FEUILLETON BINNENLAND GEMENGD NIEUWS BURGERLIJKE STAND UIT DE PROVINCIE Schakelt orde en reinheid In Uw be> drijf In en ge sohakelt ziekte en on« geval uit. houden. Thans staan zij er weer, die mo gendheden, thans zijn zij weer met een charta atlantica gekomen. Thans beloven zij weer alle mogelijke ordeningen. Zij heb ben voor de wereldgeschiedenis reeds bewe zen, dat zij geen orde kunnen scheppen tus- schen volken en dat zij ook in de volken geen sociale gerechtigheid in het leven kun nen roepen. „Ziet, Nederlandsche en Duitsche nat. so cialisten, toen stond de Führer voor dit feit van een ongebreidelde uitbuiting van zijn volk, die zich in een volkomen onverant woordelijk geworden politieke wanorde toen parlementaire democratie genaamd steeds meer heeft uitgebreid, het geheel op gedreven door het Jodendom, waarvoor alle barrières door de mogenheden, die onze vij anden waren, werden gesloopt. Zoo kwam het Duitsche volk in een situatie die met vol komen zekerheid tot het communisme zou hebben geleid. Men kan niet vergeten, dat het Duitsche volk op dezen tweesprong heeft gestaan, die in 1918 is begonnen en tot 1933 heeft geduurd, daartoe gedreven door de maatregelen en door de politiek van paupe- riseering, die juist onze vijanden in ons Duitsche volk hebben doen woeden. Voor dezen tweesprong heeft het Duitsche volk gestaan. En wie heeft den historischen om mekeer tot stand gebracht? Niet zij, die voorgegeven hebben te strij den voor een zedelijke orde en die om deze zedelijke orde te bereiken z.g. de vroegere orde in het Duitsche rijk en ook in de Oos- tenrijksch-Hongaarsche monarchie hebben vernield, maar enkel en alleen Adolf Hitler en zijn Nat. Socialistische partij hebben ver hinderd, dat toen het Bolsjewisme midden in Europa voet vatte. Tegen het Bolsjewisme. Nu, kameraden, de Führer moest aantre den. Ge zult uit zijn autobiografie „Mein Kampf" weten, hoe hij, de geheele situatie inziende, het besluit heeft genomen om po liticus te worden, d.w.z. zich te plaatsen in alle problemen der gemeenschap met het be wustzijn aanspraken op de leiding dezer ge meenschap op zich te nemen. Als politicus moest hij aantreden tegen alle machten, die toentertijd de wanorde in het Duitsche volk hebben gebracht, en als politicus moest hij het Duitsche volk de parolen geven waar aan Duitschland zich weer kon oprichten. Als politicus is hij het eerst opgetreden tegen het communisme dat was een voor de hand liggende taak het communis me, dat was de eerste vijand dat dreigde alles wat er nog aanwezig was aan resten van vroegere traditie en alles wat nog be stond aan resten eener moraal, te vernieti gen. Ik zou in dit verband echter met het oog op de toestanden hier direct reeds op een d.ng opmerkzaam willen maken. ue Führer is aangetreden tegen het communisme omdat hij nauwkeurig heeft geweten, dat dit communisme de weg- Lo.e.der is van het bolsjewisme. En wanneer in het bijzonder gij, Neder landsche kameraden, met uw volksgenooten spreekt, maakt hen er dan opmerkzaam op, dat zij de kwestie van het communisme niet zoo licht moeten opnemen als men dit hier menigmaal kan waarnemen. Spr. gelooft wel, dat beschouwd als bin- nenlandsch politiek vraagstuk het comunis- me in Nederland geen bijzondere rol kan spelen. Maar daarop komt het heelemaal niet aan. Want het bolsjewisme, dat is geen Eurqpeesch verschijnsel meer, maar 't bols jewisme is levensvorm, waarin de steppen- volken en -horden van Oost-Europa en Bin- nen-Azië weer eens, zooals telkens in den loop der eeuwen, oprukken naar dit Euro- peesche avondland om het te vernietigen. Dat moet men voor oogen houden hier in Nederland. Tegen dit bolsjewisme is Neder land niet gewapend, integendeel, hoe min der het volk de eigenschappen heeft om aan zooiets mee te doen, des te grooter is het gevaar zijner vernietiging. Want wanneer Stalin en zijn groep en voorgangers aan ge ne zijde tezamen sedert 1917 reeds 40.000 memschen hebben omgebracht of heb ben laten verhongeren, welnu dan spelen 9 millioen Nederlanders in zoo een bereke ning geen rol meer, laat allen dat voor oogen houden. Wanneer deze stroom nu niet wordt tegengehouden door den muur der Duit sche en verbonden soldaten, is er geen redding meer; dan moge de innerlijke houding zijn zooals zij wil. Dan gaan de golven uit het Oosten over gilles heen en vernietigen het avopdland. En daarom is de Führer met zijn ijzeren vastbeslotenheid steeds opgetreden tegen het communisme, omdat hij wist, dat het communisme aan den eenen kant de vernie tiging van de persoonlijkheid in den mensch is en aan den anderen kant de wegbereider voor den om de paar eeuwen aanstormenden b.nnen-Aziatischen stroom. l) DE „VERDOEMDEN" door H. K i n g m a n s. Hoofdstuk I. Aan de Oosterkimme komt de dag glo ren. In de wouden, die Liegnitz in Silezië schier als omsluiten, ontwaakt het leven. Maar de rivier kabbelt rustig door. Want het is voorjaar. In najaar en winter mogen stroomen waters naar beneden worden ge stuwd; mogen de ijsschotsen zich opstape len; nu breekt een goed jaargetijde aan. In het midden van den stroom ligt een scheepje voor anker. Aan weerzijden han gen de netten uit. Als roerloos zit een man in de kracht van zijn leven naar bakboord te turen. In de buurt van den achtersteven staat een jongen van een jaar of veertien. In den laten avond van gister zijn vader en zoon Weishaupt, zooals eiken avond, naar den rivierkant gegaan. En ze zijn in de oude boot gestapt en hebben die stroomop- waart geroeid, om dan te ankeren en de netten uit te zetten. Den ganschen nacht hebben zij hun werk verrichtop gezette tijden de netten ophalen en den inhoud in de boot ledigen. Nu komt stralend de zon op. Zij weten er alles van, maar nu, bij het komend daglicht, bij het grauwen van den morgen, zien zij het pover resultaat van hun zwoegen. Wat op den bodem van hun vaartuigje ligt, is schier de moeite van het aankijken niet De demooretle. Vervolgens heeft hij zich moeten keeren en zich bewust gekeerd tegen datgene, wat men democratie noemt. Democratie betee- kent volksheerschappij. Kameraden, was dat wat wij toen allemaal hebben beleefd, volks heerschappij Deze 48 partijen hebben ge krakeeld, kon men dat een volksheerschappij noemen? Wanneer de verantwoordelijke lei der, een minister-president in een staat, in plaats van zijn gedachten te concentreeren op het welzijn en op de nuttige instellingen voor het volk, van den vroegen ochtend tot den laten avond moet onderhandelen, com promissen moet sluiten met kleine personen, die door hun provincies gestuurd worden, door hun partijen, dn gemarchandeerd heeft om het een of ander functietje, alleen om bij de verkiezing zijn stemmen bijeen te krijgen is dat dan democratie? Ten slotte was alles afhankelijk van een meerderheidsbesluit Wat dus een meerderheid juist om toevalli ge overwegingen heeft besloten, dat was toonaangevend, niemand verantwoordde .het, want wanneer het scheef ging, dan schudden zij het van zich af. Men heeft geen enkelen man gevonden, die werkelijk verantwoordelijk was, want de z.g. leiders van dezen Staat en de minis ter-presidenten enz. hebben zich altijd kun nen beroepen op hun parlementaire meerder heid. Neen, een democratie in den waren zin des woords, waar het volk aan het woord komt en zijn recht krijgt, is slechts aanwezig, wanneer mannen uit het volk, die gaarne de verantwoordelijkheid op zich nemen, zelf de leiding aanvaarden en bereid zijn altijd ook persoonlijk de volle verantwoordelijkheid te dragen voor datgene, wat zij ondernemen. De liberale beschouwing. De Führer heeft zich ook moeten keeren tegen de liberale wereldbeschouwing. De libe rale wereldbeschouwing, dat is die kijk op de dingen, die elkeen wil laten doen wat hem in zijn kraam van pas komt. Vrijheid noemt men dat; in werkelijkheid is het bandeloosheid en tuchteloosheid. Dat kan wellicht gaan in tijden die overigens geen groote eischen aan een gemeenschap stellen, maar niet op oogenblikken waarop van alle kanten vijanden binnendrin gen. En die dringen niet altijd slechts mili tair en met geweld binnen, neen, die sturen altijd hun hun vijfde colonne, namelijk hun denkbeelden, vooruit. De vernietigende denkbeelden sturen zij voor uit en daarvoor staan in een liberalen tijd deuren en vensters open. Die denkbeelden ver nietigen het volksche, het nationale bewustzijn. Dat was die moreele houding, wanneer men nog van moraal wil spreken, die gelachen heeft «wanneer er iemand nog sprak over het volk en over de natie, die gelachen heeft wanneer iemand verlangde, dat men hulde bracht aan de soldaten, die vier jaar in den oorlog hebben gestaan. En tegen deze moreele houding heeft de Führer zich met alle energie gekeerd. Evenals hij met het communisme het bolsjewisme, dat uit het Oosten komt moest verdrijven, zoo moest hij ook dien liberalen geest, die van het Wes ten komt, uit het Duitsche volk bannen. Immers, in het Westen ontstond een groote macht, die het kenmerk is van deze wereld beschouwing. Dat is het Amerikanisme, dat is de heerschappij van den liberalen wereldgeest, van de plutocratie, die alles wat bindt, wil ver nietigen en losmaken, opdat zij rustig van het standpunt van het geld uit alles kan beheer- schen. Daartegen heeft de Führer zich duide lijk gekeerd en tot zich zelf gezegd: neen, met dezen geest wil ik niets te maken hebben. Ik wensch een geest, die er trots op gaat, Duitsch te zijn, en voor u een geest, die er trotsch op is Nederlandsch te zijn, uit Neder- landsch bloed voort te komen. Uit het bloed komt de ware cultuur. Niet de eenheidscultuui als daarginds. Laten zij in Amerika hun cul tuur maken. Wij zullen die niet vernielen. Al worden zij ook soms in hun onbeschaafdheid een beetje onaangenaam, zij moeten daarginds blijven, en hun gemeenschap opbouwen. Maar hier by ons hebben zij niets te maken, dat gaat hun in het geheel niets aan, daarvan hebben zij niets begrepen en zullen zij niets begrijpen. De Joden. Kameraden, het is duidelijk, dat de Führer zich in dit verband met bijzondere beslistheid moest keeren tegen een groep, die destyds tot de inwoners van het Duitsche Rijk behoorden, namelijk de joden. Want de joden zijn op al die gebieden de drijfveeren. In het Duitsche volk werkt de jood vernietigend. De jood werkt in het Duitsche volk zoodanig, dat hij tenslotte de geheele ordening vernietigt. Dientengevolge is het uitsluitend een zaak van het Duitsche volk of het den jood in zyn gelederen nog wil dulden of niet. En wanneer de Duitscher besluit, dat de joden in zyn gelederen en in zijn gebied niets meer te maken hebben, dan is dat een daad van noodweer, die niemand anders iets aangaat. Daarover is een groot rumoer ontstaan in Engeland, in Amerika en in verschillende andere staten. Nu zou ik een voorstel willen doen, aldus spr., een voorstel wellicht niet uit goedheid, maar uit goedkoopte. Ik heb onlangs gehoord en u weet het allemaal, dat de oorlogskosten waard. Zij hebben hun daghuurtje in de ver ste verte niet verdiend. Adolf Weishaupt zucht. Straks komen ze thuis met hun beidjes. En dan zijn daar zijn vrouw Liesbeth en zijn kinderen Hermann (nu ja, die valt er buiten), Kathe, Jochem, Liesbeth, Friedrich, Lotte, Joseph en Stephan. Al die monden moeten gevoed. Waarbij dan nog z ij n mond en dien van zijn oudsten zoon Adolf, die bij hem in de boot staat. En de ervaring van dezen nacht her haalt zich zoo vaak! Soms denkt Weishaupt dat de rivier niet meer zoo vischrijk is als vroeger. Of speelt het„lest heugt best" hem parten en weet hij niet precies meer, 'hoe het vroeger thuis was? Vergeet hij ook niet, dat vele varkens de spoeling dun ma ken en dat er nu heel wat meer noodig is dan toen hij vijftien jaar geleden' met zijn kranige, propere Liesbeth in het huwelijk trad? Negen kinderen heeft zij hem geschonken Zes jongens en drie meisjes. Die kinderen moeten toch zeker gevoed en gekleed wor den? Het is dan ook zeer waarschijnlijk, dat de rivier nog denzelfden vischrijkdom als vroeger heeft. Maar Adolf Weishaupt wil meer visch vangen, om meer te kunnen ver dienen. Elke zaak moet naar haar proporties worden bekeken. Hoe dat nu evenwel zij, de laatste nachten is de vangst heel mager geweest. En zie nu het pover resultaat 1 „Dat is niet te veel, Dolf". (Wordt vervolgd.) van de Amerikanen reeds de 100 milliard dollar verre overtreffen en dat sij eind 1948 waar schijnlijk hot bedrag van 800 milliard dollar bereikt sullen hebben en dat van 1044 af den Amerikanen eiken- dag oorlog 1 milliard dollar zal kosten. Dat is veel geld. Maar wanneer de Amerikanen in plaats van dat allemaal te steken in wapenen en in ge schut en in kanonnen en in schepen, die zij verliezen, slechts een honderdste deel van dit bedrag, dus slechts twee, drie of vier milliard dollar zouden besteden om den joden de emi gratie uit Europa mogelijk te maken en om die geliefde joden toch eens ginds aan hun hart te kunnen drukken, dan zouden allen geholpen zyn. Dat is mijn voorstel. U zult mij toegeven, dat dit voorstel een voorstel is terwille van de goedkoopte, want in plaats van zes of zeven honderd milliard moeten zij liever drie, vier of vijf milliard dollar uittrekken en de joden naar hen toe halen. Maar dat willen zij niet, want dan zouden hun eigen volken zich aan die raad gevers ergeren. De Führer heeft gezegd, dat het joden probleem zal worden opgelost en het joden probleem zal ook in Nederland worden opge lost. Spr. gelooft, dat voordat dit jaar ver streken is, het jodendom ook uit het Neder landsche volkslichaam zal zijn weggenomen. Politiek confessionisme. Kameraden, de Führer moest zich met nog een ander geestelijk verschijnsel, dat politieke consequenties had, bezighouden en dat was het politieke confessionisme, d.w.z. het streven om de geloofswaarden te gebruiken voor politieke doeleinden. U zult u namen herinneren als Erzberger, namen, die dus op dezelfde blad zijde van de Duitsche geschiedenis staan, die het zwartste hoofdstuk van ons volk bevat. Toen heeft de Führer een duidelijke lijn ge trokken. De partij staat op het standpunt van het practisch christendom. De partij dringt zich ook niet in den godsdienst in, zij dringt zich niet in de betrekking van den individu tot God, en tot hiernamaals. Maar op politiek gebied mag het geloof niet worden misbruikt. Er is indertijd een groot rumoer ontstaan en men heeft gesproken van gewetensdwang en dergelijke dingen. Nu vraag ik u, aldus spr., waar was de gewetensdwang? Was de gewetensdwang bij ons, die ons er nooit om bekommerd hebben welk geloof elk van onze partijgenooten aan hangt, die er nooit bij onze hulporganisaties op eenigerlei wijze naar gevraagd hebben? Of is de gewetensdwang by hen geweest, die een christelijke begrafenis of de sacramenten ge weigerd hebben aan degenen, die toch eigenlijk al hun krachten en alles wat in hun vermogen is, slechts wilden wijden aan de volksgemeen schap? Spr. gelooft, dat wij juist thans kunnen zeggen, dat het het nationaal-socialisme is, dat het avondland en daarmede ook de christelijke religie verdedigt, welke zonder erbarmen zou worden weggevaagd, wanneer het bolsjewisme zou komen. Maar het nationaal-socialisme eischt, dat de buiten-kerkelijke organisaties, dat zijn dus de organisaties, die niet onder het canonnieke kerkrecht vallen, in de leiding staan, waarin zy behooren, n.l. in de leiding van de volksche gemeenschap. Dat is voor alle partijen steeds het beste. Tegen deze denkbeelden en machten is de Führer opgetreden en tegenover hen heeft hy het parool van de volksche gemeenschap ge steld, d.w.z. van de overtuiging, dat, wat wij zijn, voortkomt uit het bloed van ons volk en dat derhalve alles wat wij hebben, aan deze volksgemeenschap moet worden gegeven. Hij heeft derhalve het nationaal-socialisme ge plaatst tegenover de negatieve verschijnselen uit den tijd der ineenstorting van 1918. In andere plaatsen. In den Haagschen Dierentuin voerden Mr M. M. Rost van Tonningen en Dr Sohön- beck het woord. Mr Rost van Tonningen constateerde in zijn rede o.m. dat thans duizenden goedgekeurde vrijwilligers hun geloof in de leiding van Adolf Hitler hebben uitgesproken. Ten aan zien van de Angelsaksische bombardementen zeide spr.„Hoe meer moorden in Nederland des te meer vrijwilligers zullen er naar het front gaan!" Dr Schönbeck eerde Adolf Hitler in zijn werk en wees op de plichten van dit oogen- blik. Hij keerde zich tegen degenen, die het bolsjewistische gevaar kleineeren of meenen dat Amerika en Engeland ons daarvoor zullen beschermen. Wij zien, aldus spr., den Führer als iemand, dien de Allerhoogste ons heeft ge schonken om voor ons allen een betere samen leving te scheppen en groeten hem in het be wustzijn, dat de volken straks op hun knieën zullen danken voor hetgeen hij tot stand bracht als de groote Führer van alle Germa nen." Te Amsterdam spraken Generalkommissar Schmidt en de heer Van Geelkerken, te Rot terdam burgemeester Müller en Kreisobman P. G. Loser. VRIJSTELLING VAN TEWERK STELLING ELDERS. De voor den land bouw, den tuinbouw- en de visscherij en dorps ambachtslieden getroffen regeling ten aanzien van vrijstelling van tewerkstelling elders, is ook van toepassing op de werknemers in het boschlbouwbedrijf. Hieronder is mede begre pen het personeel in dienst van houthande laren, voorzoover het werkzaam is in den houtaankap of het houtvervoer. P. T. T. OP 2en PAASCHDAG. De P. T. T.-dienst zal op tweeden Paaschdag ge heel als op Zondagen worden uitgevoerd. AAN FAMILIE LEDEN VAN VRIJ WILLIGERS. Het SS- Ersatskommando deelt mede: Het is weer moge lijk pakjes voor de vrij willigers in de Waffen-SS en het Legioen te verzen den. Pakjes tot 100 gram zijn portvrij, van 100 tot 250 gram portvrij met „Zulassungsmarcke", van 250 tot 1000 gram met porto en „Zulassungs- marke". Het bovenstaande is al leen geldig voor hen, die een veldpostnummer heb ben, terwijl de z.g. „Zu- lassungsmarke" alleen aan soldaten worden uitgereikt en door hen aan hun gezonden worden. Zij Mr P. H. F. VAN VLOTEN TOT PROCUREUR-GENERAAL BENOEMD. Het Rijkscommissariaat maakt bekendDe Rijkscommissaris voor het bezette Ned. ge bied heeft den rechter bij het Vredegerechts hof te Den Haag, Mr P. H. F. van Vloten benoemd tot procureur-generaal te Den Haag. GEESTELIJKE WEDEROPBOUW. „Het Comité voor den geestelijken wederop bouw" schrijft: De bombardementen van die laatste weken, hebben aan tal van personen hun bibliotheek, groot of klein, ontnomen. Het „Comité voor den geestelijken wederopbouw", dat sinds het uitbreken van den oorlog meer dan 225 biblio theken heeft helpen herstellen, wil ook hier weer gaarne de helpende hand bieden. Ver scheidene aanvragen kwamen reeds binnen en er zullen zeer zeker nog meer volgen. Al leen. de boeken, die in den aanvang in groo- ten getale toevloeiden, worden al schaarscher en schaarscher. Wil daarom uw boekenkast nog eens na zien. Wij kunnen alles en in alle talen ge bruiken. Boeken, tijdschriften enz., kan men des noods ongefrankeerd, inzenden bijF. Goud zwaard, Azaleastraat 42b, Rotterdam, tel. 48998. Het Comité is als volgt samengesteld: Dr F. J. Krop, Frankenslag 181, Den Haag; G. M. A. Laernoes, H. Tollensstr. 4, Utrecht Ds J. J. Dijk, Leiderdorp; Ds A. Dubois, v. Swietenstraat 18, Gouda; Ds J. de Jong, Scheveningen; Ds F. Kijftenbelt, Rotter dam-Zuid; Ds H. Muys, Hijum (Fr.). INSTELLING PARKETWACHTERS. Het Verordeningenblad bevat een beschik king van den secr.-gen. van Justitie, betref fende de instelling van parketwachters. In deze beschikking ./ordt bepaald, dat er parketwachters worden aangesteld, die in strafzaken kunnen optreden bij de handha ving der orde ter terechtzitting, beteekenir.g van stukken, in dringende gevallen bij voor geleiding van verdachten, getuigen, deskun digen en tolken ter zitting, de aanhouding van veroordeelden ter tenuitvoerlegging van straffen, en bij de tenuitvoerlegging van straffen, voor zoover sprake is van bijzon dere maatregelen ter bewaking. De parketwachters staan onder den secr.- gen. van Justitie, die de ter uitvoering van het besluit noodzakelijke voorschriften uit vaardigt. VERGOEDING AAN ARBEIDERS IN BUITENLAND. Het Ned. Arbeidsfront heeft tezamen met het Departement van Sociale Zaken gewerkt aan de uitwerking van de finan- ciëele tegemoetkoming ten behoeve van arbei ders in het buitenland. Het betrokken Besluit zal niet lang meer op zich laten wachten. Direct na de tewerkstelling in het buiten land zal gedurende vier weken het volle loon doorbetaald worden, dat de arbeider verdiende voor zijn tewerkstelling. Dit is het zoogenaam de „overbruggingsgeld". Voorts zal het mogelijk zyn een sociale toe lage te ontvangen, wanneer het nieuw verdien de loon belangrijk minder is dan het oude. Voorwaarde hierbij is echter, dat 60 pet. van het nieuw verdiende loon overgemaakt wordt. Het overbruggingsgeld en de sociale toelage zijn de voornaamste vormen, welke de finan- ciëele tegemoetkoming kan aannemen. Er zijn namelijk ook nog de volgende vormen: reis kostenvergoeding, verteringsgeld by lange rei zen en een kleedingtoelage. T.a.v. de reiskosten is een uitbreiding van een bestaande regeling door het N.A.F. be werkstelligd, waarbij de reiskosten voor de aan sluitende reisgedeelten in Nederland voortaan ook vergoed zullen worden bij officieel verlof (voor gehuwden tweemaal en voor ongehuwden éénmaal per jaar). Productieslag in de gemeenten. Het is bekend', dat het deelnemen van de gemeenten aan den productieslag verleden jaar tot een volledig succes heeft geleid. Alom in den lande is de teelt van voedingsgewassen met groote activiteit ter hand genomen. Zoo zijn verleden jaar vrijwel alle terreinen in de gemeenten, die voor bebouwing met voedings gewassen in aanmerking kwamen, in gebruik genomen. Van de 'bereikte resultaten heeft Rotterdam wel het duidelijkste bewijs gele verd, aangezien daar op, een bebouwde opper vlakte van ongeveer 150 ha. ruim anderhalf millioen kg. aardappelen, peulvruchten en groenten konden worden geoogst. Het behoef- tigste deel der bevolking heeft daar bonloos en zonder 'betaling van kunnen profiteeren. Door de actie der gemeenten heeft men verleden jaar meer dan duizend hectaren aan de voedselproductie van ons land kunnen toe voegen. Deze meevaller is te opmerkelijker, omdat hij verkregen werd door middel van gronden, die in normale tijdsomstandigheden niet voor de voedselproductie zouden zijn ge bruikt. De overheid streeft er naar, zooveel in haar vermogen ligt, uitbreiding te geven aan de gemeentelijke voedselproductie in den loop van dit jaar. Gemakkelijk is dit echter niet. Alle gronden, waarop voedingsgewassen kunnen worden geteeld, zijn zoo langzamer hand reeds in den productieslag ingeschakeld, hoofdzakelijk in den vorm van volkstuinen. Desondanks is het gelukt, om het van gemeen tewege te betelen areaal nog met een paar honderd hectaren op te voeren tot een totaal van ruim 1250 hectaren. Ook dit jaar voeren de groote gemeenten weer den boventoon. Den Haag beteelt niet minder dan 56 hectaren met erwten en bruine boonen en ruim 40 hec taren met vroege en late aardappelen. Rotter dam, dat dit jaar ook gebruik maakt van ver schillende in het verwoeste centrum gelegen gronden, heeft zich speciaal op de teelt van aardappelen (100 ha.) en daarnaast van peul vruchten (36 ha.) toegelegd. Amsterdam, diat ruim 46 ha. met aardappelen heeft beplant, ge bruikt braakliggende gronden in het bijzonder voor het verbouwen van graan, waarmee 183 ha. zal worden bezaaid. Verscheidene kleinere gemeenten hebben den productieslag trouwens met niet minder krachtige hand aangepakt. Overal wordt dus thans naarstig gewerkt, om de voedselvoorziening van het volk te ver stevigen. (N. R. C.) Twee kinderen vermoord In den nacht van Dinsdag op Woensdag heeft te Princenhage een 40-jarige man zijn beide kinderen, een meisje van zes en een jongetje van vier jaar van het leven beroofd. Daarna heeft hij getracht zelfmoord te ple gen; zwaar gewond is hij in het ziekenhuis opgenomen. De oorzaak van het gebeuren moet gezocht worden in slechte huiselijke omstandigheden. Viervoudige moord te Hete re n. Gistermorgen kwam een wegwerker te Heteren tot de vreeselijke ontdek king, dat aldaar een vier voudige moord was ge pleegd, waarvan de 60- jarige voerman P. J. De gen, zijn knecht, de 50- jarige E. Tukkink en de 30-jardge landbouwerszoon J. v. Maanen slachtoffers zijn geworden. De vrouw van deze laatste werd nog vermist, doch later is ook haar lijk in een sloot ge vonden. Het schijnt dat roof het motief van den moord is geweest. Van de daders is nog geen spoor gevonden. O.- EN W.-SOUBURG. Geboren: Esther Suzanna, d. v. E. Weug en J. J. Schot te Vlissingen; Catharina, d. v. P. Maas en J. de Voogd; Jozina Francina, d. v. J. la Soe en C. M. TellierAaroioudi Abraham, z. v. J. la Soe en C. M. Tellier; Antheunis, z. v. J. Dingemanse en E. Dingemanse. Overleden: E. L. de Bruijne, 1 j. Getrouwd: C. de Groot, 41 j. en E. C. G. van Noorden, 39 j.; A. Jacobse, 22 j. en C. Sturm, 22 j. (P.Z.C.) Britsche terreuraanval op een stad in het Westen van ons land. Arbeiderswoningen en huizen werden verwoest en vooral waren vrouwen en kinderen het slachtoffer. CNF-M-Pax m "n Kopspijker heeft wel een kop, MAAR» ihU deukt niet (ook niet aan de seha> de, die hU aan fietsbanden kan be rokkenen). Helpt hem, gooit hem niet op straat: denkt aan defietsersf Ned. Toeristenbond A.N.W.B Verduisteren: Van 19/4 tot en met 25/4 begin 21.00, einde 6.30 u. Nederlandsche vrijwilligers strijden in het Oosten. O-H-D-P m. familieleden toe zijn dus nergens anders verkrijgbaar. Voor vrijwilligers, die een adres hebben, dus geen veldpostnum- Middelburg. De politie heeft aangehouden J. A. F., alhier, wegens verduistering van distributie bonnen. Tegen hem is proces-verbaal opge maakt. Zekere J. S. uit Arnemuiden is aan gehouden wegens diefstal van een rijwiel alhier. Zuid-Beveland. KRUININGEN. Dinsdagmiddag geraakte een paard, gespannen voor een driewielskar waarop 2 personen zaten, op hol. Het viel bij de Welhoekstraat, waardoor de mannen van den kar geslingerd werden, de kar in de diepe sloot terecht kwam, terwijl het paard met een poot in het voorstel bekneld zat. Het kon be vrijd worden. Alleen het lamoen bleek stuk. Geen der beid» personen, noch de spelende kinderen op straat, bleken letsel te hebben bekomen. Walcheren. ARNEMUIDEN. Het telegraaf- en telefoon kantoor alhier is thans opengesteld op de vol gende urgndes morgens van 8.3011 uur; des namiddags van 1416.30 uur; des avonds van 1819 uur.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1943 | | pagina 2