Christelijk Dagblad .voor Zeeland ..V=VIKT0R' A DAGKALENDER. Wanneer verduisteren Uit de Provincie Bureaux Lange Vorststraat 70. Goes Postrekening 44455 - Telefoon 2438 Bijkantoor Middelburgs Firma Boekhandel J. J. FANOY Lange Giststraaf 34 en Noordweg 155 Abonnemenrspri|s f 2.73 per kwartaal Weekabonnementen voor Middelburg Goes en plaatsen waar een agent is aangesteld f 0.21 "v Losse nummers cent Directeur-Hoofdredacteur? A. DE LANGE te Goes Een moeilijke, maar gezegende arbeid In het donker gezet. Voorstedon van Leningrad zwaar beschadigd. Tegenaanvallen der Sowjets afgeslagen. Treinen en spoorlijnen door Duitsche luchtmacht vernield. DUITSCHLAND STRIJDT VOOR EUROPA. Het goederenvervoer langs den weg. Binnenland DINSDAG 7 OCT. 1941 56c JAARGANG - No. 6 Familieberichten 33 cent per regel Overige edvertentièn 30 cent per regel Ingezonden mededeelingen 60 cent per regel Kleine advertentiën f 0.55 bij vooruitbetaling Advertentiên onder letter of motto 10 ct. extra BIJ contract belangrijke korting Een simpel krantenbericht meldde on langs, dat het vijftig jaren geleden was, dat de Ned. Middernacht Zending rechts persoonlijkheid ontving. Deze arbeid is van zooveel beteekenis, dat daarbij zeker wel even mag worden stilgestaan. Dit werk, zoo bescheiden begonnen, langen tijd openlijk en bedekt tegenge werkt en belachelijk gemaakt, is door God rijk gezegend en mag zich nu ver heugen in de algemeene sympathie. Het ontstaan van den arbeid is over bekend. Te Haarlem begonnen in 1887 Van der Steur en Velthuijsen mannen aan te spreken, die Zaterdagsavonds in kroegen hun weekloon aan drank stuk sloegen. Door hun Zondagsschoolarbeid waren ze in aanraking gekomen met gezinnen in een poel van ellende geraakt door het drankmisbruik van den vader. Dat waarschuwingswerk voor kroegen leidde tot eenzelfden arbeid voor de hui zen van ontucht. Krachtig was aanvankelijk de tegen- stand van bordeelhouders en hun aan hang en helaas kon zelfs de meest wel willende commissaris van politie de man nen van de Middernacht Zending met de wet in de hand niet steunen. Later begonnen ze ook hun arbeid in Amsterdam. Zij togen het land door om ons Christenvolk wakker te schudden en het te wijzen op de ontucht, die werd bedreven. Het gevolg was, dat in tal van plaatsen het posten voor de huizen van ontucht begon. Men ging voor de meest walgeijke middelen om dit Zendings- werd te verijdelen, niet uit den weg. Maar de Middernacht-zendelingen hielden vol door kwaad en goed gerucht heen. De volksmentaliteit moest worden omgezet. En dat was een zware arbeid. Dit kwaad moest als zonde tegen het zevende gebod van Gods heilige Wet aan de kaak gesteld. Zoo kwam 't, hoewel na jaren van strjd tot afschaffing van de reglementeering der ontucht. De weerzinwekkende han del in vrouwen en meisjes vond beteuge ling, de Zedeljkheidswetten werden in gevoerd. Er werd krachtig getuigd tegen het kwaad. Maar er werd ook gered. De on gehuwde moeder werd geholpen en voor verderen ondergang behoed. De kinderwetten en de wet tot onder zoek naar het vaderschap werden inge voerd. Zoo werden gevallenen, naar den eisch der Christeljke liefde opgericht, maar werden ook de verwekkers van kinderen verplicht tot het nakomen van de wettelijke bepalingen. Wij willen ook nog wijzen op den strjd van de Middernacht Zending tegen het Neo Malthusianisme, op de consultatie- bureaux, waar men met alle moeilijkhe den kan komen, op de nazorg voor de ongehuwde moeders, op de vele gemeen telijke bepalingen en verordeningen, die tegen de onzedelijkheid zijn uitgevaar digd, op de zedenpolitie, die in onze groo- te steden is ingesteld. Zoo is de zoo klein begonnen Midder nacht Zending voor velen tot een middel geweest, om weer in Gods kracht een nieuw leven te beginnen. Deze arbeid, die voor ons volk tot een rijken zegen is geworden, heeft recht op ons aller steun. Wij moeten helaas den laatsten tijd voortdurend lezen van toenemende ze denverwildering. Personen, die krach tens hun ambt of functie hiermede in aanraking komen, laten een waarschu wing hooren. Daarom is een vereeni- ging als de Middernacht Zending nu meer dan ooit noodzakelijk. Naar ons werd medegedeeld, heeft de Prov. Zeeuwsche Eiectriciteits Mij. zich genoodzaakt gezien verschillende stroomafnemers, die reeds eerder hun rantsoen hadden overschreden, en nu weer over de schreef waren gegaan, van den stroomtoevoer af te snijden. Een harde maatregel! Het is wel een gevoelige straf om een week" zonder stroom te moeten zitten. Maar men is tijdig gewaarschuwd. Men had dezen maatregel kunnen zien aankomen. De directies van gasfabrieken en elec- trische centrales zijn nu eenmaal ge noodzaakt de van hoogerhand uitgevaar digde rantsoeneeringsbepalingen toe te passen. Wij geven onze lezers, speciaal de huisvrouwen, den we'gemeenden raad regelmatig den gas en e'ectriciteitsme- ter te controleeren, teneinde te voorko men, dat men aan het einde van de pe riode voor onaangename verrassingen komt te staan. Beter voortdurend zuinig te zijn dan aan het eind niets meer te hebben of met boete of afsluiting ge straft te worden. Het opperbevel der Duitsche weermdcht deelt mede: De aanvalsoperaties in het Oos ten hebben nieuwe successen op geleverd. Ten Westen van Leningrad is een door het vuur van alle for ten van Kroonstad en scheeps- en kustartillerie gesteunde landings poging van sterke Sowjet3trijd- krachten door vastberaden optre den der tot afweer gereed zijnde Duitsche troepen volkomen afge slagen. Tegeljkertijd stortten de felle aanvallen ineen, waarmede het omsingelingsfront van binnen uit moest worden verbroken. De vijand leed zware, bloedigé, ver liezen. Gelande troepenafdeelingen werden in de pan gehakt of ge vangen genomen. Verscheidene volle schepen werden tot zinken gebracht, 22 vrachtwagens, onder welke zeven zware, werden ver nield. Gevechtsvliegtuigen hebben in den nacht van 5 op 6 October met goed gevolg een haven aan de Zee van Asov gebombar deerd, benevens een belangrijk verkeersknooppunt ten westen van Moskou en militaire installaties in Leningrad. In den strijd tegen Groot-Brit- tannië hebben gevechtsvliegtuigen overdag op 400 km ten westen van Brest een koopvaardijschip van 2500 brt. tot zinken gebracht en voor den oorlog belangrijke instal laties op de Shetland-eilan- d e n gebombardeerd. In den afge- loopen nacht zijn luchtaanvallen gericht op havens in Zuidoost- Engeland. In Noord-Afrika hebben Duitsche duikbommenwerpers in den nacht van 4 op 5 October vol treffers geplaatst op de stad en de haven van Tobroek. Een an dere luchtaanval was gericht op de reede van Suez. Vluchten van den vijand naar het rijksgebied zijn overdag noch des nachts voorgekomen. WANT DUITSCHLAND WINT OP ALLE FRONTEN VOOR EUROPA" DUITSCHE LUCHTMACHT VER NIELDE VELE TREINEN. D. N. B. De Duitsche luchtmacht is op tal van plaatsen met succes opgetre den. Aan het Finsche front werd het ver keer over de Moermanski ij n door de vernieling van een brug verbroken. Op een anderen belangrijken spoor weg aan het IJszeefront werd hetzelfde resultaat bereikt door voltreffers op de spoorbaan. In de Finsche Golf werden twee trans portschepen der Sowjets met tezamen 3000 brt. gebombardeerd en zwaar be schadigd. Elders aan het front werden de spoor wegen der Sowjets zwaar getroffen. Daarbij werden 78 transport- en mate riaaltremen onbruikbaar gemaakt; 55 treinen werden zelfs volkomen vernield. Vele belangrijke stations werden door bommen getroffen, waardoor het ver keer ernstig stagneerde. Vooral de verwoesting van het spoor wegstation van Charkov is voor de bols- jewiste een zware slag. Charkov is een belangrijk spoorwegknooppunt, waar acht lijnen samenkomen. Zondag hebben de Sowjets binnen 24 uur 116 vliegtuigen verloren. In dezelfde periode zijn slechts zeven Duitsche toestellen niet teruggekeerd. Verder wijst het D. N. B. er op, dat de Sowjets sedert 32 dagen geen vlieg- tuigaanvallen meer hebben gedaan op Duitsch gebied. Wat de verliezen der Sowjet-lucht- strijdkrachten betreft, welke een aantal van 14.500 toestellen reeds overschrij den, verneemt het D. N. B. van militaire zijde, dat deze verliezen door geen enke len maatregel van de Sowjets of van de Engelschen ook maar gedeeltelijk kun nen worden aangevuld. Na het wegvallen van de productie van het Dnjepr-gebied en van Leningrad heb ben de Sowjets alleen nog de beschikking over enkele vliegtuigfabrieken te Mos kou en in het Oeralgebied. De productie, die door het voortdurende bombardeeren van de fabrieken te Moskou slechts be perkt is, is in het geheel niet voldoende om ook maar een eenigszins belangrijk deel van de verliezen te vervangen. VOORSTEDEN VAN LENINGRAD REEDS ZWAAR BESCHADIGD. Volgens mededeelingen van gevangen genomen Bolsjewistische soldaten zijn de voorsteden van Leningrad reeds zwaar beschadigd. Vele fabrieken en bedrijven zijn volkomen afgebrand. Een fabriek waarin ruim 30.000 werklieden bezig wa ren met de vervaardiging van tanks, werd tot op de grondvesten verwoest. De rantsoenen voor de bewoners van Leningrad zyn verminderd. Het mag kort of lang duren, de positie van Lenin grad is in ieder geval hopeloos, aldus het D. N. B. DUIZENDEN INWONERS VERLATEN MOSKOU. Aan de „Deutsche Ztg. in den Nieder- landen" wordt gemeld, dat een wilde massavlucht uit Moskou is begonnen. Daar er zoo goed als geen vervoer middelen ter beschikking staan, stort een onafzienbaren stroom vluchtelingen zich uit over de straten in Oostelijke richting. DUITSCHE VOLK VASTBERA DENER DAN OOIT. Minister Dr Goebbels heeft gesproken bij twee groote massa-betoogingen te Saarbrücken en te Metz. Te Saarbrücken betoogde Goebbels, dat 't Duitsche volk zich in het begin van het derde oorlogs jaar vastberadener dan ooit om den Fiihrer schaart. Met voldoening kan men opmerken, dat de jaren van strijd de Duitschers nog harder en vastberadener hebben gemaakt. Te Metz wees de minister op het feit dat in dezen oorlog alle gunstige facto ren zich aan Duitsche zijde bevinden. Duitschland heeft de beslissende mili taire positie bezet en bezit het grootste economische potentieel. Geheel Europa werkt mee aan de verbrijzeling van En geland, welks laatste hoop in de Sowjet- Unie bezwijkt. VERSTERKTE DUITSCHE LUCHTACTIE. Naar het D. N. B. van militaire zftde verneemt, heeft de Duitsche luchtmacht haar activiteit opnieuw verhoogd. Duit sche gevechtsvliegtuigen hebben op 5 October hun aanvalsactie tegen de reede van Suez voortgezet. De aanvallen wa ren voornamelijk gericht op schepen. Ook de haven, kwartierruimten en pak huizen van Tobroek liggen dag en nacht onder den bommenregen der Duit sche vliegtuigen. De kustwateren van Egypte staan onder voortdurende be waking en de voor de ingesloten beman ning van Tobroek bestemde ravitaillee- ringsvaartuigen bereiken hun doel niet. Daarenboven hebben Duitsche gevechts vliegtuigen hun aanvallen overdag ook uitgestrekt over de Britsche stellingen in West-Egypte, met name tot S i d i-e 1- Barani en Mersa Matroe. ENGELAND HEEFT ZWARE BOMMENWERPERS NOODIG De Britsche ambassadeur in de Ver. Staten, Lord Halifax, heeft op een pers conferentie meegedeeld, dat Engeland meer zware bommenwerpers noodig heeft. Het bombardeeren van Duitsch land tijdens de operaties aan het Ooste lijk front is een van de belangrijkste oorlogstaken van Engeland. Een invasie van Europa door het Britsche leger noemde Lord Halifax op het oogenblik ongeraden. Het Britsche volk wacht ech ter op het oogenblik om op een loonende plaats tot het offensief te kunnen over gaan. De Engelsche regeerïng is tot de overtuiging gekomen, dat zij de Sowjet- unie het best kan dienen met legerleve- ranties en gelijktijdige aanvallen van het Britsche luchtwapen. MINDER REIZEN IN FRANKRIJK (S. P. T.) In een besluit van de overheid der Duitsche militaire bezetting in Frankrijk, wordt bekendgemaakt, dat het sneltreinverkeer voor personenver voer beperkt zal worden. Alhoewel men er nog niet toe zal over gaan zoogenaamde reiskaarten in te voe ren, wordt het publiek dringend verzocht het reizen tot een minimum te beperken. BEWAPENINGSUITGAVEN DER VEREEN. STATEN. (S. P. T.) De directeur van het Amerikaansche ministerie van financiën Harold Smith, heeft aan persvertegen woordigers eenige mededeelingen ge daan over de bewapeningsuitgaven der Vereenigde Staten. Volgens Smith zjjn de uitgaven voor militaire doeleinden in de laatste drie maanden gestegen tot 14 pet. van het nationale inkomen. Smith verwachtte dat tegen het einde van dit jaar de uitgaven 18 pet. van het natio nale inkomen zullen stjjgen. Hij wees er voorts op, dat Groot-Brittannië voor bewapeningsdoeleinden 40 pet. van zjjn nationaal inkomen uitgeeft. DE NIEUWE REGELING. In de Staatscourant is het uitvoerings besluit van den secretaris-generaal van het departement van Waterstaat, hou dende de regeling van het goederenver voer langs den weg (autobevrachtingB- besluit II), gepubliceerd. Dit besluit vervangt het autobevrach- tingsbesluit I, dat herziening behoefde op grond van de ervaringen sinds 13 Ja nuari met den autobevrachtingsdienst (A, B. D.) opgedaan en op grond van de 1 October ingetreden sterke vermin dering van de beschikbare hoeveelheid motorbrandstof. Om laatstgenoemde re denen en in verband met de zorgwekken de bandenpositie van Nederland, was het onvermijdelijk het goederenvervoer langs den weg aan strenge voorschriften te onderwerpen. Het hierboven genoemde autobevrach- tingsbesluit EL berust op de volgende be ginselen: le. Het goederenvervoer langs den weg zal in zijn geheelen omvang aan de leiding en het toezicht van den A. B. D. zijn onderworpen. Deze leiding zal zich in enkele geval len bepalen tot het controleeren van de uit te voeren ritten, in andere gevallen zal de A. B. D. op ruimere schaal dan voorheen zijn bemiddeling verleenen bij het tot stand brengen van vervoeren. Aan de zuivere controle van den A. B. D. zullen in beginsel worden onder worpen de vaste lijn- en bodediensten en de afhaal- en besteldiensten, voor zoo ver deze stukgoed vervoeren, de plaat selijke vervoeren voor zoover hiervoor nog toestemming zal worden verleend om deze per motorvoertuig te bewerk stelligen; het eigen vervoer voor zoover nog vergunning voor het vervoer van eigen goederen wordt afgegeven. Voor al het overige vervoer zal de A. B. D. zijn bemiddeling verleenen, d.w.z. dat geen rit per motorvoertuig plaats heeft, zonder dat de A. B. D. zijn toestemming hiervoor heeft gegeven. 2e. Een noodwendig gevolg van het vorenstaande is, dat in den vervolge de verladers hun lading aan den A. B. D. zullen moeten aanbieden. Geschiedt dit niet, dan zal de lading niet voor vervoer in aanmerking kunnen worden gebracht. 3e. De tot heden in het autobevrach tingsbesluit I van de bemiddeling uitge sloten transporten, zooals vervoeren over korten afstand, veevoeder, melk- vervoer, vervoer van versche visch en veilingvervoer zijn thans ook aan de be middeling van den A. B. D. onderwor pen. 4e. Gelet op de bepalingen van bet tweede en derde uitvoeringsbesluit mag een eigen vervoerder alleen eigen goe deren in eigen voertuigen met eigen per soneel vervoeren en is het een beroeps- goederenvervoerder alleen toegestaan, vervoeren ten behoeve van derden te verrichten. 5e. Voor zoover de A. B. D. het ver voer alleen controleert, worden de ta rieven niet door den A.B.D. vastgesteld. Vervoeren, welke door bemiddeling van den A. B. D. tot stand komen, heb ben plaats op de tarieven en voorwaar den, welke door den A. B. D. zijn vast gesteld. De eerst bedoelde vervoeren geschie den, zonder dat hiervoor provisie ver schuldigd is. Voor de laatst bedoelde ver voeren is de vervoerder aan het Rijk een provisie verschuldigd, welke in het alge meen is gesteld op 10 pet. van den vrachtprijs. Een uitzondering op dezen regel is het geval, waarin een eigen vervoerder voor een rit wordt belast met A. B. D.-trans- porten, terwijl de rit in omgekeerde rich ting voor het bedrijf geschiedt. In een dergelijk geval geschiedt het vervoer wel tegen de normale A. B. D.-tarieven, doch is de eigen vervoerder een provisie van 25 pet. van den vrachtprijs verschul digd. 6e. In het autobevrachtingsbesluit is de mogelijkheid open gelaten, dat zoowel een eigen vervoerder als een beroepsgoe- derenvervoerder met bijzondere toestem ming van den A. B. D. gedurende een 1 zeker tijdsverloop goederen ten vervoer DINSDAG 7 OCTOBER 1941. En roept Mjj aan in den dag der be nauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gjj zult Mjj eeren. Psalm 50:15. Zon op onder 7.50 19.05 13 Oct. Laatste kw. 20 Oct. Nieuwe maan. Maan op onder 20.14 9.49 mag aannemen, zonder bemiddeling van den A. B. D. Zij zjjn evenwel toch onderworpen aan de controle van den A. B. D., zoowel wat betreft de vraag, in hoeverre een lading per motorvoertuig zal mogen worden vervoerd, als ten aanzien van de provi siebetaling van den A. B. D. 7e. Ten slotte bevat het autobevrach tingsbesluit strafbepalingen, zoowel te gen verladers als vervoerders, als tegen hun personeel, wanneer de bepalingen van het autobevrachtingsbesluit niet, of niet voldoende of niet tijdig door hen worden nagekomen. AARDOLIE-INDUSTRIE. In de Staatscourant is opgenomen een beschikking van de organisatiecommissie (commissie-Woltersom), betreffende de organisatie van de aardolie-industrie. Hiertoe wordt ingesteld een bedrijfs groep „aardolie-industrie", behoorende tot de hoofdgroep „industrie". Alle in Nederland gevestigde ondernemingen, welke zich bezighouden met de opsporing en winning van aardolie en aardoliegas- sen, en de directe verwerking van aard olie en aardolieproducten, met inbegrip van de regeneratie van gebruikte smeer oliën, zijn verplicht zich te melden bij de bedrijfsgroep. EEN NIEUWE STAATSLEENING? Volgens de Deutsche Zeitung in den Niederlanden is de tijd rijp geworden voor een nieuwe staatsleening. Het is zeer waarschijnlijk, dat daaromtrent thans concrete besprekingen gaande zjjn op basis van een rente van 3 y2 pet. HET RENDEMENT DER INDISCHE MAATSCHAPPIJEN. Het A. N. P. meldt uit Batavia Volgens een bericht uit handelskrin gen blijkt uit de jaarverslagen van ver schillende groote ondernemingen in Ne- derlandsch-Indië, welke verslagen aldaar werden bekend gemaakt, dat slechts een gering deel der winsten aan aandeelhou ders ten goede komt. De zeer hooge belastingen en heffin gen en de noodzakelijke reserves, mede met het oog op een nog verdere stijging van de productieprijzen, maken zulks noodzakelijk. HET NEDERLANDSCHE LEGIOEN. Zaterdag a.s. zal op het Binnenhof te 's Gravenhage in den namiddag het af scheid plaats hebben van het eerste ba taljon van het tweede regiment van het Nederlandsche Legioen. Bij het afscheid zal tevens de leider der N.S.B. het bataljon den eed afnemen en het dan overdragen. Na afloop zal een défilé plaats hebben. WOENSDAG 8 OCTOBER 1941. 's Morgens tot 7.52 u. 's Avonds van 19.03 u. DE MOSSELUITVOER. Nadat op 15 September begonnen werd met de verzending van mosselen naar het buitenland en de inleggerijen, ving Woensdag 1 October de verzen ding naar het binnenland aan. Indien men bedenkt, dat te Yerseke het aantal mosselindustrieën in ruim een jaar tijds van 2 tot 12 is gestegen, die gezamenlijk een zeer groote capaciteit hebben, zal men het groote belang van de mosselen voor ons land wel eenigszins kunnen be grijpen. In verband met de benzineposi- tie zal het vervoer van mosselen dit jaar niet per auto, doch uitsluitend per trein geschieden. Op deze wijze zullen in ongeveer vijf maanden meer dan 100.000 tonnen mosselen naar Holland verzon den worden. Dit cjjfer heeft alleen be trekking op de ruwe mosselen. Door de enorme uitbreiding der industrie wordt geschat, dat er ongeveer evenveel inge legde mosselen weg zullen gaan. De totale verzending naar Nederland komt hierdoor tussehen de 200.000 en 250.000 tonnen te liggen. In het afgeloopen jaar

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1941 | | pagina 1