FEUILLETON
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
BURGERLIJKE STAND
UIT DE PROVINCIE
Schakelt orde en reinheid In Uw be>
drijf In en ge sohakelt ziekte en on«
geval uit.
houden. Thans staan zij er weer, die mo
gendheden, thans zijn zij weer met een
charta atlantica gekomen. Thans beloven
zij weer alle mogelijke ordeningen. Zij heb
ben voor de wereldgeschiedenis reeds bewe
zen, dat zij geen orde kunnen scheppen tus-
schen volken en dat zij ook in de volken
geen sociale gerechtigheid in het leven kun
nen roepen.
„Ziet, Nederlandsche en Duitsche nat. so
cialisten, toen stond de Führer voor dit feit
van een ongebreidelde uitbuiting van zijn
volk, die zich in een volkomen onverant
woordelijk geworden politieke wanorde
toen parlementaire democratie genaamd
steeds meer heeft uitgebreid, het geheel op
gedreven door het Jodendom, waarvoor alle
barrières door de mogenheden, die onze vij
anden waren, werden gesloopt. Zoo kwam
het Duitsche volk in een situatie die met vol
komen zekerheid tot het communisme zou
hebben geleid. Men kan niet vergeten, dat
het Duitsche volk op dezen tweesprong heeft
gestaan, die in 1918 is begonnen en tot 1933
heeft geduurd, daartoe gedreven door de
maatregelen en door de politiek van paupe-
riseering, die juist onze vijanden in ons
Duitsche volk hebben doen woeden. Voor
dezen tweesprong heeft het Duitsche volk
gestaan. En wie heeft den historischen om
mekeer tot stand gebracht?
Niet zij, die voorgegeven hebben te strij
den voor een zedelijke orde en die om deze
zedelijke orde te bereiken z.g. de vroegere
orde in het Duitsche rijk en ook in de Oos-
tenrijksch-Hongaarsche monarchie hebben
vernield, maar enkel en alleen Adolf Hitler
en zijn Nat. Socialistische partij hebben ver
hinderd, dat toen het Bolsjewisme midden in
Europa voet vatte.
Tegen het Bolsjewisme.
Nu, kameraden, de Führer moest aantre
den. Ge zult uit zijn autobiografie „Mein
Kampf" weten, hoe hij, de geheele situatie
inziende, het besluit heeft genomen om po
liticus te worden, d.w.z. zich te plaatsen in
alle problemen der gemeenschap met het be
wustzijn aanspraken op de leiding dezer ge
meenschap op zich te nemen. Als politicus
moest hij aantreden tegen alle machten, die
toentertijd de wanorde in het Duitsche volk
hebben gebracht, en als politicus moest hij
het Duitsche volk de parolen geven waar
aan Duitschland zich weer kon oprichten.
Als politicus is hij het eerst opgetreden
tegen het communisme dat was een
voor de hand liggende taak het communis
me, dat was de eerste vijand dat dreigde
alles wat er nog aanwezig was aan resten
van vroegere traditie en alles wat nog be
stond aan resten eener moraal, te vernieti
gen.
Ik zou in dit verband echter met het oog
op de toestanden hier direct reeds op een
d.ng opmerkzaam willen maken.
ue Führer is aangetreden tegen het
communisme omdat hij nauwkeurig heeft
geweten, dat dit communisme de weg-
Lo.e.der is van het bolsjewisme.
En wanneer in het bijzonder gij, Neder
landsche kameraden, met uw volksgenooten
spreekt, maakt hen er dan opmerkzaam op,
dat zij de kwestie van het communisme niet
zoo licht moeten opnemen als men dit hier
menigmaal kan waarnemen.
Spr. gelooft wel, dat beschouwd als bin-
nenlandsch politiek vraagstuk het comunis-
me in Nederland geen bijzondere rol kan
spelen. Maar daarop komt het heelemaal
niet aan. Want het bolsjewisme, dat is geen
Eurqpeesch verschijnsel meer, maar 't bols
jewisme is levensvorm, waarin de steppen-
volken en -horden van Oost-Europa en Bin-
nen-Azië weer eens, zooals telkens in den
loop der eeuwen, oprukken naar dit Euro-
peesche avondland om het te vernietigen.
Dat moet men voor oogen houden hier in
Nederland. Tegen dit bolsjewisme is Neder
land niet gewapend, integendeel, hoe min
der het volk de eigenschappen heeft om aan
zooiets mee te doen, des te grooter is het
gevaar zijner vernietiging. Want wanneer
Stalin en zijn groep en voorgangers aan ge
ne zijde tezamen sedert 1917 reeds
40.000 memschen hebben omgebracht of heb
ben laten verhongeren, welnu dan spelen
9 millioen Nederlanders in zoo een bereke
ning geen rol meer, laat allen dat voor oogen
houden.
Wanneer deze stroom nu niet wordt
tegengehouden door den muur der Duit
sche en verbonden soldaten, is er geen
redding meer; dan moge de innerlijke
houding zijn zooals zij wil. Dan gaan de
golven uit het Oosten over gilles heen
en vernietigen het avopdland.
En daarom is de Führer met zijn ijzeren
vastbeslotenheid steeds opgetreden tegen
het communisme, omdat hij wist, dat het
communisme aan den eenen kant de vernie
tiging van de persoonlijkheid in den mensch
is en aan den anderen kant de wegbereider
voor den om de paar eeuwen aanstormenden
b.nnen-Aziatischen stroom.
l)
DE „VERDOEMDEN"
door H. K i n g m a n s.
Hoofdstuk I.
Aan de Oosterkimme komt de dag glo
ren. In de wouden, die Liegnitz in Silezië
schier als omsluiten, ontwaakt het leven.
Maar de rivier kabbelt rustig door. Want
het is voorjaar. In najaar en winter mogen
stroomen waters naar beneden worden ge
stuwd; mogen de ijsschotsen zich opstape
len; nu breekt een goed jaargetijde aan.
In het midden van den stroom ligt een
scheepje voor anker. Aan weerzijden han
gen de netten uit. Als roerloos zit een man
in de kracht van zijn leven naar bakboord
te turen. In de buurt van den achtersteven
staat een jongen van een jaar of veertien.
In den laten avond van gister zijn vader
en zoon Weishaupt, zooals eiken avond,
naar den rivierkant gegaan. En ze zijn in de
oude boot gestapt en hebben die stroomop-
waart geroeid, om dan te ankeren en de
netten uit te zetten. Den ganschen nacht
hebben zij hun werk verrichtop gezette
tijden de netten ophalen en den inhoud in
de boot ledigen.
Nu komt stralend de zon op. Zij weten er
alles van, maar nu, bij het komend daglicht,
bij het grauwen van den morgen, zien zij
het pover resultaat van hun zwoegen. Wat
op den bodem van hun vaartuigje ligt, is
schier de moeite van het aankijken niet
De demooretle.
Vervolgens heeft hij zich moeten keeren
en zich bewust gekeerd tegen datgene, wat
men democratie noemt. Democratie betee-
kent volksheerschappij. Kameraden, was dat
wat wij toen allemaal hebben beleefd, volks
heerschappij Deze 48 partijen hebben ge
krakeeld, kon men dat een volksheerschappij
noemen? Wanneer de verantwoordelijke lei
der, een minister-president in een staat, in
plaats van zijn gedachten te concentreeren
op het welzijn en op de nuttige instellingen
voor het volk, van den vroegen ochtend tot
den laten avond moet onderhandelen, com
promissen moet sluiten met kleine personen,
die door hun provincies gestuurd worden,
door hun partijen, dn gemarchandeerd heeft
om het een of ander functietje, alleen om bij
de verkiezing zijn stemmen bijeen te krijgen
is dat dan democratie? Ten slotte was
alles afhankelijk van een meerderheidsbesluit
Wat dus een meerderheid juist om toevalli
ge overwegingen heeft besloten, dat was
toonaangevend, niemand verantwoordde .het,
want wanneer het scheef ging, dan schudden
zij het van zich af.
Men heeft geen enkelen man gevonden,
die werkelijk verantwoordelijk was, want
de z.g. leiders van dezen Staat en de minis
ter-presidenten enz. hebben zich altijd kun
nen beroepen op hun parlementaire meerder
heid.
Neen, een democratie in den waren zin des
woords, waar het volk aan het woord komt
en zijn recht krijgt, is slechts aanwezig,
wanneer mannen uit het volk, die gaarne de
verantwoordelijkheid op zich nemen, zelf de
leiding aanvaarden en bereid zijn altijd ook
persoonlijk de volle verantwoordelijkheid te
dragen voor datgene, wat zij ondernemen.
De liberale beschouwing.
De Führer heeft zich ook moeten keeren
tegen de liberale wereldbeschouwing. De libe
rale wereldbeschouwing, dat is die kijk op de
dingen, die elkeen wil laten doen wat hem in
zijn kraam van pas komt. Vrijheid noemt men
dat; in werkelijkheid is het bandeloosheid en
tuchteloosheid. Dat kan wellicht gaan in tijden
die overigens geen groote eischen aan een
gemeenschap stellen, maar niet op oogenblikken
waarop van alle kanten vijanden binnendrin
gen. En die dringen niet altijd slechts mili
tair en met geweld binnen, neen, die sturen
altijd hun hun vijfde colonne, namelijk hun
denkbeelden, vooruit.
De vernietigende denkbeelden sturen zij voor
uit en daarvoor staan in een liberalen tijd
deuren en vensters open. Die denkbeelden ver
nietigen het volksche, het nationale bewustzijn.
Dat was die moreele houding, wanneer men
nog van moraal wil spreken, die gelachen heeft
«wanneer er iemand nog sprak over het volk
en over de natie, die gelachen heeft wanneer
iemand verlangde, dat men hulde bracht aan
de soldaten, die vier jaar in den oorlog hebben
gestaan.
En tegen deze moreele houding heeft de
Führer zich met alle energie gekeerd. Evenals
hij met het communisme het bolsjewisme, dat
uit het Oosten komt moest verdrijven, zoo moest
hij ook dien liberalen geest, die van het Wes
ten komt, uit het Duitsche volk bannen.
Immers, in het Westen ontstond een groote
macht, die het kenmerk is van deze wereld
beschouwing. Dat is het Amerikanisme, dat is
de heerschappij van den liberalen wereldgeest,
van de plutocratie, die alles wat bindt, wil ver
nietigen en losmaken, opdat zij rustig van het
standpunt van het geld uit alles kan beheer-
schen. Daartegen heeft de Führer zich duide
lijk gekeerd en tot zich zelf gezegd: neen,
met dezen geest wil ik niets te maken hebben.
Ik wensch een geest, die er trots op gaat,
Duitsch te zijn, en voor u een geest, die er
trotsch op is Nederlandsch te zijn, uit Neder-
landsch bloed voort te komen. Uit het bloed
komt de ware cultuur. Niet de eenheidscultuui
als daarginds. Laten zij in Amerika hun cul
tuur maken. Wij zullen die niet vernielen. Al
worden zij ook soms in hun onbeschaafdheid
een beetje onaangenaam, zij moeten daarginds
blijven, en hun gemeenschap opbouwen. Maar
hier by ons hebben zij niets te maken, dat
gaat hun in het geheel niets aan, daarvan
hebben zij niets begrepen en zullen zij niets
begrijpen.
De Joden.
Kameraden, het is duidelijk, dat de Führer
zich in dit verband met bijzondere beslistheid
moest keeren tegen een groep, die destyds tot
de inwoners van het Duitsche Rijk behoorden,
namelijk de joden. Want de joden zijn op al
die gebieden de drijfveeren. In het Duitsche
volk werkt de jood vernietigend. De jood werkt
in het Duitsche volk zoodanig, dat hij tenslotte
de geheele ordening vernietigt. Dientengevolge
is het uitsluitend een zaak van het Duitsche
volk of het den jood in zyn gelederen nog
wil dulden of niet. En wanneer de Duitscher
besluit, dat de joden in zyn gelederen en
in zijn gebied niets meer te maken hebben, dan
is dat een daad van noodweer, die niemand
anders iets aangaat. Daarover is een groot
rumoer ontstaan in Engeland, in Amerika en
in verschillende andere staten.
Nu zou ik een voorstel willen doen, aldus
spr., een voorstel wellicht niet uit goedheid,
maar uit goedkoopte. Ik heb onlangs gehoord
en u weet het allemaal, dat de oorlogskosten
waard. Zij hebben hun daghuurtje in de ver
ste verte niet verdiend.
Adolf Weishaupt zucht.
Straks komen ze thuis met hun beidjes.
En dan zijn daar zijn vrouw Liesbeth en
zijn kinderen Hermann (nu ja, die valt er
buiten), Kathe, Jochem, Liesbeth, Friedrich,
Lotte, Joseph en Stephan. Al die monden
moeten gevoed. Waarbij dan nog z ij n
mond en dien van zijn oudsten zoon
Adolf, die bij hem in de boot staat.
En de ervaring van dezen nacht her
haalt zich zoo vaak! Soms denkt Weishaupt
dat de rivier niet meer zoo vischrijk is als
vroeger. Of speelt het„lest heugt best"
hem parten en weet hij niet precies meer,
'hoe het vroeger thuis was? Vergeet hij ook
niet, dat vele varkens de spoeling dun ma
ken en dat er nu heel wat meer noodig is
dan toen hij vijftien jaar geleden' met zijn
kranige, propere Liesbeth in het huwelijk
trad?
Negen kinderen heeft zij hem geschonken
Zes jongens en drie meisjes. Die kinderen
moeten toch zeker gevoed en gekleed wor
den? Het is dan ook zeer waarschijnlijk, dat
de rivier nog denzelfden vischrijkdom als
vroeger heeft. Maar Adolf Weishaupt wil
meer visch vangen, om meer te kunnen ver
dienen. Elke zaak moet naar haar proporties
worden bekeken.
Hoe dat nu evenwel zij, de laatste nachten
is de vangst heel mager geweest. En zie nu
het pover resultaat 1
„Dat is niet te veel, Dolf".
(Wordt vervolgd.)
van de Amerikanen reeds de 100 milliard dollar
verre overtreffen en dat sij eind 1948 waar
schijnlijk hot bedrag van 800 milliard dollar
bereikt sullen hebben en dat van 1044 af den
Amerikanen eiken- dag oorlog 1 milliard dollar
zal kosten. Dat is veel geld.
Maar wanneer de Amerikanen in plaats van
dat allemaal te steken in wapenen en in ge
schut en in kanonnen en in schepen, die zij
verliezen, slechts een honderdste deel van dit
bedrag, dus slechts twee, drie of vier milliard
dollar zouden besteden om den joden de emi
gratie uit Europa mogelijk te maken en om
die geliefde joden toch eens ginds aan hun
hart te kunnen drukken, dan zouden allen
geholpen zyn. Dat is mijn voorstel.
U zult mij toegeven, dat dit voorstel een
voorstel is terwille van de goedkoopte, want
in plaats van zes of zeven honderd milliard
moeten zij liever drie, vier of vijf milliard
dollar uittrekken en de joden naar hen toe
halen. Maar dat willen zij niet, want dan
zouden hun eigen volken zich aan die raad
gevers ergeren.
De Führer heeft gezegd, dat het joden
probleem zal worden opgelost en het joden
probleem zal ook in Nederland worden opge
lost. Spr. gelooft, dat voordat dit jaar ver
streken is, het jodendom ook uit het Neder
landsche volkslichaam zal zijn weggenomen.
Politiek confessionisme.
Kameraden, de Führer moest zich met nog
een ander geestelijk verschijnsel, dat politieke
consequenties had, bezighouden en dat was het
politieke confessionisme, d.w.z. het streven om
de geloofswaarden te gebruiken voor politieke
doeleinden. U zult u namen herinneren als
Erzberger, namen, die dus op dezelfde blad
zijde van de Duitsche geschiedenis staan, die
het zwartste hoofdstuk van ons volk bevat.
Toen heeft de Führer een duidelijke lijn ge
trokken. De partij staat op het standpunt van
het practisch christendom. De partij dringt
zich ook niet in den godsdienst in, zij dringt
zich niet in de betrekking van den individu
tot God, en tot hiernamaals. Maar op politiek
gebied mag het geloof niet worden misbruikt.
Er is indertijd een groot rumoer ontstaan en
men heeft gesproken van gewetensdwang en
dergelijke dingen.
Nu vraag ik u, aldus spr., waar was de
gewetensdwang? Was de gewetensdwang bij
ons, die ons er nooit om bekommerd hebben
welk geloof elk van onze partijgenooten aan
hangt, die er nooit bij onze hulporganisaties
op eenigerlei wijze naar gevraagd hebben? Of
is de gewetensdwang by hen geweest, die een
christelijke begrafenis of de sacramenten ge
weigerd hebben aan degenen, die toch eigenlijk
al hun krachten en alles wat in hun vermogen
is, slechts wilden wijden aan de volksgemeen
schap?
Spr. gelooft, dat wij juist thans kunnen
zeggen, dat het het nationaal-socialisme is, dat
het avondland en daarmede ook de christelijke
religie verdedigt, welke zonder erbarmen zou
worden weggevaagd, wanneer het bolsjewisme
zou komen.
Maar het nationaal-socialisme eischt, dat de
buiten-kerkelijke organisaties, dat zijn dus de
organisaties, die niet onder het canonnieke
kerkrecht vallen, in de leiding staan, waarin
zy behooren, n.l. in de leiding van de volksche
gemeenschap. Dat is voor alle partijen steeds
het beste.
Tegen deze denkbeelden en machten is de
Führer opgetreden en tegenover hen heeft hy
het parool van de volksche gemeenschap ge
steld, d.w.z. van de overtuiging, dat, wat wij
zijn, voortkomt uit het bloed van ons volk en
dat derhalve alles wat wij hebben, aan deze
volksgemeenschap moet worden gegeven. Hij
heeft derhalve het nationaal-socialisme ge
plaatst tegenover de negatieve verschijnselen
uit den tijd der ineenstorting van 1918.
In andere plaatsen.
In den Haagschen Dierentuin voerden Mr
M. M. Rost van Tonningen en Dr Sohön-
beck het woord.
Mr Rost van Tonningen constateerde in zijn
rede o.m. dat thans duizenden goedgekeurde
vrijwilligers hun geloof in de leiding van
Adolf Hitler hebben uitgesproken. Ten aan
zien van de Angelsaksische bombardementen
zeide spr.„Hoe meer moorden in Nederland
des te meer vrijwilligers zullen er naar het
front gaan!"
Dr Schönbeck eerde Adolf Hitler in zijn
werk en wees op de plichten van dit oogen-
blik. Hij keerde zich tegen degenen, die het
bolsjewistische gevaar kleineeren of meenen
dat Amerika en Engeland ons daarvoor zullen
beschermen. Wij zien, aldus spr., den Führer
als iemand, dien de Allerhoogste ons heeft ge
schonken om voor ons allen een betere samen
leving te scheppen en groeten hem in het be
wustzijn, dat de volken straks op hun knieën
zullen danken voor hetgeen hij tot stand
bracht als de groote Führer van alle Germa
nen."
Te Amsterdam spraken Generalkommissar
Schmidt en de heer Van Geelkerken, te Rot
terdam burgemeester Müller en Kreisobman
P. G. Loser.
VRIJSTELLING VAN TEWERK
STELLING ELDERS. De voor den land
bouw, den tuinbouw- en de visscherij en dorps
ambachtslieden getroffen regeling ten aanzien
van vrijstelling van tewerkstelling elders, is
ook van toepassing op de werknemers in het
boschlbouwbedrijf. Hieronder is mede begre
pen het personeel in dienst van houthande
laren, voorzoover het werkzaam is in den
houtaankap of het houtvervoer.
P. T. T. OP 2en PAASCHDAG. De P.
T. T.-dienst zal op tweeden Paaschdag ge
heel als op Zondagen worden uitgevoerd.
AAN FAMILIE
LEDEN VAN VRIJ
WILLIGERS. Het SS-
Ersatskommando deelt
mede: Het is weer moge
lijk pakjes voor de vrij
willigers in de Waffen-SS
en het Legioen te verzen
den. Pakjes tot 100 gram
zijn portvrij, van 100 tot
250 gram portvrij met
„Zulassungsmarcke", van
250 tot 1000 gram met
porto en „Zulassungs-
marke".
Het bovenstaande is al
leen geldig voor hen, die
een veldpostnummer heb
ben, terwijl de z.g. „Zu-
lassungsmarke" alleen aan
soldaten worden uitgereikt
en door hen aan hun
gezonden worden. Zij
Mr P. H. F. VAN VLOTEN TOT
PROCUREUR-GENERAAL BENOEMD.
Het Rijkscommissariaat maakt bekendDe
Rijkscommissaris voor het bezette Ned. ge
bied heeft den rechter bij het Vredegerechts
hof te Den Haag, Mr P. H. F. van Vloten
benoemd tot procureur-generaal te Den Haag.
GEESTELIJKE WEDEROPBOUW.
„Het Comité voor den geestelijken wederop
bouw" schrijft:
De bombardementen van die laatste weken,
hebben aan tal van personen hun bibliotheek,
groot of klein, ontnomen. Het „Comité voor
den geestelijken wederopbouw", dat sinds het
uitbreken van den oorlog meer dan 225 biblio
theken heeft helpen herstellen, wil ook hier
weer gaarne de helpende hand bieden. Ver
scheidene aanvragen kwamen reeds binnen en
er zullen zeer zeker nog meer volgen. Al
leen. de boeken, die in den aanvang in groo-
ten getale toevloeiden, worden al schaarscher
en schaarscher.
Wil daarom uw boekenkast nog eens na
zien. Wij kunnen alles en in alle talen ge
bruiken.
Boeken, tijdschriften enz., kan men des
noods ongefrankeerd, inzenden bijF. Goud
zwaard, Azaleastraat 42b, Rotterdam, tel. 48998.
Het Comité is als volgt samengesteld: Dr
F. J. Krop, Frankenslag 181, Den Haag;
G. M. A. Laernoes, H. Tollensstr. 4, Utrecht
Ds J. J. Dijk, Leiderdorp; Ds A. Dubois,
v. Swietenstraat 18, Gouda; Ds J. de Jong,
Scheveningen; Ds F. Kijftenbelt, Rotter
dam-Zuid; Ds H. Muys, Hijum (Fr.).
INSTELLING PARKETWACHTERS.
Het Verordeningenblad bevat een beschik
king van den secr.-gen. van Justitie, betref
fende de instelling van parketwachters.
In deze beschikking ./ordt bepaald, dat er
parketwachters worden aangesteld, die in
strafzaken kunnen optreden bij de handha
ving der orde ter terechtzitting, beteekenir.g
van stukken, in dringende gevallen bij voor
geleiding van verdachten, getuigen, deskun
digen en tolken ter zitting, de aanhouding
van veroordeelden ter tenuitvoerlegging van
straffen, en bij de tenuitvoerlegging van
straffen, voor zoover sprake is van bijzon
dere maatregelen ter bewaking.
De parketwachters staan onder den secr.-
gen. van Justitie, die de ter uitvoering van
het besluit noodzakelijke voorschriften uit
vaardigt.
VERGOEDING AAN ARBEIDERS IN
BUITENLAND. Het Ned. Arbeidsfront heeft
tezamen met het Departement van Sociale
Zaken gewerkt aan de uitwerking van de finan-
ciëele tegemoetkoming ten behoeve van arbei
ders in het buitenland. Het betrokken Besluit
zal niet lang meer op zich laten wachten.
Direct na de tewerkstelling in het buiten
land zal gedurende vier weken het volle loon
doorbetaald worden, dat de arbeider verdiende
voor zijn tewerkstelling. Dit is het zoogenaam
de „overbruggingsgeld".
Voorts zal het mogelijk zyn een sociale toe
lage te ontvangen, wanneer het nieuw verdien
de loon belangrijk minder is dan het oude.
Voorwaarde hierbij is echter, dat 60 pet. van
het nieuw verdiende loon overgemaakt wordt.
Het overbruggingsgeld en de sociale toelage
zijn de voornaamste vormen, welke de finan-
ciëele tegemoetkoming kan aannemen. Er zijn
namelijk ook nog de volgende vormen: reis
kostenvergoeding, verteringsgeld by lange rei
zen en een kleedingtoelage.
T.a.v. de reiskosten is een uitbreiding van
een bestaande regeling door het N.A.F. be
werkstelligd, waarbij de reiskosten voor de aan
sluitende reisgedeelten in Nederland voortaan
ook vergoed zullen worden bij officieel verlof
(voor gehuwden tweemaal en voor ongehuwden
éénmaal per jaar).
Productieslag in de gemeenten.
Het is bekend', dat het deelnemen van de
gemeenten aan den productieslag verleden jaar
tot een volledig succes heeft geleid. Alom in
den lande is de teelt van voedingsgewassen
met groote activiteit ter hand genomen. Zoo
zijn verleden jaar vrijwel alle terreinen in de
gemeenten, die voor bebouwing met voedings
gewassen in aanmerking kwamen, in gebruik
genomen. Van de 'bereikte resultaten heeft
Rotterdam wel het duidelijkste bewijs gele
verd, aangezien daar op, een bebouwde opper
vlakte van ongeveer 150 ha. ruim anderhalf
millioen kg. aardappelen, peulvruchten en
groenten konden worden geoogst. Het behoef-
tigste deel der bevolking heeft daar bonloos
en zonder 'betaling van kunnen profiteeren.
Door de actie der gemeenten heeft men
verleden jaar meer dan duizend hectaren aan
de voedselproductie van ons land kunnen toe
voegen. Deze meevaller is te opmerkelijker,
omdat hij verkregen werd door middel van
gronden, die in normale tijdsomstandigheden
niet voor de voedselproductie zouden zijn ge
bruikt. De overheid streeft er naar, zooveel
in haar vermogen ligt, uitbreiding te geven
aan de gemeentelijke voedselproductie in den
loop van dit jaar. Gemakkelijk is dit echter
niet. Alle gronden, waarop voedingsgewassen
kunnen worden geteeld, zijn zoo langzamer
hand reeds in den productieslag ingeschakeld,
hoofdzakelijk in den vorm van volkstuinen.
Desondanks is het gelukt, om het van gemeen
tewege te betelen areaal nog met een paar
honderd hectaren op te voeren tot een totaal
van ruim 1250 hectaren. Ook dit jaar voeren
de groote gemeenten weer den boventoon.
Den Haag beteelt niet minder dan 56 hectaren
met erwten en bruine boonen en ruim 40 hec
taren met vroege en late aardappelen. Rotter
dam, dat dit jaar ook gebruik maakt van ver
schillende in het verwoeste centrum gelegen
gronden, heeft zich speciaal op de teelt van
aardappelen (100 ha.) en daarnaast van peul
vruchten (36 ha.) toegelegd. Amsterdam, diat
ruim 46 ha. met aardappelen heeft beplant, ge
bruikt braakliggende gronden in het bijzonder
voor het verbouwen van graan, waarmee 183
ha. zal worden bezaaid. Verscheidene kleinere
gemeenten hebben den productieslag trouwens
met niet minder krachtige hand aangepakt.
Overal wordt dus thans naarstig gewerkt,
om de voedselvoorziening van het volk te ver
stevigen. (N. R. C.)
Twee kinderen vermoord
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
heeft te Princenhage een 40-jarige man zijn
beide kinderen, een meisje van zes en een
jongetje van vier jaar van het leven beroofd.
Daarna heeft hij getracht zelfmoord te ple
gen; zwaar gewond is hij in het ziekenhuis
opgenomen. De oorzaak van het gebeuren
moet gezocht worden in slechte huiselijke
omstandigheden.
Viervoudige
moord te Hete
re n. Gistermorgen kwam
een wegwerker te Heteren
tot de vreeselijke ontdek
king, dat aldaar een vier
voudige moord was ge
pleegd, waarvan de 60-
jarige voerman P. J. De
gen, zijn knecht, de 50-
jarige E. Tukkink en de
30-jardge landbouwerszoon
J. v. Maanen slachtoffers
zijn geworden. De vrouw
van deze laatste werd nog
vermist, doch later is ook
haar lijk in een sloot ge
vonden. Het schijnt dat
roof het motief van den
moord is geweest. Van de
daders is nog geen spoor
gevonden.
O.- EN W.-SOUBURG. Geboren: Esther
Suzanna, d. v. E. Weug en J. J. Schot te
Vlissingen; Catharina, d. v. P. Maas en J.
de Voogd; Jozina Francina, d. v. J. la Soe
en C. M. TellierAaroioudi Abraham, z. v. J.
la Soe en C. M. Tellier; Antheunis, z. v. J.
Dingemanse en E. Dingemanse.
Overleden: E. L. de Bruijne, 1 j.
Getrouwd: C. de Groot, 41 j. en E. C. G.
van Noorden, 39 j.; A. Jacobse, 22 j. en C.
Sturm, 22 j. (P.Z.C.)
Britsche terreuraanval op een stad in het Westen van ons
land. Arbeiderswoningen en huizen werden verwoest en
vooral waren vrouwen en kinderen het slachtoffer.
CNF-M-Pax m
"n Kopspijker heeft wel een kop, MAAR»
ihU deukt niet (ook niet aan de seha>
de, die hU aan fietsbanden kan be
rokkenen). Helpt hem, gooit hem
niet op straat: denkt aan defietsersf
Ned. Toeristenbond A.N.W.B
Verduisteren:
Van 19/4 tot en met 25/4
begin 21.00, einde 6.30 u.
Nederlandsche vrijwilligers strijden in het Oosten.
O-H-D-P m.
familieleden toe
zijn dus nergens
anders verkrijgbaar. Voor vrijwilligers, die
een adres hebben, dus geen veldpostnum-
Middelburg.
De politie heeft aangehouden J. A. F.,
alhier, wegens verduistering van distributie
bonnen. Tegen hem is proces-verbaal opge
maakt.
Zekere J. S. uit Arnemuiden is aan
gehouden wegens diefstal van een rijwiel alhier.
Zuid-Beveland.
KRUININGEN. Dinsdagmiddag geraakte
een paard, gespannen voor een driewielskar
waarop 2 personen zaten, op hol. Het viel bij
de Welhoekstraat, waardoor de mannen van
den kar geslingerd werden, de kar in de diepe
sloot terecht kwam, terwijl het paard met een
poot in het voorstel bekneld zat. Het kon be
vrijd worden. Alleen het lamoen bleek stuk.
Geen der beid» personen, noch de spelende
kinderen op straat, bleken letsel te hebben
bekomen.
Walcheren.
ARNEMUIDEN. Het telegraaf- en telefoon
kantoor alhier is thans opengesteld op de vol
gende urgndes morgens van 8.3011 uur;
des namiddags van 1416.30 uur; des avonds
van 1819 uur.