NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Advertenties in te zenden vóór WOENSDAG bij de administratis: kleine bagijnestraat no 173, telefoon 22 HULST ii u A Eon Wonder/yke Golijkonis AANLEGPLAATSEN WALSOORDEN—HANS- WEERT. Door het Comité tot behoud der aanlegplaatsen Hansweert en Walsoorden is het volgende adres aan de Provinciale Staten van Zeeland gericht: „Op Uwe openbare vergadering van 12 De cember 1933 is bij de algemeene beraadslaging over de Begrooting 1934 door den heer G. J. L. Goossens o.a. het woord gevoerd zie pag.'s 204 en 205 der notulen over de verbinding van Üost-Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Ne derland en is door dezen een lans gebroken voor het plan om bij den eventueelen aanleg van in loophavens voor de ferrybootdiensten Zuid-Beve- land-Hontenisse deze inloophavens aan te bren gen te of in de onmiddellijke nabijheid van Wal soorden en aan de andere zijde de inham ten Westen van Hansweert nabij de voormalige scheepswerf „De Zeeland" te benutten. De heer Goossens heeft daarbij een motie ingediend, waar bij de Provinciale Staten de Regeering uhnoo- digden te willen onderzoeken, of door uitdieping en moderniseering, de gemeentehaven te Honte- nisse en de inham te Hansweert westzijde nabij ning te bouwen, de middenstand krijgt hiervan e y inningen naar den Perkpolder korter is dan van gevoeligen klap en Walsoorden is een oord zo - lansweert of Kruiningen naar Walsoorden. Naar der eenige importanie geworden. I WlJ berekenden is het verschil in afstand 1900 De Perkpolder vomit wel een van de meest a - meter. Het k011d ons echter niet juist voor, dat gelegen uithoeken van de gemeente Honteniss (nien zich blind staart op dii verschil i,i afstand iet aangetroffen en eeJ1,_»e 1 Zü,1dv'r rekening te houden niet het feit, dal het v°ordeel aan dit verschil in afstand verbonden al Zl'cr gering is, terwijl er direct en in lirect zelfs nadoelen tegenover staan. Immers met een even tueelen aanleg van een haven aan den Perkpolder t staat in direct verband het aanleggen van een Woningen worden er niet aangetroffen ei verbinding met een eenigszins belangrijke kom is er niet. Waar dit veer uiet te vergelijken is niet de veeren op andere groote rivieren, immers het autoverkeer hfer in geen deele de belangrijkste plaats inneemt, doch treinreizigers, wielrijders, en voetgangers van deze boot in grooten getale ge- geheel nieuwen weg van den Perkpolder naar den voornoeftide werf in aanmerking zouden kunnen worden gebracht voor het leggen van nieuwe in loophavens voor dezen ferrybootdienst. Het lid van Gedeputeerde Staten, de heer mr. R. M. van Dusseldorp, hierop antwoordende pag. 219 en 220 der notulen heeft toegezegd, dat Ge deputeerde Staten er natuurlijk ook op willen let ten, dat zoo weinig mogelijk de belangen van de gemeenten en van de bewoners van Zeeuwsch- Vlaanderen, in het bijzonder van Walsoorden, worden geschaad, terwijl ook het lid van Gede puteerde Staten, mr. P. Dieleman, nog verklaarde pag. 225 dat Gedeputeerde Staten alles zullen doen, wat mogelijk is, om de bewoners van Hansweert en Walsoorden zoo weinig mogelijk nadeelen en schade te laten lijden van de nieuwe verbinding, die daar komen moet, op welke uit drukkelijke verklaringen de heer Goossens zijn motie heeft ingetrokken. Waar echter de geruchten, dat de inloophavens niet te of nabij 'Walsoorden en niet ten Westen v,an Hansweert juJJen woeden-gebouwd, doch op den dïjkshoek van den Perkpolder en anderzijds ten Zuiden van het dorp Krumingen, toenemen, zoo gevoelen wij ons verplicht om ons tot Uw College te wenden met het dringend verzoek bij de Rijksregeering stappen te ondernemen om dit onheil te bezweren en alsnog te bereiken, dat voor alles technisch overwogen en becijferd wordt de mogelijkheid om de bewuste inluophavens daar aan te brengen, waar de heer Goossens ze ha., bedacht en door ons Comité steeds is voorge staan, desnoods met deze wijziging, dat aan de Zeeuwsch-Vlaamsche zijde de inloophaven niet samenvalt met de gemeentehaven te Walsoorden, doch ten Westen van Walsoorden in den Noord- dijkpolder worde gegraven. Het moge ons geoorloofd zijn om onze bezwa ren tegen de plannen van'den Rijkswaterstaat nog eens uit een te zetten: Walsoorden is ^en handelsplaatsje 111 opkomst. Verscheidene grootere en kleinere magazijnen zijn daar in de laatste jaren gebouwd en veel bedrij vigheid en vertier concentreert zich om den dienst van de boot. De zakenmenschen, die oversteken, kunnen voor hun vertrek nog hun zaken bespte- ken, informeeren of goederen gearriveerd zijn, enz. Wordt echter de aanlegplaats van dit veer naar den Perkpolder overgebracht, dan is dit alles met één slag geëindigd. Walsoorden wordt een dood stil plaatsje, de zakenmenschen zullen liever een ander centrum opzoeken, het personeel aan de boot verbonden en dat in 'Walsoorden zijn eigen womngen heeft, zal wegtrekken en trachten dich ter in de omgeving van den Perkpolder een wo- bruik maken, is het o.i. gewenscht, dat de aan- legplaats gelegen is in of in de onmiddellijke na bijheid van een bebouwde kom van eenig belang en gunstig ten opzichte van de verdere verbin dingswegen en middelen van vervoer. Het behoedt geen betoog, dat dit met het aanbrengen van een inloophaven in tien Perkpolder zeer zeker niet be reikt wordt. Bij aankomst in den Perkpolder mist men ieder contact met een bebouwde kom en moet men, gaande in de richting Hulst, ongeveer drie kwartier loopen, voor men de eerste beBouw- de kom van belang 11.1. Kloosterzande heeft be reikt. Naast deze bezwaren van meer algemeenen aard, zijn er ook diverse, verbonden aan het ui voeren van den dienst, waarvan wij eenige der meest in het oog springende willen aanstippen. Bij steiken westen- of noorwesten wind zal 't voorkomen, dat men een inloophaven in den Pc.In polder niet dan met groote moeite zal kannen binnenvaren. Vooral de nieuwe hoog gebouwde boot zal dit naar onze rneening in sterke mate on dervinden, terwijl momenteel het aanleggen aan oen steiger te Walsoorden onder alle omstandig heden zeer vlot verloopt. Wordt 1111 de inloophn- ven in stede van aan den Pukpokler te Walsoor den aangelegd, dan kan wanneer het invaren van een aldaar gelegen inloophavcn met goed moge lijk zou zijn, steeds worden gebruik gemaakt van de in de onmiddellijke nabijheid gel-gen steigers. Hetzelfde geldt voor ijsgang Door den invloed van het zgn. „Schaar van Ossenisse pleegt zich het drijfijs juist meest vast te zetten ter hoogte van den Perkpolder, zoodat afgezien van de om standigheden, dat een open inloophaven altijd moeite van liet ijs zal ondervinden, dit zich daar al heel sterk zal doen gelden. Daarentegen was mcji b;j ^1..sterke» ijsgang, Uien wij in dc re- jaren gekend hebben n.l. dien van 1929, te Wal soorden nog altijd in staat minstens twee maal per dag aan te leggen en af te varen. Ook hierom zal provincialen weg 1 luis! -Walsoorden, welke weg minstens 2,7 K.M. lan zal moeten zijn. Deze weg zal de landen van verschillende hofsteden i moeten breken, voorts over ef door twee dijken been moeten vvo:den gelegd, zoodat liet geen be- j toog behoeft, dat de aanleg van dezen weg, waar van het terrein over de geheele lengte zal moeten worden ontt 'gend, uiterst kostbaar zal zijn en zulks, terwiji deze uitgaaf, gelijk aanstonds zal worden betoogd, vrijwel geheel kan worden ver meden. Dc kort re duur van de reis te water brengt CI geen voordeel, integendeel. De afstand van Wal- j]HMWverte-f^^ soorden naar het punt, waar de weg van den 1 J* MAERTENS WILKING. Perkpolder-den weg Hulst—'Walsoorden zou !•"»- reiken, bedraagt :t 0.7 K.M, zoodat de afstand j Perkpolder - Kloosterzande 2 K.M. grooter is dan j wjjj ht.t voor de tram niet mogelijk zal zijn tege- afstand Walsoorden—Kloosterzande. ten wielrij- llJkerlijll den diensl naar den Perkpolder en een der mitsdien zal komende van Hansweert cener- goederendienst van en naar Walsoorden te on- zijds 9 5 10 minuten korter varen, maar, rijdende ckrhoudcn. naar Kloostyzande, 10 minuten langer fietsen, j <jp grond van het bovenstaande komen wij to: zoodat voir uien cle winst in1 tijd nihil is. Voor een dc C01,cmSje> dal het plan Perkpolder naast de voetganger, ue naar Kloosterzande loopt, is het|jjcr genoemde nadeelen practisch geen voordeel nadeehg. Immers hij vaart J a 10 minuten korter, brengt boven een plan 0111 de inloophaven te Wal- maar loopt 20 minuten langer. De meeste voet- soorden aan t. (gcn> Zü0als y l)elcend iSt Ugt gangers die van de boot gebruik maken, zullen cr te Walsoorden een gemeentehaven. Wanneer te of nabij Walsoorden wonen. Dat voor dezen jlet mogelijk is om deze door het Rijk zoo te het verschil 111 afstand van hun woning naarde jdoen uilbreiden, dat daar ook de feiryboot kan boot zeer groot gaat worden, behoeft geen toe- j jn|uopen> dan is de gemeente Huntenisse bereid lichting meer. overweging te nemen deze haven aan het Rijk De eenigen mitsdien, die van een kortoren duur öydoen en zouden daarmede niet alleen de uü Het Engelsch van JOSEPH HOCKING 71 We tasten volkomen in het duister, Mirry, ver klaarde hij zijn dochter, toen ze op de Hall terug- waren, we kunnen niets doen. Blijkbaar wil hij niet dat wij ontdekken waar hij is, al stelt hij cr prijs op ons te doen weten dat hij een eerlijk man is en dat het hem goed gaat. Hij leeft en denkt nog altijd aan ons, antwoord de ze en er was een blik in haar oogen, die de jonker niet geheel begreep. Maar hij meende wel het te kunnen gissen De jaren namen hun loop en niemand 111 de omgeving van Dulverton Manor, en Donnithorne Hall hoorde, na deze gebeurtenis, ooit meer iets van Ralph Endellion. De jonker liet z'ch regel matig couranten uit alle deelen van de wereld zenden, maar in geen enkel ervan vond hij ook maar een enkel maal zijn naam vermeld. Een dich te sluier was over zijn persoon gevallen en slechts wat de uitheemsch-uitziende man aan de Londen- sche advocaten had verteld, lichte daar een lieel Klein tipje van op. Maar veel was het niet. v -- Zou dit plan geen uitvoering kunnen vinden, voor dit zoo geringe en op een rit zoo bij- daa kan de ilüoophaven gemaakt worden aan de gemakkelijk in te winnen tijdsve, hes een nQ(m»-vvest-2.nde van de kom Walsoorden, waar iioote-^U'tgaa. gedaan worden er een o.i. zeer voldoende ruim te aanwezig is in dus het zich in de nabijheid van de inloophavcn bevinden van de steigers, een zeer groot gemak tie/e dienst uitstekend. O zijn. Ook bij mist is de nabijheid van steigers intter- zouden kunnen winnen. Maar, vragen wij ons af, moet zonde De aandacht moet ook besteed worden aan '^ddijk^ider. H'e?zaruntei%££ het groot aantal bootpassagiei3, die van de tiam j, ,nd 2jj„ v00r een/ge jaren door den toenma- in de r.chting Hengstdijk, -Stoppeldijk en Zaam- llag gebruik maken. d 0,>vijF booten loopt mo- toTh^Wwëa'van ^eii'rljkstiavL mentee! een tram 111 de richting Hengstdijk etc., Qük (oen was cje Noorduijkpolder voor den aan- zoodat het personen- en goedereme, voei tot ie- j daarvan uitgekozen. Met den aanleg va 11 v J1 gen ingenieur-van den Rijkswaterstaat te Tejr- Momenteel functjonneert neu2en, den heer Witteveen,' plannen zijn gemaakt V ,v;j booten loopt 1110- lot j]et bouwen van een rfiksaaven te'Walsoorden. van een aard zeer gewenscht. Onder deze omstandigheid ders volle tevredenheid plaats heeft. Komt nu de inj00piiaven ajdaar zou men diverse voordeden toch is de mogelijkheid ook te kunnen aanleggen inloophaven aan den Perkpolder, dan zal o.i eer- bereiken. In de eerste plaats vermijdt men den aan een steiger aan open vaarwater bijzonder stens zeer de vraag zijn of tie trammaatschappij, gcbeei nieuwen aanleg van een, niet het minst welkom in plaats van verplicht te zijn alleen ge- die lut in hoofdzaak van het goederenu-4 \o. r yUor de onteigeningen, zoo kostbaren verkeers- bruik te maken van een inloophaven. Het is de moet hebben, bereid zal zijn naar den 1 eikpolcier van PerkpolJe. naar den weg Hulst ervaring te Walsoorden, dat het, zelfs bij zeer een geheel nieuwe lijn te leggen. Wordt deze lijn Walsoorden. Men kan dan op den weg Hulst zwaren mist, vrijwel steeds gelukt aan de stei gers onmiddellijk aan te leggen. Lukt dit een heel enkelen keer niet aanstonds, dan nog levert d't niet het minste bezwaar op, daar men dan eenvou dig voorbijvaart en daarna de steigers goed kan bereiken. -Moet men daarentegen bij mist een haventje in loopen en raakt men den koers kwijt, dan zijn de gevolgen onmiddellijk veel ernstiger en kan d't ongelukken en groote schade aan het materiaal veroorzaken. Wij zijn er daarom dan ook van overtuigd, dat, wanneer men een inloop- haven aan den Perkpolder gaat aanleggen in plaats van te of nabij Walsoorden, de dienst bij minder goede weersgesteldheid zeer zeker niet zoo regelmatig zal kunnen worden uitgevoerd, als nu het geval js. Naar wij vernamen wordt met liet graven van een ljaven aan den Perkpolder beoogd liet ver korten van den vaartijd. Het is onmiskenbaar juist, dat de afstand van een punt ten zuiden van niet gelegd, dan worden de passag'cis wel ze 1 Walsoorden op de plaats, waar de Mapadijk de- sterk benadeeld. Ook een autobusdienst kan hier zen snj-dt een /0er kort0 vertakking naar hel be_ niet de oplossing brengen, want, algezien van van de haven aanbrengen waardoor dus een gewone «bezwaren aait autobusverkeei ver ion- c|;recte verbinding ontstaat tusschen de inloop- den w.o. de onmogelijkheid van regelmatig vt - haVen en het ,and van HuJst voer hij meer dan gewone drukte, is het traject Va|1 uü Walsoorden is de inloophaven dan te Perkpolder weg Hulst Walsoouen 1 'i bereiken door een be&taanden grindweg van om daarop een autobusdienst rendabel te maken, walsoorden in de richting van het Oude Hoofd, immers zou het per etmaal at te leggen aantal ki- Gelj.k bekend is> is het de becloeling, dat de weg lometers niet meer dan nectragen. Hulst—-Walsoorden, thaus in beheer en onderhoud Legt de trammaatschappij wel een lijn naai den hj. (Je provi.lcie) wordt overgenomen Perkpolder, dan zal de maatschappij al haar ma- WpVan'zóu'dan' wèlUclit'medê verwezent- teriaal voor peisonen ve-voer vooi 1 ezei - jjjkt kunneil worden, waardoor diverse belangen moeten beschikbaar houden, hetgeen de bewo- zoudcn wQrden liend ners van de toch vrij groote kom WMsoORkn, VoQrts blj.f{ dan Walsoorden de concentra- alsmede degenen, die vei trekken met/ot - lk, yan haudcl en verkeer behouden, waarop de- men van de te Walsoorden ook aan eggu 1 c zerZ!jds zet,r veej prjjs WOrdt gesteld. Men-heeft, Jegraat" boot, vele ongemakken za °P c 1 bij minder goede weersgesteldheid, de thans be- Ook het belangrijke goedercnveivoer naai tn st ld aaniegstejger in de onmiddellijke nabij- van Walsoorden komt hiermede r.i moeilijkheden s 8 J geen enkele van de pretendenten. 111 ue umg^-b van zes j begon men zich eenigszins beangst af te vragen der jjulvertons was geweest of de rijke erfdochter van plan was van een oude j.joe vjnd jjj de vr0uw van Arthur, Min> vrijster te worden en enkele vindingrijke geesten de jonker kort na het huwelijk aan zijn 1 01 1 u- XZ1. DE BALLING. - - har, - 7„ ..„1 hoo™ tetren Het Australische parlement hield zijn laatste waagden de veronderstelling dat zij f O, heel geschikt voor hern. A Zcd 11 a ziui yQQt het reces Maar wat een bijzonder. ver oren had aan den man die enkele maanden t p hem opzicn en dat heeft hij noodig om een dergeliike slotzitting, ieder lid Du verton Manor als heer en meester geresiUtcn ademhalen. hcr-bevond zich in zijn bankje. Er heerschte een ge had en op zoo n mystenemze manier was verdwe Ik had gedacht dat hij nooi zou hou spannen stemming, de atmosfeer in de groote nen. Maar behalve meneer Borlase kende me- nam de -onker> omdat blJ J0U ntct k r vergadcrzaa| was'als met electriciteït geladen mand de waarheiddie de hecle babbt - Hjj heeft me we, lvvintlg keei verteld t a want hct ,üt van de regeering hing aan een zijden zuchtige gemeente zoo dolgraag wilde weten aan cen andeRl V,.()UW zou kunnei tR nnder. draadje. De minister-president had een maatre- bleef, beklagen deed haar niemand, daarvoor was |jjker dan ecn mensch, lachte Miriam, haar leven te rijk aan inhoud. Ze was de goede Maar Mr. Donnithorne bleef ernstig, engel van dc streek, zooals ze het van haar va ders huis was; een begrijpende vrouw, die wist te helpen en op te beuren, die zonneschijn bracht in de woningen van armen en lijdenden, wier woord troost en wier lach zegening was. Vijf jaar na Endellion's verdwijning stierf ad vocaat Dulverton en Arthur werd landheer, ten tie sterk werd bestreden, maar ook onder zijn jaar later trouwde hij met een gefortuneerde, oer degelijke maar vrij onaantrekkelijke jongedame uit cen naburig graafschap. De gebeurtenis wekte weinig vreugde op het huis en onder uc pachters. Als het meneer Bob en juffrouw Miriam waren wel eens hoe het met jou moet gaan ais ik ti tl>JV01lls politieken zelfmoord had gepleegd. Spre^ niet meer ben. Denk je er nog ovei ker na spu.ker beklom de tribune om zijn atkeu- wen Ze schudde het hoofd. Denk iedat hij ooit terugkom ik ben bang van niet. Maat als ij Ze maakte den zin niet af, maar haai vader schouw d. (Wordt vervolgd.) AOO gi r» VU**» No. 183 Donderdag 20 DEC. 1934 Plaatselijk Nieuws

Krantenbank Zeeland

Zelandia | 1934 | | pagina 1