7
ENDE
EERSTE BLAD
<s>
VRIJDAG 24 DECEMBER 1943 58e Jaargang, No. 73
tcht?
:a
igt
a
t van
eeuw"
CHRISTEL IJ K DAGBLAD VOOR ZEELAND
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
FEUILLETON
MIDDELBURGSCHE BRIEF
VOOR DE JEUGD
DAGKALENDER
BINNENLAND
HET VROUWENHOEKJE
PREDIKBEURTEN
bij je
kan je
elaar-
SS.
chuurt
|t het
assen,
or de
van
bh U
radi-
Uw
reinigt
ist mein Wien
3NO. 19.20 en
aalcursus. 21.25
12.00 BNO.
ROOD!
ui Praat
LLINGE
S.
sn
44
e-
is
it-
en
re
en
et
e.
ie.
3ISJE van
dags vrij)
lor eenige
'egelhandel
MESTER,
Idelburg.
MEISJE
af NETTE
O. VAN
3KER
Soes.
Le Cointre
';1
Bureaux; L. Vorststraat 70, Goes. Postrekening no. 44455, Tel. no. 2438. Bijkantoor
Middelburg: Fa. Boekh. J. j. FANOY, N. Burg 2628 en Noordweg 155. Tel. no. 3128.
Dir.-Hoofdred.A. DE LANGE, Goes. Adm. (Advertentiechef): B. P. DAVIDSE, Goes.
WAARLIJK CHRISTELIJK
KERSTFEEST VIEREN.
Voor velen behoort de kerstboom bij het
Kerstfeest. Toch gaat het gebruik van den
kerstboom duizenden jaren terug tot vóór de
geboorte van Christus. De kerstboom is in zich
zelf veel ouder dan het Christendom en kan
dus allerminst christelijk genoemd worden.
Babyloniërs, Assyriërs en Egyptenaren za
gen in het licht de goddelijke openbaring. De
Egyptenaren geloofden dat God zijn grootheid
en liefde tot de menschen openbaarde door de
zonnestralen, die al het levendie op aarde doen
groeien en gedijen. Dat het goddelijke licht op
de aarde komt en den menschen een zegening
is, symboliseerden zij door een verlichten
boom.
In China gebruikte men lang vóór de ge
boorte van Christus verlichte boomen bij de
godsdienstige feesten op den tijd der zonne
wende. Men wist, dlat het nu naar het licht
ging. Nu begon straks alles weer te bloeien
en te groejen en men symboliseerde dit door
een verlichten, altijd groenen boom.
In Indië plant men nu, zooals voor duizen
den jaren, altijd groene boomen om de tem
pels en in de groote Boeddha-processie op den
25sten December, draagt men nu, zooals vroe
ger, kleine, groene, met lichtjes versierde boo
men. Dat beteekent, dat die zon teruggekomen
is en alles weer groen wordt.
De Germanen prezen op hun midwinter
feest de goddelijke zon. De zon rees hooger,
wederom zou de aarde in overvloed opbloeien.
Deze overvloed werd aanschouwelijk voorge
steld door de hoeveelheid spijzen en dranken,
waarmedle de Germanen de zonnewende vier
den. Boomstammen werden aangestoken en het
huis werd versierd met dennetakken.
De Romeinen vierden de winterzonnewende
op den 25sten December met een groot feest,
dat zij den geboortedag van den onoverwinne-
lijken zonnegod noemden. Tegelijk met den
versierden boom hadden de heidensche Romei
nen ook een beeldje van een klein kind, dat
den opnieuw geboren zonnegdd voorstelde, en
er werden groote houtvuren ontstoken ter eere
van dit symbool.
Toen het Christendom zijn zegetocht door
het oude Romeinsche rijk hield, veranderden
de Christenen het zonnefeest in „dies natalis
Domini" (geboorte van den Heer). Zij ver
anderden den altijd groenen lichtboom in
kerstboom.
In het begin was de kerstboom klein. Hij
werd in de handen gedragen. Later nam men
hem grooter.
Veel is er over den kerstboom gestreden.
Ook over de vraag, of het juist was lichten
op den kerstboom te gebruiken. Het ligt niet
in onze bedoeling dit alles te gaan releveeren.
We meenen met bovenstaande historische gege
vens wel te kunnen volstaan.
Wat onze opinie in dit opzicht ook zij, laten
wij, met of zonder Kerstboom, waarlijk
C h r i s t e 1 ij k Kerstfeest vieren en
niet aan den buitenkant, aan de uiterlijke din
gen blijven hangen. Nog veel minder het Kerst
feest voor iets anders ruilen 1 Het gaat op
Kerstfeest om de boodschap van den Engel
aan de herders: „Ik verkondig u groote blijd
schap. dat u heden geboren is de Zalig
maker, welke is Christus die Heere".
Er zijn menschen, die bij het Kind in de
kribbe vrome, lieve versjes willen zingen. Ze
gaan er heen met voorzichtige voetstappen. Ze
staan er bij stil, met een aangedaan gemoed.
Zoo'n teer, klein kindje! Echt romantisch 1
Men wil dat Kind ook nog wel volgen, als
men zich maar een Christusbeeld mag schep
pen naar eigen smaak en gedachten, zoo'n
zachten, goéden Jezus, die het land doorging,
goeddoende en die, o schande, door zijn minder
ontwikkelde tijdgenooten aan een kruis werd
geslagen. O, als Hij maar in onzen tijd leefde,
wij zouden Hem beter begrepen hebben. Maar
men vergeet, dat die beste, vrome menschen
Hem evenzeer zouden kruisigen als de vrome
menschen 19 eeuwen geleden, omdat zij eigen
onheiligheid niet zouden kunnen en willen zien
bij het licht van Zijn heerlijkheid.
Laten wij er toch niet aan meedoen, van
het Kerstfeest iets zoets, iets weekelijks te
DE „VERDOEMDEN"
door H. Kingman s.
128) o—
„Van vroeger?" is de verbaasde vraag.
„Ja, toen Dolf Weishaupt, de visscher, er
woonde".
„De ouwe, bedoel je?"
„Ja, Adolf Weishaupt. 'k Heb hem heel
goed gekend".
„Zijn zoon, mijn man, woont hier nu".
Jochem begrijpt er niets van. Woont Her
mann hier? Maardeze vrouw is toch
Lize niet! Weineen, geen sprake van!
„Woont hier Hermann?"
„Neen, Dolf natuurlijk", zegt de vrouw
ietwat ongeduldig: die vent blijkt toch een
rare snijboon te zijn; wat doet die aller
gekst
„Dolf? Maar.... Dolf is toch dood!" roept
Jochem uit.
„Als je Dolf Weishaupt, den visscher, be
doelt, neen, die is niet dood. Mijn man ligt
boven te slapen en Joseph, zijn broer, ook.
's Nachts visschen zij, moet je weten".
Als in vertwijfeling grijpt Jochem naar zijn
hoofd.
„En onderweg heb ik Hermann ontmoet,
hij is met een vlot op stap...."
„Ja, ja," valt de vrouw hem in de rede.
„Wat zou dat?"
„Ennedie vertelde mij, dat ze van
Weishaupt allemaal gestorven zijn, behalve
hij! Wat.... wat beteekent dat nu? I"
„Heeft Hermann dat gezegd? Wat een in
maken. Het is onmogelijk tegenover het Kind
in de kribbe anders te staan dan tegenover
den Verlosser op Golgotha. Het is Eén en
Dezelfde.
Tegenover Hem moeten wij persoonlijk
zondaar willen zijn. Anders gaat de zegen
van het Kerstfeest ons voorbij.
NU, IN 'S WINTERS SOM'BREN
TIJD
KOMT DE KERSTZON GLOREN;
KLINKT HET KERSTLIED WIJD
EN ZIJD,
JEZUS IS GEBOREN.
WEL HEM, DIE DEN HEER
VERWACHT,
'TIS HEM LICHT IN lED'REN
NACHT.
Amice,
Morgen Kerstfeest. Wat een verantwoor
delijkheid voor ons. Wat doen we er eigen
lijk mee?
Het Kerstfeest dateert pas van de vierde
eeuw en werd voor het eerst in Rome ge
vierd op 25 Dec. 354. Het is sindsdien op
denzelfden datum over de geheele aarde
doorgedrongen. Een aangrijpende gedachte,
dat we morgen met heel de christenheid dit
allesbeheerschende feit uit het begin onzer
jaartelling herdenken. Uit duizenden mu
ziekinstrumenten en millioenen kelen zal
morgen de Engelenzang klinken„Eere zij
God in de hoogste hemelen en vrede op aar
de, in menschen een welbehagen".
Morgen Kerstfeest. De vraag is: hoe vie
ren we dat en wat doen we met de bood
schap van Kerst?
Hoevelen vieren Kerstfeest met wat ge
schenken en wat lekkers onder den verlichten
Kerstboom en daarmee uit.
De Kerstboom is een verschijnsel van de
laatste eeuwen. Voor het eerst lezen we er
van omstreeks het eind der zestiende eeuw.
Bekend is, dat in 1582 in den Kerstnacht in
Straatsburg een versierde Kerstboom werd
opgericht. Later volgde de verlichting er van
en het behangen met geschenken. De kerst
boom vond grooten ingang. Al heeft men in
ons land heel lang zeer gereserveerd gestaan
tegenover dit verschijnsel. Vele christenen
hebben inden kerstboom een der invloed
rijkste factoren gezien van de steeds toene
mende verwereldlijking van het Kerstfeest.'
Niet zoo, dat men bij den Kerstboom niet op
christelijke wijze het Kerstfeest zou kun
nen vieren, maar zoo licht wordt de aandacht
van Christus' geboorte afgeleid door de
uiterlijke bijkomstigheden van groen en
lichtjes en geschenken. Maar ook zonder de
ze uiterlijkheden, en dat moet eerlijkheids
halve gezegd worden, kan er ook op zeer
onchristelijke wijze Kerstfeest worden ge
vierd.
Morgen Kerstfeest. Hoe vieren we dat?
Met grooten eenvoud en soberheid. De H.
Schrift geeft ons de prachtige historie in
ontróerenden eenvoud. Zonder eenigen op
smuk lezen we in Lucas 2 van de rijke gave
Gods ons in Jezus. Christus geschonken.
Iemand schreef eens„Hoe soberder de
Kerstfeestviering is, hoe rijker de eigenlijke
beteekenis van het groote heilsfeit zal wor
den gevoeld".
Zonder het geloof in 't Kerstwonder is geen
werkelijke Kerstfeestviering mogelijk. Het
is, ja zeker, het feest van het zegevierende
licht over de duisternis, maar in den weg van
vernedering en lijden en ingaan in doods-
schaduwen van Hem, die dit vrijwillig op
Zich nam, om ons daardoor naar lichaam en
ziel van de eeuwige verdoemenis te verlos
sen en ons Gods genade, gerechtigheid en
het eeuwige leven te verwerven.
Gezegend Kerstfeest. STENTOR.
Mededeeling van den Fuehrsorgeoffizier.
Het SS-Ersatzkommando deelt ons mede:
het spreekuur van den fuehrsorgeofficier, dat
iederen Woensdag te Den Haag, Korte Vijver
berg 5 gehouden wordt, zal op Woensdag 29
December niet plaats vinden. Het eerstvol
gende spreekuur is weer op Woensdag 5
Januari 1944.
gemeene grap. Net iets voor hèm", voegt zij
er bij, waaruit Jochem de conclusie trekt,
dat zij niet bepaald ingenomen is met haar
zwager.
„Maarwie leven er dan nog van de
Weishaupts?" vraagt Jochem, die in raad
selen wandelt.
„Wel, je hebt Dolf, mijn man, en Joseph.
En dan Liesbeth en Lotte. En vanzelf Her
mann, die je wat wijs gemaakt heeft.."
Opeens gaat Jochem, naar hij meent, be
grijpen: Hermann heeft hem liever niet in
het dorphij is zeker bang, dat hij hem Lize
zijn vrouw, zal aftroggelen. Jochem glimlacht
En een pak is hem van het hart gevallen
vijf broers en zusters leven nog, hij staat
niet alleen op de wereld.
„En Jochem?" vraagt hij dan.
„Jochem? 'kWeet niet veel van hem. Ik
ben niet uit dit dorp. Jochem is jaren gele
den weggegaan en niet teruggekeerd. Ze den
ken allemaal, dat hij dood is. Maar wie ben
jij?"
„Ik ben Jochem", antwoordt hij langzaam.
„Hoe is het mogelijk! Lieg je niet, man?"
„Neen, ik zeg de volle waarheid?"
„Kom dan binnen. Ik zal Dolflieve
menschen, is me dat watDolfDolfzij
staat op de onderste stede van het laddertje,
hetzelfde_,_ dat Jochem vroeger beklom. De
treden zijn alleen nog meer uitgesleten.
„Dolf! Joseph!"
Van den zolder komt een brommerig ge
luid.
„Komen jullie eens gauw naar beneden?
'k Heb wat te vertellen
(Wordt vervolgd.)
Beste neven en nichten,
Morgen is het Kerstfeest, Verheugen jullie
je er heel erg op? Vieren jullie het thuis? Op
de Zondagsschool? Ook al zijn er geen
kaarsjes meer? Ook al is het lekkers schaars
en de thocalademelk wat aangelengd met
water?
Malle vragen van tante Heieen. Vragen,
waar ze best zelf het antwoord op weet.
Want we vieren feest, dat is waar, maar op
dit feest hangt de stemming niet af van al
die uiterlijkheden, We vieren feest, omdat
ons hart zich i n n e r 1 ij k verblijdt.
Daar ligt een klein Kindje in de kribbe,
een heel gewoon mensenkindje. Het schreit
en het lacht, het heeft honger c-n dorst.
Straks wordt het Kind mens. Dan komt het
grote lijden over Hem. Dan is er nergens
een huis voor Hem om veilig en beschut te
wonen, dan is er niemand, die Hem troost
in de eenzaamheid. Zijn vrienden slapen en
vluchten, als Hij sterven gaat. Dat kleine
Kindje in de kribbe, straks hangt men Hem
aan een kruis, straks lijdt Hij de grootste
eenzaamheidde Godverlatenheid. Hij, de
Zoon van God, van God verlaten....
Waarom bleef Hij niet in den hemel dicht
bij Zijn Vader, -veilig aan Zijn rechterhand?
Omdat Hij jullie zo liefhad. Hij kent jullie
allemaal. Hij weet, dat het leven zo moeilijk
voor je wordt, dat je bezwijkt onder je zon
den, dat het leven zo donker kan zijn, dat je
eenmaal sterven moet.
Dat weet Hij allemaal. En Hij wil, dat je
gelukkig zult zijn. Hij wil je zonden verge
ven, Hij wil je het eeuwige leven geven.
Daarom heeft Hij de lichte hemel verlaten
om op deze donkere aarde te lijden. Daarom
is Hij, Zoon van God, mens geworden, ge
boren in de stal van Bethlehem.
Begrijp je nu, dat we feest vieren?
Bigge kerke. „Zilverschoon". Had je
veel last van de waterpokken? Jullrfe hadden
Vrijdag natuurlijk een gezellige dag. Of vie
ren jullie alleen de kroonjaren maar? Op je
ansicht hadden bloemetjes van Zilverschoon
moeten staan.
K 1 o e t i n g e. „Windekind". Het gete
kende zelfportret in je brief bewonder ik erg
Je moet het eens voor me vergroten. Dan
hang ik het vast op. Ik tekende ook veel
poppetjes vroeger. Maar dat ze erg mooi uit
vielen kan ik niet bpweren.
L e w e d o r p. „Margriet". Dus jij vond
de raadsels niet moeilijk? Er waren anders
verscheiden nichten, die het zwaar hadden
met Rembrandt van Rijn. Hoe is het met je
opstel afgelopen? Is er ook iemand, die er
critiek over geeft. Kun je goed zingen? Hou
je er veel van?
Middelburg. „Buitenmeisje". Wat
heb je een feesten in 't vooruitzicht. Je mag
me best een kaart sturen hoor. Dan krijg je
er ook een terug. Waar mag je logeren? Ik
wens je heel veel genoegen. „Bruinoogje I".
Hoe is het mogelijk? In deze tijd een Sin
terklaasfeest, dat nog nooit zo fijn geweest
is. Misschien zijn we dankbaarder dan vroe
ger! Nu hoop ik maar, dat je hetzelfde zegt
na het Kerstfeest. Vertel je me daar ook
weer van? „Bruinoogje II". Als je dit leest
is het al Donderdag geweest, en is jullie
Kerstfeest op school al weer voorbij. Was
het een heerlijk feest? Wat heeft de Mees
ter er zich voor ingespannen. Maar jullie hebt
natuurlijk allemaal meegeholpen. Waren er
nog zoveel kaarsen, dat er op ieder bank één
stond? „Bruinoogje III". Wat een mooie ca-
deaux heb je gekregen. Heb je het Bijbeltje
Zondag al mee naar de kerk genomen? En
waar bewaar je het in de week? In de lin
nenkast? Daar lag 't mijne vroeger altijd.
Nieuwdorp. „Krullebol". Wat heb je
het druk en tóch nog zo'n lange brief ge
schreven. Een lief idee om met Kerstmis
aan allemaal een cadeautje te geven, vooral
omdat je ze zelf maakt. En dat je mij ook
bij de familie rekent en me ook bedenken
wilt, alsof ik een echte tante was 1 Wat maak
je veel propaganda voor de jeugdrubriek
„Sneeuwklokje". Waar woont je tante? Ik
bedoel de tante, waar je broer in huis is. Dat
kleine broertje van vier jaar heeft toch nog
niet zoveel drukte gemaakt, dat je niet net
jes kon schrijven. Keurig is het. Vertel je
me ook eens wat van het Kerstfeest?
Oudeland e. „Kabouter I". Een nicht,
die zich plotseling haar tante herinnertIk
ben blij, dat je weer mee gaat doen. Wat
heb je een goede Sint gehad. Wat heeft hij
op school geweldig veel gebracht. Ik verwon
der me altijd waar hij de bonnen vandaan
haalt. En jij? „Kabouter II". Het is een
eigenschap van kabouters, dat ze plotseling
verdwijnen en weer verschijnen. Je hebt je
naam eer aangedaanZul je nu, want dat
kunnen kabouters ook, trouw zijn? Wat heb
je veel gehad met St Nicolaas. „Oranjebloe
sem". Ben je weer beter? Wel gefeliciteerd.
Mag je nu al weer buiten? Je hebt het nog
al lang te pakken gehad, zeg. Ja hoor, alle
appels zijn in m'n maag verdwenen. Ik heb
er van meegedeeld bovendien, dat begrijp je.
wel. „Meidoorn", Jij ook nog niet buiten ge
weest? Hoeveel dagen ben je niet naar
school gegaan? Zou je nu geen rapport krij
gen? Die Sinterklaas is goed op je geweest:
een nieuwe jurk I Daar zou ik ook naar ver
langen. „Boterbloem". En jij hebt kleurtjes
gehad. Die zijn heel moeilijk te krijgen, weet
je dat wel? Heb je al veel getekend en ge-
lcleurd? Wat een aardige dokter hebben jul
lie. Mocht je mee langs veel patiënten?
Wemeldinge. „Margreet". Ja, Mar-
greet, je hebt goed geraden, wie Duifje is.
Wat een schattig kiekje heb ik van je ge
kregen. Het is juist zo leuk, dat je zusje de
appels laat rollen. Echt kinderlijk. Dikwijls
is een kiekje zo stijf. „Duifje". Waarom heb
je deze schuilnaam gekozen? Houdt je zo
veel van die zachte, koerende diertjes? Vertel
je me eens veel van jullie gezin? En van
school. Ben je ook op de Zondagsschool? Hoe
was het Zondag? „Magnolia en Ridderspoor".
Twee mooie bloemen. De eerste is eigenlijk een
boom. Ik heb er een in m'n tuin. Fijn, dat
jullie ook mee gaat doen, een zus en een
broer. Waren de liohtbeelden mooi? Heer
lijk he, zo'n afwisseling van de sommen en
de aardrijkskunde! De onderdelen van de
raadsels waren niet helemaal goed. Ik reken
het wel goed.
Oplossing van de raadsels van 11 Dec,:
I, Rembrandt van Rijn. Onderdelen: beter,
brandbaar, rijm, tranen, berm, vaart.
II, Schoorsteen. Onderdelen: heer, toren,
rots, Nero, schoon.
Nieuwe raadsels.
I. Schrijf de aardrijkskundige namen, die
ik je opgeef onder elkaar. Van boven naar
beneden gelezen geven ze een plaats in Zee
land. Alle namen hebben acht letters.
1. Een grensstation in Gelderland.
2. Een plaats tussen Purmerend en A'dam.
3. Een fabrieksstad in Overijsel.
4. Een plaats vlak bij Amsterdam.
5. Gelijk 2.
6. Een gebergte in Rusland.
7. Een station aan de lijn Den Haag-Gouda.
8. Een eilandenrijk.
9. Idem.
II. Ik besta uit 10 letters en smaak erg
lekker.
Een mooie 6. 8. 9. 5 dragen de boerinnen
aan haar muts. Eet jij de 3. 2. 4. 5 op, dan is
de schaal leeg. De muis snoept van de 1. 8.
8. 10. Zet ze dan ook in de 1. 8. 10 .5. Piet
zet een gewoon gezicht, je kijkt zo 7. 8. 8. 7.
Allen hartelijk gegroet en gelukkige Kerst
dagen toegewenst door TANTE HELEEN.
Kersttractaties.
Banketstaafjes. 2 gekookte aard
appelen, 1 kopje havermout of gortmout,
kopje suiker, amandelessence, citroenessence
j 1 kopje bloem, 1 kopje water, 1 theelepel
bakpoeder, een snufje zout.
De aardappelen fijn maken en met de ha
vermout, de suiker en de essence vermengen.
De massa zoolang kneden tot zij goed ge
mengd is, samenhangt en stevig is. Vijf rol
letjes van plm. 10 cm lengte vormen, door de
massa op een met bloem bestoven tafel met
de palm van de hand uit te rollen. Van bloem
water, bakpoeder en zout een zeer dik be
slag maken. De staafjes hier één voor één
in onderdompelen, zoodat zij aan alle kanten
met deeg bedekt zijn. Wat margarine in de
koekepan smelten en de staafjes hierin zacht
jes bakken met het deksel op de pan, na plm.
J 10 min. de staafjes keeren en de andere zijden
ieder bruin en gaar bakken. D.e staafjes koud
laten worden, naar verkiezing met wat jam
bestrijken, in stukjes van plm. 2 cm breed
snijden en bij de thee presenteeren.
Kerstpudding. 6 kopjes taptemelk
en/of water, 3 kopjes veredeld aardappel
meel (ter vervanging van maizena), plm. 5
lepels suiker, marasquin-essence, roode jam,
8 biscuits of speculaasjes.
4 kopjes taptemelk aan de kook brengen.
Het aardappelmeel met de rest van de melk
aanmengen en aan de kokende melk toevoegen.
Alles weer aan de kook brengen en de massa
nog even door laten koken onder zachtjes roe
ren. Suiker en essence toevoegen. De pudding
uitgieten op twee diepe, met water omgespoel
de soepborden of kommetjes. De puddingen
koud laten worden. Eén pudding storten op
een glazen schaal. De andere pudding in acht
punten snijden, deze omkeeren en in ster
vorm tegen de eerste pudding leggen. Daar,
waar deze de eerste pudding raken, propjes
jam als versiering aanbrengen. De biscuits in
de lengte doorsnijden en tegen de zijden van
de punten plaatsen. Naar verkiezing vanille-
of jamsaus bij de pudding geven.
Duitschland bereidt zich op het vijfde oorlogs-
Kerstfeest voor. Hospitalen en verzorgingsoor
den der weermacht krijgen een kerstversiering.
In de hospitalen heeft iedere Duitsche soldaat
zijn kerstboom. Orbis-Holland-Pax mi.
VEREEN. VAN RECLASSEERINGS-
INSTELLINGEN. In .de plaats van wijlen
den beer J. G. Kruis te 's-Gravenhage is met
1 Jan. a.s. benoemd tot secretaris-penning-
meester van de Vereeniging van Reclassee-
ringsinstellingen Mr M. Ch. de Jong te Voor
burg, rechter bij de Arr.-rechtbank te 's-Gra
venhage, oud-directeur der vereeniging.
NIEUWE POSTZEGELS VAN 30
CENT. Van 6 Januari a.s. af zal aan de post
kantoren de nieuwe zegel van 30 cent met de
beeltenis van Cornelis Tromp verkrijgbaar zijn.
De kleur is licht blauwachtig groen, het mo-
1 del is staand. De zegels zijn uitgevoerd in
rotogravuredruk bij de firma Enschedé en Zn.
te Haarlem naar het gegraveerde ontwerp van
Hubert Levigne.
AARDAPPELEN VOOR OPSLAG.
De geldigheidsduur van de „Machtigingen
opslagaardappelen", welke eindigt op 25 Dec.
a.s., is verlengd tot en met 1 Januari a.s.
Diegenen, die vóór 26 December 1943 geen
opslagaardappelen hebben kunnen krijgen op
hun machtiging opslagaardappelen, zullen dus
nog tot en met 1 Januari a.s. voor opslag ge
schikte aardappelen op dezie machtiging kunnen
koopen.
GEMENGD MEEL EN AARDAPPEL-
TAPIOCA. Met ingang van 25 Dec. zal ge
mengd meel, behalve op de gort- en haver-
moutbonnen ook verkrijgbaar zijn op de voor
tarwebloem aangewezen tonnen. Op de bloem-
bonnen kan men dus in den vervolge 70 gram
bloem of gemengd meel per bon verkrijgen.
De hoeveelheid gemengd meel, welke men te
gen inlevering van een gort- of havermoutbon
kan koopen, blijft uiteraard 250 gram.'
Voorts zal men voortaan gemalen aardappel-
tapioca niet meer kunnen betrekken op den
voor vermicelli, maizena enz. aangewezen bon.
Dit product kan men, evenals de gewone aard-
appeltapioca, met ingang van bovengenoemden
datum uitsluitend koopen tegen inlevering van
een gortbon, en wel in een hoeveelheid van
250 gram per bon.
KLEINE MENU'S IN RESTAU
RANTS. Het komt den laatsten tijd regel
matig voor, dat in restaurants uitsluitend de
dagkaart en niet het menu aan de bezoekers
wordt voorgelegd. Deze handelwijze is
voortaan verboden.
Indien in een restaurant een dagkaart wordt
aangehouden, moeten tevens de vaste kleine
menu's hierop worden vermeld. Komen in een
restaurant op een dagkaart een of meer scho
tels of gerechten met vleesch, vleeschwaren
of wild voor, dan dient op het vaste kleine
menu, tegen afgifte van consumentenbonnen
een schotel of gerecht met vleesch, vleesch
waren of wild verkrijgbaar te worden gesteld.
VRIJDAG 24 DECEMBER 1943.
Maria zal een zoon baren en gij zult Hem
den naam Jezus geven. Want Hij is het, die
Zijn volk zal redden van hun zonden.
Matth. 1:21.
Zon op 8.51, onder 16.28. Maan op 5.11,
onder 14.36. Zaterdag resp. 8.51, onder 16.29.
Maan op 6.28, onder 15.05. Nieuwe m. 27 Dec.,
le kw. 2 Jan.
ZATERDAG 25 DECEMBER 1943.
1e Kerstdag.
Komt allen tezamen,
jubelend van vreugde:
komt nu, o komt nu naar Bethlehem!
Ziet nu den vorst der Eng'len hier geboren.
Komt, laten wij aanbiddon,
komt, laten wij aanbidden
komt, laten wij aanbidden dien Koning.
ZONDAG 26 DECEMBER 1943.
2e Kerstdag.
Zingen wjj met dank en bede
't lied der heil'ge Eng'len mede
„Eer omhoog, op aarde vrede
door het welbehagen Gods!"
ZATERDAG 25 en ZONDAG 26 DEC. 1943.
(le en 2e Kerstdag.)
Ned. Herv. Kerk.
Koudekerke, le K. 10 hulppred. v. d. Ree.
2e K. 10 ds Kroon (kerkkoor), 2.30 ets
Hietkamp.
't Zand, Vrijdag 7.30 I^erstwijding. le K. 10
ds Kroon (kerkkoor). 2e K. 10 ds Breukel-
man, 2.30 ds Kroon.
St. Maartensdijk (Evangel.), 2e K. 7 u. ds
Kamsteeg te Gorsel.
Kleverskerke, 2e K. 9.30 geen d., 2 ds Schoch.
(Kerstfeest gaat niet door.)
Geref. Kerken.
Arnemuiden, le en 2e K. 10 en 2.30 ds Scho
ling. Zaterdag 6.30 Kerstzangdienst.
Baarland, le K. vm. geen d., 2 ds de Ruiter.
2e K. 10 en 2 ds de Ruiter.
Borsselen, le K. 10 ds Fransen, 2.30 leesd.
2e K. 10 leesd., 2.30 ds Fransen.
Colijnsplaat, le K. 10 en 2.30 ds Veenstra.
2e K. 10 ds Oostenbrink, 2.30 ds Veenstra.
Domburg, le K. 10 ds Visser, 2 leesd. 2e K.
10 leesd., 2 ds Visser.
Driewegen, le K. 10 leesd., 2.30 ds Fransen.
2e K. 10 ds Fransen, 2.30 leesd.
Gapinge, le K. 9.30 ds de Graaff, 2e K. 9.30
ds de Graaff, 2 ds Smitt.
Grijpskerke, le K. 9.30 ds Kraan, nm. geen d.
2e K. 9.30 ds Kraan, 2 ds de Kluis.
Geersdijk, le K. 10 ds Dorst, 2.30 ds v. d.
Ende. 2e K. 10 en 2.30 ds Dorst.
Goes, le K. 10 cand. Kuiper, 3 geen d. 2e K.
10 en 3 cand. Kuiper.
's-Gravenpolder, le en 2e K. vm. en nm.
cand. v. d. Jagt. M. 6 u. bijz. Kerstdienst
j (zangkoor).
Heinkenszand, le K. 9.30 en 2e K. 9.30 en 2
ds Bóoij.
Yerseke,
Kapelle, le en 2e K. 9.30 en 2 ds Scheele.
Kamperland, le K. 9.30 ds v. d. Ende, 2.30 ds
Dorst. 2e K. 9.30 en 2.30 ds v. d. Ende.
Krabbendijke, le en 2e K. vm. en nm. ds Ros
Kruiningen, le en 2e K. 10 en 2.30 u. ds
Koolstra.
Lewedorp, le K. 2.30 leesd. 2e K. 2.30 ds
Beukema.
St Laurens, le K. 10 en 2.30 ds Koning. 2e
K. 10 ds Koning, 2.30 ds de Graaff.
Meliskerke, le K. 10 ds Vreugdenhil, nm. g.
d. 2e K. vm. ds Vreugdenhil, nm. ds Hof
land.
Nieuwdorp, le K. 2e K. 10 ds Beukema,
2.30 leesd.
Oostlcapelle, le K. 10 en 2.30 ds Hofland.
2e K. 10 ds Hofland, 2.30 ds Vreugdenhil.
Rilland, le en 2e IC 10 en 2.30 ds v. Her
wijnen.
Schoondijke, le en 2e K. 10 en 2.30 ds de
Vries.
Serooskerke, le K. 10 ds de Kluis. 2e K. 10
ds de Kluis, 2.30 ds de Vries.
Souburg, le K. 10 ds v. Andel. 2e K. 10 ds v.
Andel, 2.30 dr Hommes.
Veere, le K. 2e K. vm. ds Smitt, nm. ds
Koning.
Westkapelle, le IC 10 leesd., 2.30 ds Visser.
2e K. 10 ds Visser, 2.30 leesd.
Wemeldinge,
Wissenkerke, le K. 10 ds Oostenbrink. 2e K.
10 ds Veenstra, 2.30 ds Oostenbrink.
Wolfaartsdijk, le en 2e K. 10 en 2.30 ds v.
Heiningen.
Geref. Gemeenten.
Middelburg, le K. 9.30 en 2 dhr Rijkse. 2e K.
9.30 en 2 leesd.
Arnemuiden, le K. geen d. 2e K. 10, 2 en 6
leesd.
Biezelinge,
Goes, le K. 10 en 2,30 leesd. 2e K. 10 en 2.30
dhr Rijksen.
's-Gravenpolder, le K. vm. en nm. en 2e K.
vm., nm. en av. leesd.
Yerseke,
Krabbendijke, le K. vm., nm. en av. ds v. d.
Berg. 2e K. vm., nm. en av. leesd.
Oostkapelle, le K. 10 en 2.30 ds Visser. 2e K.
10 en 2.30 leesd.
Kruiningen, le K. leesd. 2e K. 9, 12.45 en
3.45 ds v. d. Berg.
Chr. Geref. Kerk.
Biezelinge, le en 2e K. 10 en 2.30 leesd.
Middelburg (L. Delft), le en 2e K. 10 en 2.30
prof. Wisse.
Geref. Kerk (H. V.).
Middelburg, le K. vm. geen d., 4 ds Hiet
kamp. 2e K. 10 dhr Geursen, nm. geen d.
Oud Geref. Kerk.
Colijnsplaat,
Vrij Evang. Gem.
Goes, le en 2e K. 10 en 2.30 ds v. d. Vis.
(le K. vm. medew. zangkoor.)
Wemeldinge,
Bath, le K. 10 en 2.30 dhr Verboom. 2e K.
10 dhr Duvekot, 2.30
Yerseke,
Doopsgez. Gem.
Goes, Donderdagav. 7 Kerstfeest, le K. 2.30
mej. dr Bakker.
Middelburg, le K. 10.15 mej. dr Bakker.
Vrijz. Godsd.
Goes (Doopsgez. kerk), le K. 10 ds Borgman
2e K. 3 Kerstfeest.
Leger des Heils.
Goes (vaal v. dhr Krijger), le K. 6 Kerstwij-
dingsdienst, 7.30 Kerstspel. 2e K. 10 heili-
gingsdienst, 3 jeugddemonstratie, 7.30 fa
milie-kerstfeest. (Kap. Westerhoff.)