HUIS MARTIN DE WINTER.
Premie Toor onze abtró.
Ls van Waesüerglie-JanssBns,
„Iel Wapen van Zeeland"
iierikzee,
MUZIKALE BLOEMLEZING
80 Canadaboomen,
Boomen-
Verkoopingen
Wijnhandel.
Dr. Jules De Vos,
E. K. Nieuwsblad
VAARTUIG
29-31 LANGEMUNT GENT 29-31.
Huis van Vertrouwen. 29-31 LangemuntGent. Vaste Prijzen.
A. F. NEELEMANS, HULST.
Verkooping te Zaamslag.
G- E T„
voor Zeeland
Sigarenfabrikan ten,
Een \Nraakneming.
Manufactuur van gemaakte kleedingstukken
voor Dames en Juffrouwen.
het best gekend en het bestkoopst der Vlaanderen,
?*£™0tste en de sch0°nste keus voor CONFECTIEN, PALETOTS en
PELERINEN voor DAMES en KINDEREN.
Groot assortiment van lange gegarneerde PELERINEN en PALETOTS
BlJzpnderheid van VAREUZEN en VESTEN voor MEISJES, alsook van
blauwe CAPUCHONS voor JONGENS en MEISJES.
Rijkfi Rbus van F AN TAISIECABANS, de nieuwste modellen zeer verschil
lende soorten.
TBN0FKteBk^TBNAeA„Te^1,eriien' M°FFELS' CRAVAT"
Zwarte en gekleurde STOFFEN voor HEEREN en DAMES, Fransche MERI
NOS in alle breedten, LAKENS voor MANTELS en PRIESTERKLEEREN
enz. enz.
verschijnt tweemaal per maand
telkoni in 12 groot folio pagina'* muziek
1 4 i t Muiiekstukken
met o m 11 a g.
PrQi
60 eenti
„De Muzikale Bloemlezing"
De Firma J. TH. HENDRIKSE, te
IJzendijke, zal ten verzoeke van den
HoogEdelGeboren Heer Baron A. G.
DE PELICHY, grondeigenaar te Kort
rijke, op
Donderdag 13 November 1003,
's middags één ure stipt, publiek ver-
koopen
metende 1.501.80 M., geschikt
voor werkhout, staande te wassen
op de hofstede bewoond door den
heer E. de Moor in den Grooten
Huissenspolder, alwaar men zal
vergaderen.
•£*-<6=» Betaling der onkosten bin-
nen acht dagen, de koopsom
men vóór het vervoer der boomen.
door de Firma J. Th. HENDRIKSE te
IJzendijke:
io. Donderdag 13 Nov. a. s.,
1 ure,
te Zaamslag,
voor Baron A. G. De PÉLICHY, op de
hofstede bewoond door den heer E. De
MOOR.
2o. Zaterdag 22 Nov. a. s.,
2 uren,
le IJzendijke,
voor den heer A. QUAAK, op den dijk
nabij zijne hofstede.
3o. Dinsdag 2 December a. s.,
I1/» ure,
Ie Eede,
voor Baron M, PLCSTEEN, op de hof
stede Ivwoond door- den heer Ch. HAME-
LIJNCK in den Biezen.
4o. Donderdag 4 December a. s.,
2 uren,
te IJzendijke,
voor den lieer Mr. P. VAN TIEGHEM
DE TENBERGE, op de hofstede bewoond
door den heer Ch. HAVERBEKE—
Sturm nabij het Molentje.
5o. Zaterdag 6 December a. s.,
2 uren,
te Biervliet,
voor den heer E. INGELSVan Zele,
op ZEds dijk nabij den Grooten Zoute-
polder.
6o. Woensdag 10 December a. s.,
2 uren,
te Oostburg,
ten verzoeke van den heer Mr. P. VAN
TIEGHEM DE TENBERGE op ZEds
dijk nabij de hofstede ,,de Maagden
berg", bewoond door den heer C.
BUfJSSE.
7o. Zaterdag 13 December a. s.,
2 uren,
te Sint kruis.
ten verzoeke van den heer Chs. DE
SUTTER, administrateur te Eecloo, in
voordeel van den heer Ch. DE HEMP-
TINNE, op ZEds dijk nabij de hofstede
bewoond door Mad. Wed. P. B. BONTE.
Bij uitgezette biljetten bree-
der omschreven.
ZEGT HET VOORT.
Wissel- en Effectenkantoor,
HULST.
Incasso, Effecten, Assurantiën,
Hypotheken, enz.
HOTEL
CAFÉ RESTAURANT.
RUIBIE KAMERS. BILLIJKE PRIJZEN.
24 St. Elisabethplaats
O P
het eenige
blijven steeds eoncurreeren
zoowel in prijs als kwaliteit.
TE KOOP
een zeer schoon en goed
(een hengst), slechts 7 maanden oud,
gekend onder het nummer CL N 41,
met inventaris, waarbij 3 nieuwe MOS
SELKORREN.
Te bevragen bij SER. BLOMMAERT,
schipper te Nieuw-Namen (Clinge.)
Mengelwerk.
Ik was in 1883 nog tweede stuur
man op de Albatros, we maakten een
reis van Montevideo naar Bremen, er
woei een zwakke bries, nauwelijks
voldoende om de zeilen te laten zwel
len en het schip richting te geven. Na
zonsondergang ging de wind nog meer
liggen en toen ik midden in den nacht
naar boven kwam, om de wacht over
te nemen, kletterden de zeilen tegen
de masten en de Albatros schommelde
zonder vooruit te komen op den kal-
men oceaan.
Plotseling hoorde ik den lichtma
troos, die op den boeg op uitkijk stond,
een harden schreeuw geven te gelij
ker tijd werd ik door een hevigén
schok eerst tegen den bezaanmast en
vervolgens languit op het dek gewor
pen. Kraken, knarsen, schreeuwen,
vloeken, alles klonk verward dooreen.
De kapitein en de eerste stuurman
kwamen half gekleed naar boven, even
zoo de matrozen, die geen wacht had
den. Onze lantarens waren door den
schok uitgedoofd en men kon geen
hand voor oogen zien Alles riep en
vroeg dooreen.
Daar straalde plotseling een blauw
achtig licht en bescheen het tooneel.
Wij waren door een groot stoomschip
aangevaren, waarvan de afgebroken
kluiverboom diep aan zijn touwwerk
over den scherpen boeg naar beneden
hing. De Albatros was op zijde dicht
bij den boegspriet getroffen. Dat alles
zagen we in oen paar minuten, toen
verdween het licht weer en heerschte
diepe duisternis.
„Booten klaar!" commandeerde de
kapitein. Van Santen, roep u het schip
aan en vraag of het zwaar beschadigd
is. Verduiveld, waarom antwoorden
ze niet?"
Het stoomschip had zich, door ach
teruit te stoomen, spoedig losgemaakt
en aan zijn licht bemerkten we, dat
het al eenige honderden meters van
ons af was. Blijkbaar wilde het on
bekend blijven en ons aan ons lot over
laten.
Intusschen waren onze lantarens
weer ontstoken en werden de booten
uitgezet; lang zou de Albatros niet
moer drijvend blijven.
Tegen drie uur in den morgen ver
lieten we het schip. De kapitein nam
in de eerste boot plaats, de stuurman
met tien man in de tweede, en ik zelf
met vijftien man in de grootste. Bij
het afroepen der namen hadden allen
geantwoord, behalve Wolmers, de
lichtmatroos, die op den uitkijk had
gestaan.
Het dichtst waren we bij de Kaap-
verdische eilanden en daarheen werd
dus koers gezet. Tot het donker werd
hieven we bij elkander, toen stak de
wind op en de booten raakten van el
kaar af. De wind werd steeds sterker
en ging eindelijk in een hevigen storm
over.
Het was een verschrikkelijke nacht,
maar we kwamen er door. Ik had on
ze heide volontairs, twee broeders, aan
boord, aan wier goede stemming wij
het in de eerste plaats dankten, dat
onze lotgenooten den moed niet iieten
zinken.
Bij het aanbreken van den morgen
begon het weer te veranderende
wind werd bedaarder. Den volgenden
nacht heerschte er totale windstilte.
Ik was dood moe en viel van afmatting
kalf in slaap.
„Mijnheer Van Santen," hoorde ik Pe
ter, een der broeders, tegen mij zeggen,
„hoort u dat eigenaardige geluid?"
Ik luisterde aandachtig; een zware
metaalklank drong tot ons door. Ik
liet in de richting roeien van waar
het geluid kwam. Toen wij naderden,
zagen wij een stoomschip, hetzelfde
dat ons had aangevaren.
Plotseling vloog mij een gedachte
door den geest.
„Jongens," riep ik, „dat treffen we.
Er schijnt iets aan de machines te ha
peren en de geheele bemanning is be
zig die in orde te brengen. Vrijwillig
zullen ze ons niet aan boord nemen,
dat hebben wij bij de aanvaring gezien,
ik stel dus voor het schip te overrom
pelen."
Die woorden vonden algemeenen hij-
val.
Het was een dolle gedachte, doch als
men twee dagen en drie nachten op
zee heeft rondgedobberd en men dan
uitzicht heeft het leven te redden,
waagt men er alles op. De matrozen
wapenden zich met bijlen, haken en
gereedschappen, ik had mijn revolver.
Ik ging uit van de meening, dat er
zoowat niemand op dek zon zijn. Die
er op waren moesten snel onschadelijk
gemaakt worden en de overigen in het
ruim worden opgesloten.
„Mijnheer Van Santen," zei Peter,
„ik zal aan boord klauteren en u be
richt brengen." Eer ik hierop ant
woorden kon, was hij verdwenen en
tegen het schip opgeklauterd.
Een oogenblik later viel het eind
van een lijn in onze boot en na een
minuut of drie stond Peter weer in
ons midden. Even ongemerkt als hij
heenging, was hij weer teruggekomen.
,,'t Kon niet beter treffen, mijnheer
Van Santen, zei hij, „er is niémand
op 't dek. Alles wat handen heeft is
onder in het ruim aan 't werk, ook de
officieren."
„Bravo Peter," zei ik, „je hebt je
goed gehouden, als alles goed gaat, zal
ik om je denken."
Spoedig stonden we alle zestien op
het dek en om onze mannen tot het
uiterste te dwingen sneed ik de lijn
van onze boot door. We moesten nu
het schip bemachtigen of de hemel
weet wat er van ons zou worden.
Toen ik den toegang tot de machi
nekamers bereikt had, gaf ik het tee-
ken tot den aanval en in een oogen
blik hadden mijn mannen het boven
licht en de luiken boven de ijzeren
trap gesloten.
Terwijl dit geschiedde, zag ik bij den
schijn van een lantaarn, die op den
commandantsbrug brandde, een man
met een gouden band om zijn scheeps-
pet, hij hield den loop eener revolver
op mij gericht. Een der matrozen had
hem ook gezien en juist toen hij schie
ten wilde, sloeg hij zijn arm omlaag
de kogel vloog knarsend in het dek.
Het was de kapitein van het stoomschip
de eenige, die niet onder in het schip
zat opgesloten.
Op het voordek stonden een half
dozijn huttenin een er van hoorden
we een geweldig stampen en trappen
tegen de deur. Ik opende ze en Wol
mers, onze vermiste lichtmatroos, kwam
te voorschijn.
Hij had zich bij de aanvaring aan
het touwwerk van den kluivejboom
van het stoomschip vastgegrepen en
was zoo aan boord gekomen. De
bemanning was over zijn verschijning
maar weinig gesticht, en het had'wei
nig gescheeld of ze hadden hem over
boord geworpen. Hij was in de scheeps-
hut opgesloten en zei dat het hem
daarin aan niets ontbroken had, zelfs
tabak hadden ze hem gegevenhet
was echter razend vervelend, daar hij
niet wist wat het eind der geschiede
nis wezen zou.
Intusschen had ik een man op uit
kijk gezet, spoedig meldde hij„Wij
worden aangeroepen
Ik ging er naar toe en luisterde.
't Was zoo, ik hoorde roepen en
meende de stem van onzeu kapitein te
herkennen. Spoedig zagen wetweedon-
dere stippen en een kwartier later za
gen we onze mannen, die zich in de
twee andere booten gered hadden. On
der luide hoera's klauterden ze aan
boord.
Kapitein Ewers keek vreemd op,
toen ik hem verslag van mijn bevin
ding deed. Het door mijn wakkere jon
gens gekaapte schip was de Fransche
pakketboot Jeanne d'Arc, op weg naar
Marseille.
„Een gekke geschiedenis," bromde
de kapitein, „maxi lu we eenmaal
meester van 't schip zijn, moeten we
dit ook blijven. Waren we maar vast
goed en wel in Duitsche wateren. Ik
zal met den kapitein eens spreken en
hem mijn meening over hem en zijn
schip zeggen."
Wat er tusschen heiden verhandeld
werd, weet ik niet, maar toen ze weer
te voorschijn kwamen zag ik, dat de
Franschman een erg bedrukt gezicht
zette en onze kapitein heel vroolijk
keek.
De kajuiten en de officiershutten wer
den doorzocht en we vonden genoeg
revolvers en geweren, om onze man
nen behoorlijk te wapenen.
Toen werden de deuren goepend en
een afgematte, zweetende en bestoven
bende kwam te voorschijn en was niet
weinig verwonderd over den toestand.
Maar alle „mille tonnerres" en verde
re lieflijkheden hielpen niets, zij moes
ten bekennen, dat ze het spel verloren
hadden. Allen werden achter slot en
grendel gezet en voor de deuren wach
ten geplaatst.
Drie weken later kwamen we in
Bremershaven voor anker. „De gerech
telijke behandeling der zaak duurde
meer dan drie maanden, doch wij wer
den in 't gelijk gesteld. Het meest had
den we dit aan onzen j lichtmatroos
Wolmers te danken, die getuigenis van
zijn weder varen aftegde. Daardoor werd
de kwade bedoeling van de Franschen
duidelijk aan 't licht gebracht en ont
vingen ze hiervoor een rechtmatige
straf.
Stooinbooldiensl op do \Y ester-Schelde.
West-Europeesche of Spoortijd.
per drie nmanden
(franco per
post 85 eent.)
Men ontvangt dus tegen betaling van slechts 60 eeiitw per 3 maanden
b afleveringen, totaal engeveer 30 k 35 muziekstukken bevattende.
Uk Mnziekatnk keet «tan eleehta engeveer 2 C6nt.
De «Muzikale Bloemlezing" is eene
uitgave eenig in den lande, een schat
van keurige en liefelijke Salonmuziek.
In het literaire gedeelte van het tijd
schrift zal de redactie bespreken
op welke wijze de bU elk Nummer be-
hoorende muziekstukken behooren te
worden gespeeld.
Aldus zal het blad zijn een praktische
vraagbaak, een orgaan, waarvan elk
nummer van beteekenis is en een
trouwe Gids voor don beoefenaar dor
muziek.
Niomand verzuime te proflteeren van
ieze buitengewone premie.
Men vuile onderstaand inteeken-
biljet ten spoedigste in en zende het
terug aan den uitgever dezer Courant.
«O r. 9
De ondergeteekende verlangt p
geregelde toezending van
tegen 60 cents per 3 maanden
franco per post 85 cents.)
NAAM WOONPLAATS
Ji
I»
rirgv*!
Correspondent 1ste klasse der Ned. Bank.
Koopt en verkoopt s Effecten, Cou
pons, Wissels, Chèques, Vreemde Bankno
ten en Munten.
Controleert uitlotingen.
Opent Rekening-Courant met
renteberekening en geeft gelden op
hypotheek, op elt'eeten, onder
borgtocht of ander solicd onder
pand.
Belast zich met alle soorten van ver
zekering en alles wat tot het Wissel
en Effecten vak behoort in den ruimsten zin-
li*. TE Sl'ltEKEX i eiken Woens
dag te Ter Neuzen in het »Neder-
landsch Logement," eiken Zaterdag
te Axel hij mejuffrouw de Wed. Rolff en
alle dagen te Hulst ten zijnen kantoie.
Ten allen tijde gelegenheid totdineeren.
Beafstaek a la minute, enz.
TE
(tramlijn Zuidstatie Rabot,)
is te raadplegen voor Vron wcnziek-
ten (Genees- en heelkundige behandeling)
alle Maan-, Woens- en Vrijdagen van 2 tot
4 uren.
„Zelandia,"
Kuis Zonen,
UREN VAN VERTREK GEDURENDE DE MAANDEN
NOVEMBER 1902 tot en met MAART 1903.
Dagelijkss
Van Vlissingen naar Breskens vm. 5,7,30 9,30 vm. 11,50 a) b) en nm. 3,30 c)
Breskens naar Vlissingen 5,30 8,— 10,nm. 12,15 a) 3,55
Van Ter Neuzen naar Vlissingen 5,1 7,30 e) 10,25 nm. 1,55 g)
Vlissingen naar Ter Neuzen 6,10tl) 9,10e)f) 11,50b) nm. 3,30c)
Van Borsselen f) vertrekkende booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van
Vlissingen of Ter Neuzen.
w, oncHao-c Van Ter Neuzen naar Hoedekenskerke vm. 8,10
s Van Hoedekenskerke naar Ter Neuzen 8,50
a) Deze reizen worden des ZONDAGS niet gemaakt.
b) Bij vertraging van trein 11,44 kunnen booten naar Breskens, Borsselen en Ter
Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten.
e) Bij vertraging van trein 3,23 wachten de booten van 3,30 naar Breskens, Borsselen
en Neuzen ten hoogste 15 minuten
<l) Des WOENSDAGS vertrekt de boot van 6,10 van Vlissingen naar Borsselen en
Neuzen om <>,40.
e) Deze reizen worden des ZONDAGS en WOENSDAGS niet gemaakt.
f) Op de reis van 9,10 uit Vlissingen wordt te Borsselen niet aangelegd.
g) Bij vertraging van trein 1,25 te Neuzen wacht de boot van 1,55 van Neuzen naar
Borsselen en Vlissingen ten hoogste 20 minuten.
Omnibus tusschen de aanlegplaats der stoombooten en het spoorwegstation te Ter
Neuzen ad 15 cent per persoon en per rit.
S5P3 Tusschen VlissingenBreskens, Vlissingen—Borsselen, VlissingenTer Neuzen,
greskens—Ter Neuzen, Borsselen—Ter Neuzen en omgekeerd, worden retourkaarten af-
Begeven, geldig voor vier dagen, als de abonnementskaarten per maand.