HUIS MARTIN DE WINTER. Premie Toor onze abtró. Ls van Waesüerglie-JanssBns, „Iel Wapen van Zeeland" iierikzee, MUZIKALE BLOEMLEZING 80 Canadaboomen, Boomen- Verkoopingen Wijnhandel. Dr. Jules De Vos, E. K. Nieuwsblad VAARTUIG 29-31 LANGEMUNT GENT 29-31. Huis van Vertrouwen. 29-31 LangemuntGent. Vaste Prijzen. A. F. NEELEMANS, HULST. Verkooping te Zaamslag. G- E T„ voor Zeeland Sigarenfabrikan ten, Een \Nraakneming. Manufactuur van gemaakte kleedingstukken voor Dames en Juffrouwen. het best gekend en het bestkoopst der Vlaanderen, ?*£™0tste en de sch0°nste keus voor CONFECTIEN, PALETOTS en PELERINEN voor DAMES en KINDEREN. Groot assortiment van lange gegarneerde PELERINEN en PALETOTS BlJzpnderheid van VAREUZEN en VESTEN voor MEISJES, alsook van blauwe CAPUCHONS voor JONGENS en MEISJES. Rijkfi Rbus van F AN TAISIECABANS, de nieuwste modellen zeer verschil lende soorten. TBN0FKteBk^TBNAeA„Te^1,eriien' M°FFELS' CRAVAT" Zwarte en gekleurde STOFFEN voor HEEREN en DAMES, Fransche MERI NOS in alle breedten, LAKENS voor MANTELS en PRIESTERKLEEREN enz. enz. verschijnt tweemaal per maand telkoni in 12 groot folio pagina'* muziek 1 4 i t Muiiekstukken met o m 11 a g. PrQi 60 eenti „De Muzikale Bloemlezing" De Firma J. TH. HENDRIKSE, te IJzendijke, zal ten verzoeke van den HoogEdelGeboren Heer Baron A. G. DE PELICHY, grondeigenaar te Kort rijke, op Donderdag 13 November 1003, 's middags één ure stipt, publiek ver- koopen metende 1.501.80 M., geschikt voor werkhout, staande te wassen op de hofstede bewoond door den heer E. de Moor in den Grooten Huissenspolder, alwaar men zal vergaderen. •£*-<6=» Betaling der onkosten bin- nen acht dagen, de koopsom men vóór het vervoer der boomen. door de Firma J. Th. HENDRIKSE te IJzendijke: io. Donderdag 13 Nov. a. s., 1 ure, te Zaamslag, voor Baron A. G. De PÉLICHY, op de hofstede bewoond door den heer E. De MOOR. 2o. Zaterdag 22 Nov. a. s., 2 uren, le IJzendijke, voor den heer A. QUAAK, op den dijk nabij zijne hofstede. 3o. Dinsdag 2 December a. s., I1/» ure, Ie Eede, voor Baron M, PLCSTEEN, op de hof stede Ivwoond door- den heer Ch. HAME- LIJNCK in den Biezen. 4o. Donderdag 4 December a. s., 2 uren, te IJzendijke, voor den lieer Mr. P. VAN TIEGHEM DE TENBERGE, op de hofstede bewoond door den heer Ch. HAVERBEKE— Sturm nabij het Molentje. 5o. Zaterdag 6 December a. s., 2 uren, te Biervliet, voor den heer E. INGELSVan Zele, op ZEds dijk nabij den Grooten Zoute- polder. 6o. Woensdag 10 December a. s., 2 uren, te Oostburg, ten verzoeke van den heer Mr. P. VAN TIEGHEM DE TENBERGE op ZEds dijk nabij de hofstede ,,de Maagden berg", bewoond door den heer C. BUfJSSE. 7o. Zaterdag 13 December a. s., 2 uren, te Sint kruis. ten verzoeke van den heer Chs. DE SUTTER, administrateur te Eecloo, in voordeel van den heer Ch. DE HEMP- TINNE, op ZEds dijk nabij de hofstede bewoond door Mad. Wed. P. B. BONTE. Bij uitgezette biljetten bree- der omschreven. ZEGT HET VOORT. Wissel- en Effectenkantoor, HULST. Incasso, Effecten, Assurantiën, Hypotheken, enz. HOTEL CAFÉ RESTAURANT. RUIBIE KAMERS. BILLIJKE PRIJZEN. 24 St. Elisabethplaats O P het eenige blijven steeds eoncurreeren zoowel in prijs als kwaliteit. TE KOOP een zeer schoon en goed (een hengst), slechts 7 maanden oud, gekend onder het nummer CL N 41, met inventaris, waarbij 3 nieuwe MOS SELKORREN. Te bevragen bij SER. BLOMMAERT, schipper te Nieuw-Namen (Clinge.) Mengelwerk. Ik was in 1883 nog tweede stuur man op de Albatros, we maakten een reis van Montevideo naar Bremen, er woei een zwakke bries, nauwelijks voldoende om de zeilen te laten zwel len en het schip richting te geven. Na zonsondergang ging de wind nog meer liggen en toen ik midden in den nacht naar boven kwam, om de wacht over te nemen, kletterden de zeilen tegen de masten en de Albatros schommelde zonder vooruit te komen op den kal- men oceaan. Plotseling hoorde ik den lichtma troos, die op den boeg op uitkijk stond, een harden schreeuw geven te gelij ker tijd werd ik door een hevigén schok eerst tegen den bezaanmast en vervolgens languit op het dek gewor pen. Kraken, knarsen, schreeuwen, vloeken, alles klonk verward dooreen. De kapitein en de eerste stuurman kwamen half gekleed naar boven, even zoo de matrozen, die geen wacht had den. Onze lantarens waren door den schok uitgedoofd en men kon geen hand voor oogen zien Alles riep en vroeg dooreen. Daar straalde plotseling een blauw achtig licht en bescheen het tooneel. Wij waren door een groot stoomschip aangevaren, waarvan de afgebroken kluiverboom diep aan zijn touwwerk over den scherpen boeg naar beneden hing. De Albatros was op zijde dicht bij den boegspriet getroffen. Dat alles zagen we in oen paar minuten, toen verdween het licht weer en heerschte diepe duisternis. „Booten klaar!" commandeerde de kapitein. Van Santen, roep u het schip aan en vraag of het zwaar beschadigd is. Verduiveld, waarom antwoorden ze niet?" Het stoomschip had zich, door ach teruit te stoomen, spoedig losgemaakt en aan zijn licht bemerkten we, dat het al eenige honderden meters van ons af was. Blijkbaar wilde het on bekend blijven en ons aan ons lot over laten. Intusschen waren onze lantarens weer ontstoken en werden de booten uitgezet; lang zou de Albatros niet moer drijvend blijven. Tegen drie uur in den morgen ver lieten we het schip. De kapitein nam in de eerste boot plaats, de stuurman met tien man in de tweede, en ik zelf met vijftien man in de grootste. Bij het afroepen der namen hadden allen geantwoord, behalve Wolmers, de lichtmatroos, die op den uitkijk had gestaan. Het dichtst waren we bij de Kaap- verdische eilanden en daarheen werd dus koers gezet. Tot het donker werd hieven we bij elkander, toen stak de wind op en de booten raakten van el kaar af. De wind werd steeds sterker en ging eindelijk in een hevigen storm over. Het was een verschrikkelijke nacht, maar we kwamen er door. Ik had on ze heide volontairs, twee broeders, aan boord, aan wier goede stemming wij het in de eerste plaats dankten, dat onze lotgenooten den moed niet iieten zinken. Bij het aanbreken van den morgen begon het weer te veranderende wind werd bedaarder. Den volgenden nacht heerschte er totale windstilte. Ik was dood moe en viel van afmatting kalf in slaap. „Mijnheer Van Santen," hoorde ik Pe ter, een der broeders, tegen mij zeggen, „hoort u dat eigenaardige geluid?" Ik luisterde aandachtig; een zware metaalklank drong tot ons door. Ik liet in de richting roeien van waar het geluid kwam. Toen wij naderden, zagen wij een stoomschip, hetzelfde dat ons had aangevaren. Plotseling vloog mij een gedachte door den geest. „Jongens," riep ik, „dat treffen we. Er schijnt iets aan de machines te ha peren en de geheele bemanning is be zig die in orde te brengen. Vrijwillig zullen ze ons niet aan boord nemen, dat hebben wij bij de aanvaring gezien, ik stel dus voor het schip te overrom pelen." Die woorden vonden algemeenen hij- val. Het was een dolle gedachte, doch als men twee dagen en drie nachten op zee heeft rondgedobberd en men dan uitzicht heeft het leven te redden, waagt men er alles op. De matrozen wapenden zich met bijlen, haken en gereedschappen, ik had mijn revolver. Ik ging uit van de meening, dat er zoowat niemand op dek zon zijn. Die er op waren moesten snel onschadelijk gemaakt worden en de overigen in het ruim worden opgesloten. „Mijnheer Van Santen," zei Peter, „ik zal aan boord klauteren en u be richt brengen." Eer ik hierop ant woorden kon, was hij verdwenen en tegen het schip opgeklauterd. Een oogenblik later viel het eind van een lijn in onze boot en na een minuut of drie stond Peter weer in ons midden. Even ongemerkt als hij heenging, was hij weer teruggekomen. ,,'t Kon niet beter treffen, mijnheer Van Santen, zei hij, „er is niémand op 't dek. Alles wat handen heeft is onder in het ruim aan 't werk, ook de officieren." „Bravo Peter," zei ik, „je hebt je goed gehouden, als alles goed gaat, zal ik om je denken." Spoedig stonden we alle zestien op het dek en om onze mannen tot het uiterste te dwingen sneed ik de lijn van onze boot door. We moesten nu het schip bemachtigen of de hemel weet wat er van ons zou worden. Toen ik den toegang tot de machi nekamers bereikt had, gaf ik het tee- ken tot den aanval en in een oogen blik hadden mijn mannen het boven licht en de luiken boven de ijzeren trap gesloten. Terwijl dit geschiedde, zag ik bij den schijn van een lantaarn, die op den commandantsbrug brandde, een man met een gouden band om zijn scheeps- pet, hij hield den loop eener revolver op mij gericht. Een der matrozen had hem ook gezien en juist toen hij schie ten wilde, sloeg hij zijn arm omlaag de kogel vloog knarsend in het dek. Het was de kapitein van het stoomschip de eenige, die niet onder in het schip zat opgesloten. Op het voordek stonden een half dozijn huttenin een er van hoorden we een geweldig stampen en trappen tegen de deur. Ik opende ze en Wol mers, onze vermiste lichtmatroos, kwam te voorschijn. Hij had zich bij de aanvaring aan het touwwerk van den kluivejboom van het stoomschip vastgegrepen en was zoo aan boord gekomen. De bemanning was over zijn verschijning maar weinig gesticht, en het had'wei nig gescheeld of ze hadden hem over boord geworpen. Hij was in de scheeps- hut opgesloten en zei dat het hem daarin aan niets ontbroken had, zelfs tabak hadden ze hem gegevenhet was echter razend vervelend, daar hij niet wist wat het eind der geschiede nis wezen zou. Intusschen had ik een man op uit kijk gezet, spoedig meldde hij„Wij worden aangeroepen Ik ging er naar toe en luisterde. 't Was zoo, ik hoorde roepen en meende de stem van onzeu kapitein te herkennen. Spoedig zagen wetweedon- dere stippen en een kwartier later za gen we onze mannen, die zich in de twee andere booten gered hadden. On der luide hoera's klauterden ze aan boord. Kapitein Ewers keek vreemd op, toen ik hem verslag van mijn bevin ding deed. Het door mijn wakkere jon gens gekaapte schip was de Fransche pakketboot Jeanne d'Arc, op weg naar Marseille. „Een gekke geschiedenis," bromde de kapitein, „maxi lu we eenmaal meester van 't schip zijn, moeten we dit ook blijven. Waren we maar vast goed en wel in Duitsche wateren. Ik zal met den kapitein eens spreken en hem mijn meening over hem en zijn schip zeggen." Wat er tusschen heiden verhandeld werd, weet ik niet, maar toen ze weer te voorschijn kwamen zag ik, dat de Franschman een erg bedrukt gezicht zette en onze kapitein heel vroolijk keek. De kajuiten en de officiershutten wer den doorzocht en we vonden genoeg revolvers en geweren, om onze man nen behoorlijk te wapenen. Toen werden de deuren goepend en een afgematte, zweetende en bestoven bende kwam te voorschijn en was niet weinig verwonderd over den toestand. Maar alle „mille tonnerres" en verde re lieflijkheden hielpen niets, zij moes ten bekennen, dat ze het spel verloren hadden. Allen werden achter slot en grendel gezet en voor de deuren wach ten geplaatst. Drie weken later kwamen we in Bremershaven voor anker. „De gerech telijke behandeling der zaak duurde meer dan drie maanden, doch wij wer den in 't gelijk gesteld. Het meest had den we dit aan onzen j lichtmatroos Wolmers te danken, die getuigenis van zijn weder varen aftegde. Daardoor werd de kwade bedoeling van de Franschen duidelijk aan 't licht gebracht en ont vingen ze hiervoor een rechtmatige straf. Stooinbooldiensl op do \Y ester-Schelde. West-Europeesche of Spoortijd. per drie nmanden (franco per post 85 eent.) Men ontvangt dus tegen betaling van slechts 60 eeiitw per 3 maanden b afleveringen, totaal engeveer 30 k 35 muziekstukken bevattende. Uk Mnziekatnk keet «tan eleehta engeveer 2 C6nt. De «Muzikale Bloemlezing" is eene uitgave eenig in den lande, een schat van keurige en liefelijke Salonmuziek. In het literaire gedeelte van het tijd schrift zal de redactie bespreken op welke wijze de bU elk Nummer be- hoorende muziekstukken behooren te worden gespeeld. Aldus zal het blad zijn een praktische vraagbaak, een orgaan, waarvan elk nummer van beteekenis is en een trouwe Gids voor don beoefenaar dor muziek. Niomand verzuime te proflteeren van ieze buitengewone premie. Men vuile onderstaand inteeken- biljet ten spoedigste in en zende het terug aan den uitgever dezer Courant. «O r. 9 De ondergeteekende verlangt p geregelde toezending van tegen 60 cents per 3 maanden franco per post 85 cents.) NAAM WOONPLAATS Ji I» rirgv*! Correspondent 1ste klasse der Ned. Bank. Koopt en verkoopt s Effecten, Cou pons, Wissels, Chèques, Vreemde Bankno ten en Munten. Controleert uitlotingen. Opent Rekening-Courant met renteberekening en geeft gelden op hypotheek, op elt'eeten, onder borgtocht of ander solicd onder pand. Belast zich met alle soorten van ver zekering en alles wat tot het Wissel en Effecten vak behoort in den ruimsten zin- li*. TE Sl'ltEKEX i eiken Woens dag te Ter Neuzen in het »Neder- landsch Logement," eiken Zaterdag te Axel hij mejuffrouw de Wed. Rolff en alle dagen te Hulst ten zijnen kantoie. Ten allen tijde gelegenheid totdineeren. Beafstaek a la minute, enz. TE (tramlijn Zuidstatie Rabot,) is te raadplegen voor Vron wcnziek- ten (Genees- en heelkundige behandeling) alle Maan-, Woens- en Vrijdagen van 2 tot 4 uren. „Zelandia," Kuis Zonen, UREN VAN VERTREK GEDURENDE DE MAANDEN NOVEMBER 1902 tot en met MAART 1903. Dagelijkss Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7,30 9,30 vm. 11,50 a) b) en nm. 3,30 c) Breskens naar Vlissingen 5,30 8,— 10,nm. 12,15 a) 3,55 Van Ter Neuzen naar Vlissingen 5,1 7,30 e) 10,25 nm. 1,55 g) Vlissingen naar Ter Neuzen 6,10tl) 9,10e)f) 11,50b) nm. 3,30c) Van Borsselen f) vertrekkende booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen of Ter Neuzen. w, oncHao-c Van Ter Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10 s Van Hoedekenskerke naar Ter Neuzen 8,50 a) Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt. b) Bij vertraging van trein 11,44 kunnen booten naar Breskens, Borsselen en Ter Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten. e) Bij vertraging van trein 3,23 wachten de booten van 3,30 naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 15 minuten <l) Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen om <>,40. e) Deze reizen worden des ZONDAGS en WOENSDAGS niet gemaakt. f) Op de reis van 9,10 uit Vlissingen wordt te Borsselen niet aangelegd. g) Bij vertraging van trein 1,25 te Neuzen wacht de boot van 1,55 van Neuzen naar Borsselen en Vlissingen ten hoogste 20 minuten. Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Ter Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit. S5P3 Tusschen VlissingenBreskens, Vlissingen—Borsselen, VlissingenTer Neuzen, greskens—Ter Neuzen, Borsselen—Ter Neuzen en omgekeerd, worden retourkaarten af- Begeven, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per maand.

Krantenbank Zeeland

Zelandia | 1902 | | pagina 4