Abonneert op dit blad LANDBOUWERS, JONGSTE BEDIENDE Veelt DE PIONIERE i Het aesÉe adres voor MANUFACTUREN is dat van' t, IV*gR£, tijdelijk Korte Delft 20, MIDDELBURG. Bozoeki de vergadering met deel raemers aan de gewassenkeuring MAANDAG 9 MAART a.s., te 1.30 uur n.m., in de zaal van den heer J, C. Krijger, Beestenmarkt -te GOES. s.St; Ook toegt Middelburgsche Brieven. EIKEN ORGEL EEN REFORMATORISCH KERKBOEK FEUILLETON Een Reformatorisch Kerkboek. VI NOLI A-SHAMPOO TANDENBORSTELS Voor de op hoogen prijs ge stelde beschamend talrijke blijken van belangstelling in gelukwen- scheft en zelfs in kostbare geschen ken, die mij op 15 P'ebruari j.l. gewerden, moet ik voorshands vol staan met deze dankzegging! J. F. HEEMSKERK. Middelburg, 6 Maart 1942. OFFIGIEELE PUBLICATIES. NA-UITREIKING INLEGVELLEN. De Directeur van den Distrlbu- -tiedienst te Goes maakt bekend, dat die personen die om de een of andere reden nog niet ln het bezit zijn van inlegvellen voor hun distributiestamkaart, deze alsnog- kunnen verkrijgen ln het Beurs gebouw aan de Groote Markt op Zaterdag a.s. van 9.30 uur—12.30 uur. Aangezien zeer binnenkort deze inlegvellen noodig zijn voor het be komen van ^bonkaarten, wordt een ieder die nog niet in het bezit hier van is, in zijn eigen belang aan geraden de afhaling op bovenver melden dag te doen. Goes, 5 Maart 1942. De Directeur voornoemd, H. KOOPS. UITREIKING NIEUWE MELK- KAARTEN. De jDirecteur van den Distribu-, tiedienst te Goes maakt bekend, dat zal worden overgegaan tot de uitreiking van melkkqnrten D.U. aan diegenen, die geboren zijn voor 1 April 1928. Voor deze kaarten komen alleen 1 in aanmerking personen, die zijn ingeschreven in het bevolkingsre gister der Gemeente Goes, hetgeen uit de distributiestamkaart moet blijken. De uitreiking zal geschieden in het Beursgebouw aan de Groote Markt in alphabetische volgorde naar dé beginletter der familie namen en wel op de volgende dagen: Maandag 9 Maart a.s. A t/m H; Woensdag 11 Maart a.s. I t/m P en Donderdag 12 Maart a.s. Q t/m Z. j Het Beursgebouw is voor deze uitreiking geopend vsm 9%—12% uur en van 13:y3—15$ uur." Goes, 6 Maart 1942. De Directeur voornoemd, H. KOOPS. RUILING INLEGVELLEN. De Directeur van den Distribu- tiedienst te/Goes maakt bekend, dat personen, geboren in de maan den Januari, Februari, Maart en April van de jaren 1921, 1928 en 1938 hun ontvangen inlegvellen, behoorende bij de distributie-stam kaart, moeten ruilen. Hiertoe zal gelegenheid zijn in het Beursgebouw aan de Groote Markt op 9, 11 en 12 Maart a.s. van 9.30—12.30 uur en van 13.30— 15.30 uur. De distributie-stamkaarten van deze personen moeten eveneens worden medegenomen. Goes, 6 Maart 1^42. De Directeur voornoemd, H. KOOPS. UITREIKING BONKAARTEN 4e PER. AARDAPPELKAARTEN. In verband met de uitreiking van de nieuwe distributiebonkaar ten voor levensmiddelen, maakt de Directeur van den Distributiedienst te Goes, het volgende bekend ten aanzien van aardappelbonkaarten. Bij deze uitreiking zullen in de Gemeente Goes uitsluitend die ge zinnen voor aardappllkaarten in* aanmerking komen, die op den dag der uitreiking over minder dan 25 kg. aardappelen per gezinslid be schikken. Inwonend personeel wordt in dit verband als gezinslid beschouwd. De gezinshoofden en de alleenwonenden, die over min der dan genoemde hoeveelheid aardappelen Beschikken, kunnen op 9, 11 en 12 Maart a.s. van 9.30 u.12.30 u. en van 13.30 u.—15.30 u. in het Beursgebouw aan de Gr. Markt een formulier afhalen. Op dit formulier dient een ondertee- kende verklaring betreffende den voorraad aardappelen, te worden gesteld. Bij de uitreiking der nieu we bonkaarten zullen uitsluitend zij, die zulk een verklaring over leggen, in het bezit van aardappel bonnen voor het tijdvak van 22 Maart tot en met 18 April a.s. wor den gesteld. Met nadruk wordt er de aan dacht op gevestigd, dat tegen hen, die bedoelde verklaring onvolledig of in strijd met de waarheid afleg gen op grond van het Economisch Sanctiebesluit 1941 een strafrechte lijke vervolging kan worden inge steld. OP WOENSC Amice, Dat is een zeer geslaagde deurcollecte geworden, die dezer dagen in onze stad is gehouden. E!en collecte in natura. Een in zameling van brandstoffen en direct daar op de uitreiking er van. Dat is nu eens een 'uiting van warme gemeenschapszin, die we dankbaar signaleeren. Het zal vermoedelijk aldus ontstaan zijn. In de behaaglijk verwarmde kamer keek iemand er de blozende kachel eens op aam P>n der huisgenooten pakt de kolenkit op en geeft het gulzige vuur nog wat voedsel. Hij denkt: wat een geluk, dat je dat nog doen kunt. Veronderstel dat je big een ka chel zit, die je niets meer geven kunt. Zou den er zulken al zijn? Ongetwijfeld zijn die er. De verhalen van ouden van dagen, werk- loozen en zieken, die een dubbel rantsoen bedrnst nemen, om brandstof te sparen, deden reeds de ronde. Daar moest iets aan gedaan kunnen worden. Kan dat niet? Na tuurlijk, dat moet kunnen. Als allen, die nog iets hebben eens een kit, zegge een kit afstonden aan de stakkerds die niets meer hebben, wat zou dat een weldaad zijn. Het moet georganiseerd worden. Hoe? De hier bedoelde „bij" zal vermoedelijk een diaken zijn geweest. Iemand die iets kent van wat er omgaat in de gezinnen, waar de behoefte meestal grooter is dan de voorraad. En des Zondags daarop komt reeds van de kansels het ver zoek om een Mt kolen of te staan voor hen die dringend om brandstof verlegen zitten. Het vonkje van naastenliefde slaat over en ontsteekt een groot charitatief vuur. Diaconieën, maatschappelijk hulpbetoon loopen warm op dezen weg van liefdadig heid. Het blijft niet locaal beperkt, maar dezen vorm van liefdadigheid vindt in ver schillende Zeeuwsche plaatsen toepassing en het wordt overal een succes. Pas op, Stentor, sla nu niet door en nu geen lofzangen daarop, want naastenliefde is menschenplicht. En sla jezelf als Middel burger nu niet op de borst, en zeg vooral niet, dat wij daar de primeur van hadden, en anderen ons zoo heerlijk hebben nage-' praat. Want dan is de aardigheid er weer ver af. Of eigenlijk is dit te zacht gezegd. Alg we trotsch worden op onze particulie re, diaconale of burgerlijke philantrophie, dan zijn we al heel ver van den goeden weg af. Dan krijgen onze werken van barmhar tigheid een bitteren bijsmaak. Uitdeelen in eenvoudigheid en barmhartigheid beoefe nen in blijmoedigheid, dat is de juiste hou ding. En zonder iets ten nadeele van dezen brandstoffen-offerplicht te zeggen, daar was het te mooi voor. We moeten verder, En meer doen. En blijven doen. Gemeenschappelijk moeten we de lasten van dezen tijd dragen. Draagt elkanders lasten en vervult alzoo de wet van Christus. Dat moet er steeds opnieuw ingegrifd worden bij ons. DE TWENTSCHE BANK N.V., kantoor GOES, vraagt voor directe ln diensttreding Diploma U.L.O. veling. Alléén citeeren. strekt tot aanbe- schriftelijk solli- H. HASPSR VERSCHENEN In dijt rijk geïllustreerde en goed gedocumenteerde boek geeft de schrijver een principieele uiteenzetting van de eischen, waaraan een kerkboek naar reformatorisch beginsel behoort te voldoen. Ruim 200 pag. Ing. 2.90*. Geb. 3.90*. Verkrijgbaar in den Boekhandel, UITGAVE A JONGBLOED N.V„ LEEUWARDEN. Zooiets bloed zrn' Verdelg Het luiz en is om 15 stuks KORTEDIJ S2) -o- Het komt voor de verantwoording van de zegsman of zegsvrouw. Intusschen, Verbaan, help mee, om het praatje den kop in te drukken. Ik vermoed, hoewel ik dat niet zeker weet, dat juffrouw Ver laan al op de hoogte is van het feit, dat men kletst over haar. Zij zal het er niet gemakkelijk onder hebben. We moeten het haar niet moeilijker maken." „Voor zoover het aan mij ligt, zal dat niet gebeuren, mijnheer Botterweg." Zij praten nog wat Botterweg vertrekt. Hij drukt beiden de hand en ziet me vrouw Verbaan doordringend aan. Deze heeft niets gezegd. En zij zegt nog niets. „Dat ellendige geklets toch," zegt haar man, als hij in het vertrek terugkomt. „Er zullen er meer zijn, die het ge zien hebben," merkt zij op. „Ik zag het toch ook met eigen oogen?" „Wat heb je gezien? Dat die twee uit dat wegje kwamen? Wat zegt dat in zekeren zin. Weet je, wat zij tot elkaar hebben gezegd? Het is bijvoorbeeld best Officieele Publi van Landbov MESTCONT: RUK De C.'O. V- bekend, dat o weer contracte- steld zullen wo ten hebben tot 'en andere daar1, komende veeho te bieden in di voldoende weid den. De runde: tijdvak Septeml afgeleverd te v drijf sorganisatie. Alleen vrouw geschetste fokst vend gewicht 1 kg., die men v kunnen geeonfr De contracten worden op: a. C en D ru: de Bedrijfsorgai Schikbaar geste het gewicht niet in mindering op boden is. Diti verbod geldt niet den aanslag. voor het merk „Belegen NZ", in fo. Vrije runderen, welke van een dien er voor zoover dit wordt aan- anderen veehouder worden overge- gebracht door of vanwege de nomen. Het levend gewicht op den Nederlapdsche Zuivelcenttale, af- dag van contracteering komt in deeling Zuivel, mindering op den aanslag van Het aanbrengen van opschriften dengene die recht heeft op het co- op kaas als „prima belegen" door En daarom, amice, we doen wat onze hand vindt om te doen. En dat is niet weinig. Laten we dat elkander in herinnering houden. Als steeds, je STENTOR. Het is een verheugend verschijnsel, dat de laatste jaren in de kerken in ons vader land steeds meer aandacht wordt geschon ken aan den kerkzang. Wat ons „psalmzin gen" betreft, zijn wij nog lang niet waar wij wezen moeten en valt er nog zeer veel te verbeteren. Gelukkig zijn er stappen gezet op den weg tot verbetering, waarop het echter slechts langzaam voortschrijden is. Haas tige spoed zou hier zeker tot geen goed doel leiden. Wij hebben thans in de Ned. Herv. Kerk het „Comité tot verbetering van den zang in den eeredienst der Ned. Herv. Kerk" (Comité Kerkzang) en in de Geref. Kerken de „Stichting tot verbete ring van het psalmgezang in de Geref. Ker ken in Nederland". Maar met het verbeteren van den zang alleen zijn wij er niet. Dit is één zijde van deze zaak, welke zoo zij grondig wordt aangepakt zal moeten leiden tot een nieuwe psalmberijming, ja tot een „refor matorisch kerkboek" voor de kerken in Nederland. Ieder meelevend gemeentelid weet na tuurlijk van het baanbrekend werk, welke Ds H. H a s p e r op dit gebied heeft ver richt en nog steeds bezig is te doen. Zijn psalmberijming, welke in 1936 verscheen, heeft behalve, dat zij verschillende pennen in beweging heeft gebracht, tot resultaat gehad, dat de kwestie van het kerkelijk lied meer op den voorgrond is getreden. Thans ligt voor ons zijn studie „Een Re- formatorisch Kerkboe k", wel ke uitkwam bij A. Jongbloed N.V. te Leeuwarden. In September 1941 heeft hij over dit onderwerp gesproken op de Conferentie voor Practische theologie en deze voordracht heeft hij nu in uitge- breiden vorm het licht doen zien. Wij kunnen den auteur dankbaar zijn voor dit werk, dat wij ten zeerste ter lezing en ter bestudeering aanbevelen aan ieder, die met het kerkelijk lied te maken heeft, d.w.z. aan elk belangstellend gemeentelid, die het wel meent met den zang in den eeredienst. Ds Hasper vangt zijn studie aan met te wijzen op de taak en de plaats, welke het kerkelijk lied naar Calvijns oordeel moet innemen en de eischen, welke hieraan te stellen zijn. Hij toont aan, dat bij Calvijn het „psalmzingen" bestond uit psalmen en andere liederen, welke aan de Schrift zijn ontleend. Het ideaal van den grooten Kerk hervormer is geweest een „reformatorisch" kerkboek, en „het is niet reformatorisch in mogelijk, dat die De Bruin haar heeft gevraagd, maar dat zij natuurlijk heeft geweigerd. Ik weet er geen syllabe van, maar dat zou toch kunnen? Op zijn hoogst zouden we dan kunnen zeggen, dat zij ietwat onvoorzichtig is geweest, maar dat is dan ook alles. En nu wordt het meisje belasterd, 't Is mooi, dat moet ik zeggen." Verlicht haalt mevrouw Verbaan adem, als haar man de kamer verlaat. Zij is bang geweest, dat hij pertinent vragen zou, of zij er met iemand over heeft ge praat. Zij is er vrij zeker van, dat zij de zegsvrouw is geweest. Want er was nie mand in de buurt te bekennen, toen. En haar uitlatingen zijn verder gegaan. In tusschen, die mijnheer Botterweg kan mooi praten, maar zij heeft het dan toch maar gezien. Dat kan het water van de zee niet wegwasschen. Ieder, die hen had gezien, zou gezegd hebben: die twee zijn het met elkaar eens. Maar ja. Botterweg is een dikke- vriend van juffrouw Verlaan. Mis schien heeft hij haar wel stevig onder handen genomen en is zij teruggekrab beld. Zoo spint mevrouw Verbaan haar ge dachten voort. En het lesje, dat zij heeft de Heilige Schrift alleen de Psalmen als door Gods Geest geïnspireerd te beschou wen". Vervolgens gaat de schrijver na, of de Nederlandsehe kerken aan de idealen van de Calvinistische Reformatie trouw geble ven zijn. Naar hij meent hebben zij het over geleverde niet zuiver bewaard en de op dracht tot voortzetting van den arbeid niet verstaan. Wij moeten ons daarom bezinnen op de vraag, op welke wijze het kerkelijk lied zijn Reformatorische plaats in den eere dienst zou kunnen innemen tot eer van God en tot zegen van ons volk. In het zangboek van de Kerk moet het boek der psalmen de eereplaats innemen en de maatstaf voor den tekst der berijming moet zijn de grondtekst der Heilige Schrift, zooals Ds Hasper nadrukkelijk betoogt. „De Nieuwtestamentische gemeente moet van Jezus zingen. Zonder meer van Hem. Van Zijn persoon. Het feit, dat Jezus er is, de Gekruisigde, die de Opgestane is, geeft niet alleen overvloedig stof tot allerlei liederen van lof en aanbidding, maar be- heerscht ook in zijn allesomvattende betee- kenis de orde en rangschikking van de lie deren buiten het Psalmboek. Na de alge- meene lofprijzing, moet de gemeente in haar boek de liederen vinden, die betrek king hebben op de komst van Jezus, zijn leven, zijn lijden, zijn sterven, zijn opstan ding, zijn hemelvaart, de uitstorting van Heiligen Geest". Daarom moet het psalm zingen der gemeente aansluiten bij de prediking des Woords. „Er moet harmonie ziin tusschen het woord van den kansel en het woord van een zingende gemeente". „De Kerk van Christus moet, naarmate de tijden zich heenspoeden naar het einde, nadrukkelijk zingen van het K o n i n k r ij k. Dit Koninkrijk ligt wel afgeschaduwd in de Psalmen. Wanneer het Calvinistisch psalmgezang ons volk st e r k heeft ge maakt, is het omdat de menschen bij hun „psalmzingen" wisten, dat zij deel hadden aan een „onbewegelijk" Koninkrijk. Iets van dat „onwankelbare" voer in hen onder het zingen. Wanneer de wereld drentelt langs de kerken, waar „gezongen" wordt, moet zij verschrikt blijven staan. Een psalmzingende gemeente moet een ge tuigenis zijn in stad en dorp." Deze uitspraken bewijzen wel, dat wij het ideaal in den kerkzang nog niet bereikt hebben, ja, dat wij er nog ver vanaf zijn. Zouden wij wel genoeg het ideaal nastre ven Als wij eerlijk zijn, zullen wij tot de erkenning komen, dat het vraagstuk van den kerkzang nog veel te weinig on der ons leeft. Ook ons „psalmzingen" is zoo vaak sleur, en wij zondigen in dit op zicht zoo menigmaal, terwijl wij als levende lidmaten van Christus' Kerk ook getuigen moeten zijn in ons lied. Juist in dezen tijd kan het zingen van een psalm, een geestelijk lied ons zoo be moedigen. gekregen, is zij reeds weer vergeten. Zij moet toch eens zien te weten te komen, hoe de vork nu eigenlijk aan den steel zit Reeds den volgenden^ morgen kan mijnheer Verbaan toonen, dat het hem ernst is met zijn toezegging aan Botter weg. Want Lankman klampt hem aan en zegt: „Mijnheer, eventjes. Hebt u soms ook al iets gehoord over juffrouw Ver- laan?" „Ja, Lankman, gisteravond. Niet over praten. Het is een kletspraatje, ik weet er van." „Gelukkig," zegt Lankman. „Het zou me gespeten hebben. Zij komt Jbeel vaak bij ons. Mijn vrouw en ik hebben al tot elkaar gezegd, dat we met haar moesten praten." „Niet doen. Het is niet nöodïg. Spreek den laster tegen, Lankman." s Botterweg bereikt prachtig; zijn doel: s als iemand praat over juffrouw Verlaan, is er een ander, die pertinent tegen spreekt. Zoo ontstaat er verwarring in de meeningen. Het praatje sterft tenslott" uit, ook al, omdat de beide personen, die besproken worden, nooit met elkaar worden gezien. (Wordt vervolgd.) Goes, '6 Maart 1942. De Directeur voornoemd, H. KOOPS. pie-cóntract (geldige bon). handelaren en detaillisten ik dus c. Eigen vee yoor zoover zulksin geen geval toelaatbaar, nóodig blijkt. Ook hier komt het Door overtreding van dit voor levend gewicht op den dag" dat het schrift stellen betrokkenen zich contract wordt afgesloten in min- aan strafvervolging bloot. betaling. Iedere regel meer 11 ct. Maximum 8 regels. Onder letter of nummer 10 ct. verhooging. Terstond gevraagd een NET DAGMEISJE. JAC. VAN ZWEEDEN, Groote Markt 32, Goes. GEVRAAGD: MOEDERLOOS VEULEN. H. BRASSER, Breeweg C 61, Koudekerke. EGOESCHE APOTHEEK KLOKSTRAAT 19 TE KOOP 2 VAARSKALVEREN. J. KWEKKEBOOM; Nieuw en St. Joosland. met Tuinderijland, gr." 4 H.A., ®et Boomgaard, liefst in Zuid-Beve land, ploegwerk e.a. wordt betaald- Brieven onder letter E.H., Bur. v- d. blad. Te Huur per 1 April: EEN WERKMANSWONING. electr. aangesloten, staande te Kat® i Huurprijs 1.54 per week. Adres: J. MOL, Kloetinge. Druk Oosterbaan Le Cointre N-^ Goes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1942 | | pagina 2