1 t
Tailleur costuumpjes voor schoolmeisjes.
NUTTIGE WENKEN
VOOR DE HUISVROUW.
Het oud worden van cake en koekjes.
Uienlucht uit pannen, verwijderen.
De achterzijde van schilderijen.
Een beetje tegenslag helpt soms wel.
MAUW EN KNGR OP REIS.
Q -I
III Z H
kV S
c o *-•
cQ
iÉIMi
O
-ti -E <u
3 U
«QgO ttt-C
O1-1 Pajgfg
■MH
_A*£ 5; u
c wEtj e
a> 9
O V
«5 a "2 2
nj <0
c tu»
«s c
•a c
MM
<X>
txoJS --t
- U rt
_«M
1 jQ
<u
II 3 eg««^^S£sf SSPSf-SSfgS
II fi-g g.3-| S S-a,.S E-5Jtg»« g&O-g E fe
WEGELING's NIEUWSBLAD VAN 22 OCT. 1926.
1161
1162
Tailleurcostuumpjes zijn dezen herfst zeer en vogue
en de nieuwe mantels en mantelpakken zijn bijna zon
der uitzondering te herkennen aan dien perfecten snit,
welke men door de kunst van den kleermaker bereikt.
Kinderen zien er altijd buitengewoon gedistingueerd uit
in de slanke eenvoud van tailormade costuumpjes, doch
het is niet altijd mogelijk hun kleeren te geven, welke
door beroeps-coupeurs zijn gemaakt. Die zijn meestal
zoo duur, dat men er niet aan durft te denken, temeer
als men bedenkt, dat het schoolgaande meisje zeer
waarschijnlijk den volgenden winter „er uit gegroeid"
zal zijn. Doch, tailleurcostuumpjes kunnen worden na
gemaakt, als men een model heeft, dat werkelijk goed
is en indien men aantrekkelijke modellen wil hebben,
behoeft men niet verder te kijken, dan deze bladzijde,
waar op de twee teekeningen een zeer aardig idee geven
van de eenvoudige mode, welke op het; oogenblik over-
heerscht.
De mantel no. 1161, is gemaakt op de rechte, af
hangende wijze, „doch eentonigheid van model is op
handige wijze vermeden door het aanbrengen van de
geplooide zijpanden aan iederen kant. Het manteltje
wordt gemaakt van bordeauxkleurig rips en wordt vast
gemaakt met een grooten knoop aan de voorzijde. Men
lette vooral op den kraag en de revers, die er het
speciale kleermakers cachet aan geven. Deze mantel
is geschikt voor meisjes van 1216 jaar. Knippatronen
kunnen besteld worden aan onze bureaux onder opgave
van no. 1.161. Kosten 55 cents.
Het mantelpakje No. 1162 is zeer eenvoudig, hetgeen
het zeer geschikt maakt voor schooldracht. Marineblauw
serge of rips in een van de gangbare kleuren zijn beide
even geschikt voor dit modelletje en de knoopen, welke
het leuke manteltje sluiten, moeten van effen been zijn.
De rok is open en wordt gewoon met een overslag ge
sloten men kan deze op een satijnen lijfje zonder
mouwen vast hechten, terwijl het manteltje zeer een
voudig is met rechte lijnen van den schouder af neer
vallend. Dit costuumpje is geschikt voor meisjes van
1015 jaar. Knippatronen kunnen besteld worden onder
opgave van No. 1162. Kosten 55 cent.
Men heeft dikwijls last van het spoedig „oud" worden
van koekjes en voornamelijk licht gebak, zooals cake,
ook al wordt het nog zoo netjes in een trommeltje ge
borgen. Wil men het spoedig oud worden voorkomen
dan moet men bij de cake een stevige snede brood in
de trommel doen, die men om de drie dagen vernieuwt.
Heeft men in de een of andere pan uien, visch of
onaangenaam riekende groenten gekookt, dan kan men
de lucht daarvan spoedig uit de pan verwijderen, door
een beetje azijn bij het water te doen, waarin men ze
uitwascht.
De achterzijde van schilderijen moet men van tijd tot
tijd controleeren. Vindt men er gaatjes of scheuren
in, dan moet er nieuw papier overheen geplakt worden,
daar er anders gemakkelijk stof en vuil inkomt, hetgeen
aan de doeken geen goed doet.
Mr. John. W. Summerfield is de man, die zeide, dat
epn beetje plagen wel eens goed is voor een echtge
noot. Deze uitspraak is klaarblijkelijk gebaseerd op het
feit, dat wij allen wel eens kleine tegenslagen mogen
hebben, ten einde ons geduld en verdraagzaamheid te
trainen. Een filosoof zal zelfs het nut van onzen vriend
den duivel, inzien. Er kan geen moed bestaan zonder
gevaar, er is geen deugd zonder bekoring er is geen
ware karaktervastheid als zij geen weerstand kan bieden
aan de zucht naar buitensporigheden.
Het kwaad is een schaduw en waar geen schaduw
is kan met geen mogelijkheid licht zijn. Op dezelfde
wijze zijn er vliegen en muggen noodig, zoodat wij
leeren op onze hoede te zijn voor deze beestjes.
Op deze wijze verder redeneerend zou het werkelijk
wel goed kunnen zijn voor een man, dat zijn vrouw
hem zoo nu en dan eens wat in den weg legt, zoodat
hij niet droog en dor wordt. Het zou niet goed voor
hem zijn, als alles altijd maar even gladjes afliep. Men
ontwikkelt zijn karakter niet in steeds gunstige omstan
digheden. Natuurlijk zou geen enkele man, als hij de
keuze had, geplaag kiezen of er om vragen, maar de
hoogte, waarop hij met zijn filosofie gekomen is, wordt
precies bepaald door de wijze, waarop hij op dergelijke
dingen reageert.
Hij kan er boos om zijn, of slechts verveeld, of hij
kan kalm zijn gemak houden en doen, alsof hij er niets
van merkt. Het kan een grooter en beter man van hem
maken of een minder groot man, al naargelang hij het
opvat.
In ieder geval moet hij er over nadenken, hoe hij dat
onaangename element in zijn omgeving het best tot zijn
voordeel kan aanwenden.
Eenigen tijd geleden werd er een tooneelspel opge
voerd, dat getiteld was „Eenzaam". Daarin speelde een
man, die er zijn geheele leven aan gewend geweest was
geplaagd te worden. Plotseling stierf de plaagster.
Eenigen tijd lang genoot hij van zijn vrijheid maar op
den duur voelde hij zich zoo eenzaam, dat hij bij zijn
grootmoèder ging inwonen, alleen om het feit, dat zij
den geheelen dag op hem schold. Hij bemerkte dat hij
zich heel eenzaam voelde zonder die voortdurende baas-
spelerij van een vrouw.
Een man kan overal aan wennen en waarschijnlijk
kan hij plagerijen ook aanwenden tot zijn voordeel en
„comfort".
WEGFUNG's NIEUWSBLAD VAN 22 OCT. 192b
Mauw en Knor besloten even te biiiven iu'su tin;aac it, si eer
het uitjesmannetje zijn verhaal zou begmnen, verscheen er in veld-
wachtertje uit Wonderland en plotseling zette de uitjesman het op
een loopen. Mauw en Knor begrepen er niets van, maar weldra was
de veldwachter naderbij gekomen en vernamen zij, dat de pot met
uitjes eigendom was van een kruidenier uit het dorp en dat de ntan,
die ervan had gegeten, ze blijkbaar had weggenomen
De beide reizigers zeiden, dat zij nergens van wisten, hetgeen de
veldwachter niet geloofde en hen daarom dreigde mede te nemen
naar het spinhuis 1
(Wordt ve volgd.)
ALLERLEI.
Moeder: Kinfeien, kin
deren Maak toch niet zoo'n
ruzie wat is er nu weer
Bobby Wij spelen schip-
breukje en nu wil |ane niet
in de badkamer orn ver
dronken te worden."
De huurder van het nieuwe, moderne huis ging naar den eige
naar en vroeg om een nieuwe deur.
Een nieuwe voordeur riep de eigenaar uit, hoe komt u daar
bij Het is een nieuw huis en u woont er pas een week in
)a, dat weet ik wel, zei de huurder, maar ik had dé hond aan
de deur gebonden en toen kwam er een kat voorbij
Een oud vrouwtje, dat nog nooit aan zee geweest was, was
erg onder den indruk, toen ze die voor het eerst zag. Ze besloot
een flesch met zeewater mee te nemen en toonde die vol trols aan
haar echtvriend.
Maar waarom heb je die flesch niet vol gedaan vroeg deze.
Nou, dat is ook wat, stommerik, was 't antwoord, ik moest
toch ruimte overlaten voor als het vloed wordt I
Heb je je behoorlijk gedragen in de kerk, vroeg tante aan Henkie
Natuurlijk, zei Henkie. 'k hoorde de dame achter mij zeggen
dat zij nog nooit een kind had meegemaakt, dat zich zoo gedroeg als ik.
Het is geweldig, zooais de ontwikkeling
van de motorvoertuigen vooruit gegaan is,
in betrekkelijk zeer korten tijd. Een uit
stekend voorbeeld van den snellen gang
en de hooge vlucht, die deze ontwikkeling
heeft genomen, kuiHBen wij het best eenige
voorbeelden aanfaaikiii uit het land als En
geland op de eerste plaats ligt in dit land
de wereldstad Lonx&n met zijn enorm aan
tal inwoners en op de tweede plaats is
het voorbeeld voor den Europeaan zuiver
der, dan b.v. de ontwikkelingsgeschiedenis
van het moto'voertaüg in Amerika, waar
in het algemt-en geheel andere toestanden
hee. schen. Men bchocflt nog niet zoo heef
erg oud te zijn Grauwe!ijks boven den
middelbaren Iec1l|d om zich het eerste
motonijtuig te beriimneren, dat met een
snelhe d van een kilometer of zes per uur
door Londens straten? reed, terwijl een man
met een roode ufoig op een drafje er
voor liep. En nu, «rauwelijks dertig jaren
la'tr, zijn t r 1 9O0BOO menschen, die een
rijbewijs hebben om motorrijwielen of mo
torrijtuigen te bestüasiesn. Met tramrijtuigen
erbij zijn er minstaas 1.600.000 geregistreer
de motorvoertu ge® im Londen, waarvan er
op zijn minst 6ÓÓlQ0(3 particulier eigendom
zijn. Nu lijkt dit wrcsr een I'eilander wel
een erg groot getak, doch daar komt bij
dat Engeland door die overheden ook voor
een behoorlijk wegennet wordt gezorgd.
De wegen in Engelland zijn in alle opzich
ten voor het drukke autoverkeer berekend
een mooi glad wegdek, zonder de kuilen
die, het automobielen in Holland tot een
halsbrekenden toer maken, zonder onbe
waakte overwegen1,. zmnder tollen, doch met
een enorme breedte, die het mogelijk
maakt op zijn gemak te rijden of de lang
zamer rijdenden voorbij te schieten, zonder
dat men gevaar tauprt tegen andere weg
gebruikers op te bctisen kertom daar
wordt het autonta軫dlen de plaats in de
gemeenschap ingeramd, welke het toekomt.
Heden ten dage zf>s er in Engeland 244
800 K M. weg, gesdukl voor autorijden en
in Schotland 40JBBO K.M. Ons land is
kleiner, doch in verhouding loopen hier
toch ook a! een respectable getal auto's.
Zouden er
als daar
hier oofc zulke wegen komen
Men is nog sceeds bezig verbeteringen
aan de vliegnvachwrrs aan te brengen. Het
loodrecht stijgen en dalen moet rog geper
fectioneerd worden. Heeft men ,<iaarvooi
de juiste methodic ge vonderdan zal de
geheele wijze van v tegen met c tijd ver
anderen. De vfic0H2 ;hine van vandaag is
slechts een kriMe van ccn vliegenden
vogel. De rncrisdk skaat niet stil en vei ge
noegt zich *8£-i md een nabootsing van
de natuur r-ra». De menscb doet alles
vee! „beter" da ét natuur het kan doen'
De locomotief is geen imitatie van dc
voortsnellende ariOepe. De dum-dmn kogel
is een imitatie 1 aam de tanden des tijgers.