Christelijk Dagblad voor Zeeland
Zaterdag 18 April 1942
Voor den Zondag
DAGKALENDER
ZATERDAG 18 APRIL 1942
56e JAARGANG - No. 166
Bureaux Lange Vorststraat 70, Goes
Postrekening 44455 Telefoon 2438
Bijkantoor Middelburg:
Firma Boekhandel J. J. FANOY
Lange Giststraat 34 en Noordweg 155
Telefoon 3128
Directeur-Hoofdredacteur:
A. DE LANGE te Goes
Abonnementsprijs f 2.73 per kwartaal
Weekabonnementen voor Middelburg,
Goes en plaatsen waar een agent is
aangesteld f 0.21
Losse nummers 6 eent
Advertentlën 12 cent per millimeter
Ingezonden mededeelingen 24 cent per
millimeter. Kleine advertentiën 65 cent
bij vooruitbetaling. Advertentiën onder
letter of motto 10 cent extra.
Bij contract belangrijke korting
56e
Jaar
gang
zijt niet bezorgd.
de stem van jezus.
Het eerste kind»
ion 24.
:ër.
ieken.
zaterdag 18 april 1942.
zondag 19 april 1942.
i
Daarom zeg Ik u: zijt niet bezorgd
voor uw leven, wat gjj eten en wat
gij drinken zult, noch voor uw
lichaam, waarmee gij u kleeden zult;
is het leven niet meer dan het voed
sel, en het lichaam dan de kleeding?
want Uw hemelsche Vader weet,
dat gij al deze dingen behoeft.
Matth. 6: 25, 32b.
Geldt dit vandaag nog? Is door de bui
tengewone omstandigheden van nü dit
woord van Jezus niet tijdelijk buiten wer
king gesteld?
Men zou het wel haast zeggen. In elk
geval is het getal wel klein van hen, die
zich heel geen zorgen maken over het
voedsel en over de kleeding.
Het verband wijst er op, dat Jezus het
tobben want dat bedoelt Hij over
voedsel en kleeding noemt een dienen van
dei Mammon. En gij kimt niet God dienen,
èn den Mammon zegt Hij.
En wie dient er nü nog den Mammon?
Het gaat vandaag immers slechts over de
meest primitieve zorg voor het dagelijksch
brood?
Zoudt gij denken? Wij weten heel goed,
dat menigeen ook onder ons heel graag zou
zorgen voor volgend jaar al vast, laat staan
voor volgende maand, en volgende week.
Dat wordt ook niet veroordeeld. Maar
gij weet ook, dat dit wel willen zorgen dik
wijls de gestalte aanneemt van tobben, nu
al vast over hetgeen de volgende winter op
zal leveren.
Maar gaat het woord van Jezus vandaag
nog door?
Ja, zeker, Christus Jezus is gisteren en
heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Gij wilt toch niet zeggen, dat de hemel
sche Vader van de omstandigheden afhan
kelijk is? Gij zoudt toch niet denken
en er naar leven -f- dat God door oorlog
of vrede wordt machteloos gemaakt of in
staat gesteld voor de Zijnen te zorgen?
Normaal is het zoo, dat het vertrouwen
moet wassen, wanneer de menschelijke ze
kerheid duidelijk als onzekerheid aan den
dag treedt. Want dan spréékt immers het
zorgen van den hemelschen Vader te ster
ker tot ons hart.
Niet tobben, zegt Jezus want uw he
melsche Vader weet, dat gij al deze din
gen behoeft.
Niet tobben dat sluit uiteraard de
zorg en de bemoeiing om de beste verzor
ging van uzelf en van uw kinderen niet uit.
Het past u als kinderen C niet dat
gij u aftobt over voedsel en deksjl, terwijl
de hemelsche Vader weet, dat gij het be
hoeft. En zijns is immers het goud en het
zilver en het vee op duizend bergen?
Niet tobben. D.i. niet leven, alsof gij met
bezorgd te zijn één el tot uw lengte zoudt
kunnen toedoen; dat is, leven zoo, dat de
tobberij over voedsel en kleeding u de le-
De stem van Jezus klonk zoo stil:
„Kom tot Mij, gij die dorst!
Ik ben uw leven, kom en leg
Uw hoofd aan mijne borst!"
Ik kwam tot Jezus als ik was,
Bedroefd en moe en mat;
Ik vond in Hem zóó blijde rust,
Dat ik mijn smart vergat.
De stem van Jezus klonk zoo teer;
„Zie Mij hoe ik u geef
Het levend water; dorstige
Buig neer en drink en leef!"
Ik kwam tot Jezus en ik dronk
Zoo dorstig al maar meer:
Mijn dorst gelescht, mijn ziel vernieuwd
Legde ik mij bij Hem neer.
De stem van Jezus klonk zoo zacht:
„Ik ben het eeuwig licht,
Hef op naar Mij, gij dolende,
Uw smartelijk gezicht."
Ik zag naar Jezus en ik vond,
In Hem mijn Zon, mijn Al,
Het licht waarbij ik immer meer,
Ontvangend, leven zaL
Dr H. T. Oberman.
vensvreugde en de blijdschap in God niet
rooft.
Uw hemelsche Vader weet, dat gij al
deze dingen behoeft.
En Hij dénkt er wel aan; Hij ver
geet nooit één van Zijn kinderen.
Hij vergeet nimmer, dat gij al deze din
gen behoeft.
Is dit een garantie, dat gij geen honger
lijden zult? Een belofte, dat gij alles zult
hebben, wat gij graag zoudt willen?
Geen sprake van. Uw hemelsche Vader
belooft u niet, al wat gij meent noodig te
hebben, en al wat uw leven zou. kunnen
veraangenamen. God zegt u alleen, dat gij
op Hem geheel kunt vertrouwen en dat
Hij het maken zal zoo, dat grj u verwon
deren moet.
Ook dan, wanneer gij zoo ver zoudt ko
men, dat u ontbreken zou wat gij ziels-
graag had, en gewoon waart te rekenen tot
uw nooddruft, ook dan blijft gelden het
woord: Uw hemelsche Vader weet, dat gij
al deze dingen behoeft. En dat zal ook dan
u genoeg zijn.
En wat gij wezenlijk behoeft, zal Hij u
geven.
Want uw hemelsche Vader is de Vader
van onzen Heere Jezus Christus. Die u
alzoo lief heeft gehad. En Die u in de hand
palmen heeft gegraveerd. En Die gezworen
heeft met dure eeden, dat Hij nimmer op u
toornen noeh u bestraffen zal. En Die u
met Hem ook alle dingen schenken wil.
Zijt niet bezorgd. (Kerkbode A'dam-Z.)
[(Vervolg.)
Waa» het in de eerste levensjaren van
een kind op aankomt is de goede gewen
ning. Rust en regelmaat, het handhaven
van vaste gewoonten bewerken vóór de
lagere-school-leeftijd een levensstijl, waar
het kind later in vrijheid door zelfopvoeding
op dient voort te bouwen. Want alle opvoe
ding moet leiden tot zelfopvoeding. Dit kan
reeds jong tot op zekere hoogte geschieden.
Het is niet voor niets, dat Montessori als
ondertitel voor haar hoofdwerk gekozen
heeft: „De Zelfopvoeding van het jonge
kind". Met typisch vrouwelijk radicalisme
gaat zij hierin zoover, dat zij het kind ge
heel in vrijheid tot vrijheid wil opvoeden.
Zij moet dit aldus, dat zij het kind tot niets
wenscht te dwingen. Het kind zal zélf den
tijd bepalen, waarop het zekere functies uit
wenscht te oefenen.
Die tijd wordt bepaald door een natuur
lijke spontane drang, ziel en lichaam van
een kind vragen naar zekere oefening. We
vinden dit ook terug in de dierenwereld.
Bij een kat treedt een gevoelige periode op
tot het spelenderwijs oefenen van die func
ties, die noodig zijn bij het muizen vangen.
Wordt zoo'n dier op onnatuurlijke wijze in
zijn jeugd belemmerd aan deze innerlijke
drang uiting te geven, dan leert het deze
vaardigheid later nooit meer. Er schuilt
dus een groote wijsheid in de oude volksuit
spraak: „Wat Jantje niet heeft geleerd,'
leert Jan nimmer". Eten der eerste en voor
naamste zintuigen, die geoefend worden, is
de tastzin. Iedere moeder weet, dat het
kleine kind een tijd heeft, waarin bet alles
in dej meest letterlijken zin des woords wil
„behandelen". Het kind wil alles met de
handen betasten, wil scheuren, bijv. aan het
behang, en alle mogelijke daartoe geschik
te voorwerpen grijpt het aan. Dit tijdstip
is lastig, want het houdt de noodzaak in te
zorgen voor steeds goed oefenmateriaal.
Heeft het kind zulk materiaal niet, dan
gaat het daarvoor oefenen met de voor
werpen uit de huiskamer, die daarvoor niet
'zijn bestemd. Natuurlijk moet het hiervan
worden, terug gehouden, maar als voldoen
de materiaal ontbreekt, wordt de ontwik
keling geremd. Wat van de tastzin geldt,
geldt ook van de andere zintuigen. De goe
de kleuterschool komt aan deze behoefte
tegemoet. Zij dient te zijn een werkplaats
voor het jonge kind. Het doel, dat het kind
natuurlijk onbewust met dit spelend wer
ken of werkend spelen heeft, is veel min
der een resultaat te bereiken* als wel de
vreugde genieten van de bezigheid. Het
beeft dan, wat Duitschers noemen: Funkti-
onslust, d.w.z. plezier, lust, bevrediging in
het functioneeren van het bepaalde zintuig.
Aan die vrijheid van Montessori is ech
ter een beperking verbonden. Zij drukt dit
treffend aldus uit: „Onder vrijheid versta
ik: een microscoop niet_als presse-papier
gebruiken". Daarom mogen de kinderen in
de Montessori-scholen zelf bepalen welk
■etkaart,
t/m 16
oden, zal
olie ver-
jf boter-
■eten ge-
ipril tot
ïun win-
a desge-
noet af-
vetkaart
ende 720
3 flesch,
rkrjjgen.
10 gram
itrekken.
>lie mag
.vak van
IACAO.
.pril t/m
;vak van.
bon ter
z worden
11 echter
het tjjd-
weer een
van vier
bon meer
i.
men aan
t publiek,
ging van
e 500 gr.
:baar ge
ien geeft
s van 19
recht op
•am jam,
akenrant-
d onrust-
t overbo-
medewer-
irtsen om
;enige ze-
at zij niet
arwege te
t een pa-
>or extra
muiier M
rordt ver-
mtsoenen
duur van
;n te wor-
(j dit for-
instantie
luit' geno
sarts zijn
:ienst, die
jt verzen-
nigen tijd
leringsge-
rden be-
:e metho-
t een cha-
velke een
oepen van
zich zou
vertrou-
otendeels,
intal aan-
•lliging in
keerde di-
n het een-
Haag be-
'er en ook
van het
in worden
iijken, kan
ïen, in dit
leken, on-
het doel van dit blad „Toekomst"!
Deze uitgave bevat artikelen over
arbeidsdienst, productieslag, volksge
zondheid, bèscherming van den huurder,
enz.
Op de laatste pagina is opgenomen
een prijsvraag, waaraan de hbofdprijs
f500-is. In de opgave is een zetfout ge
slopen: de tweede beginletter moet niet
sijn een S, doch een W.
Voorts fe de termijn van inzending,
aanvankelijk bepaald op 1 April, ver
lengd tot 30 April.
opvolger van den chef van den staat, ad
miraal Darlan, verklaarde zich op ver
langen van den maarschalk bereid, om
onder diens! rechtstreeksch gezag 't op
perbevel over de strijdkrachten te land,
ter zee en in de lucht op zich te nemen.
- Alle ministers en staatssecretarissen
stelden den chef van den staat hun por
tefeuilles ter beschikking.
Maarschalk Pétain zeide admiraal Dar
lan, den ministers en staatssecretarissen
dank voor de toegewijde medewerking,
die zij hem hebben verleend in de moei-
a.s. jonger zijn dan 18 jaar, doch niet
jonger dan 17 jaar, kunnen zich vrijwil
lig verbinden. Deze vrijwillige verbinte
nis geeft vrijstelling van den later op
hen rustenden arbeidsdienstplicht.
Aanmelding moet vóór 25 April a.s.
geschieden bij /een der aanmeldingsbu-
reaux te Amstèrdam, Apeldoorn, 's Gra-
venhage, Groningen, 's Hertogenbosch en
Utrecht (mondeling of schriftelijk).
De kampen beginnen op 1 Juni a.s. en
duren voor de a.s. studenten tot en met
24 October.
or tabak
in groote^
jn bonnen'
p gegeven
werd hier
kondiging,
xetten ge-'
geven werden zonder bon.
Wie even nadenkt zal begrijpen, dat
degenen, die nu kunnen .verkoopen, zulks
doen uit achtergehouden voorraden en
dat, v/ie nu niet kunnen inleveren, in
dertijd hun klanten meestal getrouw be
diend hebben.
Hier en daar verschenen er plotseling
doozen bonbons en reepen chocolade, die
tegen inruiling van bon P werden ver
kocht. Maar men heeft ingegrepen en
de bonbons en de chocolade zijn verdwe
nen. Inmiddels zal men gelezen hebben,
Hij gedenkt Zijns verbonds tot in
eeuwigheid. Ps. 105 8 a.
Zon
op onder
6.39 20.41
23 April le kwartier.
30 April Volle maan.
Maan
op onder
8.25 23.35
Gaat tot Zijn poorten in met lof,
Met lofzang in Zijn heilig hof,
Looft Hem aldaar met hart en stem,
Prijst Zijnen naam; verheerlijkt Hem!
Ps. 100 3,
Zon
op onder
6.37 20.48
Maan
op onder
8.59
DE BELANGEN DER NEDERLAND-
SCHE ARBEIDERS IN DUITSCHLAND
Zooals bekend, werkt een groot aantal
Nederlandsche arbeiders in Duitsch-
land en begrijpelijk is het, dat hun
families hier te lande graag iets willen
weten van de verzorging vaft man of
zoon. Van Duitsche zijde is dezer dagen
dienaangaande het een en ander mede
gedeeld. Het Duitsche arbeidsfront, zoo
werd gezegd, zorgt in samenwerking met
het N.V.V. zooveel mogelijk voor de Ne
derlandsche arbeiders die het gezinsle
ven moeten missen. Deze zorg begint
reeds op de reis naar Duitschland. On
derweg krijgen zij te eten en te drinken.
Zijn ze in Duitschland aangekomen,
dan worden ze meestal in kampen onder
gebracht. Zij blijven dan als Nederlan
ders onder elkaar en het is gemakkelij
ker voor hen te zorgen, dan wanneer elk
afzonderlijk gehuisvest ls. Voor on
geveer 1.20 mark ontvangen de arbeiders
kost en inwoning. Aangezien de loonen
goed zijn, is het steeds mogeljjk, dat een
behoorlijk bedrag (minimum 25 mark
per week voor een ongeschoold arbeider)
naar huis wordt overgemaakt. Hierop
wordt zooveel mogelijk toegezien.
Ook voor ontspanning wordt gezorgd.
Zoo zijn er in de kampen Nederlandsche
kranten en tijdschriften, terwijl reeds 450
bibliotheken, ieder van minstens 100
.boeken, naar de kaïnpen zijn verzonden.
Ook tooneel- en muziekavonden zullen
worden georganiseerd.
Wij spreken de hoop uit, dat ook aan
de godsdienstige behoeften dezer arbei
ders aandacht zal worden geschonken.
dat de Prijsbeheers ching met strenge
straffen dreigt tegen ben, die de bonnen
P en T als lokaas willen gebruiken, om
toekomstige klanten te vangen met goe
deren, die zij vroeger hebben achterge
houden in plaats van ze aan de klanten
'te leveren. Verwacht mag worden, dat
een billijker grondslag voor de toewijzin
gen zal worden verkregen.
Wie regelmatig verkocht heeft, mag
niet de dupe van zjjn "eerlijkheid worden.
De Rijkscommissaris te Lunteren.
Donderdagmiddag heeft de Rijkscom
missaris, rijksminister Dr Seyss-Inquart
met klein gevolg per auto een bezoek
aan 't hagespraakterrein bij den Gouds-
berg te Lunteren, dat voor deze gelegen
heid feestelijk met vlaggen was versierd,
gebracht. In het gezelschap van den
Rijkscommissaris bevond zich ook Ir A.
A. Mussert, leider der N.S.B.
Vergunning voor vestiging te
Utrecht noodig.
De burgemeester van Utrecht heeft
een verordening inzake de vestiging bin
nen de gemeente Utrecht vastgesteld.
Volgens art. 1 daarvan is het een ieder
verboden, zonder vergunning zijn woon
plaats binnen de gemeente Utrecht te
vestigen of daar hoofdverblijf te hou
den voorzoover hij op het oogenblik van
het in werking treden van deze verorde
ning aldaar geen woonplaats of hoofd
verblijf heeft. Voorts is het verboden
zonder vergunning aan pers'onen die zich
in strijd met het in artikel 1 bepaalde
in de gemeente vestigen of hebben ge
vestigd een woning geheel of ten deele
ter bewoning af te staan.
N.V.V. wordt Nederlandsch Arbeids
front.
In een Donderdagmiddag te Kerkrade
ten raadhuize gehouden vergadering,
heeft de heer Tielemans, provinciaal
vertegenwoordiger van den commissaris
van het N.V.V., sprekende over de toe
komst van Nederland, medegedeeld, dat
de naam N.V.V. spoedig zal worden ver
anderd in dien van Nederlandsch Ar
beidsfront.