Beter dan in
stralen van d
bleekt U'tgc
BLIXO
NUTSSPA
2imk<zee..
Soekh. W. OE VIS Rz„
SEROOSKERKE (W.).
A. C. VAN DER REST,
Schulte Thieme
Officieele F
Laatste Berichten.
BLIJDE
GEBEUR
I
I
Schouw Voetpaden.
Aanvang 24 Nov, a.s.
Voor Gewone- en
Homoeopathische
Geneesmiddelen
Vitamine-samenstellingen enz.
ALLES VOOR
MODERNE
TANDVERZORGING!
PLAATST Bli
EEN FAMILIE-A
!N „DE
Bogardstraat 19
Middelh urgsche brieven.
Onze Zeeuwsche Kerkgebouwen.
Als Agent van ons blad
voor Zierikzee en om
geving treedt op
Melkmarkt B 354,
ZIERIKZEE.
LEWEDORP.
Abonnementen en advertentiën
worden aangenomen door
JOHs. DE KOK, H 150.
I
a
„BLIXOLON" BLEEKT AFDOENDE,
IS VOLKOMEN ONSCHADELIJK*
BEVAT GEEN CHLOOR.
FABRIKAAT:.,, Echfa"N.V-ENSCHEDE'
Ass. Apotheker - Goes
Lange Kerkstraat. Telef. 2468
Bewaart Uw ledige tuben. U
hebt deze nodig bij aankoop
van een tube tandpasta.
DROGISTERIJ
In het Huis met de Roode
Pilaren Middelburg.
De Burgemeesti
burg maakt bekei
dat bij ev. brand
der gemeente, dat
j.l. aan.haar gror.
gevoegd, on ver wij li
van Middelburg (1
de St.-Janstraat m
wittigd.
De Burgemee;
REGELING ARF
WETHOUDE
GEMEE
De waarnemend
van Goes brengt te
nis, dat hij bij i
5 November 194
gebied der wethoi
regeld als volgt:
Naam v. d.
weth.
A. DE ROO, F
S
A. VERMAIRE, G
E
De werking van
de strekt zich uit
onderdeelen der gt
ding, waaronder s
het Onderwijs.
Goes, 6 November
De waarnemend-
voorm
C. E. P. Li
Veldwachter benoemd.
De wnd. Commissaris der Pro
vincie Zeeland heeft benoemd tot
bezoldigd veldwachter in de ge
meente Oost - en West-Sou
burg, P. C. Babijn, thans in
gelijke betrekking te S p ij k e-
n i s s e.
MIDDELBURG.
Zeepbonnen verloren. Een
meisje uit een inrichting alhier
heeft op straat niet minder dan
87 zeepbonnen verloren. Dengene,
die deze bonnen mocht hebben
gevonden, wordt verzocht ze aan
het politiebureau te deponeeren.
Dure citroenen. De politie
heeft proces-verbaal opgemaakt
tegen zekeren B. uit Vlissingen,
die citroenen aan B. alhier ver
kocht' voor 12 cent, terwijl de
maximumprijs 5 cent bedraagt.
Maar ook tegen den Middelburg-
schen B. werd verbaal opgemaakt,
want deze wilde ook een extraatje
verdienen en vroeg 18 cent voor
de citroenen.
Diefstal van paling. De re
cherche heeft M- H. en D. C. al
hier geverbaliseerd wegens 'tite
len van paling uit fuiken aan den
Seissingel ten "nadeele van den
pachter van het visehwater. De
mannen werden op heeterdaad be
trapt, waarbij de paling in be
slag kon worden genomen en aan
den eigenaar worden overgegeven.
Geen veilingbericht. In ver
band met den geringen aanvoer,
is gisteren geen veilingbericht van
fruit opgemaakt.
Geopend Mac
Woensdag en Vrijd
Donderdag van 10-
Zaterdag van 10—
uur. Rente 2.7
ding per dag.
Gelegenheid tot
larissen en pensioe
tot betalen van
schoolgelden.
Inlichtingen hif
den gaarne verstr.
wen, als heilige verontwaardiging bij deze
kleiaea hea het booze doet afkeuren.
Dit E het type, waar, naar ik meen, Jo
zef toe Kirde. Een zeer moeilijk punt is
h.ei hei i klikken. Verontrusting en ont
zetting d en deze kinderen het verkeerde
aanbrai ïc-o. Dit kan bewijs zijn van kinder
lijke gj-edheid, ja kinderlijke vroomheid. Al
les hanci er nu echter van af, wat de vol
wassene. met. deze biecht doet.
De wijze, waarop Jozefs Vader hem aan
pakte h.id voor het karakter van den jon
gen slechie gévolgen. Uit zijn aard een ge-
wetensivxuw type, wordt hij door verkeerde
opvoeding en verwenning een verklikker,
waarbij het moeilijk meer te onderscheiden
valt waar de vroomheid eindigt en de wil
tot klei-leering begint.
Nog een andere kant is er aan Jozefs
karakter: hij is een visionair type, dat
„droomen droomt". Hierover een volgende
masl verder.
Rotterdam.
P. W. J. S.
ONZE MOOIE ZEEUWSCHE
KLEEDERDRACKTEN.
Amice,
Middelburg, als het uit zijn asch herrezen
zal zijn, is Middelburg niet meer als er de
Zeeuwsche kleederdracht uitgebannen zou
zijn.
Stel je voor, de Markt rondom in de hui
zen, het Stadhuis gerestaureerd, de Stad
huistoren herbouwd, het plein vol met kra
men en drukte van vreemdelingen en dan
geen Zeeuwsche kappen en boerenpakken
meer. Neea, dan zou Middelburg geen Mid
delburg meer zijn.
De belangstelling voor de Zeeuwsche
kleederdracht is de laatste jaren ontwaakt.
Een goed teeken. Als tenminste deze ont
waking niet alleen bij de burgers met hun
eonfectiepakjes en maatcostuums wordt
gevonden, maar allereerst en allermeest bij
de dragers en draagsters dezer kleeding
zelf. Dan zou het zijn de gezonde zin voor
handhaving van eigen gebruiken, zeden en
gewoonten. Dan zou dit zijn een onderdeel
van den strrjd tegen de levensverzakelij-
king en de doodende nivelleermg. Dan zou
daaruit spreken, gezonde liefde en ver
knochtheid aan eigen geboortegrond.
De strijd van iedere jonge generatie te
gen de traditie, tegen de kleederdracht en
volksgebruiken, teekent Herman de Man in
zijn boek: „Het wassende water":
„Als Gieljam geïnstalleerd wordt als
Hoogheemraad gaat hij in zijn boersche
kleer. Hij had wel een fijn bruin colbert-
costuum laten aanmeten in Fergouw, maar
moeders, dat bemerkend, had hem brie-
schend de huid uitgevaagd.
Gieljam! As jij in dat meneerpak naar
't Dijkhuis trekt, dan bin jij mijn keind niet
meer, verstaan! riep ze woest en giftig.
En waarom eigenlijk moeders?
Waarom?! Vraag ie nog waarom ook?
Wel as de Dijkgraaf zeivers in persoon bij
ons t p de woning komt, trekt em dan boe-
renkleer an?! Nee immers! Nou en jij bent
een boer! As jij naar al die baronnen gaat,
dan trek jij ook geen baronnenkleer an!
Da's naar recht! Zeg eigens!
Je hebt alweer gelijk, ouwe. 'k Gaan dan
maar weer as boer.
En as ze lachen jonk, dan lachen ze om
d'r eigen hoerigheid, zoo mot jij dat ver
staan! Al zou je ook minister worrenGiel,
je mag nooit of nooit je boerenafkomst ver
loochenen."
De boerenafkomst verloochend. Dit
laffe werk is al veel malen gepleegd. Hoe
veel kinderen hebben hiermee hun ouders
gegroefd. Hoeveel kantoormensehen, onder
wijzers hebben zich geschaamd voor hun
boerenafkomst, voor de boerenkleeren van
hun ouders, voor het boerenwerk van hun
broers en zosters, alsof niet volgens de
machtige woorden van den profeet Jesaja,
in den dagelijkschen arbeid van den land
man, in de werkzaamheden van ploegen en
eggen, raaien en planten, van oogsten en
dorselien, zich de Goddelijke wijsheid open
baart. Zijn God onderricht hem. Uit de
volheid van Zijn wijsheid deelt hij aan den
mensch mede. En naar het verstand en het
inzicht dat God den landman schenkt,
werkt hij zijn onderscheiden werk.
Hier dus geen verachting en negatie.
De landman heeft in de H. Schrift een eere
plaats. De Koning wordt van het veld ge
diend. Hoeveel beelden heeft Jezus niet aan
Jiet landleven ontleend. In tal van gelijke
nissen spreekt hij van landbouwwerkzaam-
heden.
Zeeland zou Zeeland niet zijn, zonder de
rijk gevarieerde Zeeuwsche kleederdrach
ten. De gezindheid om op dit terrein te
houden wat wij hebben moet in de eerste
plaats diep geworteld zijn bij de dragers
en draagsters dier drachten. Als er bij
ons dan maar niet ontbreekt de waardee
ring. Voor de handhaving van dat „eigene",
dat specifiek Zeeuwsche, hebben we ook
ons steentje bij te dragen. En het verschil
in kleeding scheidt ons niet, doch brengt
ons slechts dichter bij elkaar. Althans zoo
meent het
Uw toegenegen
STENTOR.
DE GROOTE KERK TE GOES.
Wie zich verdiept in de geschiedenis van
onze Zeeuwsche gemeenten, zal daarin tel
kens iets over kerkbouw aantreffen.
Zeeland telt tal van oude kerkgebouwen,
die de eeuwen getrotseerd hebben.
Aardenburg, Brouwershaven, Goes, Hulst
Kapelle, Kloetinge, Renesse, St Maartens
dijk, Tholen, Veere, Vlissingen en Zierikzee
zijn, om slechts enkele plaatsnamen te noe
men, gemeenten, waarin historische kerk
gebouwen zijn verrezen.
Zij zijn monumenten, die voor het nage
slacht bewaard zijn gebleven niet alleen als
uitingen van onze nationale cultuur, doch
ook als getuigen van het geloof onzer va
deren.
Na de Reformatie is daarin door ontel
bare predikanten het Woord Gods en de
Sacramenten bediend.
Tienduizenden zijn Zondag aan Zondag
opgegaan naar die bedehuizen om daarmede
het geloof in Christus-Triomfator te be
lijden, om getroost te worden in dagen van
benauwdheid, om te hooren verkondigen de
vastheid van Gods beloften en de onwan
kelbaarheid van het Verbond des Vredes.
Zoo was het en zoo is het nog!
Nog richten nu op den dag des Heeren
duizenden in onze provincie hun schreden
naar die oude Godshuizen, waarvan de St
Maria Magdalenakerk of Groote Kerk te
Goes wel een van de fraaiste is.
Deze kerk werd in den aanvang der 15e
eeuw gebouwd en op 18 Juni 1423 ingewijd,
terwijl zij in het jaar 1578 aan de kerk der
Reformatie kwam.
Wie de bouwmeester van dit monumen
tale gebouw is geweest, is helaas niet be
kend, want van de oorspronkelijke stich
tingsplannen is niets terug te vinden.
Majestueus verheft zij zich boven de bin
nenstad van Goes en het klokkenspel in
de ranke toren, welke midden boven de kerk
oprijst, laat elk kwartier zijn klanken over
de huizen weergalmen.
Het is jammer, dat de schoonheid van
dit kerkgebouw nog niet mooier uitkomt
dan thans het geval is, waar zij aan de
zijde van het koor door huizen zoo nauw
omgeven wordt. Welk een indruk zou deze
kerk maken, indien zij geheel vrij lag. Maar
aan het stedenschoon schonk men in vroe
ger jaren niet veel aandacht en zoo werd
er maar luk-raak omheen gebouwd.
Men mag echter het voorgeslacht dank
baar zijn, dat de kerk nog zoo bewaard is
gebleven.
Op Dinsdag 11 September 1618 heeft een
zware brand de kerk geteisterd, waardoor
de toren, welke het kerkgebouw eertijds
sierde, en het dak volkomen vernield wer
den.
Spoedig daarop is de kerk hersteld, zij
het dan niet meer in zijn oorspronkelijken
vorm, want de toren is niet herbouwd.
Wie de kerk beziet, moet wel onder den
indruk komen van de bekwaamheid van de
bouwmeesters. In het bijzonder trekt
daarbij de gevel van het Noordertranseept
waarop men van de Markt een pracht zicht
heeft, sterk de aandacht. Deze 10 m. breede
rijk bewerkte gevel is 34 m. hoog en draagt
een mooi geprofileerd spitsboogvenster in
zich. In totaal bezit de kerk 79 vensters.
Het interieur der kerk boeit al even zeer
het oog als het exterieur.
Het middenschip is evenals het koor vijf-
beukig, waarvan alleen het middenschip
van het koor en het kruisvlak van het
schip en het tfanscept van een mooi ster
gewelf is voorzien.
In de z.g.n. wandelkerk, het westelijk
deel der kerk, sluit een houten kap de ge
welven af.
Het middenschip wordt van de zijbeuken
afgescheiden door blanke zuilen, waarop de
spaarbogen rusten. De vensters zijn prach
tig getraceerd en doen het zonlicht in ruime
mate binnenstroomen, hetgeen een bijzon
der effect oplevert.
Het is een voorrecht te noemen, dat deze
kerk, dank zij het onvermoeid streven der
restauratiecommissie, welke aan het eind
der vorige eeuw tot stand kwam, in zijn
ouden luister is hersteld kunnen worden,
alhoewel de restauratie nog niet geheel
voltooid is. De basementen, de consistorie
en de librijen wachten nog op een beurt.
Had men in 1898 het initiatief genomen
tot kerkrestauratie, eerst in 1906 werd er
na een noodkreet door Rijk en Provincie
geld beschikbaar gesteld, waarmede de ver
betering van den Noordergevel en van de
ramen in de wandelkerk bekostigd konden
worden.
Ruim 10 jaren later, in 1918, kon aan
den bekenden architect kerkrestaurateur
H. van der Kloot Meyburg te Seheve-
ningen, opdracht gegeven worden een plan
tot algeheele restauratie te ontwerpen,
waarvan de kosten geraamd werden op
f 500.000 en vanaf 1922 kon men de uitvoe
ring hiervan successievelijk voltooien, zoo
dat in 1930 de kerk weder voor den eere-
dienst in gebruik kon worden genomen.
Op den avond van 25 Maart 1930 ge
schiedde dit met een plechtige samenkomst
in de Groote Kerk, waarbij talrijke autori
teiten aanwezig waren en het woord voer
den.
Zondag 30 Maart d.a.v. hield de Ned.
Herv. Gemeente te Goes voor de eerste
maal in het gerestaureerde kerkgebouw
weder haar godsdienstoefening.
Dat het zoover kon komen, was voor een
groot deel te danken aan den heer A. D. F.
van der Wart, den toemnaligen president
kerkvoogd, die zich voor deze resauratie
zoo zeer heeft beijverd.
Zeeland bezit in de Groote Kerk te Goes
een van de mooiste monumenten, welke de
Nederlanders uit vroeger eeuwen ons heb
ben nagelaten.
Moge tot in verre toekomst het volk des
Heeren tot dit voorhof des Allerhoogsten
opgaan en het met den psalmist zeggen
„Welgelukzalig rijn rij, die in Uw huis
wonen,
Want één dag in Uw voorhoven is heter
dan duizend elders".
GOD DIENEN IN HET DAGE-
L1JKSCH LEVEN.
Otto Funcke (18361910) de bekende
Duitsche schrijver en prediker zag eens,
hoe een conducteur van een paardetram
een oude dame met veel voorzichtigheid
hielp bij 't uitstappen. „Kent u deze
dame?" vroeg hem Funcke. „Neen", zei de
man, „maar ik weet, dat ze een engel is".
„Hoe weet u dat?" vroeg Funcke verder.
„Wel", antwoordde de conducteur, „ik heb
vanmorgen mijn eenigst dochtertje door
den dood verloren. Toch moest ik den ge-
heelen dag dienst doen. Alle menschen za
gen echter niets van mijn leed. Deze dame
echter zag mij diep in de oogen en vroeg
wat mij scheelde. Ik kon haar mijn verdriet
vertellen, en toen gaf zij mij een warmen
handdruk en heeft mij getroost".
AMSTERDAM—C.
ALS DE OORLOG VOORBIJ IS..
ja, dan zal ik wel weer eens ad-
verteeren, zeggen sommige zaken-
menschen.
Het is de vraag, of zaken, wier
leiders er zóó over denken, na den
oorlog nog wel zullen bestaan.
Adverteert altijd! Ook nu! Laat
Uw zaak bekend blijven!
Gevraagd
EEN NETTE JONGEN.
A. C. VAN DER REST Goes.
Te koop of te huur gevraagd: EEN
HOFSTEEDJE met of zonder
grond, omtrek Middelburg, Nieuw-
land of Arnemuiden. Brieven on
der letter P, Firma D'HUIJ, Se-
geerstraat, Middelburg.
Biedt zich aan voor
HUISSLACHTING
J. DE VISSER, Winterstraat 13,
Middelburg.
TE KOOP:
TWEE JONGE GEITEN.
J. LOUWERSE Jacz. te Gapinge.
TE KOOP:
VARE KOE,
geschikt levering Centrale.
J. FRANCKE, Ruimzicht, Buttinge
ZWARE BIGGEN.
J. JASPERSE KOUDEKERKE.
TE KOOP:
FIETS MET NIEUWE BANDEN.
j P. C. KALJOUW, Westhoek B 177,
Koudekerke.
NET DAGMEISJE
gevraagd, niet beneden 17 jaar.
Adres: Stationstraat 9, Middel
burg.
Gevraagd
DIENSTBODE
voor dag en nacht, bij alleenwo
nende vrouw, niet hulpbehoevend.
Houttuinen 84, Middelburg.
Druk Oosterbaan Le Coiotre N.V., Goes.