de meerderheid des volks belijdt. Maar is gods dienst dan iets, dat men verwisselt, gelijk men van kleeding verwisselt? Indien ja welke beteekenis moet men dan aan dien godsdienst hechten En als men hier spreken kan van bekeering van den eenen tot den anderen godsdienst, welke waarde heeft die bekeering dan Staat godsdienst dan niet geheel in dienst der politiek, en indien ja, wat blijft er dan eigenlijk van over Verandering van godsdienst zeker, die is- mogelijk, indien er is verandering van overtuiging, maar anders Godsdienst moet te hoog zijn en te diep geworteld zijn in het hart der belijders, dan dat men van hen zou mogen eischen om wat dan ook daarvan te ver anderen. Eikaars overtuiging moet worden geëerbiedigd. En de verschillende kerken ook moeten geen overgan gen wenschen en vergemakkelijken, in dienzij er niet van overtuigd zijn, dat die overgang is uit veranderd inzicht. Desondanks kwam zulks meermalen voort. Mr. Verkou teren wijst dan op Hendrik IV, die het volk slechts winnen kon, door zijn protestantsche opvattingen op te offeren en Maria Stuart, de koningin van Schotland, was gedwongen haar zoon een protestantsche opvoeding te geven, als zij niet wilde, dat hij alle vooruitzichten op den Engelsohen troon zou verliezen, jacobus II, ook hoezeer aan zijn geloof gehecht, was door zijn broeder Karei II gedwongen geweest, aan zijn dochters, een protestantsche opvoeding te geven en later zou de Fransche Maarschalk Bernadotte slechts onder voor waarde van verandering van geloof, den Zweedschen troon bestijgen. Hij noemde het Protestantisme toen zijn hofgewaad en het entree, dat hij, als koning had moeten betalen. (Zooals Hendrik IV zei, dat Parijs wel een mis waard was.) Ook de zuster van den laatsten Duitschen Keizer moest tot de Grieksche kerk overgaan, toen zij met den Griekschen kroonprins huwde en de Hessische prinses Alice moest dat voorbeeld volgen, toen zij huwde met den Czaar van Rusland. De Protestantsche geestelijk heid van haar land evenwel heeft toen zeer krachtig Door te drukke werkzaamheden is de leiding van de zaak DRUKKERIJ DE LANGE JAN overgedragen van dhr. P. Knuijt op dhr. voorheen Noordweg, die zich beleefd aanbeveelt voor de levering van alle voorkomende Drukwerk, Bindwerk en Lijsten en voor het in ontvangst nemen van advertentiën voor „Wegeling's Nieuwsblad, Vraag en Aanbod'\ Waar de persoon van den heer Willemsen zeker geen onbekende is en door zijn stiptheid en hulpvaardigheid in zaken algemeen geacht, zoo kunnen wij hem gaarne in de gunst van het publiek aanbevelen. DRUKKERIJ DE LANGE JAN MIDDELBURG geprotesteerd. Zulk een bekeering heeft ook weinig waarde. Constantijn de Groote, de beroemde eerste Christen-Keizer, liet zich eerst op zijn sterfbed doopen. De godsdienst stond bij hem geheel in dienst der politiek en wij mogen ons verbazen, dat er nog volken zijn, die aan zulk een bekeering waarde hechten en haar eischen. Veel eerlijker was dan ook Sigusmund een koning van Polen, die niet wilde, dat zijn zoon voor den Russischen troon in aanmerking zou komen, omdat hij dan zijn Roomsch geloof zou moeten opgeven. Toen Otto van Beieren, koning werd van Griekenland is hij roomsch gebleven, maar Ferdinand van Coburg liet zijn jeugdigen zoon Boris volgens den Griekschen ritus overdoopen, toen hij den troon van Bulgarije had bestegen. Men noemde dat toen, spottenderwijs, de bekeering van Boris, toen nog een zuigeling. Al die dwang tot overgang vindt men gewoonlijk in die landen, die een staatskerk heb ben. De vorst en zijn familie moeten dan tot die staats kerk behooren. Jacobus II evenwel was hoofd van de Engelsche staatskerk, ofschoon hij roomsch was gebleven en Otto van Beieren, die in hetzelfde geval verkeerde, was hoofd van de staatskerk in Griekenland." Uit al deze voorbeelden blijkt, hoeveel men van godsdienst veranderde om het koningskleed. Ook hier is niets nieuws onder de zon. Maar terecht wijst mr. V. erop „hoe door onzen Prins Willem is voorgestaan, dat eenheid in het politieke zeer goed mogelijk is, zonder eenheid in het godsdienstige. Dat beginsel wordt nu nagenoeg door alle beschaafde volken in de practijk aanvaard, al is het ook niet altijd van harte en hoe meer dat doorwerkt, des te eerder zal ook het besef levendig worden, dat geen volk ooit aan het geweten van zijn vorst geweld mag aandoen en hem niet in de verleiding zelfs brengen mag, om het geloof te verloochenen, dat hij eenmaal, in volle overtuiging, heeft omhelsd." Van harte kunnen wij hier met den schrijver instemmen, al blijft dan nog de vraag of het voor twee personen verstandig is, tweeërlei geloof te hebben Terecht wordt daartegen van verschillende zijden gewaarschuwd en dus lijkt ons maar één oplos sing de man kieze de vrouw van hetzelfde geloof. Dat is de meest practische oplossing. België viert feest. De kroonprins is gehuwd met een Zweedsche prinses. Donderdag werden beiden in den echt verbonden. Prins Leopold en Prinses Astrid. Ter gelegenheid van dit huwelijk wapperde te Vlissingen dien dag de Belgische vlag van de openbare Belgische gebouwen, terwijl de Zweedsche vlag uitging van het Zweedsche consulaat. Omtrent de huwe ijksplechtigheid zelve, meldt de „Tel.*4 correspondent te Stockholm het volgende Vier koningen twee koninginnen en dertig leden der koninklijke families waren bij het burgerlijk huwelijk aanwezig. In de schit terende troonzaal bevonden zich ongeveer twaalfhonderd gasten, waarvan de dames witte hofkleedij droegen en de heeren in uniform waren gedorscht. Het gezelschap was gezeten op de banken, die in de troonzaal waren opgesteld. Nadat de leden der koninklijke huizen hun zetels aan het boveneinde der troonzaal hadden inge nomen, kwamen de bruid en bruidegom door een Noor delijken ingang de zaal binnen, hand aan hand voort schrijdend, gevolgd door twaalf bruidsmeisjes en bruids jonkers, toegespeeld door een orkest, dat zich op de ga lerij der troonzaal had opgesteld. Nadat de gewone vragen waren gesteld, verklaarde de burgemeester van Stockholm, dat prinses Astrid en prins Leopold nu man en vrouw zijn. Hierna donderden de kanonnen der stads- batterij, die het feit der echtverbintenis aan de wereld verkondigden. In de glanzend verlichte aangrenzende salons had den de bruiloftsgasten toen gelegenheid het jonge paar geluk te wenschen. Tijdens het diner, dat daarna volgde, zong een koor van 150 inwoners van Stockholm voor het paleis het gelukkig paar toe. De rijtoer na het diner gaf de bevolking gelegenheid tot het brengen van een grootsche ovatie. Overal waar de stoet kwam, op den rit van het paleis naar het ouderlijk huis der bruid juichte de bevolking het gezelschap hartelijk toe. De stoet zag er schilderachtig uit. Er waren ouderwetsche rijtuigen uit den tijd van Gustaaf III, in harnas gehulde postillons en vier voorrijders die flikkerende toortsen droegen. Toen kwam het droevig oogenblik van het afscheid. De Belgische Koninklijke familie en ook prins Leopold vertrok naar Gothenburg, om zich in te. sche pen op de „Marie José", voor Ostende. De bruid met haar familie vertrok naar Malmö, waar zij zich voor Ant werpen zullen inschepen. De Deensche en Noorsche Koninklijke families zijn naar Kopenhagen en Oslo ver trokken. Te Vliss. zijn gekomen de Zweedsche gezanten de waarnemende Belgische gezant te 's Gravenhage, om hun opwachting te maken bij - prinses Astrid en haar ouders, die met het Zweedsche oorlogsschip „Tylgia" Zondagmorgen 9 uur te Vliss. aankwamen. Te Westka- WEOeUNG's NIEUWSBLAD VAN 12 NOVEMBER 1926. Ie prijs: Een goudlijn Theeservies 16-deelig, porceleln. 2e prijsEtui met Zilver Schaartje en Vingerhoed. 3e prijsIdem Idem 4e prijsEen doos van 1 Kilo fijne Bonbons. 5e prijsIdem idem 6e prijsIdem Idem 7e-10e prijs: Een Heerenportemonnale fijn leer. 11e-13e prijs: Zeer mooie schaal op nikkelen voet. 14e en 15e prijsEen nikkelen Heerenhorloge. 16e-20e prijsEen Autotje. 21er-24e prijs: Een Paraplulebak of broodtrommel. 25e-40e prijs: Een Japansch Dejeunertje. 41e-50e prijs: Blauw Zwiebel Dejeunertje. 51e-70e prijsEen Luxe Doos, Inhoudende 2 of 3 fijne stukken zeep. Hoog fijn. 71e-120e prijs: Een wlnteravondspel In mooie uitvoering. 121e-150e prijsEen mooi pak Verkades Taal. Luxe uit voering en fijne kwaliteit. DE UITGEVER. jicht, spit, stram heid in de ledema ten behoeven U niet meer te kwellen. Grijpt naar het heerlijke wrijfmid- deL dat tot diep in de huid zijn welda dig verzachtende werking voortzet. Uw spieren lenig maakt en Uw pij nen verdrijft, den beroemden AKKER'* Verzachtend - zuiverend genezend Oreral rerkriigbaar in porceleinen potten Cr. fOSO: 50 Gr. II—: 100 Gr. IL75 LANGE DELFT B 144 o. h. GRAND HOTEL - MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Nieuwsblad/Wegeling’s Nieuwsblad | 1926 | | pagina 5