Beter dan in stralen van d bleekt U'tgc BLIXO NUTSSPA 2imk<zee.. Soekh. W. OE VIS Rz„ SEROOSKERKE (W.). A. C. VAN DER REST, Schulte Thieme Officieele F Laatste Berichten. BLIJDE GEBEUR I I Schouw Voetpaden. Aanvang 24 Nov, a.s. Voor Gewone- en Homoeopathische Geneesmiddelen Vitamine-samenstellingen enz. ALLES VOOR MODERNE TANDVERZORGING! PLAATST Bli EEN FAMILIE-A !N „DE Bogardstraat 19 Middelh urgsche brieven. Onze Zeeuwsche Kerkgebouwen. Als Agent van ons blad voor Zierikzee en om geving treedt op Melkmarkt B 354, ZIERIKZEE. LEWEDORP. Abonnementen en advertentiën worden aangenomen door JOHs. DE KOK, H 150. I a „BLIXOLON" BLEEKT AFDOENDE, IS VOLKOMEN ONSCHADELIJK* BEVAT GEEN CHLOOR. FABRIKAAT:.,, Echfa"N.V-ENSCHEDE' Ass. Apotheker - Goes Lange Kerkstraat. Telef. 2468 Bewaart Uw ledige tuben. U hebt deze nodig bij aankoop van een tube tandpasta. DROGISTERIJ In het Huis met de Roode Pilaren Middelburg. De Burgemeesti burg maakt bekei dat bij ev. brand der gemeente, dat j.l. aan.haar gror. gevoegd, on ver wij li van Middelburg (1 de St.-Janstraat m wittigd. De Burgemee; REGELING ARF WETHOUDE GEMEE De waarnemend van Goes brengt te nis, dat hij bij i 5 November 194 gebied der wethoi regeld als volgt: Naam v. d. weth. A. DE ROO, F S A. VERMAIRE, G E De werking van de strekt zich uit onderdeelen der gt ding, waaronder s het Onderwijs. Goes, 6 November De waarnemend- voorm C. E. P. Li Veldwachter benoemd. De wnd. Commissaris der Pro vincie Zeeland heeft benoemd tot bezoldigd veldwachter in de ge meente Oost - en West-Sou burg, P. C. Babijn, thans in gelijke betrekking te S p ij k e- n i s s e. MIDDELBURG. Zeepbonnen verloren. Een meisje uit een inrichting alhier heeft op straat niet minder dan 87 zeepbonnen verloren. Dengene, die deze bonnen mocht hebben gevonden, wordt verzocht ze aan het politiebureau te deponeeren. Dure citroenen. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen zekeren B. uit Vlissingen, die citroenen aan B. alhier ver kocht' voor 12 cent, terwijl de maximumprijs 5 cent bedraagt. Maar ook tegen den Middelburg- schen B. werd verbaal opgemaakt, want deze wilde ook een extraatje verdienen en vroeg 18 cent voor de citroenen. Diefstal van paling. De re cherche heeft M- H. en D. C. al hier geverbaliseerd wegens 'tite len van paling uit fuiken aan den Seissingel ten "nadeele van den pachter van het visehwater. De mannen werden op heeterdaad be trapt, waarbij de paling in be slag kon worden genomen en aan den eigenaar worden overgegeven. Geen veilingbericht. In ver band met den geringen aanvoer, is gisteren geen veilingbericht van fruit opgemaakt. Geopend Mac Woensdag en Vrijd Donderdag van 10- Zaterdag van 10— uur. Rente 2.7 ding per dag. Gelegenheid tot larissen en pensioe tot betalen van schoolgelden. Inlichtingen hif den gaarne verstr. wen, als heilige verontwaardiging bij deze kleiaea hea het booze doet afkeuren. Dit E het type, waar, naar ik meen, Jo zef toe Kirde. Een zeer moeilijk punt is h.ei hei i klikken. Verontrusting en ont zetting d en deze kinderen het verkeerde aanbrai ïc-o. Dit kan bewijs zijn van kinder lijke gj-edheid, ja kinderlijke vroomheid. Al les hanci er nu echter van af, wat de vol wassene. met. deze biecht doet. De wijze, waarop Jozefs Vader hem aan pakte h.id voor het karakter van den jon gen slechie gévolgen. Uit zijn aard een ge- wetensivxuw type, wordt hij door verkeerde opvoeding en verwenning een verklikker, waarbij het moeilijk meer te onderscheiden valt waar de vroomheid eindigt en de wil tot klei-leering begint. Nog een andere kant is er aan Jozefs karakter: hij is een visionair type, dat „droomen droomt". Hierover een volgende masl verder. Rotterdam. P. W. J. S. ONZE MOOIE ZEEUWSCHE KLEEDERDRACKTEN. Amice, Middelburg, als het uit zijn asch herrezen zal zijn, is Middelburg niet meer als er de Zeeuwsche kleederdracht uitgebannen zou zijn. Stel je voor, de Markt rondom in de hui zen, het Stadhuis gerestaureerd, de Stad huistoren herbouwd, het plein vol met kra men en drukte van vreemdelingen en dan geen Zeeuwsche kappen en boerenpakken meer. Neea, dan zou Middelburg geen Mid delburg meer zijn. De belangstelling voor de Zeeuwsche kleederdracht is de laatste jaren ontwaakt. Een goed teeken. Als tenminste deze ont waking niet alleen bij de burgers met hun eonfectiepakjes en maatcostuums wordt gevonden, maar allereerst en allermeest bij de dragers en draagsters dezer kleeding zelf. Dan zou het zijn de gezonde zin voor handhaving van eigen gebruiken, zeden en gewoonten. Dan zou dit zijn een onderdeel van den strrjd tegen de levensverzakelij- king en de doodende nivelleermg. Dan zou daaruit spreken, gezonde liefde en ver knochtheid aan eigen geboortegrond. De strijd van iedere jonge generatie te gen de traditie, tegen de kleederdracht en volksgebruiken, teekent Herman de Man in zijn boek: „Het wassende water": „Als Gieljam geïnstalleerd wordt als Hoogheemraad gaat hij in zijn boersche kleer. Hij had wel een fijn bruin colbert- costuum laten aanmeten in Fergouw, maar moeders, dat bemerkend, had hem brie- schend de huid uitgevaagd. Gieljam! As jij in dat meneerpak naar 't Dijkhuis trekt, dan bin jij mijn keind niet meer, verstaan! riep ze woest en giftig. En waarom eigenlijk moeders? Waarom?! Vraag ie nog waarom ook? Wel as de Dijkgraaf zeivers in persoon bij ons t p de woning komt, trekt em dan boe- renkleer an?! Nee immers! Nou en jij bent een boer! As jij naar al die baronnen gaat, dan trek jij ook geen baronnenkleer an! Da's naar recht! Zeg eigens! Je hebt alweer gelijk, ouwe. 'k Gaan dan maar weer as boer. En as ze lachen jonk, dan lachen ze om d'r eigen hoerigheid, zoo mot jij dat ver staan! Al zou je ook minister worrenGiel, je mag nooit of nooit je boerenafkomst ver loochenen." De boerenafkomst verloochend. Dit laffe werk is al veel malen gepleegd. Hoe veel kinderen hebben hiermee hun ouders gegroefd. Hoeveel kantoormensehen, onder wijzers hebben zich geschaamd voor hun boerenafkomst, voor de boerenkleeren van hun ouders, voor het boerenwerk van hun broers en zosters, alsof niet volgens de machtige woorden van den profeet Jesaja, in den dagelijkschen arbeid van den land man, in de werkzaamheden van ploegen en eggen, raaien en planten, van oogsten en dorselien, zich de Goddelijke wijsheid open baart. Zijn God onderricht hem. Uit de volheid van Zijn wijsheid deelt hij aan den mensch mede. En naar het verstand en het inzicht dat God den landman schenkt, werkt hij zijn onderscheiden werk. Hier dus geen verachting en negatie. De landman heeft in de H. Schrift een eere plaats. De Koning wordt van het veld ge diend. Hoeveel beelden heeft Jezus niet aan Jiet landleven ontleend. In tal van gelijke nissen spreekt hij van landbouwwerkzaam- heden. Zeeland zou Zeeland niet zijn, zonder de rijk gevarieerde Zeeuwsche kleederdrach ten. De gezindheid om op dit terrein te houden wat wij hebben moet in de eerste plaats diep geworteld zijn bij de dragers en draagsters dier drachten. Als er bij ons dan maar niet ontbreekt de waardee ring. Voor de handhaving van dat „eigene", dat specifiek Zeeuwsche, hebben we ook ons steentje bij te dragen. En het verschil in kleeding scheidt ons niet, doch brengt ons slechts dichter bij elkaar. Althans zoo meent het Uw toegenegen STENTOR. DE GROOTE KERK TE GOES. Wie zich verdiept in de geschiedenis van onze Zeeuwsche gemeenten, zal daarin tel kens iets over kerkbouw aantreffen. Zeeland telt tal van oude kerkgebouwen, die de eeuwen getrotseerd hebben. Aardenburg, Brouwershaven, Goes, Hulst Kapelle, Kloetinge, Renesse, St Maartens dijk, Tholen, Veere, Vlissingen en Zierikzee zijn, om slechts enkele plaatsnamen te noe men, gemeenten, waarin historische kerk gebouwen zijn verrezen. Zij zijn monumenten, die voor het nage slacht bewaard zijn gebleven niet alleen als uitingen van onze nationale cultuur, doch ook als getuigen van het geloof onzer va deren. Na de Reformatie is daarin door ontel bare predikanten het Woord Gods en de Sacramenten bediend. Tienduizenden zijn Zondag aan Zondag opgegaan naar die bedehuizen om daarmede het geloof in Christus-Triomfator te be lijden, om getroost te worden in dagen van benauwdheid, om te hooren verkondigen de vastheid van Gods beloften en de onwan kelbaarheid van het Verbond des Vredes. Zoo was het en zoo is het nog! Nog richten nu op den dag des Heeren duizenden in onze provincie hun schreden naar die oude Godshuizen, waarvan de St Maria Magdalenakerk of Groote Kerk te Goes wel een van de fraaiste is. Deze kerk werd in den aanvang der 15e eeuw gebouwd en op 18 Juni 1423 ingewijd, terwijl zij in het jaar 1578 aan de kerk der Reformatie kwam. Wie de bouwmeester van dit monumen tale gebouw is geweest, is helaas niet be kend, want van de oorspronkelijke stich tingsplannen is niets terug te vinden. Majestueus verheft zij zich boven de bin nenstad van Goes en het klokkenspel in de ranke toren, welke midden boven de kerk oprijst, laat elk kwartier zijn klanken over de huizen weergalmen. Het is jammer, dat de schoonheid van dit kerkgebouw nog niet mooier uitkomt dan thans het geval is, waar zij aan de zijde van het koor door huizen zoo nauw omgeven wordt. Welk een indruk zou deze kerk maken, indien zij geheel vrij lag. Maar aan het stedenschoon schonk men in vroe ger jaren niet veel aandacht en zoo werd er maar luk-raak omheen gebouwd. Men mag echter het voorgeslacht dank baar zijn, dat de kerk nog zoo bewaard is gebleven. Op Dinsdag 11 September 1618 heeft een zware brand de kerk geteisterd, waardoor de toren, welke het kerkgebouw eertijds sierde, en het dak volkomen vernield wer den. Spoedig daarop is de kerk hersteld, zij het dan niet meer in zijn oorspronkelijken vorm, want de toren is niet herbouwd. Wie de kerk beziet, moet wel onder den indruk komen van de bekwaamheid van de bouwmeesters. In het bijzonder trekt daarbij de gevel van het Noordertranseept waarop men van de Markt een pracht zicht heeft, sterk de aandacht. Deze 10 m. breede rijk bewerkte gevel is 34 m. hoog en draagt een mooi geprofileerd spitsboogvenster in zich. In totaal bezit de kerk 79 vensters. Het interieur der kerk boeit al even zeer het oog als het exterieur. Het middenschip is evenals het koor vijf- beukig, waarvan alleen het middenschip van het koor en het kruisvlak van het schip en het tfanscept van een mooi ster gewelf is voorzien. In de z.g.n. wandelkerk, het westelijk deel der kerk, sluit een houten kap de ge welven af. Het middenschip wordt van de zijbeuken afgescheiden door blanke zuilen, waarop de spaarbogen rusten. De vensters zijn prach tig getraceerd en doen het zonlicht in ruime mate binnenstroomen, hetgeen een bijzon der effect oplevert. Het is een voorrecht te noemen, dat deze kerk, dank zij het onvermoeid streven der restauratiecommissie, welke aan het eind der vorige eeuw tot stand kwam, in zijn ouden luister is hersteld kunnen worden, alhoewel de restauratie nog niet geheel voltooid is. De basementen, de consistorie en de librijen wachten nog op een beurt. Had men in 1898 het initiatief genomen tot kerkrestauratie, eerst in 1906 werd er na een noodkreet door Rijk en Provincie geld beschikbaar gesteld, waarmede de ver betering van den Noordergevel en van de ramen in de wandelkerk bekostigd konden worden. Ruim 10 jaren later, in 1918, kon aan den bekenden architect kerkrestaurateur H. van der Kloot Meyburg te Seheve- ningen, opdracht gegeven worden een plan tot algeheele restauratie te ontwerpen, waarvan de kosten geraamd werden op f 500.000 en vanaf 1922 kon men de uitvoe ring hiervan successievelijk voltooien, zoo dat in 1930 de kerk weder voor den eere- dienst in gebruik kon worden genomen. Op den avond van 25 Maart 1930 ge schiedde dit met een plechtige samenkomst in de Groote Kerk, waarbij talrijke autori teiten aanwezig waren en het woord voer den. Zondag 30 Maart d.a.v. hield de Ned. Herv. Gemeente te Goes voor de eerste maal in het gerestaureerde kerkgebouw weder haar godsdienstoefening. Dat het zoover kon komen, was voor een groot deel te danken aan den heer A. D. F. van der Wart, den toemnaligen president kerkvoogd, die zich voor deze resauratie zoo zeer heeft beijverd. Zeeland bezit in de Groote Kerk te Goes een van de mooiste monumenten, welke de Nederlanders uit vroeger eeuwen ons heb ben nagelaten. Moge tot in verre toekomst het volk des Heeren tot dit voorhof des Allerhoogsten opgaan en het met den psalmist zeggen „Welgelukzalig rijn rij, die in Uw huis wonen, Want één dag in Uw voorhoven is heter dan duizend elders". GOD DIENEN IN HET DAGE- L1JKSCH LEVEN. Otto Funcke (18361910) de bekende Duitsche schrijver en prediker zag eens, hoe een conducteur van een paardetram een oude dame met veel voorzichtigheid hielp bij 't uitstappen. „Kent u deze dame?" vroeg hem Funcke. „Neen", zei de man, „maar ik weet, dat ze een engel is". „Hoe weet u dat?" vroeg Funcke verder. „Wel", antwoordde de conducteur, „ik heb vanmorgen mijn eenigst dochtertje door den dood verloren. Toch moest ik den ge- heelen dag dienst doen. Alle menschen za gen echter niets van mijn leed. Deze dame echter zag mij diep in de oogen en vroeg wat mij scheelde. Ik kon haar mijn verdriet vertellen, en toen gaf zij mij een warmen handdruk en heeft mij getroost". AMSTERDAM—C. ALS DE OORLOG VOORBIJ IS.. ja, dan zal ik wel weer eens ad- verteeren, zeggen sommige zaken- menschen. Het is de vraag, of zaken, wier leiders er zóó over denken, na den oorlog nog wel zullen bestaan. Adverteert altijd! Ook nu! Laat Uw zaak bekend blijven! Gevraagd EEN NETTE JONGEN. A. C. VAN DER REST Goes. Te koop of te huur gevraagd: EEN HOFSTEEDJE met of zonder grond, omtrek Middelburg, Nieuw- land of Arnemuiden. Brieven on der letter P, Firma D'HUIJ, Se- geerstraat, Middelburg. Biedt zich aan voor HUISSLACHTING J. DE VISSER, Winterstraat 13, Middelburg. TE KOOP: TWEE JONGE GEITEN. J. LOUWERSE Jacz. te Gapinge. TE KOOP: VARE KOE, geschikt levering Centrale. J. FRANCKE, Ruimzicht, Buttinge ZWARE BIGGEN. J. JASPERSE KOUDEKERKE. TE KOOP: FIETS MET NIEUWE BANDEN. j P. C. KALJOUW, Westhoek B 177, Koudekerke. NET DAGMEISJE gevraagd, niet beneden 17 jaar. Adres: Stationstraat 9, Middel burg. Gevraagd DIENSTBODE voor dag en nacht, bij alleenwo nende vrouw, niet hulpbehoevend. Houttuinen 84, Middelburg. Druk Oosterbaan Le Coiotre N.V., Goes.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1941 | | pagina 6