De Merlandsche arbeiders in Duitschland. De vernielingen te Berlijn. Verklaring van Churchill? Het Italiaansche weermachtsbericht De bezetting der Zevenburgsche gebieden geregeld. Reeds 30.000 Belgische arbeiders naar Duitschland vertrokken. Moeilijkheden met den toevoer in Frankrijk. Uit de Provincie Zons op- en ondergang, De busdienst Goes-Middeiburg. MIDDELBURG. len. Op verscheidene plaatsen langs de Theems werden bommen geworpen, voor al echter in het Noord-Oosten van Kent. In een stad zijn verscheidene woonhuizen en kantoren vernield, terwijl eenige hui- i zen aan de rivier aanzienlijke schade op liepen. Vroeg in den middag drong een tweede golf van Duitsche toestellen tot in het binnenland door. Van het Zuid-Oosten uit naderden deze vliegtuigen Londen. Het kwam tot gevechten, er werden bom men geworpen. De luchtaanvallen, die gisteren op Londensche districten zjn gedaan, heb ben een zeker aantal slachtoffers ge- eischt." Uit mededeelingen van officieele En- gelsche instanties over de Duitsche luchtaanvallen kunnen zekere gevolg trekkingen omtrent de resultaten van die aanvallen gemaakt worden. Zoo leest men in een van die communiqué's, dat in een stad brandbommen een groot aantal branden veroorzaakt hebben. In het N.W. en N.O. zijn talrijke bommen gevallen. De heftigste aanvallen hadden Zaterdag middag tegen vijven plaats. Honderden Duitsche bombardeer- en jachttoestellen drongen het luchtruim boven Z.O. Enge land binnen. In het graafschap Essex werd aanzienlijke schade aangericht en ook in het gebied van Londen is een en ander vernield. Midden Engeland had ook te lijden, op een plaats werd door bommen de gastoevoer afgesneden. De Daily Express schrift, dat wel iswaar slechts weinig slachtoffers vielen, die niet vermeld mogen worden, maar dat „zeer, zeer veel schade" door stil stand in de fabrieken, op de spoorwegen en in andere openbare diensten is ont staan. De Petit Marseillais verneemt uit San Sebastian, dat het Zuidelijk kustgebied tusschen de Scilly-eilanden en Margate ernstige schade geleden heeft. Over een lengte van ongeveer 600 km staan alle militaire installaties, vlieger- en vloot- bases aan een dagelijks hameren bloot. Reuter zelf heeft bekend, dat Zaterdag belangrijke schade berokkend werd. De eerste aanval was een overrompeling, daar bepaalde plaatsen voor het eerst overdag bestookt werden. Industrieele gebouwen en een benzineopslagplaats werden getroffen. De gasleiding ont plofte. De Londensche correspondent van de Stockholms Tidningen schrijft: Dover was opnieuw het doel der Duit sche aanvallen. Ballonversperringen en schepen werden bestookt. Langs de En- gelsche kust kwam het tot hevige lucht gevechten, terwijl andere formaties die per het land binnendrongen. De inwoners van Londen hebben in den nacht van Vrijdag cp Zaterdag in de schuilkelders gezeten en ook Zaterdag moesten zij vier maal naar beneden, ter wijl de zon aan den hemel stond. Des middags werd een nieuwe aanval ondernomen en des avonds kwam het tot een aanval, die misschien de geweldigste was in dezen luchtoorlog. Zonder ophou den lieten de aanvalsgolven zich uit de lucht vallen en anderhalf uur lang werd hevig gevochten. Dit was een welbewuste aanval op de stellingen rondom Londen. De gevechten bereikten een hevigheid, waarvan men tot dusver niet had kun nen droomen. De correspondent beschrijft verder de aanvallen van Zondag, die op de haven werken aan de Theems gericht waren. Des middags vielen Duitsche toestellen Croydon en een ander vliegveld ten Zui den van Londen aan, nadat Zaterdag middag drie andere vliegvelden waren bestookt. De Duitsche aanvallen van de laatste twee weken hebben duidelijk ten doel het weerstandsvermogen van den tegen stander door massale aanvallen op vlieg velden en toegangswegen te verlammen. Met het oog op het geweldige tempo van den strijd der laatste dagen is men er thans van overtuigd, dat de operaties, welke de Duitsohers tot dusverre heb ben ondernomen, slechts een voorbe reiding zijn voor hetgeen zal komen. In de afgeloopen dagen hebben in de binnenstad van Berlijn de Ritterstrasze en dwars- en naburige straten, geljk Alsxunirinen-, Mathieu- en Alte Jakob- btrusze van brand- en brisantbommen van Engelsche vliegers geleden. Er be vinden zich daar in hoofdzaak handels huizen en opslagplaatsen. In de Alexan- drinenstrasze werden talrijke woningen door luchtdruk en bomscherven verwoest of beschadigd. Alle ruiten sprongen en vele deur- en venstersponningen werden afgerukt. Het geringe verlies aan menschenle- vens is te danken aan de discipline waar mee de bewoners zich bij het begin van het alarm in de schuilkelders begaven. In deze buurt werden slechts drie burgers gewond ofschoon ze grooter is en ern stiger gehavend werd dan de Kottbusser- Strasze, waar twee dagen tevoren een groot aantal slachtoffers te betreuren was. De brandweer had de handen vol aan het blusschen van branden en zoodra het dag geworden was begon het oprui- mingswerk ten opzichte van scherven en puin. Het aantal dooden als gevolg van den Engelschen luchtaanval op Berl jn in den nacht van 28 op 29 Augustus, is, naar de bladen melden, tot twaalf gestegen. Daar nog niet vast staat, of hier en daar niet-ontplofte granaten liggen, zijn eeni ge straten voor het verkeer gesloten. AFTREDEN VAN CHAMBERLAIN WAARSCHIJNLIJK. In Londensche politieke kringen houdt men het, volgens Dagens Nyheter, thans voor zoo goed als zeker, dat Chamber lain weldra het kabinet zal verlaten. Zjn aftreden zou, naar de meening van deze kringen, tot een reorganisatie van de regeering leiden, welke zou neer komen op een verwijdering van de z.g. zwakke mannen. De naam van Lloyd George, die steeds geweigerd heeft met Chamberlain samen te werken, duikt thans op als mogeljke minister zonder portefeuille. Wellicht dat hij een nieuwe functie van algemeen ad viseur der regeering zou krijgen. De parlementaire redacteur van Reu ter schrijft: „Het is waarschijnlijk, hoe wel geenszins zeker, dat Churchill Don derdag a.s. in het Lagerhuis een verkla ring over den oorlogstoestand en in het bijzonder over den toestand der Royal Air Force zal afleggen". Het Italiaansche hoofdkwartier meldt: Vijandelijke vliegtuigen hebben gis ternacht boven Sardinië gevlogen en luk raak verscheidene bommen uitgeworpen, die in het open veld terecht kwamen. Drie vijandelijke toestellen werden door het luchtdoelgeschut neergehaald. Er vielen geen slachtoffers en er werd geen schade aangericht. Andere vliegtuigen, alle uit de rich ting van Zwitserland, hebben boven be paalde gebieden van Piemont en Lom- bardije gevlogen, waar zij terstond tot voorwerp van reactie werden van vlieg tuigen en afweergeschut. Aangezien zij de gestelde doelen niet konden bereiken, wierpen zij vier bommen op een dorp in het gebied van Varese, alsmede vuur pijlen op verscheidene plaatsen. Er wer den geen slachtoffers gemaakt en er werd geen schade van beteekenis aange richt. Twee Italiaansche verkenningsvlieg tuigen zjn niet op hun bases terugge keerd. Tjdens een bombardement op Tobroek heeft de vjand een veldhospitaal getrof fen, waar één persoon ernstig gewond werd. In Oost-Afrika hebben vjandelijke vliegtuigen gepoogd het eiland Harmill op 80 mijl van Massoua, aan te vallen. Een vliegtuig werd neergehaald; een an der vijandeljk vliegtuig werd neerge schoten te Asseb tjdens een vjandelj- ken aanval, welke lichte scbade veroor zaakte en acht personen onder Italianen en Inlanders verwondde. Onze vliegtuigen wierpen bommen van klein kaliber uit op een vjandeljk kamp ten Zuiden van Maman voorbj Kassala, en beschoten het kamp met succes. DE ITALIAANSCHE OPMARSCH IN KENYA. De Italiaansche dagbladen wjzen op het belang van den Italiaanschen op- marsch in Kenya, waarvan melding is gemaakt in het Italiaansche legerbericht van Zondag. De een na de ander vallen de Engelsche stellingen in Kenya. Na het verlies van Moyale en van den uit- springenden hoek van Dolo, hebben de Engelschen eveneens Buna moeten over geven, een zeer belangrijk karavaancen trum, waar de Engelschen een vliegveld hadden aangelegd. Hier startten vlieg tuigen, die vluchten ondernamen boven gebieden van het Italiaansche imperium. Wel was het vliegveld verscheidene ma len door de Italiaansche luchtmacht ge bombardeerd, zoodat het onbruikbaar was geworden. De gemengde Hongaarseh-Roemeen- sche commissie heeft over het vraag stuk van de bezetting der nieuwe ge bieden door Hongarje het volgende be sluit genomen: Het Hongaarsche leger trekt 5 Sept. over de grens. De opmarsch wordt 13 Sept. beëindigd. Nader wordt nog uit Boekarest ge meld, dat Roemenië alle voorbereidende maatregelen treft voor de uitvoering van de scheidsrechterlijke uitspraak van Weenen. Uit Boekarest zjn 500 auto bussen naar Zevenburgen vertrokken voor het vervoer van de autoriteiten. In Klausenburg is een gemengde Roe- meensch-Hongaarsche burgerwacht ge vormd, die moet medewerken aan een uitvoering zonder wrjving van de ont ruiming. Alle openbare lokalen zjn gesloten. Restaurants zijn alleen des middags en des avonds telkens twee uur open. De militairen zjn overal den toestand meester. De vorige week waren reeds 22.000 werklooze arbeiders naar Duitschland vertrokken. Deze week zouden nog 8000 andere arbeiders volgen. Het grootste deel komt uit het Vlaamsche land. Vroe ger begaven zich, ieder jaar, in den oogsttjd, duizenden jonge boeren, uit Zuid-Vlaanderen, naar Frankrijk. Naar verluidt zou de bedoeling voorzitten het cijfer der werkwilligen, die zich naar Duitschland wenschen te begeven, bin nen niet al te langen tjd, op 60.000 te brengen. DEENSCH SCHIP OP EEN MIJN GELOOPEN. D.N.B. Het Deensche s.s. Rise is Vrj- dag in de Deensche wateren tusschen Funen en het eiland Aaeroe, waarover slechts vreedzaam scheepvaartverkeer wordt onderhouden, op een Engelsche mijn geloopen. In het wrak van het schip, dat na de ontploffing snel was gezonken, heeft men thans de lijken van den kapitein, den hoofdmachinist en een stoker gevonden. Niet ver van het schip vond men ook het lijk van de vrouw, die tot de vermiste passagiers behoorde en wier beide kinderen even eens verdronken zijn. Hierbij komen nog twee passagiers, die in het ziekenhuis aan hun verwondingen bezweken zijn. De voorziening met levensmiddelen en grondstoffen in het niet bezette Frank rijk mag in zoo ver bevredigend hee- ten, dat de regeering kon aankondigen ervan af te zien meel en brood te rant soeneeren. Voor de wintermaanden schjnen de in het land aanwezige voor raden voldoende. Minder gunstig, aldus de correspon dent van de Frankfurter Ztg. te Zü- 1 rich, staat het met rogge, gerst, haver en peulvruchten. Ernstig is het met den toevoer van suiker gesteld, daar er in het vrije gebied niet geproduceerd wordt en de voorraden zeer gering zjn. Door verhooging van het suikergehalte in de druiven, dat is door een vertraag de pluk, hoopt men ten deele daarin te voorzien en dan zullen voor het eerst in Frankrjk niet alleen de druiven voor zoete spjzen en dranken verwerkt, maar ook de resten en pitten indus trieel verwerkt worden, de laatste tot vermeerdering van den olievoorraad. Tot versterking van den aanvoer van grondstoffen ten behoeve van de Fran- sche bevolking zou de Engelsche blok kade moeten inbinden, maar de hierop gerichte onderhandelingen onder bemid deling van de Amerikaansche regeering bleven voorloopig vruchteloos. Voor de textiel, waarvan de voornaamste bedrj- ven in het bezette Frankrijk en den El- zaB liggen, schept dit een benauwende situatie. En deze moeiljkheden worden door stagnaties in het vervoer verer gerd, welke worden geweten aan gebre ken in de organisatie evenals aan een tekort aan kolen en stookstof. Welis waar zint men op de schepping van sur rogaten en op het op ruimere schaal dienstbaar maken van waterkracht aan de opwekking van electriciteit. WEER LUCHTALARM TE LONDEN. LONDEN Ook Maandagavond werd weer lucht-alarm gemaakt. Volgens Reu ter heeft dit 4 uur en een kwartier ge duurd. IN ENKELE DISTRICTEN ZIJN DE PASSEN INGENOMEN IN VERBAND MET GEVALLEN VAN VOORTIJDIG VERTREK. Het is enkele malen voorgekomen, dat Nederlandsche arbeiders in Duitsch land te werk gesteld, den arbeid in den steek lieten, zonder rekening te houden met den opzeggingstermijn. In verband hiermede is de Duitsche Overheid er in enkele districten toe overgegaan, de paspoorten der andere Nederlandsche arbeiders, die de laatste weken uit het vaderland zijn aangeko men, in bewaring te nemen, aldus meldt het „Vaderland". Dit om verder ver breken van arbeidsovereenkomsten te voorkomen. Hoewel deze landgenooten hiervan geen moeilijkheden ondervinden en zj hun pas terugkrijgen, wanneer het oogenblik van hun periodiek verlof is aangebroken, heeft de maatregel op de Nederlandsche arbeidskrachten geen prettigen indruk gemaakt. Algemeen wordt echter ingezien, dat deze maat regel door het optreden van hun col lega's veroorzaakt is. Op een enkele uitzondering na zijn onze landgenooten, die in Duitschland werkzaam zjn, tevreden. De redenen, waarom enkelen naar Nederland terug keerden, zijn in hoofdzaak: heimwee, ongerustheid over het in eigen land achtergebleven gezin, arbeidsschuwheid en klachten over de kost. De arbeiders, die het werk trouw ble ven, zijn niet erg te spreken over het optreden van hun collega's. Aan den goeden naam, die de Nederlandsche krachten in Duitschland hebben, wordt op deze manier afbreuk gedaan. Het meest ergeren zij zich intusschen aan de dwaze praatjes, die de „deserteurs" over hun z.g. ervaringen in het land rondstrooien. O.a. wordt er beweerd, dat het in Duitschland veel harder werken zou zijn dan in het vaderland. Het ar- beidstempo in Duitschland is echter niet vlugger. In Zuid-Duitschland, met name in Beieren en in de Oostmark, is het zelfs belangrijk trager. Het vlugst werkt men in Berljn. Een Amsterdamsch des kundige, die twee jaar geleden in Ber lijn vertoefde, kwam, bij vergelijking van het arbeidstempo in de twee steden tot de slotsom, dat, althans in de bouw vakken er in de Amstelstad harder ge werkt wordt dan in de Spreestad. Ook het loon is in vele gevallen een dankbaar object voor praatjes. Wat dat loon betreft: het is afhankeljk van het district waarin gewerkt wordt. Het mi nimum loon is 59 pf. per uur. Dit ver dienden arbeiders zonder vakkennis bj den aanleg van wegen op het platteland. In het algemeen zjn echter ook bij den stratenaanleg de loonen reeds 63 pfen nig. In de groote steden, met name in Berljn, worden veel hoogere loonen be taald. Te Berljn is het minimum voor ar beiders zonder vakkennis reeds 72 pfen nig per uur. Voor vaklieden in het bouw- bedrjf is het standaardloon 1.08 R.M. per uur, maar dit wordt overschreden, waneer in tarief gewerkt wordt. Van deze loonen worden echter weer de be lasting en de premiën voor de verzeke ringen afgetrokken. Gemiddeld zal het loon met vjftien procent moeten worden verminderd. De bewering, dat het leven in Duitsch land duurder zou zjn dan in Nederland, is niet juist. Sommige artikelen zijn duurder, andere daarentegen weer be langrijk goedkooper. Het spreekt echter van zelf, dat iemand, die kersversch uit Nederland komt, duurder leeft, dan hj, die reeds lang in Duitschland geves tigd is. 4 SEPTEMBER. Zonsopgang 6 u. 54. Zonsondergang 8 u. 24. Vorige week kwam in een der Zeeuw- sche bladen een bericht voor, dat de auto busdienst GoesMiddelburg, die zich in het economisch leven in Walcheren en Beveland een zoo belangrijke plaats heeft weten te verwerven (wat te meer uit komt, nu het aantal treinen belangrijk is verminderd) minder kilometers per week mocht rijden en dat wat buitengewoon ingrijpend zou zijn het verboden was reizigers van Goes naar Midelburg en omgekeerd te vervoeren. De bussen zou den alleen mogen blijven rijden voor het vervoer van reizigers van Goes en Mid delburg naar de tusschenplaatsen. Dit laatste zou vooral zeer velen ern stig dupeeren en zou ook geen brandstof besparing beteekenen. De secretaris van den Ned. Bond van Autobusdienstondernemers deelt naar aanleiding hiervan mede, dat op de be slissing van de commissie Vergunningen Personenvervoer, beroep open staat bij den secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Water staat, die hierin geadviseerd wordt door den Raad van State. De ondernemer J. van Fraassen heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt WEES ZUINIG MET MATERIAAL EN MOTORBRANDSTOF. De Nederl. Visscherj-Centrale zond aan belanghebbenden het volgende schrij ven: Hierdoor wensch ik nadrukkelijk uw aandacht te vestigen op het feit, dat on der de huidige omstandigheden met de grootst mogeljke zuinigheid moet wor den omgegaan met alle materiaal en mo torbrandstof. Ik raad u aan in uw eigen belang, zei len, touwwerk, netten, enz., zoo goed mogeljk te onderhouden, opdat de slij tage tot een minimum kan worden be perkt. Aanvulling van materiaal is nl, met het oog op de geringe voorraden hier te lande, slechts in geringe mate te ver wachten. VERHOOGING SUBSIDIE ARMENRAAD B. en W. stellen den gemeenteraad voor aan het Bestuur van den Armen raad een verhoogd subsidie van f 100 toe te kennen, noodig geworden door het tijdens de oorlogsdagen geheel verbran den van den inventaris van het bureau en het aanwezig geldkistje met kasgeld. OPSCHORTING JACHT IN DUIN- TERREINEN. De heer P. W. M. Hoegen van Hooge- lande heeft voor het tijdvak van 1 Aug. 1938 tot 1 Aug. 1945 de jacht in de ge meentelijke duinterreinen nabij de Oran jezon gepacht. Thans heeft hij verzocht de bepalingen der betreffende overeen komst voor het tijdvak 1 Aug. 1910 tot 1 Aug. 1941 te willen opschorten, aange zien onder de tegenwoordige omstandig heden de uitoefening der jacht zeker geen genoegen zou zijn, nog afgescheiden van de mogelijkheid daartoe. B. en In stellen voor het verzoek in te willigeD- RIJWIELDIEFSTALLEN. Verdachte aangehouden. De politie heeft aangehouden zekere" v. G. uit Cadzand, die zich alhier in 0® laatsten tijd aan verschillende rijwiel diefstallen moet hebben schuldig ff maakt. De aangehoudene zal ter beschik king van de justitie worden gesteld. HET HULPCOMITÉ BEGINT MORGE" WEER UIT TE DEELEN. Vlugger dan aanvankelijk gedacht was. is men gereed gekomen met de voor reiding van een nieuwe uitreiking u;- aanwezige goederen en zoo kan het Plfl6; selijk hulpcomité morgen weer de gende kleedingstukken direct na 6 vraag uitreiken: voor mannen overhe- den en sokken, voor jongens kousen,v' vrouwen directoires, camisoles, onder) ken en kousen, voor meisjes director en kousen. Verder kantoorjassen overalls. Dit zal geschieden des Maandag'^ 9 tot 10 uur voor hen, wier

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1940 | | pagina 2