KERK EN SCHOOL I Wem'n AKKER De Nederlandsche Pijnstiller Daarom moet Ue eiua even voor Mina Bak- graag ruiken! Wé.ar je ook komtoveral die lek kere baklucht! Nou, dan weet U het even goed als Mina hé? Waar je zóó iets ruikt, daar wordt PANKO gebruikt! EIDS- boren in epen om ormulier ureau te itoren in s leveren vermeld Januari, gebore- in 9.30 an 912 fdrukken ons bezit .atsen. tijde van le levens- zooals zij volkeren Wanneer werd het sjewisme. :t precies ilsjewisti- zou het of hier ik was ist en ik as immers ou Stalin zou hem en bolsje- bent een den nek. .artoe be- nverdach- den Wen- an Roose- ische ver- gemaakt, l heeft nu heeft hij it-Rusland generaties it een sa- is, is tot ide geble- dus door een schot hoten28 'S, 75.000 en onder- lectueelen, eren. i zijn daar n weg ge- rgeroorlog menschen lillioen an- ar Siberië De bloed- sinds 1917 menschen. die opeens olsjewisme ouwing is, n. Zij, die onerika en i weten of ;n vooruit- Maar voor ;re opzich- verbeterd o erg, voor men. Sinds uen 20.000 00 wegge- het geheel In Letland ierd en om- inderen en ,st met ons rocent der gesleept en t alles ge en nu wil duivels in orden zijn. zij vragen iewisme te- over deze heeft men de Wes- jaar 1933 bestredén een ding democratie- aiet bestre- het bolsje- ten. Wat zij waren bin- ïet commu- die binnen- 1 Westelijke al niet wat iet dan be- sadigden' in lat ts "1. NED. HERV. KERK. Drietal: te Gors- sel, J. Dirkse te den Andel (Gron.), D. Scha kel te Helenaveen en P. L. Schoonheim te Gelselaar. Zestallen: te Kampen (vac. Ds Wessel- W. Glashouwe^ MuiderbergH. G. Groenewoud, Wageningen; J. Loos, Workum; 0. G. H. de Loos, Parrega; J. N. de Ruiter, Sneek; S. "Visser, Kortenlioef; en (vac. Ds W. Willemse), O. Aalbers, WommelsjG. v. Doorn, Vollenhove; H. A. Jellema, Hattem; A. M. Knottnerus, Oppenhuizen; L. Knier, Bunnik; W. G. v. d. Ree, Oosthem. GEREP. GEM. Beroepen: te Middel- hainis, A. v. Stuivenberg te ïer.seke. HULPPREDIKERS. Nod. Herv. Ke.rk. Benoemd te Oegstgeest, J. M. Barendrecht, cand. te Amstei-dam. Gerf. Kerken. Benoemd te Zevenhui zen en te Zuidkorn, J. Groeneboer Jr, cand. te Assen. UIT DE GEREP. KERKEN. De Part. Synode der Geref. Kerken in de prov. Utrecht, heeft de afvaardiging naar de Generale Synode der Geref. Kerken als volgt samengesteld: pri- mi: Ds P. de Jong te Bunschoten-Spaken burg en Ds G. v. d. Zanden te De Bilt en de ouderlingen, P. Koning te Amersfoort en B. Simons te Utrecht; secundi: de 'predikan ten Ds S. J. Popma te Amersfoort en Ds S. Wouters te Soestdijk en de ouderlingen B. Kamphuis te Vreeland en T. Spreij te Utrecht. KORTE BERICHTEN. Ds H. E. Grave- meijer herdenkt a.s. Woensdag, dat hij de Ned. Herv. Gemeente van Amsterdam 25 jaar als predikant heeft gediend. De classis Haarlem der Geref. Kerken heeft praeparatoir geëxamineerd en beroep baar verklaard den heer P. H. von Meyenfeldt te Heemstede, cand. in de theologie. Adres1: Van Slingelandtlaan 16, j Heemstede. Ds J. H. G. Kamsteeg, die met emeritaat gaat, neemt 30 Mei, 's middags half drie, af scheid van de Ned. Herv. Gemeente van Gorssel. Geslaagd te Bergen op Zoom voor prak tijk-diploma maehinesehrij ven, w.o. 10 met snelheidsproef: de dames A. Boidin, E. Haai man, M. Huisman, J. Nauta, allen te Oost burg C. Wijffels te Schoonaijke, K. Snoep te Groede, W. Jacobs te Breskens en de heeren Clir. Ameele, G. Malkus, G. Mornout, allen te Oostburg en A. v. d. Lijke te Aardenbufg. Engeland en Amerika met hun moraal? Die weten heelemaal niet, wakr het hier om gaat. Politiek in Nederland. Ik heb eenig inzicht gekregen in het geen aan politieke pogingen en moge lijkheden, hier in Nederland, naar voren zou willen komen. Daar dit, van het standpunt onzer tegenstanders gezien, geschiedt op een oogenblik waarop zij zich tot het Uiterste moeten inspannen, moet ik aannemen, dat dit werkelijk het beste is, wat zij kunnen produ- ceeren. Erbestaan drie groepen: de eerste groep, die zich om den Ordedienst schaart, is een gezelschap reactionnai- ren, officieren, adellijken en geldaris- tocraten. Die willen niet politiek den ken. De tweede groep zijn zij, die uit de vroegere democratische partijen voortkomen en zich als een soort Be vrijdingscomité willen voordoen. Deze tweede groep danst onafgebroken de oude wals. Daarin bestaat geen, dra gende en stuwende gedachte. Het is volkomen hopeloos te gelooven, dat zij die zoo denken, zooals zij 20 of 30 jaar geleden gedacht hebben, tegen het bols jewisme ook maar naar denkbeelden e"n energie, zijn opgewassen. Want wat daar gebeurt, is eigenlijk het wederzijdsche wantrouwen, dat een van deze partijen op het gegeven oogenblik de andere zou kunnen overvleugelen. Om u slechts een voorbeeld te noemen: men moest toch gelooven, dat wanneer eenmaal deze grootsche tijd der bevrijding komt, dan zoo spoedig mogelijk weer al die democratische, liberale vrijheden en rechten worden ingevoerd, bijv. dat de couranten, die immers zoogenaamd door ons zoo gekneveld worden, terstond weer vrij kunnen schrijven. Ja, wat dan? In een desbetreffend ontwerp was voorzien, dat als eerste maatregel de persvrijheden volkomen zou verdwijnen, dat alle courante,. uilen ophouden te bestaan en dat er dan nog slechts een eenheidseourant uitkomt, die door een enkelen man geschreven wordt. Dat is de persvrijheid, die zich dit liberalen be- vrijdingscomité voorstelt. Een volkomen capitulatie derhalve voor den toestand. Wij weten, dat wij niet onvoorwaar delijk de vrijheid kunnen geven, die tot bandeloosheid wordt, maar wij zien met gelaten kalmte, de plannen en het stre ven tegemoet, waarvan wij tot ons zelf zeggendenken moet de mensch en waarom zou hij zijn gedachten niet uit spreken in variaties, in verschillende vormen, wanneer hij zich slechts op den weg van het gemeenschappelijke, ver standelijke welzijn beweegt? Maar er bestaat nog een derde groep, dat'is de commune. En ik moet iets uit mijn rede te Heerlen scherper belichten. De commune maakt zich hier zelfstan- Bij rug-, lende-, spier- of zenuwpijn en bij spit of rheumatiek zijn AKKERTJES weldadi ge pijnverlossers. Laat de AKKERTJES U daaromdadelijkhelpen. L dig. Ik doe thans een beroep op de heeren samenzweerders aan den ande ren kant voor zoover ze nog in vrijheid zijn. Zij moeten eens nagaan, hoe de toestand zich ontwikkeld heeft, zij moe ten eens er over denken, of niet, zeggen wij in het jaar 1940 of 1941, allen nog op de een of andere wijze in - een ge meenschappelijke groepeering waren, ook degenen die zich niet bepaald als communisten hebben voorgedaan, maar van wie zij geweten hebben, dat zij in het communistische kamp aanhangers hebben. En nu moeten die heeren eens nagaan, waar die communisten dan ge bleven zijn. Zij zullen opeens tot de ont dekking komen, dat zij niet meer bij hen zijn. Die hebben zich zelfstandig gemaakt, scheppen zich hun eigen orga nisaties, met het eenige doel, om op het oogenblik, waarop men er op gaat los slaan, de leiding naar zich toe te trek ken. En tot welk doel? Het doel vertoont u Polen, want eens zal Stalin stellig ergens een Nederlandschen emigrant te voorschijn tooveren en als Nederland sche regeering presenteeren, onverschil lig of de Nederlanders hier dat willen of niet. Wanneer het bolsjewisme eens over midden-Europa is losgestormd, dan zou juist de commune, die door de ver blindheid der Westelijke mogendheden is losgebroken, de macht naar zich toe trekken met de gewetenloosheid die haar eigen is. Ik beveel dus aan te on derzoeken, wat de commune hier doet. Gevaarlijk wordt zij -miet, want daar voor is mijn politie te goed. Kameraden, men zegt altijd, dat de troepen, die de Engelschen en Amerikanen zullen oversturen, abso luut zullen verhinderen, dat 't bolsjewis me in het land komt, ook wanneer Duitschland zou ineenstorten. Zullen zij dat kunnen? Men stelle zich maar eens voor, wanneer zulk een lawine aan het rollen gaat en alles meesleept en dan de macht van 3400 millioen zou los breken. Zouden dan Engelschen en Amerikanen die macht kunnen tegenf- houden, terwijl zij door pacten van vriendschap thans gebonden zijn? Dat is n.l. heel iets anders, dan het niet- aanvalspact van het jaar 1939, dat Duitschland heeft geslotéh. Dat was een niet-aanval^pact, waarbij Duitsch land geen enkelen bolsjewiek over zijn linie zou hebben laten komen. Dat heeft Stalin precies geweten: wanneer hij on der bescherming van dit niet-aanvals- pact een agent naar Duitschland ge stuurd zou hebben, zou deze tegen den muur gezet zijn. De pacten van vriendschap der En gelschen en Amerikanen openen de poort voor het bolsjewisme en verraden alle anderen. In deze vriendschapspac ten is Polen, is de Balkan, is Iran, is het geheele Baltische gebied, althans voor zoover wij het weten, al verkocht en versjacherd. Wat er verder nog ver kwanseld is, daarop zullen wij niet ko men, want dat zal Duitschland verhin deren. Verdragen, die met de bolsje wieken zijn gesloten, hébben een bijzon dere belichting gekregen sinds wij de meeningen kennen van mevrouw Kol- lontay, de gezante der Sow jet-Unie in Zweden, en van Kaganowitsj, den schoonzoon en rechterhand van Stalin, die verklaard hebben, dat verdragen met burgerlijke regeeringen er niet zijn om te wordén nageleefd. Dat is een mo raal, die heel duidelijk in het joodsche wetboek, in de Talmoed staat. In de Talmoed wordt gezegd: wie geen jood is, is geen volledig mensch. En wanneer men met een niet-jood een .verdrag sluit, is men moreel niet gebonden. Ne derlanders, daarin moet ge toch den samenhang zien tuschen jodendom en bolsjewisme, een samenhang, die daar te voorschijn treedt en die 'de1 geheele linie van het bolsjewisme kenmerkt. Wat de Westelijke democratieën kun nen beteekenen, dat hebben- wij sinds Versailles ondervonden. Zij beteekenen v$or ons geestelijke versplintering,vma- terieele pauperiseering, en yooral het loslaten van het jodendom en dat is de zekerste weg naar het bolsjewisme. Het Duitsche volk zal zich nooit als beulsknecht van de Anglo-Amerikanen laten gebruiken. Het Duitsche volk zal alleen in het nationaal-socialisrne en al len onder de leiding van Adolf Hitler vóór Europa en tegen het bolsjewisme strijden. Dat moeten wij duidelijk inzien. Alle andere mogelijkheden zijn uitgespeeld. Het rad der geschiedenis kan niet wor den teruggedraaid en wanneer Duitsch land valt, dan is het ook met Europa gedaan. De Amerikanen kunnen -en willen in het geheel niet voor Europa opkomen. Er zijn thans verschillende besprekin gen aan den gang, bijv. over de vraag, hoe de Amerikanen zich een wereldpoli- tie voorstellen. Daarbij denken zij han luchtsteunpunten. Dit is voor mij het beste bewijs, wanneer de Amerikanen van luchtsteunpunten spreken, dat door het isolationisme, dus het zich verwij derd houden van Europa zoo sterk ge worden is, dat zij ten hoogste nog aan vliegtuigen en hun bemanningen den ken doch nooit meer aan een of ander grootere deelneming, aan een krachtig optreden. Zij zouden precies zoo wegloo. pen als in 1918, nadat zij het ongeluk mede aangericht hadden. En zij hebben toch tenslotte een groote buit te ver teren. Wat hebben die niet reeds alles ten koste van hun bondgenooten inge palmd. Waarom nog meer risico? Zij hebben bovendien hunv joden. Deze her- sentrust van Roosevelt bestaat toch al leen maar uit joden. De Vereenigde Sta ten bieden thans het kenmerkende beeld van een menschengroepeering, die door joodschen geest wordt geïnfluenceerd. Dientengevolge staat Europa slechts voor de keus, voor het geval dat de» an deren zou overwinnen, of de Amerika nen laten Europa aan zijn lot over, dan komt het bolsjewisme onmiddellijk, of de Amerikanen laten het geheele nihi lisme, waarmede de joden steeds andere volken overstroomen, over ons komen. Dan zouden wij het bolsjewisme uu, de tweede hand hebben, d.w.z. een over winning van de anderen zou alleen de vraag opwerpen, of het Joodsche we reldcentrum te Moskou of te Washing ton zou komen. Europa ontwaak! Neen kameraden. Met het oog op de zen toestand is er slechts een parool en dit parool heet: Europa ontwaak! Voor u, Nederlanders, is dat niet ge makkelijk, het beteekent op geestelijk gebied een verlaten van het humanisr me, dat reeds eenigszins met de wereld onbekend en misschien een beetje hoo- vaardig geworden is en uit een eonfes- sioneele binding, die zoo ver gaat, dat zij het volk verdeelt. Het beteekent oeconomisch het overschakelen van een overzeeschen handel, welke verloren is, op Europa. Wanneer werkelijk het ge val zich zou voordoen, dat de Ameri kanen met hun schepen en hun troepen Nederlandsch-Indië zouden heroveren, gelooft u dan, dat zij Indië zouden aan bieden op het presenteerblad der emi- grantenregeering in Londen? Hebben -deze plutocraten de Amerikanen al niet beter leeren kennen? Maar u weet heel goed, dat het zoo niet zal gaan. U ge looft echter, dat u dan misschien een uitkeering van 10, procent zal kunnen krijgen en dat is altijd nog meer dan niets. Doch dat deze uitkeering vari 10 procent tevens zou beteekenen, dat,hSt geheele Nederlandsche volk in een anti- Europeesch systeem zou worden ge sleurd, dat, laat deze lieden totaal on verschillig. Dit ontwaken beteekent ook een ver laten van de getallendemocratie, want deze getallendemocratie is een vorm, die in oogenblikken van de beslissende wor steling om het zijn or het niet-zijn niet standhoudt. Er is echter geen andere weg. Deze weg kan den Nederlanders niet bespaard worden. Hij kan hun slechts gemakkelijker gemaakt worden, doordat men hun verklaart, waarom het gaat en hoe het gaat. Het nationaal-socialisrne is nu een maal de levensvorm van den strijd om dat wij thans hard moeten strijden en hieraan het individu ondergeschikt ma ken. Doch het nationaal-socialisrne raakt de innerlijke vrijheid van den mensch niet aan, want datgene, wat gij thans ziet, deze energieke en aan initiatieven rijke discipline van den Duitschen sol daat is geen dressuur. Het is een vrij willige tucht, die elkeen zich oplegt er- wille van het groote doel, dat hij voor oogen heeft, terwille van de groote idee' van het volksche bewustzijn, dat ons zegt, dat wij allen volksgenooten zijn van één bloed. Daarenboven zijn wij Germanen uit één bloedfamilie, en wij allen zijn Europeanen, gedragen door de Arische basis van ons bloed, dat de be langrijke bijdrage geleverd heeft tot de cultuur der wereld. En daarom, omdat wij van éénzelfde bloed zijn, hebben wij ook allen dezelfde verantwoordelijkheid. Want voor hen, die van hetzelfde bloed zijn, zijn er geen klachten, is er geen vereeniging, zijn er geen religies die de volksgenooten van elkander scheiden. Iedereen heeft dezelfde levensrechten en voor iedereen afzonderlijk moet het ge heele volk opkomen. Kameraden, ik vraag u met het oog op dezen toestand, moeten er hier nog eens dergelijke stakingen komen? Moet men steeds weer in botsing komen met een noodzakelijke ontwikkeling? Is het niet veel beter, hier vrijwillig mede te werken, opdat het Nederlandsche volk zichzelf bewaart en zichzelf de plaats verovert en dan behoudt, die het op grond van zijn bloed en zijn groote kwa liteiten verdient? Wat kunnen in dezen toestand uitingen van rouw of van wre vel of van een zenuwachtige toorn, zoo als wij Zondag in de kerken gehoord hebben, helpen? De kerker». Dte Hervormde kerk heeft uiting ge geven aan haar diepe ontsteltenis Over deze gebeurtenissen moeten de Nederlanders ontsteld zijn. Zij "moeten thans slechts de juiste consequenties trekken. Wanneer de kerk oproept tot gebed, dan. bewandelt zij den weg dien zij zich gegeven ziet om haar taak te vervullen. Maar ik geloof, dat overigens het beeld te somber is geschilderd. De studeerenden, die tewerkgesteld worden, kan men thans niet meer als zoodanig beschouwen, want zij hebben de mogelijkheid, den weg, dien hun door hun superieuren was geboden, niet ge bruikt. Deze loyaliteitsverklaring, die eigenlijk de vanzelfsprekendheid, om verordeningen der bezettingsautoritei ten en van de eigen autoriteiten op te volgen aan het eigen weten en geweten vastknoopt, is ongeveer het uiterste, wat ik op dit gebied nog kon doen. Doch moesten alleen de Nederlandsche arbeiders voor den arbeidsinzet in aan merking komen en diegenen, die studee- ren en zonen van rijke ouders zijn, die zouden niet voor den arbeidsinzet in aanmerking komen? Bij mij bestaat zoo iets niet. Overigens, mijne kameraden, men moet deze jongelieden in hun verzamelkampen gezien hebben. Daar viel een onbevan gen vroolijkheid waar te nemen. Het was alsof zij van hun nachtmerrie bevrijd waren. Waarschijnlijk is het de voortdu rende ophitsing van enkele professoren, waarvan zij thans, God zij dank, be-- vrjjd zijn. Daarom zijn zij zoo onbevangen opgetreden. En dan kan ik nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig tewerk gegaan wordt bij de tewerkstelling. Zoo komen bijvoorbeeld de medische studenten in hospitalen, en wel in zeer mooie streken. I Daartoe behoort ook mijn geboorte- grond. Ik ben ervan overtuigd, dat zg daar veel zullen leeren en dat zij, wan- neer zg eens na een bepaalden tijd te rug komen, zich dankbaar zullen herin neren, dat zij in dezen tijd van histori sche grootte, waarin men stand moet houden, toch nog een zekeren inzet ge presteerd hebben. Zeker, de niet gewilde arbeidsinzet in her rijk is een beproeving. Ik geef dat toe, doch het is werkelijk een gebod van dezen noodtijd van Europa, dat mij hét recht geeft en ook de volkomen rustige verantwoordelijkheid om dat te ver langen. Denkt u er toch eens over nahoeveel millioenen Duitsche mannen, ook vaders, ook broeders, ook zoons, zijn thans reeds jarenlang van hun gezinnen weg, niet om ergens veilig met een dak boven het hoofd te werken, doch daarbuiten, in de steppen van het Oosten, staan deze man nen en vormen daar den wal van ijzer en bloed, opdat deze steppenhorden ons niet zullen overvallen. Denkt u toch eens aan deze millioenen mannen, aan wie toch ook de Nederlanders het te danken hebben, dat zij drie jaar lang weliswaar onder bepaalde beperkingen, maar toch in omstandigheden geleefd hebben, die veel meer overeenkomen met vredestijd, dan die, die daar buiten met hun leven voor Europa opkomen. Dat moet men zich toch voor oogen houden. Het te werkstellen van deze mannen in het Duit sche rijk geschiedt onder waardige voor waarden en het is een groote belevenis. Het nieuwe Europa vormt zich aan de fronten, het vormt zich echter ook in de fabrieken en de werkplaatsen, die thans' ■^por de fronten werken. De gruwelpro- pagandisten zullen hun God weet wat vertellen hoe 't er daar uitziet. Wanneer dat waar zou zijn, zouden onze productie resultaten niet zoo schitterend zijn en alle plannen overtreffen. Het verbazing wekkendste feit na het helfdhaftige op treden van onze soldaten aan het front is, dat daar de Europeesche arbeiders in hun werkgemeenschap bijeen zijn. 20 tot 24 naties hebben hun mannen gezonden, die werken daar in de werk plaats bij hun gemeenschappelijken ar beid voor een gemeenschappelijk doel. Zij leeren elkaar kennen. De een ver heugt zich over den ander, over de cul- tureele prestaties, over de dansen, over de liedjes van den ander. Daar wordt Europa opgebouwd en daar wil de Ne derlander niet bij zijn? Ja, wilt gij u ab soluut afzijdig houden wanneer dit nieuwe Europa^ komt? Mijne kameraden, deze menschen zul len ons eens dankbaar zijn, dat wij hen daarheen geleid hebben waar het nieuwe Europa gebouwd wordt. Nationaal-socialisten hoe bitter boos en toornig klonk het andere herderlijke schrijven. Daarin wordt gesproken van een zedelijk gevaar en van het verlies der levensvreugde. Ja, de tijd van heden is helaas niet de tijd van de levens vreugd?. Daarmede zou men zich zelf bedriegen. Waneer wij thans de levens vreugde in elk opzicht zouden laten gel den, dan zou het bolsjewisme zich over ons heen storten, neen, thans is het de tijd van den levensernst. Deze generatie moet ernstig zijn, opdat de toekomst, althans de toekomst van onze kinderen, weer blijder wordt. Elk ander parool is valsch en een zedelijk gevaar. Ik heb overigens van de Nederlanders 'n betere meening, dan dat ik zou .vreezen, dat zij ergens zedelijk gevaar zouden kunnen loopen. Voor onze nationaal-socialisten, in vyelken toestand zij ook komen, zou ik geen zorg hebben, dat zij in een zede lijk gevaar zouden kunen geraken. Al hebben wij ons opvoedend werk nog niet generaties lang geleverd, toch weten wij, wien wij kunnen vertrouwen wan neer wij op nationaal-socialisten ver trouwen. Er wordt ook gesproken over de Babylonische gevangenschap. Ik ben altijd van meening, dat een te sterk op schroeven en overdrijven de kracht der overtuiging verzwakt. Ik zou het niet graag willen, dat de Nederlanders ver geleken worden met Gods uitverkoren volk. Ik heb een betere meening van de Nederlanders om een dergelijke verge lijking te maken. Ik zou echter willen zeggen, dat mij niet bekend is, dat er in de Babylonische, gevangenschap ver lof, briefwisseling en het doorbrengen van vrijen tijd bestaan heeft. Er is ook over gesproken, dat de Nederlandsche priesters niet met hun arbeiders kunnen meegaan. Dat begrijp ik heelemaal niet, i want ik geloof, dat er in Duitschland geen gebrek aan ka tholieke priesters is. Ik zou veel beter de opmerking begrijpen, wanneer b.v. de Nederlandsche artsen kwamen en zouden zeggen: kijk u eens mijnheer, de Duitsche artseiT staan aan het front en moeten de gewonden verzorgen, laat u ons toch naar Duitschland gaan, op dat wij de medische zorg voor cqjze Nederlanders op ons kunnen nemen. Ddt zou ik begrijpen. Ik geloof ook niet, dat eenig wantrouwen jegens de katholieke priesters in Duitschland.op zijn plaats is. Zouden zij wantrouwen opwekken, omdat zij met het nationaal-socialis tische systeem op de een of andere wijze tot overeenstemming zijn gekomen? Weest gerust, het komt hier ook. Van één ding ben ik min of meer over tuigd, n.l. dat het Nederlandsche volk den oorlog nietgewild heeft. Des te grooter is de verantwoordelijkheid van degenen die de leiding hadden. En wan neer men met vuur speelt, dan Vil. zich over het algemeen niemand daaraan branden. Maar wanneer men te dicht bij het vuur komt, brandt men zich tbch. En kan het neutraal genoemd wor den, wanneer men dat misbaksel van af gunst en duivelsch denken daarginds, dien pater Muckermann, die alles wat Duitsch en nationaal-socialistisch is, heeft belasterd, wanneer men dien hier- heen haalt en hem in het vroegere klooster te Valkenburg, als in' de cen trale van een giffabriek en van propa ganda laat doen wat hij wil Het is niet juist wanneer er gezegd wordt, dat het Christendom de eenige macht is, om die tegen het bolsjewisme te keeren. Het politieke Christendom stellig niet, dat weten wij beter; wij - hebben immers de rood-zwarte coalitie in Duitschland meegemaakt, die zwart - roode coalitie van het centrum en soci aal-democraten, die deels uit domheid, deels uit kwaadaardigheid, de wegbe- reidster was voor de bolsjewiseering van het Duitsche volk, dat alleen door Adolf Hitler en het nationaal-socialisrne, van den rand van den afgrond kon worden gered. Ik geloof, dat men ook zeer voorzich tig moet zijn, wanneer men spreekt over geloofsvrijheid en gewetensdwang, juist in dit land, dat zijn heldhaftige groot heid gevonden heeft in een tijd, waarin het voor zijn eigen geloofsvrijheid ge streden heeft, tegen een front waarin toentertijd de katholieke kerk stond en in een tijd, waarin bijna in elke stad hier en in Vlaanderen, de brandstapels wer den aangestoken. Het beste bewijs voor de grootmoedigheid en vrijheid die wij geven is het feit, dat zulk een herder- lijken brief ongehinderd kan worden voorgelezen. Kameraden, bij ons zijn geen marte laren te halen. Het is echter juist, dat er priesters zijn, die in de gevangenis zitten. Ik ken elk afzonderlijk geval. Dat zijn echter volkomen reëele overtreders, die zich hebben vergrepen, of wel hebben zij Duitschland; het nationaal-socialisrne en den Feuhrer, gesmaad en wel in een vorm, die men zich niet kan laten wel gevallen, of wel zij hebben spionnage be dreven, of zij hebben den vijand begun stigd. Dan bestaan er ook nog kleinere overtreders, die zich vergrepen hebben aan de wetten van de voedselvoorzie ning, maar martelaren zijn dat niet. Om aan elke verdere bespreking een eind te maken, stel ik de verantwoorde lijkheid vast. Wie zich tot ongehoorzaamheid laat verleiden, die mag zich niet op den kafisel beroepen; die zal de gevolgen in al zijn hardheid moeten drageh, zooals zij in deze maand Mei door ons bewe zen werd. Men heeft mij soms voorgehouden, dat ik op elk gebied van het openbare leven, het nationaal-socialisrne den voor rang geef. Dat is voor mij geen verwijt, dat is mijn historische opdracht, die ik hier te vervullen heb, want dit Europa valt slechts te redden, wanneer het nationaal-socialistische Duitschland zich als een wal voor deze golf uit het Oos ten werpt en dit optreden, deze afweer, dat geeft juist de aanspraak op de lei ding. Ik zal altijd als nationaal-socialist handelen, dat beloof ik u allen. Dat beteekent echter niet, dat ik ook maar aan een enkel mensch het natio naal-socialisrne wil opdringen. Daar is geen sprake van. Het natio naal-socialisrne is een zaak van de in nerlijke overtuiging. Ik heb niets aan iemand, die slechts napraat, wat hem wordt voorgezegd. Op zoo iemand kan ik in ernstige tijden niet vertrouwen. Nu zijn er hier twee groepen van or ganisaties. De eene zijn de politieke or ganisaties, waarbij ik er waarde aan hecht, dat elk lid afzonderlijk tot het nationaal-socialisrne komt. Dat zijn ech ter volkomen vrijwillige organisaties en wanneer binnen het bereik van die orga nisaties ergens dwang wordt uitge oefend, dan ten hoogste een dwapg door vele geestelijken om de lieden uit de organisatie te halen. Daarnaast be staan er beroepsorganisaties! Dat ziin de organisaties, die» een bepaalde taak moeten vervullen, welke voortvloeit uit de noodzaak van dezen tijd en die wordt opgedragen aan de afzonderlijke be roepsgroepen. Daarbij is het mij ook on verschillig welke gezindheid iedere man afzonderlek heeft, wanneer hg slechts

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1943 | | pagina 3