Abonneert op dit blad
LANDBOUWERS,
JONGSTE BEDIENDE
Veelt
DE PIONIERE
i
Het aesÉe adres voor MANUFACTUREN is dat van'
t, IV*gR£, tijdelijk Korte Delft 20, MIDDELBURG.
Bozoeki de vergadering met deel
raemers aan de gewassenkeuring
MAANDAG 9 MAART a.s., te 1.30 uur n.m., in de
zaal van den heer J, C. Krijger, Beestenmarkt
-te GOES.
s.St;
Ook toegt
Middelburgsche Brieven.
EIKEN ORGEL
EEN REFORMATORISCH KERKBOEK
FEUILLETON
Een Reformatorisch Kerkboek.
VI NOLI A-SHAMPOO
TANDENBORSTELS
Voor de op hoogen prijs ge
stelde beschamend talrijke blijken
van belangstelling in gelukwen-
scheft en zelfs in kostbare geschen
ken, die mij op 15 P'ebruari j.l.
gewerden, moet ik voorshands vol
staan met deze dankzegging!
J. F. HEEMSKERK.
Middelburg, 6 Maart 1942.
OFFIGIEELE PUBLICATIES.
NA-UITREIKING INLEGVELLEN.
De Directeur van den Distrlbu-
-tiedienst te Goes maakt bekend,
dat die personen die om de een
of andere reden nog niet ln het
bezit zijn van inlegvellen voor hun
distributiestamkaart, deze alsnog-
kunnen verkrijgen ln het Beurs
gebouw aan de Groote Markt op
Zaterdag a.s. van 9.30 uur—12.30
uur.
Aangezien zeer binnenkort deze
inlegvellen noodig zijn voor het be
komen van ^bonkaarten, wordt een
ieder die nog niet in het bezit hier
van is, in zijn eigen belang aan
geraden de afhaling op bovenver
melden dag te doen.
Goes, 5 Maart 1942.
De Directeur voornoemd,
H. KOOPS.
UITREIKING NIEUWE MELK-
KAARTEN.
De jDirecteur van den Distribu-,
tiedienst te Goes maakt bekend,
dat zal worden overgegaan tot de
uitreiking van melkkqnrten D.U.
aan diegenen, die geboren zijn voor
1 April 1928.
Voor deze kaarten komen alleen 1
in aanmerking personen, die zijn
ingeschreven in het bevolkingsre
gister der Gemeente Goes, hetgeen
uit de distributiestamkaart moet
blijken.
De uitreiking zal geschieden in
het Beursgebouw aan de Groote
Markt in alphabetische volgorde
naar dé beginletter der familie
namen en wel op de volgende
dagen:
Maandag 9 Maart a.s. A t/m H;
Woensdag 11 Maart a.s. I t/m
P en
Donderdag 12 Maart a.s. Q t/m Z. j
Het Beursgebouw is voor deze
uitreiking geopend vsm 9%—12%
uur en van 13:y3—15$ uur."
Goes, 6 Maart 1942.
De Directeur voornoemd,
H. KOOPS.
RUILING INLEGVELLEN.
De Directeur van den Distribu-
tiedienst te/Goes maakt bekend,
dat personen, geboren in de maan
den Januari, Februari, Maart en
April van de jaren 1921, 1928 en
1938 hun ontvangen inlegvellen,
behoorende bij de distributie-stam
kaart, moeten ruilen.
Hiertoe zal gelegenheid zijn in
het Beursgebouw aan de Groote
Markt op 9, 11 en 12 Maart a.s.
van 9.30—12.30 uur en van 13.30—
15.30 uur.
De distributie-stamkaarten van
deze personen moeten eveneens
worden medegenomen.
Goes, 6 Maart 1^42.
De Directeur voornoemd,
H. KOOPS.
UITREIKING BONKAARTEN 4e
PER. AARDAPPELKAARTEN.
In verband met de uitreiking
van de nieuwe distributiebonkaar
ten voor levensmiddelen, maakt de
Directeur van den Distributiedienst
te Goes, het volgende bekend ten
aanzien van aardappelbonkaarten.
Bij deze uitreiking zullen in de
Gemeente Goes uitsluitend die ge
zinnen voor aardappllkaarten in*
aanmerking komen, die op den dag
der uitreiking over minder dan 25
kg. aardappelen per gezinslid be
schikken. Inwonend personeel
wordt in dit verband als gezinslid
beschouwd. De gezinshoofden en
de alleenwonenden, die over min
der dan genoemde hoeveelheid
aardappelen Beschikken, kunnen
op 9, 11 en 12 Maart a.s. van 9.30
u.12.30 u. en van 13.30 u.—15.30
u. in het Beursgebouw aan de Gr.
Markt een formulier afhalen. Op
dit formulier dient een ondertee-
kende verklaring betreffende den
voorraad aardappelen, te worden
gesteld. Bij de uitreiking der nieu
we bonkaarten zullen uitsluitend
zij, die zulk een verklaring over
leggen, in het bezit van aardappel
bonnen voor het tijdvak van 22
Maart tot en met 18 April a.s. wor
den gesteld.
Met nadruk wordt er de aan
dacht op gevestigd, dat tegen hen,
die bedoelde verklaring onvolledig
of in strijd met de waarheid afleg
gen op grond van het Economisch
Sanctiebesluit 1941 een strafrechte
lijke vervolging kan worden inge
steld.
OP
WOENSC
Amice,
Dat is een zeer geslaagde deurcollecte
geworden, die dezer dagen in onze stad is
gehouden. E!en collecte in natura. Een in
zameling van brandstoffen en direct daar
op de uitreiking er van. Dat is nu eens een
'uiting van warme gemeenschapszin, die we
dankbaar signaleeren.
Het zal vermoedelijk aldus ontstaan zijn.
In de behaaglijk verwarmde kamer keek
iemand er de blozende kachel eens op aam
P>n der huisgenooten pakt de kolenkit op
en geeft het gulzige vuur nog wat voedsel.
Hij denkt: wat een geluk, dat je dat nog
doen kunt. Veronderstel dat je big een ka
chel zit, die je niets meer geven kunt. Zou
den er zulken al zijn? Ongetwijfeld zijn die
er. De verhalen van ouden van dagen, werk-
loozen en zieken, die een dubbel rantsoen
bedrnst nemen, om brandstof te sparen,
deden reeds de ronde. Daar moest iets aan
gedaan kunnen worden. Kan dat niet? Na
tuurlijk, dat moet kunnen. Als allen, die
nog iets hebben eens een kit, zegge een kit
afstonden aan de stakkerds die niets meer
hebben, wat zou dat een weldaad zijn. Het
moet georganiseerd worden. Hoe?
De hier bedoelde „bij" zal vermoedelijk
een diaken zijn geweest.
Iemand die iets kent van wat er omgaat
in de gezinnen, waar de behoefte meestal
grooter is dan de voorraad. En des Zondags
daarop komt reeds van de kansels het ver
zoek om een Mt kolen of te staan voor hen
die dringend om brandstof verlegen zitten.
Het vonkje van naastenliefde slaat over
en ontsteekt een groot charitatief vuur.
Diaconieën, maatschappelijk hulpbetoon
loopen warm op dezen weg van liefdadig
heid. Het blijft niet locaal beperkt, maar
dezen vorm van liefdadigheid vindt in ver
schillende Zeeuwsche plaatsen toepassing
en het wordt overal een succes.
Pas op, Stentor, sla nu niet door en nu
geen lofzangen daarop, want naastenliefde
is menschenplicht. En sla jezelf als Middel
burger nu niet op de borst, en zeg vooral
niet, dat wij daar de primeur van hadden,
en anderen ons zoo heerlijk hebben nage-'
praat. Want dan is de aardigheid er weer
ver af. Of eigenlijk is dit te zacht gezegd.
Alg we trotsch worden op onze particulie
re, diaconale of burgerlijke philantrophie,
dan zijn we al heel ver van den goeden weg
af. Dan krijgen onze werken van barmhar
tigheid een bitteren bijsmaak. Uitdeelen in
eenvoudigheid en barmhartigheid beoefe
nen in blijmoedigheid, dat is de juiste hou
ding. En zonder iets ten nadeele van dezen
brandstoffen-offerplicht te zeggen, daar
was het te mooi voor.
We moeten verder, En meer doen. En
blijven doen. Gemeenschappelijk moeten we
de lasten van dezen tijd dragen.
Draagt elkanders lasten en vervult alzoo
de wet van Christus. Dat moet er steeds
opnieuw ingegrifd worden bij ons.
DE TWENTSCHE BANK N.V.,
kantoor GOES,
vraagt voor directe ln diensttreding
Diploma U.L.O.
veling. Alléén
citeeren.
strekt tot aanbe-
schriftelijk solli-
H. HASPSR
VERSCHENEN
In dijt rijk geïllustreerde en goed gedocumenteerde boek geeft de
schrijver een principieele uiteenzetting van de eischen, waaraan een
kerkboek naar reformatorisch beginsel behoort te voldoen. Ruim 200
pag. Ing. 2.90*. Geb. 3.90*. Verkrijgbaar in den Boekhandel,
UITGAVE A JONGBLOED N.V„ LEEUWARDEN.
Zooiets
bloed zrn'
Verdelg
Het luiz
en is om
15 stuks
KORTEDIJ
S2) -o-
Het komt voor de verantwoording van
de zegsman of zegsvrouw. Intusschen,
Verbaan, help mee, om het praatje den
kop in te drukken. Ik vermoed, hoewel
ik dat niet zeker weet, dat juffrouw Ver
laan al op de hoogte is van het feit, dat
men kletst over haar. Zij zal het er niet
gemakkelijk onder hebben. We moeten
het haar niet moeilijker maken."
„Voor zoover het aan mij ligt, zal dat
niet gebeuren, mijnheer Botterweg."
Zij praten nog wat Botterweg vertrekt.
Hij drukt beiden de hand en ziet me
vrouw Verbaan doordringend aan. Deze
heeft niets gezegd. En zij zegt nog niets.
„Dat ellendige geklets toch," zegt haar
man, als hij in het vertrek terugkomt.
„Er zullen er meer zijn, die het ge
zien hebben," merkt zij op. „Ik zag het
toch ook met eigen oogen?"
„Wat heb je gezien? Dat die twee uit
dat wegje kwamen? Wat zegt dat in
zekeren zin. Weet je, wat zij tot elkaar
hebben gezegd? Het is bijvoorbeeld best
Officieele Publi
van Landbov
MESTCONT:
RUK
De C.'O. V-
bekend, dat o
weer contracte-
steld zullen wo
ten hebben tot
'en andere daar1,
komende veeho
te bieden in di
voldoende weid
den. De runde:
tijdvak Septeml
afgeleverd te v
drijf sorganisatie.
Alleen vrouw
geschetste fokst
vend gewicht 1
kg., die men v
kunnen geeonfr
De contracten
worden op:
a. C en D ru:
de Bedrijfsorgai
Schikbaar geste
het gewicht niet in mindering op boden is. Diti verbod geldt niet
den aanslag. voor het merk „Belegen NZ", in
fo. Vrije runderen, welke van een dien er voor zoover dit wordt aan-
anderen veehouder worden overge- gebracht door of vanwege de
nomen. Het levend gewicht op den Nederlapdsche Zuivelcenttale, af-
dag van contracteering komt in deeling Zuivel,
mindering op den aanslag van Het aanbrengen van opschriften
dengene die recht heeft op het co- op kaas als „prima belegen" door
En daarom, amice, we doen wat onze
hand vindt om te doen.
En dat is niet weinig.
Laten we dat elkander in herinnering
houden.
Als steeds,
je STENTOR.
Het is een verheugend verschijnsel, dat
de laatste jaren in de kerken in ons vader
land steeds meer aandacht wordt geschon
ken aan den kerkzang. Wat ons „psalmzin
gen" betreft, zijn wij nog lang niet waar
wij wezen moeten en valt er nog zeer veel
te verbeteren.
Gelukkig zijn er stappen gezet op den
weg tot verbetering, waarop het echter
slechts langzaam voortschrijden is. Haas
tige spoed zou hier zeker tot geen goed
doel leiden. Wij hebben thans in de Ned.
Herv. Kerk het „Comité tot verbetering
van den zang in den eeredienst der Ned.
Herv. Kerk" (Comité Kerkzang) en in de
Geref. Kerken de „Stichting tot verbete
ring van het psalmgezang in de Geref. Ker
ken in Nederland".
Maar met het verbeteren van den zang
alleen zijn wij er niet. Dit is één zijde van
deze zaak, welke zoo zij grondig wordt
aangepakt zal moeten leiden tot een
nieuwe psalmberijming, ja tot een „refor
matorisch kerkboek" voor de kerken in
Nederland.
Ieder meelevend gemeentelid weet na
tuurlijk van het baanbrekend werk, welke
Ds H. H a s p e r op dit gebied heeft ver
richt en nog steeds bezig is te doen. Zijn
psalmberijming, welke in 1936 verscheen,
heeft behalve, dat zij verschillende pennen
in beweging heeft gebracht, tot resultaat
gehad, dat de kwestie van het kerkelijk
lied meer op den voorgrond is getreden.
Thans ligt voor ons zijn studie „Een Re-
formatorisch Kerkboe k", wel
ke uitkwam bij A. Jongbloed N.V. te
Leeuwarden. In September 1941
heeft hij over dit onderwerp gesproken op
de Conferentie voor Practische theologie
en deze voordracht heeft hij nu in uitge-
breiden vorm het licht doen zien.
Wij kunnen den auteur dankbaar zijn
voor dit werk, dat wij ten zeerste ter lezing
en ter bestudeering aanbevelen aan ieder,
die met het kerkelijk lied te maken heeft,
d.w.z. aan elk belangstellend gemeentelid,
die het wel meent met den zang in den
eeredienst.
Ds Hasper vangt zijn studie aan met te
wijzen op de taak en de plaats, welke het
kerkelijk lied naar Calvijns oordeel moet
innemen en de eischen, welke hieraan te
stellen zijn. Hij toont aan, dat bij Calvijn
het „psalmzingen" bestond uit psalmen en
andere liederen, welke aan de Schrift zijn
ontleend. Het ideaal van den grooten Kerk
hervormer is geweest een „reformatorisch"
kerkboek, en „het is niet reformatorisch in
mogelijk, dat die De Bruin haar heeft
gevraagd, maar dat zij natuurlijk heeft
geweigerd. Ik weet er geen syllabe van,
maar dat zou toch kunnen? Op zijn
hoogst zouden we dan kunnen zeggen,
dat zij ietwat onvoorzichtig is geweest,
maar dat is dan ook alles. En nu wordt
het meisje belasterd, 't Is mooi, dat moet
ik zeggen."
Verlicht haalt mevrouw Verbaan adem,
als haar man de kamer verlaat. Zij is
bang geweest, dat hij pertinent vragen
zou, of zij er met iemand over heeft ge
praat. Zij is er vrij zeker van, dat zij de
zegsvrouw is geweest. Want er was nie
mand in de buurt te bekennen, toen. En
haar uitlatingen zijn verder gegaan. In
tusschen, die mijnheer Botterweg kan
mooi praten, maar zij heeft het dan toch
maar gezien.
Dat kan het water van de zee niet
wegwasschen. Ieder, die hen had gezien,
zou gezegd hebben: die twee zijn het met
elkaar eens. Maar ja. Botterweg is een
dikke- vriend van juffrouw Verlaan. Mis
schien heeft hij haar wel stevig onder
handen genomen en is zij teruggekrab
beld.
Zoo spint mevrouw Verbaan haar ge
dachten voort. En het lesje, dat zij heeft
de Heilige Schrift alleen de Psalmen als
door Gods Geest geïnspireerd te beschou
wen".
Vervolgens gaat de schrijver na, of de
Nederlandsehe kerken aan de idealen van
de Calvinistische Reformatie trouw geble
ven zijn. Naar hij meent hebben zij het over
geleverde niet zuiver bewaard en de op
dracht tot voortzetting van den arbeid niet
verstaan.
Wij moeten ons daarom bezinnen op de
vraag, op welke wijze het kerkelijk lied
zijn Reformatorische plaats in den eere
dienst zou kunnen innemen tot eer van God
en tot zegen van ons volk.
In het zangboek van de Kerk moet het
boek der psalmen de eereplaats innemen en
de maatstaf voor den tekst der berijming
moet zijn de grondtekst der Heilige Schrift,
zooals Ds Hasper nadrukkelijk betoogt.
„De Nieuwtestamentische gemeente moet
van Jezus zingen. Zonder meer van Hem.
Van Zijn persoon. Het feit, dat Jezus er is,
de Gekruisigde, die de Opgestane is, geeft
niet alleen overvloedig stof tot allerlei
liederen van lof en aanbidding, maar be-
heerscht ook in zijn allesomvattende betee-
kenis de orde en rangschikking van de lie
deren buiten het Psalmboek. Na de alge-
meene lofprijzing, moet de gemeente in
haar boek de liederen vinden, die betrek
king hebben op de komst van Jezus, zijn
leven, zijn lijden, zijn sterven, zijn opstan
ding, zijn hemelvaart, de uitstorting van
Heiligen Geest". Daarom moet het psalm
zingen der gemeente aansluiten bij de
prediking des Woords. „Er moet harmonie
ziin tusschen het woord van den kansel en
het woord van een zingende gemeente".
„De Kerk van Christus moet, naarmate
de tijden zich heenspoeden naar het einde,
nadrukkelijk zingen van het K o n i n k r ij k.
Dit Koninkrijk ligt wel afgeschaduwd
in de Psalmen. Wanneer het Calvinistisch
psalmgezang ons volk st e r k heeft ge
maakt, is het omdat de menschen bij hun
„psalmzingen" wisten, dat zij deel hadden
aan een „onbewegelijk" Koninkrijk. Iets
van dat „onwankelbare" voer in hen onder
het zingen. Wanneer de wereld drentelt
langs de kerken, waar „gezongen" wordt,
moet zij verschrikt blijven staan. Een
psalmzingende gemeente moet een ge
tuigenis zijn in stad en dorp." Deze
uitspraken bewijzen wel, dat wij het ideaal
in den kerkzang nog niet bereikt hebben,
ja, dat wij er nog ver vanaf zijn.
Zouden wij wel genoeg het ideaal nastre
ven Als wij eerlijk zijn, zullen wij tot
de erkenning komen, dat het vraagstuk
van den kerkzang nog veel te weinig on
der ons leeft. Ook ons „psalmzingen" is
zoo vaak sleur, en wij zondigen in dit op
zicht zoo menigmaal, terwijl wij als levende
lidmaten van Christus' Kerk ook getuigen
moeten zijn in ons lied.
Juist in dezen tijd kan het zingen van
een psalm, een geestelijk lied ons zoo be
moedigen.
gekregen, is zij reeds weer vergeten. Zij
moet toch eens zien te weten te komen,
hoe de vork nu eigenlijk aan den steel
zit
Reeds den volgenden^ morgen kan
mijnheer Verbaan toonen, dat het hem
ernst is met zijn toezegging aan Botter
weg. Want Lankman klampt hem aan
en zegt: „Mijnheer, eventjes. Hebt u soms
ook al iets gehoord over juffrouw Ver-
laan?"
„Ja, Lankman, gisteravond. Niet over
praten. Het is een kletspraatje, ik weet
er van."
„Gelukkig," zegt Lankman. „Het zou
me gespeten hebben. Zij komt Jbeel vaak
bij ons. Mijn vrouw en ik hebben al tot
elkaar gezegd, dat we met haar moesten
praten."
„Niet doen. Het is niet nöodïg. Spreek
den laster tegen, Lankman." s
Botterweg bereikt prachtig; zijn doel:
s als iemand praat over juffrouw Verlaan,
is er een ander, die pertinent tegen
spreekt. Zoo ontstaat er verwarring in
de meeningen. Het praatje sterft tenslott"
uit, ook al, omdat de beide personen,
die besproken worden, nooit met elkaar
worden gezien.
(Wordt vervolgd.)
Goes, '6 Maart 1942.
De Directeur voornoemd,
H. KOOPS.
pie-cóntract (geldige bon).
handelaren en detaillisten ik dus
c. Eigen vee yoor zoover zulksin geen geval toelaatbaar,
nóodig blijkt. Ook hier komt het Door overtreding van dit voor
levend gewicht op den dag" dat het schrift stellen betrokkenen zich
contract wordt afgesloten in min- aan strafvervolging bloot.
betaling. Iedere regel meer 11 ct.
Maximum 8 regels. Onder letter
of nummer 10 ct. verhooging.
Terstond gevraagd een
NET DAGMEISJE.
JAC. VAN ZWEEDEN,
Groote Markt 32, Goes.
GEVRAAGD:
MOEDERLOOS VEULEN.
H. BRASSER,
Breeweg C 61, Koudekerke.
EGOESCHE APOTHEEK
KLOKSTRAAT 19
TE KOOP
2 VAARSKALVEREN.
J. KWEKKEBOOM;
Nieuw en St. Joosland.
met Tuinderijland, gr." 4 H.A., ®et
Boomgaard, liefst in Zuid-Beve
land, ploegwerk e.a. wordt betaald-
Brieven onder letter E.H., Bur. v-
d. blad.
Te Huur per 1 April:
EEN WERKMANSWONING.
electr. aangesloten, staande te Kat®
i Huurprijs 1.54 per week.
Adres: J. MOL, Kloetinge.
Druk Oosterbaan Le Cointre N-^
Goes.