7 ENDE EERSTE BLAD <s> VRIJDAG 24 DECEMBER 1943 58e Jaargang, No. 73 tcht? :a igt a t van eeuw" CHRISTEL IJ K DAGBLAD VOOR ZEELAND Dit nummer bestaat uit 2 bladen. FEUILLETON MIDDELBURGSCHE BRIEF VOOR DE JEUGD DAGKALENDER BINNENLAND HET VROUWENHOEKJE PREDIKBEURTEN bij je kan je elaar- SS. chuurt |t het assen, or de van bh U radi- Uw reinigt ist mein Wien 3NO. 19.20 en aalcursus. 21.25 12.00 BNO. ROOD! ui Praat LLINGE S. sn 44 e- is it- en re en et e. ie. 3ISJE van dags vrij) lor eenige 'egelhandel MESTER, Idelburg. MEISJE af NETTE O. VAN 3KER Soes. Le Cointre ';1 Bureaux; L. Vorststraat 70, Goes. Postrekening no. 44455, Tel. no. 2438. Bijkantoor Middelburg: Fa. Boekh. J. j. FANOY, N. Burg 2628 en Noordweg 155. Tel. no. 3128. Dir.-Hoofdred.A. DE LANGE, Goes. Adm. (Advertentiechef): B. P. DAVIDSE, Goes. WAARLIJK CHRISTELIJK KERSTFEEST VIEREN. Voor velen behoort de kerstboom bij het Kerstfeest. Toch gaat het gebruik van den kerstboom duizenden jaren terug tot vóór de geboorte van Christus. De kerstboom is in zich zelf veel ouder dan het Christendom en kan dus allerminst christelijk genoemd worden. Babyloniërs, Assyriërs en Egyptenaren za gen in het licht de goddelijke openbaring. De Egyptenaren geloofden dat God zijn grootheid en liefde tot de menschen openbaarde door de zonnestralen, die al het levendie op aarde doen groeien en gedijen. Dat het goddelijke licht op de aarde komt en den menschen een zegening is, symboliseerden zij door een verlichten boom. In China gebruikte men lang vóór de ge boorte van Christus verlichte boomen bij de godsdienstige feesten op den tijd der zonne wende. Men wist, dlat het nu naar het licht ging. Nu begon straks alles weer te bloeien en te groejen en men symboliseerde dit door een verlichten, altijd groenen boom. In Indië plant men nu, zooals voor duizen den jaren, altijd groene boomen om de tem pels en in de groote Boeddha-processie op den 25sten December, draagt men nu, zooals vroe ger, kleine, groene, met lichtjes versierde boo men. Dat beteekent, dat die zon teruggekomen is en alles weer groen wordt. De Germanen prezen op hun midwinter feest de goddelijke zon. De zon rees hooger, wederom zou de aarde in overvloed opbloeien. Deze overvloed werd aanschouwelijk voorge steld door de hoeveelheid spijzen en dranken, waarmedle de Germanen de zonnewende vier den. Boomstammen werden aangestoken en het huis werd versierd met dennetakken. De Romeinen vierden de winterzonnewende op den 25sten December met een groot feest, dat zij den geboortedag van den onoverwinne- lijken zonnegod noemden. Tegelijk met den versierden boom hadden de heidensche Romei nen ook een beeldje van een klein kind, dat den opnieuw geboren zonnegdd voorstelde, en er werden groote houtvuren ontstoken ter eere van dit symbool. Toen het Christendom zijn zegetocht door het oude Romeinsche rijk hield, veranderden de Christenen het zonnefeest in „dies natalis Domini" (geboorte van den Heer). Zij ver anderden den altijd groenen lichtboom in kerstboom. In het begin was de kerstboom klein. Hij werd in de handen gedragen. Later nam men hem grooter. Veel is er over den kerstboom gestreden. Ook over de vraag, of het juist was lichten op den kerstboom te gebruiken. Het ligt niet in onze bedoeling dit alles te gaan releveeren. We meenen met bovenstaande historische gege vens wel te kunnen volstaan. Wat onze opinie in dit opzicht ook zij, laten wij, met of zonder Kerstboom, waarlijk C h r i s t e 1 ij k Kerstfeest vieren en niet aan den buitenkant, aan de uiterlijke din gen blijven hangen. Nog veel minder het Kerst feest voor iets anders ruilen 1 Het gaat op Kerstfeest om de boodschap van den Engel aan de herders: „Ik verkondig u groote blijd schap. dat u heden geboren is de Zalig maker, welke is Christus die Heere". Er zijn menschen, die bij het Kind in de kribbe vrome, lieve versjes willen zingen. Ze gaan er heen met voorzichtige voetstappen. Ze staan er bij stil, met een aangedaan gemoed. Zoo'n teer, klein kindje! Echt romantisch 1 Men wil dat Kind ook nog wel volgen, als men zich maar een Christusbeeld mag schep pen naar eigen smaak en gedachten, zoo'n zachten, goéden Jezus, die het land doorging, goeddoende en die, o schande, door zijn minder ontwikkelde tijdgenooten aan een kruis werd geslagen. O, als Hij maar in onzen tijd leefde, wij zouden Hem beter begrepen hebben. Maar men vergeet, dat die beste, vrome menschen Hem evenzeer zouden kruisigen als de vrome menschen 19 eeuwen geleden, omdat zij eigen onheiligheid niet zouden kunnen en willen zien bij het licht van Zijn heerlijkheid. Laten wij er toch niet aan meedoen, van het Kerstfeest iets zoets, iets weekelijks te DE „VERDOEMDEN" door H. Kingman s. 128) o— „Van vroeger?" is de verbaasde vraag. „Ja, toen Dolf Weishaupt, de visscher, er woonde". „De ouwe, bedoel je?" „Ja, Adolf Weishaupt. 'k Heb hem heel goed gekend". „Zijn zoon, mijn man, woont hier nu". Jochem begrijpt er niets van. Woont Her mann hier? Maardeze vrouw is toch Lize niet! Weineen, geen sprake van! „Woont hier Hermann?" „Neen, Dolf natuurlijk", zegt de vrouw ietwat ongeduldig: die vent blijkt toch een rare snijboon te zijn; wat doet die aller gekst „Dolf? Maar.... Dolf is toch dood!" roept Jochem uit. „Als je Dolf Weishaupt, den visscher, be doelt, neen, die is niet dood. Mijn man ligt boven te slapen en Joseph, zijn broer, ook. 's Nachts visschen zij, moet je weten". Als in vertwijfeling grijpt Jochem naar zijn hoofd. „En onderweg heb ik Hermann ontmoet, hij is met een vlot op stap...." „Ja, ja," valt de vrouw hem in de rede. „Wat zou dat?" „Ennedie vertelde mij, dat ze van Weishaupt allemaal gestorven zijn, behalve hij! Wat.... wat beteekent dat nu? I" „Heeft Hermann dat gezegd? Wat een in maken. Het is onmogelijk tegenover het Kind in de kribbe anders te staan dan tegenover den Verlosser op Golgotha. Het is Eén en Dezelfde. Tegenover Hem moeten wij persoonlijk zondaar willen zijn. Anders gaat de zegen van het Kerstfeest ons voorbij. NU, IN 'S WINTERS SOM'BREN TIJD KOMT DE KERSTZON GLOREN; KLINKT HET KERSTLIED WIJD EN ZIJD, JEZUS IS GEBOREN. WEL HEM, DIE DEN HEER VERWACHT, 'TIS HEM LICHT IN lED'REN NACHT. Amice, Morgen Kerstfeest. Wat een verantwoor delijkheid voor ons. Wat doen we er eigen lijk mee? Het Kerstfeest dateert pas van de vierde eeuw en werd voor het eerst in Rome ge vierd op 25 Dec. 354. Het is sindsdien op denzelfden datum over de geheele aarde doorgedrongen. Een aangrijpende gedachte, dat we morgen met heel de christenheid dit allesbeheerschende feit uit het begin onzer jaartelling herdenken. Uit duizenden mu ziekinstrumenten en millioenen kelen zal morgen de Engelenzang klinken„Eere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aar de, in menschen een welbehagen". Morgen Kerstfeest. De vraag is: hoe vie ren we dat en wat doen we met de bood schap van Kerst? Hoevelen vieren Kerstfeest met wat ge schenken en wat lekkers onder den verlichten Kerstboom en daarmee uit. De Kerstboom is een verschijnsel van de laatste eeuwen. Voor het eerst lezen we er van omstreeks het eind der zestiende eeuw. Bekend is, dat in 1582 in den Kerstnacht in Straatsburg een versierde Kerstboom werd opgericht. Later volgde de verlichting er van en het behangen met geschenken. De kerst boom vond grooten ingang. Al heeft men in ons land heel lang zeer gereserveerd gestaan tegenover dit verschijnsel. Vele christenen hebben inden kerstboom een der invloed rijkste factoren gezien van de steeds toene mende verwereldlijking van het Kerstfeest.' Niet zoo, dat men bij den Kerstboom niet op christelijke wijze het Kerstfeest zou kun nen vieren, maar zoo licht wordt de aandacht van Christus' geboorte afgeleid door de uiterlijke bijkomstigheden van groen en lichtjes en geschenken. Maar ook zonder de ze uiterlijkheden, en dat moet eerlijkheids halve gezegd worden, kan er ook op zeer onchristelijke wijze Kerstfeest worden ge vierd. Morgen Kerstfeest. Hoe vieren we dat? Met grooten eenvoud en soberheid. De H. Schrift geeft ons de prachtige historie in ontróerenden eenvoud. Zonder eenigen op smuk lezen we in Lucas 2 van de rijke gave Gods ons in Jezus. Christus geschonken. Iemand schreef eens„Hoe soberder de Kerstfeestviering is, hoe rijker de eigenlijke beteekenis van het groote heilsfeit zal wor den gevoeld". Zonder het geloof in 't Kerstwonder is geen werkelijke Kerstfeestviering mogelijk. Het is, ja zeker, het feest van het zegevierende licht over de duisternis, maar in den weg van vernedering en lijden en ingaan in doods- schaduwen van Hem, die dit vrijwillig op Zich nam, om ons daardoor naar lichaam en ziel van de eeuwige verdoemenis te verlos sen en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven te verwerven. Gezegend Kerstfeest. STENTOR. Mededeeling van den Fuehrsorgeoffizier. Het SS-Ersatzkommando deelt ons mede: het spreekuur van den fuehrsorgeofficier, dat iederen Woensdag te Den Haag, Korte Vijver berg 5 gehouden wordt, zal op Woensdag 29 December niet plaats vinden. Het eerstvol gende spreekuur is weer op Woensdag 5 Januari 1944. gemeene grap. Net iets voor hèm", voegt zij er bij, waaruit Jochem de conclusie trekt, dat zij niet bepaald ingenomen is met haar zwager. „Maarwie leven er dan nog van de Weishaupts?" vraagt Jochem, die in raad selen wandelt. „Wel, je hebt Dolf, mijn man, en Joseph. En dan Liesbeth en Lotte. En vanzelf Her mann, die je wat wijs gemaakt heeft.." Opeens gaat Jochem, naar hij meent, be grijpen: Hermann heeft hem liever niet in het dorphij is zeker bang, dat hij hem Lize zijn vrouw, zal aftroggelen. Jochem glimlacht En een pak is hem van het hart gevallen vijf broers en zusters leven nog, hij staat niet alleen op de wereld. „En Jochem?" vraagt hij dan. „Jochem? 'kWeet niet veel van hem. Ik ben niet uit dit dorp. Jochem is jaren gele den weggegaan en niet teruggekeerd. Ze den ken allemaal, dat hij dood is. Maar wie ben jij?" „Ik ben Jochem", antwoordt hij langzaam. „Hoe is het mogelijk! Lieg je niet, man?" „Neen, ik zeg de volle waarheid?" „Kom dan binnen. Ik zal Dolflieve menschen, is me dat watDolfDolfzij staat op de onderste stede van het laddertje, hetzelfde_,_ dat Jochem vroeger beklom. De treden zijn alleen nog meer uitgesleten. „Dolf! Joseph!" Van den zolder komt een brommerig ge luid. „Komen jullie eens gauw naar beneden? 'k Heb wat te vertellen (Wordt vervolgd.) Beste neven en nichten, Morgen is het Kerstfeest, Verheugen jullie je er heel erg op? Vieren jullie het thuis? Op de Zondagsschool? Ook al zijn er geen kaarsjes meer? Ook al is het lekkers schaars en de thocalademelk wat aangelengd met water? Malle vragen van tante Heieen. Vragen, waar ze best zelf het antwoord op weet. Want we vieren feest, dat is waar, maar op dit feest hangt de stemming niet af van al die uiterlijkheden, We vieren feest, omdat ons hart zich i n n e r 1 ij k verblijdt. Daar ligt een klein Kindje in de kribbe, een heel gewoon mensenkindje. Het schreit en het lacht, het heeft honger c-n dorst. Straks wordt het Kind mens. Dan komt het grote lijden over Hem. Dan is er nergens een huis voor Hem om veilig en beschut te wonen, dan is er niemand, die Hem troost in de eenzaamheid. Zijn vrienden slapen en vluchten, als Hij sterven gaat. Dat kleine Kindje in de kribbe, straks hangt men Hem aan een kruis, straks lijdt Hij de grootste eenzaamheidde Godverlatenheid. Hij, de Zoon van God, van God verlaten.... Waarom bleef Hij niet in den hemel dicht bij Zijn Vader, -veilig aan Zijn rechterhand? Omdat Hij jullie zo liefhad. Hij kent jullie allemaal. Hij weet, dat het leven zo moeilijk voor je wordt, dat je bezwijkt onder je zon den, dat het leven zo donker kan zijn, dat je eenmaal sterven moet. Dat weet Hij allemaal. En Hij wil, dat je gelukkig zult zijn. Hij wil je zonden verge ven, Hij wil je het eeuwige leven geven. Daarom heeft Hij de lichte hemel verlaten om op deze donkere aarde te lijden. Daarom is Hij, Zoon van God, mens geworden, ge boren in de stal van Bethlehem. Begrijp je nu, dat we feest vieren? Bigge kerke. „Zilverschoon". Had je veel last van de waterpokken? Jullrfe hadden Vrijdag natuurlijk een gezellige dag. Of vie ren jullie alleen de kroonjaren maar? Op je ansicht hadden bloemetjes van Zilverschoon moeten staan. K 1 o e t i n g e. „Windekind". Het gete kende zelfportret in je brief bewonder ik erg Je moet het eens voor me vergroten. Dan hang ik het vast op. Ik tekende ook veel poppetjes vroeger. Maar dat ze erg mooi uit vielen kan ik niet bpweren. L e w e d o r p. „Margriet". Dus jij vond de raadsels niet moeilijk? Er waren anders verscheiden nichten, die het zwaar hadden met Rembrandt van Rijn. Hoe is het met je opstel afgelopen? Is er ook iemand, die er critiek over geeft. Kun je goed zingen? Hou je er veel van? Middelburg. „Buitenmeisje". Wat heb je een feesten in 't vooruitzicht. Je mag me best een kaart sturen hoor. Dan krijg je er ook een terug. Waar mag je logeren? Ik wens je heel veel genoegen. „Bruinoogje I". Hoe is het mogelijk? In deze tijd een Sin terklaasfeest, dat nog nooit zo fijn geweest is. Misschien zijn we dankbaarder dan vroe ger! Nu hoop ik maar, dat je hetzelfde zegt na het Kerstfeest. Vertel je me daar ook weer van? „Bruinoogje II". Als je dit leest is het al Donderdag geweest, en is jullie Kerstfeest op school al weer voorbij. Was het een heerlijk feest? Wat heeft de Mees ter er zich voor ingespannen. Maar jullie hebt natuurlijk allemaal meegeholpen. Waren er nog zoveel kaarsen, dat er op ieder bank één stond? „Bruinoogje III". Wat een mooie ca- deaux heb je gekregen. Heb je het Bijbeltje Zondag al mee naar de kerk genomen? En waar bewaar je het in de week? In de lin nenkast? Daar lag 't mijne vroeger altijd. Nieuwdorp. „Krullebol". Wat heb je het druk en tóch nog zo'n lange brief ge schreven. Een lief idee om met Kerstmis aan allemaal een cadeautje te geven, vooral omdat je ze zelf maakt. En dat je mij ook bij de familie rekent en me ook bedenken wilt, alsof ik een echte tante was 1 Wat maak je veel propaganda voor de jeugdrubriek „Sneeuwklokje". Waar woont je tante? Ik bedoel de tante, waar je broer in huis is. Dat kleine broertje van vier jaar heeft toch nog niet zoveel drukte gemaakt, dat je niet net jes kon schrijven. Keurig is het. Vertel je me ook eens wat van het Kerstfeest? Oudeland e. „Kabouter I". Een nicht, die zich plotseling haar tante herinnertIk ben blij, dat je weer mee gaat doen. Wat heb je een goede Sint gehad. Wat heeft hij op school geweldig veel gebracht. Ik verwon der me altijd waar hij de bonnen vandaan haalt. En jij? „Kabouter II". Het is een eigenschap van kabouters, dat ze plotseling verdwijnen en weer verschijnen. Je hebt je naam eer aangedaanZul je nu, want dat kunnen kabouters ook, trouw zijn? Wat heb je veel gehad met St Nicolaas. „Oranjebloe sem". Ben je weer beter? Wel gefeliciteerd. Mag je nu al weer buiten? Je hebt het nog al lang te pakken gehad, zeg. Ja hoor, alle appels zijn in m'n maag verdwenen. Ik heb er van meegedeeld bovendien, dat begrijp je. wel. „Meidoorn", Jij ook nog niet buiten ge weest? Hoeveel dagen ben je niet naar school gegaan? Zou je nu geen rapport krij gen? Die Sinterklaas is goed op je geweest: een nieuwe jurk I Daar zou ik ook naar ver langen. „Boterbloem". En jij hebt kleurtjes gehad. Die zijn heel moeilijk te krijgen, weet je dat wel? Heb je al veel getekend en ge- lcleurd? Wat een aardige dokter hebben jul lie. Mocht je mee langs veel patiënten? Wemeldinge. „Margreet". Ja, Mar- greet, je hebt goed geraden, wie Duifje is. Wat een schattig kiekje heb ik van je ge kregen. Het is juist zo leuk, dat je zusje de appels laat rollen. Echt kinderlijk. Dikwijls is een kiekje zo stijf. „Duifje". Waarom heb je deze schuilnaam gekozen? Houdt je zo veel van die zachte, koerende diertjes? Vertel je me eens veel van jullie gezin? En van school. Ben je ook op de Zondagsschool? Hoe was het Zondag? „Magnolia en Ridderspoor". Twee mooie bloemen. De eerste is eigenlijk een boom. Ik heb er een in m'n tuin. Fijn, dat jullie ook mee gaat doen, een zus en een broer. Waren de liohtbeelden mooi? Heer lijk he, zo'n afwisseling van de sommen en de aardrijkskunde! De onderdelen van de raadsels waren niet helemaal goed. Ik reken het wel goed. Oplossing van de raadsels van 11 Dec,: I, Rembrandt van Rijn. Onderdelen: beter, brandbaar, rijm, tranen, berm, vaart. II, Schoorsteen. Onderdelen: heer, toren, rots, Nero, schoon. Nieuwe raadsels. I. Schrijf de aardrijkskundige namen, die ik je opgeef onder elkaar. Van boven naar beneden gelezen geven ze een plaats in Zee land. Alle namen hebben acht letters. 1. Een grensstation in Gelderland. 2. Een plaats tussen Purmerend en A'dam. 3. Een fabrieksstad in Overijsel. 4. Een plaats vlak bij Amsterdam. 5. Gelijk 2. 6. Een gebergte in Rusland. 7. Een station aan de lijn Den Haag-Gouda. 8. Een eilandenrijk. 9. Idem. II. Ik besta uit 10 letters en smaak erg lekker. Een mooie 6. 8. 9. 5 dragen de boerinnen aan haar muts. Eet jij de 3. 2. 4. 5 op, dan is de schaal leeg. De muis snoept van de 1. 8. 8. 10. Zet ze dan ook in de 1. 8. 10 .5. Piet zet een gewoon gezicht, je kijkt zo 7. 8. 8. 7. Allen hartelijk gegroet en gelukkige Kerst dagen toegewenst door TANTE HELEEN. Kersttractaties. Banketstaafjes. 2 gekookte aard appelen, 1 kopje havermout of gortmout, kopje suiker, amandelessence, citroenessence j 1 kopje bloem, 1 kopje water, 1 theelepel bakpoeder, een snufje zout. De aardappelen fijn maken en met de ha vermout, de suiker en de essence vermengen. De massa zoolang kneden tot zij goed ge mengd is, samenhangt en stevig is. Vijf rol letjes van plm. 10 cm lengte vormen, door de massa op een met bloem bestoven tafel met de palm van de hand uit te rollen. Van bloem water, bakpoeder en zout een zeer dik be slag maken. De staafjes hier één voor één in onderdompelen, zoodat zij aan alle kanten met deeg bedekt zijn. Wat margarine in de koekepan smelten en de staafjes hierin zacht jes bakken met het deksel op de pan, na plm. J 10 min. de staafjes keeren en de andere zijden ieder bruin en gaar bakken. D.e staafjes koud laten worden, naar verkiezing met wat jam bestrijken, in stukjes van plm. 2 cm breed snijden en bij de thee presenteeren. Kerstpudding. 6 kopjes taptemelk en/of water, 3 kopjes veredeld aardappel meel (ter vervanging van maizena), plm. 5 lepels suiker, marasquin-essence, roode jam, 8 biscuits of speculaasjes. 4 kopjes taptemelk aan de kook brengen. Het aardappelmeel met de rest van de melk aanmengen en aan de kokende melk toevoegen. Alles weer aan de kook brengen en de massa nog even door laten koken onder zachtjes roe ren. Suiker en essence toevoegen. De pudding uitgieten op twee diepe, met water omgespoel de soepborden of kommetjes. De puddingen koud laten worden. Eén pudding storten op een glazen schaal. De andere pudding in acht punten snijden, deze omkeeren en in ster vorm tegen de eerste pudding leggen. Daar, waar deze de eerste pudding raken, propjes jam als versiering aanbrengen. De biscuits in de lengte doorsnijden en tegen de zijden van de punten plaatsen. Naar verkiezing vanille- of jamsaus bij de pudding geven. Duitschland bereidt zich op het vijfde oorlogs- Kerstfeest voor. Hospitalen en verzorgingsoor den der weermacht krijgen een kerstversiering. In de hospitalen heeft iedere Duitsche soldaat zijn kerstboom. Orbis-Holland-Pax mi. VEREEN. VAN RECLASSEERINGS- INSTELLINGEN. In .de plaats van wijlen den beer J. G. Kruis te 's-Gravenhage is met 1 Jan. a.s. benoemd tot secretaris-penning- meester van de Vereeniging van Reclassee- ringsinstellingen Mr M. Ch. de Jong te Voor burg, rechter bij de Arr.-rechtbank te 's-Gra venhage, oud-directeur der vereeniging. NIEUWE POSTZEGELS VAN 30 CENT. Van 6 Januari a.s. af zal aan de post kantoren de nieuwe zegel van 30 cent met de beeltenis van Cornelis Tromp verkrijgbaar zijn. De kleur is licht blauwachtig groen, het mo- 1 del is staand. De zegels zijn uitgevoerd in rotogravuredruk bij de firma Enschedé en Zn. te Haarlem naar het gegraveerde ontwerp van Hubert Levigne. AARDAPPELEN VOOR OPSLAG. De geldigheidsduur van de „Machtigingen opslagaardappelen", welke eindigt op 25 Dec. a.s., is verlengd tot en met 1 Januari a.s. Diegenen, die vóór 26 December 1943 geen opslagaardappelen hebben kunnen krijgen op hun machtiging opslagaardappelen, zullen dus nog tot en met 1 Januari a.s. voor opslag ge schikte aardappelen op dezie machtiging kunnen koopen. GEMENGD MEEL EN AARDAPPEL- TAPIOCA. Met ingang van 25 Dec. zal ge mengd meel, behalve op de gort- en haver- moutbonnen ook verkrijgbaar zijn op de voor tarwebloem aangewezen tonnen. Op de bloem- bonnen kan men dus in den vervolge 70 gram bloem of gemengd meel per bon verkrijgen. De hoeveelheid gemengd meel, welke men te gen inlevering van een gort- of havermoutbon kan koopen, blijft uiteraard 250 gram.' Voorts zal men voortaan gemalen aardappel- tapioca niet meer kunnen betrekken op den voor vermicelli, maizena enz. aangewezen bon. Dit product kan men, evenals de gewone aard- appeltapioca, met ingang van bovengenoemden datum uitsluitend koopen tegen inlevering van een gortbon, en wel in een hoeveelheid van 250 gram per bon. KLEINE MENU'S IN RESTAU RANTS. Het komt den laatsten tijd regel matig voor, dat in restaurants uitsluitend de dagkaart en niet het menu aan de bezoekers wordt voorgelegd. Deze handelwijze is voortaan verboden. Indien in een restaurant een dagkaart wordt aangehouden, moeten tevens de vaste kleine menu's hierop worden vermeld. Komen in een restaurant op een dagkaart een of meer scho tels of gerechten met vleesch, vleeschwaren of wild voor, dan dient op het vaste kleine menu, tegen afgifte van consumentenbonnen een schotel of gerecht met vleesch, vleesch waren of wild verkrijgbaar te worden gesteld. VRIJDAG 24 DECEMBER 1943. Maria zal een zoon baren en gij zult Hem den naam Jezus geven. Want Hij is het, die Zijn volk zal redden van hun zonden. Matth. 1:21. Zon op 8.51, onder 16.28. Maan op 5.11, onder 14.36. Zaterdag resp. 8.51, onder 16.29. Maan op 6.28, onder 15.05. Nieuwe m. 27 Dec., le kw. 2 Jan. ZATERDAG 25 DECEMBER 1943. 1e Kerstdag. Komt allen tezamen, jubelend van vreugde: komt nu, o komt nu naar Bethlehem! Ziet nu den vorst der Eng'len hier geboren. Komt, laten wij aanbiddon, komt, laten wij aanbidden komt, laten wij aanbidden dien Koning. ZONDAG 26 DECEMBER 1943. 2e Kerstdag. Zingen wjj met dank en bede 't lied der heil'ge Eng'len mede „Eer omhoog, op aarde vrede door het welbehagen Gods!" ZATERDAG 25 en ZONDAG 26 DEC. 1943. (le en 2e Kerstdag.) Ned. Herv. Kerk. Koudekerke, le K. 10 hulppred. v. d. Ree. 2e K. 10 ds Kroon (kerkkoor), 2.30 ets Hietkamp. 't Zand, Vrijdag 7.30 I^erstwijding. le K. 10 ds Kroon (kerkkoor). 2e K. 10 ds Breukel- man, 2.30 ds Kroon. St. Maartensdijk (Evangel.), 2e K. 7 u. ds Kamsteeg te Gorsel. Kleverskerke, 2e K. 9.30 geen d., 2 ds Schoch. (Kerstfeest gaat niet door.) Geref. Kerken. Arnemuiden, le en 2e K. 10 en 2.30 ds Scho ling. Zaterdag 6.30 Kerstzangdienst. Baarland, le K. vm. geen d., 2 ds de Ruiter. 2e K. 10 en 2 ds de Ruiter. Borsselen, le K. 10 ds Fransen, 2.30 leesd. 2e K. 10 leesd., 2.30 ds Fransen. Colijnsplaat, le K. 10 en 2.30 ds Veenstra. 2e K. 10 ds Oostenbrink, 2.30 ds Veenstra. Domburg, le K. 10 ds Visser, 2 leesd. 2e K. 10 leesd., 2 ds Visser. Driewegen, le K. 10 leesd., 2.30 ds Fransen. 2e K. 10 ds Fransen, 2.30 leesd. Gapinge, le K. 9.30 ds de Graaff, 2e K. 9.30 ds de Graaff, 2 ds Smitt. Grijpskerke, le K. 9.30 ds Kraan, nm. geen d. 2e K. 9.30 ds Kraan, 2 ds de Kluis. Geersdijk, le K. 10 ds Dorst, 2.30 ds v. d. Ende. 2e K. 10 en 2.30 ds Dorst. Goes, le K. 10 cand. Kuiper, 3 geen d. 2e K. 10 en 3 cand. Kuiper. 's-Gravenpolder, le en 2e K. vm. en nm. cand. v. d. Jagt. M. 6 u. bijz. Kerstdienst j (zangkoor). Heinkenszand, le K. 9.30 en 2e K. 9.30 en 2 ds Bóoij. Yerseke, Kapelle, le en 2e K. 9.30 en 2 ds Scheele. Kamperland, le K. 9.30 ds v. d. Ende, 2.30 ds Dorst. 2e K. 9.30 en 2.30 ds v. d. Ende. Krabbendijke, le en 2e K. vm. en nm. ds Ros Kruiningen, le en 2e K. 10 en 2.30 u. ds Koolstra. Lewedorp, le K. 2.30 leesd. 2e K. 2.30 ds Beukema. St Laurens, le K. 10 en 2.30 ds Koning. 2e K. 10 ds Koning, 2.30 ds de Graaff. Meliskerke, le K. 10 ds Vreugdenhil, nm. g. d. 2e K. vm. ds Vreugdenhil, nm. ds Hof land. Nieuwdorp, le K. 2e K. 10 ds Beukema, 2.30 leesd. Oostlcapelle, le K. 10 en 2.30 ds Hofland. 2e K. 10 ds Hofland, 2.30 ds Vreugdenhil. Rilland, le en 2e IC 10 en 2.30 ds v. Her wijnen. Schoondijke, le en 2e K. 10 en 2.30 ds de Vries. Serooskerke, le K. 10 ds de Kluis. 2e K. 10 ds de Kluis, 2.30 ds de Vries. Souburg, le K. 10 ds v. Andel. 2e K. 10 ds v. Andel, 2.30 dr Hommes. Veere, le K. 2e K. vm. ds Smitt, nm. ds Koning. Westkapelle, le IC 10 leesd., 2.30 ds Visser. 2e K. 10 ds Visser, 2.30 leesd. Wemeldinge, Wissenkerke, le K. 10 ds Oostenbrink. 2e K. 10 ds Veenstra, 2.30 ds Oostenbrink. Wolfaartsdijk, le en 2e K. 10 en 2.30 ds v. Heiningen. Geref. Gemeenten. Middelburg, le K. 9.30 en 2 dhr Rijkse. 2e K. 9.30 en 2 leesd. Arnemuiden, le K. geen d. 2e K. 10, 2 en 6 leesd. Biezelinge, Goes, le K. 10 en 2,30 leesd. 2e K. 10 en 2.30 dhr Rijksen. 's-Gravenpolder, le K. vm. en nm. en 2e K. vm., nm. en av. leesd. Yerseke, Krabbendijke, le K. vm., nm. en av. ds v. d. Berg. 2e K. vm., nm. en av. leesd. Oostkapelle, le K. 10 en 2.30 ds Visser. 2e K. 10 en 2.30 leesd. Kruiningen, le K. leesd. 2e K. 9, 12.45 en 3.45 ds v. d. Berg. Chr. Geref. Kerk. Biezelinge, le en 2e K. 10 en 2.30 leesd. Middelburg (L. Delft), le en 2e K. 10 en 2.30 prof. Wisse. Geref. Kerk (H. V.). Middelburg, le K. vm. geen d., 4 ds Hiet kamp. 2e K. 10 dhr Geursen, nm. geen d. Oud Geref. Kerk. Colijnsplaat, Vrij Evang. Gem. Goes, le en 2e K. 10 en 2.30 ds v. d. Vis. (le K. vm. medew. zangkoor.) Wemeldinge, Bath, le K. 10 en 2.30 dhr Verboom. 2e K. 10 dhr Duvekot, 2.30 Yerseke, Doopsgez. Gem. Goes, Donderdagav. 7 Kerstfeest, le K. 2.30 mej. dr Bakker. Middelburg, le K. 10.15 mej. dr Bakker. Vrijz. Godsd. Goes (Doopsgez. kerk), le K. 10 ds Borgman 2e K. 3 Kerstfeest. Leger des Heils. Goes (vaal v. dhr Krijger), le K. 6 Kerstwij- dingsdienst, 7.30 Kerstspel. 2e K. 10 heili- gingsdienst, 3 jeugddemonstratie, 7.30 fa milie-kerstfeest. (Kap. Westerhoff.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1943 | | pagina 1