No. 104. Zaterdag 20 December. Anno'JO FEUILLETON. Een Offer der Zee. Brieven, stukhen en advertentiën te zenden aan den Redacteur-Administrateur van „ZELAl/D/A" te Zuiddorpe, 'fe- Sociale hervormers. Deze courant verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. Abonnementen worden aangenomen op post- en hulpkantoren. Inzending van advertentiën vóór 3 ure op den dag der Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Zij die zich met 1 JANUARI a. s. op ons blad wenschen te abonneeren, ontvangen de nog tot dien datum verschijnende num mers gratis. GIFTEN Buitenlandsch OverzicMjood iu.v 'tb dm ,007 >INTJ. )nnlin den 9^01nan te j rkocht: ,<qo\ ,0191 rffsllo sd atn auq t 391100 rJ itm/j Prijs per 3 maanden t franco per post 75 cent. Bij vooruitbetaling voor een geheel jaar bedraagt de abonnementsprijs slechts f2,50 voor Nederland en voor België frs. 6,50. Aan deze uitgave is verbonden een GEÏLLUSTREERD ZONDAGSKLAD tegen den prijs van 45 cent per 3 maanden, betaalbaar tegelijk met de abonnementsgelden. Ard vertentiën t 19 (I9> ililem /A- tbiow. JG. E. van 1 tot 5 regels 50 cent, voor elke regel meer 10. safogr Bij driemaal plaatsing van dezelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berek4tfff4-" Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Dienstaanbiedingen en aanvragen om dienstpersoneel ter grootte van hoogstens 8 regels jvorden bij vooruitbetaling geplaatst voor 40 cent per advertentie. Bij abonnement of herhaalde plaatsing belangrijke reductie. lui 9(1 9ii nogét ncI 9(1 i i O.; 4 'fiOfVOOI Het Kerstnummer zal a. w. Woensdag verschijnen. Voor liet Ne«lerlan«lscli College te ROME. Vorige opgaaf f 30,65 W. Schets, pastoor v. St. Jansteen.10, Conferentie kapelaans Hulst 30, Totaal f 70,65 Er heeft in de laatste eeuw geen man geleefd, die de nooden der wereld en de misstanden in de maatschappijen zoo duidelijk heeft doorzien en zoo juist en krachtig aangetoond, als onze thans regeerende Paus. De eerste groote baanbreker der Ka tholieke sociale beweging was baron von Ketteler, bisschop van Mainz. Deze is de groote voorlooper geweest van Joachim Pecci, gelijk hij zelf het eens heeft getuigd. In 1864 vooral trad baron von Ket teler op als de Bisschop der werklieden door 't uitgeven van zijn boek Het vraagstuk der arbeiders en hei Chris tendom. Windhorst, de beroemde leider van Het was in Cassis, een klein havenstadje van het veelgeprezen Province, ten ein de September. De morgen was mooi geweest, maar in den namiddag werd het weer onstuimig. De oostenwind woei krachtig, zware wol ken pakten zich aan den horizon op, het water der zee scheen zwart als inkt. Alle natuurkrachten schenen gereed, zich te ontketenen, de zee was onstuimig en steeds hooger sloegen de golven. Ondanks den wind en den regen begaf ik mij naar den havendam, om vandaar het woeden van den storm gade te slaan. Groote bedrij vigheid heerschte in deze kleine, anders stille haven. Zeelieden en visschers, door hun vjouwen en kinderen omringd, trok ken hun booten uit het water en sleepten ze zoo ver mogelijk op den oever. De klei ne koopvaardijschepen en stoomers wier pen hun hulpanker uit en haalden hun zeilen in. De vuurtoren werd aangestoken. De ge- heele stad was vlijtig aan het werk onder den regen en onder het woeden van den storm, wiens woede van uur tot uur toenam. In de verte rommelde de donder, van tijd tot tijd schoot een bliksemstraal uit de lucht. de Duitsche Centrumspartij, getuigde eenmaal van dit boek „een krachtdadi ger oproeping, om zich met de levens vragen der Christelijke maatschappij, met de belangen der armen en zwak ken bezig te houden, een duidelijker blootlegging der eenzijdigheid en der gebreken van de naturalistische het zij liberale of sociaal-democratische pogingen tot oplossing ken ik niet." In dit boek schildert hij met de meest schrille kleuren den toestand der arbei dende klassen en hij besluit aldus Het stoffelijk bestaan van nagenoeg den geheelen arbeidersstand, alzoo van verreweg het grootste deel der men- schen in onze moderne Staten, het be staan der huisgezinnen, de dagelijksche behoeften aan brood voor man, vrouw en kinderen staat bloot aan al de wis selingen van vraag en aanbod. Ik ken niets beklagenswaardiger dan dit on loochenbaar feit. Welke gewaarwor dingen moet dit teweeg brengen in de zielen van die ongelukkigen, die in alles wat zij noodig hebben en bemin nen, dagelijks aan de wisselvalligheden van den marktprijs onderhevig zijn. Het is de slavenmarkt van ons liberaal Europa." In September van jaar 1869 bracht hij het arbeidsvraagstuk ter sprake op de bijeenkomst der Duitsche Bisschop pen te Fulda. In een belangrijk rapport stelde hij de volgende vier punten voor aan de aandacht zijner medebisschoppen «Be staat in Duitschland de sociale quaestie zoo ja, kan en moet de Kerk hierbij helpend optreden over welke midde len beschikt zij Hoe kan zij bijdragen tot een steeds ruimere verspreiding van de arbeidsinstellingen De wolken hadden zich zoo opeenge hoopt, dat het om vier uur inden middag volledig donker was geworden. Door den wind voortgestuwd, namen zij de zonder lingste en vreeselijkste vormen aan. Haar gestalte wisselde onophoudelijk en nu en dan lieten zij een lichtstraal door. De geheele opervlakte der zee was vree- selijk om aan te zien. De golven sloegen hoog op, stormden woedend tegen den oe ver en werden tegen de- rotsen te pletter geslagen. Plotseling verscheen te midden der gol ven een zwarte, donkere vorm. Het was te ver om te onderscheiden wat het was. Op hetzelfde oogenblik drong een door dringenden toon tot aan de haven door. Het was als het geruisch van een reus- achtigen schelphoorn. Men bemerkte nu een hulpelooze brik. De masten waren gebroken de verschan singen weggeslagen en zoo dreef het schip hopeloos naar de rotsen. Het was een vree- selijk gezicht. Nu eens verdween het in den afgrond, dan weer verscheen het hoog in de lucht, gedragen door de golven, men hoorde het gekraak der balken, die lang zamerhand uit hun voegen weken. En in dit wrak, geheel overgegeven aan de willekeur der ontketende elementen, bevonden zich menschen. En deze men- schen, brave, wakkere mannen, moes ten sterven, niets kon hen redden en zij hadden vrouwen en kinderen, die hen met angst verbeidden, ginds aan de ha ven, waar zij waren uitgegaan. Intusschen had de tijding van den ramp zich als een loopcnd vuur door de stad verspreid. Van alle zijden snelde men toe, ondanks den woedenden storm was d<» Bij honderden gelegenheden deed mgr. von Ketteler zijn stem hooren. Een jaar vóór zijn dood, in 1876, gaf hij een proeve uit van een politiek pro gram, waarin hij aan den Staat ver schillende eischen stelde van sociale wetgeving. Dit program van Yon Ketteler is geworden het program van het Centrum, de Katholieke Staatspar tij in Duitschland, en het is aan Wind- horst met zijne vrienden gelukt dit program in den Duitschen Rijksdag te doen zegevieren. Aldus is Mgr. von Ketteler in Duitsch land, ter zelfder tijd dat Lasalle, En gels en Marx het Socialisme begonnen te prediken, opgetreden om de Christe lijk-sociale beginselen te verkondigen en heeft hij op sociaal gebied eene machtige Katholieke beweging in het leven geroepen, welke thans door eene groote schare van uitnemende mannen, zoo geestelijken als leeken, geleid wordt. In Frankrijk was het vooral graaf Albert de Mun, die de Katholiek soci ale beweging begon en leidde. In den kerstnacht van 1871 ont stond het werk der Katholieke arbei- dersvereenigingen in Frankrijk. In Oostenrijk as de eerste, die op trad baron von Vogelsang. Hij heeft persoonlijk, daarin gehol pen door een Pastoor in Moravië, een stelselmatig onderzoek ingesteld naar den toestand der arbeiders in Oostenrijk, en hij heeft daardoor bewerkt, dat de Oostenrijksche regeering op hare beurt een dergelijk onderzoek instelde. Met hem werkten mede, en bleven na zijn dood voortwerken in denzelfden geest, Prins von Lichtenstein, Graaf Kuef- stein, Graaf Blome en Graaf Belcredi. In Zwitserland was het dr. Decur- havendam dicht met mensehen bezet. En zij allen, regen en wind trotseerend, onbe kommerd om het gevaar, waaraan zij zich op den smallen dijk blootstelden, volgden, over den afgrond starend, met schrik de afwikkeling van het vreeselijke drama, dat voor hun oogen werd afgespeeld. Het was ontzettend voor die brave zee mansharten te moeten aanzien, dat daar menschen, broeders, reddeloos een zekeren dood te gemoet gingen. En tranen rol den over de gebruinde wangen van meer dan een arme oude vrouw, die wellicht eens haar man, haar zoon had zien uitva ren, om niet meer terug te keeren. Het wrak, onophoudelijk door de golven heen en weer geslingerd, naderde de rot sen. De koude, onverbiddelijke dood strek te zijn armen naar deze ongelukkigen uit, bereid, hen tot zich te trekken. Te midden van dén algemeenen angst ging plotseling een schok door de menigte. Het gehuil van den storm, het geklots der golven oveistemmend. klonk de stem van een klok. Het was de kerk der kleine stad, die aan de algemeene smart deelnam, die de martelaars der zee een laatsten troost wilde aanbieden, en hun te kennen geven, dat een gansehe bevolking voor hen bad, dat alles met hen leed, en deze heldere zilveren stem vond ingang in de harten dier zeelieden, en sprak hun van verheven, heilige dingen, waarbij alle lijden en droefheden nietig schijnen. En langzaam, voorop het kruis, naderde de pastoor in wit koorhemd, de handen gevouwen, door de nog overige vrouwen en kinderen van het stadje gevolgd. En de luidende klokken vergezelden den stoet met haar zachte muziek. tins, de begaafde volksman, die door zijn stalen energie een werkkracht de Katholieke werklieden-beweging van Zwitserland een der eerste plaatsen in Europa hegft doen veroveren. Aan hem is het te danken, dat in Zwitserland de sociale wetgeving groo- ter vorderingen heeft gemaakt dan in welk land ook. Nog mogen wij niet onvermeld laten de namen van Kardinaal Gibbons in Amerika, van Kardinaal Manning in Engeland, van Mgr. Doutreloux, den Bisschop van Luik in België met zijne sociale Congressen aldaar gehouden, en van Mgr. Dr. Schaepman in ons Va derland. Gelijk uit dit vluchtig overzicht blijkt, ontstond er door geestelijken en leeken van verschillende landen in de Katho lieke Kerk eene grootsche, machtige, steeds zich uitbreidende sociale bewe ging tot oplossing van het maatschap pelijk vraagstuk. Al deze werkten met grooten ijver en bezieling, elk in zijn kring, in zijn land. Doch niet lang bleven ze geïsoleerd voortwerken, want al spoedig ontstond een internationale katholieke vereeni- ging van sociale studiën, die eerst te Rome, later sinds 1884 te Freiburg in Zwitserland haar zittingen hield. Wij meenen dat de lezer zeer zeker belang er in stelt een weinig te weten van de geschiedenis der sociale kwestie, waarvan onze Paus de groote wetgever is geworden voor geheel de Katholieke wereld, en aan de oplossing waarvan thans duizenden en duizenden zoowel met het woord als met de p^n in alle Bij het verschijnen van den priester hadden allen zich op de knieën geworpen. Een diep zwijgen heerschte onder de aan wezigen, al deze geloovigen luisterden nog alleen naar de stem van den geeste lijke, die op plechtigen toon bad. Plotseling hief de priester de armen op en breidde ze over de zee uit, in de rich ting der schipbreukelingen. En met krachtige, van ontroering bevende stem sprak hij „Benedicat vos pater omnipotens" Op hetzelfde oogenblik scheurde de on dergaande zon de wolken uiteen en be scheen het wrak. Zij schenen aan boord begrepen te hebben, dat men voor hen bad, de vrouwen meenden de schipbreukelingen op de knieën te zien, in de houding voor het gebed. „Mijne broeders" zei de priester, „onze plicht is niet geëindigd. Wij moeten deze ongelukkigen redden Wij moeten het, al zouden wij zelf het leven daarbij laten Zet een boot uit en laten wij hen halen Een boot te water, bij dezen storm Dat was ondenkbaar, dat was eenige menschen meer aan den dood offeren Bij dit weer Bij deze zee Vooruit gebood de geestelijke. Ik wacht. Indien het moet, waag ik het alleen 1 Reeds waren twee krachtige jongeman nen in een achter den havendam beves tigde boot gesprongen en maakten zich voor den strijd gereed. De priester nam met hen plaats, op het laatste oogenblik sprong nog eene knaap overmoedig in de boot en greep een der roeiriemen. ..,«#119^l .ipiaurd A. In den naam van God Zei de priester ooiv9ra «is leed landen werkzaam zijn. nl ioob In een volgend artikel dus nog^Përfi1-' ge woorden erover. (J V nev ITALIË. dngqo iaisH Een Koningskind gedoopt, ncv In de groote balzaal van het Quirifiaè'I' heeft, daartoe ingericht, de doopplecttt/g1-^ heid plaats gehad van de ItaliaanstSife' prinses Mafalda. 1 Voordat de doopplechtigheid een daïi-' vang nam, ontvingen de Koning en W Koningin van Italië, de zestien kanuflW8 ken van de Hofkerk te Bari, aan hoofd de abt schreed, in wiens hand^fr koningin Helena in 1896 het Grieksch-*^ thodoxe geloof al heeft afgezworen. De prinses werd binnengedragen door gravin Guicciardini, hofdame der Koninginn en gevolgd door de meter, koningin Maria^ Pia van Portdgal de koningin-weduwe Margaretha en den peet, den hertog vkjn Genua. Het is dus onwaar, wat wij uit eeif Belgisch blad onlangs hadden overgeno-' men dat de Koningin van Portugal en koningin-weduwe Margaretha, boos op den' Koning wegens zijn slecht katholiek-zijn,' de doopplechtigheid niet zouden bijwonend De doop werd verricht door den pastoor5 van St. Anastasius, bijgestaan door Mgr. Lanza, hofkapelaan. Na de plechtigheid werd de doopeling door gravin Guicciar dini de zaal rond gedragen en kregen alle aanwezigen gelegengeid een blik kop de kleine te slaan. f ENGELAND. "Werkeloosheid en armoede. John Burns heeft in het Lagerhuis de werkeloosheid en armoede in het land ter sprake gebracht. Hij vroeg of de regeering de plaatselijke overheden niet zou aanschrij ven om met werkverschaffing te beginnen en zich met liefdadige vereenigingen te- verbinden tot leniging van den nood. Mi- en men stiet van wal. En nu begon een heete strijd tusschen de woedende zee en het kleine vaartuig Twintig maal verdween het in den bo- demloozen afgrond, toen telkens verscheen het weer op het water, bereid, nieuwe gevaren te trotseeren. Wat een angst stonden de menschen op den havendam uit! Het waren immers de hunnen, wier leven thans op het spel stond. Het waren de echtgenooten, de zo nen dier brave vrouwen, die zich daar op offerden voor de redding van anderen. Het was hun moedige pastoor, die, achter in de boot zittend, den moed der redders aanwakkerde, die den dood trotseerde om zijn plicht te doen Welk een gil telkens, als een golf de boot bedekte Maar het broze vaartuig hield stand steeds verder voer het.... Thans nog eenige slagen en het wrak was bereikt. Doch neen, een geweldige golf wierp de boot terug... Zij spahden hun laatste krachten in.... thans waren zij op nieuw dicht bij het wrak men wierp hun een touw toe... Goddank! zij hadden het bereikt, het reddingswerk kou begin nen. Een luid gejuich klonk van den oever. Men weende, men omhelsde elkaar. En toch, het moeilijkste moest nog geschieden De bemanning had de een na den ander in de boot plaats genomen; wat zou uit dit zwakke vaartuig, overladen als het thans was, op den terugweg worden? De boot had de brik verlaten. Met krachtige armen werden de ^r.q^iepqe^ geh<mteeTfL/f9''^S£gmW MA^rtpjg. naar fie v^ese.j^. heen en weer geslingerd. Naarmate het

Krantenbank Zeeland

Zelandia | 1902 | | pagina 1